motiv

Extrémní ochrana fotoaparátu aneb Jak se fotí Dakar

15.3.2010 - HAMAR - Z praxe
Po skončení loňského ročníku Rally Dakar 2009 se na mne obrátilo pár kamarádů - fotografů - s prosbou, jak vyřešit ochranu fototechniky v tak náročných podmínkách, jako je focení na poušti. Hledali jsme na internetu nějaký produkt, který by takovouto ochranu splňoval.

DAKAR
Do těchto podmínek jedeme, musíme chránit nejen sebe, ale i vybavení – prach je všudypřítomný
Jediné, co je v součastné době na trhu, je produkt americké firmy Lenscoat, který se ukázal jako nevhodný z několika důvodů. Tyto produkty jsou primárně určeny jako kamufláž na focení zvířat v přírodě, avšak neplní účel ochrany před přírodními vlivy, o které nám hlavně jde, a nezanedbatelným faktorem je také vysoká cena.

Proto bylo zapotřebí najít materiál i způsob výroby a vše řádně otestovat. V průběhu roku bylo vyrobeno několik vzorků, které byly otestovány v náročných podmínkách světových rally (NORWAY 2009, SAHARA 2009, SILK WAY 2009), za což patří veliký dík Petrovi Luskovi. Po těchto zkušenostech bylo provedeno několik úprav a vylepšení, které vedly k finálním výrobkům.

DAKAR
Chile Copiapo – Petr Lusk a Martin Viďourek - 3× BODY lens protect šedá barva, objektiv 300mm f/2.8 IS
DAKAR
Chile, poušť Atacama 40°C – Martin Haleš – ochrany skel i těla, 2× závěs na dvě samostatná těla, camelbag na 3l vody nutností, šátek, čepice, brýle, rukavice

Koncem roku 2009 jsem dostal nabídku zúčastnit se jako fotograf Rally Dakar 2010. To pro mne byla výzva, abych mnou navrhnuté ochrany sám otestoval a přesvědčil se o jejich funkčnosti.

LensProtect

DAKAR
Canon EOS 1D Mark III, 1Ds Mark III, 24-70mm, 16-35mm, 70-200mm IS f/2,8
Jedná se o neoprenovou ochranu objektivů před nežádoucími vlivy, jako jsou prach, voda, vlhkost, písek, sníh atd. Maximální důraz jsem kladl na ochranu objektivů a těl fotoaparátů. Nejlepší variantou se ukázaly být ochrany vyrobené z co nejméně dílců s maximálním překrytím veškerých netěsností na těle objektivů. Dále se v praxi ukázalo, že je důležité, aby ochrana obepnula tělo objektivu, ale aby i nadále bylo možné ovládat zoom. Dalším vylepšením se stala manžeta, která je delší než vlastní tělo objektivu, aby překryla i bajonet na těle fotoaparátu. Důvod byl ten, že gumová manžeta na L-sklech sice zachytává nečistoty (prach i písek), ale při výměně objektivu nedokáže zamezit vniknutí prachu do těla fotoaparátu. Při používání této manžety byl problém vyřešen, žádný prach ani nečistota se totiž k patě skla vůbec nedostane.

DAKAR
Manžeta zabraňující vniknutí prachu k patě objektivu
Ochranu těla fotopřístroje jsem vyřešil obalem, který natěsno obepíná tělo aparátu a díky průhledným okénkům je možné fotoaparát ovládat a sledovat stavové displeje. Do obalu těla je zezadu vidět díky velké slídě a otvorem na palec pravé ruky je možné ovládat funkce těla. Další osvědčenou možností je přelepení obou spouští lepící páskou, která zamezí vnikání nečistot i vody do těla, např. při dešti nebo písečné bouři.

Po návratu z Dakaru pro mne bylo velkým překvapením, že kromě klasického odstranění několika částeček z čipu nemusel žádný z mých objektivů do servisu na kompletní rozebrání a vyčištění od prachu.

DAKAR
Canon EOS 1D Mark III a 1Ds Mark III – ochrana celého těla fotoaparátu

STORM CASE a PELI

DAKAR
Ideální kabinové zavazadlo
Techniku bylo nutno chránit nejen při fotografování, ale i při transportu. Jako možnost se nabízejí speciální kufry, které používá i americká armáda na transport vybavení. Obě zmiňované značky nabízejí obdobný sortiment z různých materiálů. Při výběru byl kladen důraz na velikost zavazadla, které musí nejen pojmout veškeré vybavení na cestu, ale také splňovat velikost kabinového zavazadla pro přepravu na palubě letadla. Je nemyslitelné zavazadlo s tak drahým a křehkým obsahem přepravovat mimo kabinu letadla – zatím takovou hodnotu není ochotna pojistit žádná letecká společnost.

DAKAR
Originální typ výplně – ukázalo se jako nevhodné řešení (molitan se po čase vymačkal)
Tyto kufry standardně obsahují speciální pěnovou výplň, kterou si jeho majitel může vytrhat dle svého osobního vybavení. Nějakou dobu jsem tento způsob používal a musím konstatovat, že se takováto praxe nehodí ke každodennímu používání, a to z několika důvodů. Originální pěnová výplň připomíná tvrzený molitan, který se po čase začne vymačkávat a trhat. Pro uživatele, kteří vybavení jen budou přepravovat a potom přendají do brašny, je tato pěna dostačující. Pro nás, kteří s fotovybavením cestujeme po celém světě v pouštích, autech, letadlech a lodích či na velbloudech, je tato pěna nepoužitelná.

DAKAR
Speciální tlumící pěna - lze libovolně tvarovat
Bylo zapotřebí najít vhodný izolační materiál, který by vyhovoval mým požadavkům nejenom pevností či izolačními schopnostmi, ale zároveň také umožnil maximálně využít vnitřní prostor zavazadla. Našel jsem tedy speciální tlumící materiál, který se dal řezat a lepit. S jeho využitím se podařilo zavazadlo maximálně izolovat a díky tenkým příčkám maximálně využít vnitřní prostor.

V tiskových centrech v bivacích na vlastní rally se ukázalo, že takovéto kufry používá většina profesionálních fotografů. Velice mne potěšil zájem těchto profesionálů o mnou zpracovaný bezchybný a funkční interiér fotozavazadel.

Za připomínky, poznatky a testování děkuji autorům knihy DAKAR 2009: Petrovi Luskovi a Ladislavu Lálovi.

Galerie z jednotlivých etap Rally DAKAR 2010 je možné shlédnout na mém webu. Zde si každý fotograf může udělat představu o extrémních podmínkách o focení na celé rally.

DAKAR
Chile Antofagasta 45°C - prach z místních pouští máme úplně všude

Pár poznatků z cest na závěr:

  • prach je všudypřítomný
  • teploty v pouštích přes 45°C
  • výměna skla na těle v poušti skoro nereálná, řeším použitím dvou těl
  • těla 40D, 5D a levná skla – přestávají díky horku a prašnosti pracovat (zkušenosti fotografů Czechdakar teamu)
  • do pouště jsme na ochranu před horkem zvolili lensprotect ochrany šedé barvy
  • ochrany z těl fotoaparátů vůbec nesundávám
  • přestal jsem používat popruhy na tělech fotoaparátů - vadí mi a neustále překážejí
  • řeším speciálním systémem závěsu na 2 těla; unikátní systém, jehož obdobu používají i profesionální agentury DPPI i MAINDRU
DAKAR
Chile, Laguna Verde - HAMAR - lensprotect a speciální závěsy na dvě těla
DAKAR
Chile, duny nad Copiapo - Petr Lusk v plné pouštní
DAKAR
Finále rally Dakar 2010 - vítězové v cíli - ochrana 70-200mm
DAKAR
Chile - press car Laguna Verde ve výšce 4000m
DAKAR
Petr Lusk a Vlasta Korec - lensprotect na 16-35mm
DAKAR
Pohodlné nošení dvou těl

Přeji všem dobré světlo i počasí!

HAMAR
http://www.martinhales.com/
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
sdilettisktisk
Diskuse k článku
macek15.3.2010, 15:12odpověď
martin hales15.3.2010, 15:26odpověď
macek15.3.2010, 17:25odpověď
Tomáš X.16.3.2010, 00:54odpověď
martin hales16.3.2010, 12:56odpověď
mk16.3.2010, 23:26odpověď
Tomáš X.17.3.2010, 00:19odpověď
martin hales17.3.2010, 09:06odpověď
Tomas Hruby17.3.2010, 13:05odpověď
Jindra Jelínek18.3.2010, 09:31odpověď
Radek18.3.2010, 21:25odpověď
mk19.3.2010, 21:38odpověď
Radek20.3.2010, 16:04odpověď
Tomioka20.3.2010, 22:00odpověď
mk22.3.2010, 09:05odpověď
martin hales17.3.2010, 09:42odpověď
mk17.3.2010, 09:52odpověď
martin hales17.3.2010, 12:51odpověď
TG00716.3.2010, 10:59odpověď
martin hales16.3.2010, 13:03odpověď
Honza17.3.2010, 18:32odpověď
Pentaxista16.3.2010, 18:50odpověď
martin hales16.3.2010, 20:55odpověď
Josef Holan18.3.2010, 21:28odpověď
martin hales18.3.2010, 21:31odpověď
zemekf20.3.2010, 08:53odpověď
Tomioka20.3.2010, 22:06odpověď
martin hales21.3.2010, 09:31odpověď
allfa21.3.2010, 10:53odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Canon EOS 5D Mark III