Fotografujeme digitálně

Recenze knihy pro začátečníky v oblasti (nejen) digitální fotografie, kteří by se chtěli něčemu přiučit.

Fotografujeme digitálně

Knihu vydal Computer Press v roce 2004. Jde o jednu z řady
encyklopedicky pojatých učebnic fotografie z řadou ilustračních záběrů.
Podobných publikací se na trhu najde více a jejich úroveň bývá dost nevyrovnaná,
proto jsem byl dost zvědavý, jak se s touto problematikou poprala tato ryze
česká publikace (jde opravdu o původní tvorbu, ne o překlad zahraničního textu).

Kniha je rozdělena do několika částí. Po velmi stručném úvodu
následuje kapitola “Začínáme s digitální fotografií“. Po pravdě řečeno
jsem se po jejím přečtení obával, že kniha bude patřit spíše k těm
nepodařeným. V podstatě jde o dost zmatený popis pomůcek, které potřebuje
vážnější zájemce o digitální fotografii a navíc by se dalo i s některými detaily
polemizovat.

Naštěstí se ale tento rozpačitý postoj začal měnit již po
druhé části označené “Digitální fotoaparát“. Popis snímačů je podle mého
názorů pojat v téměř optimálním rozsahu a nejsou v něm žádné zásadní chyby. To
samé lze říci i k části o objektivech, zaostřování čí LCD displejích. Ani u
napájecích zdrojů nelze příliš kritizovat, rozdíl mezi typy akumulátorů a popis
jejich vlastností je popsán celkem rozumně.

Dobrý dojem nepokazila ani kapitola “Ukládání snímků“.
Jak typy karet, tak charakteristika formátů pro ukládání je celkem přehledná a
aktuální. Možná by ale neuškodilo ještě více rozvést popis vlastností formátu
RAW. Dobře je naopak napsán odstavec o EXIF informacích.

Těžkým oříškem pro každého autora je téma “Kupujeme
digitální fotoaparát
“, není to jednoduché ani samo o sobě a ke všemu zlému
informace rychle zastarávají. Myslím si, že autor recenzované knihy dělal co se
dalo, nicméně tomu, že za dva roky bude tato část knihy dost neaktuální, se asi 
také nevyhnul. Jenže ono to o moc lépe asi opravdu nejde…

Velmi mě ale potěšila část označená jako “Fotografie v
praxi
“. Jde o docela hezké vysvětlení důležitých pojmů jako hloubka
ostrosti, čas, clona, nechybí ani popis různých režimů expozice
(program / priorita času / priorita clony) a další podstatné záležitosti. Toto je opravdu
důležité, hodně uživatelů digitálních přístrojů tyto teoretické základy
absolutně postrádá a chybí jim to (i když si to občas jen neradi připouštějí).
Rozsah této knihy sice nestačí na probrání do hloubky, nicméně pro začátečníka
je dostatečný. To samé se týká i kapitoly “Světlo“, opět jde o rozumně
pojaté teoretické minimum, které ale bude díky řadě obrázků stravitelné i pro
“netechnického” čtenáře.

Ani část o “Příslušenství” není špatná, najdete zde
popis stativů, základních filtrů a třeba pouzder pro podvodní fotografii. Opět
jde jen o stručný přehled, důležité je ale to, že v něm nejsou žádné vážné
chyby.

Jak knihu hodnotit? Pro pokročilé fotografy není, ale
začátečníkům bych ji neváhal doporučit. Připadá mi, že se autorovi podařilo
vystihnout rozumný střed mezi jednoduchostí a odborností, oproti některým jiným
publikacím je to opravdu hodně podařené. Samozřejmě se najdou i chyby a možná
jisté nedostatky v redakční práci, například popis snímače Faveon (má být Foveon
a nejde o překlep, chyba se opakuje), zábavný je i ilustrační snímek ke krátkým
expozičním časům, který by spíš patřil jako odstrašující ukázka srostlice (tak
krásně navlečenou skokanku na telefonní vedení jsem snad ještě neviděl :-)).
Nicméně podobných nedostatků není mnoho a na kladném hodnocení nic nemění.
Celkem vzato lze knihu “Fotografujeme digitálně” opravdu doporučit.

 

Fotografujeme digitálně
Autor: Tomáš Tůma
Vydavatel: Computer Press 2004
Přibližná cena: 269,- Kč
Formát: B5
Vazba: Kvalitní vazba, pevné desky a křídový
papír
Rozsah: 136 stran textu s řadou fotografií
ISBN: 80-251-0153-3

26 komentářů u „Fotografujeme digitálně“

    • RE: Další recenze

      Nic ve zlem, ale zde recenzovana kniha nema s PhotoShopem VUBEC NIC spolecneho. Proto nechapu, v cem by nabizeny link mel byt alternativou – podle meho nazoru jde o mozna uzitecnou publikaci, ale zamerenou uplne jinam 🙁

      Odpovědět
  1. recenze další knihy?

    Nemá někdo “zkušenosti s knihou” z edice National Geographic? Nevím přesný název (nemám NG před sebou), ale docela by mě zajímalo, jak moc užitečná tato kniha je (s ohledem na špičkové fotografy NG, kteří se prý na ní podíleli).

    Odpovědět
  2. dalsi kniha

    Toto je kniha pro zacatecniky ok. Ale kam se ma vrhnout clovek, ktery ma takovouto knihu jiz nastudovanou. Vlastni digitalni fotak, vi co je to clona, cas, iso, …, ve photoshope pracovat umi.
    Chtel bych knihu o zakladech foceni, ne knihu o fotaku. Chtel bych vedet co je to kompozice a jak by mela vypadat. Chtel bych vedet jak fotit, aby snimky vypadaly pekne. O takoveto knize zatim nevim.

    Odpovědět
    • RE: dalsi kniha

      Stačí navštívit knihkupectví (raději nějaké větší) a prohlédnout si poličku s knihami o fotografování. Mě se třeba líbila kniha Tvůrčí fotografie, vydal Slovart, ISBN: 8072092162. (Je ale fakt že pro vás jako majitele digitálu bude obsahovat hodně zbytečného textu. Ovšem kompozici se věnuje docela slušná část té knížky.)

      Odpovědět
    • RE: dalsi kniha

      Resil jsem podobnou otazku. Zatim nemam moc casu, ale jak bude, tak se vrhnu na asi ciste vytverne knihy (asi malirstvi). Tam ocekavam o kompozici vice. Taky se da pohledat neco malo na webu napr. o zlatem rezu.
      A taky tradicne doporucovane stare knizky od Smoka a jinych. Ted jsem neco nakoupil v antikvariatu.

      Odpovědět
    • RE: no

      Aha, takže když potřebuji do prodejního katalogu vyfotit čajovou konvici, nebo chci udělat pár fotek z dovolených, žádná knížka mi nepomůže?
      Nebo jinak: chci tedy dělat “umění” a “mám to v sobě”, ale nezvládám techniku, nevím třeba jak na kácející se linie při fotografii budovy nebo proč je moje fotografie zrnitá, případně jak dosáhnout nějakého efektu při vyvolávání, žádná knížka mi nepomůže?

      Knížky jsou podle mě dost užitečné a hodí se i když “to v sobě nemám” (protože fotografie zdaleka není jen umění), i když “to v sobě mám” protože i v umění je třeba zvládnout techniku.

      Odpovědět
      • RE: RE: no

        Myslim, ze prave tuhle knihu jsem cetl a musim rici, ze to bylo nejlepe investovanych 200,-Kc za posledni dobu.
        Neda mi to nereagovat na prispevek vyse v teto vetvi slovy, ze ze mne asi umelce neudelala, ale dala mi vice, nez kdybych si za ty penize koupil film na pokusy :o)

        Odpovědět
    • RE: no

      Tohle je ale z dovolenim totalni nesmysl. Pokud u foceni nebude zajemce chapat jiste technicke zaklady, tak proste slusnou fotku neudela i kdyby mel vytvarneho citeni megatuny. Je zkratka nutne chapat veci, jako treba ovlivneni hloubky ostrosti clonou, moznosti prace s casem atd.
      Pokud nekdo o technice netusi vubec nic, tak budou jeho vysledky vzdy jen nahodne a neopakovatelne, v horsim pripade (kdyz o tom bude umet dotycny hezky zvanit) ziska svet dalsiho “genia”, ktery vyrabi totalne zpackane rozostrene fotky, umi ale zduvodnit, ze je to naprosto cool.

      Prave k tomuto je literatura podobneho razeni – pomaha naucit se ovladnout pristroj a udelat bezproblemovou fotografii v ruznych situacich. Jakmile tohle zajemce umi, tak muze zacit uzivat sveho talentu a pile k tomu, aby se dostal na vyssi uroven. Opacne to ale opravdu nejde!

      Odpovědět
    • 🙂

      fotografie neni umenim, ale remeslem. Je to technicka metoda zobrazovani reality. Naucit se pochopitelne da, takze vicemene kazdy po urcitem usili muze byt schopen vyfotografovat technicky uspokojive nejaky predmet nebo krajinu.

      Samozrejme, ze jako je tomu i u jinych zobrazovacich metod, fotografie byva obcas pouzivana jako vyrazovy prostredek v umelecke tvorbe. Tim se ale ta recenzovana knizka nezabyva, a navic zadne studium na svete neudela umelce z nekoho, komu kompletne schazi jakykoli talent. Fakt ze mne nekdo naucil malirskym nebo socharskym technikam ze mne take nedela Michelangela.

      Odpovědět
  3. re

    Nerozumieme sa,ak by si sa učil napr.maľovať,tak ti samozrejme majster povie ako máš nabrať farbu(aby ti napr.nestekala),alebo ako ťahať štetcom (vo foto je to napr.čo získaš nastavením clony,ako ovplivní zrno druh filmu a vyvolanie)-ale to sú len veci okolo.Ale to,aby sa tvoj obraz alebo foto páčilo,musí byť v tebe.Keď sa na takú fotku pozrieš,tak sa ti páči a možno ani nevieš prečo.

    Odpovědět
    • RE: re

      Vy opravdu tvrdíte že naučit se dá pouhá technika a samotná tvorba ne?

      Nesouhlasím. I v oblasti umění se dá mnohé naučit a přidat tak nějaké bodíky k tomu co zvládá náš přirozený (ne)talent. Samozřejmě, pokud není člověk výrazně přirozeně talentovaný, nedosáhne nikdy výrazně výjimečných výsledků.
      To ale vůbec neznamená, že když budu chtít aby moje fotky lépe vypadaly (kompozice) nemůže mi knížka pomoct. Může, a hodně. Pochopitelně Sudka ze mě neudělá, ale po čase studia a hlavně také focení můžu začít skutečně dělat hezké fotky. Ne hezčí než jiné amatérské fotky, ale mnohem hezčí než jsem dělal předtím.

      Na sobě jsem si tuto všeobecně známou záležitost vyzkoušel když jsem se před mnoha lety rozhodl naučit kreslit. Knížky + tréning = za pár měsíců jsem kreslil neporovnatelně lépe než předtím. Tedy ne jako Rembrandt, ale už jsem mohl nakreslit něčí karikaturu nebo třeba našeho kocoura… 🙂

      Ostatně to je obecně známý fakt, proto se na školách učí hudební, výtvarná a tělesná výchova… Nebo na některých školách tvůrčí psaní – talentovanému pomůže třeba i ke kariéře spisovatele, netalentovaný bude alespoň psát hezčí e-maily 🙂

      Odpovědět
  4. Technika

    Technické znalosti jsou základem. Einstein by taky nevymyslel teorii relativity, kldyby neuměl počítat.

    Odpovědět
    • RE: Technika

      Einstein – to je moc dobry priklad. On totiz moc pocitat neumel, jeho profesor matematiky ho pry nazyval linym psem. Ale jeho prvni clanky nemely s matemotikou moc co delat, teprve obecna relativita uz ji potrebovala, a taky se s ni moril patnact let a vysledek po matematicke strance za moc nestal.

      Takze prirozene zaklady remesla jsou nutnou podminkou, ale o tom, jestli vysledkem bude pekna pohlednice nebo strhujici fotka, uz rozhoduje talent a taky jiste historicke zkusenosti (myslim historii umeni, ne primo fotografie), aby clovek sdelil neco noveho.

      Odpovědět
      • RE: RE: Technika

        To o Einsteinovi myslíš vážně?!? A jinak ti zdraví slouží? Kolego, než něco napíšeš, tak si ověř, jestli to není blábol. Jinak tady jenom mateš lidi.

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: Einstein

          No prirozene trochu prehanim, ale faktem je, ze obecna teorie relativity v Einsteinove prvni interpretaci byla zpracovana pro staticky vesmir, viz tzv. kosmologicka konstanta, a teprve matematikove (E. byl spise fyzik) nasli nestacionarni reseni, coz vedlo k velkemu tresku atd. E. tyto interpretace prijal az pozdeji. Na druhe strane, teorie fotoefektu, za coz dostal nobelovku, byla de fakto zakladem kvantove mechaniky, a tam matematiku nevidim, spise genialni schopnost prijit s novym pohledem na vec.

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: Einstein

            Dovolil bych si jen oponovat, ze fyzika neni umenim, ale vedou. Schopnost analytickeho mysleni necini z cloveka koncertniho mistra na varhany :o)

  5. estetika a výtvarné vidění

    taky se domnívám, že aspoň základy estetiky a vztahů ve výtvarném umění se dají naučit. A čím důkladněji se zafixují cvičením, tím větší šanci člověk má, že při svém vidění vyprodukuje slušnější fotky (nebo kresby, malby, ta pravidla jsou společná).

    Jinak na řadu vztahů přišli tak jako tak matematici, jako třeba na oblíbený zlatý řez, který PhotoLife zprznil na “pravidlo třetin”.

    Prostě část toho, co potřebuju znát, je vysloveně technická a týká se daného typu foťáku a jeho vlastností a omezení, případně obecně faktu, že jde o digitální/analogovou fotografii. Další část je “metodická” a je společná s “výtvarnou výchovou” a zprostředkovaně třeba s hudbou. A poslední část je schopnost vidět a představivost a ta se dá asi jenom posilovat koukáním a představováním si, ale taky pozorováním toho, jak se koukali jiní a co z toho vypadlo.

    Mimochodem, jestli jste četli od Richarda Feynmana knihu “To snad nemyslíte vážně”, tak on tam uvádí, že po nějaké době, kdy ho jeho kamarád malíř učil malovat (RF byl jaderný fyzik), tak byl schopný rozpoznat v nějaké galerii díla nějakého mistra od děl žáků jeho školy. Takže něco se i v téhle oblasti naučit nebo vypěstovat asi dá.

    Odpovědět
  6. kniha pro maminku?

    zdravicko.

    dnes jsem koupil sve drahe matince jeji vlastni a prvni digitalni fotoaparat (canon ps a95) a premyslim o vnuceni ji nejake knihy pro zacatecniky, protoze nikdy moc nefotila a dlouha leta uz ani ty “momentky z dovolene” ne. tahle knizka tedy vypada docela obstojne nebo by jste doporucili jeste neco jineho? ja nemam vubec prehled, co je na ceskem trhu v ceskem jazyce k dostani. ziji v zahranici a to je i jeden ze dvou duvodu, vedle absence jakychkoliv pedagogickych schopnosti, proc ji nemohu neco naucit sam.

    dekuji.

    ps> kniha by mela asi zahrnovat rady co vse nastavovat na fotoaparatu, jak a proc a take co a proc fotit tim a tim zpusobem (ruzne druhy fotografii, hrani si se svetlem, kompozici…), popr. i rady pro presun foto na pc a zaklady zpracovani foto v nem)

    Odpovědět

Napsat komentář