Máte svojí ENTROPU?

Chodíme jen po povrchu, nebo se umíme ponořit?

Není asi už jediný Čech sledující zprávy, který by nevěděl o našem posledním evropském „průšvihu“. Tento článek nechce hájit nebo odsuzovat Davida Černého, ani jeho dílo. Polemika bude spíše o tom, zda se zajímáme o svůj svět a zda k němu vztahujeme naše fotografické „umění“, chceme li svou tvorbu tak nazvat.


Projekt byl za poslední týden kritizován i chválen už v řadě komentářů. Proč se k němu tedy vyjadřuji ještě na stránkách Paladixu? Proto – že jeho hodnocení je téměř v každém z komentářů pouze politické, případně morální. Projekt je:

  • chválen/zatracován – za to, že je pobuřující a politicky nekorektní
  • chválen/zatracován – za to, že byl vytvořen mystifikačně (rozuměj lživě) a nedodržel smluvní zadání

Minimum komentářů se při tom věnuje jeho hodnocení z hlediska uměleckého. Můj pocit přitom je, že obě výše zmíněná kritéria se sice umělecké výpovědi jakéhokoli díla také dotýkají – nicméně omezeně. Umění má jednak rozbouřit stojaté vody establishmentu (jinými slovy zaujmout!) a jednak (a to především) přinášet nějaké poselství, nejlépe obecně sdělitelné. Entropa evidentně na diváka působí, ale jak to je s tím poselstvím?

Od počátku Entropu vnímám hlavně jako výzvu a uměleckou paralelu (nejen) k našemu začínajícímu předsednictví EU. Tak o tom přece všechna média píší! Proto ji chápu jako signál ostatním zemím – „Takhle pokrouceně Vás my Češi vidíme. Mějte z toho srandu, nebo se zlobte, ale my jsme prostě takhle nadutí, předsudkovití a slepí, tak až s námi budete jednat, pamatujte na to. (A taky se mrkněte kolem sebe – nejste nám náhodou v tomhle trošku podobní?)“

A tak, jak od minulého týdne přemýšlím o tomhle „podvedeném“ dílku, přemýšlím i o jeho poselství v mém vlastním “uměleckém” životě. Jak otevřený jsem svým sousedům, jak se zajímám o to, jací skutečně jsou, jak hledám u nich inspiraci a jak moc zůstávám v zajetí jednoduchých klišé? Už zase – říkáte si – je nekonkrétní jak ukecaný Vondra. Dobrá, povím Vám teď stručně, jak je to s mým vnímáním fotografů nejbližších, z našeho “klubu”.

Pavla Polu jsem poprvé spatřil začátkem roku 2002, dlouho ho uctíval jako “hybatele úžasného serveru”, abych ho záhy začal považovat za podprůměrného amatéra se zájmem o techniku spíš než o fotografii. Čtyři roky jsem v něm viděl hledače pixelů, než jsem objevil jeho skutečné fotografie, které obdivuji dodnes.

Jakuba Kencla jsem potkal v roce 2002 na noční procházce pražskou ZOO a po krátkém období obdivu na něj roky pohlížel skrz prsty kvůli počtu zbytečných “cvaků”, jimiž zaplňuje svou webovou galerii. “Fotograf přeci musí zkrotit svůj výběr!” – ale není to Jakubova věc? Mě má zůstat obdiv – třeba k Masopustu.

Zdeňka Tichého jsem pěkných pár let virtuálně okukoval na Fotoprůvodci, a když jsem ho pak poznal, můj respekt jenom rostl. Jak tenhle chlap to jenom dělá? Nicméně po letech mi hřebínek narostl, a od té doby pravidelně kritizuju jeho „digitální nedokonalost“ černobílých snímků. I to je ale klišé. Poslední výstavy mi ukazují opak.

Bitovoda jsem poznal roku 2003, když mi na fotopivu ukazoval totálně rozmazané, zrnité snímky pracujících slečen z okolí Karlova mostu. Jo – řekl jsem si neomylně hned v začátku: „Tenhle cvakal, ten mě tedy nikdy ničím neohromí. A dnes marně kopíruji jeho černo-šedo-bílou škálu.

Petr Jiskra mlčí. A já jsem jeho první FOTOpivní sérii na téma Cesty nepochopil. Nudila mě. Letos jsem podle jeho vzoru začal fotografii studovat. Ve škole. Hmm, tak fotografie tohohle pána mě nudila. Asi proto mám jednu jeho nudnou krajinu doma na zdi.

Michal Krause sám sebe často definuje jako fotografa, který má rád „pouze“ fotografii zacílenou na diváka, líbivou a srozumitelnou. A já jsem dlouho tuhle definici považoval za omluvu, jíž se brání případnému nařčení, že není dostatečně umělecky vyhraněný. Ovšem každý z nás se učí, a tak jsem záhy „nalezl víc“.

Nevím jak Vám – mě Entropa něco přinesla. Připomněla mi, že nejsme dokonalí. A proto děkuju každému (i Davidu Černému), kdo předsudky v nás bourá a kdo nám říká – dívejme se, a nesuďme prvním pohledem. 

A jak Vám se líbí – jako fotografům – ENTROPA? Je to umění, nebo paskvil?

P.S.: Na závěr mi došlo rovněž to, že celý článek se dal napsat v zásadě jedním odstavcem. Vrátím se v něm k onomu nepodařenému vyjádření našich charakterů z úvodu slovem “předsudkovití”. Taky vás naštvalo jaké patvary a novotvary to ve svém článku vytvářím? I já chtěl to slovo vyhodit, než mi došla jeho fotografická zvukomalebnost. To naše předsudky vedou k tomu, že jsme před-Sudkovití – tedy neuměřeně cholericky reagující na svět kolem nás. Až budeme Sudkovití (po vzoru našeho největšího fotografa), tedy klidní, uměření, vcítění a plní porozumění – budou naše snímky jistě zase o krok dál.

19 komentářů u „Máte svojí ENTROPU?“

  1. ponořit se!!

    Ahoj Pepo,

    Hlásí se tvůj nový spolužák!! Haha.. Koukám, že jsi si některé věci po minulé sobotě začal jinak uvědomovat… jsem na tom stejně!! Ale u mě spíš pomalu vyplouvá na povrch něco, co zatím bublalo uvnitř.
    Nicméně osobně mám rád klasičtější přístup k fotkám…fotka by měla být jasná, srozumitelná a bez balastu, tak aby o ní nebylo třeba diskutovat. Rozmazané fotky oprýskaných zdí, u kterých hovoříme o umění a jakémsi nitru, mě zatím moc neberou. Nemám rád ani různé digitální triky ve fotošopu. Možná to bude důvod debat, na které časem jistě taky dojde.
    Co se Entropy týče….ehmm…podle mě tenhle výtvor patří do kontejneru na plasty, případně chodbu nějaké předměstské pivnice. Pokud autor chtěl vytvořit “humornou” karikaturu evropských států (národů), tak je velice omezený jestliže někoho vnímá jako záchod nebo dálnici. Nepochopil vůbec kde výtvor je umístěn,… je jistě rozdíl mezi okresním biografem a hlavní institucionální budovou, o fiktivních spoluautorech nemluvě..a tak dále.. spíš to proberem další sobotu u poledního piva.

    Přeji hodně inspirace při domácích úkolech!!

    Ahoj

    Standa Pleva

    Odpovědět
      • ponořit se!!

        Clanek je hodne zajimavej, ale osobne se spis ztotoznuju s timhle blogovym prispevkem pod nim (ktery jsem si dovolil ukradnout:

        Alna napsal(a):
        Nějak se nemohu s autorem ztotožnit. Jára Cimrman je mystifikace. David Černý prostě jen lhal, když tvrdil, že na Entropě pracovalo x zahraničních výtvarníků. Věděl, že to byla podmínka zadavatele a proto to dělal. Mezi mystifikaci a lží je velký rozdíl, a ten, jak se zdá, autorovi uniká.

        Na druhé straně si myslím, že dílo je fakt dobré. Vůbec není o tom, jestli si ze sebe Evropa dokáže dělat srandu. Je o tom, jakou míru telerance ještě máme v dnešní době, kdy urážení se, omlouvání se a žádání omluv se stalo nedílnou součástí našeho (nejen) politického bytí.
        20.01.2009 09:01:12

        Odpovědět
        • ponořit se!!

          Pro Entropu podle mě není vhodné označení lež, vhodnější pojem je podle mě podvod. Autor slíbí splnění zadání, pobere na to státní peníze a (což se opomíjí) ještě větší balík od sponzora. Pak se na zadání vykašle, udělá něco, co ve výsledku může zadavatele i poškodit, slavně vrátí tu část peněz od státu (sponzorské si nechá v kapse) a ještě má zadarmo publicitu – mě to tedy přijde hodně k zblití a zrovna o ČR to možná vypráví víc než dílo.
          A je to docela škoda, protože jinak bych to “dílo” paradoxně vnímal celkem kladně, asi tak ve stylu jako je nastíněno zde http://www.marigold.cz/item/cerneho-entropa-je-umeni-k-premysleni .
          Bohužel ale okolnosti vzniku jsou pro mě dost nepřijatelné 🙁

          Odpovědět
      • ponořit se!!

        No jo piva budou asi bouřlivá!! A to je jen dobře. :-))

        Mě tam chybí sjednocující prvek, jiná Evropa než jednotná (se všemi výhodami i nevýhodami) nemá smysl. Pokud budeme poukazovat pouze na rozdíly tak to můžeme zabalit, ale možná se to pánům Vondrům hodí, že ?? Jednota je vždy kompromis, jako v manželství… a výkřiky typu ale ty jsi taková a ty zase takový jsou k ničemu. Jestli to pan Černý nechápe, měl by si zopakovat občanskou nauku pro základní školu. Ono celý výtvor asi nemá s uměním nic společného, autor je v tom jen jakási prodejná lolitka.

        Je to pdobný jako se kdysi stěny paneláků okrašlovaly budovatelskými mozaikami.

        Jéje…to budou soboty!!

        Odpovědět
    • ponořit se!!

      1. Ty jo, tak ty nas mas pod dohledem – parada, delas mi radost! (jo, snazim se trosku “aktivizovat” a sobota mi v tom hodne pomohla)

      2. tvuj nazor na fotku – ve me budi napul uctu, napul nejistotu – neumim se takhle predem omezit (vymezit) ale rad priznam ze spouste veci nerozumim.

      3. Entropa – jaks asi pochopil – pro me je to funkcni dilo, ktery pusobi a nevisi umelecky ve vzduchopraznu. Na druhou stranu s nim porad mam “moralni problem” – vyrostlo na lzi a pri nedodrzeni dodhod. Pritom ale vazne dosud nevim, jak to s temi dohodami bylo – mluvi se tu o konkurzu, o podminkach zajistit tech 26 vytvarniku, o tom ze prosel vyberem kde tohle bylo kriteriem – ale bylo to opravdu tak? Ja ty dohody, smlouvy a konkurz dosud nikde nenasel, nemohlo to byt tak, ze byl vladou vybran – a v ramci domlouvani reseni jim pak slibil ty cizi vytvarniky? – pokud ano, je to cista mystifikace bez moralnich prohresku.

      Mozna by me tu v tomto mohl nekdo nasmerovat – zda ty podminky nekde opravdu jsou a byly dane.

      Odpovědět
      • ponořit se!!

        Pod dohledem nééé!! Ale vy jste se tam dobrovolně přiznali, že se motáte zde, tak jsem se dnes mrknul…a co nevidím. Článek!! :-))

        Moje názory na fotku a obecně na spoustu věcí….to je na delší diskuzi, snad bude prostor.

        Mějte se.

        S.P.

        Odpovědět
      • ponořit se!!

        Ano, tohle je sporný moment, taky nevím jak to bylo. Na druhou stranu, co mohl čekat zadavatel od Davida Černého 🙂 Mně to – až na ty omluvy – děsně baví.

        Odpovědět
  2. Umění?!?

    Polemizovat, zda Entropa umění je nebo ne považuji za kontraproduktivní – ve světle toho, že za umění se ve světě považuje i mrtvola zvířete naložená v kádi formaldehydu a toto “umělecké dílo” se prodalo za těžké prachy …

    Naprosto se shodnu s Petrem jiskrou: “… co mohl čekat zadavatel od Davida Černého :-)” A dodám – opravdu si všichni jeho kritici myslí, že by byla lepší monumentální socha mladého budovatele sjednocené Evropy, jak v ruce hrdě třímá Lisabonskou smlouvu a odhodlaně hledí ke světlým zítřkům?!?
    Entropa docela vystihuje jak se na jednotlivé země dívají ostatní – a to nejen my, tahle klišé jsou vlastní prakticky celé Evropě.

    Pravda, bylo to za cenu mystifikace ale mě víc jak ten nezbytný podvůdek děsí představa 26 politicky korektních umělců, jak v družné spolupráci ruku v ruce plodí v duchu socialistického … pardon, chci říci evropského realismu 😉

    Odpovědět
    • dodatek

      http://www.novinky.cz/clanek/159272-cerny-vraci-vlade-dva-miliony-za-entropu.html :
      “Podle úřadu vlády ale projekt, který byl výstupem smlouvy, již počítal s oslovením umělců z jednotlivých zemí EU. “Právě takový přístup měl zaručit autenticitu a celkovou pestrost výpovědí, která je Evropě vlastní,” uvedla Jelínková.”
      Myslím, že autentické a pestré to mají až až :-))

      P.S.
      Podle stejného zdroje Černý tvrdí, “že v původní smlouvě s vládou nebyla účast žádných dalších autorů zmíněna”. Pokud je to tak, tak to z právního hlediska není podvod. A navíc dobrovolně vrací, co od vlády dostal, takže to není podvod ani z hlediska morálního.

      Odpovědět
  3. zadání jak stehno

    Taky tu nehodlám polemizovat o tom co je a co není umění. Jen ohledně mystifikace: umíte si představit artefakt na němž se autorsky podílí 27 výtvarníků? Ha haaaaaaa…. co to je za nesmysl. Moc se mi líbí, že se jedná o kynetické umění, protože je hravé. A Bulhaři Entropu krásně rozhýbali. Kdo další si nepřeje být na mapě Evropy?

    Odpovědět
  4. Spojené Státy Evropské

    Já bych všeobecný výklad Entropy – že se jedná o český, předsudky zatížený ironický pohled na evropské státy trochu rozšířil.
    Já v tom vidím vtipnou zkratku o tom, že celá Evropa je slepenec států / národů vzájemně mezi sebou zatížených předsudky i historickými (negativními) zkušenostmi (Německo – svastika, Slovensko – uherák). Států s různou kulturou, mentalitou, temperamentem, politickým prostředím (záchody, fotbal, stávka, …).
    Nevím, zda to tak autor myslel, ale mně to souzní s naším vládním a hradním rezervovaným postojem k Lisabonské smlouvě, která navozuje vznik čehosi podobného Spojeným Státům Evropským. Jenže narozdíl od těch Amerických Států, které (ač národnostně ještě pestřejší) se od počátku rozvíjely v podstatě v jedněch hranicích a pod jednou ústavou, Evropa se po staletí vyvíjí odděleně uvnitř hranic jednotlivých států. Z toho pochází ty předsudky. A to se nedá lámat přes koleno a změnit jedním škrtem pera. Evropa by si měla nechat delší čas na plynulejší vývoj směrem k těsné integraci podobající se jednomu superstátu.

    Fotky jsem si prohlédl, jsou taky pestré a různorodé, To je dobře.

    Odpovědět
  5. Málo invence.

    Mi se líbí myšlenka, kterou autor použil, i když to nebylo u něj poprvé. Spíš mi vadí, že dílo nemá jednotný přístup k různým zemím. Třeba Nizozemsko je naprosto brilantní. To je opravdu paráda. Taky Slovensko není špatné. Ale třeba Německo, to je fakt bída a to Bulharsko, no, nevím, zda by to neurazilo nás, kdyby před deseti lety něco podobného dělal nějaký Němec a vypodobnil by Česko jako hajzl s plovoucím hovnem. Tak totiž naše veřejné záchody ještě tehdy vypadaly. Přestože by měl umělec pravdu, určitě by se to nehodilo a spousta dnešních obhájců Entropy by jistě kříčela, jaký humáč to je. Takže závěrem – myslím, že to není špatná myšlenka, i technické provedení se mi docela páči, ale mám dojem, že autor mohl vymýšlení, který stát jak vyobrazí, věnovat přece jen víc invence. Ale třeba ji nemá. Což je pravděpodobné. No a to, že podvedl vládu, jen dokazuje, co je autor za člověka. Nemám ho rád.

    Odpovědět
    • málo invence.

      Vy si opravdu jste všichni jistí, že se vláda nechala podvést ? Já teda vůbec ne. Samozřejmě, že oficiálně a nahlas to musí politici odsoudit. Ale vzhledem k tomu, že v tom má prsty Vondra, který patří do okruhu umělecky a politicky nekonformních lidí kolem Havla (vzpomeňme si na srdíčko nad hradem), tak bych o tom silně pochyboval. Vždyť, kdyby s tím vláda skutečně nesouhlasila, tak to tam nedovolí vůbec nepověsit. A ten blbé slogan “Evropě to osladíme” mi do toho taky zapadá.
      A není třeba nějaké sebemrskačství – vzpomeňme si na francouzské gumáky. Myslím, že vůbec nejsme jiní.

      Odpovědět
  6. Výzva nebo skandál?

    Podle mě nemůžete srovnávat věci patřící do koše nebo převratné a zatím nepochopené (viz. nové trendy ve fotografii) s oficiálním dílem, které reprezentuje ČR v době předsednictví. David Černý prostě nepochopil, že už tohle není žádný studentský žertík nebo naopak chtěl na sebe za každou cenu upozornit. Ona je podle mě vina i na vládě. Co čekala od člověka, který natřel tank na růžovou, obrátil koně svatého Václava tak, že chudák Václav sedí na břiše místo na zádech (K vidění v pasáži Lucerna) a určitě má na svědomí spoustu dalších veleděl.

    P.S. Abych se přiznal tak ty miminka na Žižkovské věži se mi docela líbila. Prostě se musí skloubit odpovědi na co dělám, proč to dělám, co má dílo vyjadřovat, s tím pro jaký účel dílo dělám a kam jej umístím. Je pak jedno jestli jde o fotografii nebo něco jiného. Zmíněná miminka ve Španělském sále při předávání řádů TGM neberu.

    Odpovědět
  7. diky za entropu

    Entropa je pro mne po dlouhe dobe prvni pozitivni znamka zivota z ceska, po nekonecne rade zprav svedcicich spis o malosti, moralni zaostalosti a provincnosti nasi politiky.

    Tim ze ziju mimo cesko i mimo EU, nepronikne sem ke mne mnoho tech “strasne dulezitych” veci ktere jinak zmitaji ceskym zpravodajstvim – mame tu nase vlastni boure ve sklenici vody.

    Schopnost ironie i sebeironie – a tu musel autor mit, jinak by si nedovolil “zesmesnit se zesmesnenim” jine zeme – je jedna z nejcennejsich vlastnosti ktere bych nam cechum asi prisuzoval. Umet se smat i kdyz neco vlastne neni k smichu, umet si delat legraci i z toho, co je vlastne pro delani si legrace tabu.
    Vsichni ti, kdo se rozciluji nad “urazlivosti” tech klise kterymi je Cerny obslouzil by si meli polozit otazku, jak by tedy chteli byt znazorneni, aby to bylo dostatecne “dustojne a reprezentativni”. Ja osobne – byt moje zeme, Svycarsko, na Entrope neni, se citim mnohem trapneji kdyz se nekdo pokusi ji redukovat na ta pozitivni klise – cokoladu, hodinky, banky, hory. Ten hmat na opacnou stranu absurdna, ten je prave to, cim si mne to dilo na prvni pohled podmanilo. Muj dojem z toho celeho, jako ostatne z vetsiny dosavadnich del od Cerneho, byl pouze pozitivni, a docela mne pobavilo, jak kolegove tady ve svycarsku “mi” k te Entrope gratulovali. Pro ne byl cely koncept, s temi fiktivnimi autory i s temi clichées jednotlivych zemi proste genialni, i to jak je Cerny poskladal jako vylisky nejake plastikove stavebnice. Prave ten koncept tech inexistentnich 27 autoru, to je tresnicka na dortu 🙂
    Jsem po dlouhe dobe na neco z ceska fakt pysnej.

    Odpovědět
  8. David Černý mi připomíná Kaplického,

    jejich díla se mi líbí, v případě Černého s výjimkou bordelového srdce nad Prahou, jejich neférová cesta k “úspěchu” již ne.
    Entropa je dost vypovídající dílo, až neuvěřitelně co se mého chápání alespoň některých eu-ropských srovnání týká. Na druhé straně velmi vypovídá o způsobu českého vládnutí typu “brácha na mě, já na bráchu” a to je droboučká maličkost, která mě děsí.

    Odpovědět
    • david Černý mi připomíná kaplického,

      Honzo, pozor.

      Neonové srdce nad Prahou – to byl Jiří David. Prosím nesměšovat s Davidem Černým. Myslím že se hodně lidem pletou!

      chose

      Odpovědět

Napsat komentář