Málo kontrastní fotografie

Leoš Hájek

Chtěl bych se zeptat,jak docílit toho, aby fotky z monochromatického filmu(Konika)byly kontrastnější.Vím,že záleží na světle,dokonce jsem použil oranžový filtr(problém je také v mini-labech.

Děkuji. S pozdravem Leoš Hájek

1 komentář u „Málo kontrastní fotografie“

  1. Odpověď redakce

    Protože se jedná o trochu obecný dotaz, odpovím také trochu obecně. Zvýšit kontrast fotografií z monochromatického filmu lze několika způsoby:

    1) Při zvětšování na klasický černobílý papír změnou jeho kontrastu (ve vlastní fotokomoře).

    2) Při zpracování v minilabu jsou možnosti omezené. I barevné fotopapíry sice existují v několika provedeních s různým kontrastem, v minilabech ale nic takového nenajdete. Jediná možnost je v tom, že fotopapíry jednotlivých výrobců se mohou v kontrastu mírně lišit. Například fotografie ze stejného negativu je na papíru Kodak Royal Paper méně kontrastní než na papíru Fuji Crystal Archive Paper. Znamenalo by to ale vyzkoušet minilaby pracující s různými fotopapíry.
    Účinější je svěřit práci digitálnímu minilabu. V něm se film nejprve naskenuje a do osvitové jednotky přichází ve formě souboru. Obsluha Vám přitom může kontrast fotografií snadno zvýšit. Pochopitelně bude napoprvé nutné provést pár testů, případně i osobní účast, aby jste s obsluhou našli společnou řeč pro pozdější zadání úprav na dalších fotografiích.

    3) Při vyvolávání filmu. Prodloužením vyvolávacího času dochází u negativních filmů ke zvyšování kontrastu. Barevných a jednobarevných filmů se to týká také, jejich základem jsou vlastně tři klasické černobílé emulze s barvivy (případně čtyři, u monochromatických filmů vpodstatě jedna), film se vyvolává nejprve černobíle a potom barevně.
    Film exponujte normálně a v minilabu žádejte tzv. push +1, +2 nebo +3. Změna kontrastu se pochopitelně týká celého filmu, navíc může docházet k nárůstu zrnitosti. Tento postup není vhodný pro scény s vysokým rozsahem jasů.

    4) Při fotografování. Kontrast lze snadno zvýšit v případě, že fotografujete při umělém osvětlení. Při fotografování v exteriéru by bylo nutné fotografovat na přímém slunci a pomocí černých desek odstínit rozptýlené světlo a tím ještě prohloubit stinné partie.
    Pomocí filtrů lze zase zvýšit kontrast v případě, že fotografovaná scéna obsahuje barvy jak filtrem propouštěné, tak filtrem zadržované. Ve fotografii krajiny se tak využívá s různou silou filtrů žlutého, oranžového či červeného. Ztmavují modrou barvu oblohy a také stínů, které jsou osvětleny právě rozptýleným modrým světlem oblohy. Nejvyššího účinku lze dosáhnout kombinací červeného a polarizačního filtru – polarizační filtr změní oblohu na tmavě modrou, na které je červený filtr nejúčinější.
    Tady ovšem nelze radit bez přesnějšího popisu situace, v níž chcete kontrast zvýšit.

    Odpovědět

Napsat komentář