Naučte se fotografovat digitálně

Recenze knihy Bryana Petersona vydané vydavatelstvím Zoner Press.

Úvodem

Naučte se fotografovat digitálně
Na trhu se najde
mnoho knih slibujících poučení naprostým začátečníkům s digitálním
fotoaparátem. Na rovinu řečeno, kvalita značné části z nich nestojí za mnoho – v lepším
případě jsou informace bezchybné, ale v podstatě krajně šablonovité,
v horším případě se pak objevují i s odpuštěním naprosté bláboly.
Přiznávám, že jsem po těchto zkušenostech přistupoval i k novince Zoner
Pressu poněkud skepticky, ale hned v úvodu napíšu, že jsem byl nakonec
dost příjemně překvapen. Ale popořádku…

Kniha „Naučte se
fotografovat digitálně“ je překladem zahraničního titulu od Bryana Petersona (v
českém překladu vyšly i jiné jeho knihy), originál vyšel ve vydavatelství
Amphoto Books 2005.

Že by má skepse
nemusela být namístě naznačil už úvod, kde autor popisuje svou cestu
k digitální fotografii. Je to zatraceně velký rozdíl proti formulacím ve
stylu „analogová fotografie je mrtvé maso“, které můžeme najít u některých
českých autorů. Naopak – autor velmi otevřeně a trefně glosuje své dlouholeté
zkušenosti s analogovou fotografií, následnou skepsi po nástupu digitálu a
postupné seznamování s jeho možnostmi až k prakticky
kompletnímu přechodu. Hned v úvodu ale také varuje před mylným chápáním
možností digitálního zpracování obrazu, které se často stává prostředkem pro
opravu toho, co diletant zfušuje nebo neumí udělat při focení. Příklad
s otázkou, proč se učit, jak rozmazat během třeba 20ti minut práce rušivé
pozadí ve Photoshopu, když se to samé dá udělat během zlomku sekundy během fotografování
je velmi výstižný… Zkrátka a dobře, již úvod velmi stojí za přečtení a
zamyšlení nad ním, což není časté.

Obsah knihy

Po zmíněném úvodu
následuje 6 kapitol, obsah lze tušit již podle názvů: „Všechno to digitální
haraburdí“, “Clona“, “Rychlost závěrky“, “Světlo“, “Kompozice“ a „Digitální temná
komora“.

První kapitola
může budit dojem technických popisů (které obvykle rychle zastarají), ale autor
ji pojal velmi rozumně a soustředil se na definici obecných pojmů – pixel a
rozlišení vůbec, citlivost ISO, formáty JPG/TIF/RAW, vyvážení bílé, atd. Podle
mě je vše popsáno bezchybně, nemám námitek. Ovšem již tato první kapitola dává
jasně najevo, že tato kniha opravdu NENÍ pro lidi, kteří touže po triviálních
návodech ve stylu „dokonalá fotka snadno a rychle“, je to kniha pro lidi, kteří
se opravdu chtějí o fotografování něco naučit.

Obsah kapitol
„Clona“ a „Rychlost závěrky“ si jistě domyslíte sami – jde o příklady hloubky
ostrosti, zmrazení či naopak rozmáznutí pohybu, atd. Celkem klasika, autor se
na to ale dívá z vyloženě tvůrčího hlediska, čemuž přizpůsobuje i
terminologii jako „výpravná, neutrální či izolující“ clona. Velmi poučné je i
srovnání ohniskových vzdáleností – v typické knize o digitální fotografii
se můžete vsadit, že objevíte záběr města širokoúhlým sklem a postupné
zmenšování výřezu delším ohniskem, tady je to ale pojato opačně, tedy záběr
stále stejného objektu (panenka) a vidět je rozdíl v podání pozadí při
změně ohniska a změně odstupu. Podobný komentář by byl i ke kapitole „Světlo“.

Velmi pěkně
pojatá je „Kompozice“, autor tentokrát použil řadu příkladů ve stylu celkové
situace a pak až finální záběr. Přirozeně nechybí ani klasické pravidlo zlatého
řezu či třetin, volba záběru na výšku či šířku a podobné záležitosti. Mě osobně docela
zaujalo několik stran o makrofotografii, nejde sice o knihu tímto směrem
specializovanou, ale dobrých nápadů je tu docela dost.

Závěrem se
dostaneme k „Digitální temné komoře“, tedy zjednodušeně řečeno Photoshopu.
Pojetí jsem v zásadě nastínil již v pasáži o úvodu – autor pokračuje
ve stejném duchu i v této části. Nenajdeme zde tedy prakticky nic o opravě
zkažené fotky, jde o náměty k jistému vylepšení slušných záběrů. Je ale
třeba říci, že vyložený „purista“ tady bude trochu brblat, kromě skutečně
decentních záležitostí se tu najdou i některé větší úpravy barevnosti či sendviče,
které se leckomu už moc líbit nebudou.

Hodnocení – klady a zápory

Když tady svého času kolegyně z redakce dost tvrdě zkritizovala jednu českou „Velkou
knihu“, tak se v reakcích objevily kritické hlasy ve stylu, že napadat umí
každý a jak že bychom si tu knihu pro začátečníka a masový prodej představovali.
Myslím si, že právě nyní recenzovaná kniha Bryana Petersona je jistou odpovědí
na tuto otázku – kniha rozhodně není ani v nejmenším elitářská a určitě si
ji může koupit i relativně laický čtenář, přitom ale nijak neurazí ani
zkušenějšího čtenáře. Rozdíl proti méně kvalitním publikacím vidím v první
řadě v celém pojetí – kniha je prostě pojata jako tématický přehled
zkušeností člověka, který se fotografováním opravdu zabývá a živí, nejsou zde žádné
„agitační výlevy“, prostě seriózní pojetí bez faktických chyb. Druhý rozdíl
proti řadě knih je ve vysoké kvalitě ilustračních fotografií, autor prostě
umí… Samozřejmě není vše dokonalé, něco možná balancuje na hraně kýče, ale
nejsou zde žádné vyložené úlety – rozhodně jsem nenašel případ jako u jedné
starší recenze, kdy ilustrační snímek představoval dokonalou srostlici a nebyl
to jediný nevhodný příklad.

Abych ale jen
nechválil, tak několik věcí by mohlo být i dotaženo ještě lépe. V první řadě
možná mělo být více zdůrazněno, že je kniha zaměřena vyložena na pravé
zrcadlovky, je tam dost námětů, jejichž využitelnost pro jednodušší kompakty je
sporná. Tady musím pochváli Zoner Press, jehož editoři si tohoto všimli a
v úvodu k české verzi na to upozorňují. Vyložený úlet je podle mě
v knize jediný a to popis
čištění snímače DSLR – autorem zmíněný postup se stlačeným plynem sice občas
použiji také, ale rozhodně bych si ho neodvážil takto natvrdo doporučit laické
veřejnosti, rizik přináší dost. A když už kritizovat, tak ještě snad jedna
maličkost – v kapitole „clona“ mi trochu chybí poznámka o difrakci. Autor
tam velice chválí „výpravné clony“, zkrátka snímky s velkou hloubkou
ostrosti při f/22, ale mělo by zaznít, že při tak velké cloně již ostrost
dostává značné šrámy, zejména ve spojení s hustými snímači DSLR.
V řadě případů to nemusí vadit, ale zaznít by tato informace měla.

Závěrem

I přes několik
kritických poznámek mohu tuto knihu bez váhání doporučit, klady převládají a
její vydání určitě laťku na našem trhu zvedá. Pro doplnění recenze dále
doporučuji navštívit web Zoner Pressu, odkud lze v okamžiku publikace této
recenze stáhnout ukázky 12ti stran z knihy – mimochodem tento přístup vydavatele k informovanosti zákazníků
také zasluhuje pochvalu.

Naučte se fotografovat digitálně
Autor: Bryan Peterson
Vydavatel: Zoner press
Rozsah: 160 stran
ISBN: 80-86815-39-0
Cena: 329,- Kč

2 komentáře u „Naučte se fotografovat digitálně“

  1. Doporucuji

    Tuto knihu jiz vlastnim a doporucujiji vsem zacatecnikum s DSLR.
    IMHO je to velmi dobre psane a ja jsem si z ni hodne “odnesl”.
    Brian pise velmi ctive a pritom jednoduse.

    Odpovědět
  2. Reedícia?

    Veľmi pekná recenzia, Tomáš. Preto som vyrazil do kníhkupectva aby som si v nej trochu polistoval. Mám tu niekoľko svojich postrehov:

    Pred časom vyšli Zoner Press dve podobné knihy rovnakého autora – Naučte se vidět kreativně a Naučte se exponovat kreativně. Podoba je tak blízka, že som musel začať hľadať odlišnosti. Povedal by som, že sa jedná o rovnakú knihu ako je tá druhá menovaná, iba pribudla prvá kapitola „K čemu je to digitální haraburdí“, kde sa autor podrobnejšie venuje tomu, čo je to digitálny čip.

    Trochu som bol sklamaný použitými fotografiami. Veľká časť z nich je kompozične a obsahovo veľmi podobná tým, ktoré sú prezentované v prvých dvoch knihách a naviac, niektoré sú rovnaké. Myslím tým rovnakú scénu, iba autor nasnímal na jeden film viackrát iba s miernou zmenou. Nad tým filmom sa musím pousmiať. Časť uverejnených fotografií je totiž scan z diapozitívu alebo filmu. To vo mne vyvoláva aj ďalšiu pochybnosť, či naozaj niektoré snímky vznikli v lokalite, ktorá je na nich uvedená. Ale možno som príliš veľký detailista.

    Nakoniec by ma zaujímalo, koľko ešte ďalších „znovuvydaní“ týchto troch kníh trh unesie.

    Odpovědět

Napsat komentář