Drahá fototechnika = dobré snímky?

Někteří lidé žijí ve falešné představě, že nákladná fototechnika je jedinou podmínkou kvalitních fotografií. Malý kousek pravdy na tom jistě je, ale hlavní je především to, abychom své vybavení uměli správně používat…

Je to takový klasický příběh – nedělní procházka v centru Prahy bývá nezřídka spojena s fotografováním. Někdy pořídím desítky snímků, někdy ani jeden, ale fotoaparát mám s sebou téměř vždy. Nechci zde mluvit o tom, co všechno se dá fotografovat, protože by se text stal pouze výčtem, jenž by navíc nikdy nebyl kompletní. Navíc o tom, CO a JAK fotografovat, mluví jiné články a cílem tohoto není je nahradit. S velkým pobavením jsem si vybral spíše odstrašující příklad a cena – respektive kvalita – použité techniky v něm hraje poměrně nečekanou roli.

Mám takovou malou hru – když vidím někoho fotografovat, sleduji, co používá za přístroj, objektiv apod. Přemýšlím pak nad tím, jak asi vypadá snímek, který dotyčný právě udělal. Někdy to vede ke komickým situacím: onehdy jsem na nábřeží očumoval člověka fotografujícího zrcadlovkou Olympus OM-4Ti s nasazeným zrcadlovým objektivem a on – jsa cizincem a znaje buď z vlastní, nebo zprostředkované zkušenosti téměř legendární pražské kapesní i taškové zloděje – snad ani neudělal zamýšlený snímek, přístroj uložil do brašny a pelášil pryč, jakmile si mě všiml, přestože jsem se díval z poměrně uctivé vzdálenosti několika metrů…

Jistý vztah mezi nákladností používané fototechniky a výslednými snímky, či spíše jejich kvalitou, určitě existuje. Fotografuje-li někdo papírovým “přístrojem” na jedno použití, nelze čekat, že budou snímky ostré nebo správně exponované, používá-li někdo místo optického zoomu digitální, pak si také nijak kvalitativně nepomůže. Samozřejmě se dejme tomu moderní zrcadlovkou (filmovou i digitální) fotografuje lépe a lepší jsou také výsledky takového fotografování (nemluvě o středním či velkém formátu). Jenže samotná technika není všechno.

Znám pár lidí – a předpokládám, že takové případy zná téměř každý, kdo se fotografií hlouběji zabývá – vyznačujících se tím, že mají velmi drahé objektivy i přístroje, a přesto jsem od nich nikdy neviděl ani jediný snímek. Místo používání své techniky, když už ji mají, se zabývají nekonečnými diskusemi o kvalitě zobrazení, rozlišení a jiných věcech, které se stávají zcela zbytečnými, pokud nejsou jen prostředkem k dosažení cíle, tedy technicky kvalitní fotografie. A to zde zcela pomíjím kvalitu obsahovou. Tito lidé nejsou fotografy, ale vlastníky fototechniky, což je obrovský rozdíl. Baví se tím, že buď bombardují všemožná diskusní fóra nekonečnou řadou příspěvků, nebo kritizují práci jiných, kteří skutečně fotografují, byť třeba za pomoci méně vyspělé a méně nákladné techniky. Člověk fotografující přístrojem starým několik let (někdy i několik desítek let), je v jejich očích naprostý zoufalec. Snímek od nich tak jako tak neuvidíte. Existuje však také další projev: někteří z nich – světe div se! – dokonce i fotografují, ovšem pouze a jedině proto, aby měli hmatatelné důkazy toho, jak skvělou mají techniku. A tak produkují hromady nezřídka technicky dokonalých snímků, které ovšem nikomu nic neřeknou, protože jsou zkrátka o ničem. A tak mám raději lidi, kteří možná nemají high-tech vybavení, dělají chyby, ale technika je jim prostředkem, nikoli cílem.

Ale vraťme se do centra Prahy k tomu, proč jsem se vlastně pustil do psaní tohoto textu. Došli jsme pod Karlův most, dívali se na Čertovku, jak poklidně plyne, a na lidi, čím a co fotografují. Jakýsi Ital s velikou fotobrašnou nás požádal o snímek, na němž měl být on a jeho partnerka. Já neumím italsky, on neuměl žádnou z řečí, které jsem mu pro komunikaci nabízel – tedy angličtinu ani němčinu (jsa si vědom světové strany, odkud přišel, jsem si svou stále chatrnější ruštinu nechal od cesty). Zbývala tedy univerzální řeč posunků. Byl to takový luxusní pár a kdybych byl zloděj, mohl jsem si docela slušně vydělat. Zcela bezstarostně mi podával Contax, což nikdy není laciná záležitost. Turisté se postavili pod oblouk Karlova mostu, zvolil jsem vhodný výřez, aby nevznikla kompozice typu Pepíček na Karlštejně, a exponoval. Pak začal milý Ital dlouze laborovat s technickou lahůdkou zvanou Leica M7 a v jeho brašně se zalesklo několik originálních objektivů. Jak už jsem říkal, tohle vždycky sleduji, ale prostě jen tak, ze zvědavosti…

Příběh nekončí – náš milý Ital si usmyslel, že by pro změnu zas mohl vyfotografovat mě a mou přítelkyni. Souhlasil jsem a radoval se, že jednak budeme mít nějakou společnou fotografii (jako všichni lidé aktivně fotografující mám snímků svých nebo s někým opravdu velmi málo) a že navíc tato společně fotografie bude dobrá, protože člověk, který používá Contax a Leicu, prostě musí umět fotografovat… Mám zkušenosti s tím, že když jsem nějakému digitálnímu či filmovému kompaktistovi (prosím bez urážky) podal na dnešní poměry obrovský Nikon N90s vybavený battery-packem, onen člověk, kterého jsem kdesi vyfotografoval a on mi to chtěl oplatit, bezelstně pravil: “Kde to mám zmáčknout?! Takovou věc jsem ještě nikdy neměl v ruce a určitě to zkazím…” Na filmu jsem pak nacházel vesměs hrozné věci. Propadl jsem proto na chvíli představě, že člověk vlastnící kvalitní techniku jaksi automaticky produkuje kvalitní fotografie. Jaký omyl – nějak mi nedošlo, že majitel Contaxu i Leicy může docela dobře dělat fotografie přímo děsné.

Muž tedy vzal mého Nikona a … jal se odcházet! Jeho partnerka sice pořád seděla relativně blízko, takže jsem ji mohl případně zadržet, ale zároveň mi hlavou proběhla tato situace: Ital mi uteče s Nikonem – zadržím jeho přítelkyni – ona začne ječet – mě sebere policie jako lumpa, který chtěl bezbranné turistce ukrást fotovýbavu – Nikona už stejně nikdy neuvidím a ještě mě zavřou… A tak jsem čekal, kdy – a jestli vůbec – se muž zastaví, a v duchu se loučil. Poodešel asi 25 metrů, otočil se a začal cosi laborovat na mém přístroji. “Fajn, umí to”, říkal jsem si, “udělá mi nějaký portrétní výřez s rozostřeným pozadím a konečně budeme mít pěknou společnou fotku.” Stiskl spoušť a dával znamení, že si to dáme ještě jednou. Zaslechl jsem ale typické pípání oznamující konec filmu. “Basta la pelicola”, pravil zklamaně, když přišel zpět. “Si, basta”, konverzoval jsem přitrouble. Prý jestli mám další film. Neměl jsem, a tak jsme se rozloučili, poděkovali si a šli každý svou cestou.

Těšil jsem se na ten snímek vyfotografovaný neznámým italským mistrem, panem Contax-Leica. Když jsem měl vyvoláno, podíval jsem se napřed na poslední fotografii z celého filmu, kterou fotografoval právě on. A… začal jsem se strašně smát, což postihlo mnoho dalších, kterým jsem zároveň s předložením fotografie vylíčil tento příběh. Napadlo mě, že by vás to mohlo pobavit taky.

Snímek (plné pole bez jakýchkoli úprav) totiž vypadá takhle:

Dílo neznámého italského mistra

Nechci se posmívat, není to nic protiitalského ani závistivého (jsem smířen i s tím, že se jistě najde někdo, kdo mě nařkne ze sprosté závisti, že mi nepatří ani Contax, ani Leica), je to zkrátka jen taková úsměvná historka dokumentující, že vztah mezi technikou a kvalitou zajisté existuje (exponováno je koneckonců technicky správně), ale že i ta sebekvalitnější fotovýbava potřebuje kvalitní obsluhu, neboť ani ten nejlepší přístroj nefotografuje sám. Ale – v zájmu objektivity a také proto, aby se tímto textem necítili neprávem obviněni ti, kterých se netýká – na druhé straně samozřejmě existují lidé, kteří pracují s tou nejlepší a také nejdražší technikou a v jejichž rukou je tato technika na správném místě. Jsou to ale zpravidla takoví fotografové, kteří sice mají to NEJ vybavení, ale zároveň jsou schopni vyrábět stějně sdělné snímky i za pomoci techniky průměrné či dokonce podprůměrné – prostě a jednoduše proto, že mají co říct… Nemá-li fotograf co říci, je docela jedno, čím fotografuje; technická kvalita dokáže sdělení fotografie výrazně podpořit, nikoli ale nahradit. Je to jako v hudbě: dobrý hudebník dobře zahraje i na průměrný nástroj, zatímco toho, kdo neumí hrát, nezachrání ani mistrovský instrument.

A tak odpověď na otázku v titulu článku není ani ANO, ani NE, ale nejspíše JAK KDY. A to je dobře. Fotografii dělají lidé.

Snímek byl pořízen kinofilmovou zrcadlovkou Nikon N90s s objektivem Sigma 28 – 105 mm f/2.8 – 4 D ASPH na film Fuji Superia 200 ASA. Autorem je neznámý italský mistr, expoziční hodnoty mi nejsou známy.

129 komentářů u „Drahá fototechnika = dobré snímky?“

  1. Skvělé pobavení

    Už když jsem četl popis události, tušil jsem. A když na mne vyjukla ta fotka, fakt jsem se nasmál. Člověku je hned lépe po ránu 🙂
    Na obranu italského fotografa si ovšem dovolím podotknout, že i takto obtížný snímek zvládl bez toho, že by portrétovaným osobám cokoli rostlo z hlavy a upřímně řečeno, já bych to takhle nedokázal! 🙂
    Takových článků by klidně mohlo být více. Konečně něco ze života, nejen MTF křivky a počet pixelů.

    Odpovědět
    • skvělé pobavení

      No ze by z hlav nic nerostlo, to se rict neda (to rozhrani cervene a bile jde skrz hlavu), s tim ze draha technika jeste nezarucuje dobry fotky naprosto souhlasim (i kdyz spravna technika pro konkretni prilezitost je imho docela podstatna podminka, jen holt neni postacujici), ale ta fotka se mi docela libi, rozhodne je to jedna z nejlepsich variaci na tema trpaslici pred pamatkou kterou jsem kdy videl. Tahle me docela rozesmala, pricemz jsou i takove ktere dlouho rozdejchavam.
      🙂

      Odpovědět
  2. Pokračování příběhu

    Sotva přijel Ital domů, nechal vyvolat své filmy. A jak tak listuje náhledovými 20×30, padne mu do oka nějaký dvojportrét…..per carita, kde to jenom bylo? Kdo to takhle mohl vyfotit? No, technicky konec konců fakt ujde, pěkné…no ale kde to jenom bylo? ….Sorry za offtopic, taky jsem se pobavil…

    Odpovědět
  3. Me se to libi

    Pekne to zachycuje atmosferu mista a postavicky jako bonus ze jste tam byli:-)). Navic to ma humorny nadech, proste foto co zasahne, usmev vyloudi, co chtit vic, i pekny clanek vznikl.
    JIPA

    Odpovědět
    • co bys chtěl …

      …tak Ty jseš asi pěknej “debil”….no jo určitě Canonista….prosím Tě chyť se ruku s tím italem a skoč do zdi, magore.

      Odpovědět
      • co bys chtěl …

        Mám za to, že takovýhle příspěvek sem rozhodně nepatří a zaslouží si přinejmenším omluvu nebo vysvětlení! Původní reakce byla jistě myšlena v žertu (je tam smajlík), ale tady žádného smajlíka nevidím. Spíš vidím jen rozlitý kýbl žluče.

        Odpovědět
          • co bys chtěl …

            Omlouvám se původnímu přispěvovateli, jeden můj kolega využil otevřeného okna mého NTB a vložil sem výše uvedený “peprný” příspěvek. Jsme na SKVĚLÉM webu a “toto” se sem vážně nehodí. Nicméně “nikon” za to ROZHODNĚ nemůže 🙂 Díkes

      • co bys chtěl …

        No tak – fotím Nikonem – líbí se mi Canon – chtěl bych Leicu, ale jinak jsem šťastnej a spokojenej člověk co miluje svou ženu, děti, fotografii a fotografování, … a rozhodně nejsem, zaplaťpánbu, takhle zamindrákovanej ubožáček jako někdo.

        Pavle – díky za zastání a pravému Davidusovi za omluvu, to je v poho – mně může urazit akorát inteligent :-))))

        Odpovědět
  4. 🙂

    Díky za pěkný článek..po ránu moc příjemné čtení. Fotka…ehm, zajímavá…mám pocit, že něco je tam navíc….že by ty postavy 🙂

    Odpovědět
  5. Už se těším do Prahy

    Chystám se v sobotu zase jednou také zajít do Prahy s fotovýbavou a krásně mne to naladilo. Díky,za článek i za tu fotku, to téma o focení s čím a jak platí kdykoliv a kdekoliv a tak jsem si vzpomněl, že něco podobného se mi stalo na výletech s dcerou v Americe. Ještě jednou díky.

    Odpovědět
  6. .

    Mám známého který co fotovýbavy nastrkal v průběhu dvou let přes pů milionu a platí si místnost kteroá mu slouží jako ateliér a když jsem chtěl od něj vidět jedinou fotku říká že ještě nemá, že to má vše zatím jen archivovaný na kartách. Fotí d20 a elkový objektivy si nechává vozit ze států protože ničím jiným se nedá fotit. Když přinesl jednou všechny fotky rozoostřené řelk že musí vyměnit objektiv, že to hrozně kreslí. kouknul jsem na exif, fotil dlouhým sklem na 1/2 sekundy…

    Odpovědět
  7. Fotka je hezka

    Helejte, ta fotka je ale docela hezká. Má takové zvlástní vnitrní napetí a je vyvazena. A kdyby se zvetsila na takovach 40 * 50, coz je zajiste vhodny vystavni format pro zvetseniny z Leica, bylo by to jeste lepsi.

    Odpovědět
  8. ale inac…

    Fotka je to pekna, (jedine co mozem ja hodnotit) technicky slusne zvladnuta… len skoda tych 2 osob na kraji, co kazia zaber :)))
    Nic proti autorovi… 😉

    Krasne prostredie s nadhernym odrazom hladiny 🙂

    Odpovědět
  9. stavba a skladba

    Aneb jak praví Ján Šmok – problém stavby je zde minimalizován na stisknutí tlačítka, problém skladby však stále leží na fotografovi (a zaplaťpánbůh za to 🙂

    Odpovědět
  10. muzem si za to sami

    hele, ja nevim, ale vzdyt ta fotka ma v ramci moznosti uplne pohoda naladu i kompozici a vubec?!?

    ted k clanku:
    a) proc tak obsirne a dlouze? 🙂
    b) …holt, opravdu zijeme v dobe “vlastniku fotoaparatu”, kdy tech pravych fotografu je skutecne malo. On je to ted takovy trend; Doba marketingovych magu, ziskuchtivych spolecnosti a obchodniku a clovek si musi davat zkratka dobry pozor, aby se nestal jejich obeti a nezaradil se tak do toho stale rostouciho zastupu lidi, jez s nedockavosti ceka na kazdou marketingovou chujovinu. treba ted jsem u nakyho digitalniho fotaku videl super expozicni rezim “beach”…. no to by se Sudek asi posral smichy 🙂

    Odpovědět
    • muzem si za to sami

      Vystihnul jsi to velice dobre. Spousta lidi si mysli ze ta nova Digital-schmigital XPZ34 XYZ-DC2 jim udela mnohem lepsi snimky nez ta predchozi. Timto pak zacne nekonecna honicka za stale ‘lepsimi’ vecmi. Mnohem lepsi investice je si vyjed nekam na vilet a fotit tim co mame. Popular Photography pred par lety porovnaval image vyfocenou Leikou a Pentax 100. Oba s 50 mm objektivem.Fotky byli k nerozeznani jedna od druhe. Eat shit, snobs.

      Odpovědět
  11. No já nevím…

    No já nevím, ale přijde mi, že proti tomu snímku se nedá moc co namítnout. Jediná námitka by mohla být, že představa autora článku a představa Itala o ideálním portrétu se rozcházejí. Ital chtěl udělat takovouhle fotku, tak ji udělal – asi věděl proč. Pokud autor článku akceptoval Italovu nabídku na zhotovení fotky, měl by také akceptovat Italovu představu o zvládnutí námětu. Pokud se mu to nelíbí, měl Italovi říct, jat že to tedy vlastně chce. Takhle mi přijde, že autor si tu tahá triko, protože Ital je už zpátky v Tramtárii, tak z něj uděláme blbce. Upřímně se mi nelíbí spoustu fotek, co udělal někdo jiný (když nemluvím o tom, že se mi nelíbí většina mých fotek), ale respektuji cizí výtvarný záměr. Pokud někdo udělal takovou fotku, tak ji zřejmě chtěl udělat a zřejmě věděl, proč ji dělá. Ale nezaměňume nepochopení autora snímku za jeho neschopnost udělat snímek, který se líbí vám.

    Odpovědět
    • no já nevím…

      Snímky tohoto typu (“Pepíček na Karlštejně”), tedy takové, kde není jasné, jestli fotografuji lidi nebo řekněme krajinu, hlavně aby se tam toho vešlo co nejvíc, jsou ukázkovým příkladem toho, že je nutné si vybrat, co vlastně chci na snímku mít (podívejte se do jakékoli knihy, kde se mluví o kompozici).
      Není to žádná urážka kohokoli, konečně mnoho snímků podobného stylu udělal každý, jen mě to pobavilo a chtěl jsem se o to podělit – proto je ostatně článek v sekci pro oddech a ne třeba v teorii. Takže to není žádná věda, ale prostě jen příběh. Nemám nic proti tomu, když se snímek někomu líbí nebo když chce takové snímky produkovat; já to vidím takto, a proto jsem napsal tento text.

      Odpovědět
      • no já nevím…

        Cece, cim vic se na tu foku divam, tim vic se mi libi. Jste tam presne tak malicci, aby to fotce davalo takovy trosku absurdni naboj. Mozna bys se mel podivat po italskych webech. Abys nezjistil, ze te fotil nejaky znamy italsky (svetovy) fotograf. Nemyslim si, ze kdo s sebou taha plnou brasnu Lecy a Contaxe, nota bene do Prahy, bude nejaka nula. 😉

        Odpovědět
      • no já nevím…

        Ta fotka je udelana dost dobre. Je mozne, ze ji tak udelal slepec nahodou, ale neni to pravdepodobne. A nakonec, je pravdepodobne, ze krom tohoto zaberu s prostredim by udelal i blizsi zaber, kdyby nedosel film…

        Odpovědět
      • no já nevím…

        Aha, tak ty budes ten knizni fotograf, co foti podle prirucek misto podle citu a vkusu :-). To je uplne stejne legracni jako se hnat za nejdrazsi technikou. Oboji ma racionalni jadro, ale nesmi se to prehanet.

        Odpovědět
    • no já nevím…

      Vidim to presne jako PH. Ta fotka je velmi dobra a nevidim na ni vubec nic legracniho. Ital podle me nemohl tusit, ze si nekdo, kdo beha po Kampe s fotakem na krku, od nej chce nechat udelat portret s rozmazanym pozadim, kde Kampa nebude poznat.

      Odpovědět
      • no já nevím…

        Teď nevím, jestli to píše TA radka nebo zase nějaký pokus o vtip. Všichni jistě známe známé kompoziční poučky o focení trpaslíků. To zaprvé. Za druhé si myslím, že když někdo požádá někoho, aby ho vyfotil, tak většinou neočekává, že se na sebe bude muset dívat lupou. Tahle fotka je svoji kvalitou hodná max. do alba typu “tady jsem taky byl”. Uznávám, že někdo takové fotky může mít rád a může je vyhledávat, ale pro mě skutečně nesplňuje onu představu “můžete nás spolu vyfotit?”

        Odpovědět
        • no já nevím…

          Jiste, to lze predpokladat, ale na druhou stranu, treba ten ital ted nekde doma vypravi, jak nejakeho svatecniho turistu vytrestal tim, ze ho nefotil, ale udelal mu snimek ktery se libi jemu. No a ti lide, nekdy se to proste bez lidi nepovede. Kdyby se ta fotka orizla, lidi budou pryc :o)

          Odpovědět
        • no já nevím…

          Ja myslel, ze autor a Ital si nerozumeli, takze asi nebylo jasne jakou fotku ma kdo vyrobit. Krom toho, fotky obliceju z poloblizka ma kazdy asi hromady, ale pekne citlive zkomponovanych fotek asi ne.:-) Navic, jak uz jsem poznamenal, neni jasne, co by Ital fotil dal. Ale nezbyva nez konstatovat, ze fotku udelal dobrou.

          Odpovědět
        • no já nevím…

          Ne. Jem to opravdu já a není to není vůbec žádný pokus o vtip. Myslím to zcela vážně a nestydím se pod to podepsat. To, že majitel drahé Leicy-Contaxu může mít oko z Kašparovy krávy je sice samozřejmě pravda, ale dokazovat to právě touhle fotkou je podle mě nesmysl, protože je to dobře zkomponovaná fotka Kampy a to, že tam lidi nejsou dost velcí, je očividně tím, že Ital považoval za hlavní subjekt Kampu a ne lidi. To, že to neodpovídá představám oněch osob, které si to přály obráceně, se mi zdá být důsledkem odlišných představ a chabé komunikace, nikoli absence fotografického vidění. Kompoziční poučky bych do toho vůbec netahala. To, že fotka nesplňuje nějakou kompoziční poučku zdaleka neznamená, že je to blbá fotka. Já v tomhle případě před sebou vidím dobrou fotku Kampy, příjemně oživenou lidma, a zesměšňování Itala, který ji pořídil, mi nepřijde na místě.

          Odpovědět
          • no já nevím…

            A to já klidně klidně vyprodukuji památky s trpaslíkem.
            1. většinou je všude spousta jiných turistů(trpaslíků), tak proč by jeden z nich nemohl být ten kterého mám rád.
            2.většinou stelím fotkek více, jednu s nějakou celkovou=s trpaslíky:) a jednu, kde povýším trpaslíka na obra:) a třeba i něco mezitím, protože mě občas po dvou záběrech napadne ten správný.
            3. celkem chápu, proč tak ldi fotí “pepíček na Karlštejně” přece, když už v nějaké te exotice či cizině jsou tak chtějí mít za sebu to exotické pozadí. Portréty s rozmazaným pozadím můžl vytvořit “kdekoliv”.
            4.tak jako jsou fotografové a majitelé fototechniky, tak jsou fotografové a “umělci”, první tvoří fotografie, které lidi zajímají a něco jim říkají, druzí použitím “výrazových” prostředků tvoří různé šmouhy, skvrny a objekty natolik umělecky rozostřené, že jediné, co dává fotografii smyl je název.
            5.podobná skupina jako majitelé fototechniky, kteří nejvíce času stráví na forech jsou tzv. teoretici ,kteří mají plnou hubu Bresona, adamse a jiných. Byli to sice velikáni,ale těmi se stali taky tím, že šli svou cestou. Já chci jít taky svou cestou a i když nebude tak úspěšná jako jejich, bude moje.

        • no já nevím…

          Ahoj Pavle, poucku o nefoceni trpasliku znam a sam ji propaguju, kdyz delame treba fotosetkani se skautama. Nicmene vetsinou dodavam ze tyhle poucky je dobre znat, aby clovek kdyz je porusuje vedel 1) ze je porusuje a 2) proc to dela. Jak uz jsem psal driv, fotky typu trpaslik pred pamatkou obcas stezi rozdejchavam, nicmene tahle me pobavila (zrejme diky tomu jak jsou ty postavicky jakoby vsunuty do zaberu na vysokozdvizne plosine) a jediny co me na prvni pohled vadilo byl ten uriznutej oblouk nahore. Samozrejme ze bych taky v te situaci chtel radeji dvojportret, ale tenhle vysledek bych pricital spise komunikaci (to ze byla obtizna je v clanku zmineno) nez schopnostem toho itala. Vzpominam si na svuj pobyt na jazykovce v Anglii, kde pri odpolednich party na dvore skoly se sesla skupinka, ovesila nejakeho nestastnika (byl jsem castou obeti 🙁 ) mnoha fotoaparaty od fixfokusu po zrcadlovky a chtela po nem deset stisknuti spouste. Udelal jsem tam tehdy spoustu fotek, ktere bych jinak nikdy neudelal, natoz nekde predvadel jako sva dila, nicmene spoluzaci byli spokojeni a o to slo. Zaver: Proste si myslim ze tvrdit o nekom ze neumi fotit na zaklade jedne fotky (pri jejimz zadani navic vazla komunikace a fotograf nepocital s tim ze ma jen jedno policko) je ponekud prehnane. Nicmene diky autorovi za clanek a fotku, pobavil jsem se vyborne 🙂

          Odpovědět
      • no já nevím…

        Nahoře je uříznutý oblouk, dole je uříznutá loďka a celé se to kácí doleva – za “velmi dobrou” bych tu fotografii opravdu nepovažoval. Když už snímek s prostředím, pravá polovina obrazu na stojato by pravděpodobně vedla k podstatně lepšímu výsledku.

        Odpovědět
    • no já nevím…

      Take nemam dojem, ze by to byla spatna fotka. Asi bych ji komponoval trochu jinak, ale to je otazka vkusu.
      S myslenkou clanku nelze nez souhlasit, jen ten priklad byl vybran ponekud nestastne. Navic tem, kdo maji uz nejake zkusenosti, je vztah kvality techniky ku kvalite obsahu fotek znam a komu znam neni nebo kdo jej odmita, toho ani deset clanku nepresvedci. Skoda tedy plytvat takovym mnozstvim slov 🙂

      Odpovědět
    • no já nevím…

      autor si tu malinko zehli sve ego a patrne nepochopil ze fotografie je vec osobni a nejsou v ni zadne pravidla. Pokud je italsky pohled takovy tak cesky muze byt jiny. Kazdopadne se mi ta foto libi jelikoz na takovem miste je dost tezke neco vytvorit. Je to tak ohrane misto ze spise italovi tleskam z tento vtipny vytvor. Beru to tak ze autora spise prelstil.

      Odpovědět
  12. a vvvo ttom to jjje

    jo to je ono, moc rád poslouchám diskuse typu film nebo digitál, Ilford 400 nebo 200, 4 nebo 8 mega pixelů. Mylsím si, že to člověk buď na fotku dostane nebo ne. Je to o oku a ne o technice a vvvo ttom to jjje

    Odpovědět
  13. Vynikající…

    Teda Milane, tohle se Ti vážně povedlo…..něco v podobném duchu by chtělo umítit na (skoro) všechny foto weby, kde běží nějaká diskuse. Ve velké většině případů jsou totiž příspěvky směsicí “blábolů” pramenící z pouhé znalosti principů, parametrů, pouček, atd. od lidí, kteří místo aby čas strávený nad diskusemi trávili venku s foťákem v ruce povídají a radí o nesmyslech. Dokonce jsem již několikrát narazil na formulaci “fotograf – teoretik” 🙂 Díky

    Odpovědět
  14. zaplat panbu za ne

    ja nevim, ale mne ta fotka neprijde uplne zla. Asi bych, byt autorem, udelil par rezijnich pokynu tem dvema trpaslickum a ten mostni oblouk mozna nerezal tak natesno, ale jinak… 🙂

    Jinak jsou presne tihle lide pro nas ostatni dobrodinim. Moviti panove pravnici ci zubari, kteri vydaji mnoho penez za drahe a vybrane vybaveni, se vetsinou k jeho pouzivani stejne moc nedostanou, a casem – budto az je to omrzi definitivne, nebo kdyz jim nekdo rekne ze hasselblad – sinar – alpa – canon 1ds — jsou “lepsi”, tak to svoje v temer nedotcenem stavu za prijatelne ceny nabidnou k prodeji…

    Odpovědět
  15. Výborne

    Už dlho som sa tak nezasmial.Takže týmto ďakujem autorovi za príjemnú chvíľu.Môj názor je že má absolútnu pravdu a to bez diskusií.Proste len vyjadril to čo mnohý vedia ale nemajú chuť a ani vôľu niekoho presviedčať. Ešte raz ďakujem za príjemnú chvíľu.

    Odpovědět
  16. Všem obhájcům snímku

    Vážení! Opravdu NIKDO si nevšiml, jak snímek padá na levou stranu? Nebo, jinak řečeno: JE NAKŘIVO!! Nebo mám problém buď s LCD monitorem nebo s očima. Možná bych měl jít spát…

    Odpovědět
    • Všem obhájcům snímku

      Ne, s očima ani s monitorem nemáte nic, snímek je opravdu nakřivo. Docela mě pobavilo, jak někteří lidé tu fotografii vehementně brání, snad jako by ji udělali sami…
      Znovu opakuji, že autora snímku zesměšňovat nechci, ale prostě a jednoduše mi připadá směšný ten snímek; s tím nikdo nic neudělá.

      Odpovědět
      • všem obhájcům snímku

        Hodně jsem se zasmál, tomu původnímu článku a diskuzi okolo. Došlo už autorovi, že se takhle řadí do stejné ligy, jako ti diskutující okolo toho, zda kompakt nebo zrcadlovku, zda čtyři mega stačí, nebo raději šest (což je ta “správná volba”)? Asi jen pár lidí si tu uvědomilo, jak je vše relativní, a že tahle fotka je prostě taková, jaká je, protože při jejím vzniku nebyly žádné předem dané požadavky na to, jak by měla vypadat? Mnoho diskutujících zde toho asi hodně přečetlo, ty různé kompoziční příručky a tak, takže přátelé, někdy na ty poučky zapomeňte a uvědomte si, že se jedná pouze o subjektivní názory autorů pouček. Je trpaslík na zahradě kýč? A co je to kýč? A jak má vypadat “správná fotka” z Kampy, kde jsou dva lidičkové v neděli? A proč vůbec M. Sýkora chodí na Kampu a v tuto dobu, když přece příruček víme, že zde “žádné zajímavé” – rozuměj ty jedině správné – fotografické příležitosti nejsou? A vůbec – dá se o libovolné fotce prohlásit, že je špatná a popsat ji takovým způsobem, jako ve výše uvedeném článku? Je možné, že autorovi připadá snímek směšný, ale proč nám to říká? Atd. Atd. Atd. BTW – co na to XGAS? 🙂

        Odpovědět
        • všem obhájcům snímku 2

          autor si tu malinko zehli sve ego a patrne nepochopil ze fotografie je vec osobni a nejsou v ni zadna pravidla. Pokud je italsky pohled takovy tak cesky muze byt jiny. Kazdopadne se mi ta foto libi jelikoz na takovem miste je dost tezke neco vytvorit. Je to tak ohrane misto ze spise italovi tleskam z tento vtipny vytvor. Beru to tak ze autora spise prelstil.Mas ve sve reakci uplnou pravdu.

          Odpovědět
      • všem obhájcům snímku

        Lidé, kteří tu fotografii vehementně brání, jako by ji udělali sami, zcela správně poukazují na rozpor, který ve svém článku máte. Vcelku banální a mnohokrát řečené pravdy o vztahu drahé techniky a kvalitní fotografie rozvláčně demonstrujete na příkladu, který prostě nefunguje. Technicky, kompozičně ani nijak jinak není tahle fotka dost vypovídající, aby demonstrovala to, co celkem zbytečně chcete říct. Prostě není až tak špatná ani až tak černěhumorná. Já bych se nad tímhle vším na vašem místě zamyslel dřív, než začnu soudným lidem na tomhle fóru rozdávat poučky o nahlížení do knih o kompozici, připadně trousit ironické poznámky o obhájcích fotky.

        Odpovědět
        • všem obhájcům snímku

          No, chtěl jsem se taky rozepsat, ale asi je to zbytečné. Akorát bych jinými slovy opakoval po předchozích už řečené. Takže se přidávám k ricciho pěknému shrnutí.

          Odpovědět
    • všem obhájcům snímku

      nojo, jenže pokud by se narovnala kampa, tak pak bude zase nekřivo rámující oblouk, který je teď naprosto symetrický … fotka se mi teda taky nelíbí, ale v tomhle případě něco padat asi muselo

      Odpovědět
  17. No, nevím

    No, nevím, ale mě ta fotka taky zase tak děsivá, aby opravňovala k napsání článku nepřijde.
    Rozhodně je ovšem pravda, že asi nesplnila představu autora (článku) o společné fotce s Italkou, kterou by mohl ukazovat. To je pravda.
    Jinak si myslím, že je na úrovni dobré turistické fotky – Kampa s lidmi. Kompozičně přístup: Kampa “nesterilní” – tj. s lidmi na okraji, ale ne jako dominanta (oblíbený typ “v popředí mamka, za ní Karlštejn”). Samozřejmě “Velké Umění” to není. Na druhou stranu to by asi nešlo očekávat ani z náhodného fota typu “já a Italka zblízka”. Takže asi v podstatě obdobná humorná historka šla napsat ať udělal Ital fotku jakou chtěl.
    Toť jenom můj názor. Jinak se samozřejmě také často usmívám (někdy i závistivě) nad bohatými turisty, kteří mají skvělou výbavu, ale skoro ani nevědí, kde se to mačká :-))

    Odpovědět
    • no, nevím

      Tak za prvé to není žádná Italka, ale moje přítelkyně, nějak nevím, proč bych se kde nechával fotografovat s cizí slečnou… Za druhé jsem si poté, co tam milý Ital tak složitě laboroval se spotmetrem, měnil Elmarit za Summilux a obráceně atd., začal myslet, že když toto vše má, také to ovládá – tudíž když mi nabídl, že nás vyfotografuje, byl jsem rád, protože jsem si – v duchu obráceného přísloví jaký krám, takový pán – myslel, že ta fotografie bude na úrovni jeho téměř eskamotérského výkonu s technikou. To je vše a to je také jádro pudla (článku) – abychom nespoléhali automaticky na to, že když někdo vlastní super techniku, musí také jeho snímky být na úrovni oné techniky…
      Celá tato diskuse mě opravdu pobavila, všem děkuji. A také mě potěšilo, že po několika článcích, v jejichž diskusích převládala politika, jde zase převážně o fotografii.

      Milan Sýkora

      Odpovědět
  18. Idea

    Predstavte si toho Taliana na dovolenke v cudzom meste. Chce nafotiť nejaké pametihodnosti a zároveň aj seba a svoju partnerku – ale postavy len ako dôkaz, že tam boli:-). Preňho je dôležitejšie miesto. Ak by sme mohli pozrieť na jeho film, všetky fotky budú pravdepodobne podobné tejto. Stretne akéhosi človiečka s fotoaparátom, predpokladá že je to tiež cudzinec a tiež chce fotku z Prahy – tak ju urobí podľa seba – nikto mu nepovedal, že má fotiť dvojportrét.
    Bez toho že sa dotýkam výtvarnej kvality snímku hovorím, že z hľadiska výpovednej hodnoty o navštívenom mieste je táto fotografia lepšia ako fotky z dovoleniek, na ktorých je dominantná tá istá postava (postavy) v rovnakej póze, z rovnakým nacvičeným úsmevom a to “pozadie” je tam len akosi mimochodom.

    Odpovědět
  19. Ale…

    Vážení fotografující i technikuvlastnící přátelé! Proč proboha za něčím takovým jako je tento článek a de facto i tato fotografie, hledáte něco co tam není? Jde o nadsázku; nemusí ji každý pochopit, ale tak je to se vším na tom světě, že? Proč hned kvůli tomu rozpoutávat takovou diskusi, kde není šetřeno urážkami na adresu autora, spoluautora, fotografa, Itala a kdovíkohoještě ???

    Odpovědět
  20. Technika může pomoci!!!

    Fotím převážně bigbeatové koncerty starou F3 s manuálními objektivy. VYhovuje mi to, protože ostřím poměrně rychle a expozice musí v těch blikajících světlech prostě “nějak vyjít”. Výtěžnost je 1 – 4 fotky z filmu.

    Kdybych měl D2H s af-s vr objektivem, nebo světelným širokáčem a 2GB kartou, tak by byla výtěžnost ještě menší, ale zato bych práskal 8 snímků za sekundu a tam by se jeden ze sta určitě našel… V té blikající změti to je asi nejlepší řešení… Zvlášťě když je osvětlovač nějaký automat a hudebníci nespolupracují a furt někam utíkají a poskakují…

    Ještě nějaký 16mm / f 1,4 DG objektiv (za 40 000 :-(((). Byl bych happy :o)

    Odpovědět
  21. a mimochodem

    ta fotka není nijak moc špatná… Je to prostě fotka prostředí. Myslím, že autor předpokládal, že jste turisté a fotku pojal jako popis prostředí + byli jsme tam….

    Odpovědět
  22. re

    Hezký článek. Ono je to sice z tou technikou do jisté míry pravda. “Dobrý fotograf udělá stejně sdělný snímek s technikou průměrnou nebo podprůměrnou”. Ale jen o to tady nejde. Technická kvalita snímku je hodně důležitá, protože když chcete dělat snímky, které mají na lidi příjemně působit, tak nestačí pouze dobrá myšlenka, skvělá kompozice…fotografie taky musí být vhodně ostrá a neostrá tam, kde je to potřeba. A pokud chcete svoje snímky vystavit pro veřejnost, tak to hraje obzvláště důležitou roli. Pravdou je, že i průměrnou, možná podprůměrnou technikou, jste schopni udělat technicky kvalitní fotografie, ale pouze za určitých, nenáročných podmínek. Už to je určité omezení, protože některé věci si můžete dovolit fotit pouze s kvalitní technikou. Jako majitel staré prakticy jsem si toho vědom a někdy si dobře rozmyslím co mám fotit a jestli to má cenu.

    Odpovědět
  23. Radce, Luborovi a několika dalším

    Taky Vás tak štvou cvakálkové, jejichž fotky mají ustálenou kompozici stylu “JÁ (ev. MY) před něčím v pozadí”? Zcela zjevně by za pozadí stačila kupka hnoje, vůbec jim totiž na pozadí nezáleží. A to ještě potom zdrbnou chudáka Itala, který se těm cizincům, co se s ním neuměli domluvit, snažil udělat hezký snímek z výletu! 🙂

    Odpovědět
  24. Ital…

    Pri takejto prilezitosti by som aj vymenil e-mail a poslal autorovi jeho vytvor a naopak. Mozno to urobil umyselne alebo chcel spravit seriu dvoch – troch fotiek. Najprv ze “kde sme to fotili” a potom ten portret. Ale mu to nevyslo, nakolko skoncil film. Neviem. Ta fotka sama o sebe nie je zla, ale suhlasim ze ako fotka dovjportretu je vysmech. Videl som vsak aj horsie. Kazdopadne suhlasim s tym, ze aj s lacnou technikou sa pri spravnom pouziti da urobit kvalitna fotka. Mozeme niekedy spravit test porovnanie Zenit E vs. najmodernejsia brutalna kinofilmova zrkadlovka. 🙂 Ono ani z toho Zenitu nevychadzaju zle fotky, pokial clovek vie co si moze dovolit a co uz nie.

    Odpovědět
  25. Dotaz

    Co je na ukázané fotografii směšného? Taky bych se rád zasmál, ale naprosto průměrná fotka bez náboje, mě nerozesměje, ať jí udělá kdokoli čímkoliv. Naťukně te mě, ať se taky můžu zasmát.

    Odpovědět
  26. Dobrá zábava

    Děkuji za pobavení. Poprvé jsem se srdečně zasmál nad článkem, podruhé nad diskusemi pod ním :o)

    Odpovědět
  27. Ono je to těžké…

    Nevím, jak Vy, ale mě když někdo požádá o snímek a vrazí mě do ruky svůj foťák nějaké jiné značky než používám, tak na to vejrám, kde se to nastavuje, to mi chvíli trvá. Pak si ten pár někde postavím, tak aby pokud možno nebylo rušivé pozadí. Taky je dobré se jich zeptat, jestli chtějí portrét hlava a ramena, nebo full body. Asi je nejlepší udělat tak tři fotky, ale to nikdy lidi nechtějí, asi šetří políčka :-(. Ono je to dost složité hned jen tak od pasu střelit geniální fotku, když např. se soustředím na svoje téma a najednou vás někdo vyruší s tím, že by byl rád, abych je vyfotil. Vidí u me na krku zrcadlovku a přes rameno brašnu, tak si říká, že sem ten pravej profík na pouliční rodinný portrét…
    Fotka uvedená v článku je tedy nakřivo, o tom žádná. Kompozice je nepřesná.
    Dobře, fotka to není dobrá, já bych ji nepoužil.
    Přikláním se k tomu, že možná autor chtěl pořídit právě více snímků, když mu došel film. Nicméně, pokud chtěl vyfotit vás v prostředí Kampy, tak takhle se to myslím fakt nedělá. Když portrét, tak aspoň 85mm a přes celý políčko a nebo 28 – 35mm a zakomponovat části postav, nebo jen hlavy pěkně do prostředí. To už je ale o dost ložitější a výsledek nemusí být vždy dobrý.
    Příjde mě tento článek trochu jako výsměch onomu italovi, přičemž autor uvádí, že to tak není. Nelze hodnotit někoho na základě jedné fotografie, i když to k tomu svádí. Třeba neměl zrovna svůj den ;-). Ruku na srdce, kdo je bez chyby, ať hodí kamenem ( nebo foťákem).
    Bořek

    Odpovědět
  28. Mńo …

    k pobavení … ano, dobrá tedy. Chápu Vaše zděšení … ale mám podobnou zkušenost … momentálně mám nikon F4, přešel jsem na něj v podstatě z nikona FE 10, což je ultrajednoduchý přístroj typu natáhni a zmáčkni – a je to tak. Fotil jsem naprosto poprvé nedaleko kokořinska s novým foťákem a garantuji, že i na scénách, kde bych s FE10 exceloval (dle svých tehdejších měřítek) jsem s novým přístrojem zworal co se dalo … tím se snažím říct: když přístroj 100% nemáte v ruce a zažitý, nesoustředíte se 100% na fotku – lépe řečeno na téma, ale hlavou se Vám honí 1000 věcí dalších … takže na jednu stranu italského mistra chápu … nyní také už po nafocení několika filmů vím co a jak F4 umí a co po mě chce, ale protě chtělo to ten foťák tak nějak podchytit a s přístrojem si porozumět … můj podlední film z kokořínska byla černobílá delta a ze dvou políček mám doma velmi slušné 30×40 bromy … a jen dva zničené barevné filmy na to stačily … 🙂

    Odpovědět
  29. chtip

    Jednou jsem slyšel takový vtip, už si ho přesně nepamatuji, ale pokusím se jej vydupat ze zbytků mé chatrné paměti. Potká jednou kovboj indiána. Indián na něj ukáže několikrát prstem a něco křičí. Kovboj zvedne ruce nad hlavu ve vzdávajícím se gestu a také vykřikne. Indián změní gesto a s dlaní směrem k zemi opíše rukou před sebou půlkruh a zase něco vykřikne. Nato kovboj spojí ruce nad hlavou jako do stříšky a poté se oba rozejdou. Když přijde kovboj domů, vypráví ženě a dětem: “Potkal jsem dnes indiána na válečné stezce!!Chtěl mě zabít a já už neměl ani jeden náboj v pušce, tak jsem zkusil poslední možnost a zvedl ruce a vykřikl – nezabíjej mě, mám ženu a děti, do smrti ti budu vděčný! Indián mému gestu porozuměl, ukázal rukou jako že je vše v pořádku a jako by říkal odejdi v míru. Tak jsem rukama ukázal, že odcházím domů a poté jsme se rozešli.” Když přijde domů indián vypráví svému kmeni: “Dnes jsem potkal bílou tvář, ale to byl totální idiot. Zeptal jsem se ho “Kdo jsi!”, na to on odpověděl “Jsem králík”, tak jsem se ho zeptal “Jsi králík prérijní?”, ale on odpověděl “Ne, jsem králík skalní”!”

    Odpovědět
    • chtip

      dík za připomenutí skvělého vtipu 🙂 Je sice trochu jinak, ale bez tohoto příspěvku bych na něho asi zapomněl úplně

      Odpovědět
  30. Přidám trochu té teorie…

    Myslím si že mezi autorem článku a italem byla přesně stejná komunikace jako mezi tím indiánem a kovbojem. Autor může být rád, že neslyší lamentování itala o tom, že ta Kampa není z jeho fotky vubec poznat.. Dovedete si představit ten jeho zážitek že on byl v Praze na Kampě…!!
    A ted ještě trocha té slibované diskuzní teorie. Pokud vím v hledáčku zrcadlovky je vždy vidět jen několik procent výsledného snímku. Pokud prezentovaná fotka je scanem celého políčka a postavy jsou opravdu hodně, hodně nakraji snímku. Co vlastně ten ital viděl v hledáčku ??? Viděl tam ty osoby ??? Když si odmyslím i třeba jenom kousíček od krajů, musel to být jiný pohled..

    Odpovědět
  31. Super fotka do albumu

    Treba te ten Ital spatne odhadl. Vyfotil to tak, jak by se to libilo vetsine turistu. Poznat tam jeste jste, Certovka je zachycena taky pekne. Tak nevim, co resis. ;-)))

    Odpovědět
  32. Lidé si rádi hrají s pěknými věcmi. Já například pořádně fotit neumím, ale kdybych měl dost peněz taky si koupím lepší vybavení i když vím že s levnějším budou mé fotky stejně blbé jako s tím drahým. Koupil bych si to pro sebe, protože se to příjemnějc drží než nějaký rozvrzaný bakeliťák, ne abych se s tím vytahoval nebo přesevědčoval ostatní jakej jsem borec.
    Lidi co se chtejí předvádět si spíše koupí drahé auto (off-road do Prahy) nebo poslední model mobilu (přičemž ho ani neumí ovládat, protože než se to naučí, MUSÍ si koupit další aby se společensky neznemožnili používáním půl roku starého typu).

    Odpovědět
  33. Tak nevim

    ale trochu se me to dotklo. Myslim, ze kdyby me nekdo pozadal o fotku na konkretnim miste v cizim meste a ja bych netusil, ze je tam mistni, asi bych mu udelal neco velice podobnyho. Ze se to trochu kaci? Pokud je pan zvyklej na rangefinder, tak ho mohl Nikon trochu vyvest z miry. Divnej vyrez s tim mostem? Mozna vidi ve svych hledaccich neco vic nez Ty v Nikonu a komponoval podle toho…

    Jestli jsi mu ty udelal dvojportret s mazlym pozadim, tak ted nekde mozna pise clanek pro nejakej italskej “paladix” s Tvoji ukazkou, jak nedelat fotky z cest 🙂

    Jinak souhlasim s titulkem tveho clanku – draha fototechnika je dukazem toho, ze si na to clovek dokaze vyydelat ale ne toho, ze dotycny je spickovy fotograf.

    Odpovědět
    • tak nevim

      Ať píše, že se portréty s mázlým pozadím nedělají, mně to nevadí. Nesnažil jsem se dokázat, že onem Ital neumí fotit (myslím naopak, že asi umí) – spíš je to myšleno tak, že vzhledem k tomu, co měl s sebou a co s tou technikou předváděl, jsem čekal něco jiného… Hlavně proto, že slovu “portrét” jsem rozumněl docela dobře… Jestli takhle dělá portréty, pak musí být tím mým snímkem, co jsem udělal jeho Contaxem, taky zklamaný a možná se mi směje :-).
      Neberu 1 fotografii jako důkaz toho, že je někdo neschopný; spíš jako doklad toho, že i mistr tesař se někdy utne.

      Odpovědět
  34. Drahá fototechnika

    Clanok bol vyborny a o to asi hlavne autorovi islo, ta fotka mala byt len ilustracia k myslienke toho clanku, mozno trosku nepodarena, lebo tych ??? je tam dost vela.
    P.S. Bolo by zaujimave pocut ako ohodnotil ten talian tvoje porttrety, co si mu nafotil.

    Odpovědět
  35. A proč ne

    Článek je dobrý, to co autor popisuje je třeba chápat ve dvou rovinách. Ital jako konkrétní případ a obecně fototechnika a její majitelé.
    Pravdou je že špičková fototechnika nedělá špičkového fotografa. Nadruhou stranu je třeba vzít na vědomí fakt, že jsou lidé které fotografování baví a jsou dostatečně movití, aby si mohli pořídit špičkovou výbavu. Myslím že na tom není nic špatného. Spíš jde o to, do jaké role se onen fotograf potom stylizuje. Osobně zastávám názor, že čím lepší technika, tím lepší předpoklady pro dobrou fotku. A to platí i pro začínající fotografy. Pokud uvidím fotografa s bakelitovým kompaktem budu předpokládat že je to příležitostný fotoamatér. A když někdo bude mít 1DsMkII, budu automaticky předpokládat že je to profesionál. Toto posuzování nebývá vždy zcela pravdivé. Jsou lidé kteří začínají fotografovat špičkovou technikou. Prostě na to mají. Myslím že si zaslouží spíše obdiv než posměch. Začátečník má mnohem větší problém udělat dobrou fotku s profesionálním foťákem než plně automatickým kompaktem. A pak už je to jenom o tom jak hodnotí svá díla a sebe jako tvůrce.

    Odpovědět
    • a proč ne

      Plně souhlasím s předchozím názorem. Téma článku mě zaujalo ikdyž ty “fóra” moc nečtu. Opravdu ty technické žvásty, co je lepší nejsou k ničemu.
      Důležité je u focení/ můj názor/, aby fotka nebyla samoúčelná!!!! Osobně vlastním i hasselblad a leicu/ mel jsem penize a chtel jsem to zkusit/, ale fotím raději s pentaconem six a nikonem.Měl jsem hodně rád i flexaretu. A na fotografiích jsem nikdy nepoznal, co je čím děláno, a okolí jsem často nachytal technickým dotazem: ” Co myslíš je to děláno foťákem za 100 000 nebo za 1000? A vždy došlo k mylné odpovědi/ mám na mysli flexaret, six, hasselblad,, leicu nebo nikon// Důležité je téma a osobní cesta,hlavně ne samoúčelnost,,.. u “Art foto” / na penězích a vybavení nezáleží – pokud nejste profi na sport nebo fotožurnalista a máte specifické požadavky//. A lidé z venku mají hodně peněz a často ty peníze za leicu pro ně neznamenají tolik, co pro nás.

      Odpovědět
  36. Opačný pohled

    Stalo se mi mockrát: postavím stativ, šteluju foťák (též 90) a přijde nějaký otravný turista, že chce vyfotit (typicky: on+ona a Pražský hrad). Ruší to a přestalo mě to bavit. Nač vymýšlet kompozici. Prostě cvaknu, podávám mu foťák, usmívám se, ale v duchu si myslím: “Vypadni a neotravuj.”
    Třeba se pak dotyčný taky zasměje – až tu fotku doma uvidí;-)
    BTW: ‘Si na 90 můžeš aktivovat zaznamenávání expozičních údajů.

    Odpovědět
    • Opačný pohled – Ještě dodatek

      V Turecku jsem si na chvíli čenžla foťák za též zmíňenou M7. Rozdíl práce mezi M7 (dálkoměrný hlédaček) a F90X (autofokusová zrcadlovka) je velký. Chce to chvilku si zvykat. Opačně mohl být také problém – je to doslova jiná váhová kategorie:-)
      Možná to chtělo stoupnout si na ten most přes Čertovku. Pak tam mohlo být ÚPLNĚ všechno: člověci, oblouk Karlova mostu, Čertovka i mlýnské kolo…

      Odpovědět
      • opačný pohled – ještě dodatek ˇ????

        O com tocis,ta hrozna expozicia nema nic spolocne s tym akou technikou fotis.Hned keby si ty dvaja stupli kamkolvek tak s tymto umiestnenim prvkov je to paskvil.Na fotografii je mnozstvo rusivych prvkov aj bez onych postav.No v kazdom pripade ony dve postavy narusaju tento zaber najviac.Ako inak sa da tento zaber nazvat ,nez tak ako ho nazval autor clanku?Momentka z dovolenky na ktorej sa ty dvaja uz po par rokoch sami nespoznaju.

        Odpovědět
      • opačný pohled – ještě dodatek

        Mas pravdu, Diano, jde o zvyk. Ja pouzivam SLR, Medium format a rangefinder. Rangefinder se me stava stale vice oblibeny. Ale co se me na tvojem prispevku nejvice libi je tvu styl psani a to hlavne ty cloveci.
        (Jsem Cech zijici od 70tych let v Sydney takze moje Cestina neni co by mohla byt). Ahoj.

        Odpovědět
    • opačný pohled

      dalsi xenofobni cechacek. dost mne mrzi kdyz slysim tyto nazory. Co je na tom spatneho turistovi pomoct? Nebo taky treba poradit ? (…pokud teda umite mluvit jinak nez cesky) .Patrne jste fotograficky genius avsak vse si nechavate jen pro sebe.
      Kdyz prevedu pres ulici slepce tak z toho mam vnitrni radost a nerikam si “vypadni uz a neotravuj slepce!”

      Odpovědět
  37. Pěkně jste se rozkecali…

    kvůli detailu – chybí snad jen psychoanalýza. Mě napadlo něco jiného: neříkalo se že potrefená husa nejvíc kejhá ?….

    Odpovědět
  38. Milan Sykora

    Tvoj clanok je hodnotny a neospravedlnuj sa sposobom ze ako Talian asi myslel ze myslel a pod.Ta fotografia je skutocne strasna,co svedci o hroznej amaterizacii fotografa.Niekto kto takto exponuje vystaci aj s LOMOM.Verim ze onen Ital je aj z takychto UKAZKOVYCH zaberov neskutocne stastny,na Leicu si vydelal a o tom to je.Tato snimka sa da skutocne publikovat ako priklad ze takto NIKDY!!!Pochvalen bud ten , kto to vie aj s MTL 3.

    Odpovědět
  39. :)) fotka je skvela

    Pridavam se k hlasujicim za povedeny obrazek. Pobavil sem se diskuzi vic nez clankem a rozhodne musim rict, ze takhle komponovanou – prijemne nakrivo, pastelovou a milou fotku bych si do vlastniho alba (byt na ni) asi klidne dal. Libi, dost. Vazne.

    Odpovědět
  40. Fajn diskuze

    Mily Milane,
    kdyz jsem si precetl Vas clanek, docela jsem nedokazal pochopit, co tim chcete rici. A take proc to rikate. Ja neznam Vase snimky, ale dovedu si predstavit, ze spousta vasich fotografii nebude hodna vasi techniky. Stejne tak jako jsem vyhazel stovky negativu a take me vybaveni stalo spoustu uspor. Ne, na tohle hodnoceni bych rekl, na to jsme toho dokazali prislis malo. Navic ten priklad jste zvolil vic nez spatne. Vidite, co vy povazujete za otresitelne, k popukani, spatne, jini vidi jinak. Nicmene vas clanek mel zcela jiny bezvadny prinos a sice tuto debatu. Ta stala za to uz proste proto, abychom si kazdy, kdo jsme si precetli ten clanek uvedomili, ze prisne soudy a exemplarni priklady je dulezite hodne moc dobre promyslet.

    Odpovědět
    • fajn diskuze

      Souhlasím. Jestli vybírám záběr z deseti, tak je to třeba jeden, jestli ze dvou filmů – možná dva, jestli jeden z jednoho – co s tím udělat? V pondělí jsem stál u dvacetiminutové noční expozice, chtěl jsem vyfotit celý film, ale byla mi taková kosa, že jsem letěl do vany…Je fuk, jestli tam bude jenom mlha a nějaká světla, stejně to nazvětšuju a dám alespoň do krabice, za to, že jsem tak promrznul.
      Třeba ten itmistr měl jiný záměr a jen se umáčkl. Nebo počítal s více expozicemi a chtěl z toho udělat seriál s přibližováním k motivu (((-:
      raham

      Odpovědět
      • fajn diskuze

        Taky souhlasím. Pakliže byl po vyfocení této fotky naštvaný, že došel film, jak je v článku napsáno, tak mi nepřijde tak úsměvnej názor, že měl následovat, větší detail. Co bude mít Ital z portrétu, který jsi mu (asi dle toho jak pšeš, že si představuješ dvojportrét, tj malá hl. ostrosti a detail) zhotovil ty až ho bude za 30 let ukazovat. To se může nechat vyfotit u něj v Miláně… Kdežto, kdyby tobě udělal další fotku, budeš mít krásnej soubor, až budeš ukazovat vnoučatům jak to před x lety vypadalo na kampě.

        Odpovědět
  41. autor článku má dlouhý triko

    Honíš si triko tak, že ho máš snad až po kolena. Fotka je v popsané situaci velice dobrá a promyšlená, Ital dělal co mohl (a za okolností dobře) – přece nebyl jasnovidec a vázla vám domluva.. ostatně, vše řečeno v příspěvcích výše…

    Odpovědět
    • autor článku má dlouhý triko

      autor si tu malinko zehli sve ego a patrne nepochopil ze fotografie je vec osobni a nejsou v ni zadna pravidla. Pokud je italsky pohled takovy tak cesky muze byt jiny. Kazdopadne se mi ta foto libi jelikoz na takovem miste je dost tezke neco vytvorit. Je to tak ohrane misto ze spise italovi tleskam z tento vtipny vytvor. Beru to tak ze ital autora spise prelstil. Skoda ze si neprecte onen clanek. Mas ve sve reakci uplnou pravdu.

      Odpovědět
  42. A CO TENHLE NÁZOR????????

    Zrcadlovky si dnes pořizuje dost lidí, kteří o fotografii nic nevědí, jen chtějí hezké a technicky kvalitní fotky. Tihle lidé nemají rádi super umělecké fotky, nelibují si v kompozici, ale nejraději právě třeba postavy ve středu s pozadím, které jasně popisuje místo, aby pak mohli povídat:”Vidíš, tady jsme byli, tady je to takhle hezký a ty kameny jsou takhle velký,….” Já jsem třeba tuhle fotil jídlo pro jednu restauraci tiltšiftem s důrazem na nejštavnatější detail. Kolegové fotografové pochválili perfektní práci s hloubkou ostrosti, ale vedoucí restaurace se pak zeptal: “Proč to není ostré celé?” “Běžní” lidé 🙂 se na fotky zkrátka koukají úplně jinak. Hledají a hodnotí jiné věci. Doufám, že je jasné co chci říci, protože tohle by bylo na celý článek.

    Tak a Ital viděl normální Nikon, se Sigmou. Nic sakra profi (takový lepší kompakt :-)) a tak si Vás třeba zařadil do téhle kategorie, přemýšlel hlavou a psychologicky a chtěl tu fotku udělat velice kvalitně, co se týče expozice, ale přesto tak, aby se líbila “běžným lidem”, Aby, až si přinesete fotky jste si neřekli:”Proč jsme tam tak velký, ta kampa v pozadí není skoro vidět, je tam jen náznak a navíc je lehce rozmazaná?” Pište si totiž, že většina párů by za takovouhle společnou fotku na Kampě dejchala.

    NAVRHJI SOUTĚŹ – PORTKÉT Z TOHOHLE MÍSTA NA KAMPĚ A MůŽEME SE VŠICHNI UKÁZAT 🙂 JÁ BYCH DO TOHO ŠEL. KDO JEŠTĚ?

    Odpovědět
  43. kazdy ma svuj pohled

    Nevidim v tom nic spatneho. Je to alespon vtipny obrazek ktery popira vsechny ty stohy turistickych fotek. Trochu blazniva kompozice. Udelal bych to taky tak. Nebo Vas taky mozna prokoukl a udelal ten snimek schvalne. Kazdopadne s tim ze o fototechnice to neni mate uplne pravdu.

    Odpovědět
  44. Jen doufam

    Jen doufam, ze M.S. neudelal italovi pred historickou pamatkou, na kterou chtel upominkovou fotku, umelecky dvojportret s rozmazanym pozadim.

    Odpovědět
  45. a nebo to bylo takto…

    V žádném případě nechci fotku hodnotit – záleží na úhlu pohledu, který se zvolí při jejím hodnocení, ale napadá mě, že by mohlo pomoci při hodnocení třeba malé zamyšlení se nad jejím vznikem.

    Možná se to seběhlo takto:

    Po vyfocení Milanem Sýkorou, chce ital prokázat Milanovi a jeho družce službu a nabídne, že je vyfotí. Vezme Milanův aparát do ruky a začne komponovat. Průběžně zjištuje jaká je “situace v hledáčku” a postupně upouští od záměru dominujících postav v záběru – přeci jenom je pozadí za postavami poněkud “rozbité” a navíc určitě budou ti dva chtít památku na jejich návštěvu krásné Kampy a nikoliv nic neříkající portrét pod obloukem jakéhosi mostu – tak by to přeci chtěli všichni turisté, kteří navštíví Kampu a sazí na tuto variantu! V takových případech je dobré sázet na osvědčené, že? (nepočítaje úsilí, které by museli oba vynaložit na komunikaci ohledně jejich přesunu na vhodnější místo pro focení)

    Začne tedy komponovat záběr jako celek, a už tu máme první dilema, fotografovaná dvojice je sice pěkne na 1/3, ale orámování mostem přestává fungovat – levá strana oblouku je mimo, nasměřuje proto objektiv zpět do prava i za cenu “odstrčení” portrétovaných na okraj snímku. Pak tu máme ale ještě loďku, snímek je nýní pěkně orámovaný obloukem mostu shora, ale uříznutá loďka rozhodně nevypadá dobře, proto ještě záběr přesune níže, aby byla v záběru – varianta menšího zla. No a je to, není to sice úplně ideální, ale udělal co mohl (kdyby nedošel film, udělal by ještě jednu s mírně pozměněnou kompozicí, zpropadený oblouk a jeho orámování fotky….)

    Nechci, aby to vyznělo jako “tak to určitě bylo”, jen se snažím o trochu jiný úhel pohledu na věc (fotku). Zkrátka takto by se to mohlo stát třeba v mém případě (já jako ten ital) a všechny základní poučky pro fotografování přitom znám….

    Libor

    Odpovědět
    • a nebo to bylo takto…

      Děkuji za tuto reakci Libore, neboť já to cítím podobně. Snad mně trochu poštengroval článek Milana Sýkory, který zapomenul najít na fotografii něco pěkného. A třeba dle mého názuru je pěkné to, že je to fotografie na jedno políčko filmu, na jedno jediné zmáčknutí spouště. Fotografie zachycuje roční období, místo vzniku fotografie a má i náladu. Pravda, není to klasická portrétní fotografie, ale čemu to vadí?
      A snad tip pro Milana Sykoru: Zajdi na dané místo s libovolnou dvojicí a zahraj si na itala. Zkus na jedno zmáčknutí spouště udělat zajmavější fotku. Nezapomeň na to, kolik potřeboval ital času na pořízení snímku! Pavel

      Odpovědět
  46. Zkazil to autor clanku…

    Lidi, nevydrzel jsem to a nedocetl vsechny prispevky teto diskuse. Takze mozna uz nekdo formuloval to, co hodlam rici. Presto to ale reknu…

    Podle me tu fotografii zkazil onen fotografovany par. Kdyby totiz nekoukali tak neprirozene do fotoaparatu, ale treba si dali pusu (oba tim padem z profilu), razem by ze snimku mohlo byt krasne laskou naplnene zakouti Prahy, kde by onen par pouze doplnoval atmosferu… A to ze je fotka nakrivo? No mozna prave proto chtel fotit jeste jednou. Ja mam taky spoustu fotek nakrivo, protoze v posledni chvili ztratim balanc, nebo to rovnam v hledacku podle krive znacky. Od toho ma clovek druhy pokus. A zaramovani bez vrcholku oblouku? To uz je opravdu jen zalezitost osobniho vkusu. Konec koncu kazdy pochopi, ze se jedna o cely oblouk a tim to jen podkresli atmosferu, ale nevyplni to tretinu snimku cernou, jako by tomu bylo pri sirsim zaberu…

    A mozna ted ten Ital take pise clanky, jak potkal Cecha s docela uchazejicim vybavenim, ktery byl ale tak nemozny, ze ani nevedel, jak si stoupnout pred objektiv v takovem krasnem miste…

    Odpovědět
  47. Drahá fototechnika= závisť?

    Nemám slov. Po prečítaní a hlavne po prehladnutí priloženej fotky gratulujem autorovi článku- čistý idiot, Milan Sýkora, si čistý idiot. Krásny príklad ľudskej obmedzenosti…

    Odpovědět
    • drahá fototechnika= závisť?

      Nemůžu si pomoci, ale musím si o člověku, který komunikuje tímto způsobem, myslet přesně to, z čeho obviňuje mě.
      Nevím o žádném “Mirovi”, s kterým bych si tykal. Navíc nebudu komunikovat s někým, kdo je tak “odvážný”, že sice uráží, ale zároveň se bojí uvést e-mail… :-). Sbohem, pane Anonyme.

      Odpovědět
      • drahá fototechnika= závisť?

        Áno, máš (máte) pravdu, s takými anonynom sa nekomunikuje. Avšak s laťkou slušnosti, akú si (ste) nasadil svojim článkom, je naozaj ťažké konkurovať… Prajem veľa úspechov v osobnom i profesnom živote.

        Odpovědět
    • drahá fototechnika= závisť?

      Nevím o co Vám jde. Mne příspěvek Milana Sýkory docela pobavil a rozhodně si nemyslím, že někomu něco závidí.

      Odpovědět
  48. Italský mistr – názor

    Zajímavý článek, spíš než o fotografování o autorovi článku a jeho problému s technikou a možná lidským rozměrem – nepřející závisti. Nechápu, proč si naprostý fotoamatér nemůže koupit techniku třeba za milion a dělat si své, třeba průměrné fotky. Jestli si na ni vydělal, proč ne, je to jeho věc a jeho investice. Proč by to měl vůbec někdo komentovat? – tedy pokud tam není ona nepřející závist.
    Jedná se jen o rovnici, kdo je schopný (v jakémkoliv oboru), vydělává si víc peněz a investice do drahé techniky pro něho ve skutečnosti nemusí být drahou investicí, ale jen koupí dobré techniky (takoví člověk navíc asi taky není hlupák a nebude si kupovat hloupou lacinou věc), nic víc. Naopak, člověk, který má peněz málo, tohle nechápe, pro něj je investice problém. Jaký je mezi nimi rozdíl? Jeden z nich je schopnější víc než druhý. Ten ovšem závidí a pokud je to navíc komunista, je tu problém … Chce znárodňovat, jinak se k těm dražším věcem nedostane… 🙂 Nebo krade :/ A jsme v čechách se vším všudy 🙂
    A fotka? Za daných okolností? Nevidím problém. Není dokonalá? Možná pomůžou stavební úpravy za fotografovanou dvojcí.. Nebo autor článku mohl skočit do vody, loďku posunout, aby se tam vešel oblouk mostu.. atd. atd.
    Ještě že nás neobklopují dokonalé věci, ztratily by možná onen lidský rozměr.
    Tím nechci kritizovat autora článku, jen se zastat turisty (asi foto nadšence s nějakým!? fotoaparátem v ruce).

    Odpovědět
  49. nevím nevím……….

    Mně se ta fotka líbí, jistě…. postavy jsou tam maličké, ale jinak to není vůbec špatné.Docela by mně zajímaly fotky autora.Jeslti je to teda o dost lepší.Dost bych o tom pochyboval. Jak píšu… mně se ta fotka zdá dobrá. Fotím už patnáct let a o focení se zajímám myslím hodně. Není tato fotka kompozičně skvělá, ale neurazí a pokud ho(autora) tak rozesmálo, tak nevím co je to za MACHRA! Autor – dej na sebe web,podívám se a možná mi spadne čelist jak jsi dobrý fotograf, ale spíš jsi jen tlučhuba! Radek

    Odpovědět
  50. Jsme všichni jen tlučhubové

    Už samotný článek byla žvanírna, kterou by bylo možné shrnout větou “Jeden prima Ital fotí jinak, než jak by si to představoval jeden namyšlený Pražák”, ale že se na to nabalí tolik dalších slov, to je už o zdraví. Každý, kdo šel kolem a odolal pokušení taky se nějak projevit, má mou úctu a my všichni bychom se měli stydět.

    Odpovědět
    • jsme všichni jen tlučhubové

      Naprosto přesně vyjádřeno, pod to se podepisuju. Přečetl jsem asi první čtvrtinu názorů (nechápaje, co je na té fotce až tak zlého) a pak jsem znechuceně přeskočil na konec.

      Odpovědět
  51. Posledne policko

    Mozno dalsi snimok, ktory chcel ital spravit, by bol nejaky detail fotografovanych osob. Dve, mozno viac fotiek spolu, by vyzeralo uplne inak. Skoda, ze to bolo posledne policko.

    Odpovědět
  52. vec cti

    cest neznameho itala byla poslapana.
    prvni zmacknuti spouste pod zem zadupano.
    Kdo je ten co takle mluvi?
    Milane, vystav nejake sve foto – chci mit pocit ze jsi mohl psat jak jsi psal.

    Odpovědět
  53. Tak to je vrchol

    Článek mě docela pobavil a ta italova fotka opravdu nestojí za nic (uříznutý oblouk, špatná kompozice). I kdyby mu šlo o fotku typu “byli tam”, tak je špatná. O to víc jsem v šoku z příspěvků že ta fotka je vlastně výborná a že autor jen závidí italovi foťáky a dokonce je komunista, který chce aby měli všichni stejně. Být na místě autora, tak se hodně rozmýšlím, jestli ještě něco napíšu, když mají čtenáři takovou “úroveň”.

    Odpovědět
    • tak to je vrchol

      Díky za to, že se zas jednou našel někdo, kdo pochopil, jak jsem to celé myslel! Musím říct, že mě reakce na článek pobavily několikanásobně víc než ona fotografie a jsem vlastně docela spokojený, i když si někteří opravdu myslí, že závidím, což pochopitelně není pravda (ostatně mi bylo jasné už při psaní, že to některé napadne :))).
      Jak se říká: “Já pravdu znám a zbytek není můj problém…” Psát budu vesele dál, ať se s tím ti, co z jednoho článku usoudili, že jsem závistivý blb, vyrovnají, jak je jim libo…

      MS#

      Odpovědět
  54. jakou máte duši,fotografové?

    Milan Sýkora se s námi podělil o svůj zážitek z focení…
    Jak jme reagovali?Každý po svém podle toho,jak jsme naladěni,od souhlasu až po urážky…..
    Respektuji Vaše názory ,ale musím některým říct – zkuste respektovat i Milanův názor!
    Hluboce chápu jeho zaujetí fotící technikou,protože jsem podobný typ,ale viděl jsem i jeho fotky a myslím,že ví co mluví…
    Vždy jde o subjektivní pohled a nejsme stejní……
    Můj názor na fotku je,že není špatně zaostřená,ale kompozičně je nevyvážená.
    Možná by opravdu byla udělána další fotka…ale kdyby mi někdo strčil Nikona do ruky(mám praktiku a flexaret),možná by vzniklo něco podobného…

    Odpovědět
  55. nesouhlasím

    fotka mi přijde přinejmenším originální a celkem působivá, ze “pepíčka na karlštejně” považuji paradoxně na vysoké ohnisko cvaknuté detaily s nízkou clonou, v nichž divák žádnou originalitu kromě dvou usmívajících se tváří nenajde. jinak bych rád poznamenal, že onen fenomén technikou “zkažených fotografů” vzniká možná tím, že v zahraničí si běžně i turista bez fotografických ambic koupí bez uzardění digitální zrcadlovku za padesát tisíc a fotí s ní na automatiku, zatímco v čechách se ani k laciným dslr za poloviční cenu nedostane nikdo, kdo to nemyslí aspoň trochu vážně.

    Odpovědět
  56. mno …

    rozporuplný článek…. a hodně zajímavých reakcí…věc vkusu..to samozřejmě…ale když sem jsem si tak prohližel fotografie autora článku, moc mě nezaujaly…spíš výcvaky…ale abych se dostal k jádru pudla…co by asi řekl onen Ital, kdyby jste mu vrazil do střechy větev – http://www.paladix.cz/gallery.php?ido=17910 … myslíte, že by v Itálii také napsal ” úsměvný/z vaší strany/” článek? :))

    hezký den a dobré světlo

    Odpovědět
  57. a to to este dopadlo dobre 😀

    kdybyste tak videli snimky co si lidi wozej wod pyramid to je peklo 😀

    tedle talian holt asi nemusi fotku kde zasira vetsinu policka ale chce jen dokuntaci toho ze na tom miste byl a na fotce nechce moc prekazet … esli to holt bere takle vyfotil to naprosto dokonale … clanek povazuju za blbost 🙂

    Odpovědět
    • a to to este dopadlo dobre … dodatek

      teda aby nebylo spatne pochopeno jak tak koukam na svuj myslenkovy pochod … fotka stoji zaprdlajs jen esli je chtel co nejvic uklidit taxe mu to fakt povedlo jak jen se dalo 😀 … a dokuntace je dokumentace

      Odpovědět
  58. iba závisť

    viem že od vzniku článku ubehla už dlhšia doba ale prekvapila ma tak veľká diskusia.Musí sa ale pridať k názoru že na fotke nieje naozaj nič smiešne,možno má pár chýb ale ako už bolo viackrát spomenuté dokonale spĺňa požiadavky turistickej fotografie.Nikto tomu talianovi totiž nevysvetlil že má urobiť výstavnú fotografiu ktorá bude visieť v galérií.Keby som bol na výlete v Taliansku a strčil nejakému talianovi z dobrou fotovýbavou do ruky fotoaparát a ten by mi urobil môj portrét asi by som ho prizabil.Na to som predsa nemusel ísť do cudziny.

    Odpovědět
    • iba závisť

      Souhlas, autor fotky ji dělal tak aby bylo vidět, že sme tam byli, že sme to viděli, a že sme tam malučcí ? Šak nejsme zas tak důležití.
      Vzpomínám si, jak sem kdysi v Paříži dělal fotku Japoncom, /tehdá sem měl poprvé digitál v ruce – ten jejich/.
      Přitalčil sem to na cloně, aby tam měli pro Paříž tak typický plakátovací válec v pozadí, komponoval sem je do levé dolní třetiny /ZŘ/.
      Šikmoocí koukali na displej nadšeně /já jak tela, viděl sem displej prvně/.
      nastavení na cl.8 si tam nechali za nezbytného klanění.
      ZF

      Odpovědět

Napsat komentář