Vyhodnocení toho nejlepšího z roku 2005

První letošní domácí úkol máme za sebou a bylo vidět, že práce s archivem vás bavila, jelikož nám do redakce přišel slušný počet odkazů na vaše výběry z roku 2005.

Musím přiznat, že tentokráte jste mě mile překvapili nejen svoji pílí a kreativitou, ale hlavně mě potěšily některé vaše komentáře v průvodních mailech. Evidentně, dle vašich ohlasů, domácí úkol svoji úlohu splnil. Mnoho z vás se podivovalo nad tím, kolik vlastně udělalo za minulý rok fotek a kolik z toho bylo vystavitelných a použitelných do výběru. Většina fotografů si udělala rovnou pořádek ve svém archivu, což bylo jedním z utajených cílů, lépe řečeno mým tajným přáním tohoto zadání. Co mě však potěšilo ze všeho nejvíce byly zprávy typu : „Ahoj, tak se mi to podařilo (už jsem v to ani nedoufala) úúúúúúúúúúúúplně prvníííííííí prezentace na webu (v životě jsem neudělala ani fotoalbum na počítači) jupíííííííí. Pardón – mám z toho velikou radost“. Fotografický web se nám tak rozrostl o pár nových galerií a to je dobře.

Pojďme si prohlédnout vaše výběry postupně, tak jak nám postupně přicházely do redakce. Při jejich prohlížení není určitě od věci nahlédnout i do celé prezentace autora, která je v nejednom případě velice zajímavá.

Roman Kolbábek

Roman se po delší odmlce vrátil k focení na začátku loňského roku a jelikož přišel o komoru, začal s digitální technikou. Jak sám píše, teprve hledá to svoje pravé téma, ale na jeho výběru je vidět, že z mládí nic nezapomněl a máme se v budoucnu na co těšit. Na jedné z fotek je vidět že se Roman nebojí ani radikálnější práce na PC.

Petr Šimon

Na známé stránce fotografa přírody a hlavně divoké zvěře můžete najít fotolovecké TOP. Vždycky jsem obdivoval trpělivé fotografy krčící se ve svém úkrytu, čekající na ten správný okamžik, kdy divoká zvěř zapózuje právě jen pro ně. Mohu vřele doporučit.

Bořivoj Lahoda

Také ne neznámá postava spřáteleného Fotoprůvodce. Kdo Bořkovu tvorbu sleduje pravidelně, nenajde v jeho TOP nic nového, ale je parádní si jeho fotky prohlédnout pěkně v klidu a pohromadě. Kdo má rád krajinu ať již horskou, tak městskou, tak ať neváhá.

Martin Šinal

Na to že Martin fotí jen půl roku, klobouk dolu. Jeho únorové nádraží, červencový kolotoč a říjnový hafan jsou krásné záběry. Zajímavé je i zpracování vlastní galerie.

Jiří Šebek DiS.

Černobíle či monochromaticky laděné, liniemi oplývající emotivní fotografie měst a přírody najdete na pěkných Jirkových stránkách.

Ivan Mikšík

Jakmile jsem dostal mail od Ivana, doufal jsem, že se na mě z jeho stránky vyhrne všemožné ptactvo. Ivan nezklamal a tak máme možnost shlédnout fotografie divokých ptáků, které mají mimo jiné své místo i mezi vybranými fotografiemi ve Fotografie magazínu. Omlouvám se tímto letce blanokřídlých a prchající vysoké za zařazení do ptáků. 🙂

Borek Lupoměský

Borek, také nezklamal a můžeme si prohlédnout jeho výběr z ročního snažení se v zachycení flory i fauny. Červencové kapradí nemá chybu.

Zdenek Bakštein

Jak sám autor prohlašuje, má momentálně tvůrčí krizi, ale i tak dokázal sestavit nádhernou sbírku tváří. Série fotografií Lidé Rážasthánu vznikla na jeho loňské cestě po Indii a i kdyby to byly jediné povedené fotografie za loňský rok (což, jak Zdenka znám, tak nejsou), tak může být spokojen. U fotografie č. 8 však podezřívám autora z vpašování autoportrétu, čímž by pak série ztratila na autentičnosti a i své hodnotě. 🙂

Radim Poláček

Na Radimovi je vidět, že má rád přírodu, ale především pak detail a to jakýkoli, ať už přírodní či technický. Na závěr ještě Radim přidal jedno PF.

Hana Braunová

Tak tady se na fotografce jasně podepsalo její nynější „zaměstnání“. Excelentní fotografka přírody, linií a stínoher se přeorientovala na fotografii dětskou. Žánr změnila, ale na excelentnosti určitě nic neztratila a myslím si, že takové rodinné album by chtěla mít asi většina čerstvých rodičů.
Pozn. pod čarou: té sklokeramické desky, která vzala za své při tvorbě TOP 12 a nevydržela nápor již déle se vařící krupicové kaše je nám v redakci opravdu všem líto.

Zdeněk Tichý

Reportér každým coulem, navíc s citem pro detail a linii, který se pravidelně umísťuje na stupních vítězů v Praze fotografické nezapřel své bydliště a poslal dvanáct fotografií z Prahy. Jeho proměny kašny mě opravdu dostaly. O zpívajícím komunistovi ani nemluvím.

Pavel Kutina – Bitovod

Pavlův rukopis z jeho filmové minulosti se nezapře. Vysoký, ale hlavně působivý kontrast jej prozradí na první pohled. Jen to charakteristické zrno smázla digitální technika. Jsem rád, že zařadil i něco málo z jeho oblíbeného rallye sportu.

Katka Olexová – Katox

Tak tady se zase prozrazuje učitel. Vysoký, ale hlavně působivý kontrast a rallye jej prozradí na první pohled. 🙂 Katka také nefotí dlouho, ale bylo málo fotoakcí, kterých by se, jako doprovod, nezúčastnila. Nakonec také podlehla a učí se velice rychle. Její Jižní Čechy jsou pěkné jak v barevné tak i černobílé variantě.

Darina Mencnerová

Něha, tajemno, romantika, ale i vtip vyzařuje z Darininých fotografií. Nemám co bych dodal, neváhejte a nahlédněte. Fotografie „Po pohádce“ dostala i mě, naprosto neromantického chlapa.

Radovan – tower

Krom dvou lesních zátiší je v Radovanově TOPu pěkná přehlídka detailů. Asi nejvíce mě zaujaly obě oranžově laděné fotografie z dubna a srpna.

VOJTa Herout

Ze všech VOJTových fotografií na mě vyzařovalo jakési tajemno. Neustále jsem se vracel k jeho potokům, horám, na Barrandov či k číši vína a nasával atmosféru těchto záběrů a užíval si jemné mrazení v zátylku.

Vilibald Schlapák

Na Vilibaldově galerii je vidět, že je jeho první a že s fotografováním začíná, ale určitě bych fotografie jako takové nezatracoval (lavička, v zajetí ledu ) a po větší praxi i s úpravou fotografií na PC se můžeme těšit na rozrůstající se galerii zajímavých fotografiích.

Petr Vodička – aqua

Aqua patří již také mezi ostřílené fotografické mazáky, kteří nám zaslali své nejlepší fotografie z loňského roku. Hned první dvě fotografie nasazují vysokou laťku a tato kvalita se drží po celou cestu přes všech dvanáct snímků až k závěrečnému PF. Velice mě zaujala červnová roztržená krajina.

Fotomartin

U Fotomartina nalezneme barevné fotografie s širokým záběrem témat. Jak je vidět Martin umí udělat kvalitní makro, krajinu, reportáž, zvěř či módní fotografii.

Dana Bláhová – Dabla

Dana píše, že teprve začíná a nic moc neumí. Nesouhlasím. Fotografie mají určitě různé nedostatky (které fotky je ostatně nemají, že), ale v její galerii jsem se cítil příjemně. Jen bych si snad dovolil doporučit nepodléhat vývojářům v Zoneru a jejich kreativní rámečky bych klidně vynechal a použil jen jednoduché orámování bez efektů. To světlo v lese je moc pěkné.

Eva Kryštofová

Gratuluji k první prezentaci na webu a doufám, že synovec bude mít dostatek času na doplňování vašich fotografií, vyplňování vašich přání a i učení html kódů. Pěkné krajiny, ale i na květiny se pěkně kouká. Balon s ohněm je působivý.

Ondřej Prosický

Bude asi málo lidí, kteří neznají adresu jeho stránek. Nevím jestli má cenu vůbec komentovat tyto fotografie, hovoří samy za sebe. Kdo má rád přírodu a zvířata, nechť neváhá a prohlédne celou galerii. Před veverkou jsem rychle uklidil i svačinu ze stolu. Je jako živá.

Hynek Bakštein

Fotografie z cest detaily či fotografie z různých cyklů vybral do svého Top Hynek. Nejvíce mě asi zaujaly první tři. Chodba na Chebském hradu s okénkem a světly na podlaze a pak ty kruhové výseče. Zvláště ta z Reichstagu je povedená.

Libor Sakmary

Hynek poskytl Liborovi místo a jsem rád, že to nakonec nedopadlo tak, jak Libor popisuje v úvodu své galerie a zahnal veškerou beznaděj a ukázal nám svůj cestovatelský výběr z loňského roku. Slunečnice a Mráz jsou moc povedené fotky. A jak tak koukám, možná se někdy potkáme na Brdech. 🙂

Martin Rybák

Další fotograf, kterému jsme přivodili traumatické období na začátku roku. Martin je však natolik zkušený, že všechny nástrahy zvládl a po škatulatech na disku z něj (z disku) vypadla pěkná ukázka loňské práce. Moc pěkné hory, zvláště fotka č. 2 má pěkné světlo a je jak vstup do pekla. A ještě bych si dovolil upozornit na krásný druhý plán na fotce Házená – nádherně vykulení diváci s napětím sledující akci v popředí.

Jiří Farkaš

Vodní hladina, kámen a hory tvoří sjednocující prvek u Jirkových fotek v Kanadském TOPu a je se opravdu na co koukat.

Dagmar Schwarzová, ale také možná Karel Schwarz

Autor(ka) má před sebou ještě trochu delší fotografickou cestu, ale o to možná radostnější při nárůstu kvality výsledných fotografií. Tím ovšem nechci říci, že by fotografie v jeho TOP Galerii byly nějak extra špatné. Ale jak jinak se hodně naučit, než fotit a fotit, no a to je na tom to pěkné. Jako první krok doporučuji vypnout datumovku, fotografiím to opravdu nedělá dobře.

Jan Šochman

Honzo, díky moc. Tak jako u tvých prvních šesti fotek jsem se dlouho nepobavil. Dávat do TOPu celou sérii je sice trochu neobvyklé, ale tvůj příběh o Quikovi a Knewovi mě opravdu rozesmál a zvedl náladu. A to se cení.

Štěpán Obdržálek

Stejně jako u Zdenka Bakšteina je Štěpánova galerie monotematická a stejně tak se na ní objevují lidé a jejich portréty. Fotografie lidí mám rád a setrval jsem tady dlouho a dlouho jsem hledal co bych vypíchl, ale nějak se mi to líbí celé. Snad děti a muž s ovcí, nebo snad se srpem. Opravdu těžké, ale koneckonců je to TOP tak to musí být všechno nejlepší. 🙂

Jirka Pytlík

Tak se nakonec vyplatilo tu hromadu fotek prohrabat, setřídit, vybrat a udělat z nich pěknou galerii. Pěkně jsi to vypral Jirko. Nejen že jsem se mohl kochat pěknou Barrandovskou architekturou, světelnou hrou, ale opět jsem se pěkně zasmál. Pes zírající na kočku a kůň před hospodou mi o nějakou tu minutu prodloužily život.

Jaroslav Chalupka

S Jaroslavem a jeho výběrem procestujete mnoho zemí a díky jeho fotografiím nahlédnete na jejich krásu či obyvatele. Mě osobně zaujala půlnoční fotografie Nordkappu. Uspořádat na ní lidi trochu přehledněji, bude opravdu parádní.

BLUE

Je až s podivem jak málo namodralých fotek je v TOPu této fotografky. Blue tentokráte vsadila, ve většině případů, na fotografii černobílou. Jen snad desátá fotografie svým nádechem lehce naznačuje svůj původ. Blue vybrala fotografie z ulice, s lidmi, s jejich všedním životem a vdechla jim něco nevšedního, zajímavého a krásného.

Pavel Krsek

Pavel vybral pěkné barevné záběry jak exotických krajin a měst, tak i záběry tuzemské, pořízené tak říkajíc za humny. Jak je na jeho výběru patrné, zajímavá fotka se dá udělat všude.

YAN

Lidé, lidé a zase lidé a jejich krásné tváře. Navíc šťastné tváře. Co více si přát. Tato stránka mě hodně zaujala a pohladila na duši a věřím, že i vaše náročné oko diváka si přijde na své.

Petr Forejtek

Makrofotografie a pěkné linie převažují ve výběru Petra Forejtka. Poslední tři fotografie však ukazují, že Petr není zaměřen jen na statické záběry, ale že přes hledáček svého fotoaparátu dokáže zkrotit i nemalé množství koňských sil.

Ilona Giomová

Kynologický výběr autorky jasně naznačuje, jakého má Ilona koníčka, krom fotografování. Psí hrátky, radosti, starosti a humor najdete v její galerii. Stejně je ale ten psí kukuč krásný.

Tomáš Kincl

Tomáš poslal Jindřichohradecký TOP roku 2005 a představuje nám místní hrad a zámek ve všech ročních dobách a ze všech možných úhlů pohledu.

Václav Paluzga

Tak tady je to hodně dynamické. Rychlá letadla, bojová technika. Václav ovšem myslel i na romantičtější fotografické duše a v závěru téma zklidňuje makrofotografií květin.

Jaroslav Novák

Jaroslav se také hodně věnuje makrofotografii, která tvoří většinu vybraných fotografií v jeho TOP 12. Jen bych se přimlouval za lepší zpracování náhledů fotografií, které neodpovídají kvalitě pěkných fotek skrývajících se za nimi.

Jaroslav Novák st.

Jablko nepadá daleko od stromu a tady se to potvrzuje, neb v rozmezí 4 minut nám dorazila galerie od Jaroslavova tatínka Jaroslava. Podobný rukopis, makro, detaily i křivky prozradily společného rodinného koníčka. Až jsem se původně zalekl, že se jedná o stejného autora.

Chosé

Dokument a reportáž, to je to na co jsme si v galerii fotoprůvodce již u Chosého zvykli a to je také přesně to co mu velice dobře jde. Jeho černobílé momentky z Prahy jsou vynikající, výstižné a vtipné.

Pavel Kopřiva – Dundee

Tady opravdu nevím co napsat, jelikož už mě opravdu nebaví na Pavlovu adresu pět ódy na radost a krásu. Snažil jsem se najít nějakou tu chybku, abych nemusel být tak monotónní, ale bohužel. Je vidět, že Dundee dostal od sudiček fotografického kumštu přiděleno opravdu hodně a jsem rád, že je ochoten se o něj prostřednictvím svých stránek alespoň podělit.

Izidor

Tak tento výběr a i celá Izidorova galerie se vymyká všemu, co jsme dostali. Osobitý přístup k fotografování, jasný rukopis, neobvyklá kompozice, tonalita i forma prezentace. Našel jsem zde hodně inspirace a doufám, že i vám se bude tato stránka zamlouvat.

Pavel Pola

“Neuvěřitelné se stalo skutečností”, toť citace autora. Konečně přestalo platit pravidlo o kovářovic kobyle a šéfredaktor nejmenovaného fotografického serveru má svoji fotogalerii. To váhání se ale vyplatilo, neb Pavel dokázal vybrat ze svého skromného focení opravdu solidní záběry. Ať už se jedná o mráz nahánějící shromáždění komunistické party, romantické květy nad Prahou či emotivní fotografie pohrávající si se světelnou atmosférou. I tento výběr naznačuje, že server je v dobrých rukou.

Máme za sebou prohlídku obří výstavní síně čítající přes čtyři desítky galerií všech možných fotografických směrů. Za sebe musím říci, že to byla návštěva dlouhá a náročná, ale velice potěšující, radostná a ohromně inspirující. Díky všem za zaslané odkazy na své NEJ fotky roku 2005 a tím pádem i své galerie, které jsem rád prošel a mnohé budu i nadále procházet a sledovat. Věřím, že i vám tyto galerie poskytnou nové nápady a inspiraci pro svoji další práci. Začínající se určitě nenechají odradit od ostřílených fotomazáků a naopak se od nich přiučí a začnou se o to rychleji zlepšovat a růst.

Při vyhlašování úkolů se objevil nápad na hodnocení jednotlivých zadání a vytvoření žebříčku autorů a ani já jsem nebyl v zásadě proti. Musím se omluvit, ale v tomto případě opravdu nelze hodnotit, neboť se jedná o rozdílná témata, někdy je zajímavější vlastní prezentace, jindy obsah. Nemohu a ani nechci říkat tohle je nejlepší a tohle nejhorší. V každé prezentaci se najde něco dobrého, nadějného, perfektního. Největší výhru bych viděl v tom, že jste si všichni dali tu práci a zadání jste zpracovali, někteří se i museli naučit stránky vyrobit a umístit, někteří si uvědomili co za ten rok nafotili, někteří si uspořádali svůj archiv. No prostě jsme všichni udělali něco pro sebe a hlavně pro druhé, kteří se mohou tímto naším výběrem pokochat. Přeji všem mnoho dobrých záběrů i v tomto roce, ať je z čeho vybírat i v dalších letech.

57 komentářů u „Vyhodnocení toho nejlepšího z roku 2005“

  1. Hodnoceni

    Vidím, že vaše upřímná snaha o pořádek v našich archivech byla po zásluze potrestána množstvím galerií k hodnocení.
    Ještě jednou vřelé díky za to, že jste nás (snad nemluvím jen za sebe) donutili něco dělat 🙂

    Odpovědět
    • hodnoceni

      veru tak – utajeny ciel sa aj mne (nechtiac) podarilo dosiahnut. cca 3 dni som sa zaoberal len triedenim, vyhadzovanim a archivovanim. (a kolko volneho miest na disku mi to prinieslo 🙂 )

      sa uz tesim na nasledujuci ukol..

      Odpovědět
  2. Moc pěkné…

    Je obdivuhodné, jak rozdílné motivy se tady fotí.
    Už jsem to psal do mejlu, ale skutečně to byl skvělý nápad. A doporučuji těm, kteří se neprezentovali, aby si to doma zkusili. Dokonale jsem si prolezl archiv a reinkarnoval jsem fotky, které bych třeba už nikdy neviděl…

    Docela by mě zajímalo, jestli v příspěvku májí galerii autoři, kteří tu před nedávnem horlivě diskutovali o fotografické technice…

    Ondřej P.

    Odpovědět
  3. Sprosté nařčení!

    Musím se důrazně ohradit proti sprostému a nepodloženému nařčení pana Kencla, že jsem do své serie vpašoval na pozici 8 svůj autoportrét! Všechny fotografie zpodobňují autentické osoby z náhodných a nearanžovaných setkání – tedy žádná šou pro turisty. To zaprvé. Zadruhé: Jsem starší a bohužel už nevypadám tak dobře jako muž na snímku 8. A konečně: Když už bez toho nemůžete být, naleznete mne na snímku 11 (první zleva).

    Odpovědět
        • sprosté nařčení!

          Ano, ano, myslí to naprosto vážně. Včera byl na fotopivu a mohu to potvrdit. Fakt je to velbloud i když se tváří jako Modrej pes.

          Odpovědět
  4. Jezismarja to je pekny…

    …fakt moc pekny, budu muset zapremyslet nad aktivni ucasti, vsem diky za jejich praci, opravdu moc pekne dilko.

    Odpovědět
  5. Gratulace všem!

    Tak tolik galerií jsem rozhodně nečekal. A docela vysoká úroveň! Chápu, že doopravdy nejde udělat pořadí (ani “skupinové”). Všem gratuluji. Galerie budu prohlížet postupně, teď jsem to vzal jenom letem-světem, je jich skutečně hodně.

    Odpovědět
  6. Hana Braunová

    Jsem ráda, že se mezi fotografy, kteří svoje prezentace do redakce poslali, vyskytla odvážnější kolegyně. Moje podobně monotematické Top 12, 2005 je k vidění zde.

    Odpovědět
  7. Nemohu

    Nemohu si pomoci, ale až na pár čestných výjimek, jsou všechny ty fotky na jedno brdo. Omlouvám se, ale tak to vidím. Dobré světlo.

    Odpovědět
      • nemohu

        Nějak se mi nezdá, že by se ke kvalitě fotek mohl vyjadřovat jen ten, kdo sám slušně fotí, jak to chápu mazi řádky z Vašeho příspěvku. Rozuměl bych tomu u technických debat, ale proč by tomu tak mělo být i pri vyjádření názoru na webu uveřejnené fotografie?
        Zdravím, D.G.

        Odpovědět
        • nemohu

          Dovolím si, jako jeden z účastníků “akce” vyjádřit své mínění. Samozřejmě kritizovat může každý (vždyť je to veřejná presentace), jinak by ani nemohli existovat různí kritici a recenzenti :-).
          Jenom poznámka – kritika “jsou všechny ty fotky na jedno brdo” vyznívá silně zapškle a generalizujícně (což je u kritiky tak širokého spektra presentujících galerií dosti podivné). Můžete tedy, prosím, být v kritice konkrétní, např. jmenovat ty čestné vyjímky – aby si čitatel udělal představu a Vaší představě co není na jedno brdo? Jinak Váš (?) příspěvek skutečně vyznívá jenom jako zapšklé plácnutí do vody. Takže, jestli mohu poprosit – mohl by jste napsat skutečnou kritiku, která je více než vítána (to myslím vážně!). Po pravdě řečeno, fundovaně vyjádřit svůj názor/kritiku vyžaduje velkou erudici a schopnosti a alespoň v mých očích to nahrazuje nedostatek fotografické identifikace kritika.
          No, teď jsem si dovolil kritizovat kritiku, ale to se snad smí, ne? 😉 A o skutečnou kritiku, jak se oprávněně domnívám, budou všichni účastníci vděčni.

          Odpovědět
          • nemohu

            Vidím to podobně – myslím si, že u podobné akce je kritika a názory na jednotlivé galérie velice užitečná, musí to ale být opravdová kritika, ne jen takovýto “výkřik”…

          • nemohu-ad výkřik

            S tím moc nesouhlasím. Výše bylo uvedeno, že odborná kritika je umění svého druhu. Pokud jej někdo ovládá, paráda, nechť s projeví, má-li chuť. Ale proč by slušné vyjádření vlastního názoru na veřejně prezentované fotografie mělo být podmíněno tím, zda má člověk svojí galerii nebo jestli je schopen vysvětlit proč konkrétně se mu nějaké fotky nelíbí? Fotka sice může být formálně dokonalá, ale jinak nanicovatá. To se vysvětluje dost obtížně, protože to je do velké míry subjektivní. A po zkušenostech s diskuzí nad již (odvážím se říci) přímo legendárním článkem pana Sýkory “Drahá fototechnika=dobré snímky?” se obávám, že by následně rozpoutaná diskuze byla víceméně nekonečná a k ničemu. Jasně, konkrétní výtky mohou soudném autorovy hodně pomoct, neurčité méně. No a? Ostatně je tvrzení, které stálo na začátku tohoto vlákna (že je řada prezentovaných fotek “na jedno brdo”) až tak nepoužitelně nekonkrétní?
            Zdravím, D.G.

          • nemohu-ad výkřik

            Dobrá, chápu, nedokážete být konrétní, pouze odsuzujete :-(. Promiňte, ale označení, že všechny fotografie jsou na jednou brdo není zrovna milý odsudek – když to takto vidíte, měl by jste být alespoň schopem říci “jak” na jedno brdo. Stylem? Námětem? Provedením (webové galerie)?

            Mohu tedy alespoň poprosit o odpověd na moji otázku “…Můžete tedy, prosím, být v kritice konkrétní, např. jmenovat ty čestné vyjímky.. “?

            Každý kritik by též měl být schopen obhájit svůj názor, nebo alespoň ho formulovat. A promiňte, to mě ve Vašem příspěvku chybí. A, prosím, nedivte se diskuzi, i kritika může být vystavena kritice!

            Mám skutečně zájem zjistit názory/komentáře lidí. Ale Váš komentář je, bohužel, zatím pouze plácnutím do vody, o kterém nevím, co si myslet.

          • nemohu-ad výkřik

            Nejsem původním autorem tvrzení o tom, že fotografie jsou na jedno brdo, ale pokud bych byl některým z vystavujících autorů, tak bych se nad tím docela zamyslel. Třeba tak jak to udělal pan Rybák o pár příspěvků níže a jehož reakce mi přijde zcela dospělá, přiměřená a normální. Takže pro někoho to asi nebyl nepoužitelný názor, ne?
            Já ve svém původním příspěvku pouze hájím právo vyjádřit slušně co si myslím o veřejně prezentovaných věcech, aniž bych musel dokládat svou erudici v hodnoceném oboru. Jistě, je zde riziko, že se můžu těžce blamovat, ale to mé právo ani v nejmenším neomezuje.
            Zdravím, D.G.

          • nemohu-ad výkřik

            Nikdo Vám Vaše právo nebere. Jenom poukazuji na to, že pokud někdo šmahem odsoudí presentované galerie bez zdůvodnění (pouze odsuzujícím výrokem), tj. svůj názor vysvětlit nedovede, o jeho vlastní tvorbě není nic známo, tak jeho názor nelze vůbec, ale bůbec brát vážně.
            Toť vše!

          • nemohu-ad výkřik

            Tak ten názor vážně neberte, proč ne. Mě šlo o to, aby reakce na názor byla třeba jako je tato vaše a ne jako reakce pana Poly, že onen dotyčný nemá galerii, tak ať nemá moc připomínek (zjednodušeno, ale smysl podle mě zůstvá).
            Zdravím,
            D.G.

            P.S.: Podotýkám, že ve svém předchozím příspěvku uvádím příklad, kdy byl názor na jedotvárnost prezentací vzat vážně a myslím, že i rozumně. Nicméně navrhuji v dabatě na téma jednotvárnosti nepokračovat, myslím, že už nikam moc nepovede.

          • nemohu-ad výkřik

            Problém je v tom, že mě ten první příspěvek, na který toto vlákno navazuje jako zrovna moc slušné vyjádření názoru nepřipadá 🙁
            Vyznívá to opravdu ve stylu “všichni jste banda blbů, já to vím lépe”, aniž by autor příspěvku napsal cokoli podnětného, sebeméně dokázal, že je důvod ho brát vážně, atd. To je mu tak zatěžko třeba jen uvést, které s autorů či fotek vidí jako výjimky a tím naznačit, co preferuje?

            Podotýkám, že jsem se této akce nezůčastnil, takže jsem v tomto naprosto nezaujatý.
            Myslím si, že se dá opravdu leccos rozebírat – mě třeba připadá, že je tu velmi málo prezentací, ze kterých je vidět nějaká specializace a řekněme cílená tvorba, přijde mi že často je to trochu ve stylu “dokážu udělat sérii hezkých obrázků z řady klasických témat”. Na druhé straně je ale objektivně nutno vidět, že výslovným zadáním bylo TOP2005 s cílem předvést fotky, které autora zaujaly v JEDNOTLIVÝCH MĚSÍCÍCH a pokud to dotyčný dodržel, tak to k nějakému vyváženému portfoliu moc nevede, takže to na moc velkou kritiku taky není.

          • nemohu-ad výkřik

            Souhlasím, mohlo to být formulováno kultivovaněji, ale na druhou stranu, když to člověk srovná z řadou příspěvků pod články o digitální fotoaparátech z nedávné doby tak mi to jako zadupání autorů do země nepřijde.

            D.G.

          • nemohu-ad výkřik

            S tím bohužel musím souhlasit – proti různým výlevům v jiných diskusích (nejen na Paladixu, na Fotoaparátu je taky veselo) to nijak nevybočuje. Ovšem moc potěšitelné toto zjištění není :-((

          • nemohu-ad výkřik

            Souhlasím. Tak doufejme, že se to časem zlepší.
            Zdravím, D.G.

          • nemohu-ad výkřik

            Souhlasím s první částí,
            ALE ne s druhou 😉

            Výslovným zadáním bylo 12 nej, pouze Jakub ve svém příkladu še dál “Sám jsem se pokusil o výběr nejen 12, dle mého názoru nej fotografií z mého loňského archivu, ale vybíral jsem tak, aby byla daná fotografie i vyfocena v tom měsíci který zastupuje ve výběru”
            Takže zadání bylo 12 nej, přiřazení k jednotlivým měsícům bylo z pilnosti 🙂

    • nemohu

      Pro Grgcola: Ano, ty fotky jsou opravdu na jedno brdo – různě velké obdélníky ve kterých jsou různě seskupené barevné body – jenom mi uniklo těch pár čestných výjimek. To budou asi ty, kde jsou jen černé a bílé body. Máte úplnou pravdu. Dobré světlo.
      Pro ostatní: Pěkné fotky, některé i nádherné a fajn akce – rád jsem si to prohlídnul.

      Odpovědět
    • nemohu

      Díky za kritiku – bez ironie. Myslím si to taky (a zahrnuji v to i svoje vytvory). Proto oceňuji právě ty vyjímky, a vlastně i ty, kteří si to uvědomí (a také řeknou). Druhá věc, proč je to tak. Důvodů vidím několik. Především – většina fotografů-amatérů fotí hlavně krajinu a snaží se napodobit profesionály v této oblasti, jejichž díla zná hlavně z klaendářů. Proto je i zde krajinek nejvíc a jsou si hodně podobné. Krajina se fotí dobře – asi jako to nádraží ve Švejkovi.
      Dalším důvodem je (teď mluvím víceméně za sebe) podřízení výběru předpokládanému publiku. Mám řadu fotek, které pro nezasvěcené nemají příliš smysl, a nejde o rodinné fotky. A mám pár fotek, kterých si cením, ale mají význam jen pro mě samého a na internet nepatří.
      I já jsem byl překvapen množstvím účastníků, a především těmi čestnými vyjímkami. Ostatně je na čase se odpoutat od megapixelů a dpi a věnovat se spíše fotkám – viz flame z poslední doby.

      Odpovědět
    • nemohu

      Víte, když jsem skládal 12 fotek do galerky, bylo mi jasné, že jsem vybral 12 velmi nesourodých fotek, bylo mi jasné, že zkušeným borcům to “nenatřu” a hlavně jsem si znovu uvědomil, že fotím všechno a vlastně nic pořádně. Že by to chtělo specializaci, protože fotit všechno nejde. A tak jsem se těšil, že třeba někdo (asi zadavatel úkolu) moje fotky probere a řekne – tato je úplně blbá, tato taky, nejlíp umíš tohle, zkus se tomu věnovat. Je mi jasné, že když zadavatel dostal těch galerií tolik, nemá na to čas. Takže jsem se těšil na komenty v diskuzi. A jediné co jsem se dověděl, že VŠECHNY fotky, až na pár vyjímek (které to jsou?) jsou špatné. Přiznám se, že mně osobně to sesbírání fotek v současné chvíli připadá jako dost zbytečná práce.

      Roman Kolbábek

      Odpovědět
      • nemohu

        Vážení přátelé, fotografové, kritikové či plácači do vody. Je zapotřebí si uvědomit co vlastně hodnotíme. Nedná se o série, příběhy či nějaké dlouhodobé projekty , ale o výběr 12 fotografií, které se zdají autorovi NEJ z toho co udělal za minulý rok. Pokud někdo celý rok bude fotit jen život třeba na Žižkově je jasné, že v TOP 12 předvede ucelenou sérii, ale vzhledem k tomu, že většina z nás jsme amatéři a naší jedinou prací NEJSOU tyto projekty, ale jsou POUZE součástí našeho fotografického života, je jasné, že se ve výběru objeví, jak vy říkáte, neucelená sbírka fotek na jedno brdo.
        Co je na tom, že se amatérští fotografové snaží napodobit své slavnější vzory a snaží se krajinu, brouka, ženu…. vyfotit podobně jako oni. CO JE NA TOM ŠPATNÉHO??? Až zvládnou techniku, zdokonalí se ve vlastním pohledu, budou tvořit dále a po svém. Začnou vymýšlet své kompozice, úlety a úchylárny, které se budou nebo nebudou líbit.
        Když vaše manželka či přítelkyně, když uvaří vynikající jídlo dle francouzské kuchařky jak mistr z kontíku, určitě od vás nedostane vynadáno, že napodobuje 🙂
        Pokuste se na tyto galerie koukat jako na jednotlivé výstavy, jednotlivých autorů, pokuste se sami sobě zhodnotit jejich díla, pokuste v sobě najít i trochu té pokory a ústy k těm, kteří si tu práci dali a TOP 12 připravili. I to, že fotka stojí za hovno se dá říci slušně. A taky si uvědomte, že jste získali další weby k prohlížení a hlavně si uvědomte, že i vy mistři co všechno víte a znáte se učíte i pohledem na obyčejnou, třeba i nepovedenou fotografii už jenom tím, že víte, že je špatná a uvědomujete si proč je špatná a přemýšlíte o tom jak to udělat jinak. Chápu, že si to nechcete připustit, jelikož byste si museli také připustit, že se učíte od “slabších” fotografů než jste vy, ale vězte – JE TO TAK.

        Odpovědět
        • nemohu

          Dobrý den.
          Trochu jsem tušil, že asi způsobím ve Vašich řadách trochu nevole. Nejsem fotograf, ale rád se na fotografie dívám. Nejsem ani kritikem. Prostě divák. Předpokládám, že fotografie jsou určeny divákovi. Konkrétní hodnocení galerií a autorů by asi nebylo v mých silách. Vězte, že většina fotografií je po kompoziční a technické stránce v pořádku. (Alespoň dle mého názoru). Ale ať jsem se snažil sebevíc, na většině fotografií jsem “TO” prostě nenašel. Makrofotografie ‘nějakého’ hmyzu vychází opravdu krásně, a ty barvy, příroda je mocná čarodějka. Ovšem těchto obrázků naleznu na google během vteřiny stovky, ne li tisíce. Nebo: je to fajn fotografovat miminka. Jsou krásné. Ale čím mě má takovato fotografie oslovit, když na ní vidím pro mne zcela cizí dítě ke kterému já nemám žádnou citovou vazbu. Co mi chce autor říci ? Já nevím.
          A takto bych mohl pokračovat.

          Hovořím pouze a jen za sebe (a doufám, že na to také mám právo). Uvítal bych něco nového. To, že je někdo amatér a že si tedy může fotit co chce a na diváka bude přitom prdět mi nepříjde zrovna jako šťastné. Ve chvíli kdy fotografie jsou publikovány veřejně, by měl autor počítat s odezvou. Dokonce by ji měl vyžadovat. A odezva nemusí být vždy jen pozitivní. Být fotograf-amatér neznamená, že mne to k ničemu nezavazuje. Být fotograf-profesionál ještě neznamená, že jsem o několik tříd lepší než amatér. Často tomu bývá obráceně.

          Zkrátka nenalézám na většině snímcích rukopis, patřičný účin, autorské sebevyjádření, prostě na jedno brdo.

          Pokud si mám jako divák vybrat: tuny stejných fotek, nebo nic, tak volím raději nic.

          Na vysvětlenou. Na jedno brdo znamená stejné. Ne špatné. Kdybych chtěl říci že jsou špatné, tak řeknu že jsou špatné.

          Pokud jsem se někoho dotkl, omlouvám se.

          Dobré Světlo

          Odpovědět
          • nemohu

            No vidíte, že to jde. Tohle už se dá číst a i si z toho může vzít autor poučení o tom jak dále. Už ví co si o tom konkrétně myslíte co byste chtěl příště vidět a co by se mělo zlepšovat. Díky

          • Suhlasim

            Suhlasim do posledneho pismenka, najma pokial ide o hodnotenie prezentovanych fotografii. Aj podla mna v prezentovanych vyberoch jednoznacne dominuju typicke fotoamaterske namety, standardne (niekedy vyborne) odfotene, ale tisickrat videne, nic nove neprinasajuce, bez autorskej vypovede, bez osobiteho autorskeho ozvlastnenia. Ludia proste chodia po svete a ked uvidia nieco vizualne zaujimave, tak to odfotia. Chyba mi v tom hlbka, pribeh, myslienka, paralela, kontrast, hlbsi ponor do temy. Forma jednoznacne dominuje nad obsahom, mozno nie u vsetkych fotiek ale u 90%. To vsetko su typicke crty ceskej a slovenskej fotoamaterskej fotografie, teda presnejsie jej hlavneho, masoveho prudu. Ze to ale ani u fotoamaterou nemusi tak byt, vidno napriklad na webe http://www.fstop.cz, kde je u mnohych vystavujucich jasny autorsky zamer aj osobity rukopis, snaha o nejaku vypoved, nie o popisne dokumentovanie sveta okolo seba. (Podotykam, ze nie som clenom fstopu, iba nahodnym okoloiducim divakom). Ospravedlnujem sa za svoju uprimnost a za to, ze mozno svojimi nazormi niektorych ucastnikov “domaciho ukolu”, ale na druhej strane je to len moj osobny nazor a nemusite ho vobec brat vazne. Nechcem sa nikoho dotknut, ani sa nad nikoho vyvysovat, proste som len mal pocit, ze ten kriticky hlas tu bol prekvapujuco osamoteny a este navyse aj napadany, tak som citil potrebu ho podporit, kedze zdielam jeho nazor na prezentovane fotky. Mier a dobre svetlo!

          • suhlasim

            No, každopádně je tato debata tak 10x hodnotnější než některé předchozí:-)
            Popravdě ale jsem s Bubusova názoru trochu rozpačitý a to hned z několika úhlů pohledu.

            První problém vidím v určitém podcenění a snad i despektu proti “amatérským tématům”. Ono se přesně toto s oblibou opakuje, ale projděte si typickou mainstreamovou galérii na fotoaparat.cz – kolik z těch krajinek, maker či zvířat je opravdu podařených? 10%? 5%? Nebo ani to ne? A kolik z jejich autorů se danémů tématu věnuje opravdu do hloubky? Příklad – na FA je tak 10 tisíc lidí. Myslím že nijak nepřeženu, když řeknu, že nějaké fotky zvířátek ze zoo tam publikovalo možná 2000 lidí, 1000 zcela jistě. Ale kolik z toho tisíce se dané problematice opravdu věnuje opakovaně a soustavně a snad i s jistým rukopisem? Podle mě tak 10, možná 20… To samé v krajinách a travelphoto.
            A tady jsem už u této prezentace – já tedy třeba v lidech Z.Bakšteina patrný rukopis cítím a je to vidět i z prezentace, zrovna tak má pro mě svůj rukopis O. Prosický, ale tedy u něj to nemůže být patrné z dané “měsíční” prezentace, která ukazuje různá témata, je třeba vidět i jiné fotky.

            Druhý problém mám s tím, co tu naopak hájíš jako hlubší autorskou výpověď s příkladem FSTOPu. Aby bylo jasno – já se na fstop koukám poměrně často a velice rád, je to poučné, najde se tam leccos zajímavého. Ale když si tak dělám statistiku, tak bych si i tam dovolil označit za víceméně balast poměrně značné procento publikovaných prací (byť to samozřejmě není ani zdaleka tak velké procento jako na FA). Nejsem nijak moc konzervativní, ale například opravdu moc nemohu brát vážně autora, který postaví výpověď na náhodně ujetých výsledcích z crossprocesu, stejně jako celou řadu jiných věcí. Rozdíl je ale v tom, že se jaksi na volnějším focení dá daleko víc věcí okecat, zatímco pokud někdo jede “mainstream”, tak prostě musí makat aby nebyl zapadlý v mase.

            Hlavně si ale myslím, že je strašně těžké posuzovat podle internetových galérií (v obou případech). Prostě to chce, aby autor udělal 20-40 fotek výstavního formátu z tématu, kterému sám věří a pak se ukáže, co je v něm. Ale podle různých webů s jen omezenými možnostmi skládání sérií (třeba u FA je to dokonce úplně nemožné) to prostě nejde. Kdoví, třeba bych zjistil, že některým autorům z fstop křivdím a že v reálu jejich fotky nebudou ani zdaleka tak prázdné…

            Tož asi tak nějak 🙂 Myslím si, že tvůj názor má něco do sebe, ale jednoznačné to není. Navíc jak už jsem napsal dříve, nepřipadá mi zcela férové takto kritizovat účastníky úkolu, který svou podstatou prostě moc k něčemu ucelenému nevede, počkal bych na další úkoly, třeba již vyhlášené téma “stíny” bude čistě o tvůrčím pojetí a tam se ukáže 🙂

          • suhlasim

            Bubus, pekne si to povedel. Jen s tim pomerem forma/obsah si nejsem tak jisty. Zalezi na tom, co hledas – jestli inspiraci nebo informaci (velmi zjednodusuji). Abych nebyl tak mlhavy – treba u mych fotek z hazene: Jakub tam nasel neco, co me vubec nenapadlo (resp. napadlo a vyfotil jsem to, ale jindy). Hazenkari v tech fotkach nasli spoustu informaci o chybach, ktery se dopousteji utok, obrana i rozhodci. A me slo o to, zachytit detaily a zlomky vteriny, ktere normalne bez zmrazeni vubec nejsi schopen postrehnout. A podobne je to treba i fotkami krajiny – pro druhe jsou to treba kycovky, pro autory evokuji vzpominky na zazitky. Kdyz si poctive odpovis na otazku, proc danou fotku delas, mas vyhrano (a nebo prestanes fotit 🙁 ).

          • suhlasim

            Na fstopu to uz nejsou amaterske fotky, jelikoz jsou na nich polonazi lide. To je prvni krok k opravdovemu umeni, jen se musi davat pozor, aby to nesklouzlo zase nekam jinam, ke vkusu vsem spolecnemu, tudiz ryze ubohemu a sprostemu. Pak jsou tam polorozmazane fotky zachycujici pocity, vetsinou skepse. Rozmazanost dava dava prostor pro fantazii, coz zna kazdy rano rozespaly nemuze najit bryle. V kazdem pripade oboji je vysoce jedinecne, a jen tak se nevidi.

          • suhlasim

            Já nesouhlasím!

            V první řadě bych chtěl poprosit Bubuse, aby mi poslal link na svoje fotky, abych si dovedl udělat představu o tom, co považuje za příběh, hloubku, myšlenku, paralelu, kontrast, hlubší ponor do tématu, apod. Viděl jsem tvoji sérii Cigáni, ta hloubku měla, ale ten zbytek, co byl v těch deskách, tak (teď se neuraž) bylo dle tvých vlastních slov jen výborně odfocené, ale jinak tisíckrát viděné.

            I přes to, co jsem teď napsal si myslím, že máš být na co pyšný a spousta lidí, co na tom OA byla si jistě přála, aby měla taky takové fotky ve vlastním albu. Každý má ale ty preference nebo cíle jiné a nevidím fakt smysl v tom, shazovat něčí práci jen proto, že nedosahuje takové úrovně, jako byste si vy sami přáli mít. Pořád slyším (a to i od tebe) o přirovnáních k řadě slavných jmen, ale ruku na srdce: kdo z nás fotoamatérů bude kdy takhle dobrý? A kdo chce?

            Vlastní zkušenost ze včerejška: přinesl jsem si neúspěšné fotky z Prahy fotografické a ukázal je kolegům. Akademikům se 93% mých fotek nelíbilo (resp. nestály za vystavení) a u těch zbylých procent se sám sebe ptám, proč vybraly zrovna tyhle. Pak si to prohlížela řada lidí a každému se líbilo něco jiného. Někdo ocenil fotky lidí, jiný zase říkal, že ho lidi vůbec neberou a líbila se mu architektura.

            A o tom to je. Každému se líbí něco jiného! Každý fotí něco jiného a fotí to tak, jak to vidí on. Proč bych nemohl fotit 1000x viděnou krajinu tak, jak to vidím já? Proč je na tom něco špatného? Spíš je to o tom, že si to nechcete připustit, že ten záběr je skutečně o tom, jak to vidí ten člověk. A že vy to tam nevidíte? No a? To přece nic neznamená! Neznamená to, že TO tam není. U některých fotek na výstavách si říkám, proboha proč? Proč to někdo vůbec vystavil? Copak se nestydí? Vždyť TO tam není. Ale někdo jiný TO tam vidí, takže to přejdu, vyberu si fotky, které se mi líbí a jdu dál. A o tom to podle mě je.

            A proč se opakovaně ptám na ty vaše galerie? Protože mě zajímá, jaký máte VY pohled na TO v těch vašich fotkách. Abych si mohl udělat obrázek o tom, CO je pro vás TO v těch fotkách, co se snažíte tam najít. Abych si dokázal představit, jak si vy představujete TO, co tam má být. A abych se podíval, jestli TO tam já uvidím a jestli tedy máme podobný pohled na to, jak má dobrá fotka vypadat.

            A jinak ještě jedna věc je podle mě podstatná: stále se pohybujeme mezi fotoamatéry. Někteří z nás jsou lepší, někteří horší, někteří k tomu přistupují nekonvenčně, někteří to prostě jen odcvakají. Ale všichni mají společný zájem, společného koníčka. A o tom to podle mě je. Tak běžte fotit a přestaňte teoretizovat.

          • suhlasim

            Pavel píše: Tak běžte fotit a přestaňte teoretizovat.

            Já bych si dovolil polemizovat. Abych mohl dobře fotit, musím to mít v hlavě srovnané. Fotka s velkým F nevznikne tak, že budu hodně fotit nebo pořád fotit, ale musí se odpřemýšlet. Někomu to trvá dlouho, někoho políbí múza a má to hned. Jistě, souhlasím s tím, že každý má jinak nastavenou laťku a co je pro jednoho jen rutinní řemeslo, je pro druhého vzdálený cíl. Ale v dobré fotkce musí být něco víc než jen krásno či jak to nazvat, ale i emoce, sdělení, myšlenka nebo třeba nový estetický pohled – univerzálně to vyjádřit nejde. A o tom se zde mluví dost málo.
            Možná se pletu, ale skoro se mi zdá, že hodně fotografů ,kteří nejsou dávno začátečníci, má dost matný pojem o moderním nebo současném umění, vývoji fotografie jako umění a jejich současných trendech.
            Možná je můj pohled poněkud zkreslený tím, že jsem vyrostl v době, kdy se fotilo jen černobíle a ty dnešní krásné barevné krajinky byly jednak technicky nedosažitelné, jednak by je všichni znalci považovali za kýč jak Brno (jo, jistě, poněkud to zjednodušuji).
            Takže bych možná doporučil méně fotit, více přemýšlet a tříbit si vkus diskusemi nad fotkami, které něco říkají. Ono už takovou fotku jen rozpoznat není vůbec snadné, natož ji udělat.

          • suhlasim

            Každý má holt jiný způsob. Já např. fotím a pak si to rozebírám, sbírám názory ostatních apod. Ale klidně cvaknu i záběr, u kterého si předem prostě nejsem jistý, protože si to pak rozeberu v klidu a bez nějakého spěchu. A abych byl upřímný, je mi celkem fuk, kam se ubírá nějaké umění. Já si fotím pro radost a ne pro slávu kritiků. V tom se lišíme, to je jasné. Já si klidně udělám tu jednu fotku, kterou vy jste už 1000x viděli velkou na zeď, protože jsem ji fotil já sám. Možná že někdy budete s Bubusem na stejné úrovni, jako ti vámi jmenovaní Mistři. Ale já po tom prostě netoužím. Focení je můj koníček a slouží mi k odreagování. A klidně se pochlubím fotkama, ve kterých vy neuvidíte nic víc, než jen 1000x viděnou krajinu. Budete se možná divit, ale některým lidem se ty fotky opravdu líbí.

          • nesuhlasim s nesouhlasem …

            Milý jmenovče, v jednom máš pravdu … lidé se opravdu dívají na fotografie různě, ale pokud je TO dostatečně výrazné, začne být taková fotografie působivá třeba i pro 90 % všech lidí.

            Ptáš se, co je to TO ? … Odpověď je poměrně jednoduchá.

            TO je silný impuls, spouštěč ukrytý v obrazech … imaginace která dokáže v divákovi vyvolat odezvu, myšlenku, příběh, emoci. Je samozřejmé, že hodně záleží na samotném divákovi, protože bez určitého naladění sebelepší fotka neudělá vůbec nic.

            Myslím, že pro nás, amatery, je právě hledání TOHO to nejdůležitější, protože jen tak se dá růst, docházet naplnění a i jisté uspokojení z našeho nádherného koníčka.

            Počítám, že tě možná bude zajímat, jaké mám fotky já. Galerii nemám, jen takový výběr pokusů za poslední 3 roky, kde je myslím docela dobře vidět cesta … a hledání .. jen doufám, že cíl mám ještě daleko. 🙂

            http://www.photopost.cz/pp5/portfolio.php?id=10

            Zdravím.

          • nesuhlasim s nesouhlasem …

            Ehm – s větami typu “pokud je TO dostatečně výrazné, začne být taková fotografie působivá třeba i pro 90 % všech lidí. ” bych byl VELMI opatrný. Ono totiž to tak opravdu je, stačí si projít TOP fotky galérii na FA – jednoznačně na největší procento lidí zapůsobí “krásné krajinky se sytými barvami, mraky, atd.”. A nedělej si iluze, že je to problém úpadku FA, budeš-li obcházet lidi na ulici, tak to dopadne velice podobně. Budeme proto brát tyto krajinky za vrcholné umění? Sotva…

          • nesuhlasim s nesouhlasem …

            Tomáši, já jsem přece nenapsal, že pouze fotky s TO jsou obecně zajímavé … atd. Napsal jsem … i …, tzn. že vedle např. prvoplánových přesaturovaných krajinek mohou zapůsobit fotky, které si kladou vyší ambice způsobem, který jsem se pokusil popsal ve svém předešlém příspěvku.
            A proč je to tak důležité? Protože jen takové fotky mají tu moc kultivovat vkus, vidění a přinášet novou kvalitu. Samozřejmě to neplatí pouze ve fotografii, ale prakticky ve všech uměleckých disciplínách.

            Haj hou ..

          • suhlasim

            Ahoj Pavel, prepac, ze som nereagoval skor, nesiel mi doteraz Internet. Pises na moju adresu, ze “nevidis smysl shazovat něčí práci jen proto, že nedosahuje takové úrovně, jako byste si vy sami přáli mít.” Prepac, ale ake zhadzovanie? Slusne a vecne som napisal svoj osobny nazor na prezentovane fotky. To je zhadzovanie? V tom pripade apriori vylucujes moznost, ze by sa niekomu prezentovane fotky nepacili. Resp. mozu sa mu nepacit, ale zrejme si nezelate, aby to sem do fora pisal.
            Pozadovany link na svoje fotky Ti poslat nemozem, lebo som sa uz davnejsie rozhodol svoje fotky nikde na webe neprezentovat (dovody tu nebudem rozoberat). To by ale snad nemalo byt podmienkou na to, aby som mohol vyjadrovat nazor k fotkam inych. Ja som predsa netvrdil, ze moje fotky su lepsie. Myslim si, ze to, co som napisal, by som mal mat pravo napisat, dokonca aj keby som sam vobec nefotografoval. A aby bolo zrejme, co som mal na mysli, dal som link napr. na http://www.fstop.cz, tak sa pozri napriklad tam. Alebo na tvorbu studentov z ITF.
            Pytas sa “Proč bych nemohl fotit 1000x viděnou krajinu tak, jak to vidím já?” Fotit moze samozrejme kazdy uplne co chce, to je jasne. Ale prezentovat svoje fotky verejne na webe je myslim nieco ine. Akonahle fotku vystavis na webe, ako keby si sa tisicov ludi opytal: co si myslite o tejto mojej fotke? Ako na vas posobi? Oslovuje vas? Paci sa vam? Vyvolava vo vas nieco? A ked niekto foti tisickrat videne veci (navyse standardnym, nicim neozvlastnenym sposobom), musi byt pripraveny vypocut si obcas aj taky nazor, ze “nuda, tisickrat videne, nic noveho to neprinasa, ziadne emocie to vo mne nevyvolava”. Ak nie je pripraveny vypocut si aj takyto nazor, tak bud nech tie fotky nevystavuje (fotit ich moze dalej), alebo nech take nazory ignoruje (ja sa neurazim, ak sa na moj nazor vsetci vykaslu), alebo nech sa snazi verejne prezentovat iba nove, neokukane veci. Je na kazdom z nas, aku cestu si zvoli.
            Pomerne casto sa stretavam s nazorom, ze “fotky amaterov mozu byt horsie ako fotky profesionalov”. Ja osobne sa tym rozhodne neriadim. Techniku mam lepsiu ako vacsina profesionalov, netlacia ma ziadne terminy, na rozdiel od profesionalov si mozem fotit vylucne co chcem, co ma bavi, nekeca mi do toho ziadny zakaznik, nemusim robit ziadne kompromisy. Tak preco by mali byt moje fotky horsie ako fotky profesionala? Oproti profesionalovi mam iste nevyhodu v tom, ze sa na mnohe miesta nedostanem. Ale predsa na vela miest, na ktorych urobili spickove fotky Sudek, Streit, Koudelka a mnohí dalsi sa hocikto z nas dostane. Nefotim exotiku, vojny, tsunami a pod., tam sa naozaj nedostanem, ale ani mi to nechyba, to nie je moja tema, a teda ani moj handicap. Dalsi podstatny rozdiel oproti profesionalom je v tom, ze mam na fotenie ovela menej casu ako oni. Ale to by sa malo odrazit predovsetkym v kvantite dobrych fotiek, nie v kvalite. Ja fotim len cez vikendy, tak mozem urobit trebars 8 dobrych fotiek za mesiac. Profik ich urobi 100, lebo foti denne. Ale tych mojich 8 zato nemusi byt kvalitativne horsich ako tych jeho 100, je ich len proste menej. Preco by sme si aj my, fotoamateri, nemohli klast vyssie ciele?
            Uplne na zaver chcem este raz zopakovat, ze som nechcel nikoho znechutit, urazit, zhadzovat, ani nic take. Ak sa mi to napriek tomu podarilo, ospravedlnujem sa. Napisal som len svoj osobny nazor, nic viac. Nikomu ho nevnucujem a nechce sa mi zan uz ani viac bojovat. Nie je zasa az taky podstatny, najma ak sa inym ludom prezentovane fotky pacia. Mozeme to uzavriet tak, ze je to o osobnom vkuse (aj ked si to nemyslim).

          • suhlasim

            Máš evidentně veliké ambice. Pokud si dobře pamatuju, tak všechny fotky dost rozebíráš, studuješ všelijaké publikace, chodíš na výstavy, zvládáš teorii, máš tu nejlepší dostupnou techniku. Jsi prostě výš, než většina z těch, kteří Paladix čtou.

            Mám dva dotazy:
            1. co tě vedlo k tomu, že na webu fotky nemáš?
            2. což takhle zkusit ty svoje znalosti sepsat taky do nějakého článku? (něco ve smyslu Jak to dělám já) – a myslím to zcela vážně

          • suhlasim

            Aby som odpovedal na priamu otazku: preco nemam fotky na webe? No, je to zlozite. Dovodov je viac. Okrem ineho aj ten, ze uprednostnujem tlacenu fotku pred nahladom na monitore. Ale hlavny dovod je ten, ze sposob prezentacie na roznych serveroch typu PhotoPost, Fotoaparat, Fotopruvodce a pod. mi nevyhovuje preto, ze: 1) nechcem mat svoje fotky oblozene zlava a sprava cudzimi fotkami uplne odlisneho zamerania (tak by sa podla mna fotky nikdy nemali prezentovat), 2) chcem prezentovat ucelene serie ci projekty, nie solo kusy (a mnohe servery mi neumoznuju dat vedla seba 8 fotiek naraz), 3) chcem mat moznost napisat k serii nejaky vysvetlujuci komentar. A mozno aj preto, ze nechcem, aby si moje fotky ktokolvek bez mojho vedomia mohol stiahnut a pouzivat ich (aj komercne), ako sa to bezne deje s fotkami mnohych fotografov (napr. Franta Staud by vedel rozpravat). Mam este kade tade na weboch nejake velmi stare fotky, ale nove uz dlhsie nikam nedavam. Samozrejme, riesenim by bol vlastny web, ktory by som si mohol urobit podla svojich predstav. Zial, nie som tak webovo gramotny, aby som to zvladol sam a nejako sa k tomu uz dlho neviem dostat pre mnozstvo inych povinnosti. Navyse, moja tuzba verejne prezentovat vlastne fotky je pomerne mala. Mna proste viac bavi pozerat si fotky inych, diskutovat o nich, citat knihy o fotografii a pod. Proste mam vacsiu radost, ked pochopim dobru fotku niekoho ineho, nez ked vystavim vlastnu. Mozno sa to casom zmeni.

            K tomu pisaniu clankov (napr. aj pre Paladix): uz som na to parkrat myslel, lebo sa citim voci Paladixu dlznikom. Uz niekolko rokov sem denne chodim a z tunajsich clankov som sa velmi vela naucil. Takze vdaka vsetkym autorom (vratane Honzu Hlinaka). Zial, nejak to casovo nestiham (praca ma dost vytazuje) a okrem toho neviem, ci by som si trufol tu nieco publikovat, ked vidim, ako to tu potom kadekto slovicko po slovicku rozobera a podrobuje nelutostnej kritike. Ale rozhodne dakujem za prejavenie dovery a “podpichnutie”, skusim pouvazovat.

          • suhlasim

            Ad 1) existuje řada firem, které to můžeš svěřit a nemusíš se o to starat – a udělají to přesně podle tvých požadavků. Z hlediska ochrany fotek taky existují způsoby, jak toto zajistit, i když uznávám, že jisté riziko tady je. Ale kdo ví, třeba je to cesta, jak se stát slavným a známým.

            Ad 2) no vidíš, není to tak jednoduché, vyjít s kůží na trh. Ale když se nebudeš pouštět na “tenký led” a pouze popíšeš, jak to děláš ty sám, tak kdo ti co může říct? Ano, je možné, že se najde někdo, kdo to zpochybní, ale znáš to, může tě to zase posunout dál. Nech si to projít hlavou, ale rozhodně bych to uvítal.

          • suhlasim

            Ad 1) Diky za tip, asi to tak naozaj budem musiet urobit. Akurat ze to chce urobit poriadok vo fotkach a vybrat z kazdej temy 8-10 vystavnych (ci skor vystavitelnych) kuskov, a to je nieco, co mi ide akosi velmi tazko.

            Ad 2) Este raz diky za prejavenu doveru, slubujem, ze o tom seriozne porozmyslam a mozno nieco dodam.

        • nemohu

          Souhlasím. Když jsem vybíral fotky pro Top, snažil jsem se, aby tam z mých fotek toho konkrétního měsíce byla jedna “nejreprezentativnější”, ukazující to, co jsem ten měsíc fotil nejčastěji nebo nejlépe. Protože fotografických témat mám přece jen, jako každý správný fotoamatér, povícero, ve výsledku není kompaktní série, ale relativně roztříštěný průřez roční tvorbou. Kdyby chtěl vystavit sérii, pak budu fotografie vybírát podle zcela jiných kritérií, a zcela jistě se nebude týkat celého roku. Nemám jedno (a JEN jedno) konkrétní téma, kterému se věnuji a budu věnovat po zbytek života, těch okruhů je povícero a bylo třeba z nich vybrat – alespoň tak jsem pochopil zadání 🙂

          Odpovědět
  8. můj subjektivní výběr

    Máme tady 44 galerií po 12 fotografiích, to dělá celkem 528. Aby to nebylo jen plácání do vody, a hromadné odsuzování, můžeme dát každý třeba link na ty, které nás zaujaly a napsat k nim něco málo. To nám může dát mnohem víc než zbytečné zobecňování.
    Můžu zkusit začít…

    http://www.lupomesky.cz/foto/12nej2005/07-cs.html
    Líbí se mi na ní tonální i významový kontrast kapradí vs. skála, živé vs. neživé…

    http://www.lib.cas.cz/tichy/foto/ukoly_paladix/1/06.jpg
    Zaujaly mě nohy “visící” v prostoru. Je to každopádně zajímavý nápad, se kterým by se dalo dále pracovat…

    http://www.datel.wz.cz/ipage00010.htm
    Nádherná abstraktní fotografie, vtahující do prostoru, vzbuzující plno asociací… Podle mě to je nejlepší fotografie.

    http://www.vojtaherout.com/foto/fotky/f06b_13.html
    Pěkné a příjemné zátiší, ač se mi osobně moc nelíbí až přílišná digitální hladkost…

    http://www.mupymup.cz/cz/fotografie/top-12/2005/snimek990523-34
    Barevně je to nádherná podívaná, jednoduchý motiv, který ihned upoutá mezi náhledy…

    Těším se na vaše názory.
    Izidor

    Odpovědět
    • můj subjektivní výběr

      Ach jo, tak do práce ;o)
      Docela souhlasím s Martinem Rybákem, až na tu úvodní větu (Díky za kritiku…). To opravdu nebyla kritika, ale spíš pšouk. Nemusím se rozepisovat, proč si to myslím, napsali to dobře už jiní.
      Nemusím milionkrát se opakující standartní krajinky a zvířátka. Nic proti nim, sám to neumím, ale holt už jsem to ixkrát viděl jinde. Čímž netvrdím, že podobné to není například – namátkou – u portrétů, industriálu, o nás reportážně zaměřených nemluvě. Ale ty krajinky, si myslím, jsou nejprofláknutější. Nicméně podle mně i těch povedených, neotřelých fotek z přírody se tu najde docela dost.
      Je toho strašně moc, chtěl jsem to brát postupně, ale jsem v práci a musím makat . Jenom pro začátek, jako celek mě nejvíc zaujaly věci od – shodu okolností mého předřečníka – Isidora.
      Tak se snad k tomu ostatnímu dostanu večer nebo přes víkend.

      Odpovědět
  9. jsem tady blbě

    Ahoj všem,po přečtení Vašich příspěvků jsem došla k závěru že “jsem tady blbě”.
    Když jsem loni fotila ani ve snu mě nenapadlo,že bych někde něco veřejně prezentovala.Avšak jak jde život vše je jinak.Mám chovného psa a tak mě čekala práce jeho webové prezentace.A protože to neumím zadala jsem tuto práci někomu fundovanějšímu.A protože fotím jak já říkám od boku a chtěla bych, aby ty fotky k něčemu vypadaly,hledala jsem, kde by mi s tím pomohli.
    Když jsem se dostala k PALADIXu zajásala jsem, že se něco a něčemu naučím.No a jelikož mám v pc jen fotky svých psů,vznikla galerie Giomův rok 2005.Pro mě je každá vycházka s foťákem vlastně výuka.Jen třeba to o jakou setinku dřív zmáčknou spoušť,aby mi tem čokl z obrázku neutekl!Chápu že jiným to příjde směšný a tak se Vás vážně ptám kde je nějaký jiný fotoklub, kde mi řeknou “jo holka dobrý,ale zkus to třeba takhle – uvidíš ono to půjde” a kde se nebudou zabývat hloubkou a “co tím chtěl básník říct”(stejně si z jedný fotky veme každý člověk něco jinýho)
    Věta “úúúúúúúúúúúúplně prvníííííííí prezentace na webu …”je moje a vězte že jsem z toho měla opravdu velikánskou radost.Po prohlídnutí galerií jsem si říkala “fakt dobrý to bych chtěla jednou umět”, ale po přečtení reakcí si nejsem jistá jestli to má cenu,vždyť je stejně každá tvorba pohaněna.
    NEROZUMÍM TOMU ;o( Giomová

    Odpovědět
    • jsem tady blbě

      Myslím, že účelem tohoto domácího úkolu nebylo dát autorům zpětnou vazbu, ale vyprovokovat je ke zhodnocení své roční práce a dotažení do publikovatelné formy.
      Pokud máte zájem o komentáře, zkuste se zapojit do činnosti na http://www.fotopruvodce.cz (pokud adresa nefunguje, zkuste http://test2.aaweb.cz/). Je tam galerie, kde mohou psát komentáře jen zaregistrovaní uživatelé. Poslední dobou se tam sice také dává přednost “umění”, pokud ale uvedete, jaký komentář chcete slyšet (např. kompozice, světlo atd), určitě někdo něco použitelného napíše. Výkřiky zamindrákovaných hňupů a mistrů světa je samozřejmě nutno škrtat a nenechat se jimi znechutit – to ale platí úplně všude. Na fotoprůvodci navíc máte možnost nechat si zobrazit fotky toho, kdo komentuje a zhodnotit tak relevantnost jeho komentářů k vašemu tématu a posoudit, zda dotyčný má co říci nebo jen plácá do vody.
      Psisko mám taky, samozřejmě ho občas zkouším fotit a vím, že leccos jiného jde vyfotit snadněji 🙂 Pokud stojíte o můj subjektivní komentář, z vaší galerie se mi (jako fotka) nejvíce zamlouvá červen, na květnu se mi líbí vtip. U většiny fotografií by se dal dojem vylepšit odebráním hluchého místa (ořez).

      Odpovědět
      • jsem tady blbě

        Díky za tip určitě se tam podívám a doufám že najdu i odvahu se zapojit.Teď jsem z toho trochu rozpačitá.
        A děkuji i za komentář k mé galerii,to je to co člověk potřebuje.Hned se na to podívám a vyzkouším ten ořez.
        Páčko Giomová ;o)

        Odpovědět
        • jsem tady blbě

          Souhlas se Zdenkem, Fotoprůvodce mohu vřele doporučit. tam se Vám budeme určitě věnovat u jednotlivých fotografií a můžeme si tam vyřikat i konkrétní věci. Pohybuje se tam i dost lidí co má psy a i je fotí, takže dokážou s problematikou určitě poradit. Neváhejte a hoďte něco na FP a můžeme se do toho pustit 🙂 V tomto domácím úkole jsem určitě nechtěl hodnotit jednotlivé fotografie, ale jak již píší moji předřečníci, “donutit” autory k projití archivu, uspořádání, zamyšlení se nad loňskou prací… Až budou další kola s konkrétním tématem, hodnocení určitě bude.

          Odpovědět

Napsat komentář