Recenze knihy „Naučte se vidět kreativně“

Recenze knihy Bryana Petersona zabývající se fotografickým viděním s podtitulem „Design, barva a kompozice ve fotografii.

Úvod

Naučte se vidět kreativně
Kniha “Naučte se vidět kreativně” překvapivě vystupuje svou neotřelostí a námětem z desítek jiných fotografických titulů. Neobsahuje totiž naprosto žádný balast přidaný k základnímu tématu, jak bývá stále nepříjemnějším zvykem u současných titulů. Takže celých 160 stran je věnováno tématu a probírá ho ze všech stran.

Navíc se jedná o knihu, která téměř zcela vypouští fotografickou techniku samotnou, jediné zmínky k ní jsou v popiskách fotografií a dále jen velmi obecné v ostatním textu. Což je z mého pohledu vynikající. Občas mám totiž plné zuby diskuzí na téma „Jakým objektivem je to focené?“, které zcela přehlížejí fotografii samotnou a často předpokládají přímou úměru mezi cenou fotografické techniky a kvalitou fotografie. Možná úsměvné jsou některá fotografická cvičení, přesto jim nelze upřít zvláštní náhled na věc a proto věřím, že u řady amatérských fotografů mohou přinést výrazné zlepšení fotografického vidění.

Obsah neboli kapitoly

Rozšiřte své vidění

Je pár zajímavých stránek, zabývajících se tím relativně nejjednodušším, totiž prostým pohledem na svět. A to širokoúhlým objektivem, rybím okem, standardním zoomem, teleobjektivem. Že to co vidíme, ještě nemusíme za každou cenu fotografovat přesně tak, jak to vidíme. A také čas fotografování nemusí být zrovna ten okamžitý. Kapitolku uzavírá téma makrofotografie.

Prvky designu

Název je drobet zavádějící, spíše jde o námět sám, prostě to, co snímek udělá zajímavým. Ať už je to křivka silnice, stromořadí, stroje. Barvy, tvar, struktura. Je popsána i hra se světlem, ranní a večerní fotografie. Náměty pokrývají celou škálu variant, ukázkové fotografie jsou neotřelé a zajímavé. Ještě musím upozornit na dvoustranu věnující se barvám, nejen klasickému popisu subtraktivní / aditivní barvy, ale také vyjádření, které s sebou daná barva nese.

Kompozice

Kupodivu nezačíná obligátním zlatým řezem, ale vlastním obsahem snímku a vyplněním jeho plochy. Zlatý řez a pravidlo třetin samozřejmě nemůže chybět, vzorové fotografie jsou jak ve „špatném“ provedení, tak správném, je tedy možné přímo porovnat výsledné cítění snímku. Je zmíněna také subjektivní záležitost, že pro lidský mozek není levá třetina totéž co pravá. Následuje docela dost zajímavých příkladů na téma obraz v obraze, tj. ve velkém námětu lze najít několik mnohem zajímavějších malých. Příjemný je i konec textu věnujícího se kompozici, název „Porušování pravidel“ je zcela výstižný.

Kouzlo světla

Fotografie není jak popsat, jedno místo může mít různé kouzlo podle denní doby, polohy slunce. Zcela jiná je fotografie téhož námětu v protisvětle, zcela jiné pak použití námětu pouze jako obrysu.

Digitální fotografie

Textík krátký, leč zajímavý. Za prvé není rozumný zásah do fotografie brán jako nemyslitelná záležitost, nakonec je zcela rovnocenné, jestli zamaskujeme dané místo na snímku pod zvětšovákem nebo zasahujeme počítačovým programem přímo do digitálního souboru. Jediným, zcela regulérním požadavkem je nesnažit se udělat z prvotně špatné fotografie hromadou počítačových úprav fotografii dobrou, to v praxi nemůže fungovat.

Profesní úvahy

Není co dodat, jak je uvedeno, prostě úvahy nad fotografickou profesí. Na pár stránkách pouze jako obecné zamyšlení.

Zhodnocení

Naučte se vidět kreativně

Kniha mě příjemně překvapila a zaujala. Velké množství fotografických příkladů s jedním námětem a zcela rozdílným pojetím spolu s doprovodným textem dává rozsáhlé množství informací a začínajícím fotografům může výrazně pomoci při přemýšlení nad námětem nebo jeho realizací. Plusem je i vazba, která není jen lepená, kdy se kniha po pár přečteních rozpadá, ale současně vázaná, takže by měla nějaké to otevření vydržet.

Drobnou výhradu mám k chybám překladu, není jich naštěstí mnoho, znalejšímu fotografovi je podstata jasná, laik zřejmě méně srozumitelné větičky přeskočí. Nicméně výrazy „normální objektiv“, “kroužek ostrosti“, „uliční zoom“, „velké rozevření objektivu“, „telemakroobjektiv s vlastnostmi makroobjektivu“, „záměna makročočky filtrem“, atd., se v češtině nepoužívají a v daném překladu spíše utekly korektuře, škoda. Dále je pár fotografií výrazně neostrých, vypadají jak zvětšeniny z digitálního fotoaparátu s nedostatečným rozlišením. Při tak kvalitní knize takové maličkosti zamrzí. Jsou to ale jen drobnosti a na celkovou kvalitu knihy nemají velký vliv. Úsměvně deprimující, zvláště v kotlině českomoravské, jsou u některých fotografií uvedené prodejní ceny, respektive jakou částku za ně fotograf během relativně krátké doby získal. Tady předpokládám, že náš trh se opravdu nepohybuje v desetitisícových dolarových hodnotách, nicméně může jít o takové drobné.

Ve výsledku se jedná o jednu z mála vynikajících knížek, věnující se výhradně fotografickému námětu a fotografii samotné. Technické úvahy zde nenajdete. Určitě patří do knihovny amatérského fotografa.

Naučte se vidět kreativně
Autor: Bryan Peterson
Vydavatel: Zoner Press 2004
Přibližná cena: 329,- Kč
Rozsah: 160 stran
ISBN: 80-86815-08-0

15 komentářů u „Recenze knihy „Naučte se vidět kreativně““

  1. Umění – dotaz autorovi

    Díky za článek. Takhle na první pohled mě ta kniha zaujala. Chtěl bych se tě tedy zeptat na tvůj pocit, názor na míru uměleckosti ukázek potažmo celé knihy. Resp. bych chtěl vědět jestli to použije “normální” fotograf fotící nějaký ty krajinky a občas něco rodinéhoho s náznaky reprtáže.
    Díky za info GB.

    Odpovědět
    • umění – dotaz autorovi

      Tady nejde o míru uměleckosti, tady jde spíše o jemný náznak, že to co vidíš, nemusíš fotografovat jen tak, jak to vidíš. Většina knih o tom akademicky kecá (sorry, ale doslova), ale kloudný příklad neuvádí.
      Jinak řečeno, déle fotící zkušenější amatér z ní moc nezíská, začínající fotograf přesně naopak.

      Pozdravuje JH

      Odpovědět
  2. Sehnat, přečít

    Tuhle knihu jsem si nedávno prošel a vřele každému doporučuji, aby si ji koupil nebo alespoň půjčil. I když…, je určena pro mírně pokročilého fotografa, který už hledá, jak věci ukázat “jinak” A to se autorovi nesporně daří. A jako stimulace pro “skoroprofíky” jsou tam u řady snímků také informace, za kolik autor daný snímek prodal. A nejvíc se mi líbilo domalování rozsvícených okýnek u opuštěného seníku v horách 🙂

    Odpovědět
  3. vrele doporučujem

    aj keď som “dlhšie fotografujúci amatér”, knihu som kúpil a je skvelá.
    pán fotograf totiž ukázal, že aj banálne témy možno nafotiť úplni inak – kretívne.
    jednu vec by som vytkol, a to že neuvádza úplné info pri fotografiách – konkrétne ISO (čím sú niekedy údaje o clone/čase bezcenné), alebo skutočnú ohniskovú vzdialnosť (ak napíše že zoom 80-200, tak to fakt neporadil).

    Odpovědět
    • vrele doporučujem

      Hele, pokud nefotis na digi, ktery tyhle udaje zaznamenava, tak fakt nemas cas pri foceni sledovat a psat ohniskovou vzdalenost. Nehlede na to, rozdil mezi 70 – 150 – 200 by jsi měl poznat. Co se týče ISO, nikdy jsem tuhle informaci nepotreboval (maximalne vzhledem k zrnitosti) Clona ti rika, jak proostrene pozadi je pri jejim pouziti, cas jak moc se projevil pohyb obektu. ISO ma minoritni vyznam.

      Odpovědět
      • vrele doporučujem

        Fotim totalne manualnim Hasselbladem a ISO je pri nastaveni clony a casu neskutecne dulezitel.Budes zrejmne fotit automatem na predvolenem rezimu,kdyz tohle pises.Cas,clona a ISO je alfou a Omegou pri foceni.Takze rozum do hrsti nez neco placnes. PS: HROZNE RAD BYCH TE VIDEL JAK FOTIS S MIM PETIKILEM Z RUKY KDE JE MIN.ZACLONENI 5,6 A MAS TAM ISO 100. BLUE SKIES.

        Odpovědět
        • vrele doporučujem

          Myslím, že z Vaší strany došlo k nepochopení DaBovy reakce. Z exponometrického hlediska je hodnota ISO samozřejmě důležitá. To nikdo nepopírá. Ale pro kompozici snímku až tak velkou hodnotu opravdu nemá. Mám-li fotku natolik promyšlenou, že správná hloubka ostrosti je při cloně X a čas potřebný k získání kýžené pohybové neostrosti je T mohu si pomoci šedými filtry, hrozí-li přeexpozice.

          Odpovědět
  4. obalka

    Knizka je to opravdu pekna. A pochvalna recenze je i na http://www.fotosite.cz. Jinak me se treba moc nelibila ta obalka a tak jsem tu knizku v knihkupectvi ani neotevrel. Proste jsem si rekl, ze se zase nekdo “kreativne vyradil a buhvico bude tedy vevnitr. V tomto pripade to byla chyba a tak diky za tyhle recenze.

    L.

    Odpovědět
  5. Doporučení

    Asi před dvěma měsíci jsem si tuto knížku koupil. A můžu ji jenom doporučit.

    (a když ještě příhlédnu k ceně, není co řešít;-)

    Odpovědět
  6. Par detailu

    Tuhle knizku mam od vanoc a muzu doporucit.
    Jen par osobnich postrehu:

    1) fotka na strane 55 – na trzisti s ovocem – tahle fotka mi pripada lehce jako ulet (nejak mi nesedi mezi ostatni zdarile fotky). Pusobi na me “strasne divne” – asi je to tim, jak ten clovek jednou rukou vybira jablka a pritom se diva uplne jinym smerem 🙂

    2) strana 100 – “Spravna tretina” – tak s temahle pouckama (ze zakladni objekt ma byt v prave tretine obrazu) osobne nemuzu souhlasit – kdyz se podivam na ty srovnavaci fotky, tak okamzite vybiram ty leve… asi to bude tim, ze jsem levak 🙂

    Tohle jsou samozrejme jen subjektivni pocity, jestli tu knizku mate, tak se na to schvalne mrknete….

    No a jinak ty “hlasky” o penezich se mi fakt libi:
    “…narazil jsem na tyto dve deti stojici v nedalekem poli tulipanu… kdyz jsem vyfotografoval ctyri civky filmu, deti odesly z pole k nedaleko zaparkovanemu autu. Rychle jsem sbalil sve veci, vydal jsem se rovnez k autu a pozadal rodice o podepsani modelove smlouvy a slibil, ze jim poslu barevne fotografie. Za mesice ode dne, kdy jsem v roce 1992 dal tento obrazek k dispozici agenture, byl prodan vice nez stokrat a vynesl mi vice nez 41000 dolaru.” :-))

    Odpovědět
  7. barevné reprodukce

    Po věcné stránce je kniha skvělá a poučná, podle mne je to ale horší s reproduční kvalitou prakticky všech snímků. Zdají se mi hodně přesaturované. Tím pak trpí názornost těchto obrázků. Pokud bude vydavatel uvažovat o reedici, měl by se nad tímto zamyslet a kvalitu zlepšit. Při současné technice to nemůže být problém

    Odpovědět
    • barevné reprodukce

      Normálně nereaguji na žádné názory na webu, toto je naprostá výjimka kvůli serióznosti tohoto webu: s uvedeným názorem musím souhlasit. Myslím si, že u druhé knihy – Naučte se exponovat kreativně – jsem to při tisku snad už pohlídal lépe.

      Odpovědět

Napsat komentář