Fotografování svatby

I vy můžete být požádáni o zachycení této společenské události svým fotoaparátem na světlocitlivý materiál. Přinášíme stručný popis svatební fotoreportáže pro začínající fotografy či pro ty, kteří fotografii již propadli, ale ještě požádáni nebyli.

Svatba 1

Samotný fakt obdržení nabídky k fotografování svatby je bezesporu projevením velké důvěry ze strany žadatele, neboť některé události v životě jsou neopakovatelné a svatba, byť pro někoho již několikátá, se mezi ně pochopitelně řadí. A protože každá taková událost je událostí principiálně velice nervózní, alespoň fotograf by měl působit dojmem člověka, který ví, co všechny čeká a nemine. Dovolím si tedy popsat průběh typického svatebního dne z pohledu fotografa a na závěr přidat pojednání o technice, filmech a dalších praktických záležitostech.

Ráno či brzy dopoledne, podle termínu konání obřadu, se slušivě společensky oděn, pokud si svatebčané výslovně nepřejí něco jiného, dostavuji na předem domluvenou adresu ženicha. Ten se právě chystá obléknout do svatebního, a tak po krátkém pozdravení mohu začít fotografovat úsměvné momentky. Mezi fotografováním ženicha na trase koupelna a šatna domlouvám s rodiči podrobný rozvrh dne a hlavně si rezervuji místo v nejspolehlivějším a také nejrychlejším voze tak, abych na místa přesunu přijel vždy jako první. Zde pozor na vzdálené bratrance, kteří sice řídí dobře a rádi, ovšem v místě se absolutně nevyznají a spolehlivě zabloudí na první křižovatce. Ženich je připraven a jedeme pro nevěstu.

Přivítání ženicha v domě nevěsty a s tím související společenské události vítání, seznamování, domlouvání a žádání o ruku jsou dalším vhodným tématem pro nelítostné zachycení. Ostatně přijíždíme trochu dříve, a tak opět fotím nevěstu na obvyklé trase koupelna a šatna. A přichází okamžik ukončení veškerých příprav, před domem již stojí konvoj aut, nasedáme a jedeme na radnici.

Svatba 3

Před radnicí nastává obvyklá skrumáž aut, známých nevěsty a ženicha a mnoha dalších přihlížejících. Všichni na obřad pozvaní, pochopitelně včetně hlavních protagonistů, se scházejí v předsálí obřadní síně. Zde je většinou chvilka na diskrétní dotazy směřující k poznání totožnosti některých nových tváří a jejich správné zařazení v rámci rodinných klanů. To je vhodné pro přesnější stanovení priorit v rámci fotografovaných přítomných, aby nedošlo k fotografování bodrého přítele bývalé ženichovy přítelkyně na úkor tichého a rodinou oblíbeného strýčka z hor.

Během fotografování momentek v předsálí sleduji, zda se neobjeví úřednice, která za účelem vyřízení formalit odvede do kanceláře ženicha, nevěstu a svědky. V takovém případě se připojuji a jdu s nimi. Fotím budoucí novomanžele a jejich svědky při podpisování potřebné dokumentace a výběru hudby. Také promluvím s přítomnou úřednicí, abych se seznámil s vlastním provedením obřadu a místními zvyklostmi a domluvil se na nejvhodnějším stanovišti v obřadní síni. Toto představení považuji za důležité. Přítomní úředníci o vás vědí, často ze zkušenosti velice dobře poradí, ale hlavně předejdete možným nepříjemnostem při zaujmutí nevhodného stanoviště či např. při fotografování během řeči oddávajícího, pokud si to on sám nepřeje, a podobně. Občas se díky předchozí domluvě a slušnému chování otevřou dveře místností dobře skrytých a pro fotografování novomanželů zrovna velice vhodných.

Krátkou chvíli mezi návratem zpět do předsálí a počátkem řazení průvodu využívám k přebití baterií a filmů, bez ohledu na jejich stav. Potom už mnoho času nebude. A nadešel čas obřadu. Několik kroků před čelem průvodu vstupuji jako první do obřadní síně, fotím a couvám k vyhrazenému místu. Během vlastního obřadu již nikam nepřecházím a neruším tak jeho průběh. Na fotografování sedících přítomných zbude čas mezi podpisy novomanželů a svědků. Po zachycení všech blahopřejících většinou ještě rychle několik společných fotografií v obřadní síni a už je vyslovena výzva k jejímu opuštění, neboť svatba další v pořadí již je připravena.

Venku před radnicí opět společná fota, poté si zapůjčuji novomanžele, svědky a členy nejbližší rodiny a fotím je. Následuje přesun na místo svatební hostiny, pro který platí stejná pravidla, která byla již výše zmíněna. Před vstupem do hodovní síně dávám pozor na chování vítajícího personálu, neboť bude následovat rozbití čehosi skleněného či porcelánového, dle pořekadla o střepech a štěstí. Tento akt je někdy tak dobře zamaskován, že si samotní svatebčané nevšimnou, natož pak fotograf. A poté již obvyklé proslovy, přípitky, pojídání polévky, dort atd. A v okamžiku, kdy všichni přítomní spokojeně počnou konzumovat připravené menu, fotograf odchází. Ne kvůli nechutenství, ale kvůli předání exponovaných filmů k jejich expresnímu zpracování osvědčenou fotolaboratoří a zařazení do fotoalba. Většinou se vracím po moučníku a svatebčané si mohou zrekapitulovat uplynulý děj. Další setrvání na místě pak je otázkou dohody, někdy se dále do noci tančí a hoduje, jindy se společnost po chvíli rozchází. Pro další pokračování hostiny je vhodné vystřídat film barevný za černobílý, přeci jen veselím do červena zbarvené tváře přítomných na fotografiích leckdy nevypadají nejlépe. Dodání takových záběrů je většinou dohodnuto až na druhý den a tak je možno se zapojit a decentně pojíst, neb za uplynulý den to možno nebylo. A naposledy zazvonila závěrka a je konec.

Svatba 5

Nyní na řadu přicházejí slíbená pojednání

Technika

Využijete rozsah ohnisek od velmi širokého do tele, využijete různé kreativní a změkčovací filtry. Dle mého optimální výbava je AF zrcadlovka se zoomem cca 28-70 a výkonnějším systémovým bleskem. Jako záložní manuální fotoaparát s METZ 60, neb je velmi výkonný a prosvětlí odraženým světlem i tu nejtemnější místnost. Pokud to jde, používám odraženého světla blesku. Pozor na barevné stropy. V případě tvrdých stínů na prudkém slunci se vyplatí vyjasňovací záblesk. A nezapomeňte náhradní baterie.

Filmy

Škála od 100 ASA do 3200 ASA, střídám podle situace. Základní počet je čtyři kusy (jeden na předstartovní přípravu, dva na obřad, jeden na hostinu), běžný okolo šesti až osmi (zvyšuje se počet před- a po-obřadních fotografií, vlastní obřad je daný a mnoho nových záběrů nenajdete), meze se pochopitelně nekladou. Záleží na vás a také na představě svatebčanů. Platí pravidlo, že na svatbě se s filmy neexperimentuje, používají se filmy již známé a odzkoušené.

Domluva se svatebčany

Já jsem Fotograf a každý mne bude poslouchat :-). Jednak jsem už několik svateb vyfotografoval (a i kdyby ne), jednak mám představu o budoucích záběrech a režii celého svatebního kusu. A také vysvětlit budoucím novomanželům, že se nelíbají kvůli sobě, líbají se pro fotografa za účelem jejich zvěčnění pro generace příští. Rozrušený ženich často uchvátí nevěstu do medvědího objetí a na focení pak zbude pouze zátylek.

Svatba_6

Něco o odměně

Dohodnout už při přijetí objednávky, včetně rozsahu. Předložit předběžný rozpočet a pokud možno ho nepřekračovat. Osobně mám nejraději dohodu o kompenzaci času fixní částkou a všech vynaložených nákladů. Ale lze prodávat portfolia, políčka negativu atd.

Doufám, že tímto skrovným popisem jsem ostřílené profesionály neurazil a naopak některým pomohl v utvoření představy, cože je to vlastně čeká. Každý si však musí tu svoji cestičku vyšlapat, takže klidné ruce a žádné slzy dojetí.

P.S. Pojednání o používaných filmech bude zakrátko následovat, sledujte proto úvodníky s týdenním plánem článků.

Foto: Josef Hrubý

14 komentářů u „Fotografování svatby“

        • RE: RE: RE: oprava

          Nejde jen o peníze, také o pocit z dobře vykonané práce :-)). Otázka odměny není v poloze “Kolik si mám říct?”. Nemyslím, že je jedna univerzální nebo minimální cena. Opravdu záleží na mnoha dalších faktorech. Záleží mimo jiné i na odvaze fotografa, kam až v jednání o ceně půjde, aby se případně absolutně neztrapnil – “A to nám dáváte TAKOVÉ fotky za tak STRAŠNÉ peníze? Vždyť můj synovec s kompaktem má lepší!” A protože dobré reference přinášejí často dobré zakázky, už si moc nezafotíte …

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: oprava

            Rád bych se pozdržel u tématu cena. Je tady jeden aspekt, který není příliš citován – pokažení cen profesionálních fotografů nadšenými amatéry.

            Osobně patřím mezi amatéry. Nafotil jsem několik svateb zejména svým známým a právě kladné reference způsobily zájem dalších, jejich známých. Problém vidím v tom, že jako amatér si nemusím lámat hlavu nad tím, jestli si vydělám na živobytí nebo ne. Zpravidla mi pak stačí spočítat náklady na filmy, fotky, příp. benzín, nějaký ten zabitý čas, přičíst k tomu 10%, zbaštit pár chlebíčků a těšit se na další akci. Už se nezabývám tím, že používám techniku za pěkných pár desítek tisíc, že jí musím amortizovat, upgradovat, že musím z něčeho platit daně apod. Přiznám se, že jsem se po čase (a to čistě z profesionální úcty) začal těmto akcím vyhýbat právě proto, abych nebral práci těm, kdo se focením živí.

            Zajímal by mě Váš názor. Je možné, že by to stálo za téma pro nějaké diskusní fórum, ale zatím se mi nechtělo ze svého “komára dělat velblouda”.

          • RE: RE: RE: RE: RE: oprava

            No ja nejsem nejakej zvlast vynikajici fotograf, takze se priklanim k nazoru, ze v prvopocatku chtit za svatbu nejaky velky prachy je divny. Navic by jsem se trochu obaval toho, ze kdyz jsem jeste nikdy svatbu nefotil, tak ze ji vyfotim fakt zle a ze synacek tety moji sestrenice bude mit s fotakem na jedno pouziti lepsi fotky. Ale ceny by jsem si kazdopadne urcoval az po te, co uvidim jak mi fotky vyjdou aby jsem si nerekl strasny prachy a pak se stydel jit po ulici.

          • RE: RE: RE: RE: RE: oprava

            Nemyslím si, že by docházelo k masovému kazení cen ze strany amatérů. Jak píšete, fotíte svým známým atd. Tam lze předpokládat jiné ceny a profesionál by se nechoval jinak. Otázka jiná je, že pokud Vaše práce je profesionální a Váš honorář přesto tvoří náklady a pár chlebíčků, zda neplýtváte svým časem. Zastávám názor, že každou práci lze důstojně ohodnotit a pokud jdu vysloveně pod cenu, potom si nevážím sám sebe. Takže asi mnoho neporadím. Možná by bylo zajímabvé zjistit, zda se zájemci o Vaši práci obrátili také na jiného fotografa či zda jste jediným fotografem, kterého znají.
            K problému “braní práce jiným” – těžko jednoduše odpovědět. Zkuste přenést diskusi na Foroprůvodce.

  1. Svadobne foto

    Suhlasim s B.J.-om. Som len amatersky fotograf, nerobim s fotografiou nejak extra dlho, ale mal som moznost fotit uz zopar svadieb a myslim si, ze pre zaciatocnika – teda ako pre mna maju vacsiu cenu skusenosti ziskane z tejto udalosti. Teda nemyslim si ze otazka financii je na prvom mieste. Ja osobne som toho nazoru, ze take fotenie svadby je velmi uzitocna vec ako sa dostat do povedomia. Staci nejake 2-3 svadby, na ktorych je odvedena kvalitna robota = kvalitne snimky a po case sa ukaze ako zacnu ludia za clovekom chodit … a o to tu ide … ako amater tak aj profesional potrebuje pritiahnut ludi, proste potrebuje dosiahnut to, aby sa prisli ludia spytat – potom sa da jednat o akcii (tym padom aj cene). Ale tak to uz idem asi velmi do marketingu fotografie – to je tema na jeden cely clanok, myslim, ze by stalo za to, ked by sa toho niekto podujal a napisal nieco podobne na tuto temu … Tolko asi by som strucne k tomu chcel dodat…

    P.S. Ak vam nestacilo info o svadobnej fotografii, tu je link na jednu super stranku, kde je tato problematika rozobrana do hlbky … (v anglictine of course…) a najdete tam veci, ktore trebars tu neboli spomenute … teda: http://johnlind.tripod.com/wedding/

    Odpovědět
  2. Trochu z fotografické kuchyně

    Určitě by pro představu nás všech přispělo, pokud by bylo možné k jednotlivým záběrům připojit i časy, clonová čísla, případně korekce jak na straně fotoaparátu samotného, tak blesku. Šlo by to?

    Odpovědět
    • RE: Trochu z fotografické kuchyně

      Jak bylo v článku na závěr anoncováno, volné pokračování na téma Jak a na co fotit je ve fázi příprav a shromažďování podkladů. Doufám, že neprozradím redakční tajemství, bude se jednat o zkušenosti několika fotografů včetně digitálního.

      Odpovědět
  3. Fotografování svateb

    Nevím, jestli je téma jeste aktuální. Jsem rad, ze nekdo z rad fotografů “amatérů” se trapí otázkou ujídání chleba profesionálům. Ale myslím si, ze profici si sami kopou hrob, když podceňují svoji vlastní tvorbu a praci. Svatebni fotografování je v nasi zemi velmi podceňováno. Je to způsobeno tím, že na radnicích převážně zůstali bývalí družstevníci a komunálnici, kteří si po roce 1989 rozdělili trh tak, že si ani nevšimli až desetinásobného zdražení všeho ostatního… Sami cenu “zvedli” např. v Praze na Libeňském zámečku 1,3x proti bývalým cenám. Tak strašně se podceňují.

    Já sám jsem specialista na svatební fotografování a mohu svojí praxí prokázat jak obtížný je právě tento trh. Doufám, že se k tomuto tématu ještě někdo přidá.

    Pavel
    http://svatebnifotograf.cz

    Odpovědět
    • fotografování svateb

      U tohoto žánru je třeba dokonalé zvládnutí fotografické techniky, jak foto přístroje, tak i samotné zpracování. Jelikož mě tento víkend čeká jedno takové focení a nemám ještě dostatečné zkušenosti, hledal jsem inspiraci ve vašich fotografiích. Měl bych jednu připomínku nebo spíš dvě. Na některých vašich fotografiích se nepatrně kácejí budovy i lidé. Nebo v záběru jsou tři osoby a ta třetí je celkem škaredě oříznutá, přitom na druhé (levé) straně fotografie máte dostatek místa a navíc je tam zbytečně zachyceno okno, které ruší. Myslím, že by to zpravil výřez.

      Odpovědět
  4. Fotografování svatby

    Rád bych poděkoval za zajímavý článek; byl jsem totiž jako amatér a začátečník nedávno požádán, abych jednu svatbu nafotil, a proto jsem rád za každou informaci kterou můžu dostat.

    Při hledání inspirace jsem došel například na stránky vynikajícího fotografa Petra Vokurky http://www.vokurek.cz/weddings/index.html – kdo se na ty obrázky podívá, tak mu musí být okamžitě jasné, že takových výsledků nemůže dosáhnout každý. Není to totiž jenom o perfektním technickém zvládnůtí a kompozici. Ten fotograf má i výbornou fantazii a umí dobře pracovat s lidma, takže mu dělají přesně to, co on ( a tím pádem oni) chtějí. Klobouk dolu.

    V této třídě se podle mého názoru profesionální a kvalitní fotografové tedy nemusejí o svoji práci bát. Pokud ji ovšem budou schopni správně prodat, to je ale už jiný příběh.

    Odpovědět

Napsat komentář