Michael Frye: (Digitální) krajinářská fotografie

Michael Frye patří mezi světově uznávané fotografy krajiny. Kromě toho, že svými články přispívá do nejrůznějších fotografických časopisů a napsal knihu The Photographer´s Guide to Yosemite, vystavoval v Ansel Adams Gallery, kde rovněž vyučuje fotografii.

Michael Frye: (Digitální) krajinářská fotografie

Tuto knihu autor uvedl podtitulem: Ve šlépějích Ansela Adamse a velkých mistrů a hned v úvodu poukazuje na to, že pravidla a principy, které používali v analogové době tito velikáni krajinářské fotografie jako byl Ansel Adams, Edward Weston či Eliot Porter, stále platí a zonální systém, který v roce 1940 vyvinul Ansel Adams společně s Fredem Archerem, je základním kamenem práce každého fotografa i v dnešní digitální éře. Ve všech třech částech, do kterých knihu rozdělil, se věnuje srovnání jejich tehdejších postupů a dnešních možností digitální fotografie a odhaluje tajemství umění skrytého ve věhlasných fotografiích.

První část je věnována technickým základům a nemohu si odpustit uvést citát Edwarda Westona “Použité vybavení nehraje roli. Důležité je, abyste své vybavení používali tak dlouho, dokud se nestane další součástí vašeho vidění, jakýmsi třetím okem”. Myslím, že tento citát je výstižný a v dnešní době velmi aktuální.

Michael Frye: (Digitální) krajinářská fotografie

V diskusích na webech se to dnes hemží debatami o tom, který fotoaparát či objektiv je lepší, rozebírá se množství megapixelů včetně spousty jiných technických záležitostí a občas se mi zdá, že ta technická posedlost převažuje nad schopností vytvořit pěknou fotografii – neboli více se mluví a píše než fotí.

I Michael Frye samozřejmě také v této části rozebírá množství megapixelů, výhody a nevýhody focení a následného zpracování RAW a JPEG, hloubku ostrosti a ISO, ale hlavně se věnuje kontrole ostrosti v terénu, filtrům, vyvážení bílé a expozici včetně využití zonálního systému. Rozebírá zde více tu součást fotografické techniky, která výrazně ovlivňuje krajinářskou fotografii a má největší podíl na její konečné podobě.

Druhá a pro mě asi nejdůležitější část je kapitola o světle, kompozici, umění vidět a s tím spojené zachycení nálady na snímku. Kvalita techniky a ani následné možnosti zpracování nikdy stoprocentně nenahradí myšlenku, náboj a nápad výsledné fotografie. Michael Frye popisuje práci se světlem a různé kompoziční možnosti, vše dokresluje ukázkami svých snímků s velmi podrobným komentářem.

Michael Frye: (Digitální) krajinářská fotografie

Na závěr této kapitoly jsem si nechala “Zachycení nálady”. Myslím, že je to ta část, kterou si fotograf musí takzvaně “vyšlapat”. Všechny snímky, které mají v sobě nějaký náboj, byly vytvořeny za zvláštního počasí, autoři si vybírali zajímavá místa, hledali různé úhly pohledu, využívali různá roční období a časové rozmezí. Některé vznikly náhodně, ale spousta z nich byla nafocena až po několikáté návštěvě daného místa.

Poslední částí knihy je editace, zpracování a tisk, takzvaná “Digitální černá komora”. Michael Frye postupně popisuje základní i pokročilé úpravy snímků a i zde vše demonstruje včetně vyobrazení úrovní a křivek přímo na svých fotografiích. Několik stran zde věnuje rozšíření rozsahu kontrastu a hloubky ostrosti jak s pomocí lokálních úprav, tak i prolínání expozic. Závěr této kapitoly a zároveň celé knihy je věnován tisku, od přípravy snímku až po výběr tiskárny a papíru. I když v dnešní době většina fotografů prezentuje své fotografie pouze na webu, je to tisk, který dodá fotografii ten správný šmrnc. Pohled na jakoukoliv fotografii a pocit z ní ve webovém rozlišení je úplně jiný, než z té samé fotografie třeba ve formátu 30 x 40 na papíře (a to neplatí jen u krajiny).

Michael Frye: (Digitální) krajinářská fotografie

Závěrem musím konstatovat, že nám Michael Frye velmi srozumitelně a čtivě ukázal svět krajinářské fotografie od A až po Z. Některým čtenářům nemusí vyhovovat fakt, že autor provádí většinu úprav ve Photoshopu, ale pro práci v jiných editorech je velmi lehké si správné postupy odvodit. Nejde přeci o to, abychom se dověděli, za které čudlítko máme zatáhnout, ale o to, proč bychom za něj měli tahat a jak případně pomoci k dokonalosti snímku, kterému jsme věnovali tolik času.

Myslím, že pokud vás baví fotit krajinu a vaší prodlouženou rukou či třetím okem je digitální fotoaparát, je toto jedna z knih, která ve vaší knihovně určitě nezapadá prachem. Naopak, speciálně u začátečníků by měla ležet hodně na vrchu a nésti známky značné “opotřebovanosti”. Určitě také přinese mnoho zajímavého i pro ty, kdož mají své první kroky v krajinářské fotografii za sebou. A co doporučit profesoniálům? Ti už by vše co kniha obsahuje měli znát, ale jak se říká: Opakování je matka moudrosti 🙂
 

(Digitální) krajinářská fotografie
Autor: Michael Frye
Vydavatel: Zoner Press 2010
Přibližná cena: 329,- Kč
Rozsah: 160 stran
ISBN: 978-80-7413-063-2

1 komentář u „Michael Frye: (Digitální) krajinářská fotografie“

Napsat komentář