barevné vyvolávání

Tomáš Rejna

Dobrý den,
začínám s barevným pozitivním procesem RA-4, používám materiály Tetenal Colortec RA-4 pro práci při pokojové teplotě. Rád bych věděl, zda je možné pracovat i s jinými ředěními pracovních roztoků (kvůli úspoře dosti drahé chemie), než jak předepisuje výrobce (tzn. 1+4), jak je běžné u černobílých materiálů (např. vývojka Ilford Multigrade umožňuje ředění 1+9 nebo 1+14). Zajímalo by mě, jestli máte vyzkoušené i ekonomičtější poměry ředění s příslušnou úpravou vyvolávacích časů a kapacity pracovního roztoku, pokud to není u barevného vyvolávání úplný nesmysl.
Dále bych potřeboval vědět nějaké vyzkoušené základní barevné filtrace, abych se mohl při zkouškách od čeho odpíchnout a nezničil zbytečně moc materiálu. Mám nakoupené papíry Kodak Ektacolor Supra III a fotím většinou na filmy Kodak řady Royal Supra, Elitecolor nebo Portra. Pomohly by mi i odkazy na technické listy jednotlivých materiálů. Bohužel nejsem cizojazyčně příliš zdatný, takže na oficiálních stránkách výrobce se orientuju jen dost chabě.
Moc děkuju za odpověď

1 komentář u „barevné vyvolávání“

  1. Odpověď redakce

    Lázně pro RA-4 nelze ředit, je třeba pracovat při ředění doporučeném výrobcem. Při zředění by se nejen snížila koncentrace vyvolávací látky, ale rozhodilo by se i pH a to dohromady by změnilo kinetiku vyvolávání jednotlivých vrstev, takže by vznikly filtrací neodstranitelné barevné závoje.

    Nejen kvůli ceně lázní ale doporučuji pracovat se standardním horkým procesem při 35°C. Horký proces je stabilnější, má černější černou a sytější barvy. Je určitě lepší investovat do zařízení pro udržení teploty a potom pracovat s levnější horkou chemií.

    Filtrace pro filmy Kodak Supra na barevné hlavě Meopta Color 3 mi vycházela (C, M, Y) = (00, 30-40, 70-80)

    Odpovědět

Napsat komentář