Dvouoká zrcadlovka YASHICA

Vyplatí se ještě dnes pořizovat si takový typ přístroje?

Otázka

Chtěl bych se zeptat na váš názor na dvouokou zrcadlovku Yashica MAT. Se středním formátem teprve začínám, ale na drahé značkové fotoaparáty nemám.

Teď mám možnost si pořídit právě tuhle Yashicu. Jde mi zejména o srovnání kvality fotek, rozlišení, … oproti současným kinofilmovým kamerám. Pokud by bylo rozlišení horší, tak by nemělo smysl si tuhle kameru kupovat. No, budu vděčný za jakýkoliv názor a případnou radu. Předem moc děkuji.

Odpověď

Dvouoké zrcadlovky Yashica patřily do střední třídy dvouokých zrcadlovek na svitkový film. Jejich společným znakem byl pevně zabudovaný objektiv 3,5/80mm a závěrka s časy 1/500-1s. Jako příslušenství se k nim vyráběla sluneční clona, filtry, konvertor a předsádky. Svého času pracovalo s tímto typem fotoaparátů u nás poměrně dost profesionálních fotografů. Používal se i na reportáže (svatby, maturity, …). Odtud byl už však dávno vytlačen kinofilmovými přístroji. V současné době se až na naprosté vyjímky již dvouoké zrcadlovky nevyrábí.

Přehled jednotlivých typů fotopřístrojů Yashica přináší následující tabulka:

YASHICA Objektiv Časy závěrky Měření světla Poznámka
D 3,5/80mm 1/500-1s, B není
Mat 3,5/80mm 1/500-1s, B není
Mat 124 3,5/80mm 1/500-1s, B vnější expozimetr také na film 220
Mat 124G 3,5/80mm 1/500-1s, B vnější expozimetr také na film 220
635 3,5/80mm 1/500-1s, B není adaptér na kinofilm (24x36mm)

Výhodou středního formátu oproti kinofilmu obecně je větší plocha negativu a tudíž menší zvětšení na plochu výsledného pozitivu – fotografie. To vede k tomu, že fotografie ze středního formátu je většinou bez rušivého zrna a i ve větších plochách (obloha, jednobarevná zeď apod.) je “čistší” než z kinofilmu. Proto lze také zvětšit na větší formát výsledné fotografie. Nevýhodou je zejména menší pohotovost přístroje na střední formát a cena jednoho políčka filmu. Rovněž mohou být problémy se zpracováním svitkových materiálů. Vzhledem ke kvalitám kinofilmu se dá říci, že střední formát má dnes význam již jen při potřebě opravdu velkých a kvalitních zvětšenin, při profesionální fotografii (zejména krajiny) nebo při přípravě podkladů pro ofsetový tisk v nejvyšší kvalitě. To ovšem vyžaduje i použití středoformátové techniky špičkové kvality.

Obávám se, že dvouoká zrcadlovka Yashica tyto nároky již dnes nesplňuje a její koupě představuje krok zpět. Uvedené tvrzení ale berte jen jako můj názor.

Protože sám vlastním ve sbírce jednu Yashicu Mat 124 G, jednu Yashicu Mat 124 a měl jsem několik typů našich Flexaret, doporučuji při koupi dvouoké zrcadlovky zvlášť pečlivě zkontrolovat jedno z jejích slabých míst a tím je hledáček. Zrcátka u starších přístrojů ráda “slepnou” a je potom problém správně zaostřit, zejména v šeru.

Yashica Mat 124G a 124
Na fotografii jsou zleva Yashica Mat 124G s nasazenou sluneční clonou a Yashica Mat 124. Zobrazená Yashica Mat 124G je zajímavá úpravou, kterou dělali někteří profesionální fotografové. Spočívala v odstranění originálního světlíkového hledáčku a úpravě horní plochy pro hledáčky původně určené pro fotoapapráty Praktisix a Pentacon six. V našem případě je osazena hranolovým hledáčkem. Ten měl výhodu v tom, že obraz pozorovaný v hledáčku nebyl na rozdíl od původního světlíku zrcadlově převrácený. V popředí se nachází ještě originální předsádková čočka. Skládá se ze dvou částí, jedna je určena pro horní hledáčkový objektiv a druhá část (opticky kvalitnější) je určena pro spodní objektiv, kterým se skutečně fotografuje. Horní objektiv slouží jen pro kompozici a zaostření, proto může být osazen opticky horší předsádkou či konvertorem, ale výsledná optická hledáčková soustava musí zachovávat parametry (zmenšení, zvětšení, správně zaostřenou vzdálenost, …) spodního dílu, což pro účely ostření dostačuje.

9 komentářů u „Dvouoká zrcadlovka YASHICA“

  1. jeste neumreli …

    Ja jsem fotil dvouokou zrcadlovkou Flexaret IV na Malte, vzdycky jsem s nim budil rozruch mezi lidmi. Spousta z nich si asi myslel, ze jde o recesi. Ted uz jsem si poridil Canon EOS 300, ale Flexaret ma sve misto u me v batohu vzdycky. Bez jakychkoliv zkusenosti, expozimetru atd. jsem s nim udelal krasne fotky a nedam na jej dopustit 🙂 …

    Odpovědět
    • RE: jeste neumreli …

      Netvrdím že umřeli. Ale dotaz byl naprosto jasný. Porovnat Yashicu 6×6 ze 60.let s kvalitní moderní kinofilmovou zrcadlovkou. A tady asi skutečně platí, že tento typ fotoaparátu již není schopen vytěžit z výhod formátu 6x6cm oproti kinofilmu 24x36mm adekvátní nárůst kvality, jak ve výsledku – fotografii, tak i v technických možnostech vlastního přístroje.

      Odpovědět
      • RE: RE: jeste neumreli …

        ….Vzhledem ke kvalitám kinofilmu se dá říci, že střední formát má dnes význam již jen při potřebě opravdu velkých a kvalitních zvětšenin, při profesionální fotografii (zejména krajiny) nebo při přípravě podkladů pro ofsetový tisk v nejvyšší kvalitě. To ovšem vyžaduje i použití středoformátové techniky špičkové kvality…

        Ale ne, já myslím, že právě použití kinofilmu vyžaduje špičkovou techniku. S 6×6 se na velmi, velmi dobrou (PŘINEJMENŠÍM!!! srovnatelnou) kvalitu dostaneš i se starší technikou za pár kaček. A právě o ty kačky amatérům dost často jde. Láce filmů je srovnatelná, pokud jsi už vyrostl z nadšení vyfotit kdykoliv cokoliv, pokud už trochu víš co chceš a jak to máš udělat. Z důvodu láce je (pravda) střední formát méně pohotový, jedna chyba prostě stojí 10-20Kč. Garantuji ti však, že markantní rozdíl mezi formáty zaznamenáš i při použití takové “šunky”, jakou se dnes už může Yashica jevit (mám ji též).:-) Stojí-li ta tvá tak 2000Kč, je-li bezvadná a zachovalá a je-li to ten “novější” typ, neváhej a kup ji! Se středním formátem se prostě dostaneš do trochu jiného fotografického světa než přestavuje canonáda tří kinopolíček za sekundu. Přeji ti, Yashicu si užij, je to dobrej foťák. Samo, že Hassy je o hodně lepší. Máš to úplně stejný: “nadupaná” VW šestnáctistovka nebo Tatra 613 a RollsRoys?

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: jeste neumreli …

          ….Ale ne, já myslím, že právě použití kinofilmu vyžaduje špičkovou techniku. S 6×6 se na velmi, velmi dobrou (PŘINEJMENŠÍM!!! srovnatelnou) kvalitu dostaneš i se starší technikou za pár kaček…..

          A to je právě ono. Koupím fotopřístroj na formát 6x6cm s tím, že se středním formátem posunu kvalitativně podstatně někam jinam, než s původním kinofilmem. A ejhle. Ono to až zas tak slavné není. Tahle fotka se mi zdá z mého kinofilmu dokonce lepší, než z té 6×6 mašiny. Jak to? Právě proto, že pro využití výhody středního formátu nad kinofilmem musím použít i vhodnou techniku ve formě kvalitního fotoaparátu a objektivu. Jinak je to podobné, jako kdybych si koupil tělo Leica a nasadil na něj objektiv s plastovými čočkami za pár korun. Věřte že znám dost fotografů, kteří velmi podobně dopadli, když kinofilm rozšířili o levný formát 6x6cm a pak se divili, že to nějak není ono. Samozřejmě, pokud si to pořídím na hraní, či jen na zkoušku, tak je to něco jiného.

          ….A právě o ty kačky amatérům dost často jde. Láce filmů je srovnatelná, pokud jsi už vyrostl z nadšení vyfotit kdykoliv cokoliv, pokud už trochu víš co chceš a jak to máš udělat. Z důvodu láce je (pravda) střední formát méně pohotový, jedna chyba prostě stojí 10-20Kč. Garantuji ti však, že markantní rozdíl mezi formáty zaznamenáš i při použití takové “šunky”, jakou se dnes už může Yashica jevit (mám ji též).:-) Stojí-li ta tvá tak 2000Kč, je-li bezvadná a zachovalá a je-li to ten “novější” typ, neváhej a kup ji!………

          Známé přísloví z praxe říká:”Nemám tolik peněz, abych mohl kupovat levné věci.” Kdybych vybíral mezi kvalitním kinofilmem a velmi levným řešením na formát 6x6cm, kterým dvouoká zrcadlovka Yashica (ale i další, možná s vyjímkou profesinálního modelu Mamiya C220 nebo lépe C330 s výměnnými objektivy) rozhodně je, určitě bych volil tu první variantu.

          V žádném případě nemám nic proti dvouokým zrcadlovkám jako takovým nebo proti staré technice obecně. Naopak, znám dobře dobu, kdy třeba dvouoké zrcadlovky Yashica byly vlastně profi špička. Třeba i moje fotky z maturáku jsou nafotografované konkrétně výhradně právě Yashicou Mat 124G. Sám jich několik mám a také jsem s těmito a dalšímy typy dvouokých zradlovek fotil. Ale přesto všechno bych pro vážnou práci již tento typ přístroje zcela určitě nikomu nedoporučil.

          Odpovědět
      • RE: RE: jeste neumreli …

        ja to nemyslel agresivne, slo jen o to ze i se starym fotakem jdou poridit krasne fotky, mimochodem pouzival jsem film KODAK Pro, takze to muze byt i tim, ale diaky bych s tim asi neriskoval …, cernobily se mi z toho taky moc nelibily, ale ty jsem delal v rychlosti, jetsli to jde rici u dvouoke zrcadlovky … 🙂

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: jeste neumreli …

          …..ja to nemyslel agresivne, slo jen o to ze i se starym fotakem jdou poridit krasne fotky, mimochodem pouzival jsem film KODAK Pro, takze to muze byt i tim, ale diaky bych s tim asi neriskoval …, cernobily se mi z toho taky moc nelibily, ale ty jsem delal v rychlosti, jetsli to jde rici u dvouoke zrcadlovky … :)…….

          Já to tak ani nebral, naopak. Jsem rád za reakci a názor.

          Odpovědět
  2. Dvouoká zrcadlovka je spíš o nadšení

    Osobně si myslím, že focení dvouokou zrcadlovkou je dnes spíše o nadšení a přístupu k fotografování, než chladného kalkulu ve věci kvality obrazu (nejedná-li se o Rolleiflex).
    Mám YashicaMat 124 i Flexaret II jako doplněk ke kinofilmu. Diák 6×6 je pěkná věc. Fotím více na Yashicu, protože má světlejší matnici (s Fresnelovou čočkou) a převíjení kličkou spřažené s natahováním závěrky.
    Když ale když vidím, že Yashica dnes stojí třeba 4x více než Flexaret, tak bych spíš doporučil Flexaretu.

    Odpovědět
  3. To je zvlastni

    Ja sem mladej klucina zacinal sem s Flexaret Va pak sem presel na VIIa.Ted mam Yashicu D a rekl bych ze je o kousek lepsi v ovladatelnosti a hlavne zda se mi ze ty obektivy sou kvalitni ze dobre kreslej,je to jiny taky obcas fotim jeste na Flexaretu ale neda se mi to ono

    Odpovědět
  4. Zmysel

    Myslím že má zmysel a nie je to krok späť. AK fotograf rád pracuje s formátom 6×6, kvôli trochu odlišnému podaniu prostredia na výslednej fotografii, kvôli potrebe štvorcového formátu, atď. A ak človek nemá na drahé mašinky hoc aj z druhej ruky, tak prečo nie Yashica. Zatiaľ. A ono, sám fotograf musí vedieť čo s daným prístrojom chce fotiť. Ja som si Yashicu rozhodne nekúpil na fotografovanie atelierových portrétov ani pohľadnicových záberov krajiny. Zámer je trochu špecifický.

    Odpovědět

Napsat komentář