World Press Photo a Czech Press Photo – o dvou fotografiích

Chci se podělit s dojmy ze dvou fotografií, které letos zvítězily v těchto soutěžích. Jedna zvítězila celkově, druhá v jedné z kategorií.

Chci se podělit s dojmy ze dvou fotografií, které letos zvítězily v těchto soutěžích. Jedna zvítězila celkově, druhá v jedné z kategorií.


První z nich získala cenu za fotografii roku udělovanou na CPP. Je to – ihned po vyhlášení živě diskutovaná – fotografie Joe Klamara “B. Obama + Sv. Mikuláš – nic – nic – nic – T.G.M – a nad tím vším obrovské nekonečné nic”.

Politická vložka: rovnou přiznávám, že už se poněkud opupínkovávám při spojení slov Obama a naděje. Už je toho moc. Prostě jsem skeptik a myslím si, že bohužel zůstane u té naděje a nakonec bude jen bolení hlavy. Opravdu bych se moc rád mýlil, ale obávám se, že různé ceny (třeba Nobelovka) jsou udělovány uměle nafouklé bublině. Čímž se dostávám zpět k zmíněné fotografii a ceně za ni. Ta byla také udělena mimo jiné i za – když to poněkud zjednoduším – “naději pro lidstvo” (z výroku poroty).

Stejně jako rozporuplně vidím protagonistu tohoto snímku (a toho, co se děje kolem něj), tak podobně hledím i na fotografii samu. Obdivuju, když fotograf umí využít prázdný prostor, pokud tím nějak vypíchne hlavní motiv. Ale tady to moc nefunguje. Čiší z toho, jak se tam zespoda cpou ty vršky hlav, jak je to tam účelově řízlé a jak ten prázdný prostor nahoře trčí… a nic. Je to tam navíc; to, co je dole, nijak nečerpá z toho, co je nad tím a naopak, nevzniká tam žádné napětí, nijak se to navzájem nedoplňuje. A to prázdno rozbíjí to, co funguje ve spodní třetině.

Totiž: pokud z toho udělám nudli oříznutím dvou třetin shora, najednou je to pro mě úplně jiná fotografie. I tady vlastně zůstává spousta prázdného prostoru, ale přes ten vede pomyslná spojnice mezi očima Obamovýma (jenž je pěkně zarámován Svatým Mikulášem) a Masarykovýma, v pozadí v náznaku se cosi neurčitě rýsuje a i ten pultík na noty před Obamou tam hraje. Jen ten rušivý jakýsi čudlík pod pultíkem naznačuje, že níž už to nešlo, i když by se možná chtělo. Pokud by v takhle upravené fotografii někdo chtěl vidět tu naději, tak proč ne, z fotografického hlediska mi to rozhodně funguje. Takhle tedy podle mě ano, ale ohodnocení fotografie v její původní podobě mi přijde jako vítězství ideologie nad uměleckým hlediskem.

Druhý snímek je z jiného soudku. Jde o sportovní fotografii od Paula Mohana oceněnou na WPP. Ústřední čtveřice fotbalistů byla zachycena právě v té desetince vteřiny, kdy už z jejich pohybu neurčíte, kdo se snažil dát gól a kdo mu chtěl zabránit. Vše jakoby ztuhlo v očekávání. Co se stane, má se stát, už s tím nikdo nic nenadělá. Jedni doufají v opak toho v co doufají druzí a všichni mají stejný výraz. Jediné z čeho se dá určit, kdo je kdo, je jejich rozestavení. Z jejich výrazů ale vidíme, že oni ještě neví, možná jim to právě dochází. Patrné je tam pouze napětí, ale za další zlomek vteřiny bude všechno jinak. Celou scénu korunuje bezmocný brankář, jehož oči jsou zarámovány v jednom oku síté a dva na zemi zmítající se chlapci, z nichž jsou vidět jen nohy třepetajcí se ve vzduchu.

Zkrátka – neumím si představit lepší okamžik, ve kterém by měla být ta scéna zachycena. I když, co si budeme povídat, naopak si umím představit ten kulomet závěrky, který se těsně před a těsně po vzniku tohoto snímku ozýval. Ale tím si nebudeme kazit pointu, že? A také možná autorovi křivdím.

No a posouzení kvality obou soutěží nechám na jiných.

27 komentářů u „World Press Photo a Czech Press Photo – o dvou fotografiích“

  1. Obama

    Mě se fotka s Obamou líbí. Celé to prázdno vyjadřuje právě ty nafouklé bubliny a naděje, které nemůžou být naplněny. A navíc, Obama pokorně vzhlíží k Masarykovi :o)

    Odpovědět
    • obama

      Tak nějak takhle jsem si taky snažil tu fotku přiblížit, ale bohužel mi to tak fungovalo jen po rozumové stránce :o). Cit to nějak nebere. Holt, každej jsme ňákej, jak se říká.

      Odpovědět
    • obama

      Mě se fotka s Obamou nelíbí a to tak, že vůbec. To, že zvítězila mě znechutilo dokonce natolik, že jsem na CPP letos nešel. Samozřejmě uznávám, že k v novinářské fotografii silně rozhoduje politika, ale co je moc, to je moc. Obama sice má moje sympatie, ale to, jak mu kdekdo leze do “ass” mi silně připomíná komunistický kult osobnosti.
      Fotografie je prázdná (tečka). Vysvětlování, že autor chtěl mít na fotce jak Obamu tak Masaryka mě nebere – nebo už neplatí, že fotografie, kterou je nutno vysvětlovat, prostě nemůže být dobrá?

      Odpovědět
  2. Obama

    taky si myslím,že v takové prestižní soutěži by měla vyhrát fotka,ze které by byl člověk-fotograf ohromený úžasem a nadšením,ne něco takového.
    Nutí to zamyslet se nad jednotlivými členy poroty,jestli jsou fakt tak dobří,jak si myslí.

    Odpovědět
  3. obama

    dobrý den, pracuji jako fotoeditor v jednom deníku. za ty roky jsem už viděl možná statisíce fotek a snad už dokážu rozlišit kvalitu:-) mě osobně tato fotka také vůbec neoslovuje, nevidím v tom nic než z nouze ctnost. ten den vzniklo mnoho zajímavějších záběrů. ale porota rozhodla a dobře víme, že ne vždy jsou obrazové kvality jediným kritériem pro celkového vítěze. je v tom politika a zřejmě i určitý lobbing – všimli jste si, jak často končí ceny v AFP..? jsou opravdu tak dobří? nevím, ale snad to není důvod CPP ignorovat jako L.P. – je tam pár fotek, které za vidění stojí:-) co mě na CPP zarazilo, je velký odklon od jednotlivých silných obrazů k sériím fotek. je to totiž jednoduššíí..

    Odpovědět
    • obama

      Tak s tou poslední větou si dovolím nesouhlasit. Mám naprosto opačný názor. Můžete to nějak rozebrat? Docela by mě zajímal důvod, proč si to myslíte. Mně totiž přijde daleko těžší dát dohromady fungující sérii.

      Odpovědět
      • obama

        nechci s vámi polemizovat, ale já osobně mám raději jednotlivé fotky. kouknětě třeba na nejlepší fotografie reuters za posledních 10 let. skvělé fotky a obešlo se to bez nějakých skládaček. objevuje se to teď různě na webech.. aby se fotka stala symbolem nějaké události nebo jen okamžiku, musí mít mnohem větší kvality, než pár sice výborných, ale samostatně vcelku nezajímavých záběrů. a co si pamatujete z legendárních fotek minulosti? jsou to série? myslím, že ne. bývají to svébytné záběry, které jsou ikonami právě proto, že si vybavíte právě jen tu jednu. ale opakuji, je to jen můj pohled na věc, sám fotím dlouhodobé projekty a tam se bez série neobejdu. jen si vážím víc těch fotek, co fungují i osamoceně. a takových je na CPP vcelku málo. ale jsou tam:-)

        Odpovědět
        • obama

          Nojo, to je fakt, že si rozhodně pamatuju podstatně víc skvělých legendárních jednotlivých fotografií, než sérií. Ale myslím, že právě to není v rozporu s tím, co si myslím: že nafotit fungující série je těžší než fungující jednotlivé fotografie :o).

          Odpovědět
    • obama

      Nebudem polemizovat zo vsetkym
      ale preco koncia ceny v AFP? Lebo je to dobra agentura.
      Minimalne ked po porovnam s AP,ktorej servis je u nas tak rozsireny,kedze je najlacnejsi.
      A Klamar je nielen v stredoeuropskom priestore agenturna spicka.

      Odpovědět
      • obama

        jestli je autor dobrý fotograf nebo ne, nesouvisí s tím,jaká fotka vyhrála.
        Možná,že jeho další fotky jsou zajímavé,ale bavíme se o této konkrétní.

        Odpovědět
  4. re Obama

    Myslím,že to není jen politika v téhle soutěži,ale i jinde vyhrává,co zrovna “frčí”
    .Přebarvené fotky,necitlivé HDR,nebo zvýraznění hlavního motivu odbarvením
    okolí (čb).Kamsi se vytralily fotky ve správný okamžik,ať už v krajině ,nebo v
    akci….S autorem článku plně souhlasím.I dobrý fotograf udělá “dobrých” fotek
    jen pár za rok a otom to asi je.

    Odpovědět
  5. moj nazor

    Mna umiestnenie tej fotky prekvapilo.Ale nie tej Klamarovej ale tej sportovej.
    Napriek tomu,ze je to dobra a aj zachycuje to co tak rozpisuje.Avsak stale ak si odmyslime CBprevod a vinetaciu tak je to len jedna z tisicov nadpriemernych fotiek z futbalu.Neviem ci ste niekedy fotili futbal ale ja som podobnych,velmi velmi podobnych fotiek videl mnoho.
    Ja osobne by som takuto fotku poslal maximalne na CPP ale na WPP urcite nie.Na to mi neprijde tak jedinecna a toboz nie historicky ci zurnalisticky hodnotna.

    A ku Klamarovej fotke.Jedna vec musi byt jasna.Obama a vajickovanie Paroubka boli snad jedine temy,ktore mali sancu vyhrat fotku roka. Fotka roka ma odzrkadlovat zachytenie najvyznamnejsich udalosti toho toku a tu mal Obama navrh.
    Myslim si,ze Klamar stej udalosti pri podmienkach ake tam boli (obmedzeny pohyb na Pooli) dostal niekolko velmi kvalitnych fotiek vratane tejto ktora zaujala porotu.
    Tie kecy co okolo toho vznikli aj vdaka porote su len folkrorom takychto porot.Pamatate si na tie keci okolo fotky z roku 2007 http://czechpressphoto.cz/cz.php?st=oRocniku2007 ?
    A ked tu porovnam s Klamarovom,tak aspon pri jeho citit rukopis.

    Za seba poviem,ze ja tu fotku mam rad.Mam rad velke prazdne plochy,ktore okrem toho ze sa daju graficky vyuzit pri zalamovani casopisu,tak davaju pocit priestoru.

    Odpovědět
    • moj nazor

      Samozřejmě jsem si vědom, že podmínky pro fotografování pří návštěvách státníků jsou limitované a Klamar (stejně jako všichni ostatní fotografové) měl velmi omezené možnosti. Myslím, že porotu zaujalo právě to, že se s touto situací pokusil vypořádat jinak, než ti ostatní. Fotka sama o sobě je nicneříkající, pokud by oba “protagonisté” této fotky byli neznámí, nikdo by jí nevěnoval sebemenší pozornost. Je postavená na pohledu Obamy na Masaryka, kterýžto je vydáván jako symbol naděje. Tady se ovšem Klamar projevil jako “klamár” 🙂 protože jednak se Obama na Masaryka skutečně nedívá, druhak netuší kdo to byl a třeťak i kdyby to neuvěřitelnou náhodou tušil, tak by ho v soše nepoznal a čtvrťak i kdyby s pravděpodobností výhry miliardového jackpotu věděl, kdo to byl, v soše ho poznal a skutečně na něm spočinul zraky, rozhodně by tomu nepřisuzoval nějaký symbolický význam ve smyslu naděje pro lidstvo 🙁
      P.S.
      Jestli účelem prázdných ploch na fotografii má být, aby měl redaktor kam umístit text, tak.

      Odpovědět
      • moj nazor

        ,,Fotka sama o sobě je nicneříkající, pokud by oba “protagonisté” této fotky byli neznámí,”
        🙂
        Toto je novinarska fotografia, nie umelecka.Tu ide o to,ze tych protagonistov je poznat.

        Zbytok je vasa projekcia. Neviem o tom,ze by sa sam Klamar takto o tej fotke vyjadroval.
        Pre mna neni o tom,ze by sa Obama musel nutne pozerat presne na Masaryka a vediet kto to je a rozmyslat pri tom o nadeji pre ludstvo.
        Pre mna je o tom,ze JA ako DIVAK tej fotografie vidim prezidenta USA ako dava historicku rec a pritom tam vidim sochu jedneho velkeho statnika nasich dejin. Vsetky tie keci navyse su pre mna len keci.
        Ale stale je to velmi dobra fotografia s citatelnym rukopisom zachytavajuca vyznamnu udalost. To sa o mnou spominanej fotke z CPP 2007 neda povedat.

        Stym textom,to bol len priklad.

        Odpovědět
        • moj nazor

          “Toto je novinarska fotografia, nie umelecka.Tu ide o to,ze tych protagonistov je poznat.”
          Tím chcete říci, že novinářská fotka může být úplná sračka (s prominutím), hlavní je, že je na ní zachycen někdo slavný? Pro použití v aktuálním zpravodajství asi ano, ale v prestižní FOTOGRAFICKÉ soutěži by tomu mělo být přece jen trochu jinak. Navíc na spoustě vynikajících NOVINÁŘSKÝCH fotografií (mnohdy ověnčených cenami) jsou zachyceny neznámé osoby. Typicky jde o záběry z válek a katastrof, ale pamatuji se, jak na jednom z minulých ročníků CPP byla oceněna série fotek, jak na zamrzlém rybníku hrají hokej košťaty zcela neznámé a naprosto bezvýznamné osoby.

          Zbytek není moje projekce ale kompilace. O tom, jak tu fotku J.Klamar vymyslel se můžete dočíst třeba tady: http://czechpressphoto.cz/cz.php?st=2009Klamar a to ostatní je poskládané z jeho výroků, výroků poroty a výroků nadšených obdivovatelů této fotky. Ty výroky by se taky daly dohledat, ale věnovat tomu tolik času jen kvůlivá téhle polemice se mi opravdu nechce.

          Ale aby nedošlo k mýlce – Klamar si zaslouží uznání za to, že o té fotce předem přemýšlel, vymyslel její koncepci a dokázal ji v tak obtížných podmínkách zrealizovat. A navíc se trefil do vkusu poroty. Ale ani sebevětší snaha někdy nestačí a v daných podmínkách takto koncipovaná fotografie prostě nešla nafotit tak, aby za něco stála. Za pár let se budou (skoro všichni divit) jak mohla vyhrát, když bylo tolik jiných a lepších.

          Víte co má tato fotka společného s fotkou http://czechpressphoto.cz/cz.php?st=oRocniku2007 ? Oboje jsou jen ilustrační fotografie ke svým titulkům. A právě ty titulky rozhodly o ocenění 🙁

          A je ta mimochodem – pro mne je nejlepší novinářská fotografie série (uspořádaná do videosekvence):
          http://relax.lidovky.cz/je-barack-obama-robot-nebo-voskova-figurina-f2y-/ln-zajimavosti.asp?c=A091011_131442_ln-zajimavosti_mev
          Spoustě lidem to připadne jako srandička, ale o Obamovi vypovídá mnohem víc, než halda jiných fotek – tu Klamarovu nevyjímaje.

          Odpovědět
          • moj nazor – VĚČNÝ ÚSMĚV OBAMY? TREFA!

            Skvělé! Ta robotí legrácka (viz poslední odkaz na web) stojí opravdu za to.
            A znepokojovat se nad výsledkem soutěže (haha, soutěžit ve fotografování…), dokonce takové, jejímž lídrem je legendární postava všech epoch (pro méně chápavé – včetně té komunistické) Daniela Mrázková? Excelentní znalkyně naší a světové fotožurnalistiky? Zbytečná polemika.
            Na druhé straně – má snad v soutěži novinářské fotografie vyhrát nějaká fotografie nebo série, kterou “může udělat každý”? Bez akreditace, bez médií a kontaktů za svými zády? Bez každodenních zkušeností a bez potřebné a drahé techniky? A jsme zase na začátku – to tu soutěž můžou rovnou zrušit. Což by, Mrázková-Nemrázková, názor-nenázor, Obama-Neobama – bylo škoda. Let it be!!! Aneb česky pro všechny velké diskutéry: Ber, jak je, nebo prostě – nech být.

  6. paskvil

    Já bych se rád vyjádřil k CPP všeobecně. jako všechny soutěže trpí tím,že fotka ,která vyhrává musí být akční.Tzn. ukazovat něco ošklivého. Například vloni uřezané hlavy narvalů ve World press foto. Divím se že se lépe neumístila umělá fotka malé popálené holčičky Natálky.Přesně tento typ fotek vyhrává dnes všechny soutěže. Fotkuz s Obamou jsem si nazval sám pro sebe ” PRÁZDNO ” ….. Naprosto prázdná fotka obsahem,zobrazením,perspektivou a myšlenkou.Např : Co má americký prezident společného s Masarykem ?
    K fotce sportovní se nemá cenu vyjadřovat,protože na každém fotbale díky kulometu udělám podobných fotek několik.
    Dovolil bych si upozornit, že redaktoři DIGIFOTA č.11-12 udělali vlastní výběr.
    Stojí za to porovnat jejich vkus proti vkusu poroty a vybrané klidové a vypovídající fotky si prohlédnout.

    Odpovědět
  7. bohuzel nerozhoduje pribeh ani kvalita

    Fotografove nominovani do teto ceny jsou velice uspesni fotografove. O tom asi zadna. Mohdy se vsak zda, ze vyhrava moznost okamziku nad kvalitou fotografie.
    Co se tyce fotbalu, rekl bych ze toto je temre konec serie kdy byl prst na spousti. Ten kdo foti fotbal vi o cem je rec, kdyz za zapas je nafoceno mnoho a mnoho fotek, ktery bezny hobbysta udela v radu mesiců.Upravy teto fotce nepridaly, aneb kdyz uz to vypada skarede jde to preelat do BW a vinetace.

    Joe Klamar je vybornym fotografem, pevne verim, ze ani on si o teto fotce nemysli nic vyjimecneho. Protoze sama o sobe vubec nic nerika, ale to je muj osobni nazor. (podivejte se na tu fotgrafii za 2 roky a nebudete nikdo vedet o cem to bylo a proc to bylo)

    Bohuzel v posledni dobe opravdu vyhravaji otresne snimky , jako by se nedalo vyprovokovat emoce fotkou z bezneho zivota. Pamatujete si ceskou alternativu pred par lety, kdy tu byly zaplavy a topici se slon??

    Odpovědět
  8. AD CZP

    Czech press photo je specifické tím, že bodují jak fotky špičkových fotožurnalistů typu Michal Novotného nebo Filipa Singera, tak snímky, které není snadné někam s jistotou zařadit… kam dle mého patří i fotografie pana Klamara, nic proti němu, ale jeho medailová sbírka z CZP je v konkurenci výše jmenovaných přinejmenším zvláštní:)
    Jsem zvědavý na příští rok, David Neff a Radek Cihla mají špičkové fotky z návštěvy papeže, uvidíme jak to dopadne:)

    Odpovědět

Napsat komentář