Filtry pro fotografování s bleskem

Radek Mráz

Dobrý den,chtěl bych Vás požádat o radu.Může se při fotografování s bleskem(u barevné i čb fotografie)použít nějaký filtr,nebo ho není třeba?Pokud ano,tak bych rád věděl jaký a zda na výsledných fotografiích je to tak viditelné,že ta investice pro mě jako amatéra nebude zcela zbytečná.V nějakém časopise jsem četl,že při čb foto s bleskem by se měl použít modrý konverzní filtr(myslím KB1-12 podle osvětlení),nebo v případě,že není,stačí nastavit korekci +1EV.Předem Vám děkuji za odpověd´.S pozdravem Mráz

1 komentář u „Filtry pro fotografování s bleskem“

  1. Odpověď redakce

    Při fotografování s bleskem není zapotřebí použít žádný filtr, je to však možné, pokud chcete dosáhnout určitého efektu – stejně jako při snímání za denního světla.

    Například vzhledem k tomu, že barva záblesku odpovídá mixu slunečního svitu a jasné modré oblohy, může v některých případech (stejně jako odpovídající denní světlo) působit poněkud studeně, například při portrétování. V takovém případě se použije nějaký oteplující filtr jako např. Skylight nebo přímo konverzní v hodnotách KR1,5-3. Na barevných diapozitivech je rozdíl patrný, v případě fotografií záleží na kvalitě jejich zpracování.

    Zvláštním případem je kombinování světel různé barvy, například kontinuálního a zábleskového. Pokud mají odlišné barvy (blesk + umělé osvětlení, blesk + pozdně odpolení mírně teplé světlo), používá se někdy filtru na blesku, případně filtru na blesku i objektivu. Například vyjasňovací záblesk někdy působí ve stínech studeně, zatímco celý zbytek obrazu má teplejší tón – to je možné napravit oteplujícím filtrem na blesku (na blesku, nikoliv na objektivu!). Při fotografování s pomocí blesku v místnosti osvětlené umělým světlem se na snímku objeví barevně správné popředí a žlutooranžové pozadí. Pokud to vadí (mně například obvykle ne), je nutné opravit žlutý nádech modrým konverzním filtrem KB12 či 15 na objektivu. Ten ovšem mění i světlo blesku, proto je nutné nasadit na blesk opačný konverzní filtr KR12 či 15, který změní barvu blesku na barvu světla žárovek. Tento postup má ovšem za následek značný úbytek světla blesku celkem o 4 clony.

    Použití modrých korekčních filtrů při fotografování relativně modrým bleskem na černobílý film nedává žádný smysl, normálně se používají při fotografování při umělém žárovkovém osvětlení. Buďto je v dotyčném článku ještě nějaká informace, která to objasňuje, nebo platí pro fotografování s hořčíkovým práškem. Ten totiž dává světlo blízké žárovkovému, tedy s velkým podílem červené barvy. Na tu jsou filmy méně citlivé a v minulosti byly ještě méně, proto by bylo vhodné přidat na expozici nebo barvu konvertovat – ve druhém případě ovšem filtr ubere světla o dvě clony.

    Pokud to mám shrnout, tak ani pro amatéra není investice do filtru zbytečná. Pokud zůstaneme jen u mírně oteplujícího filtru, tak se jedná o pomůcku, kterou použijete i při fotografování bez blesku. Máte-li ovšem omezený rozpočet a musíte se rozhodnout, které investici dáte přednost, můžete filtr pro fotografování s bleskem s klidným svědomím odsunout. Také Vám mohu doporučit si někdy oteplující filtr na jeden snímek vypůjčit, druhý udělat bez filtru a výsledek si v klidu porovnat.

    Odpovědět

Napsat komentář