AF Nikkor 24-85/2.8-4 D IF

Recenze všestranně využitelného základního zoomu střední třídy.

AF Nikkor 24-85
Před časem jsem se z různých důvodů rozhodl po několika letech fotografování s manuálním zaostřováním přejít na autofocus. Protože jsem se rozhodl ponechat si manuální Nikon FM2, bylo jasné, že i můj autofocus systém bude Nikon. Jako tělo jsem asi po dvoutýdenním váhání zvolil Nikon F5 (druhým kandidátem byla F100) a čekalo mě rozhodování o objektivech.

První přišel na řadu nějaký rozumně rychlý základní zoom, který by byl na těle nasazen ve většině běžných situací a který by byl dostatečně univerzální na to, aby se dal použít jako jediný objektiv na kratší cesty v případě, že člověk nechce tahat celou výbavu. Kvůli značně rozporným hodnocením na Internetu jsem z výběru hned na začátku vyřadil objektivy jiných výrobců než Nikon. Jako ideální parametry jsem si stanovil 28-80/2.8 D IF a jal se studovat website Nikonu. Protože většinou používám pomalé inverzní filmy, vyřadil jsem i Nikkor objektivy se světelností horší než 4. Nikon FM2 dále eliminoval “G” objektivy bez clonového kroužku. Zjistil jsem, že objektiv, který by mi zcela vyhovoval, vyrábí Nikon pouze v provedení AF-S. AF-S nepotřebuji a tak se mi za něj vcelku pochopitelně nechtělo platit a i tento objektiv z výběru vypadl. AF 35-70 je zase příliš dlouhý na kratším konci. Zbývá tedy 24-85/2.8-4 D IF. Ohnisková vzdálenost 24mm na kratším konci se občas může hodit, i když jsem si o kvalitě při jejím použití rozhodně nedělal žádné iluze. Objektiv je “D”, je vybaven vnitřním zaostřováním a proměnnou světelnost jsem se nakonec rozhodl akceptovat, i když bych raději dal přednost zoomu se světelností konstantní.

Mechanické provedení

Konstrukce objektivu je plastová. Nejedná se naštěstí o nejlacinější plasty, jako u základních setových zoomů a objektiv působí vcelku solidním dojmem i při nízké hmotnosti, kterou je možno naopak považovat za výhodu pro jeho dlouhodobější nošení.

Objektiv je autofokusový zoom, zaostřovaný motorem v těle fotoaparátu. Má vestavěné obvody pro podporu všech režimů měření expozice používaných zrcadlovkami Nikon. Jako ostatní “D” objektivy předává do těla přístroje i informaci o zaostřené vzdálenosti. Při běžném použití to nepředstavuje nějakou výraznou výhodu, ale při fotografování s bleskem je rozdíl mezi “D” a ne-D objektivem leckdy dost znát.

Ovládacích prvků je několik – samozřejmě nechybí otočné prstence ostření, zoomování a clony a kromě nich i zámek maximální clony a přepínač rozsahu zaostření.

Prstenec ostření je úzký a otáčí se v rozsahu zhruba 30 stupňů (minimální vzdálenost 0.45 metru). To má za následek dost obtížné manuální zaostřování, ale na druhé straně objektiv rychle ostří při autofocusu – něco za něco. Pokud je aktuální ohnisková vzdálenost 35mm a více, je možné posuvným ovladačem na levé straně objektivu zvětšit rozsah ostření a objektiv je pak možno použít i pro makro až do měřítka 2:1. Přepnutí na makro zároveň zablokuje zoom tak, že není možné nastavit kratší ohniskovou vzdálenost, než zmíněných 35mm. V makro režimu se prstenec otáčí zhruba o 60 stupňů, autofocus je stále přijatelně rychlý. Ostření je vnitřní, přední okraj objektivu se při něm ani neotáčí ani neposouvá.

Prstenec zoomu je umístěn uprostřed, je širší než prstenec ostření a ovládá se také velmi snadno. Při zoomování se přední část objektivu vysouvá, takže při maximální ohniskové vzdálenosti činí celková délka objektivu zhruba 13 centimetrů. Zoom netrpí nectností některých levnějších objektivů, které mají tendenci k samovolnému zasouvání a vysouvání, pokud jsou umístěny ve svislé poloze.

Zámek nejmenší clony slouží k uzamčení clonového prstence v pozici “22”, což je vyžadováno pro funkci s automatickými zrcadlovkami Nikon. Při fotografování manuálními přístroji se prstenec odemkne. Clona se pak nastavuje ručně a informace o nastaveném clonovém čísle se do těla přenáší mechanicky pomocí AI-S prstence. Do hledáčku je nastavená clona přenášena opticky z prstence a zobrazuje se na horní straně hledáčku. Nikon tomu říká ADR a je to v podstatě takový malý periskop, podobný systém mají i přístroje Praktica řady B.

Samotný prstenec clony je umístěn běžně ve zúženém zadním konci objektivu. Tento zúžený konec je však příliš krátký a ovládání clonového prstence může být s některými těly poněkud obtížnější, zejména má-li fotograf trochu mohutnější prsty.

Přední příruba je vybavena standardním filtrovým závitem o průměru 72mm (plast) a bajonetovým úchytem pro vykrojenou plastovou sluneční clonu, která je součástí základní dodávky. Jak je zvykem, sluneční clonu je možné na objektiv uchytit i obráceně, což je výhodné zejména pro transport.

Optická stavba a kvalita

Objektiv je tvořen šesti čočkami v pěti skupinách. Ani jedna z čoček není vyrobena z vysoce kvalitního ED skla, které Nikon používá zejména u teleobjektivů, ale i u některých dražších zoomů s kratší ohniskovou vzdáleností.

Téměř v celém rozsahu ohniskových vzdáleností je při fotografování na inverzní filmy patrná lehká vinětace při maximálně otevřené cloně (i bez nasazeného filtru). Při uzavření clony o dva stupně tato vinětace téměř vymizí. Při použití negativních filmů je vinětace patrná jen v rozmezí ohniskových vzdáleností 24 až zhruba 30 mm a navíc jen na negativu (při zvětšování je na oříznuté části). Rozhodně je potřeba velké opatrnosti při používání filtrů.

2485 vign B 2485 vign A
Ukázka vinětace při ohnisku 24 mm a naplno otevřené cloně. Na objektivu nebyl nasazen žádný filtr. Snímek vlevo byl pořízen na negativní film Fuji Superia 100, snímek vpravo na inverzní Kodak Ektachrome 100VS.

Taktéž v celém rozsahu zoomu je patrné sférické zkreslení. Nejznatelnější je na obou koncích rozsahu, nejmenší je v rozsahu 35-50 mm. Pokud okraji snímků neprochází delší rovné linie, je možné toto zkreslení přehlédnout, na fotografování architektury při ohniskové vzdálenosti 24mm to ovšem rozhodně není, tam poslouží lépe pevný objektiv. V praxi zkreslení nebude asi velký problém, ale přiznám se, že od objektivu v této cenové hladině bych přece jen čekal o něco lepší výsledky.

2485-muur
Ukázka sférického zkreslení při ohnisku 24mm

Ostrost kresby při plně otevřené cloně značně klesá směrem k okrajům. I tento problém téměř mizí při cloně 5.6 až 8, ale platí to samé jako u sférického zkreslení – za ty peníze…

Velmi příjemně jsem byl překvapen kvalitou v makro režim, zejména proto, že makro režim na běžných objektivech jsem pokládal spíše za marketingový trik než za něco, čím se má cenu zabývat. S makro objektivy a jiným specializovaným příslušenstvím se tento zoom pochopitelně rovnat nemůže, maximální měřítko 2:1 technicky vzato ani není pravé makro, nicméně svůj názor na jeho nepoužitelnost jsem změnil. Na fotografování různých menších detailů je makro režim rozhodně velmi užitečný. Moje manželka si ho oblíbila hlavně na fotografování květin.

2485-makro-tientje 2485-makro-tientje-a 2485-makro-tientje-b
Makro při fotografování ploché předlohy a maximálním měřítku 2:1. Při cloně 5.6 je kresba použitelně ostrá v celé ploše snímku i když v rozích je o něco měkčí.
2485-makro-watch 2485 makro watch detail 2485 watch detail b
Využití makro režimu pro fotografii prostorového předmětu. Při cloně 11 vyšel poměrně dlouhý čas (sekundová ručička). Hloubka ostrosti je velmi dobrá, stejně jako kvalita kresby.

Závěr

AF Nikkor 24-85/2.8-4 D IF je velmi dobrý objektiv, se kterým jsem, i přes uvedené výhrady, vcelku spokojen. Optická kvalita je slušná, objektiv je lehký a ve spojení s nějakým lehčím tělem (jako moje FM2) je velmi vhodný v situacích, kdy s sebou člověk může vzít jen omezené množství či hmotnost fotovýbavy. Ve spojení s automatickými zrcadlovkami podporuje všechny expoziční režimy a disponuje slušně rychlým autofokusem. Tento zoom samozřejmě nemůže konkurovat dvojnásobně drahým AF-S zoomům a objektivům s pevným ohniskem a to zejména na kratším konci.

Poměr cena/výkon je poněkud problematický. Já jsem tento objektiv pořídil v Hong-Kongu za přibližně patnáct tisíc korun a v takovém případě není příliš co řešit. V Čechách stojí přibližně 30 tisíc korun a nad takovou cenou bych asi přemýšlel trochu déle, i když nejde o cenu v této kategorii nějak výrazně přemrštěnou. Pokud nemáte zábrany proti používání citlivějších filmů nebo trochu slevíte z požadavků na rozsah zoomu, je docela dobře možné, že některý z levnějších zoomů vám poslouží stejně dobře.

21 komentářů u „AF Nikkor 24-85/2.8-4 D IF“

  1. Počet čoček objektivu

    V recenzi je chyba v počtu čoček tohoto objektivu. Autor uvádí 6 čoček v 5-ti skupinách – to je samozřejmě nesmysl, objektiv má 15 čoček v 11-ti skupinách (2 čočky z toho jsou asférické).

    Odpovědět
    • RE: Počet čoček objektivu

      Máte pochopitelně pravdu, omlouvám se. Autor je blbec, který má rozepsáno x recenzí najednou a pak to podle toho vypadá ;-)) Ten údaj patřil k úplně jinému objektivu…

      Odpovědět
  2. 15 nebo 30 tisic?

    Po precteni teto recenze stoupla ma jistota, ze delat fotky na P6 (ano z NDR!)bylo vpravde spravne rozhodnuti. Popsane jevy jako vinetace, soudkovitost, ostreni atd. jsou u tohoto fotaku neznamym pojmem. Pravda sada objektivu 50, 80, 120, 180 a 300 vyzaduje mensi batoh, ale je tady jistota, ze to bude FOTKA. A jak pocitam, tak pocitam, s touto vybavou se cenove nad 15 tis. nedostanu….
    Myslim si, ze s vybavou od Canon, Nikon, Minolta etc. do celkove ceny zhruba 50 tis. Kc, obecne nejde udelat poradna fotka. Myslim teda technicky. Protoze co se tyce kumstu nebo napadu (motivu), tak na to Vam muze stacit i compakt za 300 Kc. Vzpominam na rezisera Svitacka, ktery predvadel fotografie Sixtinske Kaple (fotografie 30×50 cm). Vyhral jakousi soutez. Fotky byly udelane na pristroji z krabice na boty, kolicku na pradlo a bryloveho skla……
    Jinak rezenze se mi libi, o poctu cocek nemam paru (to nevim ani o tech u meho P6) a povazuji (jako uzivatel) tuto informaci z meho podledu za irelevantni. Vice takovych informaci!!!!

    Odpovědět
    • RE: 15 nebo 30 tisic?

      No, nic proti P6, ale to je jiny format, celkove jiny zpusob prace a vubec, asi bych to s Nikonem ci Canonem nesrovnaval (i kdyz uznavam, ze cenovemu srovnani se clovek neubrani, kdyz vidi tu sumu za nove veci od C,M, N, P atd.).
      Co kdybys lital po svete jako ja a mohl si s sebou vzit opravdu minimum? Byl by to najeky FM2 a zoom, nebo bys radsi tahal P6. P6 je navic dost haklivy na zachazeni a pokud bych se k nemu choval stejne jako ke svym Nikonum, tak za chvili nebudu mit fotky zadne.
      To ze s C, N vybavenim

      Odpovědět
  3. Canon nebo Nikon

    Pentacon Six možná stojí s výše popsaným příslušenstvím pod 15000, ale netvrdil bych, že Canon nebo Nikon pod 50000 je k ničemu. Co takhle zajít do bazaru, koupit Canon F-1, A-1, AE-1, Nikon F-2 nebo F-3 a nějakou solidní optiku, které je pro tyhle věci celá hromada? Právě jsem koupil Canon FD 50mm f/1.4 (2800 Kč, naprosto perfektní stav – buď byl předchozí majitel snad úzkostlivě pečlivý nebo ho snad vůbec nepoužíval) pro můj Canon AE-1 PROGRAM a nemůžu si ho vynachválit. Tahle pevná skla jsou levná, kvalitní, a _nejsou_ plastová ^_^

    Odpovědět
    • RE: Canon nebo Nikon

      S tim bazarem uplne souhlasim. Navic, zjistil jsem velmi zajimavou vec. U nas v Cechach v bazarech jsou veci, ktere pochazeji z lido/demo (P6, Praktica, Flexaret aj.)daleko levnejsi, nez v zapadnich (kapitalistickych) statech. A naopak, takovy C, N, P jsou u nich daleko levnejsi, nez u nas. Overit lze na http://www.ebay.com .

      Jinak, kdyz ukazujete nekomu fotky, tak je obecne pozorovateli uplne fuk, na cem je to focene. Bud jsou Vase fotky atraktivni a zaujmou nebo ne, zcela nezavisle na technice.

      A pokud bych behal po svete a pokud bych se focenim i zivil (ja nikoliv, jsem ryzi amater!!), tak bych si urcite neporidil plastikovy Nikkor, ale profi vybavu. Ta pak prijde i na 0,5 – 1 mil. Kc. Tim pak bych zcela urcite prekonal i P6…….
      Ale ja se omlouvam, jedna se tady prece o recenzi zoomu pro amatery, tak diskutuji o amaterech. Jinak, pokud se pokarasi P6, no problem, dalsi telo je u Pazdery za 400 Kc, takze ne, ze “za chvili nebudu mit fotky zadne”, ale urcite budu.

      Odpovědět
  4. Kov a plasty

    Nejak v tom porad nemam jasno. Chapu, ze plastovy bajonet se ochodi brzy, ale proc musi byt kovovy cely objektiv? Tak choulostive ty plasty zas nejsou, a kdyz uz bych s tim objetktivem mel trisknout tak, aby se rozbily, nerozbije se mi sklo vevnitr stejne jako u kovoveho objektivu?

    Odpovědět
    • RE: Kov a plasty

      To je takova psychologicka zalezitost. Vazi to tunu, tak to prece musi byt solidni. Bez ohledu na to, jak se ten kov snadno ohne, jak spatne jednotlive dily sedi… Hlavne, ze je to kovove. :-)))

      Odpovědět
  5. Kov je kov, plast je plast, papír je papír…

    Recenze se mi jeví jako velmi přínosná, pěkně zpracovaná a lidem co budou řešit podobný problém má co říct. Nezaujatých recenzí je vždycky nedostatek, jen tak dál.
    Následná diskuze se sice šoupla do standartního handrkování o výhodách jednotlivých materiálů, cenách a fotkách z toho či onoho fornátu, ale v zásadě je milá a má i světlejší body. Asi nejmilejší je na tom, že každý tu mluví o něčem jiném a tudíž mají vlastně trochu pravdy za nehty.

    Odpovědět
  6. Kov a plasty a i spousta jiných věcí

    Ano, je to i psychologická záležitost, ale jistá logika tu je: fotoaparáty se v nižší a střední třídě posunuly de facto do jisté formy “spotřební elektroniky.” (High-end technika tomu naštěstí nepodlehla a ostatně mi něco takového připadá nemožné, tohle přece není spotřební zboží! Nikon F5, například) Ostatně, elektroniky v nich je plno a podobně jako u počítačů (byť s _mnohem_ delší periodou) je tu jistý “upgrade cyklus.” Naštěstí tu jsou i výrobci jako Nikon, jehož objektivy a těla jsou kompatibilní ve velké mře přes propastných čtyřicet let, ale celkově vypadá situace asi tak, jak jsem nastínil (doufám, že moje hodnocení není příliš zaujaté).

    Je mi 21 let a měl bych možná patřit k mladé generaci, co jedině na kapesní digitál za jízdy na skateboardu, ale nepatřím. Proč? Dostal jsem fotoaparát od dědečka, zjistil jsem, že všechno, co potřebuji, umí, má robustní konstrukci (což neznamená, že bych s ním nezacházel jako v bavlnce) a když se mi někdo směje s digitálem, řeknu mu: “Ale mně vůbec nevadí, že to nemám hned. Na ekvivalent šesti nebo osmi megapixelů s minimálním šumem si rád počkám.”

    Ale nejde jen o tohle. Technologie výroby plastů umožňují dnes použít je i tam, kde by to před dvaceti lety byla čirá SF (kupř. střelné zbraně a některé jejich poměrně dost namáhané součástky), ale jak je to s životnosti? Téměř století se vyrábějí těla a objektivy z kovu a my víme, že tyhle věci něco vydrží. Dnes to už možná takovou roli nehraje, ale přesto raději sáhneme po kovu. A víme, že když se něco honosí názvem Nikon, je to kovové a má to jen manuální ostření, asi to bude za něco stát. A uvědomujeme si i to, že i dnes mají dražší skla přece jen kovových dílů více. Tak jsem si koupil toho Canona FD 50mm f/1.4 a vím, že se každému týpkovi s EOS 300kou a setovým zoomem vysměju: “Já si klidně kousek popojdu, to mi nevadí, ale co ty uděláš s tou poduškou?” A vím, že zvětšenina bude jak břitva.

    Snad tyhle věci nejsou příliš off-topic. Celkově jsem moderní člověk. V některých věcech jsem možná konzervativní, ale upřímně věřím, že na těch správných místech.

    P.S.: Digitály v žádném případě nezatracuji. Jsem jedním z jejich největších zastánců. Ale uvědomuji si technická specifika a meze obou světů a sám zatím čekám na tu správnou chvíli. Zatím digitál prostě nepotřebuji.

    Odpovědět
    • RE: Kov a plasty a i spousta jiných věcí

      No, ono to s temi pevnymi ohnisky take neni vubec jednoznacne, zrovna tak jako s temi kovy. On se ten “typek s EOS 300kou a setovym zoomem” muze taky krasne vysmat tobe, az napr. budes potrebovat popojit a ono to jednoduse nepujde a nez vymenis objektiv za jiny, tak bude davno po vsem. Zatimco podusky na jeho fotce si nikdo nevsimne a i kdyby – on ji mit bude a ty ne. Kazde ma svoje…

      Odpovědět
      • RE: RE: Kov a plasty a i spousta jiných věcí

        To samozřejmě uznávám. Uvědomuji si nejen technická specifika focení na film vs. na digitál, ale i technická specifika pevné sklo+MF vs. zoom+AF. Ale já nefotím akční scény. Povahou jsem trochu klidnější, a pokud předpoklábám, že budu fotit něco dynamičtějšího, přizpůsobím se v mezích možností. S technickými omezeními i s vlastnimi (ne)schopnostmi se pereme všichni. Já jen chtěl říci, že si nemám důvod stěžovat. Jsem prostě spokojený, jak na tom jsem s technikou teď…no, snad jen by se hodila nějaká ta 17ka nebo 20ka ^_^;

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: Kov a plasty a i spousta jiných věcí

          Mam podobny objektiv z tedle serie 35-70/2.8 a taky je celokovovy. Pouzivam ho k F4 takze zeleza mam v ruce pri foceni celkem hodne :o)). Tydle celokove objektivy jsou velice dobre kdyz je mam v ruce mam pocit ze neco drzim a ze to taky neco uz vydrzi, ikdyz jsou o neci tezsi nez plastove. VSE JE OTAZKOU POCITU a taky zvyku.
          PS : kdy mam v ruce ty plastaky tak mam pocit ze je rozmacknu :o))

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: Kov a plasty a i spousta jiných věcí

            Mám taky zoom 35-70 f/2.8 (Makinon MC), taky celokovový (tehdy se jiné nedělaly ^_~), ale používám ho když 1) vím, že nebude čas měnit skla, 2) vím, že z toho budou jen fotky 9×13 nebo 10×15. Ale stejně mám raději tu padesátku. Kromě toho má ten zoom podezřele volné ostřeni i zoom (dva prtence). Teď už mi to přijde skoro nepřirozené, když ho vezmu do ruky (i ta váha, nějakých 700g), ale mám ho i jako zálohu (pro všechny případy), stejně jako 2x telekonvertor, jehož používání se snažím pokud možno z kvalitativních důvodů vyhýbat.

  7. Moderní AF versus klasika

    Souhlasím s Radkou všechno má něco do sebe …

    Já používám Nikon F-80 (+ 28-80G + 70-300G + 50/1,8), který s sebou vozím na vandry nosím po městě a tak … A pokud si chci s fotkou pohrát a vyřádit se a zrovna s sebou nic jiného netáhnu, tak používám Pentacon Six TL (+ 50/4 + 80/2,8 + 180/2,8) …

    Oba dva jsou vynikající přístroje a rozhodně se nedá jednoznačně říct, jestli je lepší ten nebo onen – každý z nich má něco do sebe. Technicky kvalitní fotky dělají oba …

    A cena? Pokud to spočítáte, u Pentaconu nejde jen o tělo ale také třeba TTL hranol a pokud mají objektivy k němu za něco stát a počítáte s provedením MC, tak to vyjde skoro na stejno …

    Odpovědět
  8. Barevna vada

    Na ukazkovych snimcich je videt vcelku brutalni chromaticka aberace. Nemam predstavu, jake jsou to scany, ale i kdyby to byly 100% pixely z 2900 dpi, tak je to moc.

    Odpovědět
    • RE: Barevna vada

      Pokud myslis ty detaily desetiguldenove bankovky, tak to neni chromaticka vada objektivu. To je problem tisku te bankovky. Kdyz na tu bankovku koukam pod lupou, vidim presne to same. Asi jsem mel zvolit nejaky lepsi testovaci obrazec.

      Jirka Jirout (nejak mi nejde zadat jmeno do spravneho fieldu

      Odpovědět
  9. srovnání

    Pěkný příspěvek, má však jednu vadu, společnou pro recenze jednoho typu objektivu. Všechna hodnocení jsou totiž dost subjektivní a relativní. Myslím to asi takhle: v dnešní době se vyrábějí tří třídy objektivů (a je fuk, jestli to Nikon, Canon, anebo třeba Sigma): konzumní-střední amatérské-profesionální. Takže bych viděl jako vysoce přínosné porovnat objektivy těchto tří tříd současně – pak nevadí, že test není příliš “vědecký”, subjektivní srovnání by úplně stačilo. Jinak je nutno porovnávat testy různých autorů, což je obvykle jen ztráta času. Udělal bych to, ale bohužel nemám ty objektivy…
    A ještě jednu připomínku mám – u testovacích obrázků by se hodil údaj o rozlišení.

    Odpovědět
  10. 2:1 makro ?

    Rekl bych ze jste se asi spletl, meritko by melo byt 1:2 [polovicni zivotni velikost].2:1 je ,pokud se nepletu dvojnasobna zivotni velikost a to JE makro se vsim vsudy.

    Odpovědět
  11. Recenze ?

    sam jsen se stal majitelem tehle skvele veci,porizoval jsem v Americe za 550 $.recenze mi udelala velikou radost, vic takovych.

    Odpovědět

Napsat komentář