motiv

Postmoderní šaman Peter Finnemore

Velšský fotograf Peter Finnemore, který se v Brně představuje cyklem velkoformátových fotografií Zenový zahradník, působí navenek vážně a soustředěně, ale ve skutečnosti je to klaun, který si dokáže dělat legraci ze všeho. I sám ze sebe.

Zenový zahradník 4
Peter Finnemore: z cyklu Zenový zahradník, © Peter Finnemore
Chtělo by se říci, že po několika obsáhlých výstavách současného britského umění (Reality Check, Other Times) už nás nic z této oblasti nemůže opravdu překvapit, ale opak je pravdou. Peter Finnemore je opravdový originál, který překvapí, otráví, rozčílí, ale rozhodně diváka nezanechá v klidu a bez emocí. Jeho Zenový zahradník totiž slouží spíš než jako soubor fotografií určený k „normálnímu“ prohlížení jako téma k uvažování: proč se podsaditý čtyřicetiletý Velšan navléká do maskáčů, proč maskuje i svou dřevěnou zahradní chatku, proč na video pečlivě zachycuje rozsévač hnoje na poli? Proč ho tak fascinuje oheň nebo ptáci zobající zrní z krmítka? Mnoho otázek, málo odpovědí. Řekněme rovnou, že jednoznačné odpovědi se prostě nedopátráme. Peter Finnemore je konceptuální umělec, který dobře ví, že skutečné umění je obtížně vysvětlitelné. Nechce zastávat jednoznačná stanoviska a dávat jednoduché recepty. Je to postmoderní šaman, který ví, že svět je velmi složitý. Proto není divu, že jeho Zenový zahradník je souborem, který baví i znepokojuje zároveň.

Zenový zahradník 2
Peter Finnemore: z cyklu Zenový zahradník, © Peter Finnemore
Peter Finnemore se narodil v roce 1963 ve velšském Llanelli. Fotografii studoval nejprve v Glasgowě, poté v americkém Michiganu. V devadesátých letech vystavoval ve Walesu, Skotsku, Anglii a poté v USA a na dalších místech. V letošním roce zastupoval Wales na 51. bienále v Benátkách. V Česku se představuje poprvé. Zenový zahradník se skládá ze tří souvisejících částí. Jádrem výstavy je cyklus velkoformátových inscenovaných fotografií z Finnemoreovy zahrádky. I když hlavním aktérem fotografií je autor sám, do bizarní hry tu a tam vtahuje i další aktéry, především z řad příbuzných a přátel. Cyklus doplňuje několik sérií menších fotografií přírody. Finnemore se tu stylizuje do role poblázněného přírodovědce, který se pokouší objevit dosud nepoznaná tajemství botaniky. Namísto mezikroužků a makroobjektivů však pro své průhledy do světa přírody používá lupu. Výsledkem jsou nejen klasicky pojaté fotografie přírodních detailů, ale i různě zdeformované záběry, které namísto, aby svět přírody ozřejmovaly, jej ještě víc zatemňují. Relativně samostatnou součástí Zenového zahradníka je potom série Finnemoreových krátkých videoartů. I když jsou tyto filmy z větší části stejně bizarní a nejednoznačné jako fotografie, je dobré u nich vydržet, protože divákovi přece jen dávají jakýsi návod, jak se dostat do Finnemoreova světa a jak jej vnímat.

Zenový zahradník 3
Peter Finnemore: z cyklu Zenový zahradník, © Peter Finnemore
Navenek by Petera Finnemorea bylo možno považovat za prototyp regionálního autora. Dobrovolně se uzavřel mezi ploty své vlastní zahrádky a přehrabuje se v půdě, kterou obdělávalo již pět předchozích generací jeho rodiny. Jeho nejvýznamnější fotografie vznikly právě tady na tomto kousku země. Finnemore má velšskou krev a hrdě se k tomu hlásí, ale zároveň je to moderní, světaznalý umělec, jemuž kousek rodné půdy slouží nejen k relaxaci a zábavě, ale i k vyjádření tísně a obav ze současného světa. Proč vlastně obléká maskáče a proč sítí maskuje svou zahradní chatku? A) dělá si z nás, ze sebe, a vlastně ze všeho legraci. B) Chce v souladu se zen-buddhismem co nejvíce splynout s přírodou. C) Vyjadřuje svou tíseň ze světa, založeném na násilí. Všechny odpovědi jsou správně. Americká fotografka a kurátorka Cynthia Greigová v souvislosti s vojenskými motivy na Finnemoreových fotografiích zmiňuje nejmocnějšího muže planety George Bushe, který se svého času nechal fotografovat právě ve vojenské uniformě: „Symbolický význam uniformy měl posílit chlapskou image prezidenta a zároveň zdůraznit toto sdělení národu, který je stále ve válce.“ Z toho zřetelně vyplývá, že Finnemoreovo mnohoznačné gesto může každý vztáhnout na svou osobní zkušenost. Já v něm například mohu spatřit parodické zúčtování se „zelenými mozky“, jiný výsměch ortodoxním trampům, další především únik z civilizace do lůna přírody. Jak je vidět, Finnemoreův koncept může velmi dobře fungovat, vyžaduje však aktivní spoluúčast diváka.

Zenov ý zahradník 1
Peter Finnemore: z cyklu Zenový zahradník, © Peter Finnemore
Jak již bylo řečeno, nejlepším vstupem do Finnemoreova světa jsou jeho krátké filmy. Možná by při prohlídce výstavy bylo dokonce lepší zvolit obrácený směr – nejprve se podívat na filmy a teprve poté na fotografie. Bizarnost fotografií potom zřetelně ustupuje do pozadí, protože divák mezi fotografie vstupuje jako do důvěrně známého světa. Filmy však ukazují také na některé nové prvky Finnemoreovy tvorby, například fascinaci ohněm, která se na vystavených fotografiích zatím výrazněji neprojevila.

Na diváka, který se na filmy vydrží dívat až do samého konce, čeká lahůdka na závěr. V posledním videu nazvaném Eve Of Destruction totiž Finnemore předvádí malý herecký koncert. S obrovskou slunečnicí v ruce a s malým kazeťákem u nohy se tu stylizuje do role rebelského rockového zpěváka, který se do písně ponoří tak, že na jejím konci po vzoru Kurta Cobaina a dalších rockerů ničí „aparaturu“. Ovšem nebyl by to Peter Finnemore, kdyby v této neskrývané parodii nebyl i pořádný kus obdivu ke všemu, co se jen tak nepoddá.

Jiří Zahradnický
http://www.moderni-revue/
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
xxx1.9.2005, 13:05odpověď
oťas1.9.2005, 14:01odpověď
xxx1.9.2005, 16:35odpověď
oťas1.9.2005, 23:40odpověď
xxx2.9.2005, 06:27odpověď
Gunther28.1.2006, 05:31odpověď
Kubas1.9.2005, 19:43odpověď
Sobi2.9.2005, 08:17odpověď
q2.9.2005, 09:28odpověď
Brax2.9.2005, 10:16odpověď
xxx4.9.2005, 07:25odpověď
Velký Bobeš2.9.2005, 18:35odpověď
JPL2.9.2005, 19:39odpověď
LPJ3.9.2005, 02:38odpověď
Brax3.9.2005, 08:04odpověď
Martin Rybak3.9.2005, 11:32odpověď
thr3.9.2005, 22:12odpověď
xxx4.9.2005, 07:28odpověď
Miloš Vorel3.9.2005, 11:44odpověď
Milan3.9.2005, 13:40odpověď
Miloš Vorel5.9.2005, 15:21odpověď
bagr7.11.2005, 19:19odpověď
Gunther28.1.2006, 05:29odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace