motiv

Canon EOS 10D po delší praxi

Každý již asi četl o přístrojích Canon EOS 10D i 300D řadu recenzí a komentářů. Psát další recenzi by proto bylo celkem zbytečné. Tento článek si klade jiný cíl - chci se pokusit popsat, které vlastnosti EOS 10D mi po delším užívání vyhovují více a které již méně.

Mechanické provedení

Canon EOS 10D
Canon EOS 10D
EOS 10D je krásný foťák. Myslím to vážně, stačí ho vzít do ruky a hned máte pocit, že to je dobře udělaný přístroj. Vnitřní kostra by měla být z hořčíkové slitiny, bajonet je samozřejmě kovový. Na povrchu jsou místy plasty, ale vesměs kvalitní, žádný bakelitový dojem! Grip je silně pogumován a aspoň mně padne do ruky skvěle. Dobrý dojem je i z ovládacích prvků, nemám co vytknout. Tak, teď mi čtenáři přestanou věřit a budou si myslet, že jsem tomuto foťáku nekriticky propadl. Ale nebojte, v dalším testu ode mne 10D pár kapek dostane. :-) Ovšem zrovna mechanické provedení se mi opravdu líbí. A co je důležité, dobrý dojem mám i po několika měsících dost intenzivního užívání. Přístroj užívám i s dlouhými objektivy (dost často i zrcadlové MTO 1000, skoro pořád pak EF 100-400 IS L vesměs vytažený na plných 400mm) a rozhodně člověk nemá pocit, že mu něco upadne či se váhou vylomí ani se nijak netřesu strachy, když s ním poněkud klepnu. V podstatě jediné patrné opotřebení na mém exempláři je trochu odřená hrana pod displejem, což ovšem nemá sebemenší funkční dopad.

Ovládání a ergonomie

Opět super... V podstatě máte jeden otočný ovládací prvek na volbu základního režimu. Canon jeho funkce popisuje jako dělené na dvě části - základní a tvůrčí zónu, na jejichž předělu je zelený obdélníček "zelené zóny". Na rovinu, o té první půlce nevím nic. :-) To jsou jednoduše řečeno motivové programy. Nic proti nim, ale nepotřebuji je. Zelený čtvereček užívá pouze moje manželka. Bez ironie - byla poučena, ať to vzadu zapne a kolečko nastaví na zelený čtvereček a že si už foťák poradí. A on si opravdu poradí.

Samozřejmě je ale nejdůležitější tvůrčí zóna, kde volíme standardní režimy programu, časové a clonové automatiky či plný manuál. Logika je prostá, zvolíme režim a pak již vše řídíme dalšími dvěma ovládacími kolečky. První (řekněme klasické) je u ukazováku, tím se řídí posun křivky programu nebo volba předvoleného času či clony. Kolečko na zadní stěně přístroje (ovládá se palcem) pak nastavuje expoziční korekci. Perfektní řešení. Navíc bych rád dodal, že úplně stejně se ovládá i můj analogový EOS 100 a další Canony střední třídy, takže při přechodu na digitál nebude mít nikdo problém.

Pak je tu ještě 15 dalších tlačítek. Teď se každý zděsí, ale nebojte, není to tak zlé. Hned lze škrtnout tlačítka kontroly hloubky ostrosti, vysunutí vestavěného blesku a podsvícení displeje, ta jsou jasná. Dalších šest tlačítek na zadní straně se používá výhradně ve spojení s funkcemi menu a pro prohlížení pořízených snímků na LCD. Logické - tlačítka, která se používají výhradně spolu s displejem jsou v jeho bezprostředním okolí. Posledních 6 tlačítek je rozděleno do dvou trojic. Tři na horní straně přístroje se užívají k volbě funkcí jako typ měření, citlivost, atd. - stisknete tlačítko a ovládacími kolečky zvolíte režim (vesměs mají dvě funkce, z nichž se každá nastavuje jedním kolečkem). Poslední tlačítka na zadni straně v pravém horním rohu pro ovládání palcem se používají pro funkce jako AEL, výběr bodu ostření, atd. U těchto tří tlačítek doporučuji velmi důkladně pročíst manuál, neboť jejich funkce se dá ovlivnit pomocí uživatelských funkcí. Mám jedinou radu - zkuste různé kombinace a vyberte si, co se právě vám hodí, každý člověk je jiný.

Informační displej na horní straně přístroje je přehledný a skvělá je možnost podsvícení, za to chválím. Dobrý a přehledný je i displej v hledáčku. Bohužel se ale musím kriticky vyjádřit o jednom detailu, který beru jako dost nešťastnou chybu v návrhu. Ani jeden displej totiž přímo neukazuje nastavenou citlivost ISO a to je špatné. Už se mi nejednou stalo, že jsem až dodatečně zjistil, že jsem fotil s pro daný snímek ne zrovna vhodnou citlivostí. No nic, nikdo není dokonalý.

Měření expozice

EOS 10D nabízí tři režimy měření - integrální se zvýhodněným středem, selektivní a vícesektorové. V zásadě k nim není moc co dodat, pracují tak, jak je u Canonu obvyklé. Selektivní měření je tedy skutečně pouze selektivní a zabírá cca 9% plochy, nejde o pravé bodové. Popravdě řečeno to nepokládám za tak velký problém, jak se občas píše v diskusních fórech, přeci jen jde o přístroj pro spíše akční focení, kde nejsou hrátky se zónovým systémem atd. až tak časté. Klad to ale určitě není. Integrální měření se zvýhodněným středem se chová přirozeně korektně, ze zkušenosti mohu říci, že v některých případech je velmi užitečné. Například při letovkách ptáků proti obloze je jednoznačně nejspolehlivější metodou měřit integrálně s korekcí cca plus 0,66 EV. Pak máme ještě matrix s 35 segmenty. Je to opravdu trochu virtuální realita a v minimálně 90% případu měří správně. Bylo to dost obsáhle debatováno v článcích J. Hlináka o měření expozice na sněhu, zkrátka a dobře se smiřte s tím, že ten trpaslík, kterého Canon zavřel dovnitř přístroje, je až neuvěřitelně chytrý. :-)

AF systém

K dispozici je podobný systém jako v adekvátních analogových přístrojích. Zaostřovacích bodů je tedy sedm, buď se vybírají automaticky anebo se některý vybere manuálně, výběr okem není k dispozici. Režimy AF jsou tři - One Shot, AI Focus a AI Servo. Režimy One Shot a AI Servo není snad nutno popisovat - první je klasický režim pro statické objekty, druhý je pak kontinuální doostřování. AI Focus se chová jako One Shot, pokud ale zjistí pohyb zaostřeného objektu, tak se přepne (nebo by se měl přepnout) do režimu Servo. Tolik teorie.

A co praxe? V první řadě je třeba zdůraznit, že v režimu "tvůrčí zóny" lze volit režim ostření zcela libovolně, není zde žádné omezení jako u EOSu 300D. Ovšem ani u EOSu 10D není praxe vždy tak idylická, jak tvrdí reklama. Co se týče volby bodu, tak musím říci, že mám přístroj prakticky trvale přepnutý pouze na střední bod. Nemohu si pomoci, ale při automatickém výběru se mi až příliš často stávalo, že přístroj zaostřil na něco jiného, než jsem chtěl. V podstatě mi to nijak nevadí, nicméně to opět trochu ilustruje, že ne všechny moderní technologie jsou tak skvělé, jak by se mohlo zdát. Jako režim AF používám AI Servo pro jednoznačně pohybové scény, pro běžné záběry pak AI Focus. Pojem AI se v souvislosti s režimem AI Focus v zahraničních diskusních fórech někdy překládá jako Auto Irritation, což by se česky nejvýstižněji přeložilo jako "samonasírací", osobně ale tak moc námitek nemám. Pokud ostříme na statický objekt, tak se chová totožně jako One Shot, při detekci pohybu se většinou servo režim opravdu aktivuje celkem korektně.

AF ostří v mém případě prakticky dokonale se všemi objektivy, které mám. Je ale dobře dodat, že existují dokumentované problémy, kdy se patrně nesejdou (vlastně spíš sejdou) tolerance AF systému přístroje a čipů v objektivech a pak dochází k nepřesnostem, mně se to ale naštěstí zatím vyhnulo. Rychlost je (jako u všech EOSů) závislá v první řadě na použitém objektivu, samozřejmě je velmi podstatně rychlejší ostření s USM objektivem řady L než s konvenčním third party objektivem. Příklad - s Tokinou AT-X 80-200mm f/2,8 prostě EOS 10D letící racky zaostřené v servo režimu neudrží, zatímco s EF 100-400 IS L většinou ano. Při méně náročných požadavcích to ale samozřejmě tak horké není. Popravdě řečeno ale nejsem s rychlostí AF úplně spokojen ani při použití profi USM optiky. V servorežimu, kdy přístroj mezi snímky doostřuje, není rychlost snímání ani náhodou 3 obr./s, v mnoha případech to dá s bídou tak 1-1,5 obr./s. Tady je právě drtivý rozdíl mezi kvalitním, leč pořád ne zcela profesionálním přístrojem (jako je 10D) a třeba EOS 1D. Plnohodnotné profimodely se vám při běžném focení budou jevit jako zbytečně velké a težké a zdánlivě toho zase o tolik víc neumí. Jenže při opravdu vysokých nárocích najednou zjistíte, že přeci jen cena profimodelů, ať už je to analogový EOS 1V nebo digitální EOS 1D, není jen marketing, ale opravdu jde o hightech se vším všudy.

Od filozofických úvah o profimodelech zpátky k AF systému 10D. Myslím si, že absolutní většina uživatelů bude spokojena ať má ambice amatérské či profesionální. I já jsem při naprosté většině focení zcela spokojen. Bohužel ale můj dost hluboký zájem o témata jako letovky ptáků mě ale občas vede k jisté nespokojenosti a někdy mi vrtá hlavou, zda bych přeci jen neuživil i třeba EOS 1D mark II...

Sériové snímání a rychlost vůbec

Přístroj umí snímat rychlostí 3 obr./s. K dispozici je vyrovnávací paměť (buffer) na 9 snímků, nezáleží na tom, fotí-li se do RAW nebo JPG. Na první pohled jsou to slušné parametry, ale v praxi se právě tady nejčastěji rozčiluji. Pokusím se to rozebrat trochu více do detailu.

Vlastní rychlost sériového snímání je dejme tomu přijatelná, ale zázrak to není. Při one-shot režimu by byla v dané třídě přijatelná, v servorežimu se ale stane dost "línou" (viz kapitola o AF). Více mi ale vadí chování bufferu. Buffer sám o sobě je perfektní - 9 snímků v RAW módu v přímé návaznosti je výborný výsledek. Navíc se celkem rychle buffer uvolní a snímky se přesunou do další vyrovnávací paměti, takže lze pokračovat. Malér nastane až po cca 15 snímcích, kdy už jsou všechny paměti zaplněné a snímky se musí odsunout na kartu. A tady se to celé poněkud pokazí, 10D totiž zapisuje na kartu dost pomalu (cca 1,8 MB/s, rychlé karty nepomůžou). Matematika je neúprosná - RAW snímek se zapisuje asi 4 sekundy, plně vyprázdnit 9 snímků v bufferu už zabere skoro 40s. Ke všemu zlému navíc přístroj zapisuje na kartu jen když zrovna není namáčknutá spoušť. V praxi to vypadá tak, že při normálním (byť svižném focení) naprosto nezjistíte žádné omezení a budete více než spokojeni. Pak se ale jednou dostanete do situace, kdy opravdu kropíte fotku za fotkou a najednou vám 10D prohlásí že je "busy" a máte smůlu a čekáte a čekáte. Ono to čekání vlastně zase tak dlouhé není, jenže někdy se zdá nekonečné. Opět musím opakovat to, co u AF systému: EOS 10D je výborný přístroj, ale nesmíte čekat, že by se vyrovnal skutečné profitechnice.

Ještě jedna obecnější poznámka. Uvědomte si, že sériové snímání má u DSLR mnoho faktorů a k jejich posouzení nestačí jen prosté přečtení letáku výrobce. Tam se sice objeví pravdivé údaje, ale vesměs je vybráno to, co se výrobci zdá nejpůsobivější a je nutno číst velmi pozorně a často si i vzít do ruky kalkulačku. Příkladem budiž třeba nový Nikon D70, ten má díky mnohem lepšímu řadiči CF skutečně vysokou rychlost zápisu na kartu a tak se v letácích píše, že lze v JPG pořídit klidně třeba 144 snímků bez pauzy. Jenže přístroj má celkem malý buffer a prostým výpočtem zjistíte, že při požadavku na focení v RAW módu se idylka také poněkud naruší... Takhle je to v celé řadě případů, chce to mít možnost poradit se s nějakým uživatelem.

Kvalita snímků

Nemohu si pomoci, ale výsledky z 10D jsou velmi dobré. Na toto téma se již na Paladixu i jinde objevila řada článků a dá se říci, že 6 MPix CMOS snímač se ve většině případů zhruba vyrovná kinofilmu. Srovnání není přímé, výsledek na filmu vypadá trochu jinak a jsme limitováni při každé variantě něčím jiným. Nicméně v obecné rovině není opravdu rozdíl velký. Navíc ale zrovna při mé zálibě ve focení zvířat digitál film poměrně drtí. Příčina je v tom, že se sice dá říci, že je kvalita filmu a digitálu relativně podobná, ovšem plocha snímače je proti filmu menší (známý 1,6x prodlužovací faktor). Třeba při snímku krajiny je to celkem jedno a film má navíc tu výhodu, že se snáze řeší extrémně širokoúhlé záběry. Ovšem zrovna u zvířat ve volné přírodě je situace jiná. Tady se vždy bojuje s tím, jak se dostat dost blízko a pomocí teleobjektivu co nejlépe vyplnit obrazové pole a zdaleka ne vždy se to podaří. A najednou zjistíme, že u filmu se až příliš často muselo důkladně ořezávat, zatímco u digitálu ztrácíme méně. To ovšem také znamená, že se poměr kvality mezi filmem a digitálem dost posune. Opět opakuji to, co již zaznělo vícekrát - výroky o tom, že digitální fotopřístroje se nikdy nevyrovnají filmu jsou naprostá pitomost, stejně jako reklamní tvrzení ve stylu, že film patří do starého železa. Ne, ani jedno tvrzení neplatí, vždy se musí posuzovat podle konkrétní situace a konkrétního motivu. V mém případě již jasně vítězí digitál, u někoho, jehož největší zálibou jsou snímky krajiny pokud možno superširokoúhlou optikou bude naopak prozatím stále ještě jasným vítězem film. U naprosté většiny fotografů pak bude situace někde mezi a pro rozhodování bude důležitější než kvalita spíše ekonomika, osobní preference, atd.

Abych se vrátil k praxi s EOSem 10D. V první řadě doporučuji fotit výhradně v RAW módu. Má to význam pro budoucí úpravy, navíc ale možná není interní algoritmus konverze do JPG vždy úplně ideální a může být praktické výsledek individuálně ovlivnit. Co se týče nastavení citlivosti, tak samozřejmě ani DSLR neporušují fyzikální zákony a nejlepší výsledky s minimem šumu jsou při ISO 100. Při ISO 200 je zhoršení zanedbatelné, při ISO 400 a 800 již ve stínech začne šum vylézat. Snímky při ISO 1600 a 3200 již většinou budou potřebovat dodatečné úpravy pro potlačení šumu, nicméně i tato varianta se v případě potřeby použít dá. Kdybych měl srovnávat s filmy, tak by se dalo říci, že při vyšších citlivostech výsledky z 10D film dost válcují svou čistotou. U filmů se při ISO 1600 a více ovšem již většinou spíše hraje na to, že se zrnu nijak nečelí a bere se jako tvůrčí prvek a jsme zase na začátku: výsledky z digitálů a z filmu zkrátka a dobře vypadají jinak a nelze říci, které pojetí je správné a které špatné. Holt si každý musí vybrat podle svého tvůrčího záměru.

10D nebo 300D?

Častou otázkou je, jestli se vyplatí koupit EOS 10D anebo zda stačí levnější EOS 300D. Nejprve rýpavá poznámka: takto formulovaný dotaz kladou zejména typičtí amatéři, u kterých je ale v podstatě nesmyslný. Zcela souhlasím s názorem šéfredaktora Photolife pana Karbusického, že se amatérům v pravém slova smyslu nevyplatí žádný přístroj, vždy jde jen o cpaní peněz do záliby. A předem varuji, že u digitálních fotopřístrojů je tempo zastarávání natolik vysoké, že většinou nelze docílit ani nepřímého "vyplacení se" ve smyslu vyšší životnosti atd., jen málokdo dokáže 300D utahat rychleji, než zastará morálně. V tomto smyslu se tedy 10D opravdu nevyplatí.

Když přejdeme k technickým argumentům, tak si je v první řadě třeba uvědomit, že digitální zrcadlovky je nutno posuzovat podobnou logikou jako analogové přístroje, ne jako digikompakty. Tohle bohužel hodně lidem nedochází a žijí v logice úvah levných digitálů, kde má dražší přístroj více megapixelů, větší zoom, atd. U DSLR to ale tak není. Mezi (relativně) levným EOSem 300D, dražším EOSem 10D a špičkovým EOSem 1D je rozdíl v dosažitelné kvalitě snímků ve výsledku celkem malý. Původní verze profesionálního 1D měla rozlišení dokonce nižší než amatérské přístroje! Je to podobné jako u kinofilmu, kde také při použití stejné optiky nezjistíte při běžných záběrech prakticky žádný rozdíl mezi nejlevnějším EOSem 3000 a profi EOSem 1V. Rozdíl je v tom, že profimodely jsou propastně odolnější, vydrží více cyklů závěrky a samozřejmě mají některé vlastnosti (rychlost, lepší měření, lepší AF), které vám pomohou v některých mezních situacích dosáhnout dobrého snímku s větší jistotou a spolehlivostí.

A právě takto se to má se srovnáním 10D a 300D. Přístroje se nijak moc neliší a jsem přesvědčen, že naprostou většinu fotoamatérů nebudou často debatované nectnosti 300D nijak zvlášť omezovat. To ale neznamená, že výhody 10D význam nemají. Je jistě milé moci volit režimy AF a měření bez jakýchkoli omezení. Je kladem, že má 10D o něco větší buffer, stejně jako to, že má o něco jasnější hledáček. Stojí to ale za rozdíl ceny? To si musí každý zvážit sám. Mám-li mluvit za sebe, tak za největší klad 10D pokládám lepší mechanické provedení a solidnost. Ponořil jsem se do focení opravdu hodně, dostávám se do situací, kdy s foťákem nezacházím právě slušně a domnívám se, že bych asi 300D utýral. Jsem ale ještě příkladem typického fotoamatéra? To je otázka, mám i určité profiambice, dost fotek se snažím udávat do agentur, k tomu přistupuje to, že některá z mých oblíbených témat znamenají spoustu snímků. V podstatě to vypadá, že první rok práce s 10D skončím se stavem počítadla někde nedaleko od dvaceti tisíc snímků, tedy přepočteno na film cca 550 filmů po 36ti snímcích. Pokud máte podobné zájmy, tak si určitě kupte EOS 10D (ne-li EOS 1D), 300D by s vámi dobře nebylo. Pokud ale fotíte spíše příležitostně (tak do 3000 snímků za rok) a ve vašem portfoliu převládají spíše klidnější náměty, nenechte se zviklat drby ve fotofórech a kupte si raději 300D, budete patrně spokojeni.

Nějaký závěr?

10D je podle mého názoru podařený přístroj, který nemá mnoho vad. Leccos naznačují i různá diskusní fóra, v podstatě se o tomto přístroji nijak moc nemluví, není vlastně co drbat. Otázkou je přirozeně cena, přeci jen pro českého fotoamatéra není pořízení 10D vždy snadnou záležitostí, současná situace na trhu ale v této třídě žádnou levnější alternativu nenabízí. Domnívám se, že zájemce o robustní spolehlivou DSLR za relativně přijatelnou cenu bude s tímto přístrojem spokojen.

Tomáš Hrubý
http://blog.fotozona.cz
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
MarekXXII19.4.2004, 09:04odpověď
thr19.4.2004, 09:20odpověď
Tomas Houda19.4.2004, 10:12odpověď
BuBla19.4.2004, 10:04odpověď
k j19.4.2004, 10:14odpověď
Pepa20.4.2004, 09:17odpověď
martt20.4.2004, 17:54odpověď
Alda19.4.2004, 11:12odpověď
Snek19.4.2004, 10:33odpověď
Lexík19.4.2004, 22:10odpověď
Snek20.4.2004, 07:57odpověď
Kapsa21.4.2004, 14:51odpověď
thr21.4.2004, 14:57odpověď
Kapsa21.4.2004, 16:41odpověď
thr21.4.2004, 17:01odpověď
Kapsa22.4.2004, 13:02odpověď
mk26.4.2004, 14:23odpověď
 iso
ondrej k.19.4.2004, 20:49odpověď
koalix20.4.2004, 11:48odpověď
Honzi20.4.2004, 14:29odpověď
koalix20.4.2004, 17:23odpověď
koalix20.4.2004, 17:49odpověď
Michal20.4.2004, 19:48odpověď
Pavel Pola20.4.2004, 14:39odpověď
Vladimír2.6.2004, 00:42odpověď
koalix27.7.2004, 10:06odpověď
Lowpass1.3.2005, 09:12odpověď
Honzi20.4.2004, 14:16odpověď
thr20.4.2004, 14:37odpověď
koalix20.4.2004, 17:41odpověď
martt20.4.2004, 18:13odpověď
koalix21.4.2004, 12:46odpověď
thr21.4.2004, 13:50odpověď
koalix21.4.2004, 14:08odpověď
thr21.4.2004, 14:51odpověď
koalix21.4.2004, 15:16odpověď
Kytka22.4.2004, 09:36odpověď
PCHe22.4.2004, 23:01odpověď
thr26.4.2004, 09:27odpověď
Kapsa21.4.2004, 16:44odpověď
maly japonec26.4.2004, 01:56odpověď
Cerel20.4.2004, 16:07odpověď
thr20.4.2004, 16:14odpověď
Kapsa21.4.2004, 16:47odpověď
Dingo25.4.2004, 21:04odpověď
Dali22.11.2004, 00:54odpověď
Ferro1.12.2004, 21:44odpověď
Amos9.9.2005, 20:33odpověď
Lukáš23.11.2005, 13:23odpověď
thr23.11.2005, 14:29odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace