Dobrá fotka za špatného počasí

Nepříznivé počasí je noční můra všech turistů, na druhou stranu nabízí řadu úžasných příležitostí pro fotografa. Spojte turistiku s fotografováním a budete spokojeni za každého počasí. Tedy, skoro za každého.

Déšť

Hora Rishiri, Japonsko
Déšť a mlha mě na tři dny uvěznily při výstupu na horu Rishiri. Alespoň byl čas fotografovat.
Hora Rishiri, Japonsko.

Pokud zrovna nejste v průtrži mračen, déšť může zdokonalit vaše snímky v několika směrech:

  • dodá do scény více detailů a struktury
  • podstatně zvýrazní podání barev, které může být dále potencováno polarizačním filtrem
  • makrofotografie květů posetých dešťovými kapkami vypadá vždy efektivněji než fotografie “suchého” květu

Pokud nakonec přeci jen skončíte v těžkém lijáku, učiňte déšť předmětem vašeho snímku. Fotografujte proti tmavému pozadí a pohrajte si s rychlostí závěrky tak, abyste déšť “zmrazili” jako jednotlivé kapky nebo zachytili ve formě čmouh.

Po chvíli zjistíte, že jste zcela pohlceni řadou příležitostí k fotografování; dávejte však pozor, aby vodou pohlcena neskončila také vaše foto výbava. Igelitový sáček, náhradní návlek na boty nebo sprchovací čapka vám s tím pomohou.

Sníh

Moje manželka a kamarád Jem
Moje manželka a kamarád Jem stoupají po ledovci k japonské hoře Tomurausi. Kvůli sněhu a mlze bylo nutno expozici korigovat asi o +2/3.

Sněhové vločky mohou příjemně oživit jinak mdlou scénu. Zvolte tmavé pozadí abyste je zviditelnili, případně použijte blesk, který může výsledné fotografii dodat “umělecký dojem”.

Tak jako s deštěm, i zde je dobré experimentovat s rychlostí závěrky ke zdůraznění pohybu. Použijete-li příliš krátký čas, vločky se zaznamenají jako neatraktivní tečky, příliš dlouhá expozice může sníh ze záběru zcela “vymazat”. Správná volba doby osvitu bude z velké části záviset na tom, jakou rychlostí sníh padá a na ohniskové vzdálenostivašeho objektivu; výchozí bod by mohl být někde kolem 1/15 pro 50mm objektiv a “standardní” sněžení. Mějte na paměti, že vysoce reflexní sněhová scenérie lehce poplete expozimetr směrem k podexpozici. Je tedy záhodno s tím počítat a kompenzovat expozici o +1 až 2 expoziční stupně. Braketování je zřejmě nejjistější cesta k úspěchu.

Mlha a opar

Kyoto, Japonsko
Kyoto, Japonsko.

Rovnoměrně rozptýlené světlo v zamlženém prostředí vyvolává atmosféru plnou emocí. Sluneční paprsky razící si cestu mléčným oparem jsou nadmíru fotogenické. Pokud zrovna nesvítí, zvolte kompozici tak, aby předmět zájmu vystupoval v popředí a pozadí splývalo s mlhou.

Pozor na jednu věc, obzvláště fotíte-li na diapozitivy: mlha má snahu oklamat expozimetr stejně jako sníh a výsledkem jsou podexponované snímky. I zde je třeba korigovat expozici pootevřením objektivu nebo prodloužením času zhruba o 0.3-1 expoziční stupeň. U negativních filmů, které mají obecně vetší expoziční pružnost než diapozitivy, však tato odchylka nehraje podstatnou roli.

Ničí-li déšť nebo mlha širokoúhlou perspektivu, uvažujte v detailech. Nasaďte na fotoaparát makro nebo teleobjektiv a zaměřte se na kapky vody na květinách, listí, mechu nebo pavučinách; poohlédněte se po poutavé struktuře kůry stromů nebo kamene.

Zachyťte vítr

Rua Reidh, Skotsko
Rua Reidh, Skotsko.

Posaďte fotoaparát na stativ a nastavte dlouhý čas, čímž dodáte snímku dotyk dynamiky. Pokud je světlo příliš intenzivní pro dlouhou expozici, použijte film s nižší citlivostí nebo na objektiv našroubujte filtr s neutrální hustotou. Zároveň se ujistěte, že je v kompozici zahrnut nějaký pevný bod, který zůstane nehybný i v té nejsilnější vichřici a vytvoří tak předmět, na němž si budou moci odpočinout divákovy oči.

Bez stativu ani na krok

Před bouří, Japonskě Alpy
Před bouří, Japonskě Alpy

Jedno ze základních pravidel fotografie říká, že maximální doba osvitu pro záběry z ruky je přibližně 1/ohnisková vzdálenost objektivu. Jinými slovy, abyste docílili ostrých záběrů se standardním 50mm objektivem, budete potřebovat časy 1/50 sekundy a rychlejší. U delších ohnisek se tato mez dále zkracuje. A protože špatné počasí s sebou většinou přináší tlumené světlo, často se dostanete za hranice tohoto limitu. Máte-li navíc ve fotoaparátu založen kvalitní film s nízkou citlivostí a chcete dosáhnout dostatečné hloubky ostrosti, stativ se stává povinností.

Ale komu by se chtělo po horách tahat s těžkým železem přivázaným k už tak objemnému batohu. Relativně dobrá náhradou jsou karbonové stativy, které výrazně odlehčí vašemu batohu, bohužel stejný efekt mají i na bankovní konto.

Pamatujte si, nejdramatičtější světlo přichází těsně před nebo po bouři. Užijte si špatné počasí!

Napsat komentář