Masopust

Staré lidové zvyky by se neměly nechat zapadnout do prohlubně zapomnění, takže když se najdou lidé, kteří tyto zvyky oživují, neměli bychom my fotografové váhat a tyto obyčeje zachytit na filmový pás. Měl jsem možnost se účastnit masopustního reje, tak se se mnou pojďte podívat, jak vše probíhalo.

Trakař
Při divadelních kusech se užije velká legrace

Trocha historie na začátek určitě nikoho nezabije.Třídenní svátek masopust se slavil ve dny předcházející Popeleční středě, jíž začínal čtyřicetidenní půst, končící o velikonocích. A protože se datum oslav velikonoc měnilo (výpočet data velikonoc byl nakonec přijat v 6. století a vychází ze zásady slavit velikonoce po jarní rovnodennosti, v neděli po prvním jarním úplňku), byl pohyblivým svátkem i masopust. O masopustních rejích z Čech a Moravy máme písemné zprávy již ze 13. století, i když je svátek svým původem zřejmě ještě data staršího. Masopust slavili všichni, od nejchudších až po panovníky, slavil se jak na venkově, tak ve městech.

Hudba
Hudba se má co otáčet a hraje skoro stále, k poslechu, tanci i do kroku

Přípravou na masopust býval již čtvrtek před masopustní nedělí, nazývaný tučný čtvrtek. V mnoha usedlostech mu předcházela zabijačka a tradičním jídlem byla k obědu vepřová pečeně s knedlíkem a zelím, k tomu džbán dobrého piva. Panovalo přesvědčení, že o tučný čtvrtek má člověk jíst a pít co nejvíce, aby byl celý rok při síle. Hlavní masopustní zábava začínala o masopustní neděli. Po bohatém obědě se chystalo k muzice. Někdy se
tancovalo i přímo na návsi, pivo teklo proudem a muzika se měla co ohánět až do rána. Také o masopustním pondělí se pokračovalo v zábavě a tanci, ale vyvrcholením masopustu bylo úterý. Toho dne procházely venkovem průvody maškar, ve staročeských městech se hrála masopustní divadelní představení, secvičená obvykle žáky. Obchůzky masek neměly obvykle závazná pravidla a záleželo na vtipu a pohotovosti maškarádů, jaké taškařice
budou provádět. Při návštěvách domů se zpívalo, tancovalo, přednášely se vinše, žertovalo se na úkor hospodáře a hospodyně. Masky byly všude pohoštěny, něčím k zakousnutí a především pálenkou a pivem, které ještě zvyšovalo veselí a rozpustilost. Maškarádi také dostávali výslužku – peníze, mouku, vejce… Za tuto výslužku chasa pila večer v hospodě. Masky byly rozmanité a závisely na vtipu a šikovnosti mládenců. Bývalo však i několik masek tradičních. Pravidelně v průvodu chodil medvěd s medvědářem, jinou tradiční maskou byla
kobyla a častou maškarou byl Žid s pytlem na zádech. Medvěd strašil malé děti a Žid vyjadřoval nespokojenost s dárky, protože mu připadaly malé. Po průvodu se dále slavilo v místní hospodě, ale pouze do půlnoci, jelikož lidé věřili, že pokud budou o masopustu tancovat přes půlnoc, objeví se mezi nimi ďábel, často cizinec v zeleném kabátě. Tak touto třídenní taškařicí začínalo dlouhé čtyřicetidenní období půstu, které končilo až o velikonocích.

Hudba - oberstvení
Po práci si i hudba zaslouží občerstvení

Že jste tohle dosud nezažili? No, skoro se vám nedivím. Taky jsem za mlada znal akorát prvního máje a lampiónový průvod na podzim. Naštěstí už je to jinak a mám i to štěstí, že bydlím v městečku, kde jsou – a ve vedlejší obci jakbysmet – schopní mladí lidé, které zajímá folklór a lidové zvyky. Proto se k nám na náves a do celé obce vrátila, mimo jiné, i tato taškařice. Je pravda že se trochu upravil časový rozvrh celého masopustu a hlavním dnem je sobota, kdy přes den probíhá výše popsaný průvod a divadelní představení a večer se pokračuje masopustní zábavou. Musím vám říct, že se jedná o opravdu povedenou taškařici, kterou hned tak nezažijete a byla by škoda, kdyby o ní přišli ostatní, takže jsem se rozhodl alespoň zčásti zachytit atmosféru sobotního odpoledne.

Panák
Není zrovna nejtepleji, a tak stopečka přijde vhod a maškarády si ji opravdu zaslouží

Přesně tak, jak se píše výše, oběd netrvá dlouho a už v půl jedné musím balit výbavu a pospíchat na náves do Zadní Třebaně, kde má všechno začít. Hlavně do kapes nacpat dostatek filmů, aby k večeru nechyběl materiál. V jednu hodinu po obědě se začínají hrát hry secvičené dětmi (nečetl jsem tohle už někde 🙂 ) místních dvou lidových souborů. Malí caparti předvádějí lidové tance, říkadla a veselé scénky. Nechybějí zde malé myšky, které rády zpívají a tančí, pasák koní, který si zdřímne a ztratí koně, a najde se zde i žid se židovkou.
Vše v perfektně komponovaném pásmu. Po této předehře nastupují na scénu již ostřílení mazáci dalšího lidového seskupení – Třehusk a předvádějí kus o dívce Káče a snědém mládenci s výrůstky na hlavě. Scéna střídá scénu až na řadu přicházejí další ostřílení herci z ochotnického divadla ze sousedních Řevnic a hrou a tancem o masopustu uzavírají tuto úvodní část místních oslav.

Luky
Po tekutém občerstvení je vhodné se poohlédnout po nějakém tom koblížku

Po malém občerstvení se již pomalu začíná řadit masopustní průvod k pochodu obcí. Na místě je již medvědář i s medvědem, bába s nůší, čerti a hlavně kapela, která bude celý průvod doprovázet. Vše je připraveno, a tak může obecní policajt zavelet šavlí k pochodu a může začít nejnáročnější část dne – masopustní průvod. Tady začíná pro maškary to pravé veselí a pro nás fotografy docela tvrdá práce. Prozatím jsme seděli někde v podřepu, abychom nevadili přihlížejícím a fotografovali divadelní představení, ale teď se musí do terénu mezi lidi. Kdo se bojí, nechť zůstane v hospodě a dá si žejdlík, ale kdo chce získat pěkné obrázky, tedy hurá do průvodu. Na rozdíl od jiných fotoreportáží demonstrací, shromážděních či mítinků máme tu výhodu, že většina, ne-li všichni účastníci, jsou v dobré náladě a absolutně jim focení nevadí, ba naopak, někdy i rádi zapózují. Není problém se vyskytovat kdekoliv v průvodu a získat tak velice pěkné, živé, dokumentární fotografie této akce, která si to určitě zaslouží. Nezapomínejte však v zápalu boje na své slušné chování a určitě se necpěte lidem do zahrad a nechte “pracovat” maškarády. Mohlo by se vám v lepším případě stát, že vás obecní policajt přetáhne šavlí či by vám na hlavě mohl přistát žejdlík piva a po zbytek průvodu budete všemi odstrkován jako smrdící žok a to nemluvím o vašem fotoaparátu. Plujte v davu, ztraťte se v něm, nepřekážejte a průvod se vám odmění v podobě skvělých fotografií.

Masopust - čert
Nakonec dostal hlad i čert a vrhnul se na koláče

A co s sebou do své brašny? Každopádně tělo, které dokonale znáte a ovládáte ho intuitivně, jelikož budete potřebovat rychlost a postřeh. Materiál jsem nabil černobílý, ale není to určitě podmínka, a tato volba je čistě na vás (pokud nefotíte na zakázku a nemáte druh materiálu předepsán). Při focení na barvu musíte být velice pečliví a opatrní, jelikož by se mohlo stát, že fotografie budou velice barevně roztříštěné a nebudou působit dobře. Z objektivů preferuji mírně širší ohniska 28 či 35 mm. Konkrétně jsem fotil základním zoomem 28 – 80 mm, ve většině případů na kratším konci. Může se hodit i delší, portrétní sklo pro pořízení jednotlivých portrétů maškar. Pokud máte extrémně široké sklo, jako je sedmnáctka, tak pozor na ostatní fotografy. Věřte, že s tímto sklem nejen získáte efektní záběry, ale budete stále někomu v záběru a mohlo
by se stát, že budete mít za chvíli v zádech vetknutý něčí monopod. Viď Luky 🙂

Smrtka
Paní smrtka má vše pod kontrolou. Měla ale smůlu, všichni se vrátili vpořádku domů

Co se týče konzumace nabízených pochutin (pokud vám budou nějaké nabízeny), mohu jen doporučit rozdělit pití na tmavé a světlé a konzumovat toliko jeden druh a pečlivě prokládat mastným koblížkem či chlebíčkem. I tak doporučuji spíše slušně odmítat než konzumovat, jelikož po třech, čtyřech zastávkách vám spolehlivě přestane fungovat ostření okem a manuál vám tvrdne při návštěvě další. Po dalších a dalších veselých kalíškách sice získáte atraktivní záběry z pozice ležícího střelce, ale může se vám stát, že vám průvod uteče či bude váznout
vaše kompozice. Takže všeho s mírou a přeji vám příjemnou zábavu a krásné záběry, které nedají zapomenout příštím generacím na tyto lidové zvyky.

Napsat komentář