motiv

„Digitální“ nebo „analogové“ filtry?

Dost často se v naší poradně opakují dotazy týkající se filtrů – a to logicky zejména UV a polarizačních, protože patří k těm nejpoužívanějším. Tazatelé bývají zmatení z toho, že u některých filtrů je uvedeno přímo „magické“ slovo Digital, zatímco u některých toto označení není. Lze tedy takové filtry používat na digitálních fotoaparátech? Nebo jinak: lze tzv. „digitální“ filtry použít na analogu?

Kenko PRO1 Digital Odpověď je zcela jednoduchá. Ano, lze. Děje se totiž to, co se dá snadno shrnout pod sice netechnický, ale výstižný termín marketingová manipulace spočívající v tom, že sice vyrábím totéž, co dřív, ale jinak (moderněji) to pojmenuji, čímž zajistím vyšší prodejnost. Dobré jméno - polovina úspěchu; a nejen ve fotografii. Čím více lidí uvěří, tím samozřejmě pro výrobce lépe. Ale to je koneckonců pochopitelné, mají se tím lépe, čím více svých produktů prodají. Zákazníkova výhoda však může být v tom, že takříkajíc nesedne na lep všemu, co se kde píše...

Původně – tedy v dobách, kdy digitální fotografie ještě nepřevažovala nad tou klasickou – měli výrobci možná jakýsi „bohulibý“ cíl dát zákazníkům najevo, že jejich výrobky jsou použitelné i na digitální technice. Postupem času se z toho ovšem stal jakýsi sport: digitální jsou krom filtrů i další věci jako například stativy (nesmysl: stativ má prostě stabilně stát a to je celý jeho úkol), ale i brašny či nejjednodušší pouzdra, kterým je naprosto lhostejné, jestli do nich dáte filmový aparát, digitál nebo třeba svačinu.

Rozdíly...?

Polarizační filtr Co tedy činí filtr „digitálním“ nebo „analogovým“? Zejména je to onen nápis, jinak totiž rozdíly v podstatě neexistují. Jiná věc je skutečná kvalita filtru, zejména jeho antireflexních vrstev. Obecně platí, že je víceméně jedno, jaké je filtr značky, pokud má kvalitní a vícenásobné antireflexní vrstvy (MC – tj. multicoated). Relativně spolehlivým ukazatelem tady bývá cena – nejkvalitnější (a tedy nejdražší) jsou stabilně filtry firem B+W a Hoya, které disponují opravdu kvalitní antireflexní úpravou nejen skla, ale i obroučky, což je také v jistých světelných podmínkách nezanedbatelný faktor. Německé filtry B+W mají antireflexní vrstvy označené MRC, japonské Hoya pak HMC (resp. HMC Super, což ale není nic jiného než stejné sklo v ještě tenčí objímce), v poslední době také DMC či DMC Super.

Víceméně všichni výrobci dnes nabízejí filtry s klasickou a tenkou obroučkou (Slim); pokud nevíte, který použít, pořiďte si tenký filtr, protože ten může být použit všude bez nebezpečí vinětace obrazu. Výhodou tenkých filtrů Hoya je závit na přední přírubě, zatímco B+W tento závit nemají (proto je nelze kombinovat s dalšími filtry a musejí mít také speciální převlečnou krytku, pokud je nechcete pokaždé sundávat, abyste mohli používat originální krytku objektivu). Vynikající jsou také filtry Kenko – málokdo přitom ví, že jak filtry Hoya, tak Kenko jsou výrobky známé firmy Tokina Optical Ltd.; při bližším zkoumání se zdá, že filtry Kenko jsou totéž co Hoya, jen o něco levnější, což je dáno asi hlavně "cenou" značky.

Jeden reálný rozdíl mezi „starými“ a „novými“ filtry přece jen existuje. Dříve se filtry pokrývaly antireflexní úpravou jen z přední strany, protože ani při dlouhých expozičních časech nehrozily vnitřní odrazy od filmu, jehož citlivá vrstva není nijak zvlášť lesklá. Změna nastala s digitálními čipy, protože jejich povrch je na rozdíl od filmu lesklý hodně – a tak se v některých výjimečných situacích může s jednostranně upravenými filtry stát, že vznikne reflex uvnitř přístroje. Těžko to nějak statisticky odhadovat, ale řekl bych, že se sotva pohybujeme v řádech několika málo promile... Dnes už žádný značkový filtr s jednostrannou antireflexní úpravou už v prodeji pravděpodobně ani není. Oboustranně antireflexně upravený filtr je doslova „oboustranně“ výhodný: filmu neuškodí a čipu někdy i pomůže.

Digitální, digitálnější, nejdigitálnější

Hoya PRO1 Digital Hoya začala produkovat filtry řady PRO1 Digital, které způsobují mírný zmatek (navíc se objevují i stejně označené filtry Kenko). Móda nejrůznějších zkratek tady dostoupila přímo absurdních rozměrů – v tzv. klíčových vlastnostech filtrů PRO1 Digital se takových „kouzelných kódů“ vyskytuje hned celých 6, což je docela úsměvné. Pojďme si je jen pro ukázku projít, aby bylo jasné, že „digitální“ filtry jsou zcela bez obtíží použitelné na jakémkoli objektivu a pro jakékoli záznamové médium...

  • DMCDigital Multi Coated: vícevrstevná tvrzená antireflexní úprava z obou stran skla; vrstev má být údajně 12 na každé straně skla
  • BAFBlack Almite Frame: černá matná hliníková obroučka pro redukci reflexů
  • BRGBlack Rimmed Glass: černě orámované sklo filtru, aby ani na krajích nedocházelo k lomu světla a nežádoucím odrazům
  • LPFLow Profile Frame: nízkoprofilová (tj. tenká) obroučka zabraňující vinětaci i na širokoúhlých objektivech
  • KEFKnurrling Edge Frame: vroubkovaná objímka pro snazší nasazení a sejmutí filtru
  • UVCUV Protected Case: krabička na filtr s UV ochranou prodlužující životnost filtru

Posledním zkratkovým výkřikem jsou HD filters. Vůbec nejde o nějaké speciální filtry pro "full-HD" rozlišení (protože toto rozlišení zvládají s přehledem všechny filtry už dávno), které je teď technologickou módou v oblasti zobrazovacích zařízeních jako televize nebo počítačové monitory. Jsou to filtry s tvrzeným sklem, které je 4× odolnější proti poškrábání a rozbití. Jejich vrstvy jsou také mechanicky odolnější a stejně jako filtry PRO1 Digital by měly mít světelnou propustnost 99,7%. Hezký údaj, ale opět nic, co by činilo filtry „digitálními“ či „analogovými“... a že by s nimi bylo lépe a více vidět jako na HD obrazovce, to je sdělení značně diskutabilní...

Protector Jak jistě vidíte, není ani na „výsostně digitálních“ filtrech naprosto nic, co by bránilo je užívat ve filmové fotografii. Hoya ani další výrobci kvalitních filtrů si zajisté žádnou kritiku nezasluhují za své výrobky, ale spíše za ty digitální řeči kolem. Je třeba důrazně prohlásit, že filtry PRO1 Digital (stejně jako Hoya HMC) patří k tomu nejlepšímu, co vůbec v této oblasti existuje – a tudíž pořízením těchto filtrů rozhodně nelze udělat chybu. Žádný "top" výrobce určitě nelže (nikde se nedočtete, že ten či ten filtr je JEN digitální resp. analogový), i když pochopit některé informace může dát neinformovanému zákazníkovi dost práce, obzvlášť když prodejce chce pochopitelně vždycky prodat to nejdražší, nejnovější a nejdigitálnější.

Za několik posledních let se už dostatečně rozšířila zpráva, že digitální fotografie nepotřebuje UV filtry, protože jsou vestavěné ve snímacím čipu. A trh opět zareagoval - jestliže zákazník už nepotřebuje filtrovat UV záření, určitě bude chtít chránit objektiv... a vznikl filtr s názvem Protector, což není nic jiného než UV filtr s jiným názvem a pohádkou o tom, jak zrovna tento filtr chrání nejlépe. Hurá, novinka...!

Rád bych ale, aby v jednom bylo jasno: vůbec nechci napadat či kritizovat značku Hoya alias Kenko nebo jakéhokoli jiného výrobce kvalitních filtrů. Sám používám filtry uvedených značek a nemám s nimi vůbec žádné problémy, naopak slouží dobře a spolehlivě. Jen bych, což je ostatně cílem poradny i tohoto článku, byl rád, abychom se ve filtrech vyznali, neutráceli zbytečně a nekupovali to, co už třeba máme, byť s jiným jménem...

Jinde a jinak

Trochu jiné je to u jiných – méně „slavných“ a také často méně poctivých – výrobců. Ti někdy uvádějí u některých svých filtrů, že jsou „vhodné pro digitální fotoaparáty s vysokým rozlišením“, někdy dokonce udávají jakousi pomyslnou hranici v megapixelech, kdy filtry „ještě stačí“ a kdy „už ne“ - a je údajně nutno pořídit filtr lepší (= dražší). To už snad není marketingová manipulace, ale rovnou podvod a klamání zákazníků; filtr je buď kvalitní a lze ho bez ztráty kvality obrazu použít všude, nebo kvalitní není, a tudíž není radno ho používat vůbec.

Určitou (a záhadnou) výjimku tvoří filtry Cokin a jejich ekvivalenty jako Kood aj.; ty nemají antireflexní vrstvy vůbec, ale přesto se to na nich nijak extrémně neprojevuje (nebo jen zcela výjimečně). Je to trochu s podivem, ale mám to vyzkoušené vlastní praxí. Je to takový systém, který by neměl vlastně dle výše uvedeného (srovnejte si vlastnosti plastových filtrů Cokin s popisem filtrů Hoya!) vůbec fungovat, nicméně funguje. Proč, to opravdu nevím. Ale když podobné divné věci mohou už léta s úspěchem používat i ti nejlepší filmaři (tak ostatně systém Cokin vznikl), pak fotografové určitě mohou také. Ale zásuvné filtry jsou trochu jiná kapitola, takže na ně zkusme zase zapomenout...

Digitálně-analogový závěr

Kenko PRO1 Digital Pokud je filtr kvalitní, tj. má dobrou antireflexní úpravu (MC, HMC, DMC, MRC, SMC, DG...), pak je naprosto jedno, je-li používán v analogové či digitální fotografii. Má-li filtr také dobrou obroučku, která se v závitu objektivu „nezakusuje“, není co řešit. Pokud takové filtry již máte třeba z dob své analogové minulosti, je nesmysl nakupovat nové jen proto, že je na nich napsáno „Digital“. Ještě větším nesmyslem je kupovat nejlevnější filtry, jež nejsou z optického skla a dokonce třeba nemají ani antireflexní úpravu, protože i ten sebelepší objektiv se nasazením takového „filtru“ dostane hluboko pod své možnosti: obraz se zhorší jak ostrostí, tak kontrastem a ani nežádoucí reflexy na sebe nenechají dlouho čekat. Než koupit špatný filtr, je určitě lepší nemít žádný. A je naprosto jedno, jestli je „digitální“ nebo „analogový“.

Ilustrační obrázky použité v článku byly převzaty z propagačních materiálů značek Hoya a Kenko.

Milan Sýkora
http://www.milansykora.net
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
sdilettisktisk
Diskuse k článku
Indryk myneur17.9.2008, 01:19odpověď
Milan Sýkora17.9.2008, 10:20odpověď
Indryk myneur17.9.2008, 15:34odpověď
Josef Hrubý17.9.2008, 16:58odpověď
Rado18.9.2008, 00:26odpověď
Trhač17.9.2008, 01:48odpověď
Tomáš Vrabec17.9.2008, 16:30odpověď
Matěj Cáha17.9.2008, 17:13odpověď
Milan Sýkora17.9.2008, 19:34odpověď
Matěj Cáha17.9.2008, 19:43odpověď
Matěj Cáha17.9.2008, 19:50odpověď
Milan Sýkora17.9.2008, 20:04odpověď
Matěj Cáha17.9.2008, 20:10odpověď
Milan Sýkora17.9.2008, 20:34odpověď
Milan Sýkora17.9.2008, 19:59odpověď
peterXC4.10.2008, 17:10odpověď
Martin Škarpa18.9.2008, 19:14odpověď
Vltavín20.9.2008, 05:53odpověď
Martin Škarpa22.9.2008, 13:38odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace