Objektiv Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED

Objektiv Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED je představitelem moderního profesionálního ultra-širokoúhlého zoom objektivu se zabudovaným motorem ostření Silent Wave Motor.

Tento ultra-širokoúhlý zoom objektiv o ohniskové vzdálenosti 17-35mm nahradil ve výrobním programu firmy Nikon svého předchůdce, objektiv Nikkor AF 20-35mm f/2,8D IF. Tuto změnu si vynutil zejména nástup digitální zrcadlovky Nikon D1, která kvůli koeficientu prodloužení ohniskové vzdálenosti 1,5x vyžadovala použití objektivu s co nejkratší ohniskovou vzdáleností. Nový objektiv Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED byl také oficiálně představen spolu s digitální zrcadlovkou Nikon D1 v polovině roku 1999.

Parametry objektivu

Nikkor 17-35mm f/2.8D IF-ED AF-S
Zoom-Nikkor 17-35mm f/2.8D IF-ED AF-S

Technická specifikace Zoom-Nikkor 17-35mm f/2,8D IF-ED AF-S
Ohnisková vzdálenost 17-35mm
Skupiny/prvky 10/13
Úhel záběru 104° – 62° (79°-44° pro digitální zrcadlovky série D1, D100 a D70)
Maximální clona 22
Nejbližší zaostřitelná vzdálenost (m) 0,28
Otáčející se přední část objektivu ne
Stupnice vzdáleností ano
Filtrový závit (mm) 77
Pouzdro na objektiv CL-76
Sluneční clona HB-23 (bajonetová)
Váha (g) 745
Průměr x délka (mm) 82,5 x 106
Současná cena v Kč s DPH (doporučená cena Nikon) 74 990

Praxe

Rosa
Rosa

Objektiv se dodává v pevném válcovitém pouzdře CL-76, ke kterému je v dodávce i řemen přes rameno a s bajonetovou sluneční clonou HB-23. Rozměry a hmotností patří objektiv mezi masivnější. To je ovšem u profesionálních objektivů běžné a z důvodů vysoké mechanické odolnosti i žádané. Vždyť právě mechanické provedení je jednou ze silných stránek tohoto objektivu. Přispívá k tomu kvalitní kovová konstrukce s designem odolným proti prachu a vlhkosti, který zároveň umožňuje snadné ovládání a uchopení. Přepínač režimu ostření M/A a M umístěný mezi ostřící a zoomovací kroužek dovoluje díky technologii Silent Wave Motor v režimu M/A okamžitý přechod z režimu AF do manuálního nebo opačně. Manuální ostření je díky dobře fungující třecí spojce plynulé a hladké. Zaostřenou vzdálenost lze odečíst na stupnici. Přední část objektivu s filtrovým závitem se neotáčí ani během ostření, ani při změně ohniskové vzdálenosti. Objektiv je vybaven clonovým kroužkem pro manuální nastavení clony s aretací maximálního clonového čísla f/22. Autofokus (AF-S) pracuje plně s fotoaparáty Nikon F5, F4, F100, F90X, F90, F80, F70, F65, F75, PROENA S, PROENA 600i, D1 série, D100 a s novou digitální zrcadlovkou D70.

Kia Carens
Kia Carens

Objektiv pokrývající ohniskové vzdálenosti 17-35mm má velmi široké uplatnění ve fotografické praxi. Určitě větší, než by se mohlo na první pohled zdát. Použití najde pro reportážní fotografii, při které je široký úhel záběru mnohdy k nezaplacení a umožňuje fotografovi téměř doslova „vstoupit do děje“. Další rozsáhlou oblastí uplatnění ultra-širokoúhlého objektivu je fotografie krajiny, kdy objektiv umožní zachytit na snímku blízké předměty i se vzdáleným pozadím, vše pěkně ostré a se zvláštní perspektivou. Pokud je objektiv kvalitní a nevykazuje příliš velké zkreslení, jde s úspěchem použít i při fotografování architektury. Tím ale výčet možností jeho použití zdaleka nekončí. Může se výtečně uplatnit i při fotografování detailů při snímcích zblízka. Díky jeho optickým vlastnostem mohou vzniknout velmi zajímavé fotografie. Tady je použití objektivu Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED velmi vhodné, neboť umožňuje zaostřit na nejkratší vzdálenost až 0,28m. Rovněž najde uplatnění při portrétní, módní, reklamní fotografii a v mnoha dalších oblastech, kde lze s úspěchem využít jeho vlastností. Z výše popsaných důvodů mnoho fotografů bez zaváhání prohlásí, že pokud by si museli vybrat ke svému kinofilmovému fotoaparátu jako příslušenství jen jeden objektiv, byl by to právě ultra-širokoúhlý objektiv tohoto, nebo podobného rozsahu.

Kaktus
Kaktus

Při použití s digitální zrcadlovkou Nikon řady D1, D100 nebo s novou D70 se kvůli koeficientu prodloužení ohniskové vzdálenosti 1,5x „změní“ ohnisková vzdálenost 17-35mm na kinofilmový ekvivalent ohniskové vzdálenosti 25,5-52,5mm. Tím jsou ultra-širokoúhlá ohniska sice nenávratně pryč, ale přesto je objektiv stále celkem dobře použitelný i pro reportážní snímky. Objektivy pokrývající širokoúhlá ohniska jsou prostě obecně problematickým příslušenstvím k současným digitálním zrcadlovkám. Nově nastupující výrobky však již řeší i tento problém buď tím, že je fotoaparát osazen snímacím senzorem o velikosti 24x36mm, nebo v případě firmy Nikon novým objektivem AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm f/4 G IF-ED, který je určen pro digitální zrcadlovky řady D1, D100 a D70. Po přepočtení koeficientem prodloužení ohniskové vzdálenosti 1,5x je k dispozici objektiv o ohniskové vzdálenosti (ekvivalent kinofilmu) 18-36mm. Objektiv je vybaven klasickým bajonetem Nikon F, ale vzhledem k tomu, že nepokrývá úhlem zorného pole kinofilmové políčko (24x36mm), není vhodný pro použití s klasickou zrcadlovkou na kinofilm. Úhel zorného pole je však dostatečný, pro pokrytí plochy CCD snímače (23,7×15,6mm) výše uvedených digitálních zrcadlovek Nikon.

Kostel Kašperské Hory
Kostel Kašperské Hory

Po optické stránce představuje objektiv Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED asi vůbec špičku dnes dosažitelných možností (dle nezávislých testů). Je to dáno jeho optickou konstrukcí, která obsahuje také dva ED členy a dva typy asférických čoček – z tvarovaného skla (dva členy) a hybridní element minimalizující distorzi obrazu na okrajích. IF (vnitřní ostření) umožňuje rychlou práci autofokusu. Clona složená z devíti okrouhlých lamel zajišťuje, že objekty ležící mimo zaostřenou oblast působí přirozeněji. S ohledem na optickou a mechanickou kvalitu je objektiv Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED plně srovnatelný s těmi nejlepšími objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností a většinu jich dokonce předčí! Podle mé zkušenosti je optický výkon úplně nejlepší při zaclonění na hodnotu f/5,6 nebo f/8,0. Při úplně odcloněném objektivu a ohniskové vzdálenosti 17mm objektiv nepatrně vinětuje, což se zacloněním ztratí.

Závěr

Nějaký zásadní, objektivní zápor budeme u objektivu Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED hledat jen těžko. Snad jen vysoká cena, která je ale u objektivů této kategorie naprosto běžná. Naopak tento objektiv vyniká mnohými přednostmi, které jej výrazně posunují před obdobné konkurenční výrobky. Mimo jeho špičkových optických a mechanických kvalit jde například o nejkratší zaostřitelnou vzdálenost 0,28m, která zůstává zachována při nastavení jakékoli ohniskové vzdálenosti a použití technologie SWM umožňující dosažení vysoké rychlosti, přesnosti, téměř úplné bezhlučnosti automatického zaostřování a okamžitý přechod mezi režimy ostření AF a M.

Dlažba Dlažba detail
Dlažba Detail dlažby

Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED je objektiv, který do své výbavy zvolí určitě mnoho fotografů z řad profesionálů, kteří potřebují velmi kvalitní a po mechanické stránce odolný ultra-širokoúhlý světelný zoom objektiv. Pokud používají digitální zrcadlovku Nikon s koeficientem prodloužení ohniskové vzdálenosti 1,5x, mají k dispozici po přepočtení objektiv ekvivalentní kinofilmovému zoom objektivu o rozsahu ohnisek 25,5-52,5mm, což představuje (v mezích možností) stále ještě reportážní objektiv.

Pro amatérské a méně movité fotografy, kteří na tenhle objektiv cenově nedosáhnou, či nevyužívají tak často tyto ohniskové vzdálenosti, ale chtějí mít ve výbavě také ultra-širokoúhlý objektiv je tu ještě od firmy Nikon náhradní řešení. Objektiv AF Zoom Nikkor 18-35mm f/3,5-4,5D IF-ED. Za poněkud méně světelný objektiv s o něco menším rozsahem ohniskových vzdáleností a samozřejmě už ne s tak precizní a špičkovou optickou a mechanickou stavbou dají necelou třetinu ceny objektivu Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED.

23 komentářů u „Objektiv Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED“

  1. Další alternativa pro amatéry

    Pro většinu amatérů je 75 tisíc za objektiv nedosažitelná částka. Jako alternativu kromě Nikkoru 18-35/3,5-4,5 můžu doporučit Tokinu ATX-PRO 20-35/2,8 která je mechanicky výborně zpracovaná a opticky by amatéra rozhodně uspokojit měla. Výhradu mám snad jen k poměrně měkké kresbě při f 2,8, při zaclonění na clonu 4 má objektiv kresbu výbornou a při f 8 je ideální.

    Odpovědět
    • RE: Další alternativa pro amatéry

      No jo Vašku…ale to není 17mm:-)
      Lepší varianta je Tokina AT-X 17mm..Dnes se dá sehnat za 13800Kč.Pravda je,že i s tebou uvedeným objektivem Tokina 20-35 uživatel získá dva objektivy (a stejný rozsah ohnisek) za necelou polovinu ceny objektivu Nikkor 17-35.
      Ale popravdě..být milionář..asi bych šel do Nikkoru:)

      Odpovědět
      • RE: RE: Další alternativa pro amatéry

        No jo, Martine, ideální je kombinace Tokiny 17 mm a Tokiny 20-35/2,8. A ta nejideálnější je samozřejmě Nikkor 17-35/2,8 :o)
        Každopádně amatérský Nikkor 18-35/3,5-4,5 by mě zase tak nelákal…

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: Další alternativa pro amatéry

          Ten amatérský Nikkor 18-35 má komarád a je s ním nadmíru spokojen. Jednou mi ho půjčil, nafotil jsem s ním šest filmů a můsím mu dát za pravdu.
          Jeden film byl dokonce plný architektury, všechno interiéry a kromě šesti políček všechno osmnáctkou. Soudek jen decentní a celkem nerušící, ostrost slušná – sice ne špičková, ale slušná (zvětšeniny jsem ale nedělal, šlo to do skenu a publikovat se budou jen pohlednice). S klidem bych ho vyměnil za svůj Tamron SP 3,5/17.
          Sice bych si v tomhle rozsahu pořídil nejradši Nikkor SW 8/90 a 8/120 nebo Symmar 110 XL, ale to už je taky jiná cenová kategorie 🙂

          Odpovědět
        • RE: RE: RE: Další alternativa pro amatéry

          no, to bude asi proto, že fotíš Canonem … */tím pádem jsi na okraji společnosti a všichni tebou opovrhují … :o) – jen hloupý vtip … /

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: Další alternativa pro amatéry

            Jasně, na okraji společnosti – jak je krásně vidět třeba na letošní olympiádě: kdo najde fotografa s Nikonem, vyhrává :)) (taky jen takové pošťuchování ;))

          • RE: RE: RE: RE: RE: Další alternativa pro amatéry

            co takto
            Sigma 12mm-24mm f4.5/5.6 EX DG Aspherical HSM
            jh.

          • RE: RE: RE: RE: RE: Další alternativa pro amatéry

            To ale podle mě nesouvisí se skly, ale tělem. Canon je holt dál u digitálů.

  2. Cena

    Mel jsem moznost si timto objektivem udelat par snimku. Jeho vlastnosti jsou opravdu vynikajici. Ale proboha Nikone …. 75 000,- ….. zesileli jste? Da se vybrat Sigma 17-35/2.8-4, ktera zase o tolik horsi vlastnosti nema. Sice jich musite par zkusit, zda se ze maji docela rozptyl, ale vybral jsem takovou, ktera mne uspokojuje. Sice tam mechanicka konstrukce je takova trochu horsi, ale nejsem profik a ja doufam, ze to bude v pohode. Navic je to sklo za cenu pod 20 000,-. A tady bych si dovolil poznamku … Ve fotoskoda jsou k mani tato skla sigma 17-35/2,8-4 EX DG HSM asi za 15 000,-. Jednu jsme s otcem zkouseli (pro nej) a byla tak hrozna, ze to nema obdobu. Jinde stoji o cca 5000,- vice. Zkousel je jeste nekdo (u toho Skody)? Jakou s nimi mate zkusennost? Je to jenom nahoda?

    Jiri Zednik

    Odpovědět
    • RE: Cena

      Můj názor je ten, že tahle třída objektivů (stejně jako třeba Canon L) je prostě výjimečná – jak optickými vlastnostmi (třeba kresba na plnou díru), tak mechanickým provedením (vodo- a prachotěsnost, robustní provedení, nic se nevysouvá ani neotáčí, plynulý chod kroužků, rychlost AF…). A dokud někdo nevyrobí objektiv podobných optických i mechanických parametrů, tak si holt Canon i Nikon můžou nasadit cenu jakou chtějí.

      Odpovědět
  3. A co Sigma AF 15-30/3,5-4,5 EX ?

    Mate nekdo zkusenosti s timto objektivem? Je mi jasne, ze se Nikkoru 17-35/2,8 kvalitou rozhodne nevyrovna, ale nabizi skvely rozsah ohniskovych vzdalenosti (15 mm je az az a na rozdil od Sigmy 12-24/4,5-5,6 bych jim pokryl i ohniska 24-28 mm), ma rozumnou svetelnost a velice prijemnou cenu. Slysel jsem o neprijemnem soudkovitem zkresleni (na rozdil od jmenovaneho Nikkoru velmi vyraznem), ale zadne dalsi poznatky ani zkusenosti s timto objektivem se ke mne nedostaly.

    Odpovědět
  4. Za 74 990Kc – proc ne?

    V zadnem pripade nechci diskutovat o tom, jestli je tento objektiv schopen za tuto cenu svemu majiteli adekvatne poslouzit nebo ne.
    Zaujalo mne vsak:
    “Rovněž najde uplatnění při portrétní,….” nevim, ale s takovym kratkym ohniskem bych sel tak akorat na sveho nepritele, urcite bych udelal velmi dobrou karikaturu – zejmena s velkym nosem!
    Dale:
    “Pokud je objektiv kvalitní a nevykazuje příliš velké zkreslení, jde s úspěchem použít i při fotografování architektury.” Nerozumim teto vete. Je tento popisovany objektiv kvalitni, a nebo se mluvi o jinych – tedy kvalitnich objektivech?

    Jen tak naokraj, zajimalo by mne srovnani s Flektogonem 2,8/20 nebo 4/20.

    Odpovědět
    • RE: Za 74 990Kc – proc ne?

      Portréty:

      No jestli to nebude tím, že on portrét není jen o hlavě a ramenou, tedy ten občankový formální. Pokud chcete portrétovat někoho v pro něj typickém prostředí, tak to bude většinou od padesátky níž.

      Odpovědět
      • RE: RE: Za 74 990Kc – proc ne?

        Tady je to tedy od 35 nize.
        Samozrejme nechci polemizovat, ze sirokac je na portrety “zakazany”, to vubec ne, fotografie neni dogma. Jsou pripady, kdy i portret z blizka delany sirokacem je zajimavy, vsiml jsem si toho u pana Sibika, tusim byli to byli cernosi v Etiopii, chtel ilustrovat, ze ziji na pousti – to mne tedy pripoutalo.
        Avsak cca 95% portretu se sirokacem nejsou delany. Naopak, pouziva se od 50 vyse, nejvice uspesne jsou 80.

        Odpovědět
        • RE: RE: RE: Za 74 990Kc – proc ne?

          Objektiv je použitelný i pro kvalitní snímky architektury viz “S ohledem na optickou a mechanickou kvalitu je objektiv Nikkor AF-S 17-35mm f/2,8D IF-ED plně srovnatelný s těmi nejlepšími objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností a většinu jich dokonce předčí!”

          Pochopitelně není objektiv 17-35 portrétním objektivem, ale “Rovněž najde uplatnění při portrétní, módní, reklamní fotografii”.
          Portrét ale není jen o průkazové fotografii, jak správně píše Tobík. Je i spousta jiných typů portrétů. Mimo třeba takových jaké se objevují v prezentacích modelek, a které jsou opravdu převážně fotografované mírným teleobjektivem jde například o pracovní portréty osob (např.: sochař ve svém ateliéru), kdy pomocí širokoúhlého objektivu získáte možnost zobrazit i okolní prostředí, které výsledný portrét dokresluje apod. Jako malou ukázku z jiného soudku přidávám zde odkaz na jednu fotografii – svatební portrét zhotovený objektivem 17-35. Na schodišti nebylo zrovna moc místa a tak byla jediná možnost použít širokoúhlý objektiv.

          Odpovědět
          • RE: RE: RE: RE: Za 74 990Kc – proc ne?

            To mi spadl kamen ze srdce, ze za 74 tisic je to “plně srovnatelný s těmi nejlepšími objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností a většinu jich dokonce předčí!”
            Proto srovnani s Flektogonem 2,8/20 nebo 4/20 by bylo vic nez zajimave…
            Co se tyce portretu a vhodnost pouziti sirokacu v teto oblasti (hlavne uskali pri pouziti v portretech), doporucuji nalistovat mj. “Škola fotografování – průvodce do kapsy” na http://www.national-geographic.cz/knihy.asp?id=381
            Tam se dokonce tvrdi, ze nejlepsi vysledky ve vetsine pripadu se dosahuji od 105 – 135 mm.
            Jinak, nejsem prodejnim agentem zmineneho casopisu, jen upozornuji, ze je tam tento problem celkem realisticky nezavisle analyzovan.

          • RE: RE: RE: RE: RE: Za 74 990Kc – proc ne?

            Ono bohužel zdaleka neplatí, že pokud zoom objektiv stojí kolem 70 tisíc Kč je automaticky stejně dobrý (nebo dokonce lepší) než kvalitní objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností. Příkladem může být obdobný objektiv, jako je testovaný Nikon od Canonu – Canon EF 17-35mm f/2,8 L USM (byl také testován na Paladixu). Stejná ohnisková vzdálenost i světelnost, přibližně stejná cena a to co jsem napsal o Nikonu (srovnání s kvalitním pevným objektivem) bych o tomto Canonu rozhodně nemohl napsat.
            Co se týká porovnání s Flektogonem 20mm, docela by mně zajímalo co si od toho srovnání slibujete, nebo přesněji jak si myslíte, že by dopadlo. Před cca 16 lety jsem si koupil Flektogon 20mm f/4. Protože jsem v té době dělal běžně ČB zvětšeniny 30x40cm, těšil jsem se na zajímavé fotky, protože 20mm objektiv v té době neměl zdaleka každý (o širším ohnisku ani nemluvě). Bohužel při takových formátech zvětšenin se už celkem dobře projeví kvalita objektivu a tenhle Flektogon nebyl zrovna můj favorit. Ve středu kreslil dobře, u krajů nebyla ostrost při odcloněném objektivu už nejlepší, ale stále ještě přijatelná, co ovšem bylo dost tragické byla brilance. Objektiv byl měkký a v krajích se to moc nezlepšilo ani při zaclonění na clonu 8. Netvrdím, že s ním nešla udělat dobrá fotka, ale jakmile nebyl fotografovaný objekt dostatečně kontrastní, už byl výsledek fotografování značně nejistý. Navíc se mi téměř záhy zalepila clona tohoto objektivu (nemoc těchhle objektivů) a tak jsem asi po dvou měsících dal Flektogona pryč.
            Mimochodem o objektivech k systému Praktica B se zmiňuji i
            zde. Nedávno se mi dostal do rukou test německého časopisu FotoMagazín z roku 1992. Tenhle časopis se laboratorním testováním objektivů zabývá již desítky let. Plně se potvrdily moje zkušenosti s objektivy Prakticar a Pentacon. Totiž širokoúhlé objektivy – nic moc, základní objektivy dobré až vynikající, mírné teleobjektivy – podobně jako základní a delší teleobjektivy dobré (pochopitelně jsem hodně zjednodušil a zobecnil). Musíme si ale uvědomit, že porovnáváme optické konstrukce, mezi kterými je úsek vzniku v řádech mnoha desítek let!
            Možná to bude překvapením, ale já fotografuji poměrně hodně portréty. Zejména Booky pro modelky. Používám pro tohle fotografování nejčastěji objektivy od 50mm do 200mm. Znovu tedy opakuji. Netvrdím, že objektiv 17-35mm je portrétním objektivem, ale pro některé druhy portrétů jde tento objektiv s úspěchem použít. To jsem napsal proto, že sám mám tímto objektivem nafotografováno poměrně dost portrétů. Znám mnoho fotografů, kteří fotí často právě pracovní portrét. Mám před očima například jednu fotografii kterou vyfotografoval můj známý (fotograf deníku) před několika lety a kterou si pamatuji dodnes. Byl na ní zpěvák D.Hůlka, jak přiletěl na koncert do nějakého města letadlem, které sám pilotoval. Na fotografii je detail hlavy a za ní je vidět na stojánce ono letadlo. Prostě paráda. Tahle fotka vyšla v novinách a když jsem se potom ptal známého čím to fotil, řekl mi že pevnou 24-kou. Tu že používá nejvíc.
            Takže závěr. Objektiv 17-35mm je použitelný pro některé druhy portrétů (zejména pracovní portrét apod.), ale jeho hlavní oblast uplatnění je pochopitelně někde jinde (viz článek, druhý odstavec „Praxe“).

          • Srovnani Flektogonem?

            Predne dekuji za velice vycerpavajici odpoved.
            Na Vasi otazku:
            “docela by mně zajímalo co si od toho srovnání slibujete, nebo přesněji jak si myslíte, že by dopadlo”
            Vam odpovim, ze kdybych vedel, jak to dopadne, tak bych se na to neptal.
            Zajimave by totiz bylo srovnat, jak daleko se vyvoj za ta leta dostal. V casopisech a letacich se doctete jen samou chvalu (coz je prirozene, protoze firmy musi prodavat), takze jsou k tomuto ucelu nepouzitelne.
            Ale pokud se podivate na vysledek, tak ani jednou jsem neslysel: Kdyby Capa (Soudek, Jiru, Einhorn atd) meli dnesni vybaveni, to by byly obrazky! Kdepak dvouoky Rollei, kdyby meli…..
            Takze se primo nabizi takova otazka!

  5. dovoz z USA za 1/3 ceny

    kvalitni sklo se da privest nove za 1/3 vyderacke ceny u nas. Clovek si samozrejmne musi rozmyslet problemy se zarukou, nicmene 1/3 ceny je dost silny argument. Sam jsem si koupil na eBay micro-nikkor, protoze jsem se bal , ze sigma ani tamron by me neudelali stastym.

    a ted jsem 😉

    Odpovědět
    • RE: dovoz z USA za 1/3 ceny

      Vsetko moje sklo (canon, sigma) mam z USA. Neviem ako u vas v CZ, ale reklamacny proces dohadovania na Slovensku, mi pripada dlhsi ako poslat sklo spat do USA napr. do adorami a oni mi poslu novy objaktiv a no problem. Tak isto napr. sigma ma 4y international gar. co znamena, ze si ju mozem ist dat opravit aj do viedne

      Tak iba tak.

      jh.

      Odpovědět
  6. RE: dovoz z USA za 1/3 ceny

    uplne s tebou suhlasim. i ked telo si vzdy kupujem tu a keby som kupoval objektiv zo zlozitejsim mechanizmom ako napr. VR objektivy, tak by som vahal.

    Odpovědět

Napsat komentář