motiv

Korekce expozice na sněhu aneb uvádění románových příběhů na pravou míru

12.1.2004 - Jan Hlinák - Z praxe
Článek z kategorie „nevěřte tomu, co se povídá“. Jinak řečeno, občasné fotografické pravdy vůbec pravdami být nemusí. Určeno spíše začátečníkům nebo majitelům zrcadlovek bez možnosti výběru způsobu měření expozice, kam patřím bohužel i já.
  • Úvod
  • Jak to všechno vzniklo
  • Realita měření expozice u zrcadlovek
  • Úvod

    Bude krátký a stručný – všichni známe poučku o potřebě přeexpozice při fotografování na sněhu, při převaze světlých částí ve snímku, atd. (Mám samozřejmě na mysli hlavně fotografování na diapozitivy.) Jenže realita je jiná a často zmiňovaná poučka je s moderními přístroji pro běžné fotografování spíše hloupostí. Zima je tu a článek na toto téma by pro řadu z vás mohl být více než aktuální.

    Jak to všechno vzniklo

    korekce
    Vyvážený poměr světlých a tmavých ploch

    Byli jsme na víkendovém výletu v Bedřichově v Jizerských horách. Obloha byla nádherně modrá, slunce řezalo krajinu v šikmém úhlu, sníh byl krásně strukturovaný a koukaly z něj špičky uschlé trávy. A já se v tom všem brodil, vědom si poučky o nutnosti přeexpozice na sněhu přidával, kde se dalo, a fotil, fotil, fotil. V tom odpoledni jsem udělal snímky na dva kinofilmové diafilmy a měl takový ten jasný pocit, že pár z nich bude naprosto super. V pondělí jsem se ráno stavil v labu, odpoledne vyzvedl film – a byl velmi, velmi smutný.

    Diapozitivy byly jeden jako druhý, hezky přesvětlené a naprosto nepoužitelné. A tenhle okamžik mě přiměl k prohlédnutí všech starších filmů z hor a sněhu. A protože jsem dříve fotografoval jen na negativy, kterým naopak přeexpozice prospívá (nižší zrno, vyšší barevnost), nebylo nic poznat. U diapozitivů samozřejmě ano. A tak jsem jednou zcela cíleně na horách vyfotografoval pár snímků pro tenhle článek.

    Realita měření expozice u zrcadlovek

    Napřed malinkatý úkrok stranou. Většina textů o potřebě korekcí expozice pro sníh se šikovně (a nenapadnutělně) odvolává na TTL měření, tedy měření za objektivem, které je dnes u autofokusových zrcadlovek standardní. Tím se ovšem vyhýbá zcela zásadní otázce, jak ono měření probíhá: kolik má segmentů a co se dějě se získanými hodnotami. Tj. jestli probíhá výpočet s nějakou referenční databází hodnot nebo je to "jen" prosté změření s následným analogovým nastavením expozičních hodnot. Zamyslete se nad touto drobností, je důležitá. Jinak prosím pozor, další text se bude věnovat nejrozšířenějším, zpravidla autofokusovým zrcadlovkám s matrixovým měřením expozice v programových nebo kreativních režimech. Nikoliv mechanickým zrcadlovkám (Nikon, Olympus, Leica, atd.).

    korekce
    Bez korekcí, bez polarizačního filtru.

    Ve chvíli, kdy rozvoj elektroniky umožnil do malého fotoaparátu instalovat plnohodnotný mikroprocesor spolu s patřičně obsažnou databází scén, mohlo vzniknout opravdu spolehlivé měření expozice. V počátku se pohybovalo v rozsahu tří až šesti segmentů snímku, později kynulo a kynulo až k současným pár desítkám měřicích bodů u analogových a pár stovkám u digitálních přístrojů. Spolu s tím se posouvaly hranice matematické statistiky a dalších záležitostí a tak dnes jsou nastavené hodnoty expozice výsledkem složitého výpočtu a porovnávání s databází příkladů. Nejsem matematik, takže více teorie ode mě nečekejte.

    Uvedeným chci říci, že i obyčejný kompakt mju-I už uměl s pár segmenty měřit expozici na moři, sněhu nebo v horách správně. Takže naše zrcadlovky to hezkých pár let umí také, ale způsob se liší. Pokud nebudu preferovat nějakou značku, dnešní autofokusové zrcadlovky měří expozici následovně (zahrnuji sem běžné modely nižší třídy, ty střední a vyšší samozřejmě umožňují libovolné nastavení měření - matrix / středové / bodové, v tom případě mám na mysli standardní nastavení na matrix):

    • V kreativních i programových režimech měření expozice (preference clony, času, automatický režim P, zelený režim, krajina, sport, atd.) se fotoaparát plně podřídí matrixovému měření s následným výpočtem a nastavení expozice je v 99,9 % případů naprosto správné. Včetně fotografování na sněhu, horách, atd.

    • V plně manuálním režimu je měření řešeno jinak a tady doporučuji konzultaci s manuálem, většina zrcadlovek přechází na zvýhodněné středové měření.

    • Dále se situace mění s blokováním (zámkem) expozice, pak se většinou v manuálním režimu měření přepne na zvýhodněný střed nebo jakési bodové (ale s cca 10 % plochy hledáčku u levnějších provedení zrcadlovek) a výsledná expozice pak například na sněhu korekce potřebuje!!!

    Pokud si myslíte, že tomu tak není, vyzkoušejte následující postup. V několika automatických režimech změřte scénu – hodnoty expozice budou shodné, případně se budou nepatrně lišit. Pak přejděte na manuální režim (základní hodnoty můžete nastavit shodné, měla by být indikována správná expozice, ale nemusí - záleží na typu a značce) a stiskněte tlačítko blokování expozice a ejhle, najednou budou hodnoty úplně jiné. Teď se totiž bere v potaz jen střed, žádné pomocné měřicí body, databáze hodnot. Ne, holý výpočet expozice s jedním měřícím čidlem (zjednodušuji), takže bílý sníh teď bude šedý a je potřeba ho přeexponovat, aby zůstal bílý.

    korekce
    Nepoužil jsem žádný filtr, takže se samozřejmě projevil vliv oblohy, ale co chci naznačit je více než viditelné

    Danou situaci naznačují uvedené příklady, jeden do snímku zahrnuje modrou oblohu, druhý jen čistě bílý sníh fotografovaný proti slunci. Víc není co dodat. Však jsem slíbil, že článek bude krátký. Měli byste si z něj zapamatovat, že moderní matrixové měření expozice měří i na sněhu správně a pokud ho budete korigovat, výsledek bude naopak špatně. Takže zapomeňte na rádobyodborné rady řady časopisů na trhu a spolehněte se na kvalitu elektroniky svého fotoaparátu. Minimálně vás to nebude stát dva zkažené filmy jako mě.

    Při fotografování na diapozitivy doporučuji film podexponovat o 1/3 EV, tj. nastavit jeho citlivost o stupínek vyšší, než nastaví fotoaparát podle DX kódu. Získáte tak mnohem lépe prokreslené (tmavší) diapozitivy naprosto perfektní pro promítání, ovšem poněkud hůře skenovatelné na jednodušších skenerech. Není to můj nápad, tímto za něj děkuji F. Štaudovi a Dundeemu.

    Jinak se k tomuto tématu váže ještě jedna má rada nebo spíše osobní názor. Pokud jste normální amatéři a fotografujete, protože vás to baví, a kouzla s expozici neprovádíte, zapomeňte na inteligentní rady typu „dobře můžete fotografovat jen s manuální zrcadlovkou, moderní elektronika je šrot“. Všem ortodoxním zastáncům této teorie bych v autosalónu přivedl osedlaného koně a chtěl vidět jejich „správnou“ volbu.

    Příklady jsem fotografoval zrcadlovkou Canon EOS 500N, což je v dnešní rychlé době hodně fousatý model. Přesto jeho šest segmentů s příslušnou elektronikou dává překvapivě správné výsledky a zatím nezklamalo. Za všechny zkažené diapozitivy si můžu já sám. Hlavní podíl má moje neodpovědnost u scén s příliš velkými jasovými rozdíly a opakované, leč neopodstatněné konstatování typu „však ono to vyjde“.

    PS: Omlouvám se radce za částečné zneužití nápadu s tetou Kateřinou, leč i já mám Saturnina rád.

    Jan Hlinák
    http://www.fotoamater.cz
    Další články autora

    1   2   3   4   5   
    1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
    Diskuse k článku
    Eugen12.1.2004, 08:20odpověď
    si xm12.1.2004, 09:12odpověď
    Jan Hlinák12.1.2004, 09:31odpověď
    si xm12.1.2004, 09:46odpověď
    Jan Hlinák12.1.2004, 10:00odpověď
    Oldrich Teply2.2.2004, 23:08odpověď
    Hlinýř12.1.2004, 09:27odpověď
    B.Wagner12.1.2004, 09:28odpověď
    Jan Hlinák12.1.2004, 09:36odpověď
    B.Wagner12.1.2004, 10:39odpověď
    Slavek12.1.2004, 10:10odpověď
    Havranek12.1.2004, 10:14odpověď
    Slavek12.1.2004, 10:21odpověď
    Tomas Houda12.1.2004, 15:48odpověď
    B.Wagner12.1.2004, 15:57odpověď
    lm15.2.2004, 23:54odpověď
    Slavek12.1.2004, 18:07odpověď
    pekkar14.1.2006, 18:31odpověď
    Havranek12.1.2004, 10:11odpověď
    Charvát Jiří12.1.2004, 11:10odpověď
    DaB12.1.2004, 13:00odpověď
    Pavel Langer12.5.2004, 08:25odpověď
    Honza12.1.2004, 11:15odpověď
    pk26.1.2004, 23:04odpověď
    Jirka16.3.2004, 02:21odpověď
    Roman12.1.2004, 11:27odpověď
    Jarda12.1.2004, 11:41odpověď
    Rybak Martin12.1.2004, 12:35odpověď
    rt12.1.2004, 18:01odpověď
    rt12.1.2004, 19:40odpověď
    thr12.1.2004, 13:11odpověď
    Karel Dusek12.1.2004, 13:40odpověď
    Henry12.1.2004, 13:52odpověď
    Tomas Houda12.1.2004, 16:04odpověď
    Viktor12.1.2004, 21:32odpověď
    rt12.1.2004, 18:53odpověď
    Maly Japonec12.1.2004, 19:01odpověď
    Dave13.1.2004, 16:12odpověď
    R Arthur14.1.2004, 08:29odpověď
    Kopřiva Pavel15.1.2004, 11:14odpověď
    Rybak Martin15.1.2004, 16:01odpověď
    Dingo14.1.2004, 15:58odpověď
    vp15.1.2004, 00:20odpověď
    thr15.1.2004, 10:36odpověď
    BorekL15.1.2004, 23:12odpověď
    vp17.1.2004, 18:14odpověď
    Rybak Martin18.1.2004, 18:00odpověď
    vp18.1.2004, 20:53odpověď
    -Che-19.1.2004, 08:14odpověď
    vp19.1.2004, 15:37odpověď
    -Che-20.1.2004, 07:50odpověď
    vp22.1.2004, 04:20odpověď
    dundee19.1.2004, 13:56odpověď
    vp19.1.2004, 15:42odpověď
    dundee19.1.2004, 17:35odpověď
    vp22.1.2004, 04:14odpověď
    riv24.1.2004, 11:48odpověď
    vp26.1.2004, 22:34odpověď
    skripmi1.3.2004, 13:09odpověď
    Pedro20.1.2004, 08:42odpověď
    vp22.1.2004, 04:25odpověď
     .
    pepah15.1.2004, 10:15odpověď
    tomas zima16.1.2004, 04:12odpověď
    Honza19.1.2004, 11:29odpověď
    Xaver19.1.2004, 20:47odpověď
    L27.1.2004, 12:21odpověď
    ondra28.1.2004, 21:55odpověď
    vp28.1.2004, 23:24odpověď
    Gunther Berghof1.2.2004, 01:55odpověď
    michael R3.2.2004, 10:44odpověď
    Troll7.2.2004, 09:37odpověď
    Jiří Kolouch27.2.2004, 07:38odpověď
    Troll22.3.2004, 11:59odpověď
    pl12.5.2004, 10:07odpověď
    Jan Hlinák12.5.2004, 10:43odpověď
    Marek Bubník3.8.2004, 13:57odpověď
    Vladimir6.4.2005, 07:30odpověď

    přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

    Možná by vás mohlo zajímat




     

     

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace