Lima a okolí, Pachacamac, Islas Ballestas (30.3. – 3.4.2001)

Začátek našeho putování po Peru a Bolívii nebyl zrovna hladký…

Něco o Peru

Peruánská republika leží na západě Jižní Ameriky na pobřeží Tichého oceánu a má rozlohu 1,29 milionu km2. Má 23,5 milionu obyvatel. Hlavní město je Lima, kde žije 6,85 milionů obyvatel.

Od starověku se tu rozvíjely indiánské kultury (Moche, Chimu) a poté v 10.-16. století Incká říše, kterou v letech 1531-1536 dobyli Španělé, vedeni Franciscem Pizzarem. Tím začalo období koloniálního drancování země. Peru se svým přírodním bohatstvím představovalo španělskou pokladnici skoro po tři století, dokud je v roce 1821 neosvobodil argentinský generál José de San Martín. Definitivně byli Španělé poraženi v roce 1824 u Ayacucha.

V posledních desetiletích zde byly problémy s drogovou a teroristickou organizací Světlá stezka. Tu se podařilo téměř zlikvidovat prezidentovi Albertu Fujimorimu, který však musel v roce 2000 utéci ze země pro korupční aféru. Letos na jaře proběhly volby nového prezidenta. Peruánská ekonomika je silně závislá na těžbě a vývozu nerostů a dalších surovin, v některých oblastech je významný také turistický ruch. Zemědělská výroba je limitována nedostatkem půdy vhodné k obdělávání. V horách převažuje samozásobitelství. Měna je 1 sol a současný kurs je asi 3,5 S za 1 USD.

Let

Je pátek 30.3.2001, 7:35 a nastává ten dlouho očekávaný okamžik. Malý Boeing 737 Českých aerolinek se na letišti v Ruzyni rozjíždí a odlepuje od země. Za námi zůstává mnoho hodin přípravy věcí, rozhodování se, co je pro dalších 6 týdnů důležité více a co méně, vážení a porovnávání jednotlivých kusů výbavy a konečná transformace hromady věcí do velkého batohu a příručního zavazadla. Snad jsme na nic důležitého nezapomněli. Teď již je to jedno, letíme vstříc novým poznáním, zážitkům a dobrodružstvím.

V Amsterdamu na letišti přestupujeme do většího letadla – MD 11 společnosti KLM. Nenecháme se rozházet faktem, že kvůli poruše motoru máme zdržení a po jeho opravě si užíváme pohostinnosti KLM. Jídla a pití je dost, tak nám 7885 km dlouhý let do mezipřistání na ostrově Aruba v Karibiku ubíhá celkem rychle a pohodlně. Tam sedáme po více než 8 hodinách letu a na hodinku se jdeme do letištní haly protáhnou a nasát trochu slaného mořského vzduchu.

Pak opět vzlétáme a máme před sebou dalších 2835 km do Limy, hlavního města Peru. Cestou si ještě v duchu klademe otázky, zda opravdu již bude po období dešťů a zda je opravdu Peru tak nebezpečné, jak se všude píše a říká. Neradi bychom přišli o naší fotovýbavu. V Limě přistáváme v 18:20 místního času a nastává první komplikace. Holkám nedorazily batohy, pracovníci KLM nás ujišťují, že dorazí zítra.

Lima

Náš plán, co nejrychleji opustit Limu a vyrazit do Cuzca se hroutí. Nevadí, ubytováváme se nedaleko Plaza Mayor v hotelu Espaňa. Je to jeden z nejlevnějších hotelů v Limě (10 S/os, ale můžeme ho vřele doporučit). Skvělá architektura, internetová kavárna a na střeše zahrada s občerstvením, to jsou věci, kterými si nás hotel získal.

Dnešní den trávíme prohlížením Limy. Procházíme si hlavní náměstí – Plaza Mayor, kde je vládní palác s hradní stráží a bohatě zdobená katedrála v barokním stylu, která stojí za prohlídku. Jsme svědky výměny stráží před vládním palácem a pak si prohlížíme další zajímavé stavby a kostely v okolí. Stejně jako v katedrále, všude je bohatá výzdoba se zlatými prvky a většina staveb je v barokním stylu. Španělský vliv je tady hodně znát. Odpoledne ještě vyjíždíme na kopec SAN CRISTOBAL, který je 400 m vysoký a odkud je nádherný pohled na Limu. Večer jedeme na letiště pro batohy, ale opět nedorazily. Nejsme sami, čeká tu dalších 50 rozčilujících se lidí. My alespoň získáváme za den zdržení 150 USD na pokrytí výdajů. Tak nás čeká další den v Limě, pěkná vyhlídka.

Bohaté zdobení kostelů v Limě Výměna stráží v Limě

Pachacamac

Protože čas jsou peníze a tady v zahraničí to platí dvojnásob, hledáme v průvodci Lonely Planet nějaký zajímavý program. Limu jsme si prohlédli včera, dnes padla volba na ruiny PACHACAMAC. Jedná se o nejbližší významnější archeologické naleziště, které leží 31 km jižně od Limy. Je to velký komplex ruin různých staveb a chrámů. Původ je datován ještě asi 1000 let před Inky. Vstup stojí 6 S a hned za vstupem je muzeum, kde jsou originály ze zdejšího naleziště. Kolem všech zajímavých míst vede prašná silnice. Většinu budov tvoří více či méně rozpadlé zdi, výjimkou jsou hlavní chrámy tvořené velkými pyramidami. Nejzachovalejší je Inky vybudovaný Chrám slunce, který je přístupný a odkud je nádherný rozhled po celém areálu ruin a na moře. Prohlídka celého areálu je na několik hodin, i s cestou z Limy a zpět je to pěkný půldenní výlet.

Večer opět marně sledujeme jezdící pás s batohy. Tentokrát se nenecháme uchlácholit slovy zítra a rozhovor se zaměstnanci KLM je hodně ostrý. Slibují, že zjistí, kde jsou a zítra si máme zavolat. Další noc v Limě. Hned ráno voláme na letiště a v poledne již víme, že batohy jsou na výletě do Sao Paula a že přiletí zítra večer. Limy už máme plné zuby, chtěli jsme ven, do přírody a ne trčet ve městě a čekat. Zastavujeme se na Českém velvyslanectví.

Přestože úřední hodiny skončily před 3 hodinami, jsme velmi dobře přijati. Dostáváme spoustu užitečných rad na cestu a hodně varování před zloději. Zanecháváme zde letenky a kopie dokladů pro případ, že by nás někdo okradl.

Pak již mizíme z Limy. Jedeme autobusem do Pisca. To je městečko na pobřeží Tichého oceánu, vzdálené 235 km na jih od Limy. Cesta autobusem trvá 4 hodiny a je to nezapomenutelný zážitek. Řidiči zřejmě žádné zkoušky nedělali, soudě podle nedodržování žádných předpisů a než se nám podaří vyjet z Limy, tak bloudíme, jako by byli v Limě poprvé. Nakonec to dobře dopadlo a před půlnocí jsme v Piscu. Chceme udělat výlet na ostrovy Islas Ballestas.

Islas Ballestas

V přístavu ParacasRáno přejíždíme do přístavu na poloostrově Paracas a to je velká chyba. Přestože jsme v přístavu od 6:30, vyjíždíme až v 10 a máme to citelně dražší, než kdybychom se nechali ve městě Pisco zorganizovat cestovkou. Do té doby fotíme racky, pelikány, alky a další mořské ptáky, kterých je tady díky rybářským lodím spousta. Výlet na ostrovy zahrnuje zastavení u obrazce Candelabra. Je to několik desítek metrů velký trojzubec vyrytý do pobřežní skály. Je hodně starý, nikdo neví kdo a kdy ho udělal. Jen Däniken si je v takovýchto případech jistý.

Pokračujeme lodí dál a již jsme u rezervace ostrovů Islas Ballestas. Četné útesy a skalní brány jsou plné ptáků – Peruvian Boobie, pelikáni, racci, alky a další. Na skaliscích se povalují stovky lvounů, někteří plavou i ve vodě okolo. Zahlédli jsme i několik tučňáků Humboltových. Po hodině nádherné prohlídky a intenzivního focení loď nabírá směr přístav. Rychle odjíždíme do Pisca a z něj do Limy, abychom stihli být po 19 hodině na letišti, kdyby se přeci jenom stal zázrak a batohy by dnes přišly. Zázrak se stal a my si můžeme v hotelu Espaňa, kde jsme ubytováni, koupit na zítra letenky do Cuzca. Recepční sáhla do kapsy, vyplnila letenky a podepsala se jako agent Rosalie.