The Art of Bird Photography

Recenze mimořádně zajímavé knihy.

Úvodem

The Art of Bird Photography

Patrně téměř každý, kdo se věnuje focení zvířat a zejména ptáků více do hloubky a nespokojí se jen s náhodnými záběry, narazí na jméno Arta Morrise. Tento americký fotograf publikoval své záběry nejen v řadě publikací a časopisů včetně National Geographic, ale věnuje se i publicistice, organizaci workshopů a dalším aktivitám. Velmi mnoho zajímavých informací například přináší bezplatně rozesílaný mailový zpravodaj, který si můžete zaregistrovat na jeho stránkách. No a v neposlední řadě je i autorem několika zajímavých knih a asi zrovna u mě nikoho nepřekvapí, že jsem se o některé z nich zajímal a posléze si i jednu pořídil.

Zvolil jsem knihu „The Art of Bird Photography“ s podtitulem „The Complete Guide To Professional Field Techniques“. Jak asi tušíte, v ČR podobný titul seženete jen dost obtížně, nákup přes Amazon je ale samozřejmě bezproblémový a mnohokrát ověřený. Já jsem ale tentokrát zvolil malinko dobrodružnější postup – nákup prostřednictvím firmy Alibris, což je vlastně jakýsi internetový antikvariát. S výsledkem jsem plně spokojen – knihu jsem obdržel ve velmi dobrém stavu za méně než polovinu obvyklé ceny a s ohledem na to, že tuto službu použil zcela nezávisle na mě i můj otec pro nákup jiné literatury se stejným úspěchem, tak ji zřejmě lze doporučit jako zajímavou cestu k získání cizojazyčné literatury.

Obsah knihy

Kniha v zásadě obsahuje přesně to, co slibuje název a podtitul, poměrně podrobně tedy popisuje všechny aspekty focení ptactva. První kapitola „výběr správné výbavy“ trochu doplácí na to, že kniha není ještě přepracovaná na aktuální poznatky, takže se zabývá analogovými fotopřístroji, Morris původně fotil s Canonem T90 a v době vzniku knihy užíval především Canon EOS 1N. Naštěstí ale řada poznatků, zejména v oblasti objektivů, je dodnes zcela akuálních a ostatně i u těl fotopřístrojů se mnoho bodů, na které je upozorňováno u analogových těl, plně týká i těl digitálních. Je ale dobré vědět, že v současnosti Morris fotí výhradně EOSy 1D mark II a 1Ds mark II.

Zajímavá je druhá kapitola, která se zabývá klady a zápory automatického zaostřování. Je v ní řada dobrých postřehů a s ohledem na to, že v knize jsou spousty skvělých fotografií pořízených ještě Canonem T90, v tomto případě snad nehrozí, že by někdo argumenty ve prospěch AF zesměšňoval s tím, že dotyčný neumí ostřit ručně.

Mimořádně cenná je třetí kapitola o správné expozici. Námět je asi jasný, vše je doloženo řadou příkladů. Za důležité pokládám to, že se zde kombinují veliké autorovy zkušenosti s klasickým integrálním či bodovým měřením s korekcemi se zkušenostmi s moderními „matrixy“.

Název kapitoly „On Matters of Light“ moc neumím přeložit, ale obsah je každopádně mimořádně cenný. Právě zde se dostáváme k tomu, co na tvorbě Arta Morrise asi nejvíc obdivuji – dokáže ukázat ptáky ve velmi netradičních pohledech, osvětleních, atd. Například jeho snímek hejna divokých hus v mlze nebo fotografii volavky v osvětlení jakoby „klíčové dírky“, bych předepsal jako povinné všem, kteří si myslí, že při fotografování ptáků nelze nic výtvarného vymyslet.

Digitalisty naproti tomu moc nezaujme pátá kapitola o výběru filmu, příznivce analogu naopak může potěšit, zejména v oblasti push procesu.

Všestranně užitečná je naopak kapitola o získání ostrých snímků – je zde vysvětlen přínos stativů, vhodné volby časů či triky ohledně přesného ostření. Opět je vše podepřeno příklady a ilustrativními snímky – není co dodat, autor moc dobře ví, o čem píše.

Sedmá kapitola „Designing the Image“ se zabývá kompozicí. Přirozeně se probírají horizontální a vertikální alternativy, pozadí a perspektiva. Nijak mě nepřekvapilo, že se ani Art nijak nevyhýbá válení po zemi pro získání pohledu do očí. 🙂 Na své si opět přijdou i příznivci výraznějšího výtvarného pojetí, například v kapitole „méně je často více“. A budu se opakovat – kvalita je dána především tím, že je vše doplněno spoustou velmi kvalitních ilustračních záběrů.

Asi jedinou kapitolou, kterou bych tolik nechválil, je kapitola „Getting closer“, tedy rady, jak se k ptákům přiblížit. Obecné rady jsou samozřejmě bezchybné, ale naprosto tu chybí podrobnější informace o fintách s kryty, věci jako fotovory pak Morris pravděpodobně vůbec neužívá. V českých podmínkách je ale použití podobných technik často nezbytné.

A jdeme do finále – pro mě velmi zajímavá kapitola je „zachycení pohybu“. Tady mě velmi zaujalo zjištění, že Morris například pro letové záběry radí něco naprosto jiného než v ČR populární Rosťa Stach – zatímco Rosťa preferuje spíše delší časy a větší hloubku ostrosti a pozadí se rozmaže díky zmáknuté technice sledování (panning), Arthur naopak jednoznačně radí minimální clonu a co nejkratší možný čas. Co dodat – skvělé záběry ukazují oba, berme to jako další důkaz toho, že zdaleka není jen jediná cesta k požadovanému výsledku.

A to je skoro vše – následují kapitoly, které jsou v současnosti v ČR poněkud problematicky použitelné. Kapitola o prodeji snímků je poučná v části o jejich posuzování a výběru, jinak dnes by už v naprosté většině případů i příznivec fotografování na film předával digitální data. Kapitolu o nejzajímavějších místech pro focení ptactva v severní Americe pak neumím příliš posoudit, ale patrně bude v pořádku.

Celkové zhodnocení

Knihu hodnotím poměrně vysoko z hlediska textu, její skutečná síla je však ve fotografiích. Je totiž doslova nabita snímky, které může každý nadšenec fotografování v přírodě jen závidět. Nejde přitom jen o malé ilustrace, každá kapitola je uvedena fotografií celostránkového formátu. Kvalita tisku není vyloženě špičková, ale pořád ji lze označit za velmi slušnou, takže se opravdu lze mnohému přiučit.

Osobně jejího pořízení ani v nejmenším nelituji. Pokud se podobným oborem fotografování zabýváte a nemáte problém s jazykovou bariérou, tak budete patrně spokojeni také.

The Art of Bird Photography
Autor: Arthur Morris
Vydavatel: Amphoto books
Přibližná cena: 30 USD
Rozsah: 160 stran, 203 fotografií
ISBN: 0-8174-3542-5

12 komentářů u „The Art of Bird Photography“

  1. AF – MF

    zajimalo by mne, jestli se da ve zkratce napsat trochu konkretneji co soudi o tom problemu AF-MF, ktery jsi zminil.

    Odpovědět
    • af – mf

      Stručně řečeno se k AF staví velmi kladně zejména v servorežimu. Na druhé straně ale upozorňuje na nutnost si dávat pozor na to, kde se AF u statických záběrů chytne, aby seděla DOF, popisuje situace, kde má AF problém, atd. Prostě poznámky z praxe…

      Podotýkám, že kniha je psaná pro EOS1N a EOS5, dnešní EOSy 3 a 1V a digitální 1Dxxx jsou o velký kus dál, takže by to dnes asi napsal trochu jednoznačněji.

      Odpovědět
    • “digi” verze

      Dík za doplněk, je to pravda. Tuto informaci jsem bohužel zjistil až po finálním předání článku do redakčního systému a nechtělo se mi do toho vrtat 🙁

      Odpovědět
      • “digi” verze

        Ještě bych si dovolil mít jednu upřesňující informaci (A. Morris laskavě promine záplavu zájemců z Čech :-)). Na jeho webu se můžete přihlásti k e-mailovému odběru jeho bulletinu “Birds as Art” (k dispozici je i archiv na webu). Toto je zcela zdarma (na rozdíl od bohaté nabídky e-shopu). V tomto magazínu jsou skutečně skvělé fotky s údaji o podmínkách exposice, povídání atd. Vřele všem doporučuji. Odbírám to již delší dobu a skutečně to je hlubokou studnicí rad! Dozvíte se tam i hodně o digi, exposičních režimech. samozřejmě součástí jsou i komerční nabídky AM, ale ujišťuji Vás, že informačně je to skutečně velice zajímavé a stimulující (málokdo z profíků Vám otevřeně u všech fotek podá informaci o tom, jak vznikly).

        Odpovědět
        • “digi” verze

          Tady si rýpnu – o tom mailovém magazínu v článku poznámka, odkaz na Artovy stránky taky 🙂

          Odpovědět
          • “digi” verze

            A jeje, to se moc omlouvám, tak to dopadá, když člověk pořádně nečte. Mě to jenom napadlo v souvislosti s “upgrade” knihy na digi-techniku. Sorry ještě jednou, příště když budu dělat chytrého, tak si nejdřív pořádně přečtu, na co reaguji :-). Samozřejmě to nic nemění na skvělosti mailového bulletinu.

          • “digi” verze

            To je jedno, ono navíc možná opakování v polopatičtější formě neuškodí 🙂 Určitě by to přehlédlo víc lidí – v článku je jen obecné konstatování, že nějaký magazín je, takto je to doplněno i o komentář k němu, což už v článku přirozeně není, tam jsem se držel tématu knihy…

        • “digi” verze

          Jiz nekolikrat jsem se pokusil prihlasit se k odberu bulletinu, ale neustale mi to hlasi chybu.Delam nekde chybu?? dIKY Honza

          Odpovědět
          • “digi” verze

            Těžko radit bez ukázky té chyby… Já se tam přihlásil už před víc než rokem a vše šlo bleskově napoprvé.

          • “digi” verze

            Tak chyba byla na jejich stranem uz predelali adresu na prihlasovani vse beha v pohode. Diky a prijemny den Honza

  2. Doporučuji

    Knihu jsem dostal pod stromeček k Vánocům a pod to, co píše Tomáš, bych se klidně podepsal.
    K fotografování ptáků mám blízko, mám již žažité postupy, ale i tak není na škodu prostudovat jak to dělá Arthur.
    Kniha je pro mě cenná především proto, že je zaměřena na fotografování na film, k němuž se v současnosti čím dál častěji vracím.
    O fotografiích, které doprovázejí knihu nemá cenu diskutovat, dokonale ilustrují to, že i fotografie ptáků můžou být uměním.

    Ondřej P. – http://www.naturephoto.cz

    Odpovědět

Napsat komentář