má smysl používat analog a digi současně?

Jan Bašta

Dobrý den.Po několikaleté odmlce bych rád začal opět fotit.Jelikož jsem odchovanec analogové technologie,která má (myslím) stále nezanedbatelnou kvalitu – pořídil bych si nějakou analog.zrcadlovku, a jelikož nejsem odpůrce digi.technologie – pořídil bych současně i digi.zrcadlovku. Má představa je – zachovalé analog.tělo z bazaru a digi.tělo nové 6-10Mpix.Nemám úplně jasno v otázce objektivů a to je i smysl mého dotazu. U Canonu jsou objektivy použitelné u obou technologií, nevím jak je to u Nikonu… Tímto jsem i naznačil, které značky preferuji, avšak doposud nevím, kterou zvolím – Ca nebo Ni – což je druhá část mého dotazu.Byl bych rád,kdybyste mi v této otázce poradili (stručně) z širšího pohledu-tj. celková technická jakož i obrazová kvalita, kompatibilita objektivů a blesků, v budoucnu upgrade …Vím,že v tomto je radit těžké.Ptám se proto, že o Canonu něco vím, ale o Nikonu již ne – proto bych Ni nerad odepisoval.
Má představa Canon: analog.-eos 5,nebo eos 3/
digi.- eos 20D,nebo 30D (v budoucnu 5D)
Nikon:analog.- nevím /digi.-D200
Použití pro: reportážní foto,sport, + portrét
P.S. : používat obě technologie je možná hloupé a zbytečné… je obrazová kvalita rozměrnějších fotografií z digi srovnatelná s filmem?
Děkuji za Vaši odpověď, J.B.

7 komentářů u „má smysl používat analog a digi současně?“

  1. Odpověď redakce

    Dobrý den, osobně jsem vstupoval do této řeky stejně jako Vy pevně přesvědčen, že budu pořád fotografovat krajinky na diapozitivy a digitál bude jen taková hračka. Jenže realita je jiná a po půl roce jsem prodal všechny filmy z lednice, pár analogových záležitostí také (objektivy, vývojnici, atd.) a zůstal jen u digi.

    Ono totiž ty možnosti jsou natolik odlišné, a pokud pracujete s rawem, není to proti filmu zas takový rozdíl, že nevidím důvod, proč mít analog. Možná vám napoví článek: http://www.paladix.cz/clanky/digi-kontra-analog-famy-skutecnosti.html

    Názor je to osobní, ale považuji, už jen z důvodů kvality zpracování filmů a ceny, analog v kinofilmovém formátu za zbytečný. Pokud nejste krajinář, jenže pak stejně potřebujete střední formát.

    Hezký den přeje Jan Hlinák

    Odpovědět
  2. Co promítání?

    Máte pravdu,pokud ignorujete domácí promítání diapozitivů,ale myslím si,že právě tato oblast se ignorovat nedá a právě krajiny nejlíp vyniknou jako velký obraz na plátně.J.

    Odpovědět
    • co promítání?

      No, dneska již o tom nejsem až tak přesvědčen, nejen proto, že mě projekce obrazu tak trochu živý.
      Promítání diapozitivů je krása, to je prostý fakt, nesrovnatelné s projekcí dat z projektoru.
      Jenže, diapozitivní praxe je následující (mám doma pár tisíc diapozitivů …) :

      – musíte promítat originály a tahat je všude sebou, což zas není taková sranda
      – většinou promítáte laikům, takže to zas tak neocení, v podstatě je jim to fuk
      – máte opruz s prohybáním, autofokusem, zasekáváním, když promítáte v partě tak ještě s rozdílnými rámečky, atd.
      – snímky se hezky škrábou, práší se na ně, nebo mají Newtonovy kroužky, …
      – taháte promítačku, spoustu rámečků, atd.

      Ve výsledku je jednodušší a z pohledu obsluhy opakovatelnější vzít jeden notebook, na USB flash paměti nasázet snímky a promítat z projektoru, správně nastaveného.

      Tady na Paladixu jsme to řešili tisíckrát – výsledek po letech? Všichni promítáme na fotografických akcích z projektoru.

      Každý si to musí rozhodnout sám, ale jako argument to dnes není zas tak zásadní. Než tahat originální diáky, vezmu jejich skeny …

      Odpovědět
      • co promítání?

        Máte pravdu,prohýbání -popping -je asi největším problémem diaprojekce,při použití i antinewton skla se většinou objeví Newtonovy kroužky.Ani objektiv s vyšším zacloněním problém nevyřeší.
        Jsem amatér,občas fotící pro sebe pro radost a pro zachování vzpomínek.Co jsem viděl dataprojekci,také se mi nezdála tak špatná,jak se někdy uvádí.Ale pro domácí promítání pro sebe a rodinu a pár známých asi ještě drahá a upřímně řečeno-vědomí,že kvalita rozlišení a barev je horší než u diapozitivu,když má člověk tendenci zachytit skutečnost a okamžiky v co možná nejlepší dostupné kvalitě…Ale až bude dataprojekce dosahovat kvality diapozitivu nebo jej předčí,tak pak to bude o něčem jiném.Mimochodem,při této příležitosti-můžu se zeptat jaká asi bude kvalita skenu z nové multifuknčí tiskárny Canon MP 810,která má skener na diapozitivy v rozlišení 4800×4800?Děkuji,J.

        Odpovědět
        • co promítání?

          Kvalita skenu bude stát za houby, multifunkční zažízení jsou prostě multifunkční zařízení. Vyhoříte na schopnosti snímání denzity (rozdíl mezi nejtmavšími a nejsvětlejšími místy), velikost rozslišení je v tomto směru méně podstatný údaj.
          Tady jednoznačně kinofilmový skener.

          Odpovědět
  3. Já jsem taky pod obojí…

    Já jsem teď taky pod obojí způsobou – přešel jsem na DSLR a užívám si všech výhod, jež mi to přineslo – zejména úspora materiálu, výběr z více záběrů, zpracování v počítači… Ale na tábor, kam jedu s děckama a kde není elektřina (a zřejmě nebude ani možnost dobít si aku v autech) si vezmu svůj Dynax na film.

    Odpovědět
  4. A pak tu máme ještě ČB fotografii

    a tam mi připadá analog ( v kinofilmové variantě ) stále ještě digitálem nepřekonaný. Nebo má někdo ze zde ctěných přítomných nějaké konkrétní pozitivní ( ve smyslu kladné 😉 ) zkušenosti s ČB pozitivy (ve smyslu zvětšníny resp. tisky) z digi zdroje?

    Odpovědět

Napsat komentář