Vypálená světla

Mat

Ahoj, mam noveho Nikona a rad by som sa opytal odbornikov na tuto vec. Po vyfoteni asi 5-6 filmov sa mi zda, ze na vsetkych fotkach, kde je biela farba ( sneh, alebo nieco svetle ) su tieto miesta bez kresby a preexponovane. Doteraz som mal zenita a tam sa to nestavalo.
Neviem cim by to mohlo byt. Mozno by pomohlo snimky trochu podexponovat ( -0.5 EV ), pripadne nejaky filter.
Dakujem za vase postrehy a napady.

1 komentář u „Vypálená světla“

  1. Odpověď redakce

    Nemyslím si, že problém je ve fotoaparátu, i když technika přeci jen není nic jiného než technika, takže ani závadu není možné zcela vyloučit. Mohlo by se jednat o špatně fungující či špatně kalibrovaný expozimetr, chybu ve funkci závěrky nebo problém se zavíráním clony. Všechny tyto věci si můžete celkem snadno zkontrolovat přímo nebo srovnáním s jiným fotoaparátem (ovšem mimo toho Zenita). Troufám si ovšem říci, že kterákoliv z těchto závad by se projevila na větším množstvím snímků a to i jiným způsobem (pohybové rozmazání, malá hloubka ostrosti, …).

    Pokud je fotoaparát v pořádku, je problém někde ve fotografování nebo zpracování. Nejprve je nutné posoudit film, protože ten je přímým výsledkem expozice.

    Zkontrolujete problematické partie ve světlech. Pokud v nich kresba je, chybí na fotografii z jednoho ze dvou důvodů:
    1) Minilab odvádí špatnou práci a fotografii podexponoval.
    2) Zachycená scéna má velký rozsah jasů, který se na filmu projeví tak velkým rozsahem zčernání, že ho nelze převést na papír, aniž by přitom utrpěla kresba ve světlech či stínech. První možností řešení je použití šedého přechodového filtru, který část scény ztmaví. Pochopitelně to přichází pouze v případě, že na fotografii je (při troše zjednodušení) jedna tmavá a jedna světlá plocha a vzájemně jsou odděleny přímkou – například krajina a obloha nad ní. Odbobně lze vyjasnit stíny doplňkovým osvětlením, například bleskem. Druhou možnost představuje zhotovení fotografií v digitálním minilabu. Ten umožňuje mírně snížit kontrast snímku tak, aby papír mohl reprodukovat kresbu ve stínech i světlech. Dokonce to zřejmě provádí automaticky, protože jsem tento problém nikdy neměl na fotografiích zpracovaných právě digitálním minilabem. Osobně tipuji, že toto je příčina popisovaného problému.

    Pokud kresba ve světlech chybí i na negativu, existují opět dva možné důvody:
    1) Snímek je skutečně velmi přeexponován (negativ je velmi tmavý). Muselo dojít k nějaké velké chybě s odchylkou minimálně +2EV, ale pravděpodobně ještě více, protože moderní barevné filmy toho snesou opravdu hodně.
    2) Zachycená scéna má extrémní rozsah jasů, který přesahuje možnosti filmu. V takovém případě je jedinou možností použít přechodový filtr ke zmírnění jasů nebo dodatečné osvětlení k vyjasnění stínů. Musím ovšem říci, že běžně vyskytující se scény nemají takový rozsah jasů, aby ho dnešní barevné negativy nebyly schopny zachytit.

    Na závěr zbývá vysvětlit, proč vycházely snímky ze Zenita lépe. Vidím dvě možnosti či jejich kombinaci. Jednak je možné, že docházelo z nějakého důvodu k podexpozici. Jejím důsledkem byl menší rozsah zčernání negativu a tedy žádné problémy při zhotovení fotografie, ovšem také horší kresba ve stínech. Druhou možností jsou horší antireflexní vrstvy a horší provedení černé vnitřní komory přístroje. To zase vede k vetšímu rozptylu světla, které způsobuje parazitní expozici, tedy zvýšený závoj. Ten opět omezuje rozsah zčernání a také vede k horší kresbě ve stínech. Což ovšem znamená, že lepší fotografie ze Zenita byly vlastně horší. To je zároveň moje odpověď na otázku ohledně mírné podexpozice. Koneckonců si to zkuste.

    Odpovědět

Napsat komentář