John Szarkowski

V sobotu 7. července 2007 zemřela jedna z nejvýznamnějších postav světové umělecké fotografie, John Szarkowski.

Szarkowski se narodil 18. prosince 1925 ve Wisconsinu. Svoji kariéru zahájil i zakončil jako fotograf, ale proslavil se hlavně jako kurátor a kritik. V roce 1962 si ho legendární Edward Steichen osobně zvolil jako svého následovníka na postu ředitele oddělení fotografie Muzea moderního umění v New Yorku. Szarkowski stál v jeho čele až do roku 1991. Během své dlouhé kariéry pomohl zorganizovat více než 100 velkých výstav, mezi nimi i významné retrospektivy velikánů, jakými jsou Ansel Adams, Dorothea Langeová, Walker Evans či Henri Cartier-Bresson. V posledních letech, po odchodu do důchodu, se Szarkowski opět sám aktivně věnoval fotografování. V roce 2005 uspořádalo velkou retrospektivní výstavu jeho prací San Francisco Museum of Modern Art a tato putovní výstava později navštívila i Muzeum moderního umění v New Yorku.

Vliv Johna Szarkowského na americkou fotografii lze tak trochu přirovnat k vlivu, který měl na formování umělecké fotografie u nás Ján Šmok. V době, kdy do Muzea moderního umění Szarkowski nastupoval, byla fotografie ve výtvarném umění popelkou a jednou z hlavních zásluh Szarkowského je to, že pomohl pozvednout její status a aktivně se účastnil formování její nové tváře. Jedním z nejvýznamnějších momentů jeho kariéry byla slavná výstava New Documents (Nové dokumenty), pořádaná v roce 1967, která představila práce Diane Arbusové, Lee Friedlandera a Garry Winogranda. Szarkowski pomohl se prosadit i řadě dalších, dnes již slavných fotografů. Jedny ze svých prvních velkých výstav u Szarkowského měli například William Eggleston, Frank Gohlke, Jacques Henri Lartigue a Josef Koudelka. Za velký přínos Szarkowského je považován i velký nákup fotografií Eugène Atgeta a čtyřsvazkové dílo o Atgetově práci. Szarkowski publikoval i další knihy, mezi nimi The Photographer’s Eye (1966) a Looking at Photographs (1973). Oba tyto tituly jsou klasikou v oblasti teorie umění a dodnes se používají jako povinná četba pro studenty umělecké fotografie na amerických vysokých školách. Szarkowski také osobně vyučoval na řadě prestižních univerzit jako Harvard, Yale, Cornell a New York University.

Peter Galassi, Szarkowkého nástupce, který má dnes na starost fotografii v Muzeu moderního umění v New Yorku, o něm řekl: „Szarkowského odkazem je kvalita. Vytvořil standard, kterým se od té doby vše měří.” Slovy Petera MacGilla, Sharkowského dlouholetého přítele: „Naučil nás, jak se dívat na fotografii, jak o ní přemýšlet a jak prostřednictvím dívání se na fotografie chápat svět, ve kterém žijeme.“

1 komentář u „John Szarkowski“

  1. Diky za prispevok, aj ked smutny.

    Chcem Radke podakovat za prispevok, aj ked smutny. Neviem, kolko navstevnikov Paladixu poznalo Johna Szarkowskeho, mozno az teraz na zaklade tohto clanku sa o nom nieco dozvedia. Mam dve jeho knihy – The Photographer’s Eye a Looking at Photographs. Najma ta druha je vynikajuca – rad si v nej listujem a citam Szarkowskeho komentare k fotkam.

    Odpovědět

Napsat komentář