motiv

Fotosoutěž Masopust

Hned na začátku musím konstatovat, že jste nás potěšili nejen účastí na workshopu, ale i dodanými fotografiemi, kterých přišlo poměrně dost. Měl jsem trochu strach, že se bude jednat o složité téma a hlavně o focení lidí, což každý hned tak od boku nedá, ale přesvědčili jste mě, že se toho nebojíte. A to je dobře!

Trocha všeobecných poznatků k soutěži a workshopu

Jakub Kencl

Na vyhlášený workshop přišli čtyři zájemci, kteří se odhodlali vrhnout do masopustního průvodu v Zadní Třebani. Půl hodinovou jízdu vlakem jsme využili k seznámení se se situací a k objasnění problematiky focení masopustu. Padly zde i rady, jak se co nejlépe zhostit reportážní fotografie jako celku, jak co nejlépe zaznamenat dění při masopustu a jak následně sestavit finální soubor fotografií. Rozeberu to u jednotlivých fotografií, ale jen předešlu, že tady jsem trochu zklamán, neboť mám pocit, že si pánové z vlaku odnesli jedinou větu vytrženou z kontextu: " ... a místním se určitě bude líbit i nějaký ten portrét.." a všichni zapomněli na celý průběh masopustu. Řazení autorů je náhodné a výsledky naší poroty najdete v závěru článku. Porotci hodnotili nezávisle na sobě, aniž by viděli hodnocení ostatních a celkové pořadí je stanoveno prostým součtem pořadí od jednotlivých hodnotitelů.

Zdeněk Tichý

Ostatní se pustili do slovního hodnocení, já jsem se rozhodl , že ukážu, jak by se už hotové záběry daly upravit. Případně, jak by se to dalo cvaknout lépe. Neříkám, že tak, jak to vidím já, je to jedině správně. Co člověk, to názor, ale když už bych měl takto nafoceno, tak toto bych se snímky udělal já. Některé ořezy jsou opravdu minimální a sporné. Ale to může být námět k debatě. Některé jsou naopak zase tak brutální, že se projeví neostrost záběru, ale to už poznáte sami. Na těch fotografiích, které jsem neupravoval, jsem prostě nenašel, co bych tam upravovat chtěl. Tím netvrdím, že se mi všechny líbí, ale na kompozici či tonalitě jsem neměl co řešit. Poznámky jsou vepsané přímo do upravených záběrů. A ehm... pokud si všimnete doostření vašich fotek oproti originálu, to se mi tam jaksi vloudilo omylem. Pardon. Nicméně to tu nemá naštěstí žádný význam.

Josef Krása

Téma považuji za celkem náročné, a proto mě dostatek účastníků v soutěži příjemně překvapil. Zaslané snímky mě však překvapily i z dalších důvodů. Například téměř každý z autorů dokáže vyfotografovat slušný reportážní nebo portrétní snímek v přirozeném prostředí. Nicméně nedokáže již zachycený záběr kriticky vyhodnotit a pomocí nezbytných úprav posunout do skutečné "kvality". Přitom často chybí jen pověstný krůček - eliminace barvy tam, kde je snímek evidentně barevně "disharmonický", potřebný ořez tam, kde je kompozice výrazně matoucí, nevyvážená nebo kde v okrajích snímků překáží tu přepálená obloha, tu postava nebo jiný výrazný barevně kontrastní prvek v pozadí. Přitom ořez je u reportáže tím prvním důležitým pomocníkem. Ano, pokud jsme schopni jako Bressson vhodný výřez zajistit již při snímání, tím lépe. Nicméně to dokáže málokdo, a proto se není důvod tvorby obrazu pomocí výsledného ořezu bát.

Pavel Pola

Na úvod musím říct, že mě úroveň fotek dost překvapila. Proto je to za mě už spíš takové „hnidopišství“, když už není co jiného vytknout.

Ale nezdržujme se a pojďme na jednotlivé hodnocení fotografií.


Tomáš Jiříkovský

Tomáš Jiříkovský - Masopust 1
 
Tomáš Jiříkovský - Masopust 2
 
Tomáš Jiříkovský - Masopust 3
 

Kateřina Olexová

Ze zaslaných fotografií se mi nejvíce líbí prostřední. Je z ní cítit masopustní atmosféra.

Pavel Kutina

- dvojice s buřinkou: Jako portrét by to nebylo špatné, tedy pokud bych si odmyslel děj v pozadí (dav kamsi plyne) - stačily by mírný podhled a pozadí by se ocitlo v oblasti, kde nebude tříštit pohled diváka. Jako reportážní fotografie to zase nevypadá, popředí "hraje" a nepůsobí spontánně.
- dvojice s kávou: Zde bych asi opět přešel do mírného podhledu, eliminoval pozadí a dosadil důraz na nápis v popředí, navíc mi dost překáží pán v modrém napravo. I tak ale pocitově nejlepší fotografie ze série.
- dav v lese: Chápu úmysl autora o zobrazení celku, háček je v tom, že zde je celek zobrazen z větší vzdálenosti a opět v prostředí, které ruší hlavní motiv a paradoxně tak na fotografii prakticky chybí motiv.

Pavel Pola

Celkově se mi to líbí, doporučoval bych dodržet jednotný formát (na výšku / na šířku) a míň clonit, aby byla větší hloubka ostrosti. Líbí se mi výrazy, pohledy přímo do objektivu i celková světelná atmosféra. Chvíli jsem přemýšlel, jak by to fungovalo v čb, zvlášť u té mladé dvojice by to odstranilo ty červeně rušící kapuce za mladíkem. Ale zase by to možná nefungovalo u té fotky „U žida“, takže to nakonec nechejme v barvě.

Michal Krause

Dvojice s buřinkou: Dle mého názoru dobře zachycená atmosféra masopustního průvodu, příjemné světlo a citlivě zvládnutý ořez davu lidí v pozadí.
Káva od žida: Na rozdíl od předchozí fotografie mi tahle příliš neladí. Ořez vpravo a nahoře je příliš těsný, zatímco vlevo zůstal – zřejmě kvůli snaze zachytit celou krabici – hluchý prostor. Pán v pozadí s obličejem v zákrytu působí rušivě.
Průvod lesem: Dobře zvolený úhel pohledu, ale vyznění fotografie příliš nepomáhá typicky podzimní vzhled lesa a přepálená obloha. Počasí si člověk nevybere, ale na to se historie ptát nebude :)

Zdeněk Tichý

úprava 1, úprava 2

Josef Krása

Jeden ze dvou autorů, který se opravdu pokusil vystihnout "masopust"! Tedy jednotlivé výjevy i celek s přírodním pozadím, abychom se orientovali v prostoru i v celé události. Cením si výběru snímků, přesto bych první fotografii nahradil nějakou živější akcí. Nejlepší druhý snímek ze série vyžaduje pro vyvážení mírný ořez zleva, resp. dámě vpravo chybí prostor. Postava v pozadí by podstatně méně rušila v černobílé verzi. To by pak takto musela být řešena celá série.

Jakub Kencl

Jeden ze dvou autorů, kde z fotografií cítím opravdu masopust a to mě baví. Doporučil bych pro příště dodat fotografie o stejném formátu, což působí vždy lépe, než něco 4:3, něco na výšku a něco 3:2. První, sice trochu statická, ale vypovídající fotografie z průvodu, respektive ze zastávky u některých ze stavení. U druhé mi vadí ten vbíhající člověk zprava a naopak vlevo v pozadí bych očekával nějaký zbytek masopustního průvodu. A průvod v lese? Určitě přikročit blíže k Masopustu a jeho postavu zvýraznit v záběru s vše říkajícím průvodem za ním. Tím posunem foťáku před průvod by se autor zbavil i té nepříjemné srážky Masopusta se stromem. Každopádně tato skladba fotografií potěšila


Marta Šedá

Marta Šedá - Masopust 1
 
Marta Šedá - Masopust 2
 
Marta Šedá - Masopust 3
 

Kateřina Olexová

Fotky se mi líbí, ale i když to bylo s největší pravděpodobností autorčiným záměrem, vadí mi tam mnoho volné plochy. U té druhé fotografie je i zaostřeno na schránku a trošku to kazí dojem. Buď bych více řezala nebo trochu to chtělo býti blíže aktérům. Zvlášť u té třetí fotky je to škoda. Ta zeď tam vůbec není důležitá.

Pavel Kutina

Tato série mne zaujala asi nejvíc, přestože ale také nejvíc porušuje pravidla reportáže. Na fotografiích je prakticky pokaždé polovina mrtvého prostoru, a přestože snad chápu záměr autorky, uvítal bych jednak těsnější ořez (zvlášť u poslední fotografie - tam už je toho okolí opravdu víc než dost), jednak větší zatažení do děje a nějakou komunikaci s divákem. Fotografie působí dojmem "ukradených záběrů" a trochu na mne působí dojmem, že fotograf se skrývá v zákopu...

Pavel Pola

Tak tohle je velká paráda! Líbí se mi to celé a moc! Krásná černobílá, parádní (netradiční) úhly pohledu, dobrá práce s hloubkou ostrosti. Rozhodně favorit na vítěze. U fotky s poštovní schránkou mi jedině trochu vadí, že je ostrá schránka a ne postava.

Michal Krause

Průvod ve dvoře: Velmi zajímavě pojatá fotografie – baví mě kompozice i velmi dobré zpracování. Osobně bych zkusil odříznout záda postavy vpravo a určitě mi trochu vadí slitek hlav v levém horním rohu, který je velmi matoucí.
Voják: Opět bezchybné zpracování a nápaditá kompozice. Rád bych býval viděl i verzi, kde bude zaostřeno na obličej a ne na schránku, přičemž nevylučuji, že bych si i pak vybral tuto verzi :)
Masky před domem: A znovu mírně atypická, ale povedená kompozice se zahrnutím okolního prostředí, aniž by něco zbytečně rušilo. Moc dobré, zpracování opět bez výhrad.

Zdeněk Tichý

úprava 1, úprava 2, úprava 3

Josef Krása

Jedině Marta Šedá zvolila šedou škálu. A udělala dobře! V porovnání s ostatními autory si jistě každý všimne, že absence barvy snímkům nic neubrala, právě naopak! Snímky tím získaly mnohem autentičtější atmosféru. Je také autorkou, která nejlépe vystihla celý masopust - tedy klíčové situace jako například vítání průvodu u jednotlivých chalup. Jediná velká škoda celé série je viditelný autorčin "stud". První i třetí snímek působí jako typické "ukradené záběry" (aparát na stole od boku nebo zpoza rohu za zdí). Chtělo to malý nebojácný krok vpřed a byly by to skvělé snímky! Naštěstí zde ořez výrazně pomůže, proto bych jej nekompromisně učinil a snímky lépe vyniknou. U prostředního snímku je ostré číslo domovní fajn, ale protože to znamená i ostrou dopisní schránku (tedy zřejmý efekt centrálního ostřícího bodu aparátu) není již toto vyznění poetické. Malá hloubka ostrosti je příjemná, ale ostrý měl být obličej vojáka. I tak je Marta pro mne vítězkou - za vystiženou atmosféru i celkové pojetí série.

Jakub Kencl

Když jsem otevřel tento mail, srdce mi zaplesalo a bylo mi jasné, že přišly fotografie, které budou na horních příčkách žebříčku. Po bližším zkoumání se nějaké ty hnidy najdou, ale stále to neubírá nic mému nadšení. Hned na začátku mě hodně potěšilo černobílé zpracování a nezvyklá kompozice s volným prostorem. Všem fotografiím bych asi ubral trochu místa zdola a u drába se schránkou dost váhám se zaostřením. Možná mohou fotografie, díky úhlu záběru, působit tak trochu jako kradené, ale mě se to líbí.


Matěj Procházka

Matěj Procházka - Masopust 1
 

Kateřina Olexová

No, jak bych to řekla... Matěji umíš to líp.

Pavel Kutina

Zde autor uchopil sérii poměrně neortodoxně a tři požadované fotografie sloučil do jedné :) Postavy hlavního motivu jsou samozřejmě zajímavé, včelařka a její úl by ale vypadaly lépe opět bez rušivého pozadí - dav a zaparkované auto fotografii nepřidávají, opět bych chtěl jít asi o kousek blíž a do podhledu. Nebudu zastírat, že autora znám, naopak - proto také vím, že to umí i daleko lépe...

Pavel Pola

Tohle mě bohužel moc nebere. Je to trochu chaos, slečně roste z hlavy sloup, postavy „nekomunikují" s fotografem, ani ty jejich výrazy nejsou moc „herecké“. Tuším, že by se tam dalo najít něco lepšího.

Michal Krause

Že se ve fotografiích z masopustu objeví nějaké ty rušivé prvky lze asi s ohledem na davovost akce a prostředí, v němž se odehrává, předpokládat, nicméně osobně bych se snažil vyhnout moderním prvkům, jako jsou auta. Fotka působí také trochu šedivě.

Zdeněk Tichý

úprava

Josef Krása

Není to ono. Úhel záběru by mohl vyhovovat, ale postavy by musely více spolupracovat - tedy není zvolen správný moment pro záběr. Buď dříve, nebo to chtělo ještě vyčkat.

Jakub Kencl

Matěj nás tak trochu nedávno naladil svojí sérií Procházky na procházce Prahou na FB a tak jsem i od něj očekával luxusní záběry z Třebaňského masopustu. Bohužel. Snažím se tam něco kladného najít, ale nějak mi to nejde.


Michal Břicháč

Michal Břicháč - Masopust 1
 
Michal Břicháč - Masopust 2
 
Michal Břicháč - Masopust 3
 

Kateřina Olexová

Tři dobré portréty, u toho prvního mě trochu ruší zbytek čehosi vlevo v prostředku a také odlesk v pravé horní polovině. Upravit ořez a trocha razítka by to určitě spravila. Druhý si myslím nemá chyby.. alkohol je metla lidstva a ten čert v pozadí dokonale dokresluje portrét. No žluťák je zajímavý sám od sebe. Škoda jen, že tu masopustní atmosféru z nich moc cítit není.

Pavel Kutina

- první dvě fotografie bez výhrad, houslista výborný, stejně tak popíjející řezník. Je pravda, že v obou případech bych uvítal alespoň oční kontakt. Pro mne dobré a dobře zachycující děj.
- se třetí fotografií nevím, jednak je to barevná fotka mezi černobílými (je docela dobré si vybrat jednotný styl), jednak je opět "strojená" - přiznám se, že v reportáži fotografie typu "kuk na strejdu" opravdu nevyhledávám. I když je objekt zajímavý, nebál bych se ji ze série vyřadit, těm předchozím nesahá ani po kotníky.

Pavel Pola

Parádní portréty, líbí se mi, moc. Jen škoda toho nesouladu barva vs. čb, ale jinak nemám co bych vytkl. :-)

Michal Krause

Zpěvák: Pěkný a dobře zpracovaný moment, u kterého váhám snad jen nad tím, jestli nezvolit těsnější ořez zleva a shora. Kdyby se dala fotka zopakovat, zkusil bych postoupit i mírně vlevo a eliminovat tak světlou cedulku v pozadí.
Řezník: Masopust jak vyšitý :) V jedné fotce je zachyceno to, co si asi řada lidí představí pod tímto svátkem. Dobré zpracování do černobílé i fungující kompozice s čertem v pozadí.
Vařečky: Úsměvná fotka, která si ale možná říká o zařazení do větší série takto pojatých portrétů masek.

Zdeněk Tichý

úprava 1, úprava 2

Josef Krása

Pro mne škoda toho prvního snímku. Za druhým a třetím výtvarně výrazně zaostává. Housle jsou dobrý atribut, ale celkově je to i v příjemném protisvětle "pouhý portrét", bez atmosféry. Když už, minimálně bych na snímku pro vylepšení lokálně ztmavil světlý plakát, který soutěží o pozornost s obličejem, a ořezem shora více akcentoval housle. Snímky 2 a 3 nemají chybu, ale pokud je to série, zbavil bych se barvy i u třetího záběru. Bude mít sice jiné než barevné kouzlo, ale vůbec se nebojím, že by o kouzlo přišel!

Jakub Kencl

Zvláště druhý portrét popíjejícího řezníka s čertem v zádech je hodně dobrý. Tečka. Kde je masopust? Kde je nějaký ten děj? Kde je ta zábava, která kolem nás proudila celých šest hodin? Tohle přece není to nejlepší, co jsme mohli vidět, zažít a zprostředkovat divákovi. Opět bych apeloval o jednotnou volbu fotografií, buď ČB, nebo barevné, ale dohromady to nehraje. A myslím si, že ten žloutenkář je dobrý i na ČB snímku, takže by fotografie o nic nepřišla a asi by i vynikl takový ten wow efekt "hele, foťák - kuk na něj". Tyto fotografie k masopustu určitě patří, ale chybí mi ta celková atmosféra masopustu.


Petr Krupička

Petr Krupička - Masopust 1
 
Petr Krupička - Masopust 2
 
Petr Krupička - Masopust 3
 

Kateřina Olexová

Přiznám se, že smrtky mě moc nezaujaly. Snad jen ta špetka černého humoru u té třetí.

Pavel Kutina

- pózující smrtka: postava dobrá, i když opět hraná. Bohatě by mi stačil výřez obličej - ramena - část ostří, takhle je toho na fotografii zbytečně moc a ten nejzajímavější objekt zaniká.
- Morana (či co to je) na autě - nemohu se zbavit pocitu, že je to dokumentace autonehody. Objekt zajímavý, ale protisvětlo tomu nějak nesluší, navíc kompozice je nejasná, je toho na záběru buď moc (pokud bych chtěl detail té obludy), nebo málo, protože nevidím okolní děj a nevím, k čemu se to vztahuje.
- Smrtka Bingo - v podstatě stejný problém, jako u těch předchozích dvou. Nebál bych se říznout až k obličeji, takže by maska Smrtky s čepicí s nápisem vystoupily jako hlavní motiv.

Pavel Pola

„Smrtková“ série se mi líbí nápadem, ale bohužel tady trochu klesá kvalita. Celková postava je moc statická, na prostředku, barevná - celkově nudný záběr. Ty další záběry se sluncem v záběru jsou už jiná káva - má to náladu, nápad, zajímavý úhel. Nesedí mi tam ta barva - podle mě by to víc vyznělo v čb a určitě bych chtěl vidět ostrou tu smrtku s „bingo“ na hlavě.

Michal Krause

Smrtka s kosou: Fotka působí na můj vkus trochu příliš staticky – nevnímám jí ani jako reportážní portrét, ale jen jako čistou aranž. Osobně bych se snažil masky zachytit více v dění.
Smrtka na autě: Vtipný moment, který by si ale pro spojitost s masopustem možná zasloužil nějaký kontext. Takhle se může úplně klidně jednat i o propagační foto v akci „Bezpečnost na silnicích“ :)
Smrtka se sluncem: Zajímavé využití protisvětla, které snímku dodává atmosféru, společně s dobře působícím těsnějším ořezem. Nejlepší fotka ze všech tří.

Zdeněk Tichý

úprava

Josef Krása

To protisvětlo se nepodařilo zvládnout. Ono může tvořit skvělé efekty, ale tady zůstalo pouze "rušivým protisvětlem". U druhého snímku by to vyřešil ořez shora a zprava. Výtvarně výrazně vyčnívá první snímek nad druhým i třetím, nicméně být to portrét večerní a doblýsknutý tak, aby smrt kontrastně vystupovala ze tmy, to by teprve byla síla.

Jakub Kencl

Z těchto fotografií bych si vybral asi tu poslední a pokusil bych se do ní blýsknout. protisvětlo tam docela hraje, ale i čistě bílý obličej smrtky v něm zaniká. Lehounký blesk by tomu určitě pomohl. Prostřední mrtvola na autě mě vůbec nezaujala a říkám si, jestli je to vůbec z masopustu.


Roman Löwinger

Roman Löwinger - Masopust 1
 
Roman Löwinger - Masopust 3
 
Roman Löwinger - Masopust 2
 

Kateřina Olexová

Mě se ty portréty líbí, ale málo komu by došlo, že jde o masopust. Já to vím, já tam byla, ale ten kdo ne, na toho ten masopust nedýchne. Pro mě je nejpovedenější fotografka s polaroidem.

Pavel Kutina

- první dvě fotografie mají příjemnou barevnost i světlo, obě hodnotím velmi vysoko - u zpěváka vidím dokonce asi i oční kontakt, pára od úst fotografii také velmi sluší, kamsi hledící žena na mne působí také velmi přirozeně a příjemně, oceňuji velmi malou hloubku ostrosti, která potlačila rušivé děje v pozadí.
- fotografka - fotografie je stylově, barevností i tonalitou jiná a ze série vybočuje. Opět bych si dovedl představit těsnější ořez (z levé strany odřezat celý tmavý objekt, z pravé strany klidně až k lemu rukávu). Do série mi úplně nezapadá, ale je příjemná a živá.

Pavel Pola

Zase skvělé portréty. Hnidopišsky bych zase doporučil sjednocení formátu a asi bych taky zkusil černobílé provedení. Ale jinak moc pěkné.

Michal Krause

Zpěvák: Pěkný portrét zachycující nasazení zpěváka a navíc ozvláštněný párou v protisvětle. Zkusil bych říznout víc shora – nebo možná přidat kus šátku dole.
Dívka ve slamáku: Opět dobře zvládnutý portrét s příjemným světlem a klidným pozadím, ovšem zde už dost těžko hledat masopust. Portréty dlouhým sklem působí příjemně, ale pro zachycení atmosféry je vhodnější zvolit kratší sklo a do fotky zahrnout i prostředí.
Polarojd: Bláznivější maska a naznačení dění v okolí a mimo hloubku ostrosti v tomto případě napomáhá zachycení masopustního veselí. Možná ne tak dobře působící portrét, jako ten předchozí, ale je v něm o něco více z masopustu.

Zdeněk Tichý

úprava

Josef Krása

Pěkné, opravdu pěkné portréty. Ale ani trochu masopustní :)

Jakub Kencl

Portréty dobré, ale opět se musím opakovat! Kde je masopust? Kde je nějaký ten děj? Kde je ta zábava, která kolem nás proudila celých šest hodin? Tohle přece není to nejlepší, co jsme mohli vidět, zažít a zprostředkovat divákovi.


Stanislava Slováková

Slováková Stanislava - Masopust 1
 
Slováková Stanislava - Masopust 2
 
Slováková Stanislava - Masopust 3
 
Slováková Stanislava - Masopust 4
 
 
Slováková Stanislava - Masopust 5
 

Kateřina Olexová

Tak tady je vidět, že se masopustní veselice velmi zdařila a osazenstvo se dobře bavilo. I tak bych uvítala více akce.

Pavel Kutina

- portrét vlaku - ano, jako dominantu vidím vlak, masopustní veselí se koná kdesi na okraji záběru a v podstatě ho tam musím hledat.
- muzikant - výraz v obličeji je výborně zachycený, tady bych na kontaktu netrval, protože to by se pán zjevně pobryndal :) Podle mne nejlepší fotografie ze série, použitý blesk je tak akorát, zvýraznil hlavní motiv a potlačil pozadí.
- skupinové fotografie - "pojďte si nás taky vyfotit, my si vám sem takhle stoupneme, jo?" - nebrat. Do soukromého archivu účastníků ano ("podívej jaký tady má Frantík roztomilý světýlka v očích"), ale do reportážní fotografie tohle opravdu nepatří, fotograf svojí přítomností evidentně zasahoval do děje.
- pán s nočníkem - pán dobrý, fotografie méně - přesvětlené chaotické popředí, obličej ztracený v šeru. Bohužel, zajímavý motiv, technicky nezvládnutá fotografie.

Pavel Pola

Moc hezká reportáž. Opět bych doporučil sjednocení formátu a asi bych zkusil, jak by to vypadalo bez toho přímého blesku. Ten totiž „zabije“ celou světelnou náladu, která třeba z té úplně první fotky vyloženě čiší. Nápad se zrcadlem je sice fajn, ale možná by se dalo víc vypíchnout prostředí, které by nebylo aranžované (jako na zbývajících fotkách).

Michal Krause

Jako série fotografie nejspíš splní účel zachycení masopustu pro jeho účastníky nebo organizátory, ale pro nezúčastněné asi nebude tolik zajímavá. Platí to zejména pro fotografie z interiéru. Fotografie s vlakem jakožto úvod (či závěr) série by mohla docela fungovat a také portrét masky focený s bleskem by mohl obstát, kdyby se toto pojetí v sérii více opakovalo, ale zvolená pětice fotek pohromadě příliš nedrží.

Zdeněk Tichý

úprava 1, úprava 2, úprava 3, úprava 4

Josef Krása

Typické dobleskávané interiérovky "amatérského stylu" - ale to neříkám jako kritiku, právě naopak. Získají tím jednotné a výrazné světlo a drží proto pohromadě jako série. Nicméně celkový dojem je spíše "maškarní bál", i proto by bylo dobré zahrnout ještě nějaký typičtější "masopustní" záběr do série, třeba na úkor posledního snímku. Dobrý Salvátor Dalí :)

Jakub Kencl

Přímý blesk, aranžované skupinky, nejasný hlavní motiv na fotografii. Celá tato série na mě působí jako technicky nezvládnutá, ale zase musím přiznat, že tento jev ji spojuje a dělá ji jednotnou. Ta první fotka s vlakem by se mi líbila, kdyby byl blesk natočen na skupinu, ta by byla nasvícena, stala by se tak dominantou a masopustní průvod by byl jasný a zřetelný.


Zuzana Havlínová

Zuzana Havlínová - Masopust 1
 
Zuzana Havlínová - Masopust 3
 
Zuzana Havlínová - Masopust 2
 

Kateřina Olexová

A zase se nám zde objevují dva portréty. Oba jsou moc dobré, ale jak už jsem psala u jiných autorů, masopustní atmosféra z nich nedýchá. Holčička na velbloudu bude určitě pěknou momentkou na památku.

Pavel Kutina

- velbloud a velbloudářka - celé série má výborné technické zpracování, příjemné barvy a světlo. Takhle fotografie by byla mnohonásobně lepší, kdyby se podařilo nezaznamenat do pozadí ten dům u velbloudí hlavy. I když na druhou stranu - pak by to vypadalo, jako focené v Turecku a ne v té naší džmahirii... Trochu mi tam vadí příliš mnoho oblohy, tak si říkám, jestli je nutný celý velbloud - možná by stačil ořez, kde by zmizela obloha nad hlavou jezdkyně a celá hlava i s krkem velblouda, fotografie by u diváka vyvolávala nějaké napětí a nejistotu.
- následující dva portréty opět technicky velmi dobré, ale trochu postrádají začlenění do děje masopustu, například paní v klobouku může být stejně tak focena na srazu autoveteránů v Jílovišti. Holčička už líčením a stylizací masopustu odpovídá lépe, ale opět tam chybí nějaké zasazení do děje.

Pavel Pola

Nádhera! Úplně nejvíc mě bere ten portrét plačící holčičky, ten je špičkový. Líbí se mi práce s hloubkou ostrosti. Nejslabší je fotka velblouda - tam naopak možná chtělo trochu jiný úhel záběru i hloubku ostrosti. Na rozdíl od zbývajících dvou portrétů je to větší celek a tím pádem trochu bourá tu sérii. Zase bych sjednotil formát. Ale jak jsem už předeslal v úvodu - je to fakt hnidopichování. Jinak dokonalé.

Michal Krause

Holčička na velbloudovi: Dívenka si jízdu rozhodně užívá, což je nejzajímavější moment ve fotografii, který se ale možná dal vytěžit lépe. Z masopustu toho ve fotografii jinak moc není. Z hlediska kompozice bych ořízl určitě kus nebe shora a volil i mírně odlišnou pozici, abych se zbavil domu v pozadí, který spíš ruší.
Dáma v klobouku: Krásné světlo, dobře zachycený výraz i moment, náznak masopustního veselí v pozadí je dobře vyvážený hloubkou ostrosti, aby byl čitelný, ale zároveň nerušil. Když vypíchnutý reportážní portrét, tak za mě nějak takto. Dobrá práce.
Holčička v šátku: V tomto případě mi pozadí už tak moc nehraje. Holčička má pěknou masku i dobré světlo, ale její urputný výraz se slzou v oku mně spíš znervózňuje a budí ve mě dojem všeho možného, jen ne masopustního veselí. Nějaký kontext by mohl napomoci pochopení toho, co se událo, ale bez něj mám z fotky spíš nepříjemný pocit.

Zdeněk Tichý

úprava

Josef Krása

První snímek výrazně shora i zprava oříznout. Nespolupracující hlava velblouda je zcela zbytečná, stejně jako šedá obloha. Pak to budou nádherné portréty, sice bez masopustní atmosféry, ale i přesto tak dobré, že pro mne to určitě bude na stupně vítězů.

Jakub Kencl

A nakonec opět parádní portréty, ale kde je zase ten masopust. U první fotografie bych se více soustředil na děcko a velblouda bych seřezal, tedy radši ořezal.


... a nakonec síň slávy

Porotci se nám někde shodli, někde rozcházeli, ale co člověk, to jiný názor a alespoň nemáte to hodnocení jako podle šablony. Nakonec však porotci dospěli k jednoznačnému verdiktu a s náskokem minimálně o dvě dlouhá skla se vítězkou stává Marta Šedá. Na druhý stupínek vystoupil Roman Löwinger, kterému na fotobatohu pevně visí Michal Břicháč a oba je pěkně před sebou, ze čtvrtého místa tlačí Zuzana Havlínová.

Ještě jednou děkujeme všem zúčastněným, kteří našli čas, sílu a odvahu se pustit do tohoto náročného tématu a poslali nám svoje zajímavé fotografie. A samozřejmě velká gratulace Martě Šedé k vítězství v této naší soutěži. Stává se tak i majitelkou Zoner Photo Studio 18. A teď už všichni hurá na zvířátka :-)

Jakub Kencl
http://kencl.zonerama.com/
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
Roman Löwinger4.3.2016, 10:35odpověď
T.A.J.4.3.2016, 11:22odpověď
Jakub Kencl4.3.2016, 12:23odpověď
marta4.3.2016, 15:03odpověď
Jakub Kencl4.3.2016, 15:37odpověď
MM7.3.2016, 17:10odpověď
marta8.3.2016, 19:37odpověď
ZdenekT9.3.2016, 09:33odpověď
Fošňák16.3.2016, 23:59odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat


aktuální akce


 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace