Senzitometrická charakteristika Canon EOS 10D

Charakteristické křivky jedné z populárních digitálních zrcadlovek přinesených letos na trh firmou Canon.

O tom, jak změřit charakteristickou křivku digitálního fotoaparátu, jste si mohli přečíst v Tobíkově článku Senzitometrická charakteristika čipu digitálního fotoaparátu. Dnes vám přinášíme charakteristické křivky jednoho ze šlágrů letošní sezóny, Canonu 10D.

Křívky v grafu dole byly naměřeny z JPEG souborů vzniklých konverzí RAW dat pomocí programu File Viewer Utility verze 1.2 dodávaného s 10D. RAW data byla pořízena při ISO 100 objektivem Canon 70-200/2.8 L braketováním času po 1/2 EV při f/8.0. Konvertována byla stále tatáž data – různé úrovně kontrastu byly zvoleny při konverzi. Další experimenty ukázaly, že jak konverze do TIFFu, tak i fotografování přímo do JPEGu s různými úrovněmi kontrastu nastavenými na fotoaparátu poskytuje totožné výsledky. Stejně tak i při ISO 800 byly výsledky prakticky identické. Odchylky mezi naměřenými hodnotami byly minimální a mohly být způsobeny ne zcela konstantními podmínkami při fotografování. Použitý datový formát a ISO tudíž zřejmě na senzitometrickou charakteristiku nemají žádný vliv.

Semzitometrická charakteristika Canonu 10D
Semzitometrická charakteristika Canonu 10D pro různá nastavení kontrastu: nejnižší kontrast modře, nejvyšší fialově, normální kontrast červeně.

Z výše uvedeného grafu vyplývá, že celkový rozsah jasů, který je Canon 10D schopný zachytit (mezi maximální černou a bílou), je asi 9 EV. Užitečný rozsah mezi stíny a světly, ve kterých jsou ještě patrné detaily, záleží na použitém zobrazovacím médiu. Vezmu-li za základ hodnoty 20 pro stíny a 250 pro světla, experimentálně nalezené ve Photoshopu pro můj monitor, pak užitečný rozsah při nastaveném normálním kontrastu (červená křivka) je 6 EV (stíny –3 EV, světla +3 EV). Zatímco ve stínech (vlevo nahoře) křivka přechází ve vodorovnou čáru jen zvolna, tak ve světlech (vpravo dole) je přechod velmi náhlý. Odsud plyne, že (podobně jako u jiných digitálů) přeexponovaná světla jsou u 10D mnohem větším problémem než podexponované stíny. Zatímco u světel je rezerva jen mizivá, ve stínech máme ještě přes 2 EV, kde, ač to není vidět, data stále ještě zachycují detaily a můžeme se je manipulací v grafickém editoru pokusit zachránit. Výhodou samozřejmě je fotografujeme-li do RAW formátu, který je 12ti bitový a poskytuje větší rezervu pro pozdější úpravy.

Co se týká různých úrovní kontrastu, tak při nastaveném nejvyšším možném kontrastu (fialová křivka) se užitečný rozsah sníží až na 4.5 EV (stíny –2 EV, světla +2.5 EV). Přitom při o stupeň nižším kontrastu (azurová křivka) je charakteristika bližší spíš normálnímu (červená křivka) než nejvyššímu kontrastu (fialová křivka). Za pozornost stojí skutečnost, že nastavením nižšího kontrastu se užitečný rozsah zvětší jen minimálně (podobně jako u Canonu D30). Za nižší kontrast v oblasti středních tónů zaplatíme zvýšením kontrastu ve stínech a světlech. Toto je patrné zejména u modré křivky, odpovídající nejnižšímu kontrastu, která je v oblasti světel (vpravo dole) výrazně strmější než červená křivka reprezentující charakteristiku při nastaveném normálním kontrastu.

21 komentářů u „Senzitometrická charakteristika Canon EOS 10D“

  1. Rozsah…

    Cize mam to pochopit tak, ze ked mam velmi kontrastnu scenu, s ostrymi svetlami a tmavymi tienmi, tak mam radsej podexponovat, aby som mohol z obrazku vytazit maximum pri dalsom spracovani v PS? To ma dost prekvapuje, aj uvedeny rozsah, necakal som az taky veliky (na digitalny fotoaparat). Kazdopadne je vidno, ze technika napreduje. Este keby som sa aj doplatil na taky fotak… 🙂

    Odpovědět
    • RE: Rozsah…

      Ano,je to tak,radši podexponovat,než rizkovat přepálená světla.Běžně mám nastavenu korekci expozice na -1/3 EV a netýká se to pouze kontrastních scén.

      Odpovědět
  2. Srovnani

    Ahoj,
    docela bych uvital, kdyby byly pro srovnani pridany,
    podobne grafy pro negativ a diak. Pripadne doplneny charakteristiky pro dalsi citlivosti ISO, zejmena pro vyssi.
    Jinak moc peknej clanek se serioznimi vysledky.

    Odpovědět
    • RE: Srovnani

      Také prosím o srovnání s klasickým filmem.
      Ještě by mě zajímalo, zda jsou křivky totožné pro všechny barvy. Z článku jsem to nepostřehl.

      Odpovědět
      • RE: RE: Srovnani

        Srovnani s filmem si mohou vsichni provest sami. Charakteristicke krivky filmu najdete v datasheetech vyrobcu. Kodak, Fuji a dalsi je maji volne pristupne na svem webu (www.kodak.com, http://www.fujifilm.com). Graf v clanku je konstruovany v principu stejne, jen na vodorovne ose jsem pro pohodli pouzila primo EV, zatimco u filmu se tradicne pouziva desitkovy logaritmus, takze jedna jednotka na vodorovne ose je priblizne 3,3 EV. Prime srovnani v jednom grafu neni dost dobre mozne, protoze neexistuje jednoznacny prevodni vztah mezi optickou hustotou filmu a ciselnou hodnotou u digitalnich dat.

        Hodnoty pro jednotlive barvy zvlast jsem nemerila. Vzhledem k tomu, ze digital dovoluje ruzna vyvazeni bile, tak by to bylo ponekud komplikovane a take nemam zadny standardni zdroj svetla, ktery by k tomu byl zapotrebi, aby mereni mela opravdu nejaky smysl. Hodnoty v clanku jsou prumer ze vsech tri barevnych kanalu.

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: Srovnani

          Jen oprava malého překlepu, 1 EV odpovídá 0,3, nikoliv 3,3.
          K ostatním dotazům doporučuji přečíst pilotní článek. Měření se dělá na neutrální barvě, tedy odstínu šedé (což je i bílá barva), protože získat naprosto čistě červené, zelené a modré světlo v dostatečné intenzitě není tak úplně jednoduché.

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: Srovnani

            Tobiku, Tobiku, ty poradne nectes, co pisu. To prece neni preklep. Jedna jednotka na vodorovne ose u charakteristickych filmu v datasheetech se rovna opravdu zhruba 3,3 EV (neboli 1 EV je 0,3 teto jednotky).

          • RE: RE: RE: RE: RE: Srovnani

            Jo tys to myslela takhle, já tomu rozumněl opačně. Příště to musíš napsat tak, abych to pochopil správně i já :-)))

  3. Konverze z RAW

    Jeste bych doporucil porovnat vysledky konverze z RAW:
    – Canon FileViewer Utility
    – Adobe PS 8.0

    Me pripada, ze utilitka od Canonu nezna pojem color management, barvy presaturovane, daleko vic kontrastu, nez je to prirozene. Podle mojich zkusenosti PS to dela lip.
    Jakou mate s tim zkusenost Vy?

    Odpovědět
    • RE: Konverze z RAW

      To by jiste bylo zajimave srovnani, ale novy Photoshop jsem si zatim jeste neporidila, takze bohuzel nemohu slouzit. Treba nekdy pozdeji…

      Odpovědět
      • RE: RE: Konverze z RAW

        Pripravil jsem malou ukazku rozdilu, focene EOS 300D.

        http://tren.7gods.org/raw/raw_conversion.html

        Na obsah fotky prosim nehladte. 🙂
        Prvi obrazek pochazi z Canon FileViewer Utility, barevny prostor sRGB. Converze z RAW do 16b Tiff, nactene do PS, prirazeni profilu sRGB (Tiff ulozeny z Canon FVU neobsahuje profil). Resize na 25%, konverze z 16b na 8b, save as JPEG q=10.

        Druhy je konverze stejne fotky v Adobe PS 8.0, prostor sRGB, bar. hloubka 16b. Resize na 25%, konverze z 16b na 8b, save as JPEG q=10.

        Zadne zmeny parametru RAW, zadne zmeny barev, kontrastu, saturace v PS. Rozdil neni prilis zanedbatelni. Nebylo by spatne vyzkouset ten samy postup s RAW z EOS 10D.

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: Konverze z RAW

          Osobně se mi tedy víc líbí barvu u toho originál provedení, u toho Photoshopu bych saturaci tak jako tak o něco zvyšoval.

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: Konverze z RAW

            Mam pocit, ze vysledek konverze v Canon FVU je mirne efektovany, aby clovek mel z fotek lepsi pocit… Je o necem uplne jinem videt realitu, a pak k tomu prirovnat 2 obrazky… Navic, staci, ze to vidime na jinem monitoru, pri jinych svetelnich podminek, a mame z obrazku uplne jiny pocit. Ja treba koukam na Sony G420, kalibrovany (bohuzel jenom) softverove pomoci Adobe Gamma pri nastaveni 6500K – mozna mam treba vyraznejsi barvy, proto se mi zda byt vysledek PS konverze bliz k prirozene realite.

        • RE: RE: RE: Konverze z RAW

          Predpokladam, ze konverze v Adobe RAW se da nejak nastavovat, stejne jako se daji nastavit ruzne saturace, kontrasty, ostreni v Fileviewerovi. Fileviewer bere jako default nastaveni fotaku (ktere ma Rebel jako default na rozdil od 10D pomerne vyhonene, da se to ale prestavit na cokoli), Adobe to nastaveni z fotaku mozna uplne ignoruje?

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: Konverze z RAW

            Photoshop taky jako default bere aktualne nastaveni pri foceni (WB, kontrast, Ev kompenzace, saturace, ostrost, ton,…), ktere lze menit podobne jako v Canon FVU. Pri tom zaberu jsem pouzil sRGB s custom nastaveni: vsechno na 0 krome sharpness=+2.
            Ovsem stejny rozdil je videt i kdyz fotim v prostoru Adobe RGB, kde nastaveni saturace, kontrastu, ostrosti a tonu na fotaku zamcene.

  4. Vyuziti prevodniku vs. sum

    Ahoj Radko chtel jsem se jeste zeptat jak to je se sumem soustavy ccd(cmos) – prevodnik pri podexpozici. Netvrdim, ze to je pripad Canonu, ale u vetsiny DF (maly ccd) dochazi pri podexpozici k zachovani detailu ve stinech , zaroven vsak narusta chybovost na nizkych urovnich prevodniku – projevyje se neumernym sumem… Je to tak anebo se mylim??? Da se tomu nejak predejit napriklad optimalnim vyuzivanim rozsahu prevodniku???Diky za jakekoliv vysvetleni…
    Michal

    Odpovědět
    • RE: Vyuziti prevodniku vs. sum

      Ja jsem to tak trochu praktikovala pri skenovani, protoze muj prehistoricky HP Photosmart ma naprosto patetickou max. densitu a ve stinech sumi naprosto otresne (krasny zeleno-fialovy vzorecek). Pokud jsem mela zaber braketovany, tak na skenovani jsem vybirala vzdycky uplne jiny diak, nez na promitani – daleko svetlejsi. U digitalu ale neco podobneho moc praktikovat nejde, protoze expozicni pruznost na strane preexpozice byva temer nulova. U 10D ale nemam pocit, ze bych neco takoveho potrebovala delat – co se sumu ve stinech tyka, se chova velmi mravne. Jde tedy o muj subjektivni pocit ziskany pri beznem foceni, zadna presna mereni a srovnani jsem neprovadela.

      Odpovědět
    • RE: naozaj 9ev?

      300D by pri foceni do formatu RAW mel mit chovani totozne jako 10D. Rozdil je v tom, ze kdyz fotite primo do JPG, tak ma 300D nastavene “ostrejsi” hodnoty doostrovani, saturace, atd. (proste libive barevnejsi “kycovite” podani). To ale nema na vlastnosti cipoveho “hardware” vliv.

      Odpovědět
    • RE: ako to je si s NIKON D70?

      Omlouvam se, ale vzhledem k tomu, ze ani jeden z techto pristroju nemam k dispozici, tak vam na vas dotaz bohuzel nejsem schopna odpovedet.

      Odpovědět

Napsat komentář