Jak se fotí RC auta?

Víte jak vypadá soutěž rádiem řízených modelů aut podle mezinárodních pravidel? A poradíte si s jejím focením?

O čem se tu vlastně bude psát?

V případě tohoto článku asi neuškodí kratičký úvod, neboť si řada (ne-li
většina) čtenářů pod pojmem rádiem řízené auto představí tak nanejvýš něco na
způsob hračky z Tesca, která trochu jede a při troše štěstí i reaguje na řízení.
Tak o tomhle opravdu psát nebudu! Pod pojmem rádiem řízené (dále jen RC) auto si
představuji něco trochu jiného. Existuje hned několik kategorií, které mají i
svá mezinárodní pravidla zaštítěná organizací EFRA. V tomto článku se budu
zabývat pouze děním na závodech kategorie ETCS 1:10. Ha, to je šifra! Znamená to
Electric Touring Cars a 1:10 je měřítko. Modely váží minimálně 1500g,
poháněné jsou elektromotorem napájeným z šesti článků velikosti SC (něco jako malý
monočlánek). Zásadní rozdíl oproti autíčku z Tesca je v tom, že z pohonné baterie
si motor při rozjezdu klidně vezme značně více než 50 ampér. Co to udělá s
akcelerací a dalšími věcmi si každý elektronikou jen trochu zasažený člověk
domyslí sám. Z toho plyne i fakt, že modely (mimochodem výhradně s náhonem na
všechna čtyři kola) jsou vesměs z nejlepších materiálů jako jsou uhlík, kevlar, speciálně
kalený dural a další lahůdky. Hračky to opravdu nejsou.

Na závodech

Po příjezdu na závody zjistíte, že se jezdí na asfaltu (v létě, v zimě se
jezdí v halách na koberci) na speciálně vytyčené dráze. Nezasvěcený divák se
nebude stačit divit, jakou rychlostí se jezdí (na konci cílové rovinky až k 50
km/h). Mnohem více ale překvapí akcelerace a obratnost. Ale pojďme fotit. Každý
se chopí fotopřístroje a začne se snažit. Garantuji vám, že do deseti minut
upadnete do deprese. Modely je velmi těžké udržet zaostřené. Často
řeší zaostřením předem na nějakou část dráhy a stiskem spouště, když jede model.
Výsledkem je buď rozmazaná hrůza anebo naopak docela slušně vypadající fotka.
Ovšem slušná se vám bude jevit jen do chvíle, než se na ní důkladně podíváte a
zjistíte, že je na ní “pouze” dokonale ostré, ale “stojící” auto. O dramatu boje a dojmu z
rychlosti nemůže být řeči. Navíc si často budete zjednodušovat život trochu
větším odstupem a tím pádem budete mít model v záběru poměrně mrňavý. Ale nebojte se,
pokud vás na závod vytáhl někdo ze závodníků, bude většinou spokojen, ony
takovéto fotky jsou dost obvyklé a nikdo se nad nimi nepozastaví. Tak ještě
udělejte pár fotek z depa a stupně vítězů (na tom nic není) a máte splněno,
ne-li překročeno.


RC auta 1
Typická fotka s technikou sledování.


RC auta 2

Trochu méně výrazné máznutí, nicméně kola a vlající anténa se postarají o
dojem pohybu i zde.

Nejste s výsledky spokojení?

Popravdě řečeno mě hned na první soutěži toto dost otrávilo a začal jsem
hledat cesty, jak dosáhnout lepších a působivějších fotek. Prvním rozhodnutím
bylo použít dlouhý teleobjektiv. Canon EF 100-400 IS L se hodí na volavky, tak
si snad musí poradit i s autíčky, ne? Ano, jde to. Při ohnisku 400mm na mém EOS 10D,
tedy kinofilmovém ekvivalentu 640mm, se najde na prakticky každé dráze místo,
odkud budeme mít auta v protilehlé rovince prakticky přes celé políčko, přitom
ale odstup už je takový, že se s trochou cviku dá model sledovat. Servo AF režim
u EOSu 10D přepnutý na středový bod celkem stíhá, minimálně polovina fotek bude
ostrá. A už je to lepší – auto sice bude ještě dost zmražené, ale vzhledem k
malé hloubce ostrosti bude dojem mnohem lepší. Po troše cviku jde přejít k
dalšímu bodu – nastavte čas tak 1/250s. A hele, je to mázlé! Teď už je to jen o
cviku – zkuste techniku sledování. Po troše nácviku dostanete slušně ostré
autíčko s krásně rozmázlými koly a pohybujícím se pozadím. Hurá, už je vidět
rychlost!

Chci drama boje…

Předchozí bod je velkým krokem kupředu, ale přeci jen tomu ještě něco chybí.
Jezdí až osm aut najednou a prakticky nemine jízda, kde by nebyla nějaká kolize.
Navíc modely jsou schopné doslova vzletět i po nárazu na mantinel a v dalších
situacích. Co s tím? V první řadě doporučuji se dívat kolem sebe. Často se najde
na trati záludné místo, které kolize doslova přitahuje. Nebo se jeví nějaký
pilot jako mimořádně “šikovný”. Tak ho zkrátka sleduji a jakmile to vypadá, že
se bude něco dít, tak stisknu spoušť a držím sériové snímání. Často se nestane
nic, nicméně jsem již “leteckých exhibicí” zachytil dost. Občas to vyjde. To
samé se týká i předjíždění – vidím dvojici, která se honí, tak ji zkrátka
sleduji a když to je zajímavé, fotím. Opravdu to funguje, má to jediný háček –
DSLR je vlastně nutnost. Za jeden celodenní závod udělám kolem 600 snímků. Po
první čistce jich zbyde tak kolem 250 v použitelné kvalitě, z nich se vesměs
vybere 30-50 nějak působivějších pro webovou prezentaci celkem snadno. Pro
víceméně amatérskou aktivitu by byly výdaje na filmy a jejich zpracování (aspoň
pro mě) nepřijatelné.


RC auta 3

RC auta 4
Klasická situace “kdo z koho”.
Všimněte si poškození úchytu karoserie u prvního auta.
“Letecký den”.
V tomto případě se dá přimhouřit oko i nad případnou mírnou neostrostí.

RC auta 5

RC auta 6
Další klasická situace,
ztráta stability po průjezdu zatáčkou.
Kolize krátce po skupinovém startu finále.
Foceno krátkou Tokinou (viz text).

Další možnosti

Sledujeme-li prostředí, objevíme další možnosti. Při finálové jízdě se
například jezdí formou skupinového startu, kdy vyrazí osm modelů zároveň a v
prvních dvou zatáčkách se pak dějí věci. V tomto případě se jde vrátit zpět ke
kratšímu objektivu a fotit sérií celou skupinu při startu. Fotka je zajímavá a
často se na ní něco semele, přitom je její pořízení dostupné i s méně nadupanou
technikou. Popravdě řečeno jsem po napsání většiny článku dostal strach, že zase
schytám kritiku ve smyslu “Copak se bez profiteleobjektivu s USM nedá fotit?”, a
proto jsem na jeden závod vzal EOS 10D pouze s Tokinou 28-70. Výsledek mě moc
nenadchl, výjimkou ale byly právě zmíněné skupinové finálové starty a zmatky po
nich. To je jedna ze situací, kde není nutné nijak náročné vybavení a přesto lze
získat dramatické záběry.

Navíc se lze pokusit i o různé výtvarné fotky,
například dlouhým časem totálně rozmazané auto. Fantazii se meze nekladou.

Co z toho plyne?

Tento článek jsem napsal ze dvou důvodů. Z
fotografického hlediska jsem chtěl ukázat, že v podstatě každá
úloha z oblasti fotografie vyžaduje poctivý přístup a především trochu
přemýšlení. Skoro bych se vsadil, že většina fotografů by při obdržení požadavku
na focení “autíček” pokrčila rameny a řekla “není problém”. Ani zde ale nestačí
jen přijít a fotit, je nutné se seznámit s
prostředím a najít optimální postup. Pokud se o toto poctivě snažíte, výsledek
se většinou dostaví. Zadarmo a bez práce ale nedostanete vesměs nic.

Poctivě se ale doznám i k druhému důvodu vzniku článku. Dostal jsem zkrátka chuť
seznámit i čtenářskou obec Paladixu s tím, čím se zabývám mimo focení. S RC auty
totiž rovněž sám aktivně soutěžím. Snad mi to bude odpuštěno…

20 komentářů u „Jak se fotí RC auta?“

  1. článek

    Fotky jsou tedy mizerné, prostě o ničem. Článek takový nijaký. V podstatě z toho vyplývá , že jediná správná volba je Canon 10D + USM čočky. Tomáši přestaň už s tou tvou propagandou, některým z nás už to leze krkem .

    Odpovědět
  2. Já bych tak nejančil…

    Myslím si, že článek je vcelku výstižný a evokuje ve mě vzpomínky na krátkou RC epizodu mého života, kdy jsem jen tak zakoupil podobný 4×4 model a časem přicházel na to, že jestli s tím chci trochu rychleji jezdit a nemá se to úplně rozpadnout je třeba stále přisypávat a nakonec jako by ani nezbývaly peníze na chod domácnosti:)Tu jsem proletěl vodou, tu bahnem a stále bylo co vyměňovat… Ale kdo ten svistot, třeba v terénu, jednou zažil – asi ho to nepustí. Můj Escort je těď na půdě a čeká. Až budu mít komplet fotovýbavu. Asi už nepojede…raham

    Odpovědět
    • RE: Jak se kotí…

      V popisovane kategorii se opravdu 2WD nevyuzivaji vubec, 4WD je vse. Samozrejme jsou i jine kategorie, kde tomu tak neni.

      Odpovědět
  3. Článek o ničem

    Článek v podstatě o ničem, ukázkové fotky vypadají jak focené s BreezeCam nebo Digimatem, neostré přepálené, autor by se měl sám naučit fotit před tím, než začne rozdávat moudra….

    Odpovědět
  4. Co z toho plyne….

    …Z fotografického hlediska jsem chtěl ukázat, že v podstatě každá úloha z oblasti fotografie vyžaduje poctivý přístup a především trochu přemýšlení. Skoro bych se vsadil, že většina fotografů by při obdržení požadavku na focení “autíček” pokrčila rameny a řekla “není problém”. Ani zde ale nestačí jen přijít a fotit, je nutné se seznámit s prostředím a najít optimální postup. Pokud se o toto poctivě snažíte, výsledek se většinou dostaví. Zadarmo a bez práce ale nedostanete vesměs nic.

    Tohle je asi nejpovedenější z celého článku.

    Jinak jsem mě to zaujalo jen proto, že jako kluk jsem po autíčku na vysílačku toužil, leč nikdy ho neměl.

    Odpovědět
  5. Fotky

    Tady jsou serie mych fotek s radovani s autem. Jenom doplnim, ze jezdim a i fotim pro radost. Nicmene tenhle obrazek ma co vim ma alespon 10 lidi na pozadi pracovni plochy. Vsechny fotky jsou foceny totalnim shitem HP620 a tu kompletni posledni serii fotil muj 14-ti lety syn.

    Odpovědět
      • RE: RE: Fotky

        Má to 2,5HP (koně) ne 2,5kW. 2,5 HP je asi 1,8 kW. Ten výkon je schovaný v otáčkách 29000 RPM.Jinak stejný dotaz: na co to jezdí?

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: Fotky

          Jezdi to ne modelarske palivo, ktere se sklada z presneho pomeru:
          1. Methyl alkoholu
          2. Ricinoveho oleje
          3. Nitromethanu – na tom v pripade tady tech aut nejvic zalezi. Davam palivo s obsahem nitra 16%. Na zavody (ktere se u nas v teto tride moc nepecou) se pouziva 25-30% ale motor samozrejme dostava zabrat. Pak ale umi tocit az 38000RPM (mimochodem to je presne 2x tolik co motory F1) nicmene i na to bezne palivo to lita pekne, litr toho stoji skoro 300,- 🙁 a neni problem ho za pul odpoledne vyjezdit.

          Odpovědět
        • RE: RE: RE: Fotky

          Neee, clanek je o okruhovych modelech na elektriku, zatimco prispevek od Salvatore ukazuje jinou kategorii, totiz offroad na spalovaci motor.
          Proto jsou spravne oba udaje, modely v clanku maji vykony tak 100-200W (ve spicce i tech 300), naopak buggy na spalovak maji ve spicce i ty 2,5HP (stredni vykon je taky nizsi).

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: Fotky

            Jo a ty auta na spalovak jezdi na smes metanol-nitormetan-olej.

        • RE: RE: RE: Fotky

          Těch 360W jsi předpokládám spočítal z počtu článků a informace, že bere až 50A, jak bylo uvedeno v článku.
          2HP ma Savage odkazovaný Salvatorem, a ten má motor 4,1ccm a RPM až 38000 ot/min.

          Odpovědět
  6. Profi vybaveni

    Pridavam svuj nazor fotoamatera, ktery ma nejake zkusenosti jak s focenim, tak RC auty. Muj nazor je takovy, ze profi vybaveni neni vubec nutne, ale je daleko vyssi procento koukatelnych fotek. Nejde jen o to vystihnout ten spravny moment, ale dat take tomu patricne technicke parametry. (ikdyz je fakt, ze nekteri se spokoji s malem)
    Pokud muzu srovnavat technicke vybaveni z vlastnich zkusenosti s focenim RC zavodu, tak to vychazi asi tak, ze klasicky analog je neunosny z hlediska provonich nakladu. Digitalni kompakt, ktery dnes je cenove velmi dostupny, dela uspokojive staticke fotky, ale na pohyb nic moc. Pak nastupuji digizoomy, ktere uspokoji, ale ne vzdy dostatecne rychle ostri – nejlepe fotit asi s pevne zaostrenym bodem a na serii. To s cim jsem byl spokojen bylo 300D, se kterym se mi nejenom dobre fotilo, ale procento uspesnych fotek bylo neobycejne vysoke.
    Takze verim, ze moznost udelani technicky kvalitni fotky je s profi technikou daleko vyssi nez s kompaktem za 5l. Nasledy vyber tech fotograficky kvalitnejsich je pak z daleko vetsiho mnozstvi snimku. No a do toho jeste vstupuje foceni v hale, kde automaty bezne foti f2.8/30 nebo pouze s bleskem a dostavame se do dalsi diskuse…

    ps. kdo neveri at si na takove zavody zajde a udela par fotek. Fotit zavody realnych aut, je proti tomu brnkacka.

    Odpovědět
    • RE: Profi vybaveni

      Naprosto souhlasím. Fotil jsem velké buggy, GT3, GT1 a proti focení RC “autíček” to opravdu byla brnkačka! Hanit práci někoho jiného – fotky o ničem a tak podobně – umí každý. Nezlobte se na mě, to nebyla kritika, ale hloupé hanění. Každá fotka má pro někoho kouzlo a je úplně jedno, jestli je udělaná digiťákem nebo analogem a jestli je “úplně” dokonalá. Prostě to v té fotce je a nebo není. A každý má ten svůj pohled. Kdo nezkusil fotit RC auto, které má nějakých 40centimetrů, při jízdě ……. Slušnou statickou fotku čehokoli můžu udělat, při troše snahy, s jakýmkoli foťákem.
      Zkuste fotit RC auta při jízdě a potom se můžete s klidným srdcem pustit do diskuze.

      Odpovědět
  7. super

    Článek je super fotky jsou perfektní, záporné reakce typu Recaro dokazují jen to že ten člověk neví co mluví a nic podobnýho sám nefotil. Sám jezdím stejnou kategorii a taky fotím RC auta tak vím kolik času a přípravy dá jedna taková povedená fotka auta v plné jízdě. Fakt dobrý.

    Odpovědět
  8. je to uplně o hovnu

    jak rika nadpis tenhle clanej je uplne o nice je snad na kazdym jak si to vyfotí a nikdo by ho nemel poucovat zvlaste nejakej machyrek

    Odpovědět

Napsat komentář