Mamiya 645

Středoformátová zrcadlovka, velmi často doporučovaná jako ideální přístroj pro ty, kteří dosud fotografovali jen na kinofilm a chtějí přejít na větší formát.

Mamiya 645 zepředuO přechodu na střední formát jsem již nějakou dobu přemýšlel, dokonce jsem si i koupil starou Yashicu D. Jsa rozmazlen SLR přístroji jsem musel konstatovat, že TLR není nic pro mně. Chyběly mi hlavně výměnné objektivy a používání polarizačního filtru s TLR také není legrace. Uvažoval jsem o Hasselbladu, ale odrazovala mě cena a hlavně dojem, že polovinu částky bych zaplatil za destičku se jménem firmy.

Na různých internetových serverech hodně lidí opěvovalo Mamiyu 645, takže když jsem ji při jedné procházce po Amsterdamu viděl v bazaru za 2.250 guldenů v setu se základním objektivem a zásobníkem na film, neváhal jsem moc dlouho. Pravda, kdybych si byl býval prošel centrum pořádně, sehnal bych stejnou sestavu (i když trochu “použitější”) za 1.700, ale co se stalo, stalo se a zde jsou moje první dojmy.

Tělo Mamiya 645

Vlastní tělo přístroje je pozoruhodně kompaktní a lehké. To se samozřejmě změní v okamžiku, kdy připojíte nezbytné příslušenství, takže občasné přirovnávání k větším kinofilmovým přístrojům je potřeba brát s rezervou (i když takový Nikon F5…).

Závěrka přístroje je elektronicky ovládaná, plátěná s horizontálním pohybem. Časy je možno nastavit v rozmezí 4 sekundy až 1/1000 sekundy. Nejkratší čas pro synchronizaci s bleskem je sice jen 1/60, ale Mamiya vyrábí speciální objektivy s centrální závěrkou (leaf shutter lenses), které tento problém řeší. Při jejich použití nastaví přístroj automaticky čas plátěné závěrky na 1/8 sekundy a vlastní expozice se pak děje za použití centrální závěrky v objektivu.

Ovládání závěrky je pro tyto přístroje typické – tlačítkem v pravém dolním rohu přístroje. Okolo tlačítka je umístěn otočný prstenec, který přepíná tři režimy – zámek spouště, normální pracovní režim a režim mechanický, kdy je možno fotografovat i bez baterií, ovšem pouze časem 1/60 sekundy. Starší modely měly mechanickou spoušť a třetí poloha přepínače byla vyhrazena pro samospoušť. Počínaje modelem 645 Super tyto přístroje vestavěnou samospoušť nemají a řešením bývá dálková spoušť s elektronickým časovačem.

Závěrka je podstatně hlasitější než u kinofilmových zrcadlovek a silnější je i zpětný ráz sklápěného zrcadla. Standardem v této třídě je tedy funkce Mirror Lock-Up, zde ovládaná malým otočným přepínačem na levé straně těla přístroje.

V základní konfiguraci nemá M645 vestavěné měření expozice. Ve spojení s AE prism hledáčkem pracuje M645 s plným TTL měřením a časovou automatikou. AE prism hledáček je vybaven několika režimy měření – klasickým center weighted, bodovým a zvláštním režimem, který permanentně vyhodnocuje zabíranou scénu a automaticky přepíná mezi bodovým a středově vyváženým měřením. Pro komunikaci s hledáčkem slouží mnohapinový konektor na horní straně těla přístroje.

Kromě AE prism hledáčku existuje i hranolový hledáček bez jakékoli elektroniky a samozřejmě klasický hledáček se šachtou, který je základní součástí dodávky.

Kromě hledáčku je možno měnit i matnice. Ty mají plnou velikost obrazového pole a existují jich desítky druhů, nejen originální Mamiya, ale i výrobky jiných firem.

Převíjení je manuální pomocí kličky na pravé straně přístroje. Základní pozici kličky je možno nastavit – k dispozici je 6 různých poloh. Pro vícenásobou expozici je možné převíjení filmu odpojit přepínačem na pravé straně těla a klička pak natahuje pouze závěrku.

Mamiya 645 s rukojetíJe možno dokoupit motorový pohon, který se připojuje z boku. Samozřejmě je vhodnější používat tento pohon, kombinovaný s rukojetí, v kombinaci s některým hranolovým hledáčkem, protože rukojeť je tvarovaná podobně jako u kinofilmových přístrojů a při použití standardní šachty si člověk říká o vykloubení zápěstí.

Zadní stěnaVýbornou vlastností středoformátových přístrojů je možnost měnit různé zadní stěny (backs). Můžete mít několik zásobníků s různými filmy a ty pak měnit dle potřeby. Kromě klasických zásobníků na filmy existují i stěny na instantní fotomateriály (Polaroid) nebo stěny digitální. Při výměně částečně exponovaného filmu je třeba chránit ho před světlem. K tomu slouží tzv. dark slide – plechová destička, která se zasune do přední části zásobníku. Tlačítko pro uvolnění zásobníku je vybaveno pojistkou proti náhodnému otevření (musíte nejprve zmáčknout a potom posunout příslušný ovladač), ale i detekcí přítomnosti dark slide. Není-li dark slide správně zasunut, není možno zásobník s filmem sejmout. Proti “fotografování” na dark slide je tu opačná pojistka v těle přístroje: je-li dark slide v zásobníku zasunut, nefunguje spoušť.

Zásobníky na filmZásobníky na film jsou stejné pro filmy typu 120 i 220. Liší se jen výměnnými adaptéry (inserts). Ty je možno zakoupit i samostatně. To je sice k ničemu, pokud potřebujete mid roll change, ale vše o co vám jde je rychlá výměna filmu, je to výborné řešení. Výměna filmu je pak podstatně rychlejší, než u manuální kinofilmové zrcadlovky. Žádné převíjení, žádné zavádění filmů. Prostě vytáhnete z brašny připravený adaptér a zasunete ho do zásobníku. Pokud mid roll change potřebujete, prostě si koupíte celý zásobník (film back).

Propagovaná multiformátovost přístroje je naprostý nesmysl. Je sice možno zakoupit speciální zásobník na kinofilm, ale upřímně řečeno nevidím důvod. Pokud budu chtít fotografovat na 35mm, nebudu si na to brát středoformátový přístroj. Zpočátku mě zaujaly zmínky o možnosti pořizovat na kinofilm panoramatické snímky. Domníval jsem se, že se jedná o snímky formátu 24 x 60 mm, známé například z Hasselbladu X-Pan. Byl jsem proto v šoku, když jsem zjistil, že pod pojmem panoramatický snímek si Mamiya představuje obrazové pole o velikosti 13 x 36 mm, získaný oříznutím spodního a horního kraje standardního formátu 24 x 36 za použití maskovacího rámečku. Naprosto netuším, o co tady jde. Budu-li chtít kvalitní panorama, není snad problém udělat výřez ze standardního obrázku 6 x 4,5.

Objektivy

Základním objektivem pro formát 6 x 4.5 je objektiv o ohniskové vzdálenosti 80 mm, odpovídající kinfilmovému objektivu 50 mm. Já jsem koupil M645 s objektivem Mamiya-Sekor 80/2,8. Trochu mě zklamalo, že objektiv je plastový, ale po krátké době musím přiznat, že je to nejlépe provedený plastový objektiv, který jsem kdy měl v ruce. Otáčení prstenců je naprosto plynulé a bez nejmenší vůle.

Pravděpodobně jste si všimli absence zmínky o kontrole hloubky ostrosti (Dept of field preview) v popisu těla přístroje – to není opomenutí. Kontrola hloubky ostrosti se totiž neaktivuje na těle přístroje, ale posuvným přepínačem na levé spodní straně objektivu. Mamiya vyrábí pro 645 řadu objektivů. Doporučuji se vyhnout těm několika málo existujícím zoomům, protože u značného množství originálního příslušenstvím je možno najít poznámku “* Does not work with zoom lenses”. Objektivy s bajonetem Mamiya vyrábí i jiné firmy, dá se sehnat i redukce, umožňující použití objektivů pro Pentacon Six. Některé z těchto objektivů jsou velmi kvalitní a dají se sehnat za ceny řádově nižší než originály.

Mým dalším objektivem bude pravděpodobně šírokoúhlý Tilt & Shift objektiv od firmy Hartblei.
Mimochodem, uvažujete-li o středním formátu a jste více “budget oriented”, podívejte se na http://www.hartblei.com. Hartblei je česká firma (či pobočka Calimexu???), která nakupuje z Ukrajiny fotopřístroje Kijev a přestavuje je tak kvalitně, že podle některých mých přátel snesou srovnání s Hasselblady (s nimiž jsou mimochodem kompatibilní co se zadních stěn i hledáčků týče).

Dojmy z používání

Přístroj se ovládá naprosto bezproblémově. K doporučení M645 jako prvního středoformátového přístroje se můžu jen připojit. Jen nechápu nadšení nad M645 coby ideálním přístrojem na fotografování na svatbách. Za rámus, který dělá závěrka bych se já osobně v kostele styděl.
Jsem zvyký na solidní matnice Nikonů FM2 a F3, ale první pohled do hledáčku M645 byl skutečně silným zážitkem. Nevím jak jinak, ale u matnice na velikosti rozhodně záleží. Osobně mi vadí stranově převrácený obraz v hledáčku, takže nejbližší investicí bude patrně hledáček s hranolem. Vzledem k tomu, že mám externí expozimetr, dám zřejmě přednost modelu bez měření. Zatím používám tzv. action finder – tj. sklopnou drátěnou konstrukci, která je součástí šachtového hledáčku. Vyžaduje to sice trochu cviku, ale funguje to velmi dobře.

Závěr

Uvažujete-li o přechodu na střední formát z kinofilmu, je M645 téměř ideální přístroj. Dnes vyráběné modely jsou ovšem dost drahé. Výjimkou je jakýsi vstupní model 645E, bez výměnných hledáčků a zadních stěn. Narazíte-li podobně jako já na použitou M645 Super někde v bazaru za solidní cenu, mohu koupi jen doporučit.

35mm kinofilm x střední formátV podstatě jediné, co by mohlo bránit v nákupu, je formát 6 x 4.5. Znám mnoho lidí, kteří tvrdí, že když přejít na větší formát, tak rovnou na 6×7 ne-li přímo na 6×9. Mně osobně diapozitivy 6×4.5 vyhovují. Plocha je téměř třikrát větší než u kinofilmu a to je pro mě výhoda zejména pro fotografii krajiny, architektury a leteckou fotografii, protože mi umožňuje zachytit podstatně více detailů a i při případném výřezu je kvalita vyšší.

Samozřejmě střední formát znamená vyšší náklady na snímek. Na druhé straně je toto možno vidět i jako pozitivum. Dražší materiál vede daleko spíše k důkladnému rozmýšlení nad tím, co a jak fotografovat. Až budete v ruce držet své první velké krásně jasné diapozitivy, pochopíte to.

Napsat komentář