motiv

Nadržování a vykrývání černobílých fotografií

Doufám, že se vám podle minulého návodu podařilo udělat svoji první fotografii a máte chuť do další práce. Dneska si řekneme o tom, jak svá díla ještě vylepšit.

Určitě se vám při minulém zvětšování stalo, že fotografie byla, ač jste vybrali tu nejlepší expoziční dobu dle proužkové zkoušky, v některých partiích světlejší či tmavší než by bylo vhodné. Nejčastější případ bude asi při zvětšování krajinářské fotografie. Na fotce máte perfektně exponovanou krajinu, ale nebe je bílé, šedé, prostě jako plechové. A to byly takové krásné mraky, když jste fotili a na negativu jsou taky, jen na tu fotku se nepřenesly. Je to způsobeno tím, že nebe je daleko světlejší než krajina a tak potřebuje delší osvit než tmavší krajina. Co s tím? Velice jednoduché.

Dneska si uděláte dvě proužkové zkoušky pro jednu fotografii. Jedna zkouška bude pro stanovení expozice pro krajinu a druhá pro oblohu. Časem dokážete tento rozdíl odhadnout a bude vám stačit jenom zkouška pro krajinu, ale pro začátek si udělejte ony dvě zkoušky. Pro krajinu nám vyšlo třeba 15 vteřin a pro oblohu třeba 25 vteřin. A nyní přistoupíme již k finální zvětšenině. Do rámečku vložíme fotopapír, na hodinách si nastavíme delší zjištěný čas, tj. 25 vteřin a připravíme si maskovací papír. Co to je maskovací papír? Jedná se o obyčejný list papíru, třeba ten se kterým zakrýváte proužkovou zkoušku, nebo si můžete udělat pár speciálních masek pro horizonty. Já jsem si udělal pár kousků s různě zvlněným okrajem, ze kterých pak vyberu ten nejvhodnější pro danou krajinu. Papír jsem stříhal pomocí entlovacích nůžek aby byl okraj zubatý a netvořil se ostrý přechod mezi normálně exponovanou a nadržovanou částí fotografie. Pokud nemáte entlovací nůžky nezoufejte, udělejte okraj hladký. Při pohybu masky při expozici bude výsledek taky dobrý. V některých případech si úplně vystačíte s rukama, kterými budete nad fotografií "čarovat" obdobně jako s maskovacím papírem.
Tak a můžeme jít na to. Asi už mnozí tušíte, co se bude dít. Rozsvítíte zvětšovák a okamžitě překryjete maskovacím papírem nebo rukama krajinu, tak aby docházelo k expozici pouze oblohy. Hrana stínu by měla být těsně nad obzorem. Maskou začneme ihned pohybovat malým krouživým pohybem. To proto, abychom docílili pozvolného, nenásilného přechodu. Můžeme taky masku nasadit výše nad horizont a krouživými pohyby postupně dospět až k horizontu. To pak bude obloha postupně tmavnout od horizontu k okraji fotky. Jakmile na spínacích hodinách dospěje ručička k 15 vteřinám odstraníme masku a exponujeme celou fotografii. Tu pak normálně vyvoláme a můžeme se kochat výsledkem nebo jít na to znova - to je častější případ ;-) Časem se naučíte najít správné poměry dob osvitu, pohybu masky a způsobů vykrývání, že tuto vaší činnost málokdo pozná a budete dělat daleko působivější zvětšeniny.

Na hrázi 2
Nadržování oblohy
Nadržení oblohy rukama
Na hrázi 1
Takto vypadá fotografie bez našeho zásahu
Nadržení oblohy pomocí masky
Pokud nemáte masku, pomůžete si rukama
A takto by měla vypadat fotografie po nadržení oblohy

Nejen mraky nám vylepšují fotografie. Velice důležité např. je, aby hlavní motiv (v našem případě postava) byla o trochu světlejší než její okolí a z fotky nám vystupovala a udeřila do očí. V našem případě jsem udělal fotografii přesně podle výběru z proužkové zkoušky. Vyšel mi čas 20 vteřin. Z vývojky jsem vyndal sice dobře exponovanou fotografii, ale prvňáček i škodolibá holčička vzadu v ní úplně zanikali, byli moc tmaví. Takže přišlo na řadu vykrývání. Tentokráte jsem si udělal masku přímo "na míru" z pokažené fotografie. Vystřihl jsem prvňáčka i holčičku z fotografie a nalepil je na špejli. Po obvodě jsem je trochu zmenšil, jelikož masku držíme těsně nad fotopapírem a stín vržený na papír by byl moc velký. Opět si můžete udělat dvě proužkové zkoušky, ale domnívám se, že v tomto případě dokážete odhadnout jak dalece zakrýt dané partie. Já jsem zvolil 4 vteřiny. Postup je stejný jako s oblohou. Vložíte papír do rámečku, nastavíte 20 vteřin, rozsvítíte zvětšovák, vezmete připravenou špejli s maskou a lehce s ní pohybujete nad školáčkem. Po uplynutí čtyřech vteřin vyměníte masky a druhou začnete čarovat po stejnou dobu nad holčičkou. No a je to. Nemusíte nutně používat "na míru" vyrobené masky. Opět postačí třeba jenom ovál, kruh či jiný tvar, nebo dobře pokroucené ruce.

Prvňáček 2
Vyrytí postavy
Prvňáček 1
Takto vypadá fotografie bez našeho zásahu
Pomocí masky na špejli vykrejeme postavu školáka i holčičky
A takto by měla vypadat fotografie po vykrytí prvňáčka a holčičky v pozadí

Do teď jsme používali "plné" masky a nyní si vyzkoušíme "díry". Vybral jsem fotografii lehce pochmurného žánru, ale jako příklad poslouží velice dobře. Jak je vidět na první pohled, je to expozičně "problémová" fotka. Z minilabu by na vás vypadlo vypálené okno a temné rakve, prostě nepoužitelné. To je velká výhoda doma dělané fotografie. Tentokráte si připravíme list papíru s dírou, nejlépe alespoň trochu podobnou onomu oknu, nebo si nacvičíme vytvoření masky z rukou. Postupujeme stejně jako v předešlých případech. Na hodinách nastavíme opět delší zjištěný čas, rozsvítíme a zakryjeme fotopapír připravenou maskou, takže exponujeme pouze okno. Pozor, ať máte masku dostatečně velkou a nesvítí vám světlo po stranách na papír. Opět maskou čarujeme krouživým pohybem a tentokráte ještě zoomujeme - masku vzdalujeme od papíru a tím postupně odkrýváme více a více fotografie. Po dosažení druhého (kratšího) času opět masku odstraníme a naexponujeme celou fotografii.

Hrobka 2
Nadržování okna
Hrobka 1
Takto vypadá fotografie bez našeho zásahu
Pomocí masky s otvorem nadržíme přesvícené okno
A takto by měla vypadat fotografie po nadržení okna

Kaple Sv. Máří Magdalény Jsou to jenom základy pro nadržování fotografií, ale věřím že vám trochu pomohou zvládnout tuto techniku. A hlavně věřím, že už sami přijdete na další a další způsoby využití této techniky a nezaleknete se i několikanásobného nadržování. Pro příklad si dovolím předložit ještě jednu fotografii, která je zvětšovaná čtyřmi různými časy. Musel jsem více clonit, abych dostal delší osvit a měl jsem dost času na postupné vykrývání fotografie. Osvěcoval jsem postupně abych stačil vyměňovat masky či kroutit ruce. Nejdelší dávku světla dostala obloha a pak postupně střední část s kostelíkem, kaplička v popředí a nejméně trávník ve spodní části. Povedlo se mi to až na potřetí, ale docela to stálo za tu námahu.


Ještě pár rad na závěr:

  • Vyrobte si sadu udělátek na nadržování. Mám pár základních tvarů v různých velikostech (kruh, ovál, čtverec, úzký proužek, postava), které mám přidělané na špejlích, aby se lépe držely nad fotografií. Dále mám pár horizontů a větších masek s dírami. Pokud k tomu přidáte ruce, tak máte poměrně slušnou sadu nadržovátek. Nezabere vám to mnoho času, třeba při dlouhých zimních večerech, a hodně vám pomůžou. Pro výrobu používám černou čtvrtku.
    Masky na špejlích Masky
    Sada masek na špejlích pro lokální vykrývání obrazu a masky na horizonty
    Masky s otvory pro lokální nadržování světlých míst
  • Pozor na stopu od špejle. Pokud budete používat nadržovátka na špejli a budete déle vykrývat, dejte pozor na světlejší stopu od špejle. Je třeba pohybovat i špejlí aby nestála na jednom místě.
  • Nebojte se složitějších akcí. Pokud si nebudete jisti, zda všechno zvládnete při složitých nadržováních, nebojte se celou akci rozdělit na několik kroků. Předem si vše rozmyslete a expozici si klidně rozdělte do více kroků. Nebojte se a hlavně používejte hlavu.
  • Nepřehánějte to s nadržováním oblohy. Čím delší osvit světlých partií, zvláště u oblohy, tím se více zvýrazňuje zrno, což muže fotografii uškodit.
  • Většina nadržování se dá již odhadnout z kontaktů. Aha, jak si udělat kontakty jsem vám ještě neřekl a přitom je to taková docela důležitá věc. Omlouvám se a ihned to napravuji. Kontaktní kopie si vyrobíte jednoduše. Fotopapír si položíte na desku zvětšováku, na něj položíte nastříhané negativy a vše přikryjete sklem, třeba z prosklené skříňky. Musí být čisté a pokud možno bez vad. Vše osvítíte zjištěným časem z proužkové zkoušky a vyvoláte. A máte perfektní podkladový materiál pro výběr záběru, volbu výřezu nebo právě pro volbu nadržování.

Kontakty
Výroba kontaktů - o zvětšovák je opřen hotový kontakt

Jakub Kencl
http://kencl.zonerama.com/
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
radka22.10.2001, 01:51odpověď
Tobík22.10.2001, 13:54odpověď
StepanK26.10.2001, 08:59odpověď
Radomil12.12.2004, 12:47odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat


aktuální akce


 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace