Nikon F3

Pro jedny legenda s jedinečně širokou nabídkou příslušenství, pro jiné předražený přístroj pro snoby. To jsou dva nejčastější názory na Nikon F3.

Nikon F3 HPNikon F3 byl na trh uveden v roce 1980 jako pokračování nesmírně úspěšných přístrojů Nikon F a Nikon F2. Byl to první profesionální přístroj s elektronicky řízenou závěrkou a automatickým režimem s předvolbou clony. Profesionálové v té době elektronice příliš nedůvěřovali, takže Nikon musel F3 pomoci akcí, nevídanou nikdy předtím ani potom. Se zahájením výroby F3 byla zastavena výroba předešlého modelu F2, takže kdo chtěl profesionální Nikon, musel si prostě koupit F3. (Výroba Nikonu F přitom běžela několik let současně s F2 a F3 dokonce přežil ve výrobě svého následníka F4, jehož výroba byla ukončena dva roky po uvedení F5 na trh.

F3 je poloautomatická zrcadlovka s ručním zaostřováním. Závěrka je elektronicky řízená s vertikální štěrbinou a lamelami z hliníkové slitiny. Rozsah expozičních časů je 8 sekund až 1/2000 sekundy. Bez baterií je možno používat čas 1/60 sekundy, ovšem v tomto případě, nefunguje normální spoušť na vrchní straně přístroje, ale je nutno použít záložní mechanickou spoušť, umístěním i tvarem připomínající páčku mechanické samospouště (např. u Nikonu FM2). Kromě plně

Nikon F3 zezadu

manuálního režimu je možno využívat i poloautomatický režim s předvolbou clony a režimy B, T a X. T je vlastně klasický režim B, ale aktivovaný mechanicky, takže při jeho používání nedochází k vybíjení baterií a je ho možno použít i bez baterií. X je režim pro práci s bleskem. V tom případě se používá čas 1/60 sec. Samospoušť je řešena elektronicky. Zapíná se páčkou pod otočným voličem času a aktivuje se normální spouští na horní straně přístroje.

Přístroj je vybaven vestavěným expozimetrem, který pracuje v režimu zvýhodněného středu. Na rozdíl od ostatních Nikonů, kde je poměr zvýhodnění středu 60/40 (nová F5 má tento poměr 75/25, ale je ho možno nastavit), používá F3 poměr 80/20, tj. 80% citlivosti je soustředěno do kroužku o průměru přibližně 12 mm. V režimu A je možno použít funkci AE-L. Tj. je možné naměřit expozici na jedné části scény, “zamknout” naměřenou hodnotu a překomponovat záběr.

Citlivost filmu a případné korekce expozice se nastavují otočnými prvky, umístěnými pod kličkou pro zpětné převíjení filmu. Citlivost filmu je možno nastavit v rozmezí 12 až 6400 ASA a to včetně hodnot jako 64 či 160 ASA. Korekce expozice je možno nastavit v rozsahu +/- 2 EV v krocích 1/3 EV. Se speciálními blesky vyráběnými speciálně pro F3 je možné používat TTL ovládání blesku. V tomto případě se měření provádí metodou OTF (off-the-film). Bohužel to platí pouze při fotografování s bleskem. Normálně se OTF nepoužívá.

LCD displej

Výstupním prvkem expozimetru je LCD displej uvnitř hledáčku, přesněji na jeho horní straně, vlevo od klasického okénka ADR, ukazujícho právě nastavenou clonu. To je podstatně lepší řešení, než např. u FM2, kde jsou hodnoty “rozházeny” po třech stranách hledáčku.

V režimu předvolby clony pracuje závěrka s plynule nastavovaným expozičním časem, ale na displeji se zobrazuje pouze nejbližší standardní hodnota (tj. pokud je čas 1/35, zobrazí se na displeji “30”). V manuálním režimu se na displeji zobrazuje manuálně nastavený čas a správnost expozice pomocí dvou symbolů – “+” a “-“. Správně nastavená expozice je indikována rozsvícením obou symbolů. To je

naprosto primitivní řešení v porovnání s většinou zrcadlovek, které mají zpravidla ještě symbol “o”, který indikuje správnou expozici. Svítí-li “o” a “+” či “-” současně, indikuje to mírnou pře- nebo podexpozici (například o 0-1/2 EV).

LCD displej není z největších, ale je slušně čitelný a použitelný. V noci je možné zapnout jeho podsvětlení tlačítkem na boční hraně hledáčku.

Hledáček zobrazuje 100% plochy snímku, což ani dnes není zdaleka samozřejmé a vyžaduje to velmi precizní zpracování přístroje. Podobně jako u předchozích typů F a F2, je i hledáček Nikonu F3 výměnný. Existuje sedm druhů hledáčků. Výměnná je i zaostřovací matnice – těch existuje okolo patnácti druhů. Matnice nejsou kompatibilní se staršími z typů F a F2, ale je možno použít matnice pro Nikon F4, které se vyznačují tím, že jsou podstatně světlejší, než originální matnice pro F3.

Hledáček
MD-4

Posun filmu je ruční, pomocí klasické převíjecí páčky. Ta je sice vyrobena z plastu, ale je dostatečně odolná. Připojit je možno i motorový pohon MD-4. V tomto případě je maximální rychlost snímání okolo 6 snímků za sekundu.

Z dalších funcí je třeba jmenovat možnost kontroly hloubky ostrosti. Příslušné tlačítko je umístěno na přední straně přístroje tak, že je velmi snadno dostupné. Jeho velikost ho činí podstaně lépe ovladatelným, než např. tlačítko u Nikonu FM2 či posuvné páčky na levé straně pod objektivem, použité např. u Canonů A1 a T90. Na tlačítku pro kontrolu hloubky ostrosti je umístěna i páčka pro předsklápění zrcátka (Mirror lockup). Tato funkce eliminuje otřesy přístroje při expozici a je velmi užitečná zejména při makrofotografii. Kromě toho MLU umožňuje i použití některých starších objektivů (8 mm rybí oko apod.), které mají extrémně dlouhou zadní část a není je možno nasadit na přístroj, je-li zrcátko v základní poloze.

Kontrola hloubky ostrosti

Kompatibilita a příslušenství

Použít je možno všechny objektivy Nikkor a Nikon, a to včetně speciálních a ne-AIS objektivů. S většinou objektivů je možno měřit při otevřené cloně. V tomto ohledu není Nikonu F3 co vytknout.

Adaptér blesku na F3 HP

Ale blesk. Nikon F3 a blesk – to je prostě horor. Přístroj je vybaven speciálním konektorem (a zároveň úchytem blesku), umístěným nad kličkou pro zpětné převíjení filmu a konektorem pro připojení blesku kabelem. Na přístroji není standardní ISO “botička” (když pomineme F3P se speciálním hledáčkem). Originální blesky vyráběné pro F3 jsou velké, těžké a je nutno sejmout je z přístroje při každé výměně filmu. Existuje sice adaptér na standardní ISO “botičku”, ale ten neodstraňuje nutnost snímání blesku. Pokud k tomu připočteme nejkratší čas pro synchronizaci blesku, který je 1/60, závěr je, že na fotografování s bleskem se podstatně lépe hodí plně mechanický FM2 či levný plastový FM10…

Z ostatního příslušenství jsou k dispozici nejrůznější zadní stěny (datovací, velkokapacitní na 250 snímků) a dříve zmíněné zaostřovací matnice, hledáčky apod.

Speciální typy

Existovalo a existuje spousta modelů, odvozených od základního F3. Tak například F3P je model určený fotoreportérům – jeho ovládací prvky je možno využívat i v rukavicích, všechny škvíry jsou utěsněny proti vnikání prachu a stékající vody apod. F3AF představoval první pokus Nikonu s automatickým zaostřováním (i když pouze se speciálními objektivy, které existovaly přesně dva). Zajímavý je F3H (jako High speed), který má nesklopné polopropustné zrcadlo, takže obraz v hledáčku je viditelný stále – tj. i při snímání.Absence mechanismu pro sklápění zrcadla umožňuje se speciálním motorovým pohonem rychlost snímání až 13,5 snímků za sekundu.

Celkové hodnocení

Který z názorů uvedených na začátku je tedy blíže pravdě? Jednoznačná odpověď neexistuje. F3 je velmi kvalitní přístroj, ale upřímně řečeno: cena nového přístoje je téměř shodná s nejnovějšími modely F5 a F100, takže ten, kdo chce automatický přístroj, sáhne nejspíše po některém z nich. Pro příznivce mechanických a stoprocentně (no dobře, skoro stoprocentně) spolehlivých přístrojů tu je Nikon FM2 za třetinovou cenu. Takže opravdu nevím, kdo by si dnes Nikon F3 koupil coby nový přístroj.

Co se týče použitých F3, dají se sehnat v cenách okolo 15-25.000 Kč. Já jsem za svůj zaplatil 1000 guldenů, což je asi 16.000 Kč. Pokud někdo vlastní systém Nikon a chce tělo s vlastnostmi F3, není to špatná koupě, i když by bylo možná dobré pouvažovat například o Nikonu FE.

Pokud někdo kupuje svoji první zrcadlovku, není F3 špatná volba. Canon F1, uvedený na trh jako reakce Canonu na Nikon F3, je sice nejspíš lepší (byl navržen tak, aby přesně útočil na slabá místa F3), ale kompatibilita objektivů mluví spíše pro Nikon.

Jedinou skupinou fotografů, kterým lze Nikon F3 vřele nedoporučit jsou ti, kdo hodně fotografují s bleskem. Koupě F3 je skutečně začátkem série problému, zbytečných vzhledem k tomu, že na trhu je dost zrcadlovek, které jsou pro tento účel jednoznačně lepší.

5 komentářů u „Nikon F3“

  1. A co OM4?

    Clanek se mi velmi libil. Jako priznivce tohoto druhu pristroju, bych si jen dovolil doplnit (pro pripadne jine zajemce o tyto pristroje), ze existuje konkurent a to Olympus OM4. Dovolim si tvrdit, ze resi vetsinu problemu F3 a pridava neco navic. Napriklad bodove mereni s moznosti vicebodoveho, max. expozicni cas pri pouziti automatiky az ctyri minuty, korekce expozice podle krivek Highlite a Shadow, synchronizace s plnym rozsahem casu (u OM4Ti) a hlavne OTF jak pro foceni s bleskem, tak i bez nej. A to vse za srovnatelnou cenu s F3, hlavne tedy bazarovych fotoaparatu.
    Soudim, ze podle vzoru ruznych porovnani, ktera lze na netu najit (napr. F80 vs. F90x atd.) by bylo zajimave, kdyby nekdo nezaujaty provedl porovnani techto dvou pristroju.

    Odpovědět
    • RE: A co OM4?

      Děkuji za doplnění. Přiznávám se, že uvažuji většinou jen v mezích Nikon/Canon/Minolta. Pentax a Olympus nechávám stranou, i když i ti určitě vyrábějí kvalitní prístroje.
      Důvodem je, že o nich až tak moc nevím (nikdy jsem žádný Olympus ani Pentax neměl) a nechci se ztrapňovat psaním jinde vyčtených nesmyslů 😉

      Odpovědět
  2. osobní hodnocení

    Nejprve bych chtěl poděkovat za tento článek, je moc hezky zpracovaný a dokonce i čtivý, což nebývá tak úplně obvyklé. Přestože je na netu už nějakou tu dobu nestratil nic na informativní hodnotě. To vyplívá z daného tématu, které je pro některé nesmrtelné a pro další už příliš dlouho mrtvé.
    Tento článek jsem četl asi už před půl rokem, ale teprve nyní jsem ho dokázal docenit. No jo, přiznávám ,zě asi to bude tím, že jsem se v posledních pár měsících zabýval koupí staršího foťáku a nakonec jsem si koupil jiný foťák, ale tenhle článek mi pomohl stejně tak jak ty o tom co jsem si nakonec koupil.
    Jen by mě ještě zajímal, jestli teda autor ty informace má, průběh výroby, tedy spíše od jakého výrobního čísla do jakého v jakém období. Tak by se člověk mohl lépe orientovat při případné koupi F3 z druhé ruky. Podobný článek jsem četl o F4 a připadal mi dost přínosný.

    Mějte se, Richard

    Odpovědět
  3. Nejlepší

    Pominu subjektivní názor autora, někomu přístroj sedne, jinému ne. Nicméně troufnu si tvrdit, že lepší stroj na kinofilm nikdo nikdy nevymyslel.
    A věci jako sáňky na blesk nebo jiné bolesti v tom nehrají roli.
    Kdo kdy vystřídal nějaký ten přístroj, dá mi zcela jistě souhlas.

    Odpovědět
    • nejlepší

      Ještě dovětek.
      Pamatuji se, když jsem u prodejce v roce 1999 sháněl F3, tak mi říkal, že už se nedá sehnat a vehementně se snažil mi prodat podle něj mnohokrát lepší F100.
      Neustoupil jsem a sehnal ho.
      Přesvědčoval mě o kvalitách násobně převyšujících F3……
      No, kde je dnes F100……
      Nikdo po ní neštěkne a F3 se stále prodává dráž, než o x desetiletí mladší F100, o poměru poruchovosti nemluvě.

      Odpovědět

Napsat komentář