Bryan Peterson: Naučte se používat expoziční čas kreativně

Bryana Petersona zde asi už nemusíme moc představovat a i kvalita jeho knih je známá. Tentokráte se podíváme na titul Naučte se používat expoziční čas kreativně.

Kniha Bryan Peterson

Opět se jedná o knihu pro začátečníky a mírně pokročilé fotografy, kteří ještě nejsou zvyklí používat závěrku svého fotoaparátu k zachycení pohybu a dynamiky snímané scény. Toto ovšem nevylučuje, že by zde pár dobrých triků a rad nenašel i zkušený fotograf pohybu. Kniha je rozdělena do pěti kapitol, které nás postupně a systematicky provedou problematikou pohybové fotografie.

Expoziční čas – fakta a mýty

To, že jednu scénu můžeme exponovat několika kombinacemi časů a clon, a výsledek bude vždy po expoziční stránce stejný, asi víme. To ovšem neznamená, že výsledek bude stejný i po dynamické stránce, ani to, že každá kombinace bude vhodná pro danou scénu. Stejně tak nám Bryan vysvětlí, jak využít extrémních hodnot clon, časů i citlivosti filmu či čipu.

Vysoká a střední rychlost závěrky

Zmrazení pohybu, zastavení akce, fotka jako brus… to je hlavní téma další kapitoly. Najdeme zde jednoduché, ale užitečné rady pro focení ptáků v letu, naučíme se zmrazit pohyb vody tak, aby byla fotografie co nejemotivnější, a dostane se nám vysvětlení, jaké scény jsou vhodné pro tento druh expozice. Pěkně popsaný je postup focení padajícího ovoce do vody, které jsme zvyklí poslední dobou vídat v mnoha reklamních
spotech. Na své si přijdou fotografové sportovní, rodinní i umělečtěji zaměření jedinci fotografující třeba déšť či padající listí. Naše závěrka se bude ve všech případech této kapitoly pohybovat v rozmezí od 1/60s až do maxima, které náš fotoaparát umí.

Pomalé rychlosti závěrky

Kniha Bryan Peterson 2

Začneme pěkně zpomalovat, což bývá ve většině případů náročnější. Zařadíme 1/30s a méně a jdeme na to. Pak následují rady, jak na panning. Tady jen malá vsuvka – nenechte se odradit prvními neúspěchy, neb naučit se dobře pannovat tak, aby záběr odpovídal vašemu vkusu, je velký kus práce a poměrně dlouhá cesta. Bryan Peterson se tomuto druhu fotografie také věnuje na celých dvanácti stránkách. Vše je provázeno pěknými a názornými fotografiemi. Po náročném panningu si budeme moci postavit fotoaparát na stativ a pokusit se o opačný efekt než dosud. Dále si můžeme pohrát s dlouhým časem a řízeným pohybem fotoaparátu, kdy vznikají zajímavé “kresby světlem a barvou”. V této nejobsáhlejší kapitole dostaneme i návod, jak naznačit dynamiku snímku zoomováním, a hodně dobrých a bláznivých rad na snímání opravdu zajímavých záběrů. To se nedá popsat, to se musí prostě vidět.

Zaměřeno na expozici

Trocha techniky nikoho určitě nezabije a vědět, jak správně vyvážit bílou na světelně náročných snímcích, nemusí být k zahození. Kdo ještě neumí používat ND filtry nebo jejich půlené bratříčky či polarizační bratrance, určitě nepohrdne dalšími pár řádky v této kapitole. Dozvíme se i jak dobře použít dlouhého času synchronizovaného s bleskem. To vše nám rozšíří paletu záběrů a dynamických efektů.

Kompozice

Na úplný závěr knihy si už jen zopakujeme kompoziční pravidla, která jsou někdy lehce odlišná od statických záběrů, ale kdo již fotografii trochu zvládá a dokáže logicky uvažovat, tak ho tady již nic nepřekvapí.

Co říci závěrem? Zoner Press a zejména Bryan Peterson opět nezklamal, takže vznikla pěkná a poučná kniha o pohybové fotografii, která, jak známo, patří k těm obtížnějším disciplínám. Každopádně by tato publikace neměla chybět v knihovně začátečníků, kteří chtějí oživit své dosavadní – převážně statické – fotografie. A jak jsem již na začátku naznačil, i ostřílení borci najdou nějakou tu novou fintu pro zlepšení své dosavadní tvorby. Já osobně jsem se tedy u čtení vůbec nenudil.

Naučte se používat expoziční čas kreativně
Autor: Bryan Peterson
Vydavatel: Zoner Press 2008
Přibližná cena: 349,- Kč
Rozsah: 160 stran
ISBN: 978-80-86815-61-9

Napsat komentář