Lidé hor a pralesů

V odlehlých horách a pralesních džunglích Thajska a Barmy žijí kmeny lidí, jejichž způsob života se od zbytku obyvatel země výrazně liší. Mají svou původní kulturu, zvyky, způsob oblékání, a někdy i vlastní jazyk a náboženství.

Ženy horských kmenů
Ženy horských kmenů
Ženy horských kmenů

Po dlouhá staletí se vyvíjely izolovaně a vnější svět na ně neměl vliv. Dnes je již situace malinko jiná a civilizace, se všemi klady i zápory, pomalu klepe na rákosové dveře jejich příbytků.

Karenové, Hmongové, Lahuové, Mienové, horalé z kmene Akha, Lisu, Lawa… nejrůznějších etnických skupin, které do severního Thajska přimigrovaly z území dnešní Číny, Tibetu a Laosu, žije v horách několik desítek. Přesný počet jejich příslušníků není znám, odhady však mluví až o jednom milionu lidí. Zatímco někteří z nich bydlí v zapadlých osadách hlubokých pralesů a cesta k nim představuje několik dnů pěšího pochodu, jiní žijí v dostupnějších oblastech, do kterých se lze bez problémů dopravit terénním automobilem. Lidi z hor však lze potkat i ve městech.

Večerní Chiang Mai
Večerní Chiang Mai

Obvyklým výchozím místem mnoha výprav směřujících k horským kmenům Thajska je Chiang Mai. Tato dvousettisícová metropole, ležící v severní části království, je mimo jiné známá svým obřím nočním trhem. Večer co večer se v něm rozsvítí několik set stánků s nejrůznějším zbožím, mezi kterými se proplétají nekonečné zástupy cizinců i domorodců. Zdaleka ne všichni přicházejí s úmyslem nakupovat a ačkoliv je většina věcí na naše poměry levných, mnozí sem chodí hlavně kvůli nezaměnitelné atmosféře. K její originalitě nesporně přispívá přítomnost krojovaných prodavaček z kmenů žijících v nedalekých horách. Na rozdíl od ostatních Thajců zpravidla nevlastní prodejní stánky, a své zboží – náramky, náhrdelníky a další ozdoby, charakteristické pro jejich etnikum – mají vystaveno v plastových košíčcích pověšených na krku. Pohybují se zpravidla ve skupinách a díky svému pestrobarevnému oblečení jsou i v tisícihlavém davu nepřehlédnutelné.

Kněží versus šamani

Prosté obydlí
Prosté obydlí

Ačkoliv se některé kmeny nechaly ovlivnit křesťanstvím, buddhismem nebo taoismem, prvky prapůvodní animistické víry jsou u většiny z nich stále živé. Základem jejich světonázoru je přesvědčení, že všechny přírodní objekty jsou osídleny duchy, kteří musí být neustále usmiřováni, aby se tak zajistila jejich přízeň a předešlo se možným škodám, které by mohli způsobit. Většina vesnic má dva duchovní vůdce – kněze a šamana. Zatímco titul prvního z nich bývá obvykle dědičný, druhý vůdce se volí na základě různých znamení. Základním úkolem kněze je dohlížet na obřady a rituální život komunity. Šaman má schopnost komunikovat s duchy, a proto určuje, jaké kroky mají být podniknuty pro jejich uspokojení. Onemocní-li například člen komunity, požádají jeho příbuzní šamana o radu, aby zjistili, čím svého ducha popudili. Šaman posléze vykoná očistný rituál, který pomůže zlé síly zahnat.

Ženy horských kmenů Ženy horských kmenů Ženy horských kmenů
Ženy z horských kmenů centrální Barmy poznáte podle charakteristických froté turbanů

Karenové věří v Pána země a vody

Jedním z nejpočetnějších horských kmenů jsou Karenové. Na území Thajska i sousední Barmy jich žije přes tři sta tisíc.

Oblíbenou kratochvílí barmských žen je kouření vlastnoručně ubalených cigár.
Oblíbená kratochvíle

Jejich příbytky, které se staví z bambusu nebo teakového dřeva, jsou často obklopeny ovocnými zahradami s úhlednými ploty. Karenové s oblibou chovají domácí zvířectvo, včetně slonů, kteří jsou využíváni k těžbě vzácného teakového dřeva. Všudepřítomní misionáři udělali z mnohých Karenů křesťany, ti však i přesto svou tradiční animistickou víru nezapřou. Většina z nich uctívá hlavního boha, Pána země a vody. Ten podle nich ovládá džungle, pole, řeky a všechnu půdu v širokém okolí. Kromě toho věří v další bůžky a duchy, kteří sídlí kolem nich a mají nad nimi neomezenou moc. O žních, na Nový rok, nebo když vesnici stihne neštěstí, obětují hlavnímu bohu kuřata. Podle jejich víry přebývá v lidském těle mnoho duší. Opustí-li člověka jedna z nich, onemocní, ztratí-li všechny, umírá. Děti se nesmějí podívat na mrtvého, protože jeho duše by je mohly odlákat z tohoto světa. Pohřebiště za vesnicí jsou posvátná. Zemřelí jsou spalováni a vesničané na cestě z pohřbu kladou různé překážky, aby se jejich duše nevrátily zpátky a neohrožovaly je.

Žirafí ženy

Žirafí ženy
Dlouhé krky „žirafích žen“ z horského kmene Padaunů jsou ozdobeny nepřehlédnutelnými kovovými obručemi

Blízkými příbuznými kmene Karenů jsou Padaunové, jejichž ženy, přezdívané též „žirafí“, nosí na dlouhém krku nepřehlédnutelný krunýř z lesklých kovových kruhů. Podobné obruče zdobí i jejich ruce a nohy. První mosazné spirály dostávají dívky již v pěti šesti letech a s přibývajícím věkem jejich počet stoupá. Starší ženy jich mívají až pětadvacet. Kdysi sloužily jako ochrana před zvířaty,

Žirafí ženy
Žirafí ženy

dnes jsou však hlavně ozdobou a symbolem movitosti.
Podle jejich počtu totiž nápadník pozná, s jakým věnem by mohl v případě sňatku počítat. Po svatbě platí, že čím bohatší je manžel, tím více prstenců jeho žena a děti nosí. Každá krása však něco stojí a Padaunky za ní platí deformovanou postavou. Postupným přidáváním kruhů jsou klíční kosti a žebra stlačovány směrem dolů. Prodloužený krk je tak v podstatě hlavně optickým klamem. Nevšední kovové ozdoby mohou vážit až patnáct kilogramů a jejich náhlé odstranění by mohlo být pro ženu osudové. Ostatně, používalo se i jako trest za cizoložství. Váha prstenců ženám prakticky nedovoluje sklonit hlavu a chtějí-li se ohlédnout, musí se otočit celým tělem. Nesnáze působí i obyčejné pití, vzhledem k tíži obručí totiž domorodky nemohou zaklonit hlavu a tekutinu pouze srkají slámovým brčkem.

Kuchyň Dětská postýlka Péče o mladšího sourozence
Otevřené ohniště uvnitř dřevěného baráku? Dětská postýlka Péče o mladšího sourozence.

Pětidenní trhy

Děti z horského kmene
Přivítání

Zatímco reprezentantky horských kmenů Thajska přicházejí prodávat své zboží na noční trh v Chiang Mai večer co večer, ženy z hor sousední Barmy docházejí na trh v Nyaungshwe pouze jednou za pět dnů. Cesta na tržnici, která se tak šestkrát měsíčně zcela zaplní početnými skupinami nakupujících i prodávajících z mnoha etnik, jim často zabere několik hodin pěšího pochodu. Domorodci jsou však na tuto pravidelnou vycházku zvyklí a vykonávají ji od raného do pozdního věku.

Děti z horského kmene
Děti horského kmene

Není to pro ně pouze záležitost obchodní, ale zároveň i sociální a kulturní. Setkávají se zde lidé, kteří by se jinak neshledali. Podobné trhy se konají i v dalších místech hornatého šánského regionu. Každá spádová oblast má svůj. Liší se příslušným dnem, pětidenní frekvence však zůstává zachována. Ostatně, tou se tak trochu řídí i celá místní ekonomika. Před každým tržním dnem dostávají zaměstnanci výplatu, a tržním dnům se přizpůsobují i schůzky místních podnikatelů. Byznysmeni z podhorských vísek nemají mobilní telefony ani kapesní diáře a namísto „desátého května v 9:30 u mě v kanceláři“ se raději dohodnou na „za tři tržní dny ráno před tržnicí“. Turisté při návštěvě těchto míst ocení zejména vysokou koncentraci zajímavého zboží na jednom místě a výtečnou možnost smlouvání. Ručně zhotovené ozdoby, přívěsky a další výrobky horských etnik jsou suvenýry, které se jinde shánějí jen velice těžko. Fotografy potěší nesmírná barevnost, fotogeničnost a úžasná atmosféra, kterou jsou místa obchodu od časného rána nabita. Je to mozaika fascinující atmosféry, mnoha vůní, chutí, pocitů a barev.

6 komentářů u „Lidé hor a pralesů“

  1. Náčelník

    To s tím náčelníkem je docela nechutný ! … (?) … (teda, pokud člověk zrovna není náčelník) :-)))).

    Odpovědět
  2. neco je jinak

    lidi, kteri tam nebyli, z tohoto clanku ziskaj zcela pokroucenou predstavu. i kdyz se oznaceni horske kmeny bezne pouziva, nejsou to defacto kmeny, protoze (ac to autor nekde v clanku tvrdi) nemaji nacelnika. ale hlavne, clanek je v takovym tom romantizujicim stylu — nejsou v nem sice lzi, ale…ale jsou zamlceny dulezity informace. jako ze snad v kazdy horsky vesnici maji elektrinu (dieselgenerator, generator v potoce — takovej mlejnek s dynamem) a aspon jedna bambusova chatrc satelitni antenu na strese a televizi a vcd prehravac uvnitr…ze zirafi zeny se uz skoro nevyskytuji (v barme dokonce vojenska junta obruce zakazala) a tech par mist, kde to jeste nosi jsou spis lidska zoo (clovek zaplati 200 bahtu vstup a kouka na zensky, co sedej u baraku a obcas se zvednou a turistum zazpivaji a zatanci). stejne tak do chiang mai nechodi prodavacky cetek kazdy vecer, proste tam v sezone bydli (a jsou i v bangkoku)…

    Odpovědět
  3. Možná to není pravda…

    Jsem autor tohoto článku a informaci v něm uvedenou: “O panenství přicházejí v loži náčelníka vesnice, který za patřičnou úplatu dívčiny rodiny provede „vytvoření otvoru“, jak tento rituál místní nazývají. Pak je teprve dívka připravena na vdávání a podle toho, jak ji náčelník ohodnotí, bude mít i svoji cenu vyjádřenou v býcích, kravách a stříbrných mincích, které musí zájemce rodičům za nevěstu vyplatit” jsem získal od místního průvodce, a proto jsem neměl důvod pochybovat o její pravdivosti. Před chvílí mě však kontaktoval pan Tomas Ryska – český zástupce mezinárodni organizace UWIP, dlouhodobe spolupracujici s kmenem Akha – který uvedl, že se tato informace nezakládá na pravdě. Rád bych vyhověl jeho žádosti o opravu, ale přece jen… jedná se o tvrzení proti tvrzení, a proto místo předělávání článku alespoň žádám všechny čtenáře, aby nebraly mé původní informace jako zaručené… Děkuji za pochopení.

    Odpovědět
  4. autor by se mel horalum omluvit

    informace uvedena v clanku o akhaskych nacelnicich, kteri maji sex s malymi holcickami ve svych vesnicich je holym nesmyslem. autor clanku ziskal informaci od turistickeho pruvodce v thajsku. thajci, stejne tak jako laosane, cinanane a dalsi majoritni narody horskymi minoritami pohrdaji a tudiz jsou o nich schopni rici cokoli. treky za horskymi kmeny jsou zpusobem, kterym na horalech tyto majority vydelavaji. stejne tak na nich vydelavaji turiste, kteri si odvezou zazitky, fotografie a pocit autenticnosti. pro kulturu a budoucnost horalu je tato zabava bohatych ‘zapadaku’ spise hrozbou. kvalita pruvodcu je vice nez pochybna a poskytovane informace jsou obvykle na hony vzdaleny realne situaci v horach. autor clanku se nezminuje o problemech, kterym horska etnika a zejmena lide kmene akha musi celit, ale vytvari romanticky obraz ‘primitivu’ izolovane zijicich v horach.

    priblizne 70% akhau v thajsku nema thajske obcanstvi a proto postradaji vsechna prava – pravo na vzdelani, na lekarskou peci (nemohou vyuzivat 25 bahtovy zdravotni servis), nemohou vycestovat z oblasti sve vesnice, je jim zabavovana puda, na ktere pestuji sve jidlo a stavi sve domy, cele vesnice jsou presouvany do nizsich, lepe pristupnych oblasti, aby je mely thajske urady pod kontrolou, jsou podrobovany vysmechu thajcu, atd. do teto velmi obtizne situace vstupuji krestanske (i muslimske) misie, ktere odvadi deti z vesnic do svych ‘sirotcincu’, kde jsou deti konvertovany na nove nabozenstvi, stavi v domorodych vesnicich sve kostely, atd.

    informace o ‘delani otvoru’ je nechutna, nepravdiva a je smutne, ze lide, kteri o problematice nic nevi (stravi v zemi par tydnu a zaplati si vylet do hor – takove lidske zoo) potom tyto nesmysly publikuji a tim vytvari naprosto milnou predstavu o kulture tohoto etnika.

    kolik pripadu 13ti letych holcicek, ktere se vdavaji muze autor clanku dolozit? ja jsem se za roky, kdy s akhai spolupracuji nesetkal ani s jednim takovym pripadem. pripady 15ti letych divek jsou naprostou vyjimkou. vetsina menzelstvi nevznika drive nez v 16ti, obvykle vsak pozdeji. rozdily jsou i mezi jednotlivymi klany. napriklad uh loh akha se vdavaji drive, ale treba loh mee akha se nevdavaji pred 18tym ci 19tym rokem.

    autora clanku jsem slusne na tento omyl upozornil. svoji chybu vsak nenapravil.

    ing. tomas ryska

    Odpovědět
  5. Vysvětlení

    Výše uvedené diskusní příspěvky komentují odstavec, který byl na žádost autora (a na popud lidí, kteří jej označili za nepravdivý), dodatečně odstraněn.

    Odpovědět

Napsat komentář