Digi nebo scan

Ing.Stanislav Pleva

Dobrý den,

Často čtu na Vašem i jiných serverech, že snímek byl vyfotografován na diapozitiv a ten naskenován a následně “doladěn” v PC. Prosím proto o stručné zhodnocení či porovnání snímků vyfocených digitálním fotoaparátem a naskenovaných diapozitivů. Mám poměrně rozsáhlý archív barevných diapozitivů a chtěl bych si nějaké nechat naskenovat. Fotografuji klasickou zracadlovkou Minolta s originálnímy objektivy a s technickou kvalitou zvětšenin z diáků jsem nadmíru spokojen. Co se tedy stane když se naskenují a jaké to má oproti difocení výhody či nevýhody. Děkuji

1 komentář u „Digi nebo scan“

  1. Odpověď redakce

    Váš dotaz je námět na článek, ne na stručnou odpověď. Fotografoval jsem dříve na diapozitivy, teď již digitálně (EOS 350D). Vezmu to bodově:

    Diapozitiv
    – pro kvalitní naskenování kontrastních nebo tmavých diapozitivů (Velvia) potřebujete kvalitní kinofilmový skener s vysokým rozsahem denzity, běžné laby tohle nemají a výsledek nic moc, DTP studia jsou zase drahá.
    – postačuje rozlišení 2900 nebo 4000 dpi (záleží na citlivosti a zrnitosti filmu)
    – pokud nemá skener odstranění prachu a škrábanců, následuje nepříjemná a zdlouhavá retuš, nedoporučuji zkoušet, to vás spolehlivě otráví
    – výsledek se může lehce upravit zásahem do křivek, sytosti barev, poté přepočítat (je-li potřeba) na finální požadovaný formát podle údajů laboratoře, kde budou dělány fotografie a nakonec se doostří

    Digitální snímek (digitální zrcadlovka)
    – při kvalitním objektivu je pro kinofilm srovnatelný (i když u krajiny ne vždy), vypálení světel je zhruba stejné jako u diapozitivu
    – ve stínech je více získatelných detailů než u diapozitivu, to je určitá a docela podstatná výhoda
    – při fotografování do RAW formátu můžete dodatečně zkorigovat chybnou expozici o +/- 2 EV, jsou situace, kdy to není k zahození
    – následné zpracování zhruba stejné

    Co je třeba brát v potaz:
    – digitální data zaberou nějaké místo, je potřeba je archivovat a zpravidla se neobejdete bez databanky, rovněž paměťové karty a další záležitosti s tím spojené není radno podceňovat
    – pro digitální snímky je vhodné mít univerzální program na zpracování a prohlížení, osobně mám vynikající zkušenosti se Zonerem
    – fotografování s digitálním fotoaparátem je jiné než s filmem, je potřeba se to zpočátku naučit a některé záležitosti si hlídat

    Za sebe mohu říci, že snímek získaný digitální zrcadlovkou s kvalitním objektivem je pro formát A4 plně srovnatelný s kinofilmem a troufám si tvrdit, že lze jít až na formát A3 bez nějakého zásadního rozdílu proti filmu. To je však častý námět ohnivých diskuzí, tady si prostě musí každý udělat názor sám.

    Pozdravuje Jan Hlinák

    Odpovědět

Napsat komentář