motiv

Prázdninová fotosoutěž: Vyhodnocení

25.10.2012 - bitovod - x-pozice
Prázdniny jsou už definitivně za námi a nám tu zbyl ještě jeden "rest", kterým je vyhodnocení prázdninové fotosoutěže. Pro ty z vás, kteří jej (právem) netrpělivě očekáváte, se velmi omlouvám, sypu si popel na hlavu a přináším dobrou zprávu: Vaše čekání je u konce.

Naší obvyklou prázdninovou fotosoutěž jsme letos vyhlásili až v polovině července a tak asi není divu, že se fotografií sešlo o něco méně, než bylo v soutěžích zvykem. Jednou výhodou je, že nyní lze vyhodnocení shrnout do jediného článku. Další, možná ne úplně zanedbatelnou, je i to, že s menším počtem účastníků vzrůstá naděje na "bodované umístění", tím spíše, že jsme přislíbili obdařit cenou od společnosti Zoner a.s. první tři výherce.

Aby zůstaly zachovány redakční zvyklosti, začněme se fotografiemi probírat od konce, tedy od těch, kteří neměli to štěstí a jejich fotografie naše hodnotitele tolik nezaujaly:

Jiří Gutwirth

Jiří Gutwirth
Posílám pokus o soutěžní fotografii z píseckého nádraží z 9. června tohoto roku, tedy detail jeho stálých obyvatel,kteří zde hnízdí. Zda fotografie odpovídá zadání či ne ponechávám na uvážení poroty, zůstávám u černobílé techniky, ke kolorování ani tónování jsem ještě ve svých praktikách nedozrál (a nevím, jestli mi to chybí). Pořízeno Canonem EOS 600D + EF 70-200/4.

Michal Krause: I když fotografie vznikla na nádraží, z mého pohledu zadání zrovna nesplňuje :) Kombinace struktury loupajícího se dřeva a hnízda na mě nicméně nepůsobí špatně, vyloženě mi ale vadí to cosi mimo hloubku ostrosti v popředí. A jako příležitostný fotograf přírody musím konstatovat, že by to chtělo ptáčkům dostat nějakou tu jiskřičku do očí :)

Jakub Kencl: Vlaštovky sice to nádraží evokují, ale tady mi to nějak nefunguje. Uvítal bych alespoň nějaký nenápadný nádražní artefakt, aby bylo hned jasno, že to není ve stáji, či chlévě ;-)

Pavel Pola: Inu, co dodat? Jsem zastáncem toho, aby fotka obsahovala sdělení rovnou v sobě a nemuselo se kolem toho moc vysvětlovat, tady to bohužel bez vysvětlení nefunguje a ani s vysvětlením mi to k nádraží zrovna moc nepasuje.

Pavel Kutina: Ano, s určitou pravděpodobností se opravdu jedná o nádraží, typická oprýskaná syntetická barva v původně krémovém odstínu je na fotografii k poznání. Ale ať dělám, co dělám, nedaří se mi v té fotografii nalézt něco víc - fotografie vlaštovek by možná byla zajímavá, ale velmi mi vadí ten rozostřený pruh v popředí, stejně jako poměrně zbytečně velká plocha podhledu. Fotografie by si podle mne zasloužila oříznout - a následně zaslat do tematicky mírně odlišné fotosoutěže :)

Martin Kratochvíl

Martin Kratochvíl
Nemám žádnou fotografii nádraží samotného, tak posílám alespoň tuto pózovanou fotografii z nádražního prostředí. :-)

Michal Krause: Na tento typ fotografie nejsem specialista, takže se určitě pouštím na notně tenký led. Celková tonalita, barevnost a’la platinový proces, hloubka ostrosti, to všechno na mě celkem funguje. Přál bych si ale víc světla v obličeji a především se nějak nemohu smířit s tím náklonem, který ve mě evokuje pocit, že modelka podpírá kácející se sloup. Zkusmo jsem si fotku narovnal a utvrdil jsem se ve zcela subjektivním dojmu, že to nepůsobí o nic hůř, spíš naopak. Jinak z nádraží toho na fotce opravdu moc není, ale aspoň ten semafor :)

Jakub Kencl: Tak tahle mě hodně pobavila, ale náznaky nádraží tam jsou :-) Vybavuje se mi pár scén. Slečna čeká na svého přítele, terý sedí ve zpožděném vlaku.... nebo snad odjel do dálek a děvče se nápadně vystavuje na perónu a hledá náhradu ;-) Určitě slušná fotka z nádražního prostředí.

Pavel Pola: Celkem příjemný snímek a je tam vidět i to nádraží... :-) Slečna asi pojede na rande vlakem do nedalekého města...

Pavel Kutina: Prostředí fotografie mi naprosto vyhovuje, cítím rozpálený dehet a slyším skřípot brzd posunovacích lokomotiv. Zpracování fotografie je také velmi příjemné, ale měl bych přece jen jednu drobnou výtku - podle mne tahle póza modelce příliš nesluší, na první pohled to z ní dělá něco mezi těhotnou a lehce obtloustlou, prostě to bříško vystrkuje už příliš, ten dojem umocňují i šaty, kde je právě v místě největšího "objemu" jako na potvoru v řasení mezera...

Christian König

Christian König
Fotografie vznikla 26.10.2011 ve 21.02. Původně jsem chtěl fotit zcela něco jiného, ovšem když jsem stál na Gahurově mostě a mířil hledáčkem na opačnou stranu, uslyšel jsem ten písklavý zvuk brzdícího vlaku, což mě přinutilo se otočit. Jelikož vlak již dobrždoval a následně zcela zastavil, uviděl jsem, jak mi tam krásně stojí. Měl expozici nastavenou na aleko tmavší scénu, tak jsem stihl akorát zvýšit rychlost závěrky (nebyl čas - nechtěl jsem, aby se mi rozjel). Tím mi vznikl záběr s "přehvězdičkovanými" světly, které tak zajímavě utvořila clona.

Co se týče kolorování záběru do oranžové barvy. Tím jsem chtěl naznačit průmyslovou část Zlína (SVIT), který svou oranžovou barvou vytváří z celého Zlína architektonicky velmi zvláštní a zajímavé město.

Michal Krause: Největším problémem této fotografie je podle mého názoru to, že je toho na ní až moc. Určitě bych se ořezem zbavil levé lampy a semaforu v popředí i kousku pravého okraje se stožárem nesvítící lampy. S takto pojatou úpravou se pak nabízí možnost využít čtvercový formát, což dle mého názoru stojí za úvahu. Hvězdičky působí skoro až uměle, ale proč ne? K barevné tonalitě snad jen tolik, že propojení se vzhledem průmyslové části Zlína pravděpodobně většině uživatelů unikne (přinejmenším pokud nejsou místní). Mě evokuje spíš světlo sodíkových výbojek, což se ale nakonec k fotce celkem dobře hodí.

Jakub Kencl: Zajímavý noční záběr na opuštěné nádraží, kde čeká jen ten poslední "vlak flamendrák" na své opozdilce. Hezké linie kolejí, světelné efekty, prázdnona ... pěkné, jen nevím co s tím tónováním.

Pavel Pola: Tahle fotka mi moc nefunguje. Těch "paprsků" je kolem vlaku moc, až se v nich ztrácí, kompozičně mi to moc nehraje, přijde mi pravá a levá část nevyvážená. Asi by pomohl jiný výřez.

Pavel Kutina: Řezat, řezat a řezat. Na fotografii není zcela jasné, co je hlavním motivem. Pozornost jednoznačně nejvíce a nejdříve přitáhnou ony hvězdičky ve světlech. Když se divák donutí dívat jinam, najde vlak, který se trochu ztrácí v pozadí, následně budovy napravo a až po několika vteřinách (tedy tak tomu bylo u mne) najde nádraží. Mohla by to být zajímavá noční "náladovka", ale asi by bylo zapotřebí si ujasnit, co má být hlavním motivem (zde by ale ještě ledacost mohlo zachránit nové zpracování fotografie s lokálními úpravami a vytažením kontrastu na správných místech).

Irena Brožová

Irena Brožová

Michal Krause: Zajímavý pohled do nádražní haly, kterému ale podle mého názoru vůbec neprospívá zkreslení - jak perspektivní, způsobené podhledem, tak soudkovité, které má na svědomí objektiv. Obojí bych v tomto případě korigoval klidně v počítači. Tím by se snímek navíc zbavil zvláštně oříznutých sloupů portálu. U tohoto druhu kompozice je také třeba používat symetrii důsledněji - není žádný důvod pro to, aby byl vpravo vidět větší kus okolí brány než vlevo. Celkově hodnotím fotografii pozitivně, ale chtělo by to dotáhnout.

Jakub Kencl: Ajajaj, srovnat to a je to bomba, možná i ti chlapci mohli blíž, ale to je zanedbatelný detail.

Pavel Pola: Tahle fotka se mi hodně líbí... :-) K dokonalosti mi chybí už jen srovnání linií.

Pavel Kutina: Na první pohled praští do očí zdeformované linie. Dlouho jsem přemýšlel, jestli se mi to takhle líbí a nakonec jsem se přiklonil k názoru, že ano a velmi - možná bych naopak chtěl ty linie ještě zdeformovanější ještě širším ohniskem (ideálně třeba rybím okem). Fotografie na mne působí velmi příjemným dojem jak tonalitou, tak zpracováním, navíc jsem o několik desítek metrů dál mnoho let bydlel (tedy ne na těch lavičkách :) Pro mne je to tedy trochu "srdcovka" a jeden z horkých kandidátů na vítěze.

Miroslav Sroka

Série fotografií zachycuje tři z devíti nádraží a zastávek úzkorozchodné dráhy Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Kromě pravidelných vlaků ČD jezdí v letních měsících na této trati podle jízdního řádu Slezských zemských drah i výletní vlaky, které jsou vedené parní lokomotivou.

Miroslav Sroka

Stanice Osoblaha

Udržovaná staniční budova slouží jako zázemí vlakovým četám. Naproti staniční budovy se nachází dvoukolejná výtopna se stáním pro tři lokomotivy a dílnou. Dodnes je zde veškeré provozní zázemí pro vozidla Českých drah.

Miroslav Sroka

Stanice Slezské Rudoltice ve Slezsku

Vedle dnes neobydlené staniční budovy bývalo nákladiště s dřevěným skladištěm. Naproti budovy je dnes studna sloužící jako zdroj vody pro parní lokomotivy.

Miroslav Sroka

Stanice Třemešná ve Slezsku

Trať je zde propojena s železnicí o normálním rozchodu podvalníkovou jámou a čelní rampou pro najíždění úzkorozchodných vozidel na vozy o normálním rozchodu.

Michal Krause: Série podle mě svědčí o nadšení pro vlaky a příslušenství, ale po fotografické stránce mě příliš neoslovila. Především pro mě nedrží příliš pohromadě - druhý snímek se mi kompozičně nehodí k prvnímu a třetímu. Ty pak zase odlišuje zakomponování vlaku, který je na prvním snímku dominantní, což navíc ještě podtrhuje, že nádražní budova zde není vidět celá. Autor jako by se nemohl rozhodnout, co vlastně fotit. Doporučil bych si vybrat jedno nebo druhé a zaměřit se na vytvoření soudržné série - v případě budov by pak mohlo klidně fungovat i selektivní odbarvení, které je teď trochu samoúčelné a nejasně definující záměr autora.

Jakub Kencl: Tak tohle je pro mě jasná jednička. Příjemné retro, evokující staré kolorované pohlednice z cest. Možná bych ještě trochu stáhnul barvy na budovách, ale jinak to beru tak jak to je a pochvalně si tady u toho mručím.

Pavel Pola: Mirek jako jediný zaslal "kolorované" snímky, čímž si u mne vysloužil jasné první místo. Celá série je taková "pohodová", úplně z toho dýchá ta romantika projíždky místní lokálkou. Líbí.

Pavel Kutina: Tahle série asi nejlépe ze všech zaslaných fotografií splnila zadání. Z fotografií odkapává nostalgie, fotografie jsou částečně kolorované, byť možná trochu výrazněji, než by se mi líbilo k naprosté nirváně (možná bych to kolorování nedělal pouze lokálně), jako "nej" bych si vybral Slezské Rudoltice. Co mi toršinku vadí - jedná se sice o sérii z jedné tratě, ale fotografiím jakoby se nechtělo do série, každá je v podstatě jiná, každá zachycuje něci jiného a jiným stylem. Navzdory připomínkám ale sérii hodnotím velmi vysoko.

Antonín Pospíšil

Antonín Pospíšil
Server Paladix sleduji už několik let a za tu dobu jsem si na něj vypěstoval jistou (nutno podotknout že příjemnou) závislost. Už několikrát jsem plánoval účastnit se soutěže, nicméně vždy jsem narazil buďto na nedostatek času, nebo prostě na svou neschopnost téma originálně zpracovat. O to více mne potěšila soutěž „nádraží“.

Fotka, kterou zasílám je staršího data (přesně listopad 2006). Tehdy jsem ještě svobodný a s dostatkem volného času obcházel slibná zákoutí a snažil se zachytit zdejší atmosféru. Koleje a železniční most na fotografii jsou na trati Uničov – Šternberk. Na tomto mostě jsme často jako děti podnikali „rozjíždění“ mincí. Dodnes bych možná v šuplíku našel rozjetou pětikorunu, které má krásně oválný tvar a přesto je na ní čitelná ražba. Tohle místo určitě patří mezi moje „srdcovky“ a rád se sem vracím.

Brzy po začátku focení začalo pršet a já sbalil všechno do batohu a chystal se k odchodu. Pak jsem si ale všiml postavy na obzoru. Jak často vidí člověk někoho přicházet po kolejích z takové dálky? Tuhle příležitost jsem si nemohl nechat ujít. Protože už celkem vydatně mrholilo, pořídil jsem jen dvě fotky a rychle zase D50 schoval (aby náhodou nenavlhla). Asi za minutu jel ze stejného směru vlak a člověk mu uskakoval do příkopu podél kolejí. Nevím kdo to byl, jen vím, že to ve zdraví přežil a já tak mám příjemnou vzpomínku a oblíbenou fotku. Doufám, že se bude líbit.

Michal Krause: Symetrická kompozice krásně navádí oko diváka na postavu v dálce, kterou tak ani při její velikosti (respektive „malosti“) nejde přehlédnout. Velmi příjemně na mě působí i tonalita se světlejšími stromy, která jen podtrhuje ubíhání kolejí do dáli. Pokud bych měl hledat kazy, pak je to pro mě snad jen zvláštně nesouměrný rámeček - vím, fotografie s ním nestojí či nepadá, ale když už prezentujeme své dílo, měli bychom si pohlídat i takovéto detaily, abychom výsledek zbytečně neshazovali.

Jakub Kencl: Příjemná fotka zajímavé části kolejiště. Sice na ní nevidím nádraží, ale ten človíček v dálce určitě na nádraží jde. Vyzvihl bych perspektivu, kterou tvoří jak sbíhajíci se koleje, tak tonální přechod od tmavého popředí po světlé pozadí.

Pavel Pola: Příjemná fotka, sbíhající se koleje jsou tradičním a oblíbeným námětem. Osobně by se mi podstatně víc líbila čtvercová kompozice, ta spodní třetina je tam zbytečná a čtverec by podle mého i lépe přitáhl pozornost k postavě na obzoru. Ale jinak líbí.

Pavel Kutina: Chlape bídná, co ten rámeček?! Ale je to jediná a definitivně poslední připomínka k téhle fotografii - pro mne jasný vítěz bez výhrad a kazů, mít jí v 60x40cm, pověsím si jí i nad postel. Líbí se mi velmi velice.

Vyhodnocení

Ještě jednou si to shrňme, aby nedošlo k nějakým omylům či nedorozuměním - do výsledků se nám totiž vloudila jedna malá nepravidelnost, která doposud není patrna pouhým okem:

Na šestém místě se umístil Jiří Gutwirth.

Na pátem místě Martin Kratochvíl.

Na čtvrtém místě je Christian König.

Jako třetí se umístila Irena Brožová.

Ale teď to přijde: Na druhém místě si dovolíme nevyhlásit nikoho, a to z jednoho prostého důvodu: Máme zde dvě první místa.

Na obou prvních místech se totiž svorně umístili Miroslav Sroka, který výrazněji vystihl "ducha" soutěže a jeho fotografie více odpovídaly zadání, a Antonín Pospíšil, který sice ukázal výraznější fotografii, ale ne tak striktně podle "požadavků".

Výhercům na prvních třech místech tímto gratulujeme a již se mohou těšit na svou výhru, kterou do soutěže jako obvykle věnovala firma Zoner a.s.

Děkujeme všem soutěžícím za účast a těšíme se na setkání při nějaké další z našich fotosoutěží.

bitovod
http://foto.prelude.cz/
Další články autora

1   2   3   4   5   
1 - výborný ... 3 - průměrný ... 5 - špatný

Možná by vás mohlo zajímat



 

 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace