motiv

Canon EOS 5D poprvé - což takhle zkusit fullframe?

Dojmy z poměrně důkladného testování Canonu EOS 5D.

Něco málo úvodem

Jak asi čtenáři Paladixu zaregistrovali, užívám už delší dobu zrcadlovky Canon, nejprve 10D, nyní 20D. Zaměstnávám je velice tvrdě a mé nároky spíše stále narůstají. Proto jsem velice uvítal možnost si po dobu cca jednoho týdne důkladně ověřit v praxi i nový model EOS 5D s fullframe snímačem. Přístroj nám zapůjčila firma Canon spolu s přídavným gripem a kvalitním objektivem EF 24-70mm f/2,8 L, k testům jsem přirozeně použil i své vlastní objektivy z L řady.

Předesílám, že tento článek je psán z ryze praktického hlediska, nejde o typickou recenzi a v řadě míst srovnávám s EOSem 20D, proto doporučuji podívat se i na mé starší komentáře (viz související odkazy). Zájemcům o podrobný popis vlastností mohu doporučit recenzi na serveru Dpreview. Je sice v angličtině, což jazykově méně vybavené asi nepotěší, ale v češtině zkrátka a dobře podobně obsáhlý popis neexistuje.

Ještě předesílám, že se EOSem 5D zabývali i další členové redakce a v dohledné době se objeví i další příspěvky. Jak zjistíte, v některých ohledech se názory poněkud rozcházejí. Je to zcela normální, neboť EOS 5D skutečně není přístroj umožňující snadné černobílé soudy. Právě naopak, asi bychom mezi současnými DSLR nenašli přístroj, u kterého se mohou názory tak rozcházet...

Mechanické provedení a ovládání

Canon EOS 5D EOS 5D se někdy označuje jako "20D na steroidech". Je v tom kus pravdy, ale úplně výstižné to podle mě není. Je faktem, že řešení 5D má s 10D/20D společného hodně a jako uživatel těchto přístrojů jsem se s "pětkou" skamarádil okamžitě. S těmi steroidy bych to ale nepřeháněl, nárůst velikosti není zas tak velký. Nejviditelnější změnou je jiný design a nárůst velikosti hranolu hledáčku, to je vidět dost. S tím souvisí i další změna, kterou je absence vestavěného blesku. Mám-li být upřímný, tak zrovna tohle se mi moc nelíbí a komentáře o profi zaměření těla mi připadají jako výmluva. EOS 5D je mířen na podobnou klientelu jako EOS 5 v analogových časech a ten blesk měl, dokonce se zoomem. A faktem je, že sice naprostou většinu zábleskové fotografie se stávajícím 20D dělám s externím 580EX, nicméně případů, kdy zejména kvůli vyjasnění stínů něco "bliknu" vestavěným bleskem není až tak málo, u 5D mi to popravdě řečeno chybí.

Příjemný je zato větší displej na zadní straně přístroje, to mi pro změnu, po seznámení se s 5D, teď trochu chybí u 20D. :-(

Jinak je v ovládání asi nejviditelnějším rozdílem odpadnutí motivových programů na otočném voliči, zůstal pouze plně automatický "zelený režim". V tomto případě mi to připadá celkem logické, navíc se objevila příjemná inovace v podobě "custom režimu" C. Velmi šikovné, nastavíte si cokoli chcete a pak v menu zvolíte "Register" a nastavení se uloží pod C polohu voliče. V případě Canonu jde tak trochu o návrat k tradici, pamětníci si možná vzpomenou na EOS 100, ke kterému byl dodáván sešitek čarových kódů, které popisovaly různé kombinace a šlo je nahrát jako předvolbu k jedné poloze otočného voliče. Dnes v době digitálů to jde řešit daleko elegantněji a nemohu si odpustit poznámku, že by tato funkce stála za ještě větší propracování. Osobně bych totiž na ovladači nechal motivové programy všechny, ale všechny je udělal uživatelsky modifikovatelné. Snad někdy příště...

Zpátky k mechanickému provedení. Pro každého uživatele EOSu 10D a zejména 20D je 5D velmi blízký, provedení i ovládání je skoro stejné. Samozřejmě se to týká jak kladů, tak i záporů. Za klad pokládám velmi logické a rychlé ovládání. Prakticky cokoli jde nastavit buď přímo anebo formou "stiskni tlačítko na horní straně přístroje a následně se jedna veličina mění předním a druhá zadním kolečkem". Neodpustím si poznámku, že mi to osobně připadá ve většině případů rychlejší než přímá volba, třeba přestavení ISO se dá udělat jednou rukou s přístrojem u oka a podle mě je to pohodlnější než namačkání zdánlivě vhodnějším samostatným tlačítkem u Nikonu, ale samozřejmě je to hlavně otázka zvyku.

Přístroj také výborně sedí v ruce, osobně mimochodem vůbec nepokládám za nutné užívat přídavný vertikální grip, při vertikální orientaci se mi skoro lépe fotí bez něj. Ale opět, je to věc zvyku...

Bohužel jsou ale zachovány i určité nectnosti. Za velkou chybu pokládám absenci údaje o ISO přímo na horním displeji nebo v hledáčku, tohle mě fakt štve. Nadšen nejsem ani informacemi v hledáčku jako takovými, on je totiž použitý displej pravděpodobně beze změny převzat z 20D. Vzhledem k podstatně většímu hledáčku ovšem v 5D působí mnohem drobněji a méně výrazně.

Poslední hodně diskutovanou otázkou je to, že tělo 5D není důkladně utěsněno proti povětrnostním vlivům, prostě jde opět o tělo z řady 10D/20D, nejde o příklon k profi řadě 1xx. Já bych to ale až tak moc nedramatizoval, s 10D i 20D jsem fotil v dešti nebo třeba v cákající vodě při výlovu rybníka a vše vydržel. Navíc z hlediska kondenzace vlhkosti nemusí být lepší utěsnění jednoznačným přínosem, ono se u výrobků vystavených povětří neříká náhodou, že "nejlepší těsnění je díra". Celkově sice absence "profi" utěsnění určitě není kladem a potěšila by, ale nevnímám to jako extrémní problém.

Hledáček

Fullframe snímač v důsledku samozřejmě vede k tomu, že je hledáček podstatně "větší" a přehlednější. Toto řada lidí brala jako jeden z hlavních argumentů proti přístrojům s APS-C snímači, mě to ale nikdy až tak moc nevadilo, a proto asi nedokážu pohled do hledáčku "pětky" tolik ocenit. Každopádně ale své půvaby má. Dalším zdokonalením je dostupnost několika výměnných matnic, může se to hodit, k testům ale k dispozici nebyly. Méně mě potěšil menší displej v hledáčku, viz popis v minulém odstavci.

AF systém

Jednou z nejvíc kontroverzních věcí u EOSu 5D se jistě stane jeho AF systém. Popravdě řečeno mě docela nadchl, naproti tomu redakčního kolegu Hlináka naprosto otrávil. Zajímavý rozpor, že? Důvody se ale dají vysvětlit celkem logicky.

Nejprve k nedostatkům. Podstata problému je v tom, že základních 9 bodů je doslova převzato z EOSu 20D. No, nějaké drobné změny tam budou, AF u 5D je například trochu citlivější, ale rozložení je stejné úplně. Háček je ale v tom, že snímač u 5D je podstatně větší a tak jsou body převzaté z 20D soustředěné velmi výrazně kolem středu. Takže pokud někdo fotí ze stativu nějakou propracovanou kompozici, tak může snadno zjistit, že na motiv někde v zlatém řezu prostě není čím zaostřit. Není co dodat, prostě to tak je.

A proč naopak mé nadšení? Inu, ony zápory se mohou v jiné situaci stát i klady. A já jsem při mém focení zvířat, kde jednak v průměru středové kompozice asi mírně převládají a za druhé (to už nejen u zvířat) se často snažím o focení pohyblivých objektů, kde mám velmi vysoké nároky na režim servo AF, zjistil, že za této situace má rozložení bodů více kolem středu spíš výhodou. Zkrátka a dobře pokud třeba chytnete racka za letu na středový bod a pak s ním táhnete, tak ho AF systém u 5D drží daleko lépe než "řidší" body u 20D. Navíc přináší "pětka" cenné zdokonalení - kolem středu je ještě 6 pomocných AF bodů, které opět hodně zlepšují držení objektu v servo AF režimu. Celkem je tedy AF 15ti bodový. Osobně mohu zcela objektivně říci, že při akčním focení si stojí 5D o hodně lépe než (přitom vůbec ne špatný) 20D a v některých ohledech (zejména za hodně slabého osvětlení) by měl dokonce překonat i topmodely 1Dxx. Za dobrých světelných podmínek je ale AF systém u 1Dxx přece jen v servo režimu pořád znatelně rychlejší, rozdíl se ale zmenšil.

Takže jednoznačný závěr tato kapitola nemá, každý si musí vybrat, jsou-li pro něj vážnější argumenty pro anebo proti.

Měření expozice

Stejně jako u předchozích modelů máme k dispozici integrální měření se zvýhodněným středem, selektivní měření (cca 8% hledáčku) a přirozeně i 35ti segmentové. Nově je doplněno i bodové měření, které měří 3,5% plochy. Přidání bodového měření je určitě kladem i když se netajím s názorem, že se jeho význam někdy přehání a docela rád bych věděl, kolik procent lidí, kritizujících Canon za to, že většina modelů má pouze selektivní měření, pravé bodové měření opravdu užívá. Podotýkám, že toto není narážka jen na příznivce Nikonu, naprosto stejné dohady tu byly už před cca 10ti lety v analogové éře mezi příznivci Pentaxu MZ-5 a tehdejšího EOSu 50, pamatujete? Jinak ale samozřejmě v třídě EOSu 5D by už absence spot režimu byla trochu ostudou a je dobře, že si to u Canonu uvědomili.

Nejčastěji užívané bude ale jistě vícesegmentové měření. Počet segmentů je sice stejný jako u 10D a 20D, ale opět platí, že už jen kvůli jinému rozložení AF bodů se určitě musel algoritmus vyhodnocení trochu změnit. Trochu odbočím - uvědomte si prosím, že u moderních typů měření s 6, 15, 35 či třeba dokonce více než tisícem bodů se neměří přímo, rozhodující je algoritmus vyhodnocení. Čidlo pouze řekne, že na různých místech je nějaká hodnota jasu (u některých Nikonů dokonce rozloženě na jednotlivé barevné kanály), pak ale následuje VELMI složité vyhodnocení. To většinou užívá jakési databáze typických motivů, které se přístroj snaží rozlišit i s využitím informací o aktivním ostřícím bodu, polohového čidla atd. A výsledek záleží právě na tomto algoritmu, rozhodně ne na počtu bodů, příliš komplikované systémy jsou dokonce někdy k chybám náchylnější.

Při mých testech se měření u 5D chovalo celkem "mravně", nepozoroval jsem chyby ani při fotkách na sněhu. Myslím si, že velké problémy nenastanou téměř nikdy. Podle některých komentářů by mělo být proti 20D měření o něco spolehlivější, moje zkoušení 5D ale bylo příliš krátké na to, abych to mohl potvrdit nebo vyvrátit.

Měření záblesku je osvědčené E-TTL II, nenašel jsem tu nic nového, ale popravdě ani není k inovacím důvod.

Závěrka, rychlost, sekvence, objem dat

EOS 5D užívá klasickou štěrbinovou závěrku s nejkratším časem 1/8000s (naprosto bez námitek) a synchročasem 1/200s (nejde o úplnou špičku, ale podle mě je to hodnota zcela vyhovující, navíc je samozřejmě podporována HSS synchronizace). Zvuk závěrky je příjemnější a zatlumenější, než u velmi "ostrého" zvuku 20D.

Přístroj je schopen sériového snímání rychlostí 3 obr./s, což je sice s ohledem na velké rozlišení slušné, ale přeci jen je to pokles proti 20D. Výhodou je ale větší buffer, v JPG by měla být zaručena sekvence 60 snímků, u RAW pak 17. Při snímání do JPG je EOS 20D zejména s rychlou kartou srovnatelný, ale v RAW si 5D stojí velmi citelně lépe...

Dost depresivní je ale objem dat. Pozor, toto není kritika, komprese RAW formátu i další nastavení jsou udělaná dobře, ale o víc než 50% větší rozlišení je prostě cítit. Takže soubor v RAW má 12-15 MB a na kartu 1 GB se jich vejde pouze cca 60 (reálně spíš cca 70, přístroj počítá raději s horším výsledkem komprese) a o kombinaci RAW i JPG se raději nesnažte (jen cca 45 snímků na 1 GB). Naroste i trvání konverze na PC, opět celkem lineárně, takže nějaká velká denní várka v řádu stovek snímků, kterou u 20D počítač chroupal klidně 3 hodiny skočí na stejném stroji na 4-5 hodin... Navíc, jak jsem zmínil o větu dříve, možnost focení zároveň do RAW i JPG, která umožní tuto masovou konverzi odbourat zcela, je s ohledem na místo na paměťové karty použitelná jen dost problematicky. Co dodat, nárůst rozlišení prostě není zadarmo, je se s tím nutno smířit. Samozřejmě by šlo fotit přímo do JPG, možností nastavení je až dost, ale přeci jen zrovna u tohoto přístroje bude asi RAW požadováno v naprosté většině případů.

Napájení

Opět lze stručně konstatovat, že s napájením není problém, výdrž baterie je víc než dostatečná, cca 800 snímků na jedno nabití. Za velký klad pokládám to, že si Canon nevymýšlí žádné komplikace a akumulátor je stejný a záměnný s tím, který byl u EOS 10D, 300D, 20D (a snad i staršího D60), nehledě k tomu, že stejný akumulátor užívá Canon i v některých videokamerách, totožné jsou i nabíječky. Pominu-li řadu 1xx s velkými NiMH akupacky, tak je výjimkou v řadě Canon EOS pouze 350D, ale ten má akumulátor pro změnu shodný s jinou řadou videokamer a některými digikompakty PowerShot, opět nic speciálního. Ve srovnání s "inovací" u poslední novinky od konkurence je to velmi seriózní přístup k zákazníkovi...

Stejně jako u 20D je dostupný i přídavný grip s prostorem na 2 lithiové baterie a případně i na pouzdro s 6ti AA články (pro test bohužel nebylo k dispozici). Grip přirozeně obsahuje i vertikální spoušť a další prvky obvyklé u tohoto doplňku. Bohužel není s předchozími modely záměnný, rozměry těla se poněkud liší.

Obrazová kvalita

EF 17-40mm f/4 L - 17mm, clona 11, celý snímek (cca 5 MB)
EF 17-40mm f/4 L - 28mm, clona 8, celý snímek (cca 5 MB)
EF 100-400mm f/4,5-5,6 IS L - 100mm, clona 9, celý snímek
(cca 5 MB)

Nechci se pouštět do detailních rozborů, nebyl na ně čas a navíc si myslím, že suplovat testy z Dpreview je celkem zbytečné. Zaměřil jsem se spíše na praktické otázky, specializované testovací snímky jsem pořizoval pouze kvůli posouzení často debatovaných problémů s rohy u fullframe snímače.

Nejprve k obecným údajům - rozlišení je 12,8 megapixelů, výsledný soubor je 4368x2912 pixelů. To je v každém letáku, ale co to znamená v praxi? Nárůst velikosti proti EOSu 10D a proti amatérským přístrojům s klasickým 6,1 MPix CCD (užívá Minolta, Pentax i Nikon) je více než 100%, při přepočtu na tiskové rozlišení 300dpi dostaneme u 5D hodnotu 37x24,6cm, u 10D pak 26x17,3cm. Nedá se popřít, že to už je citelný rozdíl, u 5D jsme zkrátka a dobře na dvojnásobné ploše. Proti 8,2 MPix EOSu 20D či 350D je rozdíl sice menší, ale pořád to dělá více než 50% nárůstu plochy, rozdíl je větší, než při přechodu z 10D na 20D.

Pozor! Nezapomeňte, že nárůstem plochy o 50% je míněno opravdu zvětšení plochy a ta jaksi roste s druhou mocninou... Přirozeně ale vezmeme-li rozlišení horizontální či vertikální, tak není nárůst tak výrazný. Názorně to ilustruje následující obrázek, který ilustruje rozdíl ve velikosti výstupu na papír v případě, že bude u všech přístroju použito stejné tiskové rozlišení. Jen dodávám, že rozlišení Nikonu D2X je prakticky stejné jako u 5D, přístroje Minolta, Pentax a Nikony D100, D70 a D50 se zas liší jen minimálně od EOSu 10D, proto jsem obrázek nekomplikoval.

Jak vidíte, rozdíl mezi přístroji se "sousedním" rozlišením není až tak velký, ale proti starším typům už to patrné je. A důležité je, že se jedná o reálný nárůst kvality, hustota buněk snímače je proti 20D dokonce o něco menší, proto se dá ze snímku opravdu podobný přínos dostat. Navíc se zdá, že Canon u 5D použil podobně jako u profimodelů řady 1Dxx slabší antialias filtr, což sice poněkud zvyšuje riziko vzniku moiré a poněkud komplikuje redukci šumu, ale snímek je zato lepší v ostrosti. Musím říci, že když jsem po prvním focení v pražské zoo viděl výsledky, tak jsem byl až zaskočen, o kolik lépe vypadá výsledek než u mé 20D. Skoro jsem si svůj přístroj znechutil. Na druhé straně se ale nedá říci, že by na tom byl fullframe snímač s větší buňkou výrazně lépe v šumu. Při ISO 3200 mi dokonce připadá výsledek z 5D skoro horší než z 20D, to může být i zpracováním, ale lepší zkrátka není. Je to ale asi opravdu důsledek trochu jinak pojatého filtru před čipem a asi i algoritmu zpracování dat z něj. Navíc je 20D velmi povedený přístroj...

Co se týče široce rozebírané kvality v rozích, tak se mi nezdá špatná. Při testu jsem měl zapůjčený objektiv EF 24-70mm f/2,8 L a pak mé vlastní EF 17-40mm f/4 L a EF 100-400mm f/4,5-5,6 IS L. U všech se samozřejmě dá jistý pokles směrem do rohu nalézt, ale není to nijak tragické, snažím se to ilustrovat na připojené ukázce. Ani s aberací jsem moc nezápasil. Záleží samozřejmě na motivu, pokud budete chtít mít dokonale ostrý objekt v levém dolním rohu (už jsem takovou a pěknou kompozici viděl, není míněno ironicky), tak jisté omezení bude, ale u naprosté většiny motivů budete spokojeni. Přikládám několik ilustračních záběrů. Jak vidno, tak nejhůře dopadl snímek z EF 100-400mm f/4,5-5,6 IS L při f/9 a ohnisku 100mm, ale je nutno doplnit, že jsem v rámci objektivity vybral roh, kde je vidět jemná síť na okně, kdybych vzal druhý roh s prostou střechou, tak bude rozdíl patrný výrazně méně. U snímků při ohniscích 17 a 28mm ze zbývajících zoomů je rozdíl mezi středem a kraji snímků podstatně menší. Za pozornost stojí i porovnání úhlů záběru, 28mm u EOSu 5D totiž poměrně přesně odpovídá tomu, co bychom dostali při 17mm na EOS 20D. Rozdíl je dost patrný... Každopádně ale volba mezi fullframe a APS-C formátem snímače není jednoznačná a zasluhuje si celý odstavec...

K ukázkovým snímkům ještě několik technických poznámek. Snímky jsou pořízeny tak, jak normálně užívám fotopřístroj, opravdu se nehodlám zabývat laboratorními testy. V praxi tedy jde o snímky do formátu RAW, zkonvertované do JPG s vysokým rozlišením a minimální kompresí v programu Canon DPP 2.03 pro MAC s implicitními parametry konverze a následně lehce doostřeny v Photoshop Elements 3 pro MAC. Není použito žádné odstranění vinětace, doostření je pouze plošné, tedy nic specifického.

V předchozím odstavci i v obrázcích se snažím o pokud možno objektivní ukázky, nyní mi ale prosím dovolte trochu zcela "subjektivně-neobjektivního" komentáře. Nemohu ale popřít, že mě obrazová kvalita "pětky" docela nadchla. Ono se to nedá nějak přesně popsat, ale dojem je proti 20D především tak nějak průzračnější. Důvodů může být víc, ale kromě již zmíněné modifikace antialias filtru bude zřejmě hrát roli velký "řidší" snímač sám o sobě. Toto by bylo na samostatný článek, příčiny se dají celkem tušit, každopádně si ale za názorem, že celková obrazová kvalita EOSu 5D je vynikající a řekl bych že při praktickém focení je výsledek ještě lepší, než by se zdálo z různých testů.

Pelikáni kadeřaví (ohnisko 250mm, clona 10)

Fullframe nebo APS-C?

Ve své podstatě velmi těžká otázka. Samozřejmě jsou celkem bez debaty technická fakta - mám-li k dispozici podstatně větší plochu, tak na ni dostanu buď podstatně více bodů při stejné hustotě anebo při stejném počtu bodů mohou být větší, což umožňuje získat lepší parametry. Na těchto principech se asi nezmění nikdy nic. Jiná otázka ale je ekonomika výroby a výsledná cena v kombinaci s otázkou, zda nejsem na menším snímači APS-C schopen získat kvalitu řekněme dostatečnou za podstatně nižší cenu. U DSLR pro širokou veřejnost je odpověď přirozeně kladná, parametry menších snímačů jsou víc než slušné. Co ale nároční amatéři a profifotografové? Tady je to řekněme tak napůl, i v této kategorii hodně lidem stačí parametry přístrojů jako EOS 20D, Nikon D2X a nový D200 pak posouvají možnosti přístrojů s APS-C snímači ještě o kus výše (vynechme teď otázky šumu při vyšších ISO). Na druhé straně se ovšem nedá popřít, že současný topmodel Canonu EOS 1Ds Mark II má rozlišení proti D2X či EOSu 5D ještě o skoro 40% vyšší a není vyloučen další nárůst, již nyní se spekuluje o jeho nástupci s rozlišením přes 20 MPix...

Nicméně objektivně vzato čistě z hlediska obrazové kvality snímače je počet uživatelů, pro které jsou možnosti APS-C snímačů nedostatečné, poměrně malý. Jak je to ale z hlediska objektivů?

Opět složité. Jednoduše řečeno, u APS-C snímače vystačíme s menším obrazovým polem, což je (teoreticky) jednodušší při konstrukci specializovaného objektivu. Při použití objektivu konstruovaného na kinofilm pak pro změnu vlastně "odřízneme" rohy a užíváme pouze střed, kde bývá kvalita optimální. Ale nic není tak prosté a takto optimálně se situace jeví pouze u snímačů s relativně malým rozlišením, řekněme 6, s přimhouřením oka i 8 MPix. U snímačů s velkým rozlišením ale pro změnu narůstají (a to tak, že dost) nároky na rozlišovací schopnost, s horší optikou prostě například snímač s vysokým rozlišením, jako je například ten v Nikonu D2X, nemáte šanci plně využít! Z tohoto ohledu se mi jeví jako poněkud nesmyslné formulace u řady recenzí fullframe Canonů ve smyslu "nutná vysoce kvalitní a drahá optika". Stačí se podívat do nabídky Nikonu, špičkový objektiv 17-55mm f/2,8 optimální pro špičkový APS-C jako D2X také není právě levný. A lepší to nebude přirozeně ani u Canonu! V případě, že se opravdu potvrdí šeptanda o nástupci EOS 20D s cca 11 MPix rozlišením, tak budou nároky vysoké úplně stejně...

Z hlediska výhod a nevýhod fullframe proti APS-C při vlastním focení toho bylo napsáno už dost. FF má své výhody se širokoúhlými skly, menší snímač zase zdánlivě prodlužuje teleobjektivy, v praxi se dá ale o obojím polemizovat a záleží spíše na individuálních preferencích daného fotografa. To samé se týká faktu, že FF umožňuje lépe pracovat s hloubkou ostrosti a víc rozostřit pozadí - pro někoho to bude obrovská výhoda, někomu to bude spíš vadit.

Za asi jedinou jasnou výhodu FF si dovolím označit to, že jsou pro něj dostupné některé objektivy, které na APS-C zkrátka nejsou. Na mysli mám především pevná skla s velmi vysokou světelností, na APS-C prostě objektiv 85mm (myslím ekvivalent 35mm) se světelností 1,8 či dokonce 1,2 neseženete, zrovna tak je bez šance 24 a 35mm f/1,4, s náhradou klasické "padesátky" to také není slavné (ekvivalentem je pouze Sigma 30mm f/1,4). A otevřeně řečeno s ohledem na to, že nejde o příliš masově užívaná skla, jsem z hlediska rozšíření produkce trochu skeptický... No a v neposlední řadě je samozřejmě fullframe výhodou pro každého, kdo vlastní větší počet dražších skel pro kinofilm.

Celkové hodnocení

Myslím si, že není nutno nijak debatovat o tom, zda je EOS 5D kvalitní přístroj. Samozřejmě je a klidně si dovolím napsat, že ve své cenové třídě je z hlediska obrazové kvality na trhu jasná jednička. V tomto parametru lepší je pouze Canon EOS 1Ds Mark II za podstatně vyšší cenu, zhruba rovnocenný je pak Nikon D2X, který je ale také o dost dražší.

Na druhé straně se ale nedá přehlédnout, že některé věci určitě mohly být vyřešeny lépe, třeba rozložení AF bodů nebo displej v hledáčku.

A vůbec nejtěžší je pak posouzení, komu se nárůst obrazové kvality a fullframe snímač obecně vyplatí. Přiznám se, že sám nevím. Kvalita snímků je výborná, ale ne vždy se využije, naproti tomu mnohem vyšší nároky na paměťové karty a další věci jsou obecné. Cena přístroje také není nejnižší, na druhé straně ale není ani nijak vyloženě nedosažitelná a postupně navíc zvolna klesá.

EOS 5D prostě není přístroj pro každého, někomu vyhoví skvěle, pro jiného uživatele může být praktičtější například rychlý EOS 1D Mark II i přes menší rozlišení, pro někoho dalšího pak bude podobný přístroj zcela zbytečný. S ohledem na cenu je pak určitě nutno vnímat jako konkurenta i nový Nikon D200.

Pokud ale při vašem focení vnímáte jako prioritu špičkovou kvalitu obrazu a třeba ještě navíc umíte využít práci s malou hloubkou ostrosti a další věci, pak neváhejte a začněte na EOS 5D šetřit. Rozhodně bych ale nedoporučil nákup někomu nezkušenému jen na základě "megapixelového okouzlení" či kvůli jiným marketingovým heslům, to by mohlo vést spíše k zklamání.

A nakonec již ještě malý pozdrav a tak trochu přání do nového roku...Fotka je sice taky z 5D, ale tentokrát v ní žádné zásadní testovací úmysly nehledejte. :-)

Tomáš Hrubý
http://blog.fotozona.cz
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
sdilettisktisk
Diskuse k článku
Honza11.1.2006, 08:55odpověď
thr11.1.2006, 09:05odpověď
Honza11.1.2006, 09:21odpověď
Milos11.1.2006, 09:32odpověď
Honza11.1.2006, 09:44odpověď
Milos11.1.2006, 10:09odpověď
Honza11.1.2006, 12:06odpověď
mk19.1.2006, 09:16odpověď
mk11.1.2006, 15:16odpověď
thr11.1.2006, 15:25odpověď
Honza11.1.2006, 16:37odpověď
Milos11.1.2006, 19:34odpověď
Milos11.1.2006, 09:27odpověď
Ondra55511.1.2006, 14:56odpověď
Ivan11.1.2006, 09:49odpověď
thr11.1.2006, 12:51odpověď
Ivan11.1.2006, 13:10odpověď
 FF
mysidiros11.1.2006, 13:36odpověď
ADIF11.1.2006, 14:03odpověď
thr11.1.2006, 14:15odpověď
Bubus11.1.2006, 16:02odpověď
ADIF11.1.2006, 16:03odpověď
mk11.1.2006, 16:15odpověď
Honza11.1.2006, 16:46odpověď
Milos11.1.2006, 20:21odpověď
Honza11.1.2006, 20:50odpověď
Tobík12.1.2006, 00:56odpověď
Ivan M12.1.2006, 14:21odpověď
Honza12.1.2006, 16:00odpověď
thr12.1.2006, 16:26odpověď
Honza12.1.2006, 18:06odpověď
Milos12.1.2006, 19:42odpověď
Honza12.1.2006, 20:19odpověď
Milos12.1.2006, 20:57odpověď
Milos12.1.2006, 21:00odpověď
Honza13.1.2006, 14:45odpověď
ahu13.1.2006, 19:11odpověď
Honza13.1.2006, 19:26odpověď
mak213.1.2006, 13:22odpověď
Michal18.1.2006, 13:05odpověď
Milos18.1.2006, 13:49odpověď
xxx18.1.2006, 15:17odpověď
Milos18.1.2006, 16:14odpověď
xxx18.1.2006, 20:06odpověď
thr18.1.2006, 20:20odpověď
xxx18.1.2006, 21:35odpověď
Milos18.1.2006, 23:24odpověď
xxx19.1.2006, 06:33odpověď
Milos19.1.2006, 08:21odpověď
xxx19.1.2006, 09:45odpověď
Milos19.1.2006, 11:15odpověď
xxx19.1.2006, 12:35odpověď
Milos19.1.2006, 15:57odpověď
Kolbiš11.1.2006, 20:56odpověď
Pepo11.1.2006, 21:57odpověď
ahu12.1.2006, 00:22odpověď
ADIF12.1.2006, 07:00odpověď
thr12.1.2006, 07:25odpověď
Milos12.1.2006, 08:24odpověď
ahu12.1.2006, 08:39odpověď
Honza12.1.2006, 09:17odpověď
mk13.1.2006, 13:26odpověď
ahu13.1.2006, 19:05odpověď
Honza13.1.2006, 19:24odpověď
ahu13.1.2006, 20:37odpověď
Honza14.1.2006, 00:54odpověď
ahu14.1.2006, 03:00odpověď
Honza14.1.2006, 09:20odpověď
pepe15.1.2006, 17:16odpověď
Honza15.1.2006, 21:22odpověď
thr15.1.2006, 21:31odpověď
Ivan15.1.2006, 21:53odpověď
pepe16.1.2006, 11:37odpověď
pepe16.1.2006, 11:40odpověď
pepe16.1.2006, 11:44odpověď
Milos16.1.2006, 11:57odpověď
mk17.1.2006, 09:12odpověď
Tomas12.1.2006, 15:25odpověď
Honza18.1.2006, 23:38odpověď
jzednik12.1.2006, 10:01odpověď
to-mas14.1.2006, 00:51odpověď
Tomas12.1.2006, 15:29odpověď
Almazek12.1.2006, 22:27odpověď
thr13.1.2006, 06:33odpověď
Honza13.1.2006, 14:47odpověď
xxx13.1.2006, 10:33odpověď
Honza13.1.2006, 14:49odpověď
xxx13.1.2006, 20:44odpověď
charles13.1.2006, 11:14odpověď
xxx13.1.2006, 13:39odpověď
charles13.1.2006, 15:02odpověď
xxx13.1.2006, 20:40odpověď
kudlanka14.1.2006, 09:26odpověď
veverka14.1.2006, 20:30odpověď
xxx15.1.2006, 06:10odpověď
charles15.1.2006, 09:47odpověď
charles14.1.2006, 09:56odpověď
Honza14.1.2006, 10:05odpověď
Jozin16.1.2006, 05:19odpověď
mk17.1.2006, 09:14odpověď
Honza18.1.2006, 23:33odpověď
xxx14.1.2006, 15:59odpověď
Ivan14.1.2006, 18:49odpověď
charles15.1.2006, 10:41odpověď
xxx16.1.2006, 08:48odpověď
FilipK28.1.2006, 01:47odpověď
MarekB17.1.2006, 10:09odpověď
Milos17.1.2006, 11:24odpověď
MarekB17.1.2006, 11:57odpověď
Fabius17.1.2006, 16:51odpověď
FilipK28.1.2006, 01:38odpověď
xxx30.1.2006, 09:10odpověď
profik30.1.2006, 20:32odpověď
xxx31.1.2006, 06:13odpověď
TomB2.2.2006, 16:44odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat


aktuální akce


 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace