Canon EOS 20D zcela prakticky

Zkušenosti s populární DSLR od Canonu.

Tento článek není recenzí ve smyslu popisu funkcí a vlastností. Chci se ale podívat
na 20D spíše ze zcela praktického pohledu podobně, jako jsem to svého času udělal u EOSu 10D. Navíc to má v tomto případě poněkud
pikantní nádech, neboť to není až tak dávno, kdy jsem se na Paladixu vyjádřil k
vhodnosti upgradu z 10D na 20D poněkud kriticky (viz seznam souvisejících
článků), ale zanedlouho poté jsem upgrade přeci jen provedl. Proto se chci s
odstupem času sebekriticky podívat i na to, v čem jsem ve zmíněném článku měl
pravdu a v čem naopak ne. Posledním tématem článku je i určité srovnání 20D s
levnějším 350D i s jinými přístroji, není to ale prioritní téma
a rozhodně článek není srovnávací recenzí. Předem upozorňuji, že článek na moje
odkazované související články dost navazuje.

Ještě dodávám, že v okamžiku psaní článku mám s 20D nafoceno asi 8500 snímků v různých (často i dost náročných) podmínkách, takže praktických zkušeností
mám již celkem dost. Zájemcům o klasickou recenzi bych doporučil především
recenzi Phila
Asheyho
na dpreview.com.

Mechanické provedení

Kdybych na tomto místě z větší části metodou Copy/Paste zduplikoval komentář z článku o
EOSu 10D, tak by to skoro ničemu nevadilo. EOS 20D skutečně převzal vše dobré ze
svého předchůdce, prakticky jediná změna, kterou je přidání “joysticku” na zadní
stěnu pro výběr AF bodu a ovládání prohlížení fotek na LCD, je jasně k lepšímu.
Rozměry se malinko zmenšily, ale není to podstatné. Opět lze přidat grip, který
se z hlediska ergonomie od 10D opět neliší, já ale tento doplněk nepokládám za
nutný.

Abych aspoň něco zkritizoval, tak mi možná přeci jen jedna drobnost připadá
proti 10D jako zhoršení. Patrně kvůli přidání “joysticku” se musel vypínač
zadního ovládacího kolečka sloučit s hlavním spínačem jako jeho druhá poloha. A
popravdě řečeno se mi občas povede přístroj zapnout “jen napůl” a pak s
přístrojem u oka najednou zjistím, že mi kolečko na palec nereaguje. Dále mě
mrzí, že nadále nebyla odstraněna absence trvalého zobrazení ISO na některém
displeji. Celkově ale hodnotím ergonomii velmi kladně a soukromě si nějak moc neumím
představit, že bych měl 20D nahradit mrňavým 350D, který není za co chytit a sám
bych ho definoval jako “SLR pro Barbie”.

Ještě jedna poznámka – sice provedení 10D a 20D chválím, nicméně nečekejte
zázraky. Je to pořád klasické tělo vyšší amatérské či řekněme poloprofi třídy
provedené sice asi nadprůměrně, ale například v detailech utěsnění ovládacích
prvků proti prachu a vodě se špičkovým modelům 1Dx rovnat nemůže. Opakuji to, co
už jsem zmiňoval v dřívějších článcích – cena, kterou Canon chce za své
topmodely, není jen tak za nic, jejich řešení je skutečně někde trochu jinde.

AF systém

Mám-li být upřímný, tak právě v otázce AF systému jsem možná v zmíněném
porovnání s 10D možnosti 20D poněkud podcenil. Canon ve skutečnosti na AF
poměrně dost zapracoval a ve své podstatě jde o zcela nový systém.
Nejviditelnějším rozdílem je nárůst počtu zaostřovacích bodů na 9 a jejich
teoreticky efektivnější rozložení. Kromě toho ale jde o inovované citlivější
senzory, středový bod by navíc měl být s objektivy se světelností 2,8 a lepší
schopen pracovat v ještě výkonnějším režimu. Není to vše, systém je vyráběn
podle dostupných údajů s podstatně přísnějšími výrobními tolerancemi, což by
mělo značně omezit u 10D a 300D často debatované problémy s nepřesným ostřením
(backfocus/frontfocus). A je pravdou, že prohlédnutím diskusních fór zjistíte,
že se sice s těmito problémy občas někdo setká, ale je to rozhodně mnohem méně
často debatované téma než u 10D.

Celkově bych řekl, že sice systém není nějak převratně lepší než u 10D, ale
určité zlepšení cítit je. Bohužel nejsem schopen plně posoudit přínos středního
AF bodu se světelnými objektivy, sice dva objektivy s f/2,8 vlastním, ale
jde o Tokinu a Tamron s poměrně pomalým ostřením, kde se to neprojeví. Podle
informací od jiných uživatelů je ale AF třeba s EF 300mm f/2,8 proti 10D
opravdu o poznání rychlejší. Opět je ale nutno dodat, že AF systém je velmi
dobrý, profiřada 1Dx je ale především v režimu servo AF přeci jen o slušný kus
dále.

Při srovnání AF systému 20D s novou 350D jsou pak patrné podobné rozdíly jako
proti 10D. 350D má totiž
rozložení bodů stejné jako 300D a 10D, velmi pravděpodobně jsou totožná i
vlastní AF čidla, pouze by i zde měly být provedeny jisté kroky k omezení
výskytu FF/BF. Každopádně jsou ale občas se vyskytující názory, že AF u 20D a 350D je
prakticky stejný, zcela mylné.

Měření expozice a blesk

Měření expozice je podle mého osobního názoru prakticky stejné jako u 10D.
Opět máme vícesegmentové, integrální a selektivní s podobnými parametry. Řešení
samozřejmě úplně stejné být nemůže už jen proto, že multisegment zohledňuje
aktivní zaostřovací body a jelikož jich má 20D více a jinak rozložených, tak
přirozeně musí být vyhodnocovací logika minimálně modifikovaná. Celkové výsledky
mi ale připadají skutečně velmi podobné – opět je naprostá většina snímků exponována správně,
občas se ale něco nepovede.

Inovováno je ale měření blesku, k dispozici je nový režim E-TTL II, který
zohledňuje vzdálenost předmětu. Můj první dojem byl krajně depresivní, neboť
jsem zjistil, že můj METZ 54 MZ-3 s SCA 3102 M2 prostě s 20D nepracuje (vůbec,
nejde jen o omezení na starší E-TTL jako je tomu třeba při použití Speedlite
550EX). Po
určitém průzkumu jsem ale zjistil, že by tato situace neměla být až tak tragická a
mělo by stačit vyměnit adaptér za SCA 3102 M3, není nutná celková obměna
a není to ani až tak moc drahé. Nicméně posléze jsem usoudil, že tento upgrade
neprovedu, blesk jsem prodal a pořídil jsem si nový Canon 580EX. Měření záblesku
funguje velmi slušně a připadá mi spolehlivější než u 10D, netroufám si ale
tvrdit příliš radikálně, že to je přínos E-TTL II proti původnímu E-TTL, neboť
užívám jiný blesk a tak nemohu vyloučit ani to, že nebyla optimální funkčnost
Metzu.

Obrazová kvalita, formáty souborů a BW focení

Nový 8,2 MPix snímač funguje velmi slušně. Netajím se s názorem, že už 10D ve
většině případů kinofilm předčila, 20D samozřejmě tento dojem jen prohlubuje.
Nejde o žádný převrat, nicméně zejména v případě potřeby ořezu je těch cca 30%
pixelů navíc příjemných. Šum přitom nijak nevzrostl, takže proč ne.

Určité zlepšení vidím i v kvalitě JPG souborů generovaných přístrojem. U 10D
bylo (aspoň pro mně) focení do RAW a až následná konverze praktickou
nezbytností. U 20D to ale není až tak docela pravda. Fotím převážně v režimu,
kdy nechávám přístroj ukládat zároveň RAW i JPG a v naprosté většině případů
mohu dále pracovat rovnou s JPG souborem,  na RAW dojde jen v případě, kdy
je nutno provést náročnější úpravy nebo napravit nepodařenou expozici.

S předchozím souvisí i to, že za velký klad pokládám fakt, že při nastavení
na RAW plus JPG se na kartu opravdu uloží dva nezávislé soubory, nejde o
kombinaci v jediném souboru jako u 10D či 300D. RAW (nově s příponou CR2) lze
kombinovat s jakoukoli velikostí či stupněm komprese JPG, není zde žádné
omezení.

Výše uvedené je příjemné také ve spojení s novými funkcemi pro černobílé
snímky. U 20D lze nastavit BW mód, případně rovnou v tónované podobě či v režimu
simulace barevného filtru. Uvědomte si ale jak to funguje – přístroj pracuje
pořád zcela stejně, pouze se při ukládání do JPG provede konverze do šedé (či
tónované) škály a případně se trochu změní poměr mezi barevnými kanály (simulace
filtru). Data uložená do CR2 souboru ale zůstanou stejná, pouze se přidá atribut
BW. Pokud tedy použijeme ukládání RAW plus JPG a fotíme černobíle, tak vidíme na
displeji černobílý výsledek a máme okamžitě k dispozici JPG soubor. Ovšem z CR2
souboru můžeme v případě změny názoru kdykoli dostat i barevnou verzi!
Samozřejmě někdo může namítnout, že zrovna tak můžeme fotit barevně a snímek
dodatečně odbarvit, tím ale ztratíme možnost kontroly dojmu z BW verze okamžitě
po snímku, což by aspoň mě trochu vadilo. Využívání RAW módu je opravdu velká
výhoda!

Jak už to ale chodí, vždy je něco za něco a zlepšení na jedné straně přináší
problémy někde jinde. V tomto případě musím přiznat, že mě trochu zaskočil
značný nárůst nároků na kapacitu paměťových karet. U 10D se na 1GB kartu vešlo
cca 160 snímků v RAW módu, kombinace s JPG byla ve své podstatě na nic, takže ji
nemělo smysl užívat. U 20D ale na stejnou kartu vejde jen cca 110 snímků v RAW a
při použití ukládání RAW spolu s JPG v nejlepší kvalitě dokonce jen asi 80.
Musím říci, že mě to opravdu trochu zaskočilo a zatímco u 10D jsem v podstatě
kapacitu karet neřešil (měl jsem 2 karty 1GB), tak u 20D mi stejný počet karet
rozhodně na některé akce nestačí. Naštěstí jsem si (bez přímé souvislosti s
tímto zjištěním) pořídil i přenosnou paměťovou banku Vosonic VP-3310, díky které
to jde vyřešit, bez ní bych ale určitě měl problém. Toto samozřejmě není ani v
nejmenším vada 20D, je to zcela přirozený dopad vyššího rozlišení, udávám to
pouze jako příklad komplikací, se kterými se musí při inovacích vybavení počítat…

Rychlost

Celkem samozřejmě se potvrdilo všechno, co bylo uvedeno v článku o upgradu z
10D. 20D se tedy zlepšila v rychlosti zápisu na kartu, bleskovém náběhu po
zapnutí a rychlejší je i vlastní sekvenční snímání (5 obr./s). Chtěl bych se spíše
zamyslet nad problematikou rychlosti trochu obecněji. Věc je nutno rozdělit na
víc oblastí – rychlost sériového snímaní, velikost bufferu, rychlost zápisu na
kartu, ale třeba i logika práce s daty či možnosti AF systému při servo režimu
atd. Posouzení  dále komplikuje to, zda se fotí do JPG či RAW. No a všem těmto věcem je
nutno přiřadit nějakou váhu podle čistě osobních preferencí každého fotografa.

Bohužel až příliš často se nějaká vlastnost vytrhává z kontextu. V poslední době
se určitým kultem stala rychlost zápisu na kartu, ale je to opravdu tak horké?
Starý EOS 10D zapisoval na CF velmi pomalu, ale jeho velmi slušný buffer celkem
stíhal. Největší omezení tohoto přístroje nespočívalo v rychlosti zápisu, ale v
tom, že pomalejší procesor nezvládal zápis při namáčknuté spoušti. Takže pokud
člověk například honil letovky ptáků, kde je spoušť namáčklá skoro stále, tak
zkrátka a dobře neměl přístroj kdy zapisovat a právě v této situaci se mi 10D
podařilo nejčastěji zahltit. Pokud by ale zapisoval na pozadí trvale, byť stejně
pomalu, tak by se počet těchto případů neomezil “o něco”, ale bez nadsázky “o
řád”. Vlastní rychlost zápisu je sice fajn, ale osobně jsem ještě nikdy (opravdu
nikdy) nepotřeboval pořídit sérii 100 snímků v JPG střední kvality, zajímá mě
plná kvalita RAW módu v krátkém “burstu” několika snímků. Další opomíjená věc v
debatách je vlastní rychlost snímání – ono je hezké, že třeba Nikon D70 umí
fotit sekvenci až do kapacity karty, ovšem frekvence není o moc vyšší než u EOS
300D. Ovšem pro výrobce je nesrovnatelně snadnější udělat rychlejší řadič CF a
výkonnější CPU pro konverzi a ukládání, což je ryze elektronická záležitost, než
zrychlit absolutní frekvenci, což už vyžaduje patřičné dimenzování závěrky a
mechaniky zrcadla.

A právě tady je rozdíl mezi 20D a jinými přístroji na trhu, ať už
se bavíme o EOS 350D nebo o konkurenčním Nikonu D70s. U 20D totiž nedošlo pouze
ke zrychlení zápisu a náběhu, znatelně se zvýšila i frekvence snímání na 5 snímků
za sekundu, což je více než 1,5x rychlejší než u 10D či D70s a skoro dvojnásobek
proti 300D a 350D. A musím jednoznačně prohlásit, že pro focení zvířat nebo třeba
sportu to je jednoznačný klad, není na tom o čem diskutovat. Je ale trochu škoda, že
se proti 10D zmenšil objem bufferu na RAW snímky, nicméně ve většině případů to
nevadí, neboť díky nárůstu rychlosti zápisu na kartu a větší rychlosti
zpracování se uvolňuje poměrně rychle.

Z praxe bych ještě podotkl, že bleskový náběh přístroje po zapnutí má za
následek to, že naprosto ignoruji hlavní vypínač – přístroj mám trvale zapnutý a
v menu nastavím automatické vypnutí po jedné minutě. Při focení pak stačí
namáčknout spoušť a reakce je okamžitá.

Celkově jsem s rychlostí 20D dost spokojen, ale přirozeně i zde je patrné, že
rozdíl v cenových hladinách není nic umělého. Jestliže 20D o dost překoná 350D,
tak naproti tomu ani zdaleka nedosahuje možností EOSu 1D Mark II, jak ve frekvenci
snímání, tak ve velikosti bufferu.

Napájení

Napíšu to celkem stručně – u 10D jsem se o napájení skoro nestaral, u 20D se
o něj nestarám už vůbec. Opravdu to tak je, 10D dokázala na jednu baterii
pořídit něco přes 400 snímků a tudíž při použití jedné náhradní baterie (noname
Unomat) byla kapacita víc než dostatečná. 20D se pak posouvá ještě výše, baterie
je rozměrově identická a zaměnitelná, díky mírné inovaci má ale o něco vyšší
kapacitu, takže je výdrž na jedno nabití cca 700 snímků. Kombinací nové baterie
a zmíněného Unomatu, který mi zůstal po starém přístroji jsem pak schopen
nafotit hodně přes 1000 snímku (až někam k 1500), což už se opravdu moc vyčerpat
nedá. Toto platí i při velmi častém užívání zoomu 100-400 se stabilizátorem,
jehož spotřeba není právě malá. Lze s potěšením konstatovat, že napájení je
jednou s věcí, která je již u moderních DSLR plně vyřešena, konkurence na tom
také není o nic hůře, Nikon se dokonce chlubí výdrží ještě o něco vyšší.

U 20D stojí za zmíňku spíše inovovaný grip. Do něj lze použít 2 Li-Ion baterie
stejně jako u 10D, novinkou je ale pouzdro na 6 AA článků. Jejich užití se mi
nezdá moc praktické v běžném provozu, může ale dále zvýšit jistotu na cestách do
méně civilizovaných končin. V této souvislosti jedno upozornění – dost lidí si
stěžovalo, že je výdrž s AA články velmi malá. Jedná se patrně o výrobní vadu a
Canon některé série BG stahuje a mění. Pokud byste narazili na tento problém,
tak je nutno tuto věc ověřit a případně konzultovat se servisem. Nové gripy již
budou patrně v pořádku.

Celkové hodnocení

Popravdě řečeno mě nenapadá skoro nic, co by se dalo EOSu 20D vytknout.
Samozřejmě nápadů na zlepšení by se našla spousta, ale jen máloco je přímou
kritikou, jde spíš o přání “co bych ještě chtěl”.

Na druhé straně ale musím přiznat, že když tak nějak zpytuji svědomí, tak moc
opravdu zásadních důvodů proč jsem vlastně provedl upgrade z 10D, nenaleznu.
Výhody jsou sice patrné, nejsou ale až tak propastné, zkrátka jsem si pořídil
novou hračku. 🙂 Ono ale tohle je ve své podstatě z hlediska zájemců o jakoukoli
DSLR opět kladem, morální zastarávání se opravdu dost zpomalilo a dva roky starý
EOS 10D je stále nejen velmi dobře použitelný, ale i technicky konkurenceschopný
(ostatně dost lidí celkem spokojeně užívá ještě jeho předchůzce EOS D60 z roku
2002 či dokonce D30 z roku 2000). Jedovaté rýpnutí k vyznavačům jiných značek
zejména těch, které začínají na N – ono se taky nedá říci, že by EOS 10D byl ve
své třídě výrazně překonán jakýmkoli jiným přístrojem kromě 20D.

EOS 20D pak (v okamžiku psaní článku na konci července 2005) nemá na trhu
přímou konkurenci vůbec žádnou. Jestliže se o 10D často mluvilo jako o
poloprofesionální třídě, tak u 20D o zařazení do tohoto segmentu není už vůbec
žádný spor. Pokud potřebujete poměrně robustní a rychlý přístroj, ale přeci jen
nejsou vaše nároky až tak vysoké, abyste si zdůvodnili pořízení EOS 1D Mark II, tak
jistě zklamáni nebudete. Běžný amatér ale může uznat za zcela postačující i
znatelně levnější EOS 350D, který se mi paradoxně momentálně jeví jako
nejvážnější konkurent…

91 komentářů u „Canon EOS 20D zcela prakticky“

  1. 20D není co vytknout ?

    Já vím, že to hned schytám, jelikož jsem ten “N” ale nemůžu si pomoct, napsat o 20D že mu není co vytknout považuji za silně nadnesené (nic není dokonalé) a proto alespoň to hlavní :

    1. Nedostatek objektivů – stále chybí cenově dostupný základní zoom. 18-55 je k tak kvalitnímu tělu nedostatečný a 17-85 je předražený, přes 60.000 za set je skutečně přespříliš. Když je to poloprofi tělo, tak by se jistě hodilo i něco s f/2,8. I rybí očko by někomu bodlo ….
    2. Absence přesného bodového měření v době, kdy jím jsou běžně vybavovány i nejlevnější komapakty je víc než zarážející. Víc, lze namítnout že není potřeba a dá se bez něj obejít ale je mnoho situací, kdy VELMI usnadní práci a dnes už by to snad opravdu mělo být ve standardní výbavě každého aparátu ….
    3. Absence asistenčního AF světla – přisvěcování stroboskopem blesku prakticky vylučuje použití vstavěného blesku na focení osob – tedy pokud nechcete na snímcích nepřirozeně se šklebící výrazy, nebo pokud nechcete dostat od někoho pěstí za to, že mu blikáte do obličeje ….
    4. Cena – ano, 20D je i přes mé výhrady skutečně vynikajícím aparátem a ve své kategorii asi i úplně nejlepším. Že by ale neměl konkurenci, tak s tím nemohu rozhodně souhlasit. Situace se totiž dramaticky změní v okamžiku, kdy do těchto úvah zahrneme i cenu. Konkurenční D70s má sice o 2Mpix méně – ale to je asi jediný zásadnější handicap. Přitom za cenu jednoho 20D v pohodě koupím dva D70s. Je skutečně 20D o tolik lepší, aby stál dvojnásob ? Já myslím, že rozhodně ne – kdyby stál třeba o 5 nebo i 10.000 víc, tak neřeknu ani slovo ale dvojnásobek ceny je úlet a podle mne vyhozené peníze ….

    Odpovědět
    • 20d není co vytknout ?

      Přidávám se zcela k Vašemu názoru. Ovšem za cenu si můžeme sami tím, že jej kupujeme. Každý zkouší vydělat co nejvíce. A pokud zákazníci celosvětově umožní výrobci prodat to co potřebuje a za jím stanovenou cenu, co chcete dělat?. Bodové měření opravdu chybí. Dále se domnívám, že chybí digitální blesk, který má těž mnoho laciných přístrojů. Vím, že za tento názor to asi schytám od -profesionálů-. Vše se ale zjednodušuje a automatizuje. Tato berlička rozšiřuje omezený exp. rozsah čipu. A v mnoha případech není čas na další opravy pomocí sw. Dále mě napadá např. možnost výměny matnice. Bylo by toho víc. Hlavně však asi vadí pravidelná potřeba čistění čipu. Tato záležitost jistě naní chybou na kráse jen tohoto modelu. Ale při jeho ceně? Jestliže si Olympus věděl rady, neměl by lídr trhu zůstat pozadu.

      Odpovědět
    • 20d není co vytknout ?

      Hlavne za ma autor 20D a k tomu tokiny. Ja mam radsi 350D s gripem a f2,8 canona 70-200 🙂 Podle me lepsi kombinace. Cekal jsem na neco, jako je 5D, takze sbohem 350D. Jinak 20D opravdu o tolik kvalitnejsi obraz na rozdil od 350D nema, ne-li zcela schodny. S gripem 350D se mi teda lepe drzi, nez 20D bez gripu. O hluku zrcatka 20D oproti tissimu 350D ani nemluve. Proste za tu cenu 20D nee. Zkousel jsem AF s canonem 70-200 f2,8, a nepripadalo mi, ze by 350D nejak zaostaval. Ale samozrejme v domacich podminkach. Na zavodech s 9 bodovym AF by asi 20D byla lepsi znatelne. Jinak se zastaravanim a klesanim cen uz to neni tak horke, jak za dob canon D30 s cenou pres 100tis. Komu staci 8 mpx a crop, tak ma 20D vyznam. Jeste bych mel vytku ke gripu k 20D, k 10D byl grip lepsi, jako by tam vice pasoval. Stejne tak k 350D je grip pogumovany ze vsech stran, na rozdil od gripu k 20D, kde je zadni strana hladka – nekde udelali inzenyri z japonska chybu. Me na 20D vadi hlucnost zrcatka a divny grip. K 10D byl suprovy, k 350D jeste lepsi. Doufam, ze k 5D bude take grip pogumovany ze zadu, jako k 350D. Tvar ma grip k 5D podle obrazku jako 10D, kde tak nejak pasoval lip, nez k 20D (designove).

      Odpovědět
      • 20d není co vytknout ?

        Pozor, nemám Tokiny! Psal jsem, že jsem neměl originál objektiv s f2,8 pro otestování středového bodu. Jinak ale užívám prakticky jen L skla 17-40 a 100-400IS a dále vynikající Tamron 2,8/90 makro, Tokina 2,8/28-70 se mi válí 90% času v šuplíku a beru ji spíš k analogovému EOSu 100.

        Doporučoval bych trochu brzdit v jízlivosti, ono to nemusí vždy vyjít 🙂 Opravdu nemám předražené tělo k mizerné optice, sestavu mám celkem vyváženou…

        Odpovědět
          • 20d není co vytknout ?

            Já jsem se v článku optikou nezabýval, ta Tokina se tam dostala jen v kontextu konkrétního bodu o AF. Jak jsem zmínil v jiné reakci, na toto téma chystám samostatný článek.

            Jinak info o mém vybavení i nějaké fotky jsou na http://www.fotozona.cz (musím to zaktualizovat, ale naprostá většina sedí).

    • 20d není co vytknout ?

      Michale, na toto téma jsme se už mockrát bavili a víš dobře, že s tebou příliš nesouhlasím.

      Ad 1 – jako záklaďák mám 17-40/4 L, s ohledem na to, že Canon nadále podporuje větší snímače je to velmi vhodná volba. Cena není v této třídě nijak přehnaná. Jinak ale problematice objektivů a vůbec celého systému se chci věnovat v jiném článku a mohu tě uklidnit, že tam Nikonu určité kladné body přirozeně přiznám, za 18-70 si je zaslouží. Zas na druhé straně je nutno dodat, že to tvé neustálé zdůrazňování skvělého 18-70DX má trochu charakter rozpatlávání jednoho konkrétního úspěchu, když ale chceš makro 100mm či dlouhý zoom se stabilizátorem, tak je najednou naopak vepředu Canon a to o hodně. Podle mě je nutno posuzovat nabídku optiky jako celek a tam si nemá C a N moc co vyčítat, vítěz je závislý na konkrétních potřebách daného fotografa.

      Ad 2 – tohle je sice pravda, ale osobně jsem při akčním focení spot metering nikdy nepotřeboval. Mimochodem jsem měl dříve Pentax MZ-5, u kterého všichni papouškovali, jak je skvělé bodové měření, ale reálně jsem ho užil jednou za uherský rok. Jak jsem jasně uvedl, toto je článek z praxe a každý si musí vybrat to, co sedí právě jemu.

      Ad 3 – ještě nikdy mi AF assist nechyběl, AF ostří velmi dobře i v šeru a pokud už je tak málo světla, že je přisvícení nutné, tak už mám na foťáku stejně nasazený externí blesk, který přisvícení má. Podle mě je tato funkce v praxi skoro zbytečná, ale opět platí to co předtím – dovedu si představit uživatele, kterému to problém dělat může.

      Ad 4 – sorry, ale tady jsi jednak sklouzl k vážným nepřesnostem a za druhé jsi asi nečetl do konce.
      Poměr ceny těl 20D ku D70S je cca 41:25, tedy rozhodně ne dvojnásobek, toto je aktuální cena. Rozdíl není jen v rozlišení ale i v rychlosti snímání a dalších detailech. Je mi líto, ale 20D je opravdu o kus jinde než D70S a cenový rozdíl mi připadá plně adekvátní. Podle mě byl daleko vážnější konkurencí původní Nikon D70, jehož cena opravdu šla někam k polovině, ale ten už mizí. Uvidíme, jestli D70S zlevní. Jinak Nikon podle všeho taky chystá D200 v podobné třídě jako je EOS 20D. Jedovatý dotaz – co budeš říkat, až ho Nikon opravdu uvede? :-))
      Nicméně ale když dočteš článek do konce, tak je tam jasně zmíněno, že právě z hlediska ceny si určitě hodně lidí koupí radši levnější EOS350D z přesně těch důvodů, které uvádíš a že tato nižší třída je největší konkurencí. Ve srovnání s Nikonem D70S je to přirozeně podobné.

      BTW nechceš vyrazit na OA Jemčina a všechno pěkně zdrbat?? :-))

      Odpovědět
      • 20d není co vytknout ?

        Tak opět postupně :

        1. Já neřeším problém C/N, a ani slůvkem jsem se nezmínil o Nikonu 18-70XD, jen poukazuji na to, že Canon je největší výrobce D-SLR s čipem APS-C a přitom mu na ně ještě stále chybí některá základní skla, což je podle mě dost podstatná vada. 17-40/4 je sice skvělej ale taky dost drahej a pro použití na 20D s čipem APS-C má velmi malý rozsah ohniska a vzhledem ke světelnosti je taky děsně velkej a těžkej ….
        2. Ano, však já jsem uvedl i to, že se bez něj řada uživatlů obejde ale je i hodně těch, kteří jsou na něj zvyklý a používají ho velmi často a to dokonce i na zmíněných kompaktech. Neposuzuj věci jen podle sebe ….
        3. Klasická situace – neposuzuj podle sebe, ne každý má externí blesk a ne každý kdo ho má ho chce taky s sebou a všude tahat. Ano, AF se chytá i v šeru ale v klasické situaci třeba na párty, večer u ohně, nebo kdekoli je opravdu tma je stroboskop skutečně velmi nepříjemný a blesk je pak v podstatě úplně nepoužitelný ….
        4. Koukal jsem na set se základním zoomem, kde je to opravdu velmi blízko 1:2 (cca 62.000 versus 32.500) a to mě opravdu nepřijde adekvátní ale finančně naprosto ujeté. Zásadní jsou opravdu snad jen ty 2Mpix a to ještě jak pro koho, jinak drobností jako je rychlost snímání lze jmenovat spoustu i opačně, jako třeba to bodové měření nebo blesk.

        Nešlo mi o řešit C/N ale o to, že 20D rozhodně není bez chyb a taky rozhodně není bez konkurenta. Souhlasím s tebou v tom, že je to špičkový aparát, který je v této kategorii parametrově asi úplně nejlepší. To však ještě neznamená, že je taky ekonomicky nejvýhodnější. Kdo si to může dovolit, tak jistě bude nadšen ale já si za rozdíl ceny raději koupím třeba f/2,8 teleobjektiv ….

        P.S. – Co je to OA Jemčina ? I bych přijel, dáme pivko ….

        Odpovědět
        • 20d není co vytknout ?

          Ad 4 – já ale tohle prostě neberu! Srovnáváš set s klasickým zoomem Nikonu a stabilizátorovým Canonu, což je ale opravdu něco jiného. Netvrdím, že nemáš v lecčem pravdu, ale tímto způsobem argumentace to totálně srážíš. Točíš se pořád dokola kolem skoro jediné věci, ve které Nikon opravdu proti Canonu zabodoval, tedy 18-70DX, to opravdu nemá Nikon co jiného nabídnout?
          Mimochodem řečeno, on ten zesměšňovaný seťák 18-55 od Canonu je opticky proti 18-70DX zcela rovnocenný, ale to už asi opravdu zakládám na flame. Je ovšem holým faktem, že se mnou v kanceláři sedí dva lidé, kteří mají 300D s 18-55 a jeden s D70 a 18-70DX, takže jisté srovnání mám…

          Ad mé osobní preference – no jasně, v celém článku i tady v diskusi opakuji, že nejde o recenzi, ale zcela praktické postřehy, tak co se divíš?
          Strohou recenzi taky umím napsat, ale tentokrát jsem to prostě nechtěl.

          Ad OA – viz http://www.paladix.cz/clanky/open-air-xi-jemcina-2005.html

          Odpovědět
          • 20d není co vytknout ?

            4. Ano, ten od Canonu má stabilizátor ale jinak je opticky i mechanicky na naprosto stejné úrovni a je ještě otázkou, jak moc velké plus je u tohoto ohniska ten stabilizátor. U teleobjektivu jistě ano ale u záklaďáku má myslím větší váhu cena, zvláště v této kategorii.
            Zdůrazňuji to proto, že si myslím, že je to to vůbec nejdůležitější, protože když kupuju tělo, tak první co mě logicky napadne je, co na něj nasadím jako základní objektiv a pokud ho nenajdu, tak pro mě ztrácí hodnotu i to samotné tělo, byť by jinak bylo sebelepší. Nemůžu si pomoct ale přijde mi to jako naproto samozřejmá, logická a hlavně praktická úvaha ….
            Naopak, srovnávat 18-70DX s plastovým hrkátkem typu EF-S 18-55 je zcestené, od toho má Nikon taky podobné hrkátko stejného ohniska, kvality i ceny.

            Preference – já se nedivím, jen se taky snažím uvažovat ryze prakticky a proto kladu velký důraz na základní objektiv a cenu, což jsou bezdiskuzně velmi důležité atributy. Taky se snažím uvažovat více globálně a ne jen ze svého pohledu. Nicméně se nechci zase donekonečna přít a proto znovu opakuji, že souhlasím s tvým závěrem, že 20D rozhodně JE nejlepším aparátem své kategorie – jen považuji za nesmysl závěr, že by byl úplně bez chyb a bez konkurence ….

            OA – rád bych zajel na pokec ale v tu dobu opravdu nemůžu. Rozhodně ale prosím neber tuto debatu nijak osobně a bude-li časem jiná příležitost, tak tě rozhodně zase rád uvidím a zplatím i pivko na usmíření C/N. ;o))

          • 20d není co vytknout ?

            Me naopak stabilizator na zakladnim ohnisku 24-105 bude s 5D vyhovovat. Napriklad IS mi nechybi u me 70-200 2,8L. Na sport je to jedno. A zakladak treba na svatby s IS bude perfektni, stejne tak 17-85 IS EF-S na crop 1,6×.
            Ale 18-70DX nikkor je stejny plastak jako EF-S18-55, mozna krome bajonetu, za ty prachy, v setu skoro zdarma, je to bezkonkurencni sklo, ale po intenzivnejsim pouzivami se stejne casem vyskytnou vule a pujde…..

          • 20d není co vytknout ?

            Kolikrát ti mám říkat, že základní objektiv je odjakživa EF 100-400 IS L, věci jako 18-70 jsou jen druhotný doplněk :-)))

            Jinak s tebou opravdu do jisté míry souhlasím, jen si fakt myslím, že to trochu moc prožíváš a příliš se zaměřuješ na jedinou položku. Stejně každý náročnější uživatel má objektivů více a když si sečteš sadu (cca) 18-70, 70-200 či 100-400 a třeba makro, tak tě najednou při použití originálních skel Canon vyjde levněji.
            Ostatně počet uživatelů Canonu jasně dokazuje, že ten záklaďák lidi zas až tak hrozně nepálí.
            Navíc se sluší podotknout, že v případě Nikonu jde hlavně o mimořádně agresivní politiku v případě setu, která spíš zavání podstřelením za každou cenu, cena 18-70DX samotného už podle zajímavá nijak moc není. Přesně to samé ostatně dělá i Olympus se svým kitem E-300 (a nutno uznat, že taky s jistým úspěchem).
            Jedovatě bych podotkl, že Canon toto prostě nemá zapotřebí, neboť své produkty prodá i za plnou cenu, jenže ono to asi bude pravdě dost blízko a asi bychom se zas zamotali do flamewar… Ze stejného důvodu zcela vynechám i můj názor na srovnání 18-70DX s EF-S 18-55, to už by byla flame na 100% 🙂

          • 20d není co vytknout ?

            Celou sadu ? Schválně jsem kouknul na cenu zde na Paladixu, kde většinou i nakupuju. 70-200/2,8 se stabilizátorem má Nikon o 5.000 levnějí, naopak 100-400 se stabilizátorem má zase o 5.000 levnější Canon. Nikon má levnější záklaďák a Canon zase makro, takže s cenou celé sady jsi vedle jak ta jedle, protože je to cca 1:1.
            Počet uživatelů Canonu jasně vypovídá o tom, že Canon má MNOHEM lepší management, marketing, reklamu a vše co s tím souvisí a proto vše prodá za kolik si řekne – toť k tvé jedovaté poznámce. V marketingu a pod. je Nikon opravdu velmi těžce pozadu, o tom není nejmenších pochyb.
            EF-S 18-55 má oponenta v AF-S 18-55 DX, cenově i kvalitativně. 18-70DX je minimálně o třídu nahoru a je to zřejmé i naprostému laikovi už jen z vybavení a konstrukce. Stačí si jen vzít do každé ruky jeden a je jasno. 18-70DX má navíc vnitřní ostření – neotáčí se přední člen, 3x ED sklo, ultrazvukový motor ostření s možností MF bez přepínání, kovový bajonet a tvarovanou sluneční clona + obal v ceně. Nemluvě o lepším rozsahu zoomu a vyšší světelnosti. Tady není o čem diskutovat ….

            P.S. – Pokud je záklaďákem 100-400, tak zkus zajít do Canonu, ať to k tomu začnou prodávat jako záklaďák v setu. Ale vezmi si na nohy tenisky, aby jsi stíhal utíkat, až tě poženou ven …. ;o)))

          • 20d není co vytknout ?

            Já vím, je to flame, ale myslím, že to, o čem se tady hovoří, je dost tradovaná věc, tj. vysoká kvalita záklaďáku Nikonu. Tradovaná uživateli Nikonu. Nechci dělat rozbroje, ale dělal někdo nebo ví někde o provnávání Canon x Nikon a jejich odpovídajících záklaďáků 18-55 a 18-70 (17-80)? Nikon 18-70 jsem v ruce měl, působí solidním dojmem (ale to neříká samozřejmě vůbec nic o optické kvalitě!).

            Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že záklaďák je 100-400, ještě aby dělali cenově zvýhodněný set!

          • 20d není co vytknout ?

            IM: Exaktní srovnání optiky jsem osobně nedělal ale třeba v testu FotoVideo dopadl 18-70DX jako jeden z vůbec nejlepších objektivů, co tam kdy testovali. Dnešní moderní objektivy jsou ale opticky většinou všechny dobré a vím, že i 18-55 od Canonu je opticky velmi slušný. Hlavní rozdíl je proto v mechanické konstrukci, výbavě a světelnosti. Myslím, že kdybych naopak srovnal opticky Nikon 18-55DX s Canonem 17-85 (a nebo všechny čtyři dohromady), tak to taky dopadne podobně ….

          • 20d není co vytknout ?

            Dík, ale ony zase ty testy ve FotoVideu mě tak moc neuchvacují. Po pravdě řečeno byly doby, kdy jsme hltal MTF křivky, ale nějak mě to přešlo. Navíc v těchto testech také dost často záleží na kusu daného objektivu (u “L” snad méně než u “konzumních”?). A alespoň 80% objektivů je úžasných. Spíš jsem myslel takovou tu ideální situaci, kdy má někdo C i N, a 4 “seťáky” a udělal přímé srovnání (i když samozřejmě vliv dané série objektivu zůstane zachován).

            Mechanické a jiné vlastnosti (materiál, ruční ostření, světelnost) jsou jasné. I když kam se hrabete na můj Mir 20/3,5, tím si troufám bránit proti jakýmkoliv vojskům :-))

          • 20d není co vytknout ?

            Mě ty testy taky zase tak moc neberou a zvláštěpak poté, co je teď začali přebírat od těch Němců. Něco na tom ale jistě bude, z prstu si to nevycucali. Jinak to ale většinou ve stejné cenové kategorii bývá velmi podobné a to bez ohledu na značku. Proto myslím, že Nikon 18-55DX vyjde opticky cca na stejno s Canonem EF-S 18-55 a stejně tak 18-70DX s EF-S 17-85.

            P.S. – A kam se hrabe tvůj Mir 20/3,5 na mé kilové rybí oko Arsat 30/3,5 pro středoformát 6×6 !! ;o)))

          • 20d není co vytknout ?

            o testech ve Fotovideo vim sve, kdyz vychazi cosina/voigtlander 19-35 skoro tak dobre jako canon 16-35 2,8L….. To uz neco naznacuje …… 🙂 Kdepak tyhle testy jsou na h….. opravdu, jen se kouknete zdravym rozumem.

          • 20d není co vytknout ?

            Ano, to beru a vniřně souhlasím (myslím si to stejné). Obdobná kategorie objektivů C či N = obdobná kvalita. Ale vyjímky existují, tak proto jsem se ptal. Jinak samozřejmě každý chválí své a já kvůli záklaďáku měnit systém nebudu. To by mě musel N zasponzorovat (kontaktní údaje, p. Nikon, na požádání dodám) :-))

            Arsatem jsi vyhrál, sem rád, že stojím na stejné straně barikády :-).

          • 20d není co vytknout ?

            IM :
            Já nechválím své – jasně a opakovaně jsem řekl, že 20D je nejlepší ve své třídě a trvám na tom. Jen zpochybňuji tvrzení, že je bez chyb a bez konkurence.
            V těchto případech myslím výjímka nebude – objektivy jsou stejně staré i podobné ceny a konstrukce, rozdíl tipuju na zanedbatelný.
            Přiznám dobrovolně – Arsatem jsem nevyhrál, už ho nemám. Vždy jsem měl moc rád rybí oko, měl jsem ho na kinofilm, pak tenhle Arsat na 6×6 a teď mám i na D-SLR. Arsat jsem už moc nevyužíval a tak jsem ho nedávno prodal i s celým systémem 6×6 a na podobné hrátky jsem si koupil už jen Moskvu V. na 6×9 ….

          • 20d není co vytknout ?

            Napriklad pre mna nie je najlepsi v tejto triede, rozhodoval som sa medzi Canonom 20D a Nikonom D70s, a pravdu povediac cena naozaj nehrala rolu, ale nakoniec som zvolil Nikon pretoze niektore veci mi na Canone naozaj chybali a vadili aj ked zase mal niektore vyhody oproti Nikonu, ktore ale konkretne pre mna nie su vobec dolezite, takze urcite tento Canon ma konkurenciu, len zalezi skor na detailoch a osobnych preferenciach, a to samozrejme vobec nehovorim o cene. Rozhodne by som nepisal ze Canon 20D je suverene najlepsi v tejto triede.

          • 20d není co vytknout ?

            Sorry, ale vedle jak ta jedle rozhodně nejsem. Canon 70-200IS L můžu v ČR běžně koupit za cca 58 tisíc (žádná US cena či sporné dovozy, je to nákup s plnou českou zárukou), naopak ta cena za Nikon 70-200 VR je na Paladixu velmi slušná (klasická story o lokálních zastoupeních, ale to sem nepatří). Ono je snadné najít od výrobku x nejvyšší cenu a od y nejnižší a pak dokazovat co potřebuješ, ale… Jsem si poměrně jistý, že rozdíl ceny nadhozené sady objektivů bude minimálně 5 tisíc ve prospěch Canonu a to ještě navíc budu mít 17-85 se stabilizátorem.

            Dominance Canonu je sice podpořena managementem a marketingem, jenže ten funguje tak dobře díky tomu, že stojí na VELMI solidním technologickém a vývojovém základě, viz třeba výroba CMOS snímačů a x dalších věcí. Na tom se dá dobře marketingově pracovat. Naproti tomu třeba u D70S ani marketingový génius nezakryje, že se od D70 skoro neliší, to jistě uznáš…

          • 20d není co vytknout ?

            I Nikon se da koupit levnejsi nez zde a taky v CR s plnou zarukou. Jsme ale na Paladixu, tak jsem proste ceny vsech diskutovanych skel vzal zde z jednoho jedineho zdroje, prave proto, abych zamezil spekulacim. A i kdybych nakrasne skutecne usetril 5.000,- (jako ze podle me neusetril), tak na cele takove drahe vybave je to pri celkove cene zanedbatelne procento a hlavne nestabilni, protoze vis sam jiste dobre, jak rychle se ceny meni. A nic to nemeni na faktu, ze zakladem vychazime z tela + zakladak, kde porad zustava rozdil cca 30.000 ve prospech D70s (62.000 versus 32.500) a na to je i stabilizator slaba naplast ….

            Ano, nepochybuju o tom, ze Canon marketingove stoji na VELMI solidnim technologickem zaklade a dokonce ani o tom, ze je jednickou na trhu. To ale jeste neznamena, ze je vzdy a ve vsem nejlepsi a cenove nejvyhodnejsi.

            Neni treba zakryvat, ze D70s se moc nelisi od D70 a ani se o to nikdo nepokousi a ani o to v teto debate nejde, nevim proc to sem ted vubec tahas.

          • 20d není co vytknout ?

            Tato debat mě fakt baví. Jsem nikonista, ale srovnávat D70d a 20D je asi jako v autech srovnávat Volkswagen Passat a Škoda Fabie. Prostě bez ohledu na kvalitu, je to jiná kategorie.
            Bohužel stejná kategorie by byl stařičký D100, kde toužebně očekávám náhradu. Snad se dočkám. Už se těším na diskuse o drobných detailech a různá srovnání.
            Ohledně skel je to, ale jiná diskuse. Nejdříve vybírám foťák a pak objektiv nebo naopak? Takže když srovnání foťáků, tak proč probírat setové objektivy, to počká až na článek o setových objektivech.

          • 20d není co vytknout ?

            Zareaguji jen kratce k tomu IS u zakladaku – je videt, ze jste s nim nejspis nepracoval (prosim, bez urazky 🙂 ). IS samozrejme nenahrazuje HO svetelnejsich (a tim nepomerne drazsich) objektivu, ale dovoluje bezpecne udrzet 17mm 1/4s nebo 85mm 1/30s, coz je ve spojeni s nizkym sumem 20D velka vyhoda.

        • 20d není co vytknout ?

          Já jen k tomu: Canon je největší výrobce D-SLR s čipem APS-C a přitom mu na ně ještě stále chybí některá základní skla.

          Vůbec nic netuším, ale není možné, že Canon se přeci jen rozhoupal, půjde do FF čipů a APS-C odřízne jako mrtvou větev? Pak bych chápal, že vydal teď dva objektivy EF a ani jeden EF-S. Možná tedy nikdy ani 18-70 neudělají, protože to bude zbytečné a ekvivalent pro FF (CANON EF 28-135mm f/3, 5-5, 6 USM IS) za docela rozumnou cenu má. A pokud je má doměnka správná, tak já návrat k FF jenom uvítám.

          Odpovědět
          • 20d není co vytknout ?

            A prave o tom to je – to je fakt super, investovat do hromadu prachu do 20D a pak zjistit, ze jsem tou “mrtvou vetvi”. ;o)))

          • 20d není co vytknout ?

            S tím souhlasím. Proto mám “levnou” 350D ;o).

    • 20d není co vytknout ?

      A hele, militantní Nikonista je tu 🙂

      1) Nedostatek objektivů není vadou tohoto přístroje, ale strategie firmy. Pokud jako thr nebo já máš blíž k práci s delšími ohnisky, nemáš problém. Pokud máš potřebu pracovat se širokými ohnisky, proč si kupuješ 20D? Málokdy potřebuješ fotit rybím okem rychlostí 5obr./s – takže pokud máš tuto potřebu, tak by ti mohl i Nikon stačit 🙂

      2) Ano, absence bodového měření je nedostatek. Nemám sice dojem, že by mi na 10D někdy chybělo (na manuálním Canonu T90 ho mám a občas používám), ale přece jen to v papírech vypadá lépe. Jestli je nebo není v praxi zapotřebí je debata na dlouhé zimní večery.

      3) Absence AF světla – každý normální člověk, který si říká fotograf, ví, k čemu je dobrý vestavěný blesk – tedy maximálně tak na přisvětlení v protisvětle nebo jako hodně velkou nouzovku. V protisvětle AF beam nepotřebuješ a když to používáš jako nouzovku, je to tvůj problém, máš mít systémový blesk, který AF beam umí, takže se s tím strobem prostě smíříš.

      4) Cena? Také by se mi líbilo, kdyby stál nejvíc 5000Kč, ale nestojí. Je to dané politikou firmy – notabene politikou té firmy, která vyrobila jako první DSLR za lidské peníze (teď mluvím o 300D a cenovém průlomu, který způsopbil). Pokud mám dojem, že tělo 20D potřebuju, koupím ho. Pokud mám dojem, že na něj nemám, nekoupím ho. Pokud mám dojem, že ho potřebuju a nemám na něj, mám to blbý a asi ho nekoupím. Je na tom něco složitého?

      Odpovědět
      • 20d není co vytknout ?

        Bitovod :

        1. To je dost blbá strategie vyrábět těla bez objektivů ….
        2. Ano, je to na dlouhé hovory ale je to dnes standard i u komaktů ….
        3. Mám systémový blesk ale ne všude ho s sebou tahám a taky znám hodně těch, co ho (na něj) nemají ….
        4. Není na tom nic složitého, jen jsem chtěl demonstrovat, že i cena je podstatnou vadou 20D, z které těží konkurence ….

        Nejsem militantní ani neřeším C/N jen nesouhlasím s některými závěry.

        Odpovědět
        • 20d není co vytknout ? – bodove mereni

          Dovolim si reagovat jen na to:
          bodove mereni u kompaktu je delano zcela jinak nez u zrcadlovek. U kompaktu, kde je live cip, neni problem zmerit intenzitu osvetleni kazdeho jednotliveho snimace (bunky cipu). U zrcadlovek je snimaci cip zakryt zrcatkem a zaverkou a na mereni expozice se pouziva jiny, vetsinou s cca desitkami snimacu (napr. 35), zvyseni jejich poctu by prineslo slozitejsi (pomalejsi) algoritmy pro vypocet matrixoveho mereni -> zvyseni ceny.
          Od te doby co mam EOS, merim 95% bez problemu matrixem, od chvile, kdy mam i histogram, bych uz bodove mereni vubec neresi, ale jak tu uz padlo, to je vec osobniho stylu

          Odpovědět
    • 20d není co vytknout ?

      “To je dost blbá strategie vyrábět těla bez objektivů ….”

      No tak na 20D jdou nasadit vsechny objektivy EF, snad si mezi nima najde kazdy a pokud ne, muze to delat jako Nikonisti – koupit si Sigmu 😉

      “Nedostatek objektivů – stále chybí cenově dostupný základní zoom…”

      Tim trpi i Leica M. Ale vazne, cenove dostupny zakladni zoom existuje – 17-40. Neni laciny ale stoji zlomek ceny kamery a proto me jeho cena tolik nepohorsuje. Navic je to za ty penize docela slusny objektiv.

      Uz jsme se o tom bavili myslim nekde jinde, ale nedostatek objektivu opravdu podle meho nazoru neni neco, co by trapilo skutecne uzivatele Canonu. Aspon jsem to od zadneho jeste neslysel…

      Odpovědět
      • 20d není co vytknout ?

        Potíží všech současných úvah nad kvalitou, parametry a cenou současných DSLR je, domnívám se, neujasněnost skutečné strategie hlavních výrobců i potřeb fotografů.
        Vysvětlím to na historickém příkladu. Ještě pamatuji dobu, kdy standardním formátem pro profi účely byl diapozitiv 6×9. Pro tisk si nikdo nic menšího nedovedl představit. Použití kinofilmu bylo pouze pro amatéry a sportovní snímky (samozřejmě čb pro noviny).
        Cítím, že je nutno nejprve zakotvit nově kategorie a formáty, zejména rozhodnout, zda nebude formát APS zcela vyhovovat většině profíků a amatérů, a full frame se dostane do pozice dnešního středoformátu (Olympus 4/3 je myslím slepá ulička). Vzhledem k většímu rozlišení čipů totiž současné objektivy pro kinofilm špičkovým požadavkům stejně nevyhovují – viz porovnání kvality výsledného obrazu, kdy D2X je na úrovni 1Ds, takže se stejně budou muset obměnit. A to jsme ještě zdaleka nedosáhli hranic rozlišení ani počtu megapixelů.

        A ještě jeden výlet do historie – do dob, kdy začali fotografové houfně používat Leicu a jejich zvětšeniny najednou měly viditelné zrno. Dnes už těžko chápeme námitky a kriteria tehdejších porot a redaktorů – prostě jsme kvalitu kinofilmu akceptovali a naopak zrna využíváme. A to bude, předpokládám, platit i pro hodnocení technické kvality digitální fotografie – přestane se srovnávat s filmem (pokud se tak už nestalo) a pixely, šum a všelijaké artefakty budou normální (bohužel), hlavní snad bude obsah (doufám). A přestanou flames na toto téma (a začnou jiné). Naštěstí pro nás opět začne tvrdý konkurenční boj a ceny budou odpovídat užitným vlastnostem.

        Odpovědět
    • RE: 20D není co vytknout ?

      Dobry den,
      Tak co se te ceny tyce,nebudu se nejak zvlast rozepisovat,ALE:tento aparat jsem poridil za cenu 1390 $,podotykam jen,ze jsem jeste priplacel za triletou zaruku,tedy k zaruce puvodni ceny,tudiz mam tento pristroj za tech 1390$ se ctyrletou zarukou…
      Sice zakoupen v USA,ale v tom v dnesni dobe zase az tak velky problem nevidim,no a ted uz jen staci prepocitavat….:-)
      Pekny den preji….
      Daniel

      Odpovědět
  2. 550 EX neměří E-TTL II?

    To je divné, s Canonem 350D v E-TTL II blesk EX550 měří, nemusím používat zámek bleskové expozice, zkoušel jsem to. Blesk samozřejmě indikuje E-TTL, ale to je fuk, to je otázka komunikace s tělem.

    Navíc E-TTL II je záležitost těla, ne blesku, alespoň u originálního vybavení Canon mi to tak přijde.

    Honza

    Odpovědět
    • 550 ex neměří e-ttl ii?

      Presne tak, autor asi malo cte. Vsechny blesky canon EX pracuji v rezimu E-TTL II s novyma telama !!! Takze i s 220EX 380EX 420EX i 550EX. To jsou veci …..

      Odpovědět
      • 550 ex neměří e-ttl ii?

        2Milos: myslim ze 350D je dobry fotoaparat a obr. vysledky jsou temer shodne s 20D az na sum pri 1600 iso .Dale mi pripada trosku divne vychvalovatt grip s 350D , myslim ze 20D se drzi prave o tu tridu vys nez u maleho a nepogumovaneho gripu u 350D, ano vyresis to bat. gripem ale okamzite se ti z neho stava vetsi pristroj nez 20D a teprve potom se mu konecne ergon. priblizi , tim padem ztraci jeho vychvalovana malavelikost smysl.

        Odpovědět
        • 550 ex neměří e-ttl ii?

          Grip mam hlavne na foceni na vysku, kde je grip pro 350D pogumovany cely. 80% toho vyfotim na vysku a rekl bych, ze na vysku se 350D s gripem a vertikalni spousti drzi a hlavne foti ohodne lepe, nez s 20D bez gripu a na vysku a to s obj. canon 70-200 f2,8L + 580EX blesk, to se musi uznat. A kdo chce maly fotak, ten si koupi 350D bez gripu. Jednoduche. Vejde se vsude, do ledvinky apod. Treba jako druhy fotak, zalozni i k 5D je super, i bez gripu, zabere minimum mista a pritom je to DSLR.

          Odpovědět
      • 550 ex neměří e-ttl ii?

        No, já když jsem kupoval výbavu, tak jsem byl pracovníkem firmy Canon upozorněn, že s tělem EOS 1D Mark II (podporuje E-TTL II) nefunguje blesk Canon 550EX ani žádný starší v režimu E-TTL II. Prvním bleskem podporujícím tento typ měření byl až následně představený typ 580EX. Přijde mi to logické, protože blesk musí pracovat s novou informací.

        Odpovědět
        • 550 ex neměří e-ttl ii?

          No, na ustni informace “odborniku” moc neverim. Podle tabulky kompatibility by nemel byt problem. Nove blesky by mely mit “pouze” navic uprava uhlu pokryti bleskem (u APS-digi) a informace o barevné teplotě. E-TTLII by meli umet. Ovsem jeste poznamka – prenos o vzdalenosti je take otazkou objektivu – zdaleka ne vsechny tuto informaci podavaji! Osobne me to samozrejme take neni uplne jasne (ta podpora starsich blesku – budu muste udelat doma test. Je otazkou, jestli info o TTLII (tj. vzdalenosti objektu) zpracovava pro blesk telo, v tom pripade by nemel byt problem.

          http://www.canon.cz/produkty/blesky/kompatibilita_blesku.pdf

          Odpovědět
          • 550 ex neměří e-ttl ii?

            Jak uvadi Bob Atkins o E-TTL: “E-TTL uses the camera’s evaluative metering sensor to analyze and compare ambient light exposure values with illumination reflected from the subject by the preflash. This data is used to calculate and store the flash output required for optimum exposure of the main subject (identified by the autofocus system)”, tak o E-TTL se dost “zaslouzi” telo.

            Da se odvodit, ze to tak bude asi i v pripade E-TTL II (proste zahrne do vypoctu i vzdalenost). Takze me prijde uveritelne, ze i stare systemove blesky pracuji na novych telech v E-TTL II.

          • 550 ex neměří e-ttl ii?

            Oni ty odbornici od canonu toho asi moc nevedi, je smutne, ze to tak bohuzel je. Priste by to chtelo ze zeptat odborniku na netu, treba i na nejake diskuzi/forum treba grafiky.cz , tam se clovek dozvi opravdu spoustu uzitecnych a zajimavych veci.

  3. 350D

    Pěkný článek, dobře shrnuté poznatky z praxe. Samozřejmě se zájmem se přečtu následující boj C x N :-).

    Sám jsem si pořídil C 350D, takže jenom přispěji drobně k porovnání parametrů: Vybral jsem si ho v zásadě ze 2 + důvodů (oproti 20D) – cena (toť samozřejmě velký důvod) a váha. Pod pojmem váha teď mám na mysli především v praxi – jsa zhýčkaný městský člověk, tak uvítám při focení/potulce v přírodě s těžkým tele(m) (Sigma 400) lehčí foťák. Jeho lehkost pak není na závadu – jak mnozí uvádějí, že s lehkým foťákem se snadno “škubne”, ale to snad pouze s pastovám záklaďákem.

    důvody: velikost (nazaměňovat s váhou) – pro lepší uchopení je grip výhodou, namáčknutí spouště ukazovačkem není přece jenom tak komfortní; výdrž závěrky – přece jenom digitálista je cvakal, zkouší mnoho variant, bez bázně a kolikrát i rozmyslu zkouší to, co by na kinofilmu necvaknul a pak maže (též se k tomu hlásím, na druhou starnu např. u zminěných letovek atd. je to skvělé), no a závěrka 350D má mít podstaně nížší výdrž (50 000) oproti 20D (100 000). No, uvidím, co stihnu za 2-letou záruku 🙂

    Odpovědět
    • 350d

      Jo, ještě jsem zapomněl – 9 ostřících bodu u 20D oproti 7 u 350D je také velkou výhodou.

      To jenom pro uspřesnění, aby bylo vidět, že vím o čem mluvím 🙂

      Odpovědět
  4. pár poznámek

    – 350D je opravdu malý, ale stejně tak Nikon F60, Minolta 4, Canon 300V apod. a nikdy to nikomu nevadilo. Je to prostě nejnižší třída.
    – mechanické provedení pro mě osobně bylo největším zklamáním, na omak působí tělo plastově a nehty na něm nechávají nepěkné škrábance
    – AF u 350D je opravdu totožný s předchůdci 300D/10D, 20D má kompletně nový AF blížící se víc jedničkové řadě. Bohužel ho dolů zcela zásadně sráží spoušť, na kterou jsem si prostě nezvyknul a nikdy jsem nebyl schopen odhadnout, kdy vlastně dojde k expozici
    – osobně taky nepozoruju přínos E-TTL II, přijde mi to pořád stejně špatné
    – rychlost v porovnání s 1D Mk II, ač papírově vypadá v lecčems podobně, je v reálu opravdu někde jinde. Počínaje AF lockem, odezvou spouště, sekvenčním focením a konče zoomováním a posunem po fotce v režmu prohlížení, všechno je pomalejší
    – ještě bych se zmínil o hlasitosti závěrky, komu vadí hlasitost u 20D, neměl by si kupovat 1D 🙂

    Jinak hezký článek, díky

    Odpovědět
    • pár poznámek

      ale maly fotaky jsou i EOS 30. Kdyz jsem je videl u Skody v bazaru, skoro me pripadal 350D vetsi, i grip. E-TTL II me take pripada stejny, jako I. Ta zaverka je ale na 1D takova jina, je sice hlucna, ale ma takovy jiny zvuk, pro me teda lepsi, takovy ten klasicky a ne tupa rana. Kdysi jsem zkousel zaverku na kodaku 14n a to jsem ani skoro nepostrehl, ze uz jsem vyfotil snimek 🙂 rychla a ticha, to se jim povedlo.

      Odpovědět
      • pár poznámek

        Mě ta závěrka 20D přestala vadit až nečekaně rychle. Podle mě má 350D podobnou závěrku jako 10D, která byla daleko tišší, ale asi zkrátka nezvládala rychlejší sekvence. Faktem je, že zvuk 10D byl o něco příjemnější, v tom jsem se ve svém dřívějším srovnání nijak nezmýlil a stojím si za tím…

        Odpovědět
      • pár poznámek

        Co jsme tu závěrku zkoušeli vedle sebe, tak u 20D je hlasitá jen v jednom okamžiku, kdežto u 1D pořád. A v absolutních číslech je 1D určitě taky hlasitější a řekl bych docela výrazně. Ale zvuk má rozhodně hezčí, to jo 🙂
        Jinak se dá u 1D zapnout režim tichého sklápění zrcátka (směrem dolů jde pomaleji) a to je pak teprve zvuk, šílený skřípot 🙂

        Odpovědět
    • km d7d

      Ano, i D7D (ale i třeba Pentax) je konkurencí, i když ne tak vážnou. Oproti C/N chybí nabídka objektivů a některé jsou až nesmyslně drahé ….

      Odpovědět
    • km d7d

      Podle mě to přímá konkurence není, tahle Minolta je poměrně pomalý přístroj, zatímco 20D míří opravdu spíš někam do poloprofi akčního focení. Tímto ale nijak nezpochybňuji jiné klady D7D, pouze si myslím, že cílení je opravdu jiné!!!

      Odpovědět
  5. Co vycitam 20D ja

    Mam 20Dcko cca 10 mesicu. Je to prvni digital, ktery jsem mel, predtim jsem fotil na film s Prakticou a Contaxem. Co bych u 20D vyzvednul:

    – rychlost ve vsech ohledech, opravdu se nestane, ze bych na fotak cekal
    – nizky sum pri vysokych ISO; ISO 1600 pouzivam bezne, ISO 3200 se da taky docela vyuzit
    – docela slusny AF (s 200/2.8L funguje focus tracking velmi pouzitelne, vyzkouseno na parkuru)
    – solidni bytelna konstrukce
    – slusna vydrz na baterky
    – uzivatelsky nastavitelna funkce tlacitka SET (mam tam Menu)

    Co se mi nelibi (v poradi neoblibenosti):

    1) maly hledacek neprilis vhodny pro precizni manualni ostreni
    2) MLU zapnutelne pouze jako CF (maximalni otrava)
    3) banding pri vyssich ISO
    4) nesikovne kulate knofliky nahore (AF/WB atd.),
    5) obcasne zamrznuti nebo Err-99
    6) hlucna zaverka (zlata 300D)

    Borek

    Odpovědět
    • co vycitam 20d ja

      Jen dotaz – máš tam nejnovější firmware? On totiž ten banding byl u původních 20D opravdu problém, ale po upgradu FW se to hodně zlepší…

      Jinak Err99 je většinou nějaký problém s objektivem, nikoli problém vlastního foťáku.

      Odpovědět
      • co vycitam 20d ja

        můžu dopnit, že mě k občasnému zamrznutí a hlášky Err-99 dochází při použití L-objektivu od Canonu (17-40). Tu kompatibilitu L-objektiv vs. tělo 20D si snad soudruzi z canonu mohli ohlídat, ne?
        Jinak nic proti Canonu, uznávám, že v oblasti digi-zrcadlovek nemá dnes Canon konkurenci.
        J.K.

        Odpovědět
        • co vycitam 20d ja

          Já jsem ale nepsal o kompatibilitě, ale obecně o problémech s objektivy. Mě třeba nejtotálněji zatuhl ještě 10D taky s originálním 100-400IS L v mrazu, sněhu a kondenzaci – prostě se zbláznil stabilizátor a poslal nějaké nesmyslné údaje a foťák to nerozdejchal. Na fotopruvodce.cz zas byly dopodrobna popsané problémy s jinak bezproblémovou Sigmou, kde šlo prostě o to, že se u nich po čase uklepal uvnitř nějaký drát, tedy v podstatě mechanická závada a výsledek zase stejný – Err99. V objektivech je zkrátka tolik elektroniky, že se mohou dít problémy často jen kvůli blbému kontaktu.

          Typických problémů s kompatibilitou jako měly staré Sigmy podle mě naopak spíš ubývá.

          Odpovědět
      • co vycitam 20d ja

        Firmware je 1.0.5 jestli se nepletu. Rozhodne jsme nezpozoroval zadny rozdil jak v cetnosti zamrzavani/Err-99, tak v bandingu. To zamrzavani mne tak neboli, nejsem profik a stava se to opravdu vyjimecne. Banding je trosku horsi, ale v poslednim Camera Raw s tim Adobe evidentne neco dela, protoze fotky v nem zpracovane maji banding skoro uplne odstraneny.
        Ted jsem si vzpomnel jeste na jednu vec, ktera mne dost otravuje – a to je pouze 4 vterinove mereni po namacknuti spouste. Radeji bych tam mel 10 vterin, jako u Contaxu 167MT.

        Odpovědět
        • co vycitam 20d ja

          Ale aktuální firmware je 1.1.0 (pak je ještě 2.něco, ale ten jen přidává podporu wifi adaptéru). Mrkni se na to a zkus to, netvrdím, že to plně vyřeší, ale určitý vliv to má.

          Err99 je opravdu většinou nějaký vakl objektivu, tomu firmware asi nepomůže.

          Odpovědět
          • co vycitam 20d ja

            Ale u 10Dcka se o Err99 a podobnych radostech mnoho nepsalo — cim to?

          • co vycitam 20d ja

            Jo, ted jsem se konecne podival, co mam za FW a mam 1.1.0…

  6. 20D se nic nedá vytknout?

    Do ted jsem fotil na analogový EOS. Nedávno jsem si si pořídil 20D, a po prozkoumání aparátu mě hned zklamali 2 věci. Následně jsem na internetových forech zjistil, že nejenom mě, že na ty samé “neduhy” si stěžuje spousta uživatelů 20D, a nebude to asi ojedinělý problém.

    1. negativum
    Když jsem zkoušel funkčnost jednotlivých zaostřovacích AF bodů, tak jeden z bočních nefunguje, resp. nikdy nedokáže dokončit zaostřování. Lze namítnout, že těžko někdy budu mít nastaveno zaostřování pouze na jeden – tenhle boční – AF bod. To je vcelku pravda. Ale nikoliv pokud budu chtít využít zcela inovovanou funkcí A-DEP na D20. Ta, nyní pracuje tak, že po jejím nastavení se automaticky zvolí nejnižší možná clona, při které budou objekty na všech devíti AF bodech zaostřené. Pokud je ale jeden AF bod vadný, pak už nemusí te získat takový výsledek, který očekáváte.
    Snadná pomoc – přeci dát do servisu! Ale představa že bych měl nyní své nové tělo dát do servisu v Německu (do Oehlingu, který ho přepošle dál do Německa) se mi moc nelíbí, a představa, že bych ho svěřil AWH servisu, kde by se v mém zcela zánovním těle štourali, mi přímo děsí.

    2. negativum
    nevědel jsem, že prach na snímači bude tak významným problémem. Hned po otestování nově zakoupeného přístroje, jsem zjistil přítomnost několika skvrn – prachových zrnek na snímači. Některé bylo možné ofouknout dle návodu, některé však zůstaly přilepené dále a suchou cestou nejdou odstranit. Sám se nechci pustit na zcela novém přístroji do jejich odstranování mokrou cestou (byť s příslušnou čistící sadou, k tomu určenou). Mám 2. možnost: použít servis, ale tento servisní úkon nespadá do záruční opravy a cena 800 Kč za tento jednorázový úkon (značkový servis Canon) mi připadá hodně.
    Rád bych znal vaše reakce.
    Díky J. K.

    Odpovědět
    • 20d se nic nedá vytknout?

      Ad 1) Tohle je urcite na reklamaci. Nejlepsi je kupovat u nekoho, kdo telo proste vymeni za jine…

      Ad 2) Prach je neprijemna zalezitost u DSLR, ale ze by to bylo neco az tak nezvladnutelneho se mi nezda. Zatim jsem jednou jedinkrat cistil senzor jinak nez ofukovanim (po 10 mesicich), a to nylonovym steteckem koupenym ve vytvarnickych potrebach (viz Pixel Sweeper od Petteri Sulonena).

      Odpovědět
    • 20d se nic nedá vytknout?

      Prach na snímači. Měl jsem naprosto stejný problém. V servisu ani u výrobce se se mnou nikdo nebavil a bylo mi doporučeno si foťák nechat za 800 vyčistit. Nemám rád když mi někdo trvdí že jsem jediný komu se něco podobného stalo. A že se jich prodalo 300 a nikdo si nestěžoval. Na to jsem přímo alergický. (klasika v záručním servisu na auta). Zajímavé je že se mi to stalo hned při vybalení…Tak letěl z okna. Jedno čištění totiž už abosloval :-(.

      Odpovědět
      • 20d se nic nedá vytknout?

        Chápu Vaše rozhořčení – taky nemám rád, když ze zákazníků dělá prodavač nebo servisák blbce (klasická fráze “jste jediný, kdo…, jste první, komu…” mi dokáže spolehlivě zvýšit hladinu adrenalinu v krvi), ale mohl byste rozvést Vaš slova “Tak letěl z okna”? Nějak se mi tomu ani nechce uvěřit.

        Odpovědět
    • 20d se nic nedá vytknout?

      Ad 2) 20d jsem měl na vyčištění v AWH, také si řekli 800, nakonec účtovali 350, ale udělali to špatně, když sem to přinesl znovu, tak mi nezapomněli připomenout, že to asi vyčistit nejde a že je asi špatný čip… Pak to konečně udělali pořádně. M.j. tenhle servis mi pije krev už hodně dlouho, taková neochota a arogance, to se v dnešní době nevidí…

      Zdar

      Odpovědět
  7. C/N a digitál obecně

    Jsem ještě jeden z těch maníků co fotí na film a to je mi 23 takže nejsem dědeček s knírkem – Přečíst tuhle debatu byl pro mě zážitek. Díky všem zúčastněným stranám. A teď si trošku rýpnu do Nikonářů a do toho soudruha co zaspamoval slušný fórum nesmyslnou debatou o záklaďáku.

    1. Pokud se ti líbí záklaďáky od nikonu existuje redukce na bajonet Canon stojí 25 doláčů tak si ho kup drž hubu a krok a nespamuj.

    2. Pokud chceš mít hezký snímky (teď nemluvím o technice viz článek “drahé vybavení kvalitní fotky ) musíš kousnout že dobrý sklo něco váží a vláčet se s tím na krku stojí nějaké úsilí. Když navíc připočítáš blesk tak jsme doma. (vím o čem mluvím standartně tahám 24-70L a EX580)

    3. Otázka ceny: Když na to máš kup si ho – když ne kup si tělo na film. Upřímě kolik zvětšenin 50x75cm máš doma? Že se oháníš megapixelama? Kolikrát využiješ 5 snímků za vteřinu??? Takže když chceš frajeřit frajeř jinde né tady. Kup si slušný skla, protože nový tělo ti dobrou fotku nevymyslí. A pokud na super foťák balíš holky tak to bych těch 45 kolíků za tělo investoval trochu jinak a zkusil to postaru.

    Nic ve zlím s D20 jsem měl tu čest fotit a neshledal nic převratného co by mi pomohlo líp fotit a už jsem to neměl na svém analogu. Takže já šetřím na profi tělo a nejlépe full-frame. Protože otázka nezní jestli film nebo digitál (digitál jasně vede), ale umím fotit? Je to tělo o tolik lepší než mé stávající? Přinese mi to nové kreativní možnosti?

    Mějte se všichni fajn.
    Teg

    Odpovědět
    • c/n a digitál obecně

      Teg :

      1. Je videt, ze vubec nevis o cem mluvis, protoze 18-70 i s tvou redukci na 20D stejne nebude fungovat, to vi i podprumerni uzivatele nejlevnejsich D-SLR. Je to proto, ze tento objektiv stejne jako vsechny Canoni objektivy nema clonovy krouzek a proto sice pujde pres redukci nasadit ale nebude fungovat ovladani clony a ani ostreni, protoze i to je ovladane elektronicky. Proste je to uplna pitomost.
      2. S tim jsem smirem, neco jsem se natahal stredoformatovych kamer a par dnu jsem s sebou vlacel i 1Ds M II. s 24-70L a 16-35L ….
      3. Mám na to ale přesto si to nekoupím. Slušných skel mám plnej batoh ….

      Odpovědět
      • c/n a digitál obecně

        Jsem rád že si se ozval zoufalče.

        1. nebudu ti šahat na tvou vysněnou 18-70

        2. nebudu si s tebou měřit pinďoura a říkat co jsem kdy měl půjčeného a kam všude jsem to tahal.

        3. To jestli na to máš nebo ne, je mi to jedno a dle tvého vkusu netuším jestli máš super čuch na skla. (mohl bys ty slušné jmenovat?)

        4. Třeba se ale šeredně pletu a ty pošleš odkaz na web kde máš naprosto strhující galerie. No a třeba taky ne. Abych předešel porovnávání délek, tak naférovku. Nemam žádnou internetovskou galerii a takže mě hravě trumfneš. Není to proto že bych něměl několik dobrých snímků ( to má ostatně kde kdo), ale proto že si myslím že se mam stále co učit.

        Odpovědět
        • c/n a digitál obecně

          Taky jsem rád, že jsi se ozval ale na rozdíl od tebe neklesnu tak hluboko, abych přešel k osobním urážkám a nebudu tě titulovat hanlivými slovy.

          1. Nějak jsi takticky přeskočil fakt, že mi tu nadáváš a přitom sám ani nevíš, že ta tebou doporučená redukce není absolutně k ničemu, protože je nepoužitelná, což ví i hodně průměrní uživatelé kteréhokoli ze systémů C/N …. ;o)))
          2. Taky se s tebou nebudu přetahovat, kdo má co lepšího ….
          3. Viz bod 2 ….
          4. Taky nemám žádnou vlastní galerii (a taky se mám stále co učit) ale myslím, že se nemám za co stydět a mé snímky v pohodě najdeš na obvyklých webech ….

          Debata bohužel opět přešla tam, kam jsem nechtěl aby zašla. Nicméně doufám, že obázek o některých diskutujících si každý udělá sám.

          Odpovědět
  8. AF Systém

    Ještě mě napadla jedna věc k AF. Píšeš: “jde o Tokinu a Tamron s poměrně pomalým ostřením, kde se to neprojeví”. To je podle mě zcela mylná úvaha. Rychlost ostření závisí na dvou věcech: 1. První je nastavení požadované vzdálenosti zaostření objektivem, tedy doba, než objektiv přejede třeba z jednoho metru na deset metrů. Tady záleží jen a pouze na objektivu, tělo nemá možnost tento parametr ovlivit. 2. Focus lock, což je zhruba doba mezi zastavením motorku objektivu (přestane bzučet) a pípnutím potvrzujícím zaostření. Tady je hlavní rozdíl mezi těly a měl by jít poznat i na “pomalém” skle jako je Tokina a Tamron.
    Dá se to celkem snadno vyzkoušet – střídavě miřte na předmět třeba metr daleko a na zeď 5 metrů daleko a vždycky domáčkněte spoušť naplno. Ve frekvenci pořizování fotek bude mezi jednotl. těly velký rozdíl podle kvality AF systému. Rozdíl mezi amatérskými těly a profi těly je pak propastný…

    Odpovědět
  9. Varování pro Tega

    Vážený pane, buďte tak hodný a přestaňte urážet ostatní a používat vulgarismy. Nevidím pro to jediný důvod. Pokud by se situace opakovala, budu nucen vaše příspěvky zakázat.

    Odpovědět
    • varování pro tega

      Vážený a mocný pane.

      Krom slova “huda” a “pinďour” jsem se nedopustil nějakých výraznějších vulgarismů (a pro mě osobně ani toto vulgarismy nejsou). Pokud chcete moje – přiznavám ostřejší – vystoupení odmáznout, prosím učiňte tak. Nicméně při vší pokoře se domnívám, že lepší pseudo-vulgarismus ve frázi než 10 skrytých vulgarismů ve větě a kontextu.
      Možná se domnívám mylně.
      Uznávám že výše jmenovaná slova se do diskuze nehodila, nicméně toto pojmenování pánského přirození ně neuráží, a myslím si že neurazí nikoho, kdo nechodí s klapkama na uších a šátkem přes oči.
      Nebo jste už zapoměl jak tomuto výstupku říkala vaše maminka když jste byl malý???

      S přáním všeho dobrého

      Teg Miles

      Odpovědět
      • varování pro tega

        Toto je server o focení, takže nevidím důvod, proč vůbec do diskuse zatahovat cokoliv, co má něco společného s pánským přirozením. Dále se mi nelíbí urážky typu “zoufalec” nebo dokonce “soudruh”. Pokud nedokážete svoje argumenty prezentovat slušně, aniž byste kohokoliv urážel, tak je skutečně budu nucen smazat. Napsal jste sám, že toto je “slušný fórum”, tak buďte tak hodný a přidávejte pouze slušné příspěvky.

        Odpovědět
      • varování pro tega

        Klone, tvoje argumentace byla přisprostlá, tady se na to nehraje. Mimochodem, kde máš svoji galerii?

        Odpovědět
  10. Ehm …

    Velmi přínosná debata k jinak dobrému článku … 🙂 sic jsem Nikonian, ale faktem je, že digitální stroje od Canonu mě zaujaly – respektive zaujalo mě právě 20Déčko … chvíly jsem s tou věcí i fotil, fajn výsledky, bezproblémový chod a tak vůbec. Ale proboha ta cena! A to je to určeno pro amatéry … A když si ještě vezmu fakt, že za cca. 2 roky to budu moct vzhledem k technickému pokroku vyhodit … Ehm. To se raději skutečně rozhodnu pro D70s a vklidu oželím ty 2 mpx, které mi 20D nabízí (skutečně to není mnoho), extra když oba fotoaparáty mají stejné neduhy – pro mě je to hlavně skutečně malý hledáček – to mi vadí shodně u obou …

    Odpovědět
  11. dobry clanok

    velmi pekne dakujem za takyto clanok.

    uz som mal dlho chut na nieco taketo prakticke v zaplave recenzii a diskusii.

    nad 20d uvazujem, aj ked pri prechode z mojej eos 3 je to skor downgrade ako upgrade.

    ale aspon som sa docital par novich zaujimavych postrehov (ako BW a raw)

    dakujem

    Odpovědět
      • dobry clanok

        …ale eos3 som kupil za polovicku cenu cez ebay 😉

        ale ano,o 5d zacinam cim dalej viac uvazovat.hlavne kvoli fullframu a velkemu hladaciku

        Odpovědět
  12. Rozlisenie

    Ked tu uz bolo spominane rozlisenie 8MP a 6MP tak rozdiel je asi taky ze 8MP ma o 500 pixelov viac na sirku a o 330 pixelov na vysku, co je pri tlaci 300Dpi cca o 1,5 a 1cm naviac, cize celkom nepodstatny rozdiel.

    Odpovědět
  13. legrace to sledovat

    Jejda, mám rád takovéhle diskuse co je lepší. Jde asi i o diváka a jeho uspokojení. Pokud máte objektivy za sto tisíc a fotky v šuplíku, pak je to výhra marketingových oddělení. Neříkám že bych nechtěl profi skla, ale to si radši koupím auto. Já mám 300D a spolu se stařičkým practicarem 50/1,8 dělám radost při zvěč’nování dětiček. Když pak dávám fotky se kterými jsem i já spokojen a vidím kolik radosti udělá objektiv za 500.-
    Hlavně mne neukamenujte. Vladik

    Odpovědět
    • legrace to sledovat

      Tak to bych řekl, že je komentář k věci. Také by mě potěšil k vánocům solidní foťák a objektiv, ale ve skutečnosti mám Nikon F-80 a chystám se na koupi Tokiny 28-70/2,8, takže je to v součtu do 20000, což podle většiny komentářů výše je totální katastrofa.

      Odpovědět
  14. 20D je hlučná

    Zásadní problém 20D je podle mého hlučnost zrcadla. Pokud fotím zvěř, tak pokud nejsem extra daleko, a proč být když mohu být schován 10m daleko, tak při první fotce všechna zvířata utečou. To zn. že potřebuji kvalitní teleobjektiv a ten stojí víc než celá 20D. A jelikož 20D nemá odpovídající konkurenci, musím přemýšlet, jak obhájím doma koupi skla na splátky za 50tis 🙁

    Odpovědět
  15. 10D stačí

    Přátelé ,
     kdo má 10D ať si ho nechá , pomalinku
    ale jistě se přejde na 5D , 3D a tak dál . Již
    nyní se dá sehnat za 85k a do dvou let bude
    stát jako 20D , to mě věřte.
    APS chip je už  dnes asi  mimo hru ….
    viz.: zde odkaz

    Odpovědět
  16. Napájení 10D

    Rád bych se zeptal,co je konkrétně na mysli Unomatem ze staršího přístroje + nová baterie,popř.kde tuto věc koupit.Mám 10D,koupené z druhé ruky a dost mě trápí kapacita bateríí,asi nebudou zánovní a vydrží tak 200 snímků bez blesku,vy zse hovoříte až o 1500 snímcích-můj sen

    Odpovědět

Napsat komentář