Změna systému

Zcela subjektivní zamyšlení nad peripetiemi, jež s sebou přináší kompletní změna fotografického systému.

Zhruba deset let jsem pracoval s fotoaparáty Nikon. Nemělo to žádný mystický důvod, kromě ryze praktické záležitosti, kteroužto byla výhodná koupě fotoaparátu F4s s objektivem 70-210mm f/2,8. Posléze jsem tento geniální přístroj vyměnil za F5, již jsem láskyplně doplnil FM2. Se všemi těmito přístroji jsem byl nadmíru spokojen a shodou okolností F4s považuji dodnes za fotoaparát s jednoznačně nejpohodlnějším a nejpromyšlenějším ovládáním, s jakým jsem měl tu čest se potkat.

Avšak dekáda uplynula, jako když krátce zapřede závěrka a přišel čas chladně kalkulující úvahy ohledně výměny kinofilmového arzenálu za arzenál digitální, jež vyvrcholil nejenom téměř bezbřehým utrácením, ale i pokusem sepsat své pocity a dojmy, jaké provázejí fotoamatéra při změně jednoho fotografického systému za jiný.

Než však popustím otěže prstů kmitajících po klávesnici, snažících se už už vepsat do článku pocity a myšlenky, jež se nahromadily v mé hlavě za posledního čtvrt roku, musím se alespoň pokusit explicitně uvést, čím tento text má být a čím být nemá, abych se pokusil otupit ostří již dávno vzešlé bitvy mezi majiteli různých fotografických aparátů a připravit jim zem tak udusanou a promrzlou, že hloubení bojových zákopů, alespoň pod tímto článkem, bude činností nemožnou.

Tento článek nemá být hodnocením, který fotografický systém je lepší a který horší. Je to krátká úvaha na téma, co se fotoamatérovi může honit hlavou, když se rozhoduje o tom, jestli své fotografické vybavení hodí do stoupy Paladix bazaru (a začne zběsile nakupovat vybavení jiné značky tamtéž) nebo ne. Nosným tématem by pak mělo být sepsání pocitů, jimž je mozkovna zaplavena v okamžiku, kdy po dlouhé řádce let se uživateli dostane pod ruku jiný systém, se kterým by se rád sžil v nějaké historicky krátké době.

Změna je život

V okamžiku, kdy jsem si řekl, že uzrál čas, abych odeslal kinofilm do věčných lovišť – kde by na zelených prériích proháněl skleněné desky a věrně čekal na film svitkový – jsem vůbec nepřemýšlel o změně systému. Nikon D200 byla jasná volba – extrémně povedené tělo, které mi okamžitě padlo do ruky, nabité promyšlenou funkčností. Jediné, co mi maličko vadilo, byl malý čip, kterému od ISO 400 přeci jen jeho „full frame“ (FF) kolegové ukazovali záda poměrně signifikantním způsobem. Nicméně kvalita v porovnání s kinofilmem dopadala pro D200 v mých očích velmi dobře – a o to mi ve skutečnosti šlo. Nahradit kinofilm digitálem a ne se honit za nějakou nejvyšší a nejdražší možnou kvalitou.

Hříšné myšlenky na FF digitál tlumila moje – tehdy trochu nepřesná – představa, že Nikon D200 je citelně levnější, než Canon 5D a že mi ten rozdíl v kvalitě nestojí za ten rozdíl cenový, který by byl automaticky spojen s výměnou nezanedbatelné části mého vybavení.
Bohužel červík pochybností začal v mé hlavě chroustat velmi intenzivně v okamžiku, kdy jsem si udělal několik málo cenových kalkulací a po té, co jsem důkladně promyslel, kolik toho „nikoňáckého“ vybavení bude použitelného i s novým tělem. Rád bych na tomto místě ale opět připomenul jeden drobný fakt – úvaha, kterou zde popisuji, je platná pro mě, pro podmínky, které jsem si sám a dobrovolně zvolil. Je v pořádku, pokud to někomu jinému vyjde jinak.

Při kalkulaci jsem zjistil několik nepříjemných problémů:

  • Z objektivů, které jsem do té doby používal, mi díky přepočtu ohnisek zbude přiměřeně použitelný jenom jeden (70-200mm f/2,8).

  • Za pevná široká a světelná skla, která mi dělala společníka velmi dlouho, neexistuje v APS-C světě žádná náhrada.

  • Nové FF objektivy Nikon (jako například 105mm f/2.8G AF-S VR) nejdou paralelně používat na D200 a FM2, neboť nemají clonový kroužek.

  • Děsivou nekompatibilitů blesků Nikon snad ani nemá smysl připomínat.

Detailní cenové tabulky, na základě kterých jsem se rozhodoval, tu nemá smysl publikovat, neboť ceny se velmi rychle vyvíjejí. Snad jenom připomenu, že jsem v první fázi nákupů uvažoval takto (díky velmi problematické kompatibilitě a menšímu senzoru Nikonu jsem budoval systém takřka od začátku v obou případech):

  • DSLR tělo,
  • základní zoom 24(28)-70mm f/2,8 (ohnisko přepočtené pro kinofilm),
  • 100mm f/2,8 makro,
  • systémový blesk.

V úvahu jsem bral jenom originální příslušenství – po předchozích zkušenostech jsem dospěl k rozhodnutí nepořizovat si objektivy či blesky od jiných výrobců jako je Sigma a další.

Překvapení, které přišlo vzápětí, bylo velmi silné. Set od Canonu s FF tělem 5D byl sice dražší, než adekvátní set od Nikonu v čele s D200, ale rozdíl ceny byl menší než 10% a vzhledem k tomu, že L-ková skla jsou citelně levnější než adekvátní skla od Nikonu, se dalo předpokládat, že nákup dalšího slušnějšího skla zvrátí finanční rozvahu ve prospěch Canonu poměrně přesvědčivě.

Tehdy začala moje sladká muka, kdy jsem zvažoval všechna pro a proti, pročítal všechny možné a nemožné recenze a zkušenosti, vylosované nebožáky prudil po ICQ, případně je nutil, aby se se mnou scházeli v příšeří různých čajoven a kaváren a nechali mě ozkoušet na jejich miláčkovi to a ono. Nechci tu přespříliš mlátit prázdnou slámu, takže se omezím jenom na konstatování, že jsem se po dlouhých pozičních bojích rozhodl rozprodat část kinofilmového vybavení Nikon (FM2 a pár objektivů jsem si nechal) a pořídit si výbavu Canon s EOSem 5D v čele.

Byť jsem se snažil si uvědomit všechny výhody i nevýhody tohoto rozhodnutí, tak asi tím nejdůležitějším faktorem, který převážil ve prospěch Canonu, byla u nás mnohem lepší finanční dostupnost L-kových objektivů a šířka spektra nabízeného příslušenství, kdy nabídka objektivů, které mě zajímají, je u Canonu širší, než má ve svém portfoliu Nikon. Až poté asi následovala vyšší obrazová kvalita Canonu a jeho FF. Těžko jsem se pak loučil se systémem, na který jsem byl dlouhá léta zvyklý a jež mi věrně sloužil a hlavně který má proti Canonu i některé zajímavé výhody, jež jsem se rozhodl upozadit.

Prodáváme a nakupujeme

Kapitalizace stávajícího fotografického vybavení proběhla díky Paladix bazaru nadmíru rychle a úspěšně. Totéž se dá říci i o pozdějších nákupech – veškeré vybavení (EOS 5D, 17-40mm f/4, 70-200mm f/2.8 IS, 2x extender, blesk 550EX) jsem opět nakoupil z druhé ruky přes stejnou službu, a to v rekordně krátké době.

Rychlost s jakou se mi podařilo své prvotní vybavení sehnat z druhé ruky mně dala naději, že rozhodnutí, které jsem učinil, dává smysl (parametrem při mém rozhodování byla i dostupnost L-kových objektivů z druhé ruky). Chápu, že nákup kompletní výbavy přes bazar není standardním postupem, nicméně já jsem tak ve své fotografické historii postupoval vždy a zatím jsem nikdy nelitoval – spíše naopak. Již několikrát jsem prošel zásadním upgradem své fototechniky (F4 => F5 a následně všechny objektivy, neboť s F5kou neostřily – dodnes bych si pazoury urazil, jenom si na to vzpomenu). Prodej „profesionální“ techniky, která je konstruována tak, že něco vydrží, není příliš bolestivé v případě, že jste již za bazarovou cenu nakoupili.

První dojmy

Když má hlava již otékala přísunem informací z recenzí D200 a 5D, došel jsem ve svých horečnatých vizích k závěru, že by mi nejvíce vyhovoval tento hybrid: tělo D200 s čipem z 5D a bajonetem Canon EF. Bohužel realita je trošičku jiná, a proto jsem si byl vědom, že určitým kompromisům se prostě nevyhnu. Nejvíce jsem se obával toho, jak mi sedne do ruky ovládání nového fotoaparátu, které se svojí filozofií od Nikonu znatelně odlišuje.

První seznámení s fotoaparátem bylo bleskurychlé. De facto jsem byl okamžitě, poté co jsem si bez manuálu prolétl menu, schopen fotografovat. Což dokládá i moje nebetyčná drzost jít druhý den nejlepší kamarádce mé manželky nafotografovat svatební obřad a musím říci, že výsledek předčil má očekávání a docela se povedl. Ctěné dámy, které má drzost přivedla k mdlobám, bych rád ubezpečil, že jsem nebyl jediným svatebním fotografem a že při realizaci nedošlo újmy žádné zvířátko.

Ovládání

S ovládáním jsem se zatím zcela uspokojivě nesžil. Velmi kvituji zadní kolečko, které je ergonomičtější a pohodlnější než systém, který používá Nikon. Také joystick na výběr AF bodu se mi ovládá přesněji, než tomu bylo u F5ky. V ostatních aspektech ovládání ale u mě vede jednoznačně Nikon. Jsem si samozřejmě vědom, že subjektivně a neférově porovnávám aparáty rozdílných kategorií. Nicméně řada ovládacích prvků není typická jenom pro jednotlivé modely, ale setkáváme se s nimi napříč celou produktovou řadou, takže si myslím, že takové srovnání určitý smysl dává.

Spousta základních voleb, které jsem byl zvyklý často a docela pohodlně ovládat, jelikož na F5ce jim byl vyhrazen samostatný ovladač, je u 5D skryta za nějaký dvojklik (např. výběr AF servo-AF single, měření expozice) či je dokonce důkladně schována v menu (předsklopení zrcátka). O idiotském umístění náhledu hloubky ostrosti u 5D se asi ani nemusím zmiňovat. Většina těchto problému by byla řešitelná za pomoci uložení nastavení fotoaparátu, které je velmi dobrou myšlenkou. Bohužel realizace až tak dobrá není z důvodu, že jde takto uložit jediné nastavení a ne víc.

Ovládání Nikon F5 a EOS 5D

  1. Náhled hloubky ostrosti: u F5 posazený optimálně, u 5D bohužel velmi nešťastně. Umístění je zvláště nepříjemné při použití teleobjektivu či při fotografování na výšku.
  2. Předsklopení zrcátka. Bohužel 5D má tuto funkčnost zahrabanou hluboko v menu.
  3. Přepínání režimu AF. F5 má rychle dostupný samostatný volič, 5D dvojklik (tlačítko + listování kolečkem v seznamu).
  4. U F5 spřažený ovladač pro vypínání/zapínání fotoaparátu kombinovaný se zapínáním podsvětlení displeje (fotoaparát + blesk). 5D má vypínač na zádní straně těla. Ovladač podsvětlení je těžko dostupný a nelze s ním ovládat podsvícení displeje blesku 550EX.
  5. U F5 samostatný a velmi rychle přístupný ovladač režimu měření expozice (matrix, center, spot). U 5D nutný dvojklik (tlačítko + listování kolečkem v seznamu).
  6. Ukazováčkové ovládací tlačítko. Byť oba fotoaparáty (a de facto i systémy) je mají umístěné odlišně, práce s nimi je v obou případech bezproblémová.

Pozn.: Velikost obou fotoaparátů není na tomto obrázku v reálném poměru velikostí.

Musím se přiznat, že mě maličko štve i vypínání a zapínání 5D. U F5 šel fotoaparát vypnout i zapnout jednou rukou, která jako jediná v té chvíli držela fotoaparát. Navíc s tímto ovladačem byla i velmi šikovně spřažena funkce podsvícení displejů (jak na fotoaparátu, tak na blesku), takže ho šlo zapnout pravou rukou, která držela fotoaparát bez jakéhokoliv přehmatávání. 5D zapnout a vypnout jednou rukou jde velmi těžko a podsvícení horního displeje je umístěno na speciální tlačítko, které je tak vzdálené od jakéhokoliv vašeho prstu, že bez přehmatávání si neposvítíte ani trošičku. Ovládat s ním podsvícení displeje blesku 550EX nejde vůbec.

Maličko mě znervózňovaly i další dva atributy 5D. Kadence 3 snímky za sekundu, což je oproti osmi, na které jsem byl do té doby zvyklý, docela rozdíl a často kritizované rozložení AF bodů. Pomalejší sériové snímání zatím přežívám bez úhony a myslím, že se s ním bez problémů sžiji.

Rozložení AF bodů v hledáčku Nikon F5 a EOS 5D
Šedě AF body 5D, modře pomocné AF body 5D, červeně AF body F5. Spot 5D měří oblast vyznačenou šedým kroužkem. F5 měří spot jako oblast ohraničenou AF bodem.

Problém s rozložením AF bodů zmizel vlastně dříve, než se stačil objevit. Možná, že kdybych na 5D přecházel z jiné zrcadlovky než z Nikonu F5, tak bych trochu frflal, ale vzhledem k faktu, že AF body na 5D jsou v hledáčku rozložené podobně, jako jsem na to byl zvyklý u F5ky, mohl jsem s úlevou tento potenciální neduh odškrtnout jako „vyřešený“. Navíc s pozitivním dopadem více a o chlup lépe rozvržených AF bodů.

Naopak na mě vykoukl problém nový, který až tak triviální není, a nebyl jsem na něj připraven – 5D má citelně horší autofokus než F5. A když říkám citelně, tak myslím opravdu citelně. Rozdíl třídy se projeví hlavně v náročnějších světelných podmínkách, kdy 5D prostě na F5 nestačí. Také jsem si ještě úplně nezvykl na fakt, že u 5D je střední senzor „lepší a citlivější“ než ty ostatní, zatímco u F5 se mi zdály všechny rovnocenně vynikající. Byť horní a dolní byly toliko liniové, ostřily všechny velmi spolehlivě.
Jsem ještě zvědavý, jak se mi dlouhodobě 5D osvědčí AF Servo, kde byla F5ka také výborná, ale pro nějaké srovnávání jsem zatím nenabral dostatek zkušeností.

U AF mě pak ještě hodně vadí skutečnost, že 5D – jak se mi zatím zdá – nejde nastavit do režimu, kdy v AF Servo exponuje jenom v okamžiku, kdy je aktivní AF korektně zaostřen. U F5 si mohl uživatel vybrat, jestli musí být zaostřeno, aby fotoaparát exponoval, či nikoliv. U 5D se mi zatím zdá, že to nastavit nejde a 5D pracuje v režimu, kdy v AF Servo exponuje vždy při stisku spouště. Což je pro mě zatím hrozitánský nezvyk a ve spojitosti s nižší kadencí jsem díky tomu prošvihl celou řadu momentů.

Ovládání Nikonu F5 a EOS 5D

  1. Palcové ovládací kolečko. Zde 5D drží jednoznačně prim nad řešením zvoleným u F5.
  2. Joystick ovládající výběr aktivního AF bodu. Opět kladné body pro 5D.
  3. Ovládání režimu fotoaparátu. Kupodivu F5 nemá odpovídající samostatný ovladač – je to řešeno dvojklikem (tlačítko + listování kolečkem v seznamu).
  4. F5 má samostatný ovladač pro výběr snímkové kadence. 5D řeší nepohodlným dvojklikem (tlačítko + listování kolečkem v seznamu).
  5. Vypínání/zapínání fotoaparátu.

Pozn.: Velikost obou fotoaparátů není na tomto obrázku v reálném poměru velikostí.

Expozice

Nechci tu vyvolat flame ohledně toho, že 5D špatně měří expozici a F5 ji měří dobře. 5D samozřejmě měří korektně. Přesto jsem si nemohl nevšimnout, že oba tyto aparáty expozici vyhodnocují odlišně. 5D například bere při stanovování expozice mnohem více v potaz zaostřený bod, než tak činila F5. Což samozřejmě není chyba, je to jen jiná filozofie.

Odlišností ve filozofii je trochu více a zhruba měsíční zkušenost mě vede k názoru, že v této oblasti je Nikon a jeho RGB metering přeci jen o znatelný kousek dál. Na „canoňáckou“ exponometrii si tak budu muset zvykat asi déle, než bych si přál – byť takovéhle věci člověk na digitálu, jak doufám, zažije poměrně snadno.

Objektivy

Oba objektivy, které jsem si zatím pořídil, vyhovují mým nárokům, jak co se týká optické kvality, tak i mechanického zpracování, a to za cenu, kterou jako dosavadní uživatel systému Nikon, musím označit za téměř lidovou. Předchozí větu ale berte trochu s rezervou – nejsem žádný velký techno-maniak počítající každou lpi a kvalitu objektivu hodnotím toliko z pohledu, jestli mi z něho lezou fotky, se kterými jsem spokojen nebo ne.

Zvláště Canon EF 70-200mm f/2.8 IS je můj miláček a proti Sigmě 70-200mm f/2.8 EX, kterou jsem měl na Nikonu, to je zcela jiná liga (byť samozřejmě vím, že ty objektivy nejsou finančně srovnatelné, a proto je trochu nefér je takto přímo postavit proti sobě). Navíc IS je záležitost naprosto geniální. S obdobným Nikonem VR bohužel detailně srovnávat nemohu, neb jsem ho nikdy nevlastnil, ale jsem si díky jeho občasnému užívání jist, že i s ním je radost pracovat. Zvyknout si budu muset akorát na umístění ovladačů AF a IS, neboť s nimi často neúmyslně manipuluji při přehmatávání z ostřícího kroužku na zoomovací. Jedinou výtku bych k tomuto konkrétnímu objektivu měl a to je podle mne velmi nešťastné řešení stativové objímky, kterou nelze sundat, pokud je objektiv nasazený na fotoaparátu.

Nejlegračnější systémový nezvyk se týká u objektivů faktu, že všechno je obráceně. Ostřící kroužek má nekonečno u Canonu na opačné straně než je tomu u Nikonu. Zoomuje se také na obou systémech opačně. Největším zdrojem zábavy je pak výměna objektivů, neboť bajonety mají – jak si každý snadno domyslí – také opačnou orientaci, což vede k velmi komickým situacím, jež jsou tím komičtější, čím rychleji potřebuji vyměnit objektiv. Zatím jsou mi však fotografičtí bohové nakloněni a ještě se mi upustit objektiv na zem během výměny nepovedlo, byť k tomu několikrát nebylo daleko.

Blesk

S bleskem jsem se zatím neskamarádil a je to věc, která mi po přechodu z Nikonu na Canon dělá asi největší starosti. Největší problém mám s tím, že neumím predikovat expozici bleskem, jelikož občas je mi záhadou, jak se E-TTL II chová. Samozřejmě to také souvisí s odlišným vyhodnocováním expozice u obou systémů (i u blesku funguje citelně silnější vazba mezi vybraným AF bodem a expozicí, než tomu je u Nikonu) a možná je zapotřebí zopakovat myšlenku již jednou prezentovanou, že systém exponometrie Nikonu je na tom o pověstný chlup lépe, než canoňácká technologie. Zatím si z toho nedělám těžkou hlavu a veškeré potíže s tím spojené přikládám jenom prozatímní nezkušenosti. Ale abych se přiznal, dopředu jsem vůbec nepředpokládal, že bych zrovna u práce s bleskem měl čekat nějaké zádrhele.

Malým pohoršením, pro mě více méně nevýznamným, je synchronizační čas pro blesk 1/200s oproti 1/300s na F5. Naopak nesmírně zajímavým ziskem je mnohem lepší podpora vysokorychlostní synchronizace s bleskem, kterou sice F5ka také disponovala, ale její implementace byla tak nešikovná, že jsem ji použil tak 2x za uherský rok. Do kategorie dobrých zpráv také musím zařadit fakt, že Canon 550EX umí jako master odpálit Nikon SB-26, jež tak o vlásek unikl nenasytnému chřtánu Paladix bazaru.

A co z toho plyne?

Celkově svého nového kamaráda hodnotím nadmíru pozitivně. Kvalita obrazového výstupu je, co se týče mých nároků, excelentní, zpracování těla i objektivů je na úrovni, takže je s nimi radost pracovat – což je faktor, který je pro mě velmi důležitý. Když se dnes zpátky ohlédnu za svým rozhodnutím, stále si myslím, že jsem se rozhodl správně. Byť někde v koutku duše tuším, že i s D200 bych byl spokojený – akorát bych řešil trochu jiné problémy. Paradoxně některé věci, kterých jsem se před koupí bál, se ukázaly jako zcela nevýznamné. Naopak vykouklo pár překvapení, na něž jsem úplně připraven nebyl, ale v konečném důsledku nejde o nic, s čím by nešlo žít. Některé návyky zkrátka bude potřeba změnit, ale to není nic, s čím bych nepočítal.

Zkušenost z mého přeběhnutí k jiné značce mě vede k heretické myšlence, že v zásadě rozhodují velmi subjektivní detaily a patrně v případě obou těchto systému asi nejde udělat zásadní chybu.
Osobně jsem měl při svém rozhodování velmi usnadněnou situaci, neboť jsem díky své praxi měl zřetelnou představu o svých prioritách – proto mi přijde nepatřičné dělat nějaké zobecňující závěry pro ostatní. Pokud bude někdo v podobné situaci jako já, asi bude sám vědět nejlépe, co od svého digitálního systému chce. Proto tento můj článek berte spíše jako krátký postřeh toho, co vás může – ale také samozřejmě nemusí – potkat.

Snad bych se jenom mohl pokusit generalizovat svoji zkušenost takto:

  • Můžete trénovat v ledové tříšti jak chcete, ohmatávat přístroje svých kolegů jak dlouho chcete, číst si recenze, až z toho chytnete migrenózní záchvat – a přesto vám vaše zkušenost po koupi připraví nějaké překvapení, které jste nečekali.

  • Pokud jste se svým dosavadním fotoaparátem opravdu sžití, nečekejte, že podobné zručnosti na jiném systému dosáhnete v historicky krátké době.

  • Nevím jestli je to univerzální rada, ale já se snažil spíše uvažovat v nějakém dlouhodobějším horizontu svých potřeb, než nad konkrétním porovnáním funkčnosti jednotlivých modelů fotoaparátů.

V každém případě vám přeji hodně štěstí, především pokud se rozhoupáváte k podobně radikálnímu kroku, jakým je kompletní změna vašeho fotografického vybavení. A pokud se opravdu odhodláte, tak spokojenost s vaším rozhodnutím.

47 komentářů u „Změna systému“

  1. drobnosti

    Co se týká nastavení AF Servo, tak u jedničkové řady Canonů je v C.Fn. 21 možnost AI Servo Drive Speed priority, po jejíž vypnutí by neměl foťák exponovat pokud není zaostřeno. Dle mého názoru to ale až tak úplně nefunguje. A jak tak koukám, tak 5D tuhle volbu nemá…

    Co se týká části “všechno je obráceně”, tak v tom je zmatek asi všeobecně, Sigma 70-200 na Canonu zoomuje také obráceně než Canon…

    S podivným fungováním E-TTL II také pořád zápasím, i když používám objektiv, který předává tělu informace o zaostřené vzádlenosti, tak na to podle mě nění spoleh.

    Odpovědět
    • drobnosti

      Nevím, jestli pomůžu, ale s ETTL jsem také dost dlouho bojoval (u EOS350D a 580EX) a konečně jsem snad pochopil, jak funguje. Pokud se pletu, tak mne prosím ostatní opravte.

      Původně jsem se naivně domníval, že když nastavím na foťáku automatiku s předvolbou času a čas řekněme na 1/100, tak že můžu v klidu fotit a nějak to vyjde. Výsledné fotky byly ale silně podexponované a přitom podle objektiv byl naplno otevřený. Z toho jsem odvodil, že foťák stále měří expozici jako by žádný blesk neměl a bleskne jen tak, aby přisvítil stíny. To se samozřejmě venku na sluníčku hodí, ale při focení ve vinném sklepě moc ne.

      Podobně “blbě” se to chová i při přepnutí na automatiku s předvolbou clony. I když je k dispozici blesk, foťák bude nastavovat časy třeba 1/20.

      Pokud se ale foťák přepne do manuálního režimu, nastaví se na něm nějaký čas (řekněme 1/100) a nějaká clona (řekněme 4), pak blesk bleskne vždy tolik, aby expozice byla správná. A to i při bleskání o strop.

      Odpovědět
      • drobnosti

        Tohle chování je známé a dalo by se říci, že i logické. Ale i v manuálním režimu stačí lesklé pozadí za fotografovanou osobou a expozice bleskem jde do háje…
        A při focení o strop mám na blesku (1D MkII + 550EX) korekci +1 až +1,3, jinak jsou fotky silně podexponované.

        Odpovědět
    • drobnosti

      Nie všetky -1Ds M II má C.fn.21 vynechanú.

      K predsklopeniu zrkadla – keď ho v menu ponecháte ako posledné otvorené,zobrazí sa predsa pri ďalšom zobrazení menu ako prvé.Čiže otázka sekundy.Nie som si ale istý či spôsob zobrazovania menu netreba v 5D prenastaviť.U 1 rady je to ale tak.
      Navyše v menu pri samotnom fotografovaní nie je nič schované,čo by ste potreboval meniť.

      Odpovědět
    • drobnosti

      “Vsechno obracene” neplati jen pro objektivy. Stupnice kompenzace expozice je u tel take obracene – Canon ma plus vpravo a Nikon vlevo. A tudiz se take pri nastavovani toci koleckem obracene. Proc se nekdo rozhodnul dat proti vsem zvyklostem – doprava a + doleva, to by me teda opravdu zajimalo. 🙂

      Odpovědět
      • drobnosti

        Kdo nejčastěji fotí v režimu manuálu nebo priority clony, tak ví. EV i čas se pak v obou režimech přidává (prodlužuje) doleva a obráceně. A v prioritě času se doleva spolu s korekcí do “+” clonové číslo zmenšuje. Určitou logiku to tedy má.

        Odpovědět
  2. kompaktibilita příslušenství

    Každopádně patřím také mezi ty lidi, kteří utekli od Nikonu k jiné značce (po 20letech) z důvodu nekompaktibility starších a přesto velmi kvalitních komponentů.
    Ne, že by z důvodu velikosti čipu, přepočet ohniskové vzdálenosti mi tak nevadil.
    Poslední dobou jsem sledoval Nikon jakou cestou se vlastně ubírá a celá politika mi připadá jako honba za vyšším prodejem.Viz blesky které si musíte koupit aby Vám fungovali na nových tělech, absence clonových kroužků na objektivech(tudíž nemožnost použití na starších zrcadlovkách), absolutní nekompaktibilita jiných objektivů než určených pro Nikon a poslední špička ledovce jsou těla D40(x) bez motorku pro AF.
    Takže mi to připadá, že za pět let si budu muset koupit to uplně profi dig. tělo, které bude jako jediné disponovat motorkem AF pro použití “starších” objektivů, protože levná a střední střída těl bude ostřit pouze s AF-S objektivy.

    Nehledě na, jsem zvědav zda někdy vůbec Nikon příjde s jinou stabilizací než v objektivu. Po tolika stabiliz. objektivech co vychrlil v poslední době, by dřívější zákazníci a majitelé těchto objektivů asi nadávali, kdyby vyšla nová zrcadlovka se stabilizací čipu, která by fungovala třeba i se skvělým AF 80-200/2.8D
    Každopádně si touhle strategií Nikon možna zvedne prodej, ale konkurence bude za pár let úplně někde jinde a myslím si, že i dobrá pověst není navždy..
    Neříkám že jiné značky mají jistou bodoucnost, třeba všechno sežere Olympus 4/3 standard 🙂

    Odpovědět
    • kompaktibilita příslušenství

      Ad: jsem zvědav zda někdy vůbec Nikon příjde s jinou stabilizací než v objektivu

      Neprijde. Alespon ne v dohledne dobe. Stabilizace pohybem optickeho clenu v objektivu udajne funguje lepe a take ma tu nezanedbatelnou vyhodu, ze je soucasne stabilizovany i obraz v hledacku zrcadlovky. Stabilizaci obrazu pohybem senzoru (od jineho vyrobce) mel Nikon pouze v nekterych kompaktech (S10) a uz od ni upustil – v soucasne dobe maji i vsechny kompakty Nikon stabilizaci pohybem optickeho clenu.

      Odpovědět
    • kompaktibilita příslušenství

      Ta kompatibilita je u NIKONu tragedie.
      Docela jsem si blahorecil po nakupu D200, ze mam Metz a staci mi nova
      patka blesku za cca 1500 Kc a nemusim kupovat novy blesk (po dvou letech
      u treti generace ovladani blesku z tela Fxx -> D70/D1 -> D2/D200)
      Jestli jsem si dobre vsiml tak i ty systemove NIKON blesky nebyly
      kompatibilni s digitalnimi tely

      Odpovědět
  3. re

    zazil jsem podobnou zkusenost, ale prechod byl z D70 a F90x, cenová rozvaha se po započtení objektivů, které bych chtěl nakonila ke canonu, navíc je tam ta kompatibilita se staršími blesky. 5D jsem kupoval s 550EX a s expozicí bojuji dodnes a nejen tou s bleskem. Trochu mi vadí i expoziční korekce poze 2stupne.
    Měl jsem možnost vyzkoušet i 580EX a s tou jsou výsledky poněkud lepší jak expozičně, tak i zaostřování pomocí blesku. Ale pořád lepší než kupovat u Nikonu SB800, kterou jsem měl a byla super, ale štvalo mě, že jsem ji musel koupit k SB26, kterou jsem vlasnil a D70 s ní neměřila vůbec.

    Objektiv požívám 24-70 2.8L a s kvalitou spokojenost, jen mě občas štve ostření na krajní body – tam je AF zřetelně méně přesný a rychlý. Jo taky bych si přál D200 s čipem 5d a bajonetem Canon. O kvalitě Nikon skel nepochybuji, jen mi vyšly dráž než u C.
    U APS mi nevadil ořez jako takový, ale to že není ekvivalent těch FF objektivů, možná jsem staromilec, ale mně přišla ta návaznost ohnisek vždy geniální.

    Odpovědět
  4. v případě obou těchto systému asi nejde

    “v zásadě rozhodují velmi subjektivní detaily a patrně v případě obou těchto systému asi nejde udělat zásadní chybu.”

    Pod toto sa podpisem 🙂

    BTW u mna bol prechod skor opacny.

    Odpovědět
  5. Ovládání Canonu

    Mám 20D 2,5 roku a na některé věci jsem si doteď nezvykl a mám s nimi problémy. Především volba měření a režimu ostření jsou značně nešikovné a člověk se musí dost soustředit, aby to udělal dobře. Taky mi moc nesedí ty kulaté hladké knoflíky, kterými se to vše ovládá. O tragédii jménem MLU (schované v custom functions) radši ani nemluvit. Dost mi chybí taky možnost zamknout expozici, tak jako to má můj Contax 167MT — přepínat kvůli tomu na M režim mi přijde hodně nešikovné. Timeout expozimetru po namáčknutí je cca 4 vteřiny, to mi přijde málo (Contax má 10 vteřin, to mi vyhovovalo).

    Borek

    Odpovědět
    • ovládání canonu

      Timeout expozimetru na 20D nejde nastavit ? To se schválně zeptám kolegy, který má taky 20D, protože mi to přijde divný, to umí nastavit i moje F-80 (a to je co říct). 🙂

      Odpovědět
      • ovládání canonu

        Timeout podle mě nastavit nejde (osobně mi to tedy nikdy nevadilo). Spíš nerozumím té poznámce předchozího tazatele o zámku expozice, tedy AEL – to 20D přirozeně má!!! Možná je to míněno nějak jinak.

        Jinak obecně je hodně věcí individuálních. Možná jsem výjímka, ale mě třeba pro změnu umístění tlačítka pro kontrolu hloubky ostrosti u 10/20/5D vyhovovalo a naopak si moc nemohu zvyknout na toto tlačítko u 1DIIN, které je umístěno trochu jinak (podobněji Nikonu).

        Odpovědět
        • ovládání canonu

          Zámek expozice má, ale jen tak, že držím namáčknutou spoušť nebo AE lock knoflík (podle nastavení) — to pro práci s foťákem na stativu moc použitelné není. Contax měl kolem spoušti prstenec s páčkou, kterou se otočilo do druhé polohy a bylo zamknuto – jednoduché, logické, ergonomické.

          Borek

          Odpovědět
          • ovládání canonu

            A Minolta to ma tak,ze v menu sa da nastavit,ci ma clovek tlacitko drzat,alebo to funguje stylom prve stlacenie zapne AEL a druhe vypne. PARADA!
            Nechapem logiku toho,ked clovek ma drzat nejake ine tlacitko aby mal AEL,ked moze drzat (vetsinou pohodlnejsie umiestnene) tlacidlo spuste….

  6. Rozumný názor – hurááá

    Je to balzám na duši, přečíst si článek, který není flamem o tom, zda je lepší Nikon nebo Canon. Sám sice fotím Canonem, ale třeba Nikonistům závidím v režimu AIservo ( na Canonu ) schopnost mít hned první snímek ostrý. Měl jsem možnost fotit Nikonem, bylo to něco jiného ( hlavně ovládání ), ale většinou byla ta první fotka v sérii ostrá a je pravdou, že všechny ostřící body mají stejnou ” citlivost”, což u Canonu – a to mám MkIIN – není pravda. Zase na druhou stranu, když už se Canon chytne, tak krásně doostřuje. Zkoušel jsem různá nastavení Custom Functions, ale pořád za horších světelných podmínek se tak nějak líp chytá ten Nikon. Pravdou je, že Canon miň šumí nebo aspoň šuměl. Poslední špičkové Nikony jsem v ruce neměl…Já bych zase bral Nikon náběh autofokusu na Canon těle a Canon objektivy… Ale podepíšu se hned pod to, že výběrem jednoho nebo druhého nelze udělat chybu. Fotky umí oba systémy skvělé a je to o osobních preferencích a pocitu. Proto bych nerad, kdyby Nikon vyklidil pozice, protože konkurence je pro zákazníky velmi zdravá

    Odpovědět
    • rozumný názor – hurááá

      Není pravda, že u Nikonu všechny ostřící body mají stejnou citlivost, stejně jako u Canonu u nižší třídy bývá akorát středový bod křížový. A třeba D2X už má křížových AF senzorů devět (plus dva horizontální). Jestli jsou ty “obyčejné” ostřící body u Nikonu citlivější jak u Canonu, to si už netroufám posoudit. Ale když kolem sebe slyším cvakání různých D2X a D2H, zdá se mi, že ostří za horšího světla lépe jak Canon. Uvidíme, co na to nový 1D Mark III s novým AF…

      Mám takový dojem, že Nikon ve snaze držet krok s Canonem co se týká prodejnosti DSLR cpe do zrcadlovek spoustu zajímavých funkcí, zatímco Canon jako by usnul na vavřínech, viz třeba porovnání D200 vs 30D. D200 je nabitá různými vychytávkami, kdežto 30D co se výbavý týká je tak 5 let pozadu. To je mi na Nikonu sympatické.

      Odpovědět
      • rozumný názor – hurááá

        To srovnání AF je děsně složité – když jsme fotili kolibříky v Kostarice, tak to působilo dost silně dojmem, že D2X dost zaostával za 1D mark II N, ale kupodivu mu konkuroval i 20D a 5D. A podotýkám, že to není focení na plném sluníčku, často naopak dost složité světelné podmínky. Zas ale nejde o vyložené šero – možná že kdyby intenzita osvětlení ještě klesla, tak by se to obrátilo.
        Na nějaký jednoznačný úsudek si netroufám, bude se to hodně lišit situaci od situace. Dál tu hraje hodně velkou roli použitý objektiv atd…

        Odpovědět
        • rozumný názor – hurááá

          Tomasi, mel bys vzit v uvahu, ze jsem tam fotil zoomovym Nikorrem 200-400 f/4.0. Ten ma krome svetelnosti 4 jeste 24 cocek celkem slusneho prumeru. Tys fotil pevnym Canon 200 f/2.8 myslim s 9 cockami s prumerem nejvetsi cocky 72 mm a canonovsky 100-400 znam docela dobre – o tom si nemusime nic vypravet. Krome toho jsi (mozna mirne neobjektivne) usoudil, ze Nikon je desne pomalej mozna i kvuli mym reakcim. Mel jsem totiz ambici vyfotit kazdy dobry moment, ktery jsem uvidel a trochu neprimerene jsem reagoval na to, kdyz mi to nevyslo….
          Takze znovu: hrusky s hruskama….
          Ale jinak Te zdravim a doufam, ze se Ti vede dobre. B

          Odpovědět
          • rozumný názor – hurááá

            Ty jsi žádné projevy neměl, provozoval jsi přece novou tajnou betaverzi “Nykon voice control” :-)))

            Ale teď vážně. V první řadě bych strašně nerad, aby si můj předchozí komentář někdo vyložil jako nějaké radikální tvrzení ve smyslu obrovského rozdílu, nic takového!
            Za druhé to o roli použitého objektivu jsem v původním příspěvku již taky měl – naprosto souhlasím. Jen bych vynechal jako důvod velikost, počet čoček atd. – třeba u Canonu je 300/2,8 mnohem větší, těžší i opticky komplikovanější než malý 200/2,8 a přesto ostří rychleji. Je to zkrátka o dobrém či horším řešení daného skla a o výsledné kombinaci tělo objektiv a někdy je to slušná duchařina – vím třeba o případu, kdy jedna Sigma s 20D ostřila rychleji než s 1DII a u druhé to bylo opačně – raději nekomentovat. A občas se dějí i totální záhady – mě třeba v Kostarice pro změnu 1DIIN v jednom případě totálně odmítla zaostřit i na středový bod na jednu nehybně sedící ještěrku – prostě asi struktura kůže v kombinaci s úhlem světla vytvořila něco pro AF čidlo zcela neviditelného, ač na pohled šlo o zcela bezproblémový motiv 🙁 Fakt netuším, jak by se podobná situace dala nasimulovat při nějaké snaze o objektivní test…

            Osobně se na základě informací z více zdrojů kloním (ale dost opatrně a umírněně) k názoru, že u těl profi třídy C a N je Nikon opravdu o něco lepší při slabém osvětlení (hlavně pokud u C chci jiné body než středový), naopak Canon ale přeci jen líp drží pohybující se objekt jak z hlediska rychlosti, tak z hlediska předávání si mezi body. Ale nic velkého na flame – pro flame by se našla daleko zábavnější a kontroverznější témata :-)))

          • rozumný názor – hurááá

            Jo, to uz je OK. Ostreni, objektivy, atd. – to mne nechava klidnym. Trochu jsem smutnejsi z vyssich ISO (nad 800) a porovnani cen srovnatelnych objektivu. Ale to vi vsichni.
            Pred rokem si kolega koupil MkIIN a tak jsme porovnali neporovnatelne: MkIIN s D2X. Ja mel nasazenou 300 f/2,8 co mel on uz z hlavy nevim.
            Byl jsem hodne prekvapen (kdyz jsme to zvetsili) mnozstvim bilych bodu na cernych plochach u MkIIN – rozhodne ve vetsim mnozstvi nez u D2X. “Pokus” ale moc vedecky nebyl: stejne bylo jen ISO, clona, cas, a auto-nastaveni bile. Dalsi nastaveni jako ostrost, atd., byla na normal. Objektivy byly samozrejme jine.
            Nakonec jsme si vzajemne rekli, ze k jine znacce asi neprejdeme, uz kvuli halde vybavy, kterou k tem svym znackam mame…a to vlastne porad trva. Muselo by se neco opravdu zasadniho stat, aby to vyvazilo tu zmenu, ktera se zatim jevi v mem pripade minimalne financne ztratovou.

      • rozumný názor – hurááá

        Dnes som si (velmi zbezne – nebrat na bernu mincu) porovnaval 1D Mark III + 24-70/2.8 s mojim D200 + 18-70/3.5-4.5. Pripadalo mi, ze moja kombinacia dokazala zaostrit o cosi rychlejsie nez Mark III. Navyse Mark III sa miestami nejak nechytal, na co s D200 nie som zvyknuty. Ale to bolo za jasneho dna, za horsieho svetla by som si to rad vyskusal.

        Odpovědět
        • rozumný názor – hurááá

          A já kdysi zkoušel 1D Mk II + 17-40/4L proti D70 + DX 18-55/2.8 (teď si nejsem jistý přesnými parametry toho skla) a D70 na rozsvícenou zářivku na stropě nezaostřil vůbec 🙂

          Ale nějaké seriózní porovnání by mě docela zajímalo…

          Odpovědět
      • rozumný názor – hurááá

        Není pravda, že u Nikonu všechny ostřící body mají stejnou citlivost
        Tvrzeni, ktere jsem pouzil v clanku, je dano subjektivni zkusenosti s jednim konkretnim modelem Nikon F5. Nikdy jsem u nej nemel pocit, ze nektere AF body jsou osizene (vyjma tho, ze dva byly liniove) eg. ze kdyz mi neozastri ty, tak prepnu na stredovy a treba to pojede.

        Jinak to porovnani AF je opet subjektivni, bez jakychkoliv mereni (ktere vymyslet dobre, neni zalezitost uplne trivialni). Za dobreho svetla, na kontrastni motiv – IMO neni poznat zadny signifikantni rozdil. Jakmile se seseri, motiv prestava byt kontrastnim apod. – tak tady IMO F5 utika 5D v kvalite o rad. Navic na F5 jsem stale mohl ve spatnych svetelnych podminkach pouzivat krajni AF body, u 5D na vsechny krome stredoveho muzu zapomenout.

        Ale jeste jednou pripomenu – je to subjektivni pocit, tykajicic se dvou konkretnich modelu. Neni to obejktivni test skrz produktove rady 🙂

        Odpovědět
  7. Přechod na jiný systém

    Jo jóó hodně to bolí pokud člověk má zahodit svoje svělé komponenty a začít je znovu shánět a jako střípek ke strípku si zase poskládat výbavičku.

    Já jsem si chtěl taky pořídit ke svým oběktivům ještě nějaké digitální tělo ,ale oni ti kluc japonský PEXTAX 645 Digitál né a né začít vyrábět 🙂

    Odpovědět
  8. Přechod na jiný systém

    Také uvažuji o přechodu a to přes to, že jsem se svou D70 a objektivy naprosto spokojen. Trápí mě nekompatibilita manuálních objektivů a “vývoj” nových modelů odebíráním funkcí (D100 -> D70 -> D50 -> D40). Poslední kapkou pro mě byla katastrofální zkušenost se značkovým servisem Nikonu…

    Odpovědět
    • přechod na jiný systém

      Dovolím si nesouhlasit. D100 je jiná řada, jejím nástupcem je D200 a tam o nějakém odebírání funkcí nemůže být řeč, ba naopak. D70 a D80 jsou opět jiné řady, D40 a D50 taky. Je potřeba porovnávat jablka s jablkama a hrušky z hruškama… Nebo jsem asi nepochopil, co jsi tím měl na mysli… 😉

      Odpovědět
      • přechod na jiný systém

        Ano, jsou to jiné řady, ale ta vývojová linie je zcela zřejmá. Mohu to tedy přeformulovat, že se mi nelíbí tvorba nižších řad odebíráním funkcí z vyšších. Jako běžný způsob oddělení profi od amatérských proti tomu nic nemám, ale Nikon udělal už druhou generaci ve třetí řadě stejným způsobem. Tento “vývoj” se mi prostě nelíbí. Pokud to někomu vyhovuje, je to jeho věc. Pro mě je to jeden z důvodů, proč uvažovat o změně systému.
        Je to lepší?

        Odpovědět
        • přechod na jiný systém

          Jo, pochopil jsem smysl sdělení, ale nějak nechápu, proč se ti to nelíbí… Já jsem byl naopak rád, že jsem měl za poloviční až třetinové peníze foťák, který měl podobné funkce, jako např. D1X (v případě D100) nebo D2X (v případě D200). Nebo to snad Canon dělá jinak? Nebo mi zkus napsat, jak by sis to představoval – máš pocit, že by měl Nikon/Canon vyvinout pro každou řadu např. vlastní čip a vlastní SW? Bojím se, že na to ani jeden z nich nemá dost peněz. Vývoj jde především pro profi těla a pro low-endy se omezuje funkčnost. To samé je třeba u aut – Fabia (“žebrák”) je stejná Fabia, jako vybavená, akorát má ořezané co jde, aby snížili cenu.

          Odpovědět
        • přechod na jiný systém

          Objektivne: Nikon, Canon ani nikdo dalsi nedela fotaky, aby se jejich majitele rozplyvaly, ale aby vydelali penize
          Pokud ma nekdo pocit, ze toto vyresi prechodem ke konkurencni znacce
          tak hura do toho.
          Canon udelal v minulaosti jeden kruty krok. Presel na EF objektivy s motory
          v objektivu. To mu umoznilo jako prvnimu vyrobit skla s “rychlym” ostrenim.
          Nepochybuji vsak, ze to byl velmi nepopularni krok, ktery stal Canon velke mnozstvi zakazniku. Nikon to tehdy neudelal, ale snazi se o to postupnymi
          kroky nyni (G objektivy, tela bez motoru apod).
          Jinak z meho subjektivniho pohledu u nas Canon obchodne skvele zvladl
          prechod novinaru na digital a hodne redakci preslo na Canon.
          Uprimne musim rici, ze prechod ke Canonu delsi dobu take zvazuji a to mam
          nainvestovano celkem dost (F100, D200, AF 80-200/2,8, …).
          Je jenom otazka kdy mi pretece trpelivost. Celkem zavidim Canonistum
          full size chipy a objektivne pokud je nikon nezavede tak budu prechodu
          zase o krok blize.
          Doufam ale, ze je Canon k tomuto kroku firmu Nikon donuti. Proto mam take
          jediny DX objektiv 18-70 a jinak pouzivam ty filmove. Pravda je, ze sirokac
          mi chybi, jen se mi nechce dat cca 20t na DX 12-24, ale treba vymneknu.

          Odpovědět
          • přechod na jiný systém

            To mu umoznilo jako prvnimu vyrobit skla s “rychlym” ostrenim.

            Ja bych malicko oponoval 🙂 Na F5tce, ze ji tu porad omilam, jsem osobne velky rozdil v rychlosti mezi ostrenim z tela a ostrenim z objektivu nepozoroval. Opet jsem nedelal rozsahle testy, ale rozdil mezi 80-200/2.8 s afs a bez afs v rychlosti a presnosti mi pripadal nevyznamny.

            Vyhodu bych intuitivne videl spise v tom, ze v pripdade AFS/USM je realizace kvalitniho AF setu objektiv-telo snaze realizovatelna.

          • přechod na jiný systém

            F5 je legenda. S orig. akumulatorem by se pomalu dala pouzit misto starteru. Je to skvele telo. Mel jsem v ruce jednu z prvnich F5 a fungovala s AFS skly bez problemu coz ukazuje jak dlouho nikon na afs pracoval, nez ho pustil do sveta.
            Btw mam 80-200 bez afs a s rychlosti ostreni nemam problem.

          • přechod na jiný systém

            No ja jsem na tom uplne stejne taky mám nainvestováno do Nikonu, ale poslední dobou začínám čím dál častěji číst články o Canonech. Jinak na 12-24 DX od Nikonu zapomeň, jestli chceš vyborný sklo tak jednoznačně Tokina 12-24. Má daleko lepší kresbu než originál Nikon, který stojí 2x tolik. To že má hlučný motor to zas tak nevadí, ostří stejně velmi rychle. Škoda že cenová politika Nikonu co se týká objektivů takto špatná. Objektivy jsou dosti drahé a navíc není moc na výběr.

          • přechod na jiný systém

            Objektivne: Nikon, Canon ani nikdo dalsi nedela fotaky, aby se jejich majitele rozplyvali, ale aby vydelal penize

            Nastesti to, kolik penez vydelaji, se spokojenosti majitelu dost uzce souvisi, takze jim nezbyva, nez se snazit. Jak uz to tak v zivote obecne byva, v 90% pripadu se nejdedna o konspiraci, ale o pouhou neschopnost.

  9. Fajn článek

    Ono se asi něco podobného dá předpokládat, ať už změníme aparát nebo auto, byt (tchýni). Škoda jen, že článek nepojednává o změně fotografického myšlení. Člověk (já tedy ano, viz http://www.jirikovy.estranky) asi jinak uvažuje, když má pevné široké ohnisko nebo dlouhý zoom. S filmem a snímačem je to asi podobné. Nebo není? Seriózních textů na toto téma je totiž na webu jako šafránu. A tento text seriózní je.

    Odpovědět
  10. Par poznamek, spousta textu

    Sice jsem system nikdy nemenil, ale prechod na digi jsem taky pred casem resil a tak si neodpustim prispevek do diskuze. 🙂 Uvodem by se asi hodilo rict, ze fotim uz leta na Nikon (napred kinofilm, ted digi) a Canony jsem si jen parkrat vyzkousel, neco s nimy nafotil a zase vratil … to jen tak aby bylo jasne, za kterou stranu “kopu”. Myslim si ale, ze oba systemy nejsou spatne a clovek muze i pres svou prislusnost zustat celkem objektivni. Jak uz tu nekdo rikal, je to o osobnich preferencich. Kazdy system ma silne a slabe stranky. Ja je znam a jsem s tim svym spokojen. A ted uz k tomu, co jsem chtel rict:

    Za D40/D40X bych se na Nikon nezlobil. To telo neni urcene pro lidi, kteri pouzivaji zrcadlovku, ale pro lidi, kteri foti kompaktem. Absence motorku nevadi, protoze zadny kompaktista doma starsi Nikkory nema a vsechny nove maji motorek. Vyber funkci a vlastne i ta absence displeje odpovidaji kompaktum. Vlastne kdyz hodne primhourim oci, tak je to neco jako dejme tomu Panasonic FZ-50 s bajonetem misto vestaveneho objektivu. Ted me nekamenujte, myslim velikosti, funkcemi a treba i vzhledem, ale samozrejme ne kvalitou fotek, ta velikost senzoru je prece jen nekde uplne jinde. Kazdopadne ucelem je nalakat k zrcadlovkam lidi s pokrocilejsimi kompakty a maximalne jim prechod usnadnit. Pokud budete brat D40 jako kompakt (coz podle techto charakteristik je), tak najednou zjistite, ze se vsechny modelove rady zlepsuji (D70 -> D80, D100 -> D200).

    Dalsi vec je zahustovani nabidky pridavanim dalsich modelovych rad. Kazdy vyrobce se o to snazi, protoze tak pritahne vic zakazniku a dosahne vyssich zisku. Je to jednoduche, proste kdyz uvedu Canon 5D, vytahnu penize navic z tech, co by jim byla 20D “mala”, ale 1Ds by si uz nekoupili. Deje se to vsude, Skodovka ma taky model mezi Fabii a Superbem, vas mobilni operator ma taky tarify mezi tim za 200 a za 2000. Osobne by me treba moc neprekvapilo, kdyby Nikon predstavil D60 jakozto vylepsenou D5o, ktera by zapadla pod D80 (ale samozrejme nad kompaktik D40). Zahustovat to ma totiz smysl hlavne tam, kde je hodne zakazniku a z toho kynouci zisky, cili u tech levnejsich zrcadlovek. Pro zakaznika z toho plyne vyhoda, ze si muze vybrat presne to co potrebuje, a zaplatit jenom to co potrebuje.

    Co se tyce tech debat kolem zaostrovani, ve specifikacich se pise, ze krizove senzory u Canonu funguji do svetelnosti F2.8, kdezto u Nikonu az do F5.6. Krome toho, ze je to podraz na majitele vsech dlouhych telezoomu, objektivu bez “L”, ale treba i stabiliziovanych 24-105 L IS a 17-85 IS, to mozna taky naznacuje, kolik svetla ktere senzory ke sve praci potrebuji. A k te stabilizaci: pohyblivy opticky clen bude vzdycky ucinnejsi nez pohyblivy cip. Jednak pri pohybu fotoaparatu dochazi nejen k posunu obrazu po cipu, ale i k nakloneni obrazove roviny, coz posouvani cipu neresi, druhak se cip na svych cestach dostava dale od opticke osy, kde ma opticka soustava kazdeho objektivu horsi vlastnosti (ostrost, barevne vady, vinetace – hlavne u objektivu pro format APS dost smrtici). Take je kazdemu jasne, ze posouvani cipu bude na rozdil od opticke stabilizace tezko optimalizovano pro kazdy objektiv. Z techto vsech duvodu se u stabilizace cipem dosahuje o 2 expozicni stupne lepsi cas nez bez jejiho pouziti, kdezto u opticke az o 4 expozicni stupne.

    Ohledne Nikonu a blesku verim, ze soucasna technologie uz je definitvni (aspon na nejake to desetileti), protoze uz na ni z meho pohledu neni co vylepsovat. Mereni blesku mi prijde vynikajici (Canon jsem zkousel jen kratce, takze nemam vlastni podrobne srovnani, presto mi podle fotek znamych “Canonistu” prislo, ze Nikon je v tomhle dal). Slepa vyvojova vetev v podobe D-TTL byl velky prehmat a kdyby se mi doma prasilo na nejaky ten SB-80DX, asi bych se tu tak nerozplyval nad vyhodami noveho systemu, presto si myslim ze zmena byla lepsi nez setrvavani u systemu, ktery se neosvedcil. Vyhody i-TTL podle me casem jednoznacne prevazi (a bolestna zmena preboli) podobne jako to bylo u Canonu se zmenou bajonetu. Navic je tu velmi slusna naplast v podobe bezdratoveho ovladani, na ktere konkurence proste nema odpoved. Otazka je, jak casto to clovek pouziva, ale je pro nekoho prace s bleskem dulezita, pak za svoje penize nic lepsiho nekoupi.

    U sumu je uz je ta situace opacna, Canon je proste lepsi. Pro nekoho to muze byt klicovy parametr, pro me az tak neni. Oproti filmu je kazda dnesni digi-zrcadlovka lepsi “o parnik” a ten chlup navic o ktery je jedna lepsi nez druha uz pro me nehraje takovou roli. Vic me mrzela mensi velikost cipu, diky ktere samozrejme stavajici sestava objektivu uz uplne nevyhovovala a bylo jasne, ze budu muset neco prikoupit. To je pri prechodu na mensi format velky problem a uplne chapu, ze to nekoho primeje format nemenit. Nakonec me to ale az tak nebolelo, protoze se mi povedlo za 9000 sehnat v bazaru Tokinu 12-24, k tomu jsem si nechal “zakladak” 28-80/F2.8 a samozrejme teleobjektiv a az se fullframe vrati (a ja tomu verim), budu pripraven… :o) S timhle jsem schopen pokryt za rozumny peniz vse co potrebuji, pevnou 24 jsem s klidnym svedomim prodal a ted posilhavam po rybim oku Tokina 10-17.

    Nikomu neberu, ze se muze v podobne situaci rozhodnout jinak. Kazdy mame jina kriteria a potreby. Pro me je fotografovani konicek, nevydelavam si tim a nepotrebuji za kazdou cenu spickovou kvalitu. S prechodem na digi jsem dlouho otalel a nakonec si poridil Nikon D70 (s baterkou navic za 9000 – no nekupte to). S kvalitou jsem spokojen a s ovladanim jeste vic. Mel jsem samozrejme tu vyhodu, ze jsem Nikon pouzival i predtim, takze jsem vsechno nasel “na svem miste”, ale troufnu si tvrdit, ze i pro cloveka bez teto vyhody je ovladani Nikonu velmi intuitivni. Mel jsem parkrat v ruce Canon 300D/350D/400D a tak dobry dojem jsem z nej zdaleka nemel. Navic jsem mel porad pocit, ze drzim v rukou krehkou hracku, se kterou bych mel zachazet opatrne. Nikony na me pusobi daleko solidnejsim dojmem a diky tomu a skvelemu ovladani se muzu plne soustredit na fotku misto na fotak (coz u me dela vic nez technicke parametry fotaku). Ze stejneho duvodu treba jednoznacne uprednostnuju Tokiny pred Sigmami – vzbuzuji ve me duveru, ze jim ani pri velmi vasnivem fotografovani nic nestane. 🙂 Proto jsem nabyl dojmu, ze treba i s Canonem 5D, ktery by mel mou D70 ve vsech ohledech prevalcovat, bych proste lepsi fotky nedelal…

    To zni jako ciste subjektivni pochvalna oda a taky jsem si dlouho myslel ze je, ale postupem casu jsem zjistil, ze zase tak subjektivni neni. Jde o to, ze kazdy komu jsem ten fotak pujcil, se s nim prekvapive rychle szil, at uz predtim s Nikonem fotil ci nikoliv. Nejvic na me v tomhle smeru zapusobila pochvala od jedne kamaradky, ktera potrebovala rychle nahradu za jeji vybity Canon. Nejen ze ho bez dlouheho vysvetlovani ovladla, ale kdyz mi ho vracela, tak ho dlouze chvalila. Pusobilo to na me dojmem, ze i kdyz je zvykla na svuj Canon, radu veci z meho Nikonu by do nej brala hned, a je jich mnohem vic, nez ktere ji v mem Nikonu chybely. Treba i takove hlouposti, jako je prisvetlovaci svetylko nebo kompenzace blesku, na ni udelaly dojem, a nakonec mi rekla, ze ji to nasadilo brouka do hlavy, jestli by se ji s Nikonem nezilo lip, coz udelalo zase velky dojem na me. Od te doby si rikam, ze na tom ovladani bude asi neco vic nez jen ze jsem zvykly na svou znacku, ze si asi spoustu drobnosti diky jejich perfektnimu reseni ani neuvedomuju a to ze nejsou samozrejme bych zjistil teprve az bych o ne prisel.

    Koukam ze se mi to nepovedlo vyjadrit zrovna par slovy, kdo to docetl az sem, ma muj obdiv. 🙂 Jinak vyborny clanek a necekane dobra diskuze, doufam ze to nekomu pomuze s rozhodovanim nebo aspon ujasnit si par veci.

    Odpovědět
    • par poznamek, spousta textu

      Mel jsem samozrejme tu vyhodu, ze jsem Nikon pouzival i predtim, takze jsem vsechno nasel “na svem miste”, ale troufnu si tvrdit, ze i pro cloveka bez teto vyhody je ovladani Nikonu velmi intuitivni. Mel jsem parkrat v ruce Canon 300D/350D/400D a tak dobry dojem jsem z nej zdaleka nemel. …

      … Od te doby si rikam, ze na tom ovladani bude asi neco vic nez jen ze jsem zvykly na svou znacku, ze si asi spoustu drobnosti diky jejich perfektnimu reseni ani neuvedomuju a to ze nejsou samozrejme bych zjistil teprve az bych o ne prisel.

      Ja si myslim, ze je to spis tim, na co je clovek zvykly. Ja jsem po deseti letech pouzivani Canonu ted nucena pracovat s Nikony a zatimco ovladani Canonu (teda konkretne Canonu stredni tridy, s koleckem na zadni stene), mi vzdycky prislo velice jednoduche, logicke a intuitivni, tak u Nikonu mi prijde, ze je same tlacitko a ovladac a ze jsou vsechny vicemene nahodne rozesete po celem tele, takze kdyz mam najit neco, co pravidelne nepouzivam, tak je to vzdycky des. Menu na me pusobi podobne chaotickym dojmem. Ano, jsou na Nikonu veci, ktere bych mela rada na svem Canonu, ale zrovna tak bych se nerada vzdavala jinych, ktere mi na Canonu prijdou lepsi .(Treba zrovna to lepsi ovladani ;-))), ale najdou se i jine.) Krome toho jsem zjistila, ze rozdil v tom, jak cloveku sednou ruzne modely teze znacky, muze byt zrovna tak velky nebo i vetsi. Treba takovy D2x mi moc neprirostl, zatimco D200 je mi docela sympaticky. I kdyz ovladani maji velice podobne a porad s nim jeste trochu zapasim. Kdyz nad tim ted tak premyslim, tak nejvetsi vyhodou Canonu je to, ze je muj vlasni a jedina dalsi osoba, ktera ho pouziva, je muj muz, ktery mi na nem obvykle neprenastavi polovicku vsech nastaveni. Jen tu a tam neco a omezuje se na veci, kterych si clovek pomerne rychle vsimne a ktere dokazu nastavit zpatky bez velkeho hledani. :-)))

      Odpovědět
      • par poznamek, spousta textu

        Je zajimave, ze to, co nekdo povazuje za velkou vyhodu, druhemu vadi. Skoro to svadi k domnence, ze za cas budou fotaky mit na sobe par cudliku a budou se vymenovat kryty jako u mobilu v barve ruzove, modre, cerne a titanove (za priplatek), a ty knofliky budou volne programovatelne. A spousta nadsencu bude nabizet na netu svoji konfiguraci za $4.99. To teprve bude ten spravny zmatek v ovladani.
        Ale vazne. Kdyz jsem is kupoval prvni Nikon, tedy F70, internet skoro nebyl a tak jsem se nedozvedel, jak priserne ma ovladani. A ono to bylo jen neco na zpusob ovladani z menu. Zvykl jsem si skoro ihned a po prechodu na D70 mi najednou chybela ta rychlost vyberu prednastavenych setupu. D200 tohlesice nejak resi, ale ta krasna jednoduchost a komplexnost jako u F70 to stale neni.
        Na druhe strane, D200 i D2X jsou profi pristroje a predpoklada se, ze profik s nimi dela denne a dostane je do ruky. Takze narikat na moc cudliku mi neprijde namiste. Naopak, to, ze kazdy cudlik ma jen jednu funkci a nemeni ji podle toho, v jakem rezimu se prave pracuje, je moc sympaticke. U D70 jsem kolikrat zkousel pridat citlivost a pritom se jen posouval prohlizeny obrazek…
        Ani s tim otocnym volicem bych nemohl zcela souhlasit. Mozna vyhovuje normalnimu cloveku, ale ja, ktery se koukam do hledacku levym okem, mam ve volici zapichnuty svuj ponekud vetsi nos. Takze s nim mohu akorat mackat volic od Nikonu :-). Stejne je to i s narky na ostatni “features” ci jejich absenci. Obvykle existuje dobry technicky duvod, proc to tak konstrukteri namysleli a ktery vychazi z koncepce te ktere znacky ci modelu. Delat universalni nastroj je obvykle k nicemu. Proto nakonec existuji vedle sebe dva profi modely Canonu i Nikonu, kazdy urceny pro trochu jinou oblast. Mozna se casem sjednoti, mozna se se naopak budou vice specializovat. Zato amaterske modely musi byt universalni a predevsim prodejne – aby mohly byt i levne a tedy prodejne. Takze se tu ubere cudlik, tu packa, tu motorek, tu kontakt … nastesti, jinak bychom se nedoplatili.

        Odpovědět
        • par poznamek, spousta textu

          Lidi jse nakonec sziji s prakticky cimkoli, i kdyz neco tak spojite pokryteho cudliky jako D2x nebo D200 jsem teda jeste nevidel, a doufam, ze na svem aparatu neuvidim. Kdyz uz, tak vice otocnych volicu, na kterych je na prvni pohled videt, na co jsou nastavene, to mi treba u 5D chybi v porovnani s 50kou. Takove humpolacne ovladace se mnohem lepe pouzivaji treba v rukavicich. Klidne bych i vice plastikovy povrch (ne vnitrek)., ktery nestudi, a je lehci.

          Odpovědět
  11. Anketa

    Ja to vidim uplne jinak a to predevsim pokud srovnavam 5D a D200 nebo jen FF versus APS-C a to i s ohledem na dlouhodobe hledisko. O to ale nejde, nechci zacinat obvyklou nekonecnou debatu. Clanek se mi libi a prijde mi to jako velmi zajimave pocteni. Chci ale podotknout, ze prilozena anketa je trosku o nicem, pokud v ni chybi moznost hlasovat pro volbu “Nikdy jsem system nemenil”, protoze to je take velmi zajimave cislo ….
    Ahoj a dobre svetlo.
    Michal

    Odpovědět
  12. Praktické…

    Velice oceňuji váš článek za praktický přínos bez zbytečného výčtu objektivních parametrů obou systémů. Myslím, že podobné dilema si pokládá spousta fotografů a praktické zkušenosti jiných třeba pomůžou. Nejvíce jste mě ale potěšil vaší “neschopností” ve vyměně objektivů. Už jsem myslel, že jsem byl tak neschopný jenom já, když jsem přešel z Canonu na Nikon. Fakt jsem se pobavil, děkuji. O.V.

    Odpovědět
  13. Neštve vás to teď?

    Dobrý den. Tak mě napadá, že bych byl asi pěkně rozmrzelý absolvovat takové martýrium s kompletní změnou systému a za pár měsíců zjistit, že důvod, kvůli kterému bych to udělal je jaksi pryč? J
    á bych se asi nakrk nejdřív na sebe, pak na Nikon, pak by mě to asi přešlo, ale dobrej pocit bych z toho neměl.

    Odpovědět

Napsat komentář