Leica S-Systém přichází

Nový systém digitální zrcadlovky s výměnnými objektivy, Leica S, přichází. Kam kráčí vývoj?

Na Photokině 2008 v Kolíně nad Rýnem překvapila Leica představením prototypu úplně nového systému digitální zrcadlovky s výměnnými objektivy, Leica S. Připomeňme si alespoň základní technické parametry fotoaparátu Leica S2: jednooká zrcadlovka s autofokusem, jejíž 37,5 megapixelový senzor má rozměry 30x45mm (poměr 2:3). Nejzajímavější na celém systému je právě formát čipu. Ten je totiž svým rozměrem 30x45mm posazen výše, než je plné políčko kinofilmu (24x36mm) a tudíž není možno využít kinofilmové objektivy systému Leica-R, jejichž výrobu před časem Leica ukončila.

Leica S-System
Leica S-System

V tiskové zprávě je uveden říjen 2009 jako datum zahájení prodeje a rovněž je představena cena jednotlivých komponent systému Leica-S:

Produkt Cena USD
Leica S2 22.995
Leica S2-P 27.995
SUMMARIT-S 70mm f/2,5 ASPH. 4.495
SUMMARIT-S 70mm f/2,5 ASPH. CS 5.995
APO-ELMAR-S 180mm f/3,5 6.495
APO-ELMAR-S 180mm f/3,5 CS 7.495
APO-MACRO-SUMMARIT-S 120mm f/2,5 6.495
APO-MACRO-SUMMARIT-S 120mm f/2,5 CS 7.495
SUMMARIT-S 35mm f/2,5 ASPH. 5.295
SUMMARIT-S 35mm f/2,5 ASPH. CS 5.995
Multifunční Grip S 1.295
Profesionální nabíječka baterií S 399

Varianta Leica S2-P je oproti základnímu modelu vybavena safírovým sklem zadního displeje a bude dodávána se servisním balíčkem.
Objektivy s označením CS mají centrální závěrku.

Je zajímavé, že se firma Leica odhodlala k takovému zásadnímu kroku – opustit Leica-R systém, jehož největší nevýhodou byla zřejmě absence autofokusu, a vsadit na nový systém S. Objektivy řady R totiž patřily co do kvality mezi absolutní špičku na trhu. Svým způsobem unikátní byl i digitální modul Leica-R (zadní digitální stěna). Ten šel připojit ke kinofilmovému tělu Leica R8 a R9 a vytvořil tak z tohoto fotoaparátu digitální zrcadlovku. Měl faktor prodloužení ohniskové vzdálenosti 1,37x, rozlišení 10 megapixelů a využíval SD karet. Příslušenství systému Leica-R patřilo mezi velmi rozsáhlé, navíc s dlouhou tradicí. Ta se tedy nyní uzavřela.

Vraťme se ale k novému systému Leica-S. Dovolím si teď vlastní spekulace a názory. Proč vlastně firma Leica nešla stejnou cestou jako například Nikon a Pentax? To znamená vyrobit „pouze“ nové tělo digitální zrcadlovky s autofokusem a se zachováním objektivů a dalších doplňků řady R? Buď mohla postupně vyrábět nové AF objektivy, přičemž stávající jdou nasadit a fungují (pochopitelně mimo AF), nebo se mohla Leica inspirovat Contaxem a AF vyřešit v těle fotoaparátu (tj. beze změny ve stávajících objektivech R). Ne. Ani tak, ani onak. Leica opustila kinofilm a vyrobila něco, co je spíše konkurencí digitálních stěn používaných ve středním formátu. Jejími konkurenty v současné době tedy budou patrně firmy Hasselblad a Mamiya místo firem Canon a Nikon. Že by měl pravdu jeden můj kamarád – matematik, který mi vypočítal, že čip o velikosti políčka kinofilmu (24x36mm) má maximální reálně použitelné rozlišení někde mezi 25-30 megapixely a že další zvětšování rozlišení v současných technických podmínkách nemá cenu, protože již nebudou svým rozlišením stačit objektivy? Není to docela dobře možné vysvětlení konání firmy Leica? Nejsme na začátku nového milénia, kdy DSLR zaváděli do výroby postupně prakticky všichni významní výrobci, jsme již dále, běžné rozlišení čipů nejsou 3 megapixely nýbrž 24 megapixelů a formát čipu 24x36mm je celkem běžný. Ostatně před nedávnem jsem zachytil neověřenou zprávu na internetu. I firma Nikon chystá údajně digitální fotoaparát s výměnnými objektivy a formátem čipu větším, než je 24x36mm…

Opusťme ale oblast spekulací a popřejme firmě Leica hodně úspěchů s novým systémem. Nebude to mít určitě jednoduché. Konkurence je velká, celosvětová finanční krize také není zrovna přítel obchodu. Ceny systému Leica-S nejsou rozhodně nízké a tak největší devizou je vlastnit kvalitní systém konkurující středoformátovým digitálním stěnám v těle blížícímu se rozměry a ovládáním kinofilmovým a plnoformátovým digitálním jednookým zrcadlovkám.

11 komentářů u „Leica S-Systém přichází“

  1. příznivá cena

    Ono je to vlastně v dolarech, já myslel, že v korunách.
    Myslím, že jde Leice o všechno, jestli se systém na trhu nechytí, tak to s ní taky růžově nevypadá.

    Odpovědět
  2. Super Leica

    Leicu sleduji spíše s úctou a hodně zdaleka. Nový systém vypadá opravdu úžasně a jistě se stane majetkem mnoha profesionálů. Leica udělala za systémem R tlustou čátu stejně, jakko svého času Canon. Rozhodně je to dobrý marketingový tah, protože se budou také prodávat objektivy, které jistě nebudou za hubičku. leica prostě chytře vyplnila mezeru mezi kinofilmem a středním formátem. Spojila prostě výhody kompaktnosti s možnostmi středoformátu a vlastně eliminovala relativně malý rozsah formátu kinofilmu a neohrabanost středoformátu. Je faktem, že není nejpružnějším výrobcem v uvádění novinek, ale když s něčím vyleze ven, tak to stojí za to. Škoda, že se prvnotní nápad spojit filmový fotoaparát s digitálem nějak moc neujal. Třeba někdy??

    V článku byla zmínka o Contaxu, který umí zaostřit pomocí AF i s mechanickými objektivy. To byla svého času naprosto revoluční novinka, která se rovněž ztratila v černé díře historie. Tento skvělý nápad vtělil Contax do přístroje Contax AX. Techniky Contaxu napadlo, že by mohla sama zaostřovat i mechanická skla bez toho, aniž by fotograf musel otáčet ostřícím kroužkem. Dosáhl toho tím, že při zaostření se neposouvají čočky v objektivu, ale zaostřuje se motorovým pohonem – posunek zadní stěny i s filmem. Tím tento výrobce dohádl toho, že fotografové mohli použít všechny, i ty nejstarší mechanická skla od Zeisse a přes to využívat výhod AF. Skvělá myšlenka, která se však vtělila do jednoho přístroje. revoluce – ano, ale bohužel pozdě stejně jako kdysi APS.

    Tak Leico hodně štěstí i přes to, že se mi tento přístroj stal ještě méně dostupný než ty předešlé.

    Odpovědět
  3. rozlišení

    kresba objektivů, obzvláště transfokátorů, již dávno nestačí na 21 či 24 MPx, což je mimojiné taky jeden z důvodů proč současně s 5D MKII Canon vypustil 24|1.4 II

    Odpovědět
    • rozlišení

      Řekl bych, že je to trochu složitější. S objektivy je sice u DSLR v řádu nad 20 mpix (nebo nad cca 12mpix u APS-C) opravdu problém, nicméně výsledky u nějakých velkých tisků třeba z EOSu 5D mark II původní 5D překonávají a to leckdy i při použití celkem klasických zoomů L řady – opakuji, že jsem to měl možnost porovnat na papíře, ne na nějakém teoretickém letáku.

      Jsou tu ale i jiné problémy – třeba omezení na straně vlastního čipu, kdy se 22mpix pro středoformát obejde bez antialias filtru i úplně (nebo může být podstatně slabší), zatímco u kinofilmové velikosti se to musí rozmazat daleko více, samostatnou kapitolou je pak vliv hloubky ostrosti, kde prostě fotky ze středoformátu často působí znatelně lépe a další věci.
      Takže celkově vzato má práce na větších čipech (a systémech pro něj) určitě opodstatnění a otázkou spíš je, zdali má význam nějaký “mezisystém” od Leicy – proč kupovat tělo S2 za 22k USD, když mohu okamžitě mít zcela ověřený kit M645 DL33 za 20k USD – http://www.bhphotovideo.com/c/product/611920-REG/Mamiya_320_010_DL33_Digital_SLR_Kit.html ?? Ceny Hasselbladů s PhaseOne backy jsou pak podobné – Leica to bude mít hodně těžké…

      Odpovědět
    • rozlišení

      Zásadním problémem je podle mě to, že zatímco vývoj rozlišení čipů řekněme od roku 2001 do 2009 byl cca od 3 Mpix do 24 Mpix u DSLR (tj.nepočítám digitální stěny pro střední formát a podobná zařízení)., tak u objektivů nedošlo k násobení jejich rozlišení (myšleno počet čar na mm). Různé nově zaváděné objektivy (verze II nebo úplně nové) mají vylepšení spočívající v nové protiodrazové vrstvě na předních čočkách, lepší kresbu v krajích, úpravu zadní čočky apod. Čili tyto úpravy zlepšují zejména přenos kontrastu, výkon objektivu v protisvětle, umožnují výrobu širokoúhlejšího objektivu atd. Nikoli rozlišení měřené v počtu čar na mm. Tady jde o fyziku a tak mají objektivy tuto veličinu prakticky stejnou, jako objektivy před desítkami let. Pochopitelně se musí porovnávat porovnatelné (pevný objektiv s pevným objektivem o stejné ohniskové vzdálenosti apod.). Takže to, že čipy objektivy někdy „doženou“ bylo asi jen otázkou času.

      Odpovědět
  4. .)

    no ono to překonání original 5d bude v tom rozlišení projevující se právě na velkých printech, ale v porovnání “osrosti” výstupu (samozřejmě nelze úplně relevantně porovnávat) vychází lépe jednička, důvodem asi bude právě jakási hranice efektivnosti 12Mpx na fullframe chipu při současné technologii a také to že těch 12Mpx dokážou většinou eLka bo povedenější sklíčka víceměně vykreslit… Což je dobrá zpráva, protože pravděpodobně třeba canonistům přibudou nové verze eLek a zlevní staré 🙂

    konkurenceschopnost toť otázka, ale Leica doufá v teorii luxusního statku s puncem legendy…

    Odpovědět
    • .)

      Já ale s tím závěrem o vyšší ostrosti starší verze moc nesouhlasím – podstatné je opravdu rozlišení detailů. Pokud tam detaily jsou, tak to prakticky vždycky lze následně doostřit v postprocesu, pokud tam ale nejsou, tak nepomůže nic.

      Odpovědět
    • .)

      No, podle me neuspeje, Leica je proste predrazena a neni vubec dobra, doba, kdy delali skvele skla je uz davno pryc, ano nejsou spatne, ale uz si na ne lepi jenom svoje loga, vyrabi je uz davno nekdo jiny.

      Vsichni uz jim uetkli s ergonomii, i kdyz ve stredoformatech, tam ma sanci, pokud bude umet ostrit i nekde jinde nez na stred, bude to rychle, bude zvladat vyssi ISO a bude to lehke a prachy/vlhky vzdorne.

      nebot takovy Hazel je tezky, stena ma vetrak (voda, prach .. jista smrt), ostri jenom na stred a maji priserne ale priserne pomaly servis, ktery na vas klidne zapomene … i kdyz ma v republice jenom 45 uzivatelu s digi stenou.

      Odpovědět
    • jeden matematik spocital 🙂

      Přesně – jeden matematik spočítal… Mám možnost pracovat s C 7D, který je obrazově výborný do ISO 3200. 18Mpix na APS-C = 48Mpix na FF. L skla to zvladaj a zbytek je na postprocesu každého z nás. Příští rok vidím 1Ds Mark IV kolem 35Mpix už díky tomu, že vždy byl rozdíl v rozlišení mezi 1D a 1Ds něco přes 2krát, 1D Mark IV má 16Mpix…
      Leica bohužel nemá šanci – pro toho, kdo používá APS-C nebo FF je to příliž drahé a koupí si 1Ds Mark IV s podobným rozlišením za zlomek ceny, ostatní již pár let fotí se středním formátem s rozlišením až 60Mpix.

      Odpovědět
  5. prodejní cena

    Uvedené ceny jsou pro tuzemce astronomické. Vzhledem ke kupní síle občanů a cenové taktice českých obchodníků je v našich končinách drahý i jakýkoli jiný foťáček s plastu….

    Odpovědět

Napsat komentář