Dobrý den. Jsem černokomornický začátečník a chtěl bych se Vás zeptat, zda existuje nějaká “universální” negativní vývojka, která by dávala dobré výsledky s většinou ČB filmů (Foma, Ilford, Kodak T-Max)?.. Občas mám totiž možnost zakoupit velice levně ČB filmy, bohužel pokaždé od jiného výrobce.. Zatím tedy používám filmy Foma a vyvolávám ve Fomě LQN. Chválu jsem slyšel na ID-11, Rodinal.. Nezpracovávám často mnoho filmů a proto bych preferoval spíše koncentrát než jednorázovou práškovou. Jaký je Váš názor třeba na Fomu R09? Fotím jak kinofilm, tak svitek. S Fomou jsem docela spokojený, ale rád bych občas na nějakou tu “fajnovost” použil třeba padesátku Ilford Plus F, T-Max atd. Spíše budu používat citlivost 100 (125). ISO 200 a 400 asi opravdu jen vyjimečně. A bylo by pro mě docela nevýhodné ke každému filmu kupovat jinou vývojku.. Proto, existuje nějaké rozumné, fungující řešení? Nebo bude vhodnější zůstat u filmů i chemie jen u jedné značky?
Velice Vám děkuji za Vaše rady a postřehy.
S pozdravem David Svatoš
Odpověď redakce
Takovou nejuniverzálnější vývojkou je pro Vámi uvedený případ Kodak D76 = Ilford ID-11. Můžete s ní pracovat jako s koncentrátem tak, že ji rozmícháte podle návodu a pak si na každé volání smícháte jeden díl čerstvé vývojky a tří díly vody. Mě vydrží namíchaný roztok jeden rok, litr mi tak vystačí na dvanáct filmů.
Vývojky typu Rodinal (tedy i Foma R09) umožňují ovládat kontrast v širokém rozsahu a dávají ostrý obraz (zvláště při velkém zředění), ale mají jednu nectnost – dávají velmi zrnitý obraz (já mám pocit, jako by Rodinal hrudkoval). To už nemusí být u svitku problém, já ho například používám často na formátu 13×18.
Volba vývojky a filmu není o tom, jak se k sobě hodí, ale jak se výsledek jejich kombinace – především tonální podání – hodí k fotografované scéně a vašim představám
Re..
Velice Vám děkuji.
Vývojka
Já ke vší spokojenosti používám Fomadon P (v prášku) jak na Ilfordy, tak Fomy.Je to vývojka typu D76d.Nevím jaký je přesný rozdíl od Kodaku D76, ale vyvolávací časy jsou totožné.
vývojka
D76d obsahuje navic kyselinu boritou, ktera ve spojeni s tetraboritanem dava nizsi, ale stabilnejsi pH. Vysledkem je mene energicka vyvojka, ktera je ale mnohem mene citliva na kvalitu chemikalii, predevsim siricitanu.
Pomadon P (ve skutecnosti polsky Foton W37) nema presne slozeni D-76d, nesouhlasi celkova hmotnost (126g x 123g). To ale neni podstatne.
Osobne bych ji doporucil i pouzival, pokud by se potvrdily nadeje, ktere jsem do ni vkladal. Vyzkousel jsem ale dve ruzna baleni a ani jedno nedavalo i ani v zakladnim roztoku zdaleka takovy rozsah zcernani, jako ID11 redena 1+3. Mama jeste dve baleni a nekdy je znovu vyzkousim, lec jsem jaksi skepticky.
supergrain
pro univerzalni vyvolavani…mam nejlepsi zkusenosti s LP supergrain..male zrno, maly zavoj, akorat kontrast a polotony, jen je na ni malo odkazu na vyvolavaci casy, resim to pomoci navodu na Paladixu a vychazi to…zrovna dnes ORWO NP15 … 18 stupnu, redeni 1:9, 6 minut…vysledek super
http://www.paladix.cz/clanky/odhad-vyvolavaciho-casu.html
a vychazim z Tobíkovy metody zcernani, jen se musi film fotit na nominalni ISO ..si myslim
D76d
Jo, přesně podobnou odpověď jsem očekával.Nevím,originál D76 jsem nezkoušel, ale tahle vívojka mi dopřává celkem dobré výsledky.Prosím vás, nevíte jaký je rozdíl mezi Kodakem D76 a Ilford ID11?
d76d
Predpisem jsou naprosto stejne, komercni baleni ID-11 obsahuje navic spetku dalsi chemikalie, coz je – pokud se nepletu – zmekcovadlo pro pripad, ze by mel nekdo k dispozici pouze prilis tvrdou vodu. Jestli je komercne dostupna D76 ciste dle predpisu, nebo jestli je tam taky neco navic, to jsem nezkoumal.
Kodak D-76 d
tuto vývojku jsem v minulosti používal.Oproti D-76 dává stejnoměrnější výsledky /regulátor bora a kyselina boritá/. Vvolává pomaleji a jemnozrněji,ale využívá citlivosti hůře než D-76 – musí se o jedno číslo přeeponovovávat.
trix@1600
potreboval bych poradit jake casy a koncentrat na tento film v ID-11. dostal jsem par kousku a nechci je pokazit.. Dik.