motiv

související linky
seriál



hledej v článcích

Capture One Pro – představení

Dnes začíná na Paladixu další seriál věnovaný zpracování fotografií. Tentokrát se budu věnovat aplikaci Capture One Pro, kterou lze v současnosti považovat za hlavní konkurenci Adobe Lightroom. S ním také budu v článcích Capture One občas porovnávat, nicméně seriál by měl být přínosný i pro uživatele jiných aplikací na úpravu či správu fotografií.

Proč Capture One Pro?

Seriál Lightroom efektivně jsem začal psát jako letitý uživatel této aplikace, ale po vydání verze 6/CC se začaly prohlubovat mé pochybnosti o naší společné budoucnosti. Důvod je jednoduchý: od počátku platformy Creative Cloud nejsem příznivcem měsíčního předplatného a nyní je už jasné, o čem se nejdříve jen spekulovalo – tedy že oba způsoby licencování si nejsou rovny a předplatné je jednoznačně upřednostňováno. Přestože necítím potřebu přecházet z verze 5 na novější kvůli funkcím a problém se mě tak zdánlivě netýká, při testu Nikonu D7200 jsem už narazil na chybějící podporu tohoto fotoaparátu, což je nepochybně problém, který časem nabude na intenzitě. Pokud však samostatná licence Lightroom 6 už nyní nemá všechny funkce verze CC a předplatnému se chci vyhnout, žádnou rozumnou cestu do budoucna nevidím.

Lightroom i nadále vnímám jako vynikající řešení, které stále školím a neváhám doporučovat každému, kdo nemá k jeho licencování výhrady – ostatně pohled na tuto problematiku může zásadně změnit třeba už jen fakt, že součástí předplatného je Photoshop, který ale já osobně nepoužívám. Sám za sebe jsem ale před časem začal s průzkumem alternativ, abych poměrně rychle i přes počáteční výhrady zvolil za horkého kandidáta Capture One Pro, kterému se nyní již několik měsíců velmi intenzivně věnuji.

Další kategorií uživatelů, pro kterou je Capture One smysluplnou alternativou, jsou „sirotci“, které Apple zanechal opuštěné ukončením vývoje a podpory svého Aperture, jenž kdysi de facto definoval průmyslový standard těchto aplikací. Je-li budoucnost Lightroom nejistá po stránce licencování, Aperture už žádnou jistojistě nemá a jeho schopnosti konverze RAWů kvůli nulovému vývoji za konkurencí již notně zaostaly.

Historie a současnost Capture One

Logo Capture One

Capture One není na trhu žádným nováčkem. Nejstarší verze, kterou se mi podařilo datovat, pochází z roku 2007 a ta, nepočítáme-li předchůdce pojmenované Lightphase Capture a Portrait One, byla již třetí v pořadí. Za Capture One stojí dánská společnost Phase One, z jejíž produkce pocházejí stejnojmenné digitální stěny a středoformátové fotoaparáty (vyvíjené ve spolupráci s japonskou Mamiyou, v níž drží Phase One podíl). Vyvíjet vlastní software na zpracování RAWů jí tak jistě dává smysl, přičemž je jasné, že primární cílem je profesionální segment.

Logo Phase One

Capture One nicméně není striktně svázaný s produkty Phase One. Právě naopak – seznam podporovaných fotoaparátů pro verzi 8 čítá více než 300 položek a najdete v něm skoro vše od kompaktů přes „bezzrcadlovky“ (včetně populárních přístrojů Fujifilm) až po amatérské i profesionální DSLR a již zmíněné digitální středoformáty.

Co Capture One Pro 8 umí

Capture One je v současnosti nástrojem, který se filosofií v zásadě podobá Apple Aperture i Adobe Lightroom: jedná se o propojení funkcí pro pořizování fotografií (tethered shooting), jejich organizaci (katalog a správa metadat), nedestruktivní úpravy a export nebo prezentaci.

Katalogové funkce přibyly do Capture One později a musím říct, že dosud trpí určitou nevyzrálostí – zejména práce s klíčovými slovy nutně potřebuje vylepšení, kterých se snad dočkáme v budoucích verzích. K organizaci lze využívat složky na disku i sbírky a nechybí obvyklé nástroje jako barevné štítky, hvězdičkové hodnocení, hierarchická klíčová slova i textová metadata, to vše samozřejmě s možností filtrování a vyhledávání. Poměrně unikátní funkcí jsou Sessions, jakési „minikatalogy“ obsahující fotografie samotné, metadata i úpravy, které jsou ideální pro zpracování jednotlivých fotografických projektů či jejich předávání jiným uživatelům Capture One.

Pro úpravy fotografií nabízí Capture One dle mého názoru v rámci přímé konkurence nejrobustnější a nejpokročilejší sadu nástrojů. Mezi ty nejzajímavější řadím například trojcestné vyvážení barev, editor barev včetně výborných funkcí pro práci s pleťovými tóny, úrovně podporující práci s jednotlivými kanály, skvělý algoritmus zřetelnosti (Clarity) a také povedené řešení místních úprav pomocí vrstev a masek.

Co Capture One nenabízí jsou nadstavbové funkce jako tvorba webových galerií, prezentací, knih nebo přímé napojení na sociální sítě a fotografické weby. Chybí také přímá integrace geotaggingu, byť s geolokačními údaji lze v rámci katalogu pracovat.

Uživatelské rozhraní

Uživatelské rozhraní v základních principech nevybočuje mimo zvyklosti obvyklé v nástrojích tohoto typu – bohužel se drží i černé barvy, kterou osobně v UI moc nemusím, a s nostalgií vzpomínám na šedivý Aperture. Mimochodem, právě příznivcům Aperture bude podle mě Capture One při prvním setkání o kousek bližší, ale ani uživatelé Lightroom nejspíš nebudou po krátkém seznámení příliš tápat. Hlavní rozdíl vůči němu spočívá v tom, že Capture One nepoužívá princip oddělených modulů, takže odpadá přecházení mezi režimy prohlížení fotografií (v Lightroom modul Library) a jejich úprav (modul Develop). Zdánlivě nevelký rozdíl má zásadní vliv na plynulost práce, protože v Lightroom občas bývá přepnutí do modulu Develop, respektive následné čekání na načtení RAWu, relativně pomalé.

Capture One – uživatelské rozhraní
Capture One – uživatelské rozhraní

Přechod z jiného programu může usnadnit nadprůměrná konfigurovatelnost rozhraní. Veškeré nástrojové palety lze v postranním panelu přesouvat a organizovat do záložek nebo je případně vyčlenit do plovoucích oken (včetně zobrazení na druhém monitoru). Každý nástroj může být dokonce zobrazen i víckrát, což se využívá tehdy, je-li v paletě několik záložek a dává smysl vidět všechny (třeba u úrovní pro zobrazení jednotlivých kanálů). Rozložení si lze navíc ukládat v podobě tzv. pracovních ploch (Workspaces) a následně mezi nimi přepínat. Když připočteme vestavěný editor klávesových zkratek, je jasné, že v přizpůsobitelnosti poráží Capture One konkurenci o několik délek.

Uživatelské rozhraní – rozložení 2
Je libo rozhraní trochu vyladit? Žádný problém. Nástroje lze umístit doprava, náhledy mohou být vlevo a palety třeba v plovoucích oknech.

Rychlost

Na mém počítači (opět pro jistotu připomínám, že se jedná o starší MacBook Pro s procesorem Core 2 Duo 2,26 GHz, 8 GB RAM a SSD diskem) se Capture One chová poměrně rozumně, i když je znát, že pro některé operace by lepší hardware neškodil.

Oproti Lightroom je jednoznačně rychlejší import. Sada 30 RAWů z Nikonu D810 se do Capture One importovala 55 vteřin, zatímco do Lightroom 8 minut a 48 vteřin. V obou případech byl použit nový prázdný katalog na SSD disku, odkud se bez kopírování načítaly i fotografie. Oba programy přitom generovaly náhledy a v obou pak bylo srovnatelně rychlé prohlížení fotografií včetně zvětšování na 1:1.

Výrazně rychlejší je i přechod od prohlížení k úpravám – ten vlastně v Capture One neexistuje a tudíž nezdržuje, zatímco v Lightroom při přepnutí do modulu Develop dochází napoprvé k načítání RAW dat (v mém případě trvajícímu přibližně mezi 5 do 9 vteřinami).

Globální úpravy se aplikují víceméně instantně. U lokálních úprav pak záleží na použitých funkcích a počtu vrstev – zejména složitější retuše umí počítač pořádně potrápit. Pro zajímavost jsem zkusil odstranit všechna semínka, smítka a lístky z vodní hladiny v pozadí za šídlem na níže uvedené fotografii, ale od určitého počtu vrstev už to zkrátka nešlo. Tohle je úkol, pro který Capture One není ideálním nástrojem – nebo alespoň ne na mém hardwaru.

Šídlo královské
Retuš všeho tohoto smetí v pozadí za šídlem přímo v Capture One jsem nakonec vzdal

Celkově se Capture One chová při úpravách z hlediska rychlosti konzistentně, čímž mám na mysli, že většina operací trvá pokaždé stejně a málokdy se mi stane, že by se program najednou nečekaně na dlouho „zamyslel“.

Pomalejší je bohužel naopak práce s katalogem – už jeho načítání při cca 16 tisících fotografií trvá tři čtvrtě minuty, což je pro mě těžko pochopitelná doba. I další operace by neškodilo zrychlit – například přepnutí do virtuální složky All Images u mě trvá okolo 6 vteřin a několikavteřinová prodleva je pak následně i při hledání fotografií dle textu (podle kritérií jako hodnocení nebo barevný štítek se filtruje rychleji).

Ve srovnání s Lightroom 5 na stejném stroji je moje běžná práce, do které řadím hlavně globální úpravy, plynulejší. Spouštění aplikace a vyhledávání v katalogu je naopak o dost pomalejší. S ohledem na poměr času stráveného při úpravách a při ostatních činnostech jsem ale s Capture One spokojenější.

Kvalita převodu

I když považujeme za důležité všemožné funkce, bezpochyby stěžejní je kvalita převodu RAWů. Na internetu se vedou plamenné debaty na téma, který nástroj poskytuje nejlepší výsledky, v nichž každý hájí ten svůj oblíbený. Osobně doporučuji každému, aby si je vyzkoušel sám na svých vlastních fotografiích, protože nároky a potřeby různých fotografů se poměrně dost odlišují a záleží samozřejmě i na nastavení parametrů, které navíc nejsou shodné ve výchozím nastavení a občas ani nefunguje prosté zadání stejných hodnot. Zkušební verze jsou k dispozici.

Já osobně jsem s výstupem z Capture One velmi spokojen. Z pohledu detailů ve fotografii, šumu a ostrosti pro mě oproti Lightroom určitě vede, i když rozdíly jsou patrné spíše při detailním zkoumání a do jisté míry by je nejspíš šlo eliminovat vyladěním nastavení vyvolání. Pro srovnání jsem připravil ukázku s výřezem 1:1 z fotografie exponované na nižší ISO 400. V obou programech jsem jen srovnal vyvážení bílé, redukce barevného šumu byla nastavena na výchozí hodnoty a jasového šumu na nulu. Jiné úpravy jsem neprováděl.

Capture One Lightroom Lightroom s doostřením

V celkovém podání barev a tonalitě je mi také většinou bližší vykreslení v Capture One, ale to je ryze subjektivní záležitost a rozdíly jsou poměrně subtilní. Navíc záleží i na fotoaparátu, který používáte.

Capture One Lightroom

Nejedná se určitě o něco, co by se nedalo doladit, nástrojů je na to hned několik – od Vibrance až po profily v Camera Calibration (v ukázce byl použit výchozí profil Adobe). Na Capture One nicméně oceňuji, že velmi dobrých výsledků dosahuji bez velkého ladění – často dokonce i s pomocí automatických úprav, které jsem v Lightroom nikdy nepoužíval, protože se ve většině případů naprosto netrefovaly do mé představy.

Informace na internetu

Capture One má pravděpodobně menší uživatelskou základnu než Lightroom, ale na internetu existuje i tak poměrně dost informačních zdrojů, byť převážně v angličtině. Phase One zveřejňuje výuková videa a pořádá také obvykle velmi užitečné a zdarma dostupné webináře, jejichž záznamy po čase najdete na YouTube.

Cena

Nemá cenu chodit kolem horké kaše, Capture One Pro není ve srovnání s konkurencí nejlevnější. Licence pro jednoho uživatele a dva jeho počítače stojí 229 eur bez DPH. Použitím kuponu AMBMKR můžete získat slevu 10 %, což ve výsledku činí 206 eur bez DPH, respektive 249 eur včetně DPH, tedy přibližně 6 800 Kč. Oproti tomu Lightroom 6 přijde na 132 eur včetně DPH, tedy asi 3 600 Kč.

Upgrade z verze 7 na verzi 8 stál 69 eur – pokud tato cena zůstane zachována i v budoucnu, je příznivá i ve srovnání s Lightroomem, u nějž upgrade vyjde na 75 eur. Perioda vydávání nových hlavních verzí u Capture One byla doposud přibližně 2 roky – to je poměrně dlouhý cyklus, ale i v desetinkových verzích (8.1, 8.2 atd.) přibývá nejen podpora nových fotoaparátů a objektivů, ale i nové, leckdy poměrně zásadní, funkce – například již zmíněné trojcestné vyvážení barev ve verzi 8.2.

Licenci Capture One lze získat i formou předplatného, které stojí 14,52 eur měsíčně včetně DPH při objednávce na jeden rok, případně 22,99 eur měsíčně včetně DPH při objednávce na 3 měsíce. Znovu se budu opakovat, když napíšu, že rozhodně nejsem příznivcem tohoto modelu, ale k dobru Phase One je třeba přiznat, že na rozdíl od Adobe zde není žádný „motivátor“ k přechodu na předplatné – obě varianty koupě licence vám poskytnou zcela stejný produkt se shodnou funkcionalitou a aktualizacemi, a společnost podle svých slov míní tuto zásadu držet i do budoucna. Rozdíl tak nastává při vydání nové hlavní verze, kdy s předplatným můžete rovnou přejít, kdežto při jednorázové platbě vás v tu chvíli čeká investice do upgradu. Navíc, pokud jej nechcete provést, zůstává vám stále původní verze, kdežto u předplatného po skončení plateb o aplikaci přijdete.

Za zmínku pak ještě stojí, že uživatelé řady fotoaparátů Sony si mohou zdarma stáhnout a využívat zjednodušenou verzi Capture One Express for Sony. K dispozici je pak i upgrade na Capture One Pro for Sony za 60,50 eur včetně DPH (všechny funkce verze Pro, ale jen pro fotoaparáty Sony), případně upgrade na zcela neomezenou verzi, který ale stojí 249 eur, tedy stejně jako nová licence se zmíněnou 10% slevou.

Poznámka: v rámci férovosti je třeba uvést, že výše uvedený slevový kód je součástí affiliate programu, což je momentálně jediná cesta, jak slevu nabídnout.

Dnes jsme si Capture One Pro představili v hrubých obrysech – příště už se vrhneme na praktičtější témata. Nejdřív nás čeká prohlídka uživatelského rozhraní a pak import fotografií.

Michal Krause
https://www.michalkrause.com/
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
pka27.8.2015, 12:50odpověď
Michal Krause27.8.2015, 16:07odpověď
weverka16.10.2015, 00:51odpověď
Vltavín14.1.2016, 00:32odpověď
Michal Krause14.1.2016, 16:50odpověď
Kangoo4.7.2017, 12:50odpověď
Michal Krause4.7.2017, 12:54odpověď
mus@shi27.8.2015, 13:06odpověď
Michal Krause27.8.2015, 16:10odpověď
Bublina27.8.2015, 17:19odpověď
weverka16.10.2015, 00:53odpověď
Michal Krause16.10.2015, 09:46odpověď
weverka16.10.2015, 17:31odpověď
Vltavín28.8.2015, 19:20odpověď
Michal Krause1.9.2015, 12:30odpověď
Vltavín5.9.2015, 13:48odpověď
Martin28.8.2015, 20:50odpověď
Oham29.8.2015, 12:18odpověď
Vltavín30.8.2015, 12:36odpověď
Troll31.8.2015, 10:51odpověď
Michal Krause1.9.2015, 10:45odpověď
Troll1.9.2015, 15:38odpověď
Michal Krause2.9.2015, 12:39odpověď
Oham3.9.2015, 15:19odpověď
Petr Karafiát1.9.2015, 22:29odpověď
Vltavín5.9.2015, 13:57odpověď
palocx19.9.2015, 23:58odpověď
Vltavín13.1.2016, 08:11odpověď
Michal Krause13.1.2016, 10:58odpověď
Sagic25.1.2016, 17:30odpověď
Michal Krause26.1.2016, 15:04odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace