motiv

Fotografie z Galerie VU´

Galerie VU´ – největší pařížská soukromá fotogalerie – v Praze představuje necelou stovku fotografií ze svých sbírek. Nepřipraveného návštěvníka může při prohlídce výstavy překvapit, že většina zastoupených autorů rezignovala na barvu a soustředěně se věnuje černobílé fotografii.

Roma
© Jan Henrik Engström / VU~La Galerie
Galerie VU´ vznikla v roce 1986 jako součást deníku Liberation. Od počátku měla větší ambice než většina komerčních fotoagentur, které se živí jen prodejem autorských práv. Galerie VU´ od počátku vnímala fotografii jako umění. Snažila se navázat na čilý fotografický život v Paříži ve 20. a 30. let minulého století a prosazovat autorské pojetí fotografie. Proto se také vždy nazývala „agentura fotografů“, nikoli fotoagentura.

Léa Crespi
© Léa Crespi / VU~La Galerie
Galerie VU´ sídlí v historické pařížské čtvrti Marais, kde obývá atypické, více než pětisetmetrové prostory. I když vlastní sbírku několika významných fotografů 20. století (Švýcar Gotthard Schuh, Francouzka Anita Conti nebo Švéd Christer Strömholm), zaměřuje se především na současnou tvorbu. Pomohla „prorazit“ i několika mladým autorům, jako je Michael Ackerman nebo J. H. Engström. Téměř všichni významnější fotografové, které galerie zastupuje, se prezentují na současné pražské výstavě. Český fotograf tu není žádný, zato tu můžeme najít dvě vtipné fotografie mimořádně talentovaného slovenského fotografa Martina Kollára.

I když například zmíněný Martin Kollár nebo J. H. Engström pracují s barvou, většina zastoupených autorů dává přednost černobílé fotografii. Mezi stovkou vystavených snímků nenajdeme žádnou módní nebo reklamní fotografii. Nepochybně to souvisí s vyhraněnými požadavky, které galerie na „své“ autory klade: „Každý musí mít soudržný a osobitý rukopis a klást si otázky o současném světě. Žádná laciná estetika, žádná sebestřednost, nýbrž přístupy, které se střetávají se současným světem, aby nám ho pomohly lépe rozluštit, zpochybnit ho a dát mu opět správný tvar.“

Michael Ackerman
© Michael Ackerman / VU~La Galerie
Výstava ze sbírek Galerie VU´je pestrá, nikoli vyrovnaná. Řada autorů je tu zastoupená jedinou fotografií, někteří dvěma, dalším je věnována celá místnost. Nehledejme však hlubší významy tam, kde nejsou. Rozhodně tu neplatí hledisko kvantity – čím větší počet, tím významnější autor: například jediná velkoformátová fotografie Španěla Castra Prieta s názvem Cespedoza, 1993 patří k nejlepším „kouskům“ celé výstavy. Zastavme se však u několika dalších pozoruhodných autorů.

V suterénu galerie mají místo klasikové černobílé fotografie. Vedle nenápadného humanisticky laděného švýcarského fotografa Gottharda Schuha (1897–1969) a Anity Conti (1899–1997) tu najdeme čtveřici fotografií nestora švédské fotografie Christera Strömholma (1918–2002). Tento světoběžník, který již mezi světovými válkami portrétoval osobnosti evropské výtvarné avantgardy, proslul zejména svým pařížským cyklem o transsexuálech z náměstí Place Blanche. Z vystavených Strömholmových fotografií je však nejpůsobivější momentka Tangier, Maroko, 1952, která v sobě mistrně spojuje melancholickou osudovost s nadějí.

Přízemí galerie je věnováno barevné fotografii. Zatímco práce oslavovaného mladého švédského fotografa Jana Henrika Engströma (1969) působí spíše rozpaky, fotografie Španělky Ouky Lele (1957), Francouzky Léy Crespi (1987) a Thajce Manita Sriwanichpooma (1961) mají alespoň výrazný, těžko napodobitelný styl. Každý z této trojky již našel „svou“ metodu. Ouka Lele pořídí černobílou fotografii a potom ji akvarelem přemaluje. Tímto způsobem vytváří díla na pomezí fotografie, surrealistické malby a svatého obrázku. Léa Crespi fotografuje sama sebe bez šatů v nejrůznějším industriálních prostorech. Výsledkem je cyklus úzkostných fotografií, plných napětí mezi lidskou křehkostí a brutalitou prostředí. Manit Sriwanichpoom svým fotoaparátem bojuje proti konzumentství a globalismu. Středobodem jeho bizarních fotografií je obtloustlý zbohatlík v růžovém obleku, tzv. Pink Man.

Lars Tunbjork
© Lars Tunbjork / VU~La Galerie
Horní dvě patra galerie jsou opět věnována černobílé fotografii. V pestré paletě představených fotografických stylů jsou nepřehlédnutelní dva mladí autoři, Maročan Hicham Benohould (1968) a Američan Michael Ackerman (1967). Zatímco Benohould vzbudil pozornost svým inscenovaným cyklem Třída, v němž mu pózovali žáci z jeho vlastní školní třídy, Ackerman navázal na Roberta Franka a další mistry tzv. street photography a vytvořil cyklus panoptikálně drásavých momentek ze současné Ameriky. Zatímco Benohould pracuje s jemnými tóny a hlubokou symbolikou, Ackerman se pohybuje na hranici reality a špatného snu a tomu také odpovídají jeho fotografické prostředky: hrubé zrno, častá neostrost a tvrdý až brutální kontrast. Pokud bychom použili hudební terminologii, pak by Ackerman mohl směle být představitelem fotografické psychedelie.

Jak už bylo řečeno, výstava fotografií z Galerie VU´ je pestrá. Vzhledem k tomu, že galerie představuje „své“ autory, nemůžeme od výstavy čekat objektivní exkurz do historie světové fotografie. Každopádně nám představuje řadu inspirativních a zcela současných fotografií z celého světa.

Jiří Zahradnický
http://www.moderni-revue/
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
ivan17.3.2005, 12:26odpověď
duch17.3.2005, 13:35odpověď
DaB17.3.2005, 16:09odpověď
DaB18.3.2005, 09:21odpověď
Luk18.3.2005, 13:38odpověď
Martin Rybak18.3.2005, 14:21odpověď
Linda23.3.2005, 11:35odpověď
Valerie Pavlickova18.3.2005, 18:12odpověď
David Girsa19.3.2005, 14:16odpověď
DaB20.3.2005, 14:36odpověď
Izidor18.3.2005, 23:01odpověď
 No,
jan L.18.3.2005, 15:33odpověď
Jan L.18.3.2005, 15:35odpověď
Miloš Vorel25.3.2005, 22:23odpověď
Miloš Vorel25.3.2005, 22:40odpověď
Miloš Vorel25.3.2005, 23:15odpověď
Miloš Vorel26.3.2005, 19:33odpověď
Miloš Vorel26.3.2005, 20:04odpověď
MV26.3.2005, 20:20odpověď
MV26.3.2005, 20:24odpověď
DaB29.3.2005, 14:43odpověď
Miloš Vorel4.4.2005, 10:44odpověď
Astone2.5.2005, 12:08odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat




 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace