Objektiv Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM versus EF 100mm f/2.8 Macro USM

Dva makroobjektivy Canon se stejnou ohniskovou vzdáleností a světelností.

Canon EF 100mm Macro
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM a Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Technická specifikace objektivů Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM a Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Popis Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Ohnisková vzdálenost / světelnost 100mm f/2,8 100mm f/2,8
Optický stabilizátor IS ano ne
Konstrukce objektivu: 15 prvků v 12 seskupeních 12 prvků v 8 seskupeních
Úhel záběru 24° 24°
Maximální clona 32 32
Počet lamel 9 8
Nejkratší zaostřitelná vzdálenost (cm) 30 31
Otáčející se přední část objektivu ne ne
Stupnice vzdáleností ano ano
Filtrový závit (mm) 67 58
Sluneční clona ET-73 (clona je součástí dodávky) ET-67 (clona není součástí dodávky)
Hmotnost (g) 625 580
Délka (mm) 123 118,6
Průměr (mm) 77,7 78,6
Bajonet uchycení Canon EF Canon EF
Současná cena v Kč s DPH (FotoŠkoda) 19990 11990
Canon EF 100mm Macro
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM a Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Protože následující text navazuje na článek Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, nebudu některé společné parametry a funkce podrobněji popisovat, ale zaměřím se na vzájemné porovnání obou výrobků s důrazem na odlišnosti v praktickém použití.

Popis

Oba objektivy se vyznačují precizní mechanickou konstrukcí, ovšem model L je navíc i utěsněn, a to včetně těsnění bajonetu. Že je odlišný průměr závitu pro filtry je vidět už z úvodní technické specifikace obou objektivů (67mm proti 58mm). Jinak je řešen i přepínač rozsahu ostření a i tady vede model L, který má logičtěji voleny možné rozsahy.

Přepínače objektivu Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Přepínače objektivu Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Přepínače Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Přepínače Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Objektiv Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM je dodáván včetně bajonetové sluneční clony, která bohužel v dodávce Objektivu Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM chybí.

Použití a praxe

Oba objektivy jsou určeny především pro oblast makrofotografie a fotografie „zblízka“. Ohnisková vzdálenost 100 mm, rozsah clon 2,8 až 32 a pracovní vzdálenost přibližně 130mm (vzdálenost přední částí objektivu od snímaného objektu) jsou pro tuto kategorii makroobjektivů obvyklé hodnoty. Nejpodstatnějším rozdílem tak je optický stabilizátor obrazu.

Konstrukci a funkčnost nového typu stabilizátoru – Hybridní stabilizátor obrazu (Hybrid IS), použitého v objektivu Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM jsem popisoval podrobně
zde, takže teorii tentokrát přeskočíme a přejdeme rovnou k praxi. Přitom se právě na optickou stabilizaci obrazu, která tvoří asi největší rozdíl mezi oběma objektivy nyní zaměříme. Následující fotografie ukazují, co umí IS, pouhá dvě písmena v názvu objektivu. Na zhotovení ukázkové fotografe svíček objektivem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM mi stačil jeden záběr, zatímco fotografie svíček pořízená objektivem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM je vybrána coby nejostřejší z asi šesti záběrů. Fotografováno bylo v obou případech bez opory rukou, stejným časem a ostřeno na konec hořícího knotu prostřední svíčky.

Svíčka 1
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. Čas 1/60s, clona 8.
Originál v RAW formátu, velikost cca 18 MB
Svíčka 2
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Čas 1/60s, clona 8.
Originál v RAW formátu, velikost cca 18 MB
Svíčka 1
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. Čas 1/60s, clona 8.
Výřez snímku velikosti 100%.
Svíčka 2
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Čas 1/60s, clona 8.
Výřez snímku velikosti 100%.

Jako další příklad jsem zvolil noční snímek Škodových závodů v Plzni s řadou domů v popředí. Tady byly již extrémní světelné podmínky a tak jsem musel zvolit hodnotu ISO 12800. Výřez ze střední části obou snímků ukazuje, že zatímco při expozičním čase 1/50s je fotografie z objektivu Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM ostrá, fotografie exponovaná 1/60s objektivem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM ostrá, z důvodu pohybové neostrosti není. Podotýkám, že fotografie se stabilizovaným objektivem jsem pořídil dvě (a obě ostré), snímek z nestabilizovaného objektivu je opět vybrán z více záběrů jako ten nejostřejší. Fotografováno bez opory rukou.

Škoda 1
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. ISO 12800, čas 1/50s, clona 2,8.
Škoda 2
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. ISO 12800, čas 1/60s, clona 2,8.
Škoda 1
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. ISO 12800, čas 1/50s, clona 2,8. Výřez střední části snímku.
Škoda 2
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. ISO 12800, čas 1/60s, clona 2,8. Výřez střední části snímku.

Do třetice jsem jako ukázku vybral snímek klisny Bledule, kterou jsem fotografoval oběma objektivy s expozičními časy v rozsahu 1/40s až 1/60s a z objektivu nevybaveného stabilizátorem obrazu nemám ani jednu fotografii ostrou.

Bledule
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. Čas 1/60s, clona 5,6.

Problém stabilizace obrazu se ale stává daleko podstatnějším při makrofotografii. Při měřítku zvětšení 1 : 1 nebo pokud se této hodnotě blíží vzniká problém nejen s úhlovým pohybem (který koriguje běžný IS a stačí to pro objektivy pracující v rozsahu měřítek zvětšení mimo oblast makro), ale i s lineárním (posuv objektivu). Navíc při větším měřítku zvětšení (tím pádem malé hloubce ostrosti) obvykle snímek vyžaduje použití minimální clony někde kolem hodnoty 8 a více. V takovém případě však zjistíme, že i za slunečného dne máme najednou k dispozici expoziční časy tak dlouhé, že se velkým problémem stává udržet je z ruky. Částečně si můžeme, v případě digitální zrcadlovky, pomoci zvýšením hodnoty ISO na fotoaparátu. Tato cesta však není samospasitelná, protože tím také zvyšujeme šum a zpravidla snižujeme dynamický rozsah snímku.

Následující snímky jsou sice opatřeny popisky s technickými údaji, ale pro lepší názornost lze jako vodítko vzít oranžový květ – Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM, žlutý květ – Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Za povšimnutí stojí zejména expoziční časy snímků ze stabilizovaného objektivu.

Makro
Canon EOS 1Ds Mark III, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM s nasazenou předsádkovou čočkou Canon 500D. Čas 1/80s, clona 11.
Foto5
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. Čas 1/40s, clona 8.
Makro
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. Čas 1/50s, clona 8.
Muška
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Čas 1/640s, clona 10.
Muška
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Čas 1/320s, clona 10.
Muška
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Čas 1/800s, clona 9.

Mechanické a optické provedení

Ostřící prstence obou objektivů jsou vhodné šířky i povrchové úpravy a v režimu AF je možno bez jakéhokoli přepínání začít kdykoli ostřit ručně. V případě využití režimu AF má objektiv se stabilizací lépe vyřešeny rozsahy ostření. Při cloně f/2,8 oba objektivy na plný formát 24x36mm v rozích mírně vinětují. To platí pro zaostření na nekonečno. S postupným ostřením na bližší vzdálenosti se vinětace při této cloně značně zmenšuje, což vyplývá z konstrukce makroobjektivů. Zacloněním na hodnotu f/5,6 je vinětace prakticky eliminována. Díky dobře provedené korekci zklenutí pole nedochází při snímání plošných předloh k deformacím obrazu. Jak znázorňuje MTF graf, jsou hodnoty kontrastu a ostrosti na vynikající úrovni u obou porovnávaných výrobků. Díky tomu je možno získat skutečně velmi ostré a brilantní fotografie. Objektivy netrpí ani chromatickou aberaci, která jinak při makrofotografii často ruší. Kruhová devítilamelová clona objektivu Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM zajišťuje, že fotografované objekty vystupují z krásně rozostřeného pozadí, které působí velmi přirozeně. Objektiv bez stabilizace má kruhovou clonu složenou „jen“ z osmi lamel a na zobrazení míst ležících mimo hloubku ostrosti je to přece jen znát. Výhodou stabilizovaného objektivu řady L je i těsnění proti prachu a vlhkosti, včetně utěsnění bajonetového uchycení.

MTF charakteristiky Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM
Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS
MTF charakteristiky Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM
Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM
MTF charakteristiky – vysvětlivky:

Černé čáry platí pro maximálně odcloněný objektiv.

Modré čáry platí pro clonu f/8.

Tučné čáry (hodnota 10 čar/mm) platí pro kontrast.

Tenké čáry (hodnota 30 čar/mm) platí pro rozlišení.

Plné čáry (S) měřeno v sagitální obrazové rovině.

Čárkované (M) měřeno v meridiální obrazové rovině.

Hodnoty 0, 5, 15, 20 jsou v milimetrech a udávají vzdálenost od středu obrazového pole.

MTF charakteristiky 0,8 a více při 10 čarách/mm ukazují na výborný objektiv, do hodnoty 0,6 při 10 čarách/mm jde o uspokojivý obraz.

Čím více jsou S a M křivky v linii, tím je neostrý obraz přirozenější.
Květ
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. Čas 1/400s, clona 8.
Květina
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Čas 1/125s, clona 5,6.
Makro
Canon EOS 1D Mark III , objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. Čas 1/500s, clona 7,1.

Tabulka ukazuje, jak se ve skutečnosti mění nastavená hodnota clony f/2,8 v závislosti na měřítku zvětšení. K pochopení této problematiky doporučuji ještě přečíst článek Clona u makroobjektivů.

Tabulka clonových čísel v závislosti na na zaostřené vzdálenosti objektivu Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM
Zvětšení Clonové číslo (EF 100mm f/2,8L Macro IS USM) Clonové číslo (EF 100mm f/2,8 Macro USM)
1 : 3 f/4,1 f/4,1
1 : 2 f/4,6 f/4,6
1 : 1,5 f/5,0 f/5,0
1 : 1 f/5,9 f/5,9
Makro
Canon EOS 1Ds Mark III, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM. Čas 1/400s, clona 11.
Makro
Canon EOS 1D Mark IV, objektiv Canon EF 100 mm f/2,8 Macro USM. Čas 1/250s, clona 10.

Závěr

V testu jsem se zaměřil na porovnání obou objektivů a jejich výkonů zejména v oblasti makrofotografie ve velkém měřítku zvětšení. Oba objektivy vynikají vysokou optickou kvalitou spolu s perfektním mechanickým provedením. Podle mého názoru a praktické zkušenosti je stabilizovaný objektiv po optické stránce lepší při snímání v měřítku blížícímu se hodnotě 1 : 1. V ostatních případech jsou oba objektivy vyrovnanými soupeři. Objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM je ovšem přece jen o krůček dále a to nejen utěsněním proti prachu a vlhkosti, ale zejména optickou stabilizací, která doplňuje a rozšiřuje použití tohoto výrobku při praktickém fotografování o úroveň dál (oproti makroobjektivu bez optické stabilizace) a usnadňuje fotografům cestu za kvalitním snímkem. I tam, kde by kvůli světelným podmínkám snímek jinak vůbec nemohl vzniknout.

Význam optické stabilizace při makrofotografii jsem si nejvíce uvědomil při realizaci tohoto srovnávacího testu. Protože se makrofotografii věnuji již nějakou dobu a mám v archivu poměrně hodně snímků zhotovených v měřítku 1 : 1, rozhodl jsem se porovnat řekněme „výtěžnost“ snímků zhotovených v měřítku 1 : 1 až 1 : 2 oběma objektivy z hlediska ostrosti. Jako měřítko jsem si stanovil „je to někde ostré“ nebo „není to nikde ostré“. Těm, co někdy zkusili makrofotografii v tak velkém měřítku zvětšení možná nemusím vysvětlovat, ale v zásadě jde o tohle. Při hloubce ostrosti v řádech 1-3mm se snadno stane, že je ostrost posunuta mírně jinam, než by měla být. Tím je snímek samozřejmě znehodnocen, ale nikoli chybou objektivu, ale jednoznačně chybou fotografa. Takže tyto sice znehodnocené snímky jsem do porovnání také zahrnul jako „je to někde ostré“, abych jaksi vyloučil svoji chybu a co nejvíce zobjektivnil výsledek porovnání. Tak jsem zjistil zajímavou věc. Zatímco se stabilizovaným objektivem jsem měl velkou část snímků v kategorii „je to někde ostré“ pořízených časy 1/100s a 1/125s, ale i značně delších 1/80s a 1/60s v extrémních případech dokonce 1/40s, tak s nestabilizovaným objektivem jsem v této kategorii měl poměrně málo snímků už s časem 1/125s, čas 1/100s byl již naprostou výjimkou a pod tento čas (tedy delší) jsem se nedostal ani náhodou! Až se nabízí otázka, je-li tomu tak opravdu jen z důvodu absence optické stabilizace staršího objektivu Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM, nebo je dalším faktorem přece jen takto viditelně lepší optická kvalita novějšího výrobku?

A tady se vlastně dostávám k jádru pudla. Když jsem v předchozím článku Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM poněkud neprozřetelně slíbil pokračování v podobě dnešního článku, říkal jsem si, zda budu vůbec schopen vybrat jednoznačného vítěze testu. Nebudu se nakonec muset uchýlit k poněkud alibistickému popsání vlastností obou objektivů, ale závěrečný verdikt ať si udělá každý sám? Právě tato statistika ostrých snímků mi pomohla vybrat až nečekaně jednoznačně.
Vítězem se stává (alespoň pro mě) Canon EF 100mm f/2,8L Macro IS USM.

V čem je objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM lepší, než EF 100 mm f/2,8 Macro USM

  • vysoce kvalitní mechanická a optická konstrukce (zejména utěsnění proti prachu a vlhkosti)
  • optická stabilizace
  • na makroobjektiv rychlé a přesné ostření v režimu AF
  • díky devítilamelové cloně velmi přirozeně působící místa snímků ležící mimo hloubku ostrosti

V čem je objektiv Canon EF 100 mm f/2,8L Macro IS USM horší, než EF 100 mm f/2,8 Macro USM

  • výrazně vyšší cena

Obrázek MTF charakteristiky – firma Canon
Fotografie – Josef Hrubý

5 komentářů u „Objektiv Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM versus EF 100mm f/2.8 Macro USM“

  1. Čekal snad někdo jiný závěr?

    Tedy nic ve zlém, ale mám dojem, že tento článek byl napsán čistě pro podporu prodeje novějšího objektivu. (Zvláště, když je tam zmíněna cena u Škody, který na tomto webu inzeruje 🙂

    To že bude o několik let novější a téměř dvakrát dražší objektiv také lepší, tak nějak předpokládám automaticky. Kdyby tomu tak nebylo, byla by to pro Canon velmi špatná vizitka. A to že bude objektiv se stabilizací stabilizovat a ten bez stabilizace nebude, mne také moc nepřekvapilo 🙂

    Jinak vše nejlepší v roce tomto, i těch následujících.
    Jarda

    Odpovědět
    • Čekal snad někdo jiný závěr?

      Možná jsem špatně četl, ale:
      – jak se poznalo, že jeden ostřil rychleji a přesněji naž druhý, když se porovnávaly snímky pořízené z ruky?
      – z vlastní zkušenosti bych řekl, že fotit makro čehokoliv , co není přišroubované, je i při nepatrném vánku loterie, stabilizace v takovém případě je k ničemu,
      – autofokus při velkých zvětšeních vede při zaostřování ke značné změně měřítka, při některé vzdálenosti už nelze z principu zaostřit vůbec, takže se spíše pracuje v MF režimu.
      Takže skoro všechny lepší vlastnosti nového typu se spíše uplatní mimo makrorozsah, na němž je kvalita demonstrována na ukázkách. Otázkou pak je, zda nekoupit objektivy dva, třeba levnější makro a k tomu 1,8/85, který by vyšel světelnější a podstatně menší.
      Na druhé straně bych nepodezříval autora, že je ovlivněn inzercí na Paladixu, to si rozhodně nemyslím. Spíš jde o to, že otestovat objektiv je nad síly neprofesionála bez laboratorního zázemí a propracované metodiky, o přístupu k několika kusům ke zkouškám nemluvě.
      S pozdravem a přáním pevné ruky nebo dobrého stabilizátoru do nového roku
      Martin

      Odpovědět
      • Čekal snad někdo jiný závěr?

        Rozdíl v rychlosti ostření je prakticky „vidět“. Týká se hlavně horších světelných podmínek, a nebo fotografií v režimu makro, kdy ještě navíc klesá světelnost objektivu. Myslím makro tak maximálně do měřítka 1:2 spíš 1:3, protože jinak už prakticky AF nejde použít zejména kvůli malé hloubce ostrosti. Z mnoha makroobjektivů, které jsem měl v ruce je Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM rozhodně nejrychlejší, co se činnosti AF týká.

        V článku jsou použity makrofotografie ve většině případů v měřítku 1:1 a je fotografováno vždy z ruky. Podle časů expozice v popisech fotografií si rozhodně myslím, že stabilizace význam má a to velký! Dokonce jsem tomuto tématu věnoval v závěru článku obsáhlý odstavec, protože jsem byl sám překvapen tak velkým rozdílem.

        Fotografie při měřítku blížícímu se 1:1 je opravdu v praxi lepší fotografovat bez použití autofokusu, protože jinak objektiv začne přeostřovat a kvůli malé hloubce ostrosti se snímaný předmět úplně „ztratí“ v hledáčku, nehledě na velký pokles světelnosti, který ještě zhoršuje činnost AF fotoaparátu. Všechny zmíněné fotografie v článku v měřítku 1:1 jsou zhotoveny manuálním ostřením.

        Tento makroobjektiv má zatím jako jediný od Canonu tzv. hybridní stabilizátor obrazu (popis v článku) a to právě se zaměřením na účinnost stabilizace v makrofotografii. Takže tady si dovolím opět s Vámi nesouhlasit a naopak si myslím, že to je asi největší „kladný“ rozdíl proti objektivu Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM.

        Děkuji, že mne nepodezříváte. Opravdu nejsem tímto ovlivněn :-). Co se týká metodiky testování, protože měřit vlastnosti objektivů bez laboratorního vybavení prakticky nejde a podobné pokusy jsou většinou spíše k smíchu (nebo možná pláči), uvádím v článcích alespoň MTF grafy, aby byl případný technicky zaměřený čtenář spokojen (pokud možno). Jinak se snažím spíše o popis praktického použití a to také demonstrovat na ukázkových fotografiích. Tentokrát například časy stabilizovaného objektivu v režimu makro. A poslední poznámka na závěr. V obou článcích jsou použity fotografie ze dvou kusů objektivu Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM i Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Dvou kusů fotoaparátu Canon EOS 1D MarkIV, jednoho Canon EOS 1Ds Mark III a jednoho Canon EOS 1D Mark III.

        Odpovědět
  2. Potvrdím a doplním

    Můžu jen potvrdit, nová verze je lepší v mnoha ohledech. To se sice dalo čekat, ale podle mě je významné o kolik. Krátké testování mě přesvědčilo starou verzi prodat a koupit verzi novou s (IS). A to jsem byl se starou verzí bez výhrad spokojený.

    Podrobně jsem se o objektivu rozepsal tu –
    http://www.naturephoto.cz/fototechnika/objektivy/271-canon-ef-100mm-f-2-8-l-macro-is-usm.html
    Je tam ke stažení 48 fotek v plném rozlišení, ze kterých jsou posuny v kvalitě patrné.

    Odpovědět

Napsat komentář