motiv

seriál



hledej v článcích

Lightroom efektivně 7: tonální křivky v praxi

V předminulém dílu jsme se věnovali křivkám v Lightroom spíše obecně. V dnešním článku s méně povídáním a více fotkami si ukážeme několik konkrétních příkladů, kde jsou křivky vhodným a někdy i nenahraditelným nástrojem.

Pokud nejste v Lightroomu „kovaní“ a zmíněný předchozí díl seriálu jste vynechali, doporučuji si jej přečíst ještě před článkem dnešním.

Křivky jako nástroj pro selektivní úpravu expozice

Úprava jasových poměrů ve snímku je jedním z nejtypičtějších použití křivek. V diskusi pod minulým článkem padla otázka, v čem je jejich použití lepší (nebo jiné) oproti nástrojům v paletě Basic. Odpovědi na tuto otázku jsou dvě:

  1. Křivky umožňují selektivnější úpravy tonality
  2. Aplikují se po změnách v panelu Basic, takže jejich efekt mohou korigovat či umocňovat

Oba tyto aspekty si můžeme ukázat na úpravě následující fotografie kostela svaté Markéty z Kašperských Hor. Fotografie vznikla spíše z dokumentárních důvodů při rodinném výletu, ale nešťastné světelné podmínky pomohou hezky demonstrovat možnosti křivek.

Kostel svaté Markéty – bez úprav
Fotografie bez úprav má jen minimální kresbu v nebi

Úpravy pomocí nástrojů v paletě Basic zachránily kresbu v nebi, ale jelikož se jednalo o poměrně velký zásah, možnosti pro další úpravy jsem téměř vyčerpal – Shadows i Highlights jsou použité na maximum.

Kostel svaté Markéty – úpravy v paletě Basic
Kresbu v nebi se povedlo obnovit, ale bylo třeba potlačit jasy (Highlights) i ubrat expozici, což kompenzuje výrazné prosvětlení stínů (Shadows)
Nastavení parametrů v paletě Basic
Parametry Shadows a Highlights jsou použité na maximum

Pokud bych chtěl dosáhnout ještě tmavšího nebe, zbyla mi v panelu Basic jediná možnost – ubrat na celkové expozici. To ale ztmaví i stíny, což nemusí být žádoucí.

Kostel svaté Markéty – ztmavení nebe pomocí celkové expozice
Použití celkové expozice sice ještě ztmavilo nebe, ale stíny jsou tmavší a postava vpravo se více ztrácí

Nyní přijdou vhod křivky, které umožňují pracovat s jasem a jejich vliv se „přičte“ k již provedeným úpravám.

Kostel svaté Markéty – ztmavení nebe křivkou
Použitím křivky se podařilo ztmavit nebe a přitom zachovat více detailů ve stínu (kašna, pomník), zviditelnit postavu a jemně posílit kontrast v nejtmavších oblastech

K dosažení tohoto výsledku byla použita následující křivka:

Křivka upravující jas
Křivka upravující jas

Efekt jednotlivých úprav si můžete lépe porovnat v následující interaktivní prohlížečce – mezi jednotlivými snímky přepínejte kliknutím na jejich názvy:

bez úprav úpravy v paletě Basic ztmavení nebe pomocí expozice ztmavení nebe křivkou

Křivky jako nástroj pro selektivní úpravu barevnosti

Na stejné fotografii si můžeme předvést i další využití křivek, tentokrát coby pomocníka pro správné vyvážení barev. Po popsaných úpravách je vidět, že stinná místa mají modrý nádech. Když třeba podle dlažby vyvážím bílou, pracně vydobytá modrá obloha ujede do zelena a navíc se v ní kvůli mohutným úpravám objeví posterizace a nežádoucí fialové tóny. Je tedy třeba nebe ochránit a změny provést jen lokálně. Mohl bych použít štětec, ale jelikož je problém do značné míry vymezen jasem, jsou křivky ideálním nástrojem. V tomto konkrétním případě bohatě postačí, když v modrém kanálu posuneme její začátek kousek doprava:

Křivky – odstranění modré ve stínech
Posunutím začátku křivky kanálu doprava potlačíme odpovídající barevný nádech ve stínech. Naopak směrem k jasům vliv úpravy lineárně klesá.

Je třeba dát si pozor, aby šlo opravdu o posun počátečního bodu a nikoliv o vložení dalšího, který by způsobil prohnutí křivky. Také je třeba pohlídat, abychom počáteční bod posunuli opravdu jen doprava a nikoliv nahoru.

Výsledek je následující (pro srovnání můžete opět přepínat mezi snímky kliknutím na jejich názvy):

před korekcí stínů po korekcí stínů

Lineární průběh křivky zajišťuje největší účinek ve stínech s postupným odezníváním směrem ke jasům. Podle potřeby by samozřejmě nebyl problém křivku mírně prohnout nahoru a ukončit tak působení úpravy dříve.

Křivky jako nástroj kreativních úprav

Křivky nemusí sloužit jen k realistickým úpravám (pokud vůbec něco takového ve fotografii existuje), ale i ke kreativnějším zásahům (v dobrém i zlém).

Celková úprava barevnosti

Křivky dokáží poměrně elegantně změnit barevné podání snímku, přičemž průběh změny nemusí být konstantní. Je možné vytvořit si předvolby pro různé situace a používat je pro budování osobitého stylu nebo se pokusit napodobit charakter legendárních filmových emulzí. Například níže uvedený příklad je údajnou simulací Fuji Provia – nejsem si sice zrovna dvakrát jist, jestli jde o simulaci věrnou, ale jako ukázka toho, jak samotné křivky mohou pozměnit kontrast, sytost i barevné podání, poslouží výborně:

původní snímek „Provia“
Provia – křivka
Křivka, která vedla k výše předvedené úpravě

Cross–processing

Dalším příkladem může být třeba simulace cross-processu, tedy původně vyvolání pozitivního filmu chemií pro negativní film nebo naopak.

Simulace cross-processu
Variant simulace cross-processingu existuje nepočítaně, včetně hotových předvoleb pro Lightroom. Pokud této úpravě holdujete, zapátrejte nebo si pohrajte s vlastním nastavením.
Křivky simulace „cross-processu“
Křivky simulace „cross-processu“ – rámcové nastavení jsem si vypůjčil odtud.

Zastření snímku

Oblíbenou úpravou je také cílené zastření snímku posunem zcela černé do tmavé šedé (případně v kombinaci s ekvivalentní úpravou bílé).

originál zastření pomocí Blacks a Whites zastření pomocí křivky

Pro lepší představu o tom, co která úprava provedla, přikládám v tomto případě i histogramy všech tří variant:

před úpravou snaha o zastření pomocí nástrojů panelu Basic zastření křivkou

A samozřejmě nemůže chybět křivka, s jejíž pomocí bylo efektu zastření dosaženo:

Zastření – křivka
Zastření – křivka

Negativ

V neposlední řadě lze s pomocí křivek také vyrobit negativ, což se může hodit pro různé speciální techniky, kdy se prolíná svět digitální a analogové fotografie.

Negativ
Negativ
Negativ – křivka
Křivka, kterou bylo dosaženo efektu negativu

Závěr

Jak vidno z ukázek, křivky jsou flexibilním a mocným nástrojem, a to jsem jistě nevyčerpal všechny jejich možnosti – můžete s nimi například tónovat černobílé fotografie (ano, Lightroom aplikuje křivky po převodu do ČB, tak pozor na manipulaci s jednotlivými kanály!), vytvářet barevné efekty až „warholovského“ ražení nebo třeba zkusit podle tohoto takřka vědeckého postupu s jednoduchou matematikou srovnat pleťové tóny (anglicky). Záleží jen na vašich potřebách a fantazii, jak je využijete. V Lightroom je to díky regionům či nástroji Targeted Adjustment Tool o něco jednodušší, a tak doporučuji křivky nepřehlížet a zapojit je do vašeho workflow.

V příštích dílech se podíváme na lokální úpravy.

Michal Krause
https://www.michalkrause.com/
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
laci6.11.2014, 19:06odpověď
zdeeenas12.11.2014, 19:45odpověď
Michal Krause14.11.2014, 09:32odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat


aktuální akce


 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace