Dobrý den, jsem fotograf amater, ale jelikoz fotim sportovni akce, tak jsem si po dlouhem zvazovani poridila canon 70-200 f 2,8, a popravde cekala jsem od nej asi zazraky. Telo mam canon 40D,a fotila jsem na auto rezim sportu. bylo lehce pod mrakem, ale fotky byly spise tmave,rekla bych ze za stejnych podminek i horsi nez s canon 1100D a obj.70-200 f4. Nevim jak je to mozne,delam neco spatne? je pro me pohodlne nastavit rychle rezim sportu, ktery je na pohyb dobry..
dekuji za nazor ci radu, protoze premyslim ze objektiv prodam a koupim levnejsi f4..
objektiv 70-200 F 2,8
Kristýna Kučerová
Odpověď redakce
Dobrý den, oba zmíněné objektivy jsou po optické stránce vynikající a hlavní rozdíl mezi nimi je v podstatě jen ve světelnosti (pominu-li otázku existence verzí s a bez stabilizace IS, která samozřejmě může za určitých okolností hrát roli). Na světlost či tmavost fotografií nemá použití těchto objektivů vliv – tu řídí měření expozice fotoaparátem a lze předpokládat, že důvodem je spíše ovlivnění tohoto měření například světlým pozadím fotografie (nebe atd.). Automatické režimy k tomu mají určité sklony a někdy nezbývá, než expozici upravit pomocí korekce.
Existuje samozřejmě možnost, že se světelnějším objektivem je nějaký problém, ale není to příliš pravděpodobné. Máte-li tu možnost, udělejte si kontrolovaný test, kdy vyfotíte stejnou scénu oběma objektivy se shodným nastavením fotoaparátu. Obě fotografie by měly vyjít prakticky stejné. Pokud ne, bylo by nejspíš třeba nechat fotoaparát a/nebo objektiv prověřit v servisu.
Jinak fotíte-li běžně se 70-200/4, pak objektiv se světelností 2,8 Vám nepřinese téměř jistě žádné dramatické zlepšení fotografií z hlediska ostrosti, kontrastu ani barevného podání. Jeho výhodou v tomto případě především ta jedna clona navíc, která umožní fotit v o něco horších světelných podmínkách a případně trochu lépe „odpíchne“ objekt v popředí od pozadí, ale víc asi nečekejte. Kromě toho je samozřejmě třeba počítat s tím, že nižší clona znamená menší hloubku ostrosti a tedy vyšší nároky na přesné zaostření.
Michal Krause