Dobry den…rad bych se vas zeptal, jake by jste mi doporucili pevne sklo pro foceni portretu ale nejcasteji koncertu a akci s horsimi svetelnymi podminkami. Cena do 50 000.
Nebo by jste volili uplne jinou variantu nez jiz zminovane pevne sklo?
Predem dekuji za odpoved. Prominte za diakritiku, ale pisi z anglicke klavesnice.
Odpověď redakce
Dobrý den, osobně si myslím, že s jedním pevným sklem nevystačíte, koncerty a podobné akce mají různorodé podmínky, ne vždy se můžete přiblížit (nebo vzdálit) a upravit si tak výřez a kompozici. Kdybyste se chtěl držet pevných skel, vzal bych osobně Sigmu 35/1,4 a Nikkory AF-S 50/1,4 (případně 1,8) a AF-S 85 (buď 1,8 nebo 1,4 – oba jsou výborné, rozdíl je samozřejmě v ceně). Při variantě se světelností 1,8 Vám při vašem rozpočtu ještě zbude i na další objektivy (ať už širší nebo delší) – nebo možná i na druhé tělo, abyste nemusel objektivy tak často měnit 🙂
Nicméně u koncertů dává kvůli pohotovosti hodně fotografů přednost zoomům. U nich je problémem vyšší cena u modelů s konstantní světelností. Nejčastější volbou je (drahý) Nikkor 24-70/2,8, jehož rozsah dává určitý smysl i na DX zrcadlovce (cca ekvivalent 35-105 mm). Konkurence tady trochu ztrácí body, ale je výrazně levnější. Tamron nabízí povedený DX objektiv 17-55/2,8 (starší verze bez stabilizace VC) nebo FX objektiv 28-75. U prvního jmenovaného bude podle mě chybět delší ohnisko. Oba dva budou oproti Nikonu pomalejší a hlučnější při ostření.
Já sám mám pevná skla v oblibě, takže bych asi zvolil první variantu, ale chce si to dobře rozmyslet, jestli Vás to nebude omezovat. Možnost koupě druhého těla byla žertem jen tak na půl – s pevnými skly se opravdu často fotí na dvě těla, jedno se širokáčem, druhé s teleobjektivem.
Nezapomeňte také při výběru zvážit, zda časem nepřejdete na FX tělo. Zmíněná pevná skla i zoom Nikkor byste mohl používat i na něm.