motiv

Recenze knihy „Naučte se exponovat kreativně“

Recenze poměrně zvláštní knížky, která pitvá fotografickou expozici ze všech možných i nemožných stran a je tak dobrou součástí knihovny každého zkušenějšího fotografa.

Úvod

Naucte_se_exponovat_kreativne S touhle knížkou jsem si na začátku nějak nevěděl rady a tak jsem ji odložil na později. To "později" se poněkud protáhlo, takže nebudu psát, že se jedná o novinku, ale rád napíšu, že jde o knížku svým způsobem zvláštní a pro fotografa zcela jistě přínosnou.

Ovšem chce to číst ji postupně, protože první počtení vás může svou hutností překvapit.

Obsah neboli kapitoly

Definujeme expozici

Více než zajímavé téma, protože se dívá na expozici nejen z pohledu trojúhelníku clona-čas-citlivost, ale také z pohledu výsledné fotografie. Jinak řečeno, můžete udělat spoustu snímků jednoho tématu, ale jen jeden (například) bude kreativní, ty ostatní prostě zachytí skutečnost, nic víc. Zajímavé téma je použití clony s řadou ukázek různě rozostřeného pozadí a tím zcela rozdílně působícího snímku.

Clona

Naucte_se_exponovat_kreativne Rozebírá použití clony od A do Z, včetně hyperfokální vzdálenosti nebo optimální clony, kdy objektiv zpravidla kreslí nejostřeji, zde nazývané kritickou clonou. Zajímavé je kombinování komentovaných snímků jednou ze širokoúhlého objektivu, podruhé z teleobjektivu, následuje krátká zmínka o makroobjektivu a použitelné cloně v návaznosti na hloubku ostrosti.

Podstatná a mezi fotografy často opomíjená záležitost je tvar reflexů u světelných zdrojů nebo odrazů v závislosti na plně otevřené nebo částečně uzavřené cloně, případně na jejím tvaru a počtu lamel.

Doba expozice

Opět široce rozebrané klasické téma, se zahrnutím všech typů objektivů, vhodných časů pro daná ohniska, s panováním, s případným zoomováním během expozice, pohybem fotoaparátu s předmětem během expozice, fotografování uměle vytvořeného deště, atd. Tady musím doplnit, že řada jasných záležitostí mě v podstatě nikdy nenapadla a tak mi doplňující fotografie nasadily „brouka“ do hlavy a některý z uvedených způsobů bych si rád časem vyzkoušel.

Světlo

Rovněž téma klasické, leč zajímavě popsané a opět vyčerpávající. Řada ukázek páru fotografií, z nichž je jedna fotografovaná běžným způsobem a druhá s pečlivým čekáním na správné světlo, dále čelní, boční, rozptýlené, noční světlo či protisvětlo. Po pravdě tady není moc co popisovat, dané fotografie je potřeba vidět, vůbec text je v celé knize brán jako záležitost doplňková, nejvíce vypovídají jednotlivé snímky a komentáře k nim.

Zbývá část textu věnovaná správnému měření nebo zvolení expozice za obtížných podmínek, zmínka o 18% šedé atd. Zcela úmyslně jsem vypustil několik podstatných rad procházejících celou knihou, protože autor k nim přistoupil dost neortodoxně a já bych čtenáře nerad připravil o malé překvapení. Každopádně se jimi dá spolehlivě řídit a dobře se pamatují.

Speciální techniky a filtry

Na rozdíl od předchozích kapitol se tady autor dostává do situace, kdy volí příliš široké téma pro malý počet stran. Je zmíněna přeexpozice filmu, skládání snímku ze dvou expozic, dvojitá expozice jednoho snímku, mnohonásobná expozice, polarizační filtry, neutrální a přechodové filtry. Jen téma téhle kapitoly by vydalo na další knížku, na druhou stranu je zde naznačena cesta ve stylu „co s tím a k čemu“ a je na čtenáři-fotografovi, aby se s danými technikami seznámil spíše praktickým způsobem. U přechodových filtrů mi chybí zmínka o dvou snímcích s rozdílnou expozicí u digitálního fotoaparátu, které lze následně složit pomocí řady programů do expozice se správně prokreslenou oblohou i popředím. Tj. v této kapitole, na rozdíl od všech předchozích, se už digitální a klasická fotografie poměrně výrazně rozcházejí a není úplně šťastné to zde nezmínit.

Film versus digitál

Jediná kapitola, o jejímž smyslu lze tak trochu pochybovat a o níž si myslím, že ji autor mohl vypustit. Příkladový snímek je neskutečně zašumělý, text poměrně jednoduchý a ve výsledku se v podstatě nijak nezaobírá častou rozbuškou fotografických diskuzí – jestli je „lepší či vhodnější“ film nebo čip, prostě klady či zápory těchto zcela odlišných technologií. Je to má jediná výhrada k této knížce, proč tam autor přidal tuto minikapitolu prostě nechápu.

Zhodnocení

Jak jsem napsal v úvodu, knížka je zvláštní, protože zcela opomíjí technickou stránku fotografie ve smyslu objektivů či vybavení a věnuje se jen a pouze tématu expozice. Jako první knížku úplným začátečníkům bych ji nedoporučil, přece jen místy není úplně triviální a mohla by je spíše odradit. Naopak, těm „drobet rozkoukaným fotografům“ docela určitě ano, neboť je může docela dobře pošťouchnout dál. A velké množství fotografií je samo o sobě dobrým studijním materiálem i námětem k přemýšlení. Jinak řečeno, knihu beru jako vynikající doplnění znalostí i zkušeností amatérského fotografa a zároveň jako dobrý námět k přemýšlení. A také vynikající námět k tomu, co všechno jste ještě se svým fotografickým vybavením nevyzkoušeli, přestože to bezproblémově umí.

Drobnou kritiku berte jako opravdu drobnou, jsou to výhrady nemající na celkové vyznění knížky nijak podstatný vliv. Jinak řečeno, stále lze s klidným svědomím konstatovat, že knihy Bryana Petersona patří do té nejlepší a nejčtenější (doufám) sekce vaší fotografické knihovny.

Naučte se exponovat kreativně
Autor: Bryan Peterson
Vydavatel: Zoner Press 2005
Přibližná cena: 329,- Kč
Rozsah: 160 stran
ISBN: 80-86815-22-6

Jan Hlinák
http://www.fotoamater.cz
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný
Diskuse k článku
Martin25.4.2006, 07:22odpověď
Soja25.4.2006, 21:49odpověď
thr25.4.2006, 22:04odpověď
Xfantasy27.4.2006, 06:51odpověď
milos27.4.2006, 09:45odpověď
JS27.4.2006, 21:46odpověď
mat2.5.2006, 10:26odpověď
morte822.5.2006, 23:27odpověď
Tomáš Ježek7.5.2006, 15:32odpověď

přidat příspěvekpříspěvky e-mailemzobrazit vše stromovězobrazit vše podle data

Možná by vás mohlo zajímat


aktuální akce


 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace