motiv

"Desatero" používání kompaktního fotoaparátu pro mou ženu a nejen pro ni

6.10.2003 - Jan Hlinák - Z praxe
Trošku oddychové volné téma aneb i kompaktem se dělají fotografie. Nakonec to dokázal i Pan Fotograf Plicka, když jako starý pán fotografoval Japonsko olympusím kompaktem.
kompakt

Tento text jsem původně psal pro svoji ženu ve chvíli, kdy si pořídila slušný kompaktní fotoaparát (Olympus 80 WIDE s objektivem 28 - 80 mm) a přála si, abych pro ni sepsal pár základních rad na téma fotografování. Nešlo ani tak o vytváření dokonalých fotografií, jako spíše o omezení zcela obecných a jednoduše odstranitelných základních chyb. Původně jsem se snažil dodržet oněch v nadpisu zmíněných deset bodů, pak se však rady rozrostly, ale název už zůstal. A vzhledem k tomu, že nejen moje žena má kompaktní fotoaparát, rozhodl jsem se původní text v nepatrně rozšířené verzi zveřejnit. Vyjímečně si dovolím čtenáři tykat a také předpokládat, že je ženského pohlaví (příslušníci mužské poloviny lidstva nechť prominou), neboť tak byl původní text napsán a nerad bych ho předělával na regulérní vážný článek.

Nečekejte vyčerpávající informace, tady je nenajdete. Účel byl jednotlivé body omezit na opravdu základní obecné chyby fotografických laiků a nepatrně je rozšířit o pár funkcí, které kompaktní fotoaparáty zcela běžně nabízejí.

Pro osvětlení některých rad jsem doplnil ještě další osobní poznámky psané kurzívou.

K praktickému používání kompaktu

kompakt
  • Přečti si manuál, možná je to hloupé, ale praktické. Nauč se znát funkci těch pár čudlíků (případně jejich kombinací), co na foťáčku máš, a pak se teprve ptej. Ulehčí to život nám oběma.

  • Drž foťáček tak, aby sis nezasahovala prstama do objektivu, do blesku ani do čidel měření a ostření. Při zapínání a vypínání neopírej prsty o objektiv.

  • Snaž se ho držet pevně. Nejde ani tak o sílu, jako o stabilitu.

  • Je to jiný foťák než moje zrcadlovka. V podvečer, v šeru, mlze apod., kdy automatika nastavuje dlouhé časy, moc nevyfotíš. Pokud už chceš fotit, opři se o strom, značku, sloup nebo použij malý stativek, jinak bude fotka rozmazaná.

  • Stiskávej spoušť pomalu, jinak si některé snímky rozmažeš. Cvaknutí závěrky by tě mělo překvapit (ne ve smyslu úleku, ale ve smyslu stabilního držení celou dobu, aby se nerozmazal snímek), pak ještě chvíli vydrž, než s foťákem začneš hýbat.

  • Nauč se překomponovávat, pokud je hlavní motiv mimo střed záběru, například když fotíš člověka v popředí s krajinou či stavbou v pozadí. Prostě s tím pro tebe důležitým ve středu snímku namáčkni spoušť do poloviny (rozsvítí se přitom kontrolka zaostření - tohle umí prakticky všechny kompakty s autofokusem), pak ji podrž stisknutou a změň kompozici jak chceš. No a potom stiskni spoušť úplně. Tahle maličkost je k nezaplacení, navíc zajistí správné změření expozice toho podstatného.

  • Pokud to jde, stůj tak, aby ti slunce nesvítilo přímo na objektiv nebo dovnitř objektivu. Většinou někde najdeš kousek stínu, kam schováš hlavu a s ní i foťák. Kšiltovka může udělat podobnou službu.

  • Kupuj si citlivější filmy, fotografie nebudou rozmazané (rozklepané) a blesk bude mít delší dosah. Rozumná citlivost je 400 ASA, na letní prosluněnou dovolenou u moře stačí i 200 ASA.

  • Nauč se s sebou nosit malý stativek pro kompakty, moc váhy nepřidá a někdy to bez něj ani nepůjde.

Poznámka: Snad jen krátce k citlivosti filmu. Řada kompaktních fotoaparátů má při dlouhém ohnisku objektivu (maximální přiblížení scény) clonu s hodnotou 8 a vyšší, 11 nebo 16 není nic výjimečného. Pak si můžete koupit jemnozrnný film s citlivostí 100, ovšem dlouhý expoziční čas a plně otevřená clona objektivu zajistí spíše horší fotografii, navíc roztřesenou chvěním rukou. Zde jsou ideální filmy s citlivostí 400 ASA, které sice mají větší zrno, ovšem poskytnou kratší časy a následně ostřejší fotografii. Na rodinné fotografii do alba to zrno nepoznáte. U nás doma visí pár fotografií z kompaktu o rozměru 30 x 20 cm na zdi a jsou velmi dobré (snímky fotografované za slunečného dne z ruky a noční snímky z malého stativu).

Blesk

kompakt
  • Nauč se využívat jeho režimy - noční scénu při fotografování ve tmě nebo tmavých místnostech (pokud možno ze stativu - aby se vykreslilo tmavé pozadí, bude čas dlouhý), fill-in při přisvětlování tmavých stínů nebo v protisvětle, redukci červených očí při fotografování osob v tmavším prostředí nebo v noci.

  • Redukce červených očí má smysl jen v místnosti nebo v noci. Počítej s tím, že na tebe upozorní a dá lidem čas reagovat (odejdou, otočí se, zavřou oči, změní výraz, …). Chceš-li momentku, nepoužívej ji. Pokud ti na tom záleží, připrav je na to. Když se lidé dívají spíš do strany, než na tebe, není potřeba ji použít.

  • Na široké ohnisko můžeš fotit s bleskem zhruba do 9 metrů, na dlouhé do cca 4 metrů.

  • Blesk se hodí i ve dne, při focení v protisvětle. Nauč se používat vynucený blesk - fill in. Přiblesknutím člověka ve stínu, před oknem, v podloubí, atd. nic nezkazíš. Ve dne nepotřebuješ redukci červených očí.

  • Přibleskávání krajiny, staveb, atd. nemá smysl ani večer, ani v protisvětle.

  • Noční scéna s lidmi vyžaduje režim blesku pro noční scény a pokud možno tak současně i redukci červených očí. No a foťák na stativu.

Poznámka: Dnes má většina kompaktů dostatečně kvalitní blesk pro fotografie v interiéru a tak na nich opravdu není co zkazit. Pokud se naučíte využívat program noční scény a používat stativek, budete překvapeni úrovní nočních snímků třeba měst apod. Rovněž není od věci dát například fotoaparát na stativu k ohni a občas udělat snímek samospouští. Zkuste a uvidíte.

Samospoušť

  • Docela šikovná maličkost. Můžeš tak vyfotografovat sama sebe, nás nebo celou skupinu. Taky umožňuje udělat kvalitnější noční fotografie ze stativu. Stiskneš-li spoušť přímo, fotoaparát si rozklepeš a snímek rozmažeš.

  • Nauč se sebou nosit malý stativek pro kompakty, moc váhy nepřidá a někdy to bez něj ani nepůjde.

  • Samospoušť se dá použít dvojím způsobem. Buď nastavíš tu na foťáku a budeš sprintovat před něj zaujmout tu správnou polohu (máš na to asi deset vteřin a občas to nestihneš, ale aspoň se nad tou fotkou pak zasmějeme ...), nebo si v klidu stoupneš/lehneš tam, kam chceš, a použiješ dálkovou infraspoušť. Pokud ji ovšem máš u sebe.

  • Jiný způsob je někam postavit foťáček na stativu a během akce (hospoda, oheň, ...) občas stisknout infraspoušť. Nikoho to neruší a občas se dojde k dobrým momentkám.

Námět jako takový

kompakt
  • Nejlepší hodnocení všeobecně mají nejjednodušší fotografie, nesnaž se tam tedy dostat všechno, ale jen to podstatné. Lepší než mraveneček před obrovskou skálou nebo stavbou je blízký portrét s onou skálou/stavbou v pozadí.

  • Středová kompozice (to důležité je ve středu snímku) je obvykle nejhorší variantou, ať fotografuješ člověka, stavbu, strom nebo pohled do krajiny.

  • Pamatuj - pokud fotíš člověka, nech více místa před ním, ve směru jeho pohledu a nedávej ho doprostřed snímku. Někdy je hezčí částečný snímek (bysta + ruce co něco dělají), než celkový, který říká něco jen tobě. Na portréty používej pokud možno raději delší ohniska - lidé nebudou vypadat jako na karikaturách (velký nos, atd.).

  • Kácející se svislice rovnej podle toho, co je nápadné. Takže třeba stromy v lese, hrany domů, řady oken, sloupy, atd. Pokud to nejde, nech svisle nějaký objekt uprostřed snímku a zbytek nech kácet. Když fotíš směrem dolů nebo nahoru, je kácení největší. Je lepší mít křivý strom, než horizont. U moře to platí dvojnásob.

  • U krajiny nedávej horizont do středu. Buď nech více mraků (když jsou zajímavé), nebo více krajiny v popředí. Je možné i dělení forky na třetiny - něco zajímavého v popředí, krajina a obloha. Objekt v popředí dodá fotce prostorovou hloubku.

Výsledná fotografie

  • Za slunečného dne, při modré obloze nebo obloze maličko poseté mraky, budeš mít perfektní fotky, záleží jen jak pevně držíš foťák a jaký zvolíš námět. Vysoké polední slunce může být ale příliš silné a tvrdé, hezčí světlo je dopoledne a odpoledne, když je slunce níž.

  • Problémy nebudeš mít rovněž v místnosti, blesk je víc než dobrý.

  • Smiř se s tím, že venku při šedivé a hlavně hodně světlé obloze vyjde obloha na fotografiích všude bílá. Řešením je ji ze snímků úplně vyřadit - soustřeď se při focení za takového počasí na zajímavé detaily. Pokud fotíš stavbu nebo něco v krajině a kolem je bílá obloha, namáčkni to podstatné bez oblohy (skloň foťáček aby obloha akorát nebyla v hledáčku vidět a stiskni apoušť do poloviny) a pak teprve srovnej a foť. Obloha bude stejně bílá, ale to důležité bude perfektní.

  • Foť i dokumentární fotky do alba a kašli na umělecký dojem, chceme je v něm a máme je rádi. Navíc se bez nich žádné album neobejde.

  • Když už se chceš nad fotografií zamyslet a vytvořit něco pěkného, pomůže úvaha před zmáčknutím spouště, jestli taková fotka něco řekne také někomu jinému než jen tobě.

A osobní závěr:

Nehodnoť se podle fotek z mojí zrcadlovky, mně je to pak líto. Hodně udělá objektiv, filtr, ostrost bude vždy vyšší a diák barevně lepší. Smiř se s tím. Foť pro svou a naši radost, kašli na to, jestli mám lepší mraky. Jak říká klasik, i s malým kašpárkem lze zahrát velké divadlo.

A na závěr jen mohu doplnit, že i s tím nejobyčejnějším kompaktem se dá udělat dobrá fotka. A aby nezůstalo u slov, tady máte dvě povedené fotografie - u nás doma se dočkaly formátu 30 x 20 cm a pěkného zarámování.

kompakt kompakt

Jan Hlinák
http://www.fotoamater.cz
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
GB6.10.2003, 11:06odpověď
Jan Hlinák6.10.2003, 11:10odpověď
Roman Dubravský6.10.2003, 11:34odpověď
Erik6.10.2003, 12:21odpověď
*delfajz*1.2.2004, 15:16odpověď
Troll7.10.2003, 15:15odpověď
Jan Hlinák7.10.2003, 15:32odpověď
Stano7.10.2003, 16:26odpověď
Líba10.10.2003, 19:06odpověď
j:p:13.11.2003, 12:05odpověď
petr andrs13.11.2003, 14:31odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace